Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
De Gezinsbond Beveren-Leie is terug aan avondfietstochten toe. Die gaan door op: donderdag 23 juni, afstand 15 km dinsdag 05 juli, afstand 20 km dinsdag 19 juli, afstand 25 km dinsdag 16 augustus, afstand 20 km Ze starten telkens om 19.30 uur aan De Kernelle, Kerkdreef, Beveren-Leie. Er wordt op een rustig tempo gefietst en bij minder goed weer zal de afstand aangepast worden. Na de fietstocht is er gelegenheid om nog even gezellig na te praten in De Kernelle. De drankjes worden er aan een democratische prijs geserveerd. Deelnemen aan de avondfietstochten kost 1 euro per persoon als verzekering en max 2 euro per gezin. Inschrijven vooraf is niet noodzakelijk.
Deze beelden zijn slechts een aaneenschakeling van fragmenten Op uitnodiging van de werkgroep Beveren Koestert verzamelden alle medewerkers in De Kernelle voor de slotavond die doorging op 17 juni.
Daaraan gekoppeld de overhandiging van de cheque met de integrale opbrengst aan Prof. Dr. Yves Benoit. Vooraleer het echter zover was brachten alle uitvoerders van het Benefietconcert nog een vocaal of muzikaal tussendoortje. Daarnaast ook Mevr Christine Matteus uit Hansbeke, verpleegkundige in het Koesterproject van het Kinderkankerfonds van het UZ Gent, die een beklijvend getuigenis bracht.
Voorzitter Jan Meersman die alles aan elkaar praatte wist ook mee te geven dat iedere medewerker een Dvd van het Benefietconcert als geschenk in ontvangst zou mogen nemen. Onder tromgeroffel werd de cheque dan uiteindelijk onthuld waarna Prof. Dr. Yves Benoit een gewaardeerd dankwoord tot allen richtte.
Nico Vandenberghe, voorzitter van de Cultuurraad, wist nog mee te delen dat hij Beveren Koestert als topproject van Groot-Waregem genomineerd had. Op 3 maart 2012 zal Beveren Koestert dan ook gehuldigd worden tijdens het Feest van de Cultuurraad. Stof genoeg om er tot slot op te klinken en gezellig over na te kaarten.
Integraal dankwoord door Prof. Dr. Yves Benoit na het overhandigen van de cheque (Vimeo + 15)
Uit het welkom van voorzitter Jan Meersman "Beste mensen, jullie zijn allemaal van harte welgekomen op de slotavond van ons Beveren Koestert- project.
Bijna een jaar geleden, meerbepaald op 23 juni 2010, hebben we dit caritatief project opgestart, een geheel van activiteiten om met onze werkgroep een vooraf bepaald resultaat te bereiken. Van de aanzienlijke respons en van een succesvol eindresultaat konden we toen enkel dromen, of beter gezegd, durfden we eigenlijk niet dromen. Maar de weg naar onze beoogde doelstellingen was zeer humaan en hartverwarmend. En dat is op zijn minst even belangrijk.
Het was uiteraard finaal onze bedoeling om het project, met de opname van een Cd als centraal gegeven en met de organisatie van een Benefietconcert met mensen van eigen bodem, te laten resulteren in een behoorlijke financiële opbrengst die integraal zou ten goede komen aan Koester van het Kinderkankerfonds van het UZ Gent, een project ter ondersteuning van de thuiszorg voor ernstig zieke kinderen.
Dat de stoutste verwachtingen fel werden overtroffen, kan ik jullie nu al meegeven, maar van kapitaal belang waren het onvoorwaardelijk engagement en de belangloze inzet van de tientallen vrijwilligers: de leden van de werkgroep en alle medewerkers en/of uitvoerders van het Benefietconcert, met daarbovenop de fantastische respons van de talrijke sponsors, het stadsbestuur en andere sympathisanten.
Het is voor ons dan ook bijzonder deugddoend te ervaren dat zo velen zich bewust zijn van het belang en de noodzaak van de thuiszorg voor kinderkankerpatiënten en dat ze bijgevolg voor dit concreet doel iets wilden doen.
Het was een bemoedigende ervaring dat honderden sympathisanten van het project voelden en vonden dat ze ook hun financieel steentje moesten bijdragen om er te helpen voor zorgen dat zieke kinderen en hun gezin zo positief mogelijk door het ziekteproces begeleid worden door deskundige artsen en competente verpleegkundigen.
We zijn dan ook uitermate blij dat ons Beveren Koestert-project uitsteeg boven de geformuleerde doelstellingen, met o.a. een belangloze inzet voor het goede doel, het streven naar het schone en het inspirerende en naar gemeenschapsvorming: nl. mensen bijeenbrengen door middel van cultuur en het beklemtonen van de sociale dimensie van cultuur. De apotheose, het Benefietconcert op 19 maart, was van een hoog cultureel niveau, met zingeving en een uitgesproken menslievende boodschap en zorgde voor een blijvende verrijking voor deelnemers en publiek. En ook daar zijn we bijzonder trots op.
Beste genodigden, ik wil hier niet in herhaling vallen van wat er op het Benefietconcert in de toespraken gezegd werd en verder ook niet wat er die avond zoal gebracht werd nog de revue te laten passeren. Daar wordt straks nog even in het kort met beelden geïllustreerd. Het is des mensen dat men zich meestal niet of niet helemaal meer herinnert wat er op een of ander evenement gezegd werd of wat er daar precies allemaal gedaan werd. Maar het is wel een vast gegeven dat vrijwel iedereen zich altijd herinnert welke gevoelens een bijzondere gebeurtenis bij hem of haar opwekte.
Heel dikwijls hoorden we dat velen onder de indruk kwamen van de aparte sfeer van sereniteit, warmte en samenhorigheid op het concert en dat gevoel werd nog versterkt door een intense voldoening omdat het zo goed is geweest en verlopen dat initiatief voor het goede doel het Koesterproject van Beveren-Leie voor dat van het UZ Gent.
Beste mensen,van harte bedankt voor jullie komst, belangstelling en sympathie. Ik wens elk van jullie nog een aangename slotavond van ons Beveren Koestert-project en ik hoop dat de perslui de nodige ruchtbaarheid zullen geven aan deze toch niet alledaagse, positieve nieuwsfeiten in en voor onze huidige maatschappij. Dank u".
Toelichting bij de Dvd en Het Koesterlied door Jan Meersman "Naast de vele sponsors, die tijdens het Benefietconcert voluit in beeld kwamen op het scherm, mochten en konden we eveneens rekenen op de sympathieke medewerking van het echtpaar en de makers van de druk bekeken plaatselijke nieuwssite Beverse Weetjes", nl. Rita Sabbe en Carlos Verkaemer. Zij zorgden vanaf het begin van het project voor uitgebreide verslagen en mooie reportages met fotos en videobeelden. Rita speelde haar fotos door aan Ann Esprit, lid van de werkgroep, die er, samen met haar zelfgenomen, talrijke fotos, een prachtige reportage mee maakte. Die reportage wordt vanavond permanent geprojecteerd. Van harte bedankt, Ann.
Carlos zorgde voor een integrale DVD-opname van het Benefietconcert. Hij gaf ook zijn toestemming om de DVD te kopiëren. Iedere medewerker aan het Benefietconcert, ook de kinderen van het koor, ontvangt straks een exemplaar ten geschenke, als een blijvende herinnering aan een waardevol souvenir van een unieke avond. En ook dit hebben we kunnen laten sponsoren. Van harte bedankt, Rita & Carlos.
En wat de Cd Two Brothers & Koor betreft. Die werd geperst op 1000 stuks. Alle exemplaren zijn de deur uit, op 2 na: de voorlaatste schenken we, samen met de Dvd, aan het archief van stad Waregem en de allerlaatste heb ik hier vast. We gaan hem niet verkopen per Amerikaans opbod, anders moeten we het bedrag op de cheque totaal gaan wijzigen en zouden jullie straks, bij de overhandiging, nog meer verschieten.
We kijken nu eerst naar een korte evocatie van het Benefietconcert, een compilatie van de DVD-opname, gemaakt door Carlos Verkaemer. Daarna luisteren we naar Het Koesterlied, gecomponeerd en gezongen door Steffen Ron, die samen met gitarist, Henk Buyse, het concert opende met het aangrijpende lied Afscheid
Op Ommegangzaterdag 25 juni 2011 organiseert Het Bevers Harmonieorkest voor het eerst een heus bierfeest, met alles erop en eraan.
Vanaf 19 u staan de deuren van OC 't Klokhuis wagewijd open om er de Bevernaars en sympathisanten van elders te lande van harte te verwelkomen.
Het Bevers Harmonieorkest verzorgt de muzikale omlijsting met 'meezingers' en potpourri's in ware Oberbayern-stijl.
Tegelijk is er de perfecte invulling van de twee belangrijkste Werken van Barmhartigheid, met name de hongerigen spijzen en de dorstigen laven. Kaarten à 5 te bekomen bij bestuur en muzikanten.
Op woensdagmorgen 15 juni was er terug heel wat bedrijvigheid op het kerkplein. De klokken, die sinds 4 mei hun stekje hadden verlaten om de nodige reparaties te ondergaan, waren terug. De firma Meridiaan die de opdracht uitvoerde was eveneens van de partij om de klokken terug in de toren te bevestigen. Dat gebeurde in samenwerking met de firma Kranen Michielsens die instond voor het hijswerk.
De onderste en middelste klok gingen er vrij vlot in. Een perfecte samenwerking tussen de kraanman en de medewerkers van Meridiaan die via een walkie talkie de klus moeten klaren. Voor de bovenste klok was er, net zoals bij het uithalen, mankracht van doen. De klok werd tot boven gehesen en aan dan aan de takel bevestigd. Vanaf dan was het handenarbeid om Ernest in de klokkenstoel te plaatsen, maar ook dat verliep zonder enig probleem.
In de komende dagen zal het mechanische en elektrische gedeelte aangepakt worden. Binnen enkele dagen zijn de klokken aan hun proefstuk toe. Als alles naar wens verloopt kunnen ze definitief aan het werk gezet worden op Beveren-Ommegang
Trofee "Tussen Leie & Schelde" Inschrijven om 13.30 uur in Café De Gilde, Kerkdreef
De wedstrijd gaat van start om 15.00 uur en loopt over 100 km verdeeld over 25 ronden. Er worden 10 premies geschonken door Romain Nuyttens en 1 door Dirk Peirs
In een vorige bijdrage melden we al dat de Beverse wielertoeristenclub onder een nieuwe naam de weg opging. Daarnaast mochten we het nieuwe logo en de nieuwe website kenbaar maken klik hier. Hierbij stellen we nu ook het nieuwe bestuur voor en dat ziet er zo uit.
Boven v.l.n.r. Bernard Lecluyse, Franky Lagage, Christophe Beuselinck, Geert Malfait (voorzitter) en Bert Desmet Onder v.l.n.r. Ivan Depoorter, Dirk Lefevre, Henk Buyse en Luc Goesaert.
Aan de grote tafel! Aan de grote tafel, dat was het thema van de prachtige Eerste communieviering in de Sint-Jan de Doperkerk te Beveren-Leie. Op 12 juni mochten 37 communicantjes er voor 't eerst aanzitten aan de tafel van de Heer.
Naast de teksten en de prachtige liedjes die ze brachten, beelden ze ook nog de eerste lezing "Het verhaal van de grote tafel" en het Evangelie "Jezus geeft eten aan vijfduizend mensen" (naar Lc 9, 11-17) uit.
De communicantjes die we dit jaar mogen feliciteren zijn: Emilila Boury, Joyka Coornaert, Emma Craenhals, Wout De Craemer, Tiffany De Muer, Mara Depoortere, Kimberly Derycke, Margot Gotelaere, Anaïs Hoste, Louise Jonckheere, Emanuel Lapeirre, Gilles Lèger, Anouk Lobbens, Lucas Moreau, Aaron Naert, Milan Sabbe, Kasper Vancraeynest, Mattijs Vancraeynest, Arno Sam, Linde Avet, Olivier Berton, Eline Debaere, Sarah Debaere, Isalie Debommarez, Senne De Bruyne, Ashley Degreef, Nathan Dejagere, Alexine De Latter, Evie Engelaere, Liesl Haspeslagh, Elian Mabbe, Maithé Merchie, Noémie Merchie, Maxime Moerman, Febe Snoeck, Leonie Van Den Berghe en Geike Vanoverschelde.
Als slot van de viering hadden ze een pluim en een witte roos die ze als dank aan hun ouders schonken. Daarnaast kregen ook alle vaders een sleutelhanger naar aanleiding van Vaderdag.
Foto's bij Patrica Christaens. Ook in Desselgem was er het afgelopen weekend Eerste communie klik hier.
Anke Tytgat uit Beveren-Leie doet paardenstad Waregem alle eer aan
Anke samen met haar ouders Rudy en Laurie Tytgat-Mac Donald
Zilver en brons Anke Tytgat (17) uit de Kortrijkseweg te Beveren-Leie doet de paardenstad Waregem alle eer aan. Tijdens het Hemelvaartweekend nam ze deel aan de Special Olympics Belgium te Hasselt. In de discipline paardrijden dressuur en gymkhana wist ze zilver en brons in de wacht te slepen. Maar dat is nog niet alles. Anke mocht ook al het hoogste schavotje betreden. Samen met het netbalteam behaalde ze enkele jaren terug goud in de Special Olympics Belgium. Haar liefde voor paarden bleef echter. Van zodra er plaats vrijkwam schakelde ze over van netbal naar de paardensport. Een goeie keuze, de resultaten zijn er het bewijs van.
Special Olympics World Summer Games Op 19 juni vertrekt ze naar Athene waar de Special Olympics World Summer Games doorgaan. Slechts 4 deelnemers uit België werden hiervoor geselecteerd. Hiermee is Anke één van de 123 deelnemers uit 34 verschillende landen die aan paardrijden deelnemen.
Anke beoefend deze sport al vele jaren en wekelijks gaat ze op zaterdag rijden in het Bloso-centrum Waregem. MPI Hoge Kouter te Kortrijk, waar Anke school loopt, organiseert de deelname aan beide Special Olympics. Samen met enkele schoolgenootjes, die in een andere sporttak schitterden, mag ze de Belgische driekleur nu gaan verdedigen.
De eerste week dat de deelnemers van MPI De Hoge Kouter in Athene verblijven zullen ze enkele bezienswaardigheden bezoeken. Op 25 juni is er dan openingsceremonie en van 26 juni tot 3 juli staan de Special Olympics World Summer Games op de agenda. Een hele ervaring voor Anke die er met terechte fierheid naar uitkijkt en natuurlijk hoopt goed te presteren. Haar ouders, Rudy en Laurie, die deze keer niet mee kunnen, weten hun dochter in goede handen bij de begeleiders van MPI De Hoge Kouter. Samen met hun zoon Ian zullen ze van op afstand duimen. Via een speciaal daartoe aangemaakt blog klik hierkunnen familie, vrienden, supporters.... de Special Olympics World Summer Games op de voet volgen.
Het bestuur van Volleybal Dames Beveren-Leie is al maanden druk bezig om net als vorig jaar een geslaagd evenement op poten te zetten. Dit gebeurt in samenwerking met het stadsbestuur Waregem en het Koninklijk West-Vlaams Volleybalverbond (KWVBV), de provinciale afdeling van het Vlaams Volleybalverbond (VVB).
Wanneer Vrijdag 24 juni 2011 19u00 recreatief tornooi (gemengd, voor niet-competitiespelers)
Zaterdag 25 juni 2011 Amabeach Dames · 09u00 Dames Provinciaal · 19u00 Interverenigingentornooi Groot Waregem · vanaf 21u30 wordt er na de inspanning plaatsgemaakt voor ontspanning in de speciaal daartoe voorziene grote feesttent voor de terreinen.
Zondag 26 juni 2011 Amabeach Heren · 09u00 Heren Provinciaal · vanaf 11u00 receptie voor onze sponsors met aansluitend feestmaaltijd voor iedereen (verzorgd door restaurant De Gastronoom)
Waar Op de terreinen achter De Kernelle liggen nog steeds vier uitstekende beachvolleybalterreinen waar een goedgevuld programma moet afgewerkt worden. Daar ligt nog steeds een zandterrein van 25m op 50m met vier speelvelden van 25 à 30cm zanddikte. Dat is ongeveer goed voor ongeveer 400 ton zand!
Waarom We zijn er als damesvolleybalclub VBC Beveren-Leie terecht trots op dat we deze competitie voor het zesde jaar op rij mogen organiseren. Na zes jaar zijn we zowel een vaste waarde geworden in het provinciaal AMAbeachcircuit en in het Beverse feest- en sportgebeuren tijdens het kermisweekend. Met dit beachtornooi willen we in samenwerking met het stadsbestuur van Waregem en de KWVBV iedereen kennis laten maken met een ander aspect van het volleybal. We hopen een breder publiek te bereiken dan liefhebbers van zaalvolleybal en zo de sport positief in de kijker te zetten. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat onze aanwezigheid tijdens het kermisgedruis een meerwaarde is voor iedere bezoeker.
Wie Iedereen is welkom! Om mee te spelen, om een kijkje te komen nemen of om gewoon gezellig een drankje te komen nuttigen in onze tent of op het zonneterras. Zelfs aan de kleinsten onder ons is gedacht met een groot springkasteel Voor meer informatie over inschrijvingsmogelijkheden voor tornooi of feestmaaltijd kan u terecht bij alle bestuursleden. Voor meer info surf naar www.damesvolleybeverenleie.be
Morgen, vrijdag 10 juni, wordt vanaf 11u de pas voltooide brug op de Expresweg (N382) over de Gentseweg (N43) in Waregem voor het verkeer opengesteld. Daarmee is een belangrijke fase achter de rug in de herinrichting van dit gevaarlijke en filegevoelige kruispunt.
Dit kruispunt stond geboekstaafd als één van de 800 gevaarlijke wegvakken in Vlaanderen die de Vlaamse Overheid geselecteerd heeft om aan te pakken. In opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen ging TV3V, de Tijdelijke Vereniging Veilig Verkeer Vlaanderen, op zoek naar een oplossing. De keuze viel op de aanleg van een ongelijkgrondse kruising, in de vorm van een brug over de Gentseweg. Met de realisatie van een brug krijgt dit gevaarlijke kruispunt een verkeersveiligere inrichting. Tegelijk moet een herinrichting van dit kruispunt ook de vele fileproblemen wegnemen. De keuze voor een brug over de Gentseweg werd nog vergemakkelijkt doordat de taluds voor de brug al aanwezig waren en enkel dienden opgehoogd te worden.
Minder Hinder In april vorig jaar gingen de werken van start. Na de voorbereidende werken kon aannemer NV Stadsbader beginnen aan de eerste fase: de bouw van de brug. Om de hinder tijdens de bouw van de brug zoveel mogelijk te beperken werd de werf als een ovonde (langgerekte rotonde) ingericht. Op die manier kon het verkeer blijven rijden zonder omleidingen.
Minder vrachtwagens door Sint-Eloois-Vijve Door de realisatie van de brug kan het zwaar vervoer van de omgeving Wielsbeke-Oostrozebeke-Ingelmunster nu vlot van en naar de autoweg E17 rijden. Het bovenlokaal vrachtverkeer kan zo de kern van Sint-Eloois-Vijve vermijden.
Ode aan de vlasstreek De brug in architectonisch beton heeft bovendien een poëtische link met de streek. De patronen in de brugleuning beelden de wind uit die door de vlasvelden waait.
Eerste fase afgerond Met de opening van de brug is een belangrijke fase van de werken afgerond. In een volgende fase wordt het kruispunt Gentseweg-Roterijstraat aangepakt en de Gentseweg tussen dit kruispunt en de brug. Op het einde van de Roterijstraat komt er een voorsorteerstrook voor het verkeer dat de Gentseweg links wil oprijden. In een laatste fase wordt er een vrije rechtsafstrook aangelegd voor het verkeer dat op de Gentseweg van Desselgem komt en de Expresweg naar de E17 wil oprijden. Dit verkeer moet dan niet meer voor de driekleurige lichten wachten. Beide maatregelen zullen zorgen voor een vlotter verkeer op deze belangrijke wegen in Waregem.
De precieze startdatum van de volgende fases is momenteel nog niet gekend aangezien er nog bijkomende rioleringswerken nodig zijn en de administratieve procedures hiervoor nog moeten worden doorlopen. Bovendien moeten er op de N43 een twintigtal bomen gerooid worden om plaats te maken voor een busbaan en vrijliggende fietspaden alsook de te verplaatsen nutsleidingen. De administratieve vergunningsprocedures hiervoor zijn in opmaak. Omwille van het broedseizoen van de vogels zal het rooien van de bomen ten vroegste na het bouwverlof kunnen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits De ingebruikname van de brug over de Gentseweg is belangrijk voor de mobiliteit in de regio Waregem. Het is belangrijk dat dit gevaarlijk punt is aangepakt in het kader van de verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer. De totale kostprijs van de bouw van de brug en de herinrichting van het kruispunt bedraagt 2,2 miljoen euro.
Kristof Chanterie, schepen van verkeer en mobiliteit van Waregem: Het stadsbestuur van Waregem is heel tevreden met de opening van de brug over de Gentseweg. Dankzij de goede samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, aannemer NV Stadsbader, het stadsbestuur en de politie zijn de werken vlot verlopen. Het stadsbestuur zal in de komende maanden ook verder overleggen met de buurgemeenten om het doorgaande zwaar vervoer via de Expresweg te laten rijden. Een goed overlegd tonnageverbod op korte termijn in het centrum van Sint-Eloois-Vijve zal uiteindelijk het resultaat zijn.
Over het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen telt ongeveer 5400 km gewestwegen en 1500 km autosnelwegen. De 1700 werknemers van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het optimaliseren van die gewest- en autosnelwegen. Het agentschap maakt deel uit van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Voor een overzicht van alle lopende en geplande wegwerkzaamheden klik hier.
Door omstandigheden, buiten de wil van Beverse Weetjes, hier alsnog de beknopte omschrijving van de agendapunten voor de gemeenteraad van 7 juni 2011
1. mededelingen - Volgende commissie: dinsdag 28 juni 2011 om 18.15 uur - Volgende gemeenteraad: dinsdag 5 juli 2011 om 19.00 uur 2. managementteam: wijzigen samenstelling In de gemeenteraad van 4/9/2007 werd de samenstelling van het MAT bepaald. De volgende personeelsleden werden aangesteld als lid van het MAT: - de stadssecretaris - de financieel beheerder - de projectcoördinator - de verantwoordelijke interne werking, personeel en onderwijs - de verantwoordelijke externe zaken - de verantwoordelijke cel wegen, verkeer en waterlopen. Met ingang van 1 februari 2012 heeft de verantwoordelijke cel wegen, verkeer en waterlopen zijn ontslag aangeboden wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (zie zitting gemeenteraad d.d. 1 maart 2011). Er wordt voorgesteld om met ingang van die datum die functie geen deel meer te laten uitmaken van het MAT. Rekening houdende met de invulling van een aantal functies binnen het personeelskader zal de samenstelling van het MAT dan opnieuw aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf 1 februari 2012 de samenstelling van het MAT als volgt te bepalen: - de stadssecretaris - de financieel beheerder - de projectcoördinator - de verantwoordelijke interne werking, personeel en onderwijs - de verantwoordelijke externe zaken.
3. Psilon: gewone algemene vergadering van 21 juni 2011: a) goedkeuren agenda b) voordracht van 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangend vertegenwoordigers van stad Waregem a) goedkeuren agenda Gelet op het decreet van 06/07/2001 op de intergemeentelijke samenwerking wordt de agenda van de gewone algemene vergadering van Psilon aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. De vergadering vindt plaats op dinsdag 21 juni 2011 en behandelt volgende punten: 1. Verslag over de activiteiten in 2010 1.1. Verslag van de raad van bestuur 1.2. Verslag van de commissaris 2. Goedkeuring van de jaarvergadering per 31/12/2010 3. Kwijting van bestuurders en commissaris 4. Aanstelling drie raadgevend bestuurder (voor te dragen door de gemeenten Menen, Moorslede en Pittem) 5. Vernieuwing mandaat commissaris. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te verlenen aan de agendapunten waarbij een beslissing moet worden genomen. b) voordracht van 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangend vertegenwoordigers van stad Waregem: Het decreet van 06/07/2001 op de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering. De stad Waregem heeft recht op 2 vertegenwoordigers in de algemene vergadering. De kandidaturen werden opgevraagd. De aanduiding gebeurt met geheime stemming (1 stemronde). Aan de gemeenteraad wordt gevraagd twee vertegenwoordigers en twee plaatsvervangend vertegenwoordigers aan te duiden voor de gewone algemene vergadering van Psilon op 21 juni 2011.
4. rekeningen 2010 kerkbesturen: a) verlenen advies rekeningen 2010 diverse kerkbesturen b) kennis nemen rekening 2010 Sint-Anna a) Advies rekeningen 2010 van de kerkfabrieken van Waregem Het Centraal Kerk Bestuur (CKB) van Waregem diende de rekeningen 2010 van de hieronder vermelde kerkfabrieken samen in bij het stadsbestuur op 5 mei 2011. De gemeenteraad dient hierover advies te geven. Aan de provinciegouverneur hoort de bevoegdheid deze rekeningen al dan niet goed te keuren. De rekeningen vertonen volgende eindcijfers: Voor exploitatie:
Het aandeel in de toelage 2010 voor Waregem is 11,5% of 1 023,90 euro. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd: a) de rekeningen 2010 van de kerkfabrieken van Waregem gunstig te adviseren mits rekening te houden met genoemde opmerkingen. b) kennis te nemen van de rekening van kerkfabriek St. Anna.
5. goedkeuren verhogen ramingssom opdracht leveren van meubilair voor de milieudienst en de dienst stedenbouw In de gemeenteraad van 1 maart 2011 werd de opdracht voor de levering van meubilair voor de Milieudienst en de dienst Stedenbouw goedgekeurd. Als wijze van gunnen werd gekozen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De totale opdracht werd geraamd op 20 000,00 euro inclusief btw. Het maatwerk voor de balie en de kastenwand valt een heel stuk duurder uit dan aanvankelijk geraamd. Hier volgende de nieuwe geraamde bedragen:
Voor de uitvoering van deze opdracht is een krediet van 20 000,00 euro ingeschreven op het artikel 104/741-98 van het budget 2011 (projectnummer 211016). In de eerstkomende budgetwijziging wordt dit krediet verhoogd om deze opdracht uit te kunnen voeren. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verhoging van de ramingssom voor de opdracht betreffende de levering van meubilair voor de Milieudienst en de dienst Stedenbouw goed te keuren, samen met de verhoging van het krediet op het artikel 104/741-98.
6. PPS-project site Regenboogstadion: goedkeuren bestek tot aanstellen projectontwikkelaar en goedkeuren gunningscriteria In zitting van de Gemeenteraad van 5 april 2011 werd de opdracht tot aanstellen van een projectontwikkelaar voor het PPS-project site Regenboogstadion en de wijze van gunnen goedgekeurd, evenals de voorwaarden tot stellen van de kandidatuur. De oproep tot kandidatuurstelling werd inmiddels Europees gepubliceerd en de kandidatuurstellingen moesten ingediend zijn tegen 19 mei 2011. Het bestek en de gunningscriteria voor deze opdracht moeten evenwel nog goedgekeurd worden. In bijlage wordt het bestek gevoegd, waarin de opdracht tot het aanstellen van een projectontwikkelaar wordt omschreven. Het doel van deze opdracht is de totstandkoming van een contractuele publiek-private samenwerkings-overeenkomst (PPS-overeenkomst) tussen de stad en een private partner. Voor de stad moet een voetbalstadion gerealiseerd worden met bijhorende infrastructuur en eventuele parkeergelegenheden. De private ontwikkelaar kan daarnaast woongelegenheden onder de vorm van appartementsbouw, een hotel, commerciële functies, vergaderruimte, kantoorruimte enz. ontwikkelen, binnen de perken voorzien in het PRUP Regenboogstadion en het bestek zelf. Voor de ontwikkeling zal: 1) Een recht van opstal van maximaal 5 jaar verleend worden voor de bouw van de woongelegenheden en het hotel; 2) Een kortlopend recht van opstal verleend worden voor de realisatie van het voetbalstadion; 3) Een langdurig recht van opstal (max 50 jaar) verleend worden voor de overige private ontwikkeling; 4) Een recht van opstal van maximaal 16 jaar verleend worden (aansluitend op het kortlopend recht van opstal onder 2) met de bedoeling een gebruiksovereenkomst af te sluiten tussen SVZW en de private partner. De gronden van het hotel zullen verkocht worden na of tijdens de realisatie. De grondaandelen gekoppeld aan de woongelegenheden en de particulieren parkeergelegenheden zullen verkocht worden bij de commercialisering. Na 5 jaar moet de private partner de overgebleven grondaandelen zelf opkopen. De ontvangen gelden van de verkoop van de gronden en grondaandelen zullen door de stad geïnvesteerd worden in de bouw van het voetbalstadion. Er wordt voorgesteld om deze gronden te verkopen tegen de schattingswaarde van het Comité tot Aankoop. De hiernavermelde gunningscriteria zijn opgenomen in het bestek: 1. De ontwikkelingsvisie: 40% Onderquotering: - ruimtelijke kwaliteit en gebruiks- en belevingswaarde: 40% - beeld- en toekomstwaarde: 20% - milieuthemas: 20% - bodemsanering en grondverzet: 20% 2. De ontwikkelingsaanpak: 20% 3. De ontwikkelingsprijs: 40% Onderquotering: - ontwikkelingsprijs algemeen: 80% - benefit sharing: 20% Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek tot aanstellen projectontwikkelaar Regenboogstadion en de gunningscriteria goed te keuren.
7. goedkeuren overdracht gebruiksrecht Regenboogstadion van Sportvereniging Zulte-Waregem naar cvba Grensverleggend De vzw Sportvereniging Zulte-Waregem (SVZW) draagt vanaf 1 juli 2011 de werkzaamheid houdende de "bedrijfsafdeling inclusief A-kern en beloftenkern" over aan de cvba Grensverleggend. SVZW vraagt om de gebruiksovereenkomst van het Regenboogstadion integraal over te dragen aan cvba Grensverleggend. De cvba Grensverleggend is, zoals blijkt uit de statuten, een dochtervereniging van SVZW. Volgens artikel 7 van deze overeenkomst kan de voetbalvereniging geen enkel recht overdragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toezegging door het stadsbestuur. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijziging van de overeenkomst goed te keuren. 8. conceptsubsidiëring stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid: goedkeuren overeenkomst met de Vlaamse Regering Voor het bekomen van de conceptsubsidie voor het stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid, moet er een overeenkomst afgesloten worden met de Vlaamse Regering. De stad verbindt zich tot: a) Het samenstellen van het Lokaal Begeleidingsteam; b) Het door het Regieteam uitgetekend begeleidingstraject te volgen en de conceptsubsidie te besteden zoals voorzien in dit traject; c) De overeenkomsten voor een opdracht voor diensten af te sluiten met de experten van het Lokaal Begeleidingsteam, aangeduid door het Regieteam, en dit volgens het model aangereikt door het team Stedenbeleid; d) Overeenkomsten voor een opdracht voor diensten af te sluiten met een ontwerpbureau voor het ontwerpend onderzoek, met de participatie en met de expert publiek-private samenwerking. De conceptsubsidie beloopt de werkelijk gedane uitgaven, met een maximum van 60 000,00 . De conceptsubsidie wordt voor 50% uitbetaald na het afsluiten van de overeenkomst met de Vlaamse Regering. De tweede schijf van 50% na voorlegging van de bewijsstukken van de gedane uitgaven. De toelichtende documenten staan op het intranet. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de overeenkomst met de Vlaamse Regering voor de conceptsubsidiëring stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid goed te keuren
9. conceptsubsidiëring stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid: goedkeuren overeenkomsten met experten Lokaal Begeleidingsteam In uitvoering van de overeenkomst met de Vlaamse Regering voor de conceptsubsidiëring van het stadsver-nieuwingsproject Waregem-Zuid moet een overeenkomst worden afgesloten met de experten van het Lokaal Begeleidingsteam, die aangeduid werden door de Vlaamse Regering: a) Ann Meirlaen, Landschapsarchitect-Stedenbouwkundige Stramien Architectuur en Ruimtelijke Planning cvba, Antwerpen; b) Jens Aerts, Ir. Architect-Stedenbouwkundige BUUR bureau voor urbanisme cvba, Leuven. Voor het uitvoeren van deze opdracht wordt elk van hen een forfaitaire vergoeding voorzien van 10 000 (alle kosten en BTW inbegrepen). De toelichtende documenten staan op het intranet. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de overeenkomst met de experten van het Lokaal Begeleidingsteam voor het stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid goed te keuren.
10. conceptsubsidiëring stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid: goedkeuren opdracht voor het ontwerpend onderzoek van de open ruimte en vaststellen wijze van gunnen In uitvoering van de overeenkomst met de Vlaamse Regering voor de conceptsubsidiëring van het stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid moet een opdracht voor diensten afgesloten worden met een ontwerpbureau voor het uitvoeren van een ontwerpend onderzoek van de open ruimte. Er wordt dan ook voorgesteld hiervoor een overheidsopdracht uit te schrijven. Raming van de opdracht: 40 000 , BTW inbegrepen. Als wijze van gunnen wordt de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf voorgesteld (art. 17 §2 1° a van de wet van 24 december 1993). Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opdracht voor het uitvoeren van het ontwerpend onderzoek van de open ruimte goed te keuren en de wijze van gunnen vast te stellen.
11. verzaken aan het recht van voorkoop van het vruchtgebruik Lindestraat 85 en 85+ Het notariskantoor Dufaux-Desimpele biedt het recht van voorkoop aan voor het vruchtgebruik van de onroerende goederen gelegen aan de Lindestraat 85 en 85+ te Waregem, kadastraal gekend Waregem eerste afdeling, sectie C, volgens titel en recent kadastraal uittreksel nummers 0015F 2 en 0015Z en een oppervlakte van 2 287 m2. Deze gronden zijn eigendom van de heer Karl Teirlynck, wonend Kerkweg 21 te 8710 Wielsbeke. Het stadsbestuur beschikt nog over een recht van voorkoop voor deze gronden. Het stadsbestuur heeft geen nieuwe bestemming voor deze gronden, rekening houdend met de configuratie en de ligging hiervan. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te verzaken aan het recht van voorkoop voor het vruchtgebruik van de onroerende goederen gelegen aan de Lindestraat 85 en 85+ te 8790 Waregem.
12. rioolrenovatie door lining in de Berkenlaan-Lijsterlaan: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Na camera-onderzoek door de firma Verhelle (toegewezen in college van 16/12/2010) dienen de riolen in de Berkenlaan en Lijsterlaan gerenoveerd te worden door middel van lining. Raming voor deze rioolrenovatie: 123.400,00 euro, btw exclusief. - rioolrenovatie door lining diameter 400mm VH lm 535 à 200 euro= 107.000 euro - uitfrezen van wortels en andere obstakels VH st 20 à 300 euro 6.000 euro -open van zijaansluitingen VH st 80 à 130 euro 10.400 euro Voorstel wijze van gunnen: openbare aanbesteding Bij te voorzien in BW1 150 000,00 Is de gemeenteraad akkoord met het ontwerp en de wijze van gunnen voor de rioolrenovatie door lining in de Berkenlaan en Lijsterlaan.
13. herstellen riolering in de Kortrijkseweg te Beveren-Leie vanaf huis nr. 262 tot aan huis nr. 240: goedkeuren ontwerp en vaststellen wijze van gunnen Er werd vastgesteld dat de riolering in zeer slechte staat verkeert. Het is aangewezen om deze riolering te vernieuwen. Diameter van de buizen 500 mm. Lengte 76 m. Raming: 37.755, 00 euro, btw exclusief 45.683,55 euro btw inbegrepen Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking Bij te voorzien in BW1 50 300,00 Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp goed te keuren en akkoord te gaan met de toewijzing via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. 14. ruimingswerken Zoetebeek: goedkeuren overeenkomst met provincie West-Vlaanderen De Zoetebeek is een waterloop van derde categorie waarvan de onderhoudswerken ten laste zijn van de stad. De provincie West-Vlaanderen heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de onderhoudswerken aan de waterlopen 2de categorie. Deze werken werden toegewezen aan de firma bvba Desot uit Boezinge. De stad wenst een beroep te doen op de aannemer van de provincie voor het uitvoeren van de ruimingswerken aan de Zoetebeek. Hiervoor heeft de provincie een overeenkomst opgemaakt. De provincie treedt op als opdrachtgevend bestuur. Raming van de werken: 153.827,30 euro btw inbegrepen gebaseerd op de eenheidsprijzen van de aanbesteding gehouden door de provincie. De overeenkomst staat op het intranet. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst met de provincie goed te keuren, akkoord te gaan dat werken worden uitgevoerd door de aannemer aangesteld door de provincie en dat de provincie optreed als opdrachtgevend bestuur. Bedrag 150 000,00
15. tuighuis, extra opslagruimte zoutvoorraad, ontwerper: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen Eind 2010 werd het probleem aangekaart dat er een tekort is aan opslagruimte voor de zoutvoorraad bij het Tuighuis. Om te voldoen aan de opgelegde voorraad voor 15 à 20 ronden, is zon 200m³ (+/- 260 ton) opslagruimte nodig. Het is wenselijk om hiervoor een betonnen kuip te bouwen, met daarop een metalen openschuivend dak en metalen opendraaiende deuren. Gezien de oppervlakte minstens 80m² is, dient een volledig stedenbouwkundig dossier opgemaakt te worden in samenwerking met een ontwerper. De ontwerper zal ook de mogelijkheid moeten bekijken om deze loods onder te verdelen in twee compartimenten, zodat er steeds een goede doorstroming is van het zout. Het bouwen van een dergelijke opslagloods wordt geraamd op 90 000,00 euro incl. BTW, zonder de eventuele bijkomende werken voor het uitbreken van de bestaande verharding en het uitvoeren van een funderingsplaat. Raming aanstellen ontwerper: 10 000,00 euro incl. BTW Voorstel wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf Aan de gemeenteraad wordt gevraagd: "Tuighuis, extra opslagruimte zoutvoorraad, ontwerper: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen" Bij te voorzien in BW1 10 000,00
16. vaststellen nieuwe straatnamen: definitief goedkeuren In de gemeenteraad van 5 april 2011 werd volgende straatnaam principieel goedgekeurd: Kattestraat : voor de verkaveling Schoolstraat Roestraat te Beveren-Leie Gedurende de bekendmaking van 06 april 2011 tot 05 mei 2011 werden geen bezwaren ingediend. Advies cultuurraad in de bestuursvergadering 30 mei 2011: Aan de gemeenteraad wordt gevraagd bovenstaande straatnaam definitief goed te keuren.
17. goedkeuren opdracht leveren van snelheidsremmende rijbaankussens + vaststellen wijze van gunnen Voorstel, technische kenmerken en raming bedrag Er wordt voorgesteld een tiental snelheidsremmende rijbaankussens aan te kopen. Deze rijbaankussens worden door de werklieden van onze Technische dienst op de rijweg vastgemaakt. Een vijftal van deze kussens hebben momenteel volgende bestemming in Waregem: Stationsstraat 1 rijbaankussen Bessemstraat 2 rijbaankussens Hazewindstraat 2 rijbaankussens Deze rijbaankussens zijn volledig van gerecycleerd rubber gemaakt. Ze moeten voldoen aan de bepalingen van de ministeriële omzendbrief van 3 mei 2002 betreffende de verhoogde inrichtingen die de snelheid tot 30 km/u beperken. Ze hebben volgende technische kenmerken: - rode kleur; - afmetingen 300 x 180 x 6,5 cm; - breedte van de zijhellingen tussen 30 en 35 cm; - breedte van de hellingen vooraan en achteraan tussen 45 en 50 cm; - niveauverschil bij het begin minder dan 0,5 cm. Het bedrag voor de aankoop van tien rijbaankussens wordt geraamd op 22 000,00 euro inclusief btw. Krediet Voor de uitvoering van deze opdracht wordt krediet aangewend dat ingeschreven is op het artikel 423/732-60 van het budget 2011. Wijze van gunnen Rekening houdend met de aard van de opdracht en het geraamde bedrag wordt gekozen voor de "onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking" als wijze van gunnen (art. 17 § 2 1° a, van de wet van 24 december 1993, bedrag lager dan 67 000,00 euro exclusief btw). Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de opdracht voor de aankoop van snelheidsremmende rijbaankussens goed te keuren en de wijze van gunnen vast te stellen.
18. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren verkeersmaatregelen in de Bessemstraat en de Hazewindstraat Uit de snelheidsgegevens van de radarteller blijkt dat er in de Bessemstraat en Hazewindstraat te snel gereden wordt. Daarnaast zijn de verkeersintensiteiten dermate hoog dat er duidelijk een groot aandeel sluipverkeer is in deze straten. Op het kruispunt Bessemstraat-Hazewindstraat gebeuren de meeste ongevallen. Deze problematiek is meerdere malen besproken op de verkeerscel. Op het schepencollege van 31 maart 2011 zijn de voorstellen van de verkeerscel voor verkeersmaatregelen goedgekeurd. In de Hazewindstraat wordt er eenrichtingsverkeer ingevoerd. Het is voor iedere bestuurders, behalve voor fietsers, verboden om te rijden van de Nokerseweg naar de Bessemstraat. In de Bessemstraat worden er rijbaankussens aangebracht ter hoogte van de huisnummers 45 en 59. Naast deze rijbaankussens komt een verkeersgeleider om te vermijden dat bestuurders de rijbaankussen ontwijken. In de Hazewindstraat worden er rijbaankussens aangebracht ter hoogte van het huisnummer 40 en ter hoogte van de Bloso-weide. Deze maatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de rijbaankussens, verkeersgeleiders en de nodige verkeersborden. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit verkeersreglement goed te keuren.
19. aanvullend verkeersreglement wegverkeer periodiek karakter: invoeren van een speelstraat in de Sparrentuin. De aanvraag van Ria Merlier voldoet aan de voorwaarden van het reglement speelstraten dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad dd. 7 september 2010. Men wil een speelstraat organiseren in de zomervakantie op woensdagen 6, 13 en 20 juli 2011 en op woensdagen 17, 24 en 31 augustus 2011. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden C3 met onderbord "speelstraat". . Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit verkeersreglement goed te keuren.
20. aanleggen van een nieuw fietspad in de Deerlijkseweg met kredieten van het fietsfonds: a) goedkeuren samenwerkingsovereenkomst b) goedkeuren provinciale financieringsovereenkomst c) goedkeuren overeenkomst van aanwijzing van een gemeenschappelijke coördinator: ontwerp en verwezenlijking Op het schepencollege van 29 mei 2008 is er beslist om aan het Provinciebestuur te vragen of er een fietsfondsdossier kon opgestart worden voor de Deerlijkseweg. . De startnota voor de aanleg van het fietspad is besproken op de gemeentelijke begeleidingscommissie van 30 maart 2010 en gunstig geadviseerd op de provinciale auditcommissie van 10 mei 2010 De projectnota voor de aanleg van het fietspad is besproken op de gemeentelijke begeleidingscommissie van 1 februari 2011 en geadviseerd op de provinciale auditcommissie van 14 maart 2011 De werken omvatten de aanleg van een nieuw fietspad langs de noordzijde van de Deerlijkseweg tussen de Stijn Streuvelsstraat en de Vichtseweg. Ter hoogte van het kruispunt Deerlijkseweg-Vichtseweg wordt het kruispunt volledig heraangelegd met snelheidsremmende maatregelen. De kostprijsraming van de werken is 335.000,00 euro. Het stedelijk aandeel in deze werken is 0%. De stad dient wel in te staan voor een kleine onteigening op het kruispunt Vichtseweg-Deerlijkseweg en de verplaatsing en/of vervanging van enkele elektriciteitspalen. Het provinciebestuur vraagt om de samenwerkingsovereenkomst, de Provinciale Financieringsovereenkomst en de overeenkomst voor de veiligheidscoördinatie goed te keuren.. De toelichtende documenten staan op het intranet. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het volgende goed te keuren:
- samenwerkingsovereenkomst - Provinciale financieringsovereenkomst - Overeenkomst van aanwijzing van een gemeenschappelijke coördinator- ontwerp en verwezenlijking. 21. aanleggen atletiekpiste op uitbreiding sportstadion: aanstellen ontwerper: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen Het stadsbestuur wenst een nieuw atletiekpiste aan te leggen op de uitbreiding sportstadion Waregem Hiervoor is het aangewezen beroep te doen op een studiebureau. De opdracht van de ontwerper omvat: Het digitaal opmeten (X-Y-Z coördinaten) van de bestaande toestand tussen de rand rijweg Ring R 35, Verbindingsweg R35 bis, N382 en de achterste perceelgrens van de woningen Henri Lebbestraat. De expo en parking zijn mee in te meten; Organiseren van de prijsvraag voor een bodemonderzoek, draagkracht en aard van de ondergrond; Opmaken van het ontwerp van de nieuwe atletiekpiste. Aan te leggen rond terrein 1 of 2. De piste is waterdoorlatend kunststof. Inbegrepen de nodige aanpassingswerken aan de bestaande joggingpiste; Opmaken van het ontwerp voor verlichting; Opmaken van de ontwerpen voor de uitrustingen van de diverse sportdisciplines; Opmaken dossier beregening voor alle sportvelden op de uitbreiding; Opmaken dossier bouwaanvraag. De opmaak van de dossiers en/of ontwerpen omvat de bestekken, plannen, houden aanbesteding toezicht en leiding der werken tot en met de definitieve oplevering. De ontwerper zal het nodige overleg plegen met het opdrachtgevend bestuur alsook met andere ontwerpers voor de aanpassingswerken aan de gebouwen. Raming van het ereloon 100.000 euro btw inbegrepen Wijze van gunnen: algemene offerteaanvraag * Begroting 100 000,00 Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp aansellen ontwerper en vaststellen wijze van gunnen
22. inrichten stadswinkel, interieur, lot 4, technieken: goedkeuren eindafrekening Ontwerper: P. Deknock & T. Debaene, J. Huyslaan 50, 8790 Waregem Aannemer: Naessens HVAC, Fr. Rooseveltlaan 23, 8790 Waregem Goedkeuring eindafrekening voor een bedrag van 78 837,80 euro incl. BTW Aannemer: Naessens HVAC, Waregem Ontwerper: P. Deknock & T. Debaene, Waregem Toewijzing: 57 578,00 euro excl. BTW 69 669,38 euro incl. BTW Nr Uitgevoerd Bedrag Herziening Bedrag staat BTW Totaal 1 14 428,00 14 428,00 0,00 14 428,00 3 029,88 17 457,88 2 25 390,65 25 390,65 0,00 25 390,65 5 332,04 30 722,69 3 21 872,50 21 872,50 0,00 21 872,50 4 593,23 26 465,73 4 1 610,00 1 610,00 0,00 1 610,00 338,10 1 948,10 4 bis 1 854,05 1 854,05 0,00 1854,05 389,35 2 243,40 Totaal 65 155,20 65 155,20 0,00 65 155,20 13 682,60 78 837,8
Opmerking dienst gebouwen: Het bedrag van deze eindafrekening betekent een overschrijding van het toewijzingsbedrag van 13,16%. Dit is te wijten aan de meerwerken, goedgekeurd door het College in zitting van 18 maart 2010, 1 april 2010 en 16 september 2010, voor een totaalbedrag van 9 168,41 euro incl. BTW. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd: Inrichten Stadswinkel, interieur, Lot 4/Technieken: goedkeuren eindafrekening. Begroting 79 000,00
23. goedkeuren afsprakennota stadsbestuur - sportraad Reeds heel lang is er een afsprakennota tussen het stadsbestuur en de jeugdraad, deze zijn een bijlage van de statuten van de stedelijke jeugdraad. Daarnaast heeft ook de cultuurraad duidelijke afspraken met de stad. Deze zitten vervat in de statuten van de cultuurraad. De sportraad acht het nu opportuun om ook gelijkaardige afspraken te maken met het stadsbestuur en deze afspraken voor beide partijen te formaliseren Deze actie staat ook vermeld in het sportbeleidsplan 2008-2013 onder strategische doelstelling 5. De afsprakennota staat op het intranet. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd : goedkeuren afsprakennota stadsbestuur - sportraad
Kunstzomer in de Leiestreek met Nathalie Pontegnies Meer info Via Kunstzomer in de Leiestreek klik hier. Via de site van Nathalie Pontegnies, zie link rechter marge.
De Info-fiets-brochure is te verkrijgen bij Nathalie Pontegnies
Het vroegere café Calypso heeft er enkele jaren wat haveloos bijgestaan. Begin dit jaar werd het echter grondig gerenoveerd. Nadat de gevel een ander kleurtje, en het interieur een totaal nieuwe look kreeg was het wachten op een nieuwe uitbater. Op woensdag 1 juni was het zover en ging de zaak onder de naam d Afspraak terug open.
Jean Vanden Berghe
Zon maand of drie terug zag ik dat de Calypso vrij was en vanaf dan is alles in een stroomversnelling gegaan, vertelt de nieuwe uitbater Jean Vanden Berghe uit Desselgem. Ervaring in deze branche heb ik niet, maar waar een wil is, is een weg, zegt hij vastbesloten. Hij was trouwens jarenlang chauffeur op internationaal transport. Ook het uitbaten van een zaak is hem niet vreemd, 10 jaar lang had hij een eigen zaak met mechanisch gereedschap.
Alles is zo snel gegaan dat het nog een tweetal weken zal duren vooraleer er exacte openingsuren zullen vaststaan. Voorlopig hou ik het op iedere dag vanaf 10.00 uur, legt hij uit. Verder is het de bedoeling om een kleine snack aan te bieden en op vrijdag zullen er steevast boterhammen zijn en voor de rest zien we wel, voegt hij er tot slot nog aan toe. Café dAfspraak is gelegen langs de Kortrijkseweg op de hoek met Beveren-Dries.
DOude Plaetse Feest heeft vorm gekregen. De drijvende krachten achter het initiatief om het vroegere centrum van Beveren-Leie terug leven in te blazen zijn Michael Vanhoutteghem, Philip Saelens en Kristof Mommerency. *** Het feestelijk programma ziet er als volgt uit: *Op 8 juli om 19.00 uur vindt de opening van de tentoonstelling d Oude Plaetse plaats. Een fototentoonstelling over het leven in het vroegere centrum van Beveren-Leie en om 20.00 uur een voordracht van heemkundige Etienne Ducatteeuw. Hiervoor zijn de plaatsen zijn beperkt, kaarten kunnen gratis afgehaald worden in t Fonteintje. De tentoonstelling is nog te bezichtigen op 9 en 10 juli van 10.00 tot 16.00 uur.
*Op 9 juli kan er om 19.00 uur genoten worden van een heerlijke barbecue met live optredens. Zo brengen De Trimards Nederlandstalige, Franse en Engelse Retro-muziek. Na de barbecue volgt een spetterend optreden van De Kemels. Deze coverband brengt hits van vroeger en nu. Kaarten voor de avond met barbecue en 1 gratis aperitief 17.50. Enkel voor het optreden vanaf 21.00 uur 6
*Op 10 juli is er tijdens de doorlopende tentoonstelling vanaf 14.00 uur koffie en taart te verkrijgen. Deze festiviteiten gaan door in de feestzaal van t Fonteintje gelegen langs de Sint-Jansstraat 123, Beveren-Leie. Meer weten over wat het nieuw feestcomité nog in zijn mars heeft klik hier. Sint-Jansstraat op twee na de oudste straat van Beveren-Leie De Sint-Jansstraat is op de Grote- en Kleine Heerweg na de oudste straat van Beveren-Leie. Het oudste gedeelte van de straat bevindt zich tussen het goed "Te Beaulieu" (nr. 128) en de Grote Heerweg. Later is de straat doorgetrokken tot de Kleine Heerweg en erna tot aan de steenweg Kortrijk-Gent. De Sint-Jansstraat is tot na de Tweede Wereldoorlog de hoofdstraat van Beveren-Leie. De dorpsplaats bevond zich ter hoogte van het kruispunt met de Grote Heerweg. Bron VIOE
Op zondag 5 juni diende de deken van Roeselare E.H. Renaat Desmedt 40 jongens en meisjes het H. Vormsel toe in de Sint-Jan de Doperkerk te Beveren-Leie.
We feliciteren Chloé Algoet, Thomas Beke, Laurens Debrouwere, Jordy Loosvelt, Julie Simons, Tom Thieren, Elke Velghe, Ebe Vervaeke, Camille Delcour, Margot Delft, Jarne Depaemelaere, Henri Deprez, Lukas Deruddere, Harrie Eeckhout, Gaëlle Lapeire, Lara Vromman, Kira Bazijn, Dennis De Beuf, Mélanie Lapeirre, Elke Meyfroidt, Ian Meyfroot, Jolien Pruvoost, Pieter-Jan Vanhoutte, Marec Vanommeslaeghe, Arnaud Campens, Marlies Pieters, Margot Soetaert, Marie Vandenbroucke, Michiel Vandorpe, Branko Vanhoutte, Arne Vanhoutteghem, Jolien Verbeke, Quinten Aelbrecht, Aurora Delbeke, Jinke Depuydt, Helena Noppe, Diederik Sioen, Robin Vande Vyver, Gilles Verstraete en Axelle Vromman Contakt fotograaf Kurt Vuylstekeklik hier.
Het ACW Beveren-Leie heeft er een schitterende Rerum Novarum opzitten. De eucharistieviering werd opgeluisterd door de Sint-Gregoriuszanggilde. In de daarop volgende receptie hield voorzitter Carlos Verkaemer tijdens zijn toespraak een pleidooi voor de vrijwilligers (zie onderstaande toespraak).
In de namiddag was er dan nog het Rerum Novarum petanquetornooi. Aan het tornooi meli-melo, dat onder een stralende zon kon afgewerkt worden, namen 29 spelers deel. Zij werden aangemoedigd door supporters die het liever van aan de zijlijn bekeken. Uiteindelijk mocht Christiane Goesaert als derde het schavotje betreden. Zij werd voorgegaan door William Demuynck die tweede werd en Rita Sabbe die het tornooi 2011 op haar naam mag schrijven. "Beste ACW-vienden, vandaag vieren wij Rerum Novarum.
Het is dit jaar niet zomaar een verjaardag: het is precies 120 jaar geleden dat paus Leo de 13° zijn encycliek Rerum Novarum schreef, Over Nieuwe Dingen. Op 15 mei 1891 werd de omzendbrief, want dat is een encycliek, uitgegeven. Paus Leo de 13° schreef trouwens 85 encyclieken gedurende zijn 25-jarig pauselijk ambt.
Voor de Christelijke Arbeidersbeweging, of tenminste wat er in die tijd al van bestond, was dat een startschot van historisch belang. De encycliek formuleerde voor het eerst in de geschiedenis de sociale leer van de katholieke kerk. De uitgangspunten waren een rechtvaardig loon, het recht op eigendom en de solidariteit met de zwakkeren.
Drie uitgangspunten die vandaag nog niets aan belang hebben ingeboet. Tegelijkertijd werden de vakbonden erkend als een belangrijk instrument om deze doelstellingen te bereiken. We weten natuurlijk dat deze encycliek ook ingegeven was als een tegengewicht tegen het oprukkende socialisme en marxisme en dat ze aanleiding gaf tot de ontwikkeling van een sterk verzuild landschap. Maar 120 jaar later onthouden we vooral het belang van deze encycliek voor de groei en ontwikkeling van de Christelijke Arbeidersbeweging. Rerum Novarum is dan ook hét jaarlijkse feest bij uitstek voor ACW en zijn organisaties. Die Christelijke Arbeidersbeweging steunt 120 jaar later nog steeds op het engagement en de inzet van ontelbare vrijwilligers. Die Christelijke Arbeidersbeweging zou vandaag niet staan waar ze staat zonder de inzet van al die vrijwilligers, van u en u en u, en iedereen hier. Ieder op zijn of haar manier geeft mee vorm aan onze beweging hier in Beveren-Leie.
Vrijwilligers, sociaal kapitaal Als ondernemingsmilitant die opkomt voor de rechten van de werknemers, als vrijwilliger bij Ziekenzorg die instaat voor de zorg van zieke mensen in zijn buurt, als bestuurslid van het ziekenfonds die er mee voor zorgt dat onze gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar blijft voor iedereen, als vrijwilliger bij KWB, KAV, KAJ, OKRA, PASAR en al die andere verenigingen, duizenden leden kansen bieden op sociale, culturele en persoonlijke ontplooiing, of als spilfiguur bij ACW om de zorgen van mensen in onze gemeente samen aan te pakken, of gewoon als helpende hand bij de vele ontmoetingen en activiteiten die door de verschillende organisaties georganiseerd worden.
Samen, beste vrienden, zijn wij met alle andere vrijwilligers het sociaal kapitaal en zorgen we voor een meer leefbare en gezellige gemeente. En deze boodschap wil ik ook nog even meegeven aan onze mandatarissen: de verenigingen en hun vrijwilligers zijn het sociale kapitaal waarmee jullie het beleid voeren.
90 jaar ACW Het ACW bestaat dit jaar 90 jaar. Er zijn weinig bedrijven of organisaties die zon lange staat van dienst kunnen voorleggen. Het spreekt voor zich dat we daar nog eens minstens 90 jaar bij willen doen. Zo ver vooruitkijken gaat wat teveel op science-fiction lijken, zeker als we in gedachte houden hoe razendsnel de maatschappelijke en technologische evoluties zich de laatste 20-30 jaar ontwikkelden. Maar wij zijn in ieder geval klaar om ook de komende decennia de sociale uitdagingen aan te pakken. Want ook al zijn de sociale omstandigheden hier bij ons niet meer te vergelijken met deze van eind 19de eeuw, toch zijn er weer heel wat nieuwe sociale kwetsbaarheden, en dus nieuwe uitdagingen, die voor ons liggen.
Zo is de armoede dan wel sterk afgenomen in die 90 jaar, mede dankzij onze sociale zekerheid, maar ze is nog steeds niet verdwenen. En ook hier in onze gemeente zijn er nieuwe uitdagingen die op ons liggen te wachten.
Armoede is soms dichterbij dan dat we zelf beseffen. De strijd tegen armoede en het recht op bestaanszekerheid blijft onze aandacht opeisen. Dat blijft nodig omdat mensen in armoede nog steeds op heel wat vooroordelen stoten. En de enorm slechte arbeidsomstandigheden van weleer mogen dan wel verdwenen zijn, we weten dat ze elders in de wereld blijven voortbestaan: ook daar willen wij aan werken. Zo ook dient de opwarming van het klimaat zich aan als het nieuwe sociale vraagstuk van de toekomst. Niemand die het nog durft te ontkennen. Niemand die weet waar dit gaat eindigen. Maar velen voelen aan dat het sociale herverdelingsvraagstuk ook een ecologische uitdaging is geworden dat ACW niet mag negeren. Elke toekomstige verkiezing, elk toekomstig beleidsplan, elk toekomstig congres zal hier dus de nodige aandacht moeten aan besteden. Acties zoals infoavonden over dakisolatie waren daar al een begin van.
Tournee generale in Beveren-Leie En wat wij zeker ook mogen in beeld brengen is het feit dat 2012 een verkiezingsjaar is: verschillende activiteiten zullen in het teken staan van die verkiezingen. Zo word er al op 17 juni een tournee generale, georganiseerd door het Gemeentelijk ACW, voor de 11° keer trouwens. Dit gaat door hier in Beveren-Leie aan de Sint-Annaweg. Bedoeling is een kennismaking van het gebuurte met het ACW. Beste vrienden, ik ga besluiten met dit: ik wens jullie allen veel succes met uw bijdrage aan het verenigingsleven, en wens jullie een dikke proficiat voor jullie inzet, en ik ben er zeker van dat ook volgend werkjaar een inspirerend ACW-jaar wordt".
Na wat perikelen bij de start van het wielertoeristenseizoen van de Leietoeristen bleef de club niet bij de pakken zitten. De wekelijkse ritten gingen gewoon door en ondertussen werd er naar een nieuw bestuur uitgekeken.
Nieuw bestuur verkozen Het nieuwe bestuur is ondertussen verkozen en bestaat uit voorzitter-secretaris Geert Malfait, penningmeester Henk Buyse en Bernard Lecluyse die verantwoordelijk is voor de verzekeringen. Daarnaast telt de club nog een aantal bestuursleden en wegkapiteins. Vermeldenswaardig is dat er op heden nog steeds drie oprichters van weleer, zijnde Remi Pappijn (78) Armand Bijttebier (77) en Camiel Demeyer (75), actief zijn in de club.
Meer vernieuwingen Er is niet alleen een nieuw bestuur, na 40 jaar is er ook een nieuwe naam gekozen en voortaan zal de club met de naam Leie Cycling door het leven gaan.
Voorts hebben ze een nieuw logo uitgedokterd. Op 28 mei werd een succesvolle barbecue georganiseerd en wat meer is, ook hun nieuwe website is toen online gegaan. Een resem aan vernieuwingen dus!
De nieuwe site bezoeken klik hier. In de linker marge is een permanente link te vinden waar u de wielertoeristenclub Leie Cycling kunt volgen.
Speelplein 'De Speelberg' opent vroeger De zomervakantie nadert met rasse schreden, tijd dus om even stil te staan bij de speelpleinwerking 'De Speelberg. Op 4 juli gaan de poorten terug open en daarachter zal terug een ploeg gemotiveerde animatoren klaarstaan om kinderen en jongeren van 3 tot 15 jaar een toffe vakantie te bezorgen.
De animatoren: Pauline Vermeire, Wouter B., Margaux Pappijn, Silke Anckaert, Robbe Buyse Simen Vandenbussche, Annelies Degreve, Bavo Derammelaere, Mattias Deruddere en Laura Deruddere
Vroeger open Nieuw dit jaar is dat 'De Speelberg iedere dag zal openen om 07.45 uur, valt de groep onmiddellijk met de deur in huis. Dat doen we op vraag van ouders die voor ze naar het werk gaan hun kinderen zelf kunnen brengen. Ook andere speelpleinen doen dat al en het werkt. Dus besloten we om het dit jaar te proberen, gaan ze verder.
Activiteiten In de voormiddag zijn er dan van 09.00 tot 12.00 uur activiteiten voorzien en bedraagt de inkom 1 euro. In de namiddag openen de deuren dan terug om 13.00 uur en ze sluiten om 17.30 uur, de inkom is dan 2 euro. Kinderen die over de middag willen blijven kunnen dat. Daarvoor wordt 1 euro gevraagd maar ze krijgen wel één drankje aangeboden. We werken met een open speelaanbod. Ieder is dus vrij te kiezen aan welke activiteit ze wensen deel te nemen. Voor tieners worden er dan nog aparte activiteiten uitgewerkt. Kortom er is voor elk wat wils, zelfs bij slecht weer hebben we alternatieven", weten ze uit te leggen.
Zoekertjes "Verder kunnen we nog altijd allerhande knutselmateriaal, verkleedkleren gebruiken. Het zou ook leuk zijn moesten we een trampolinemat op de kop kunnen tikken, en vullen ze elkaar nog aan, "ook nieuwe animatoren zijn steeds van harte welkom". Contact 'De Speelberg Tomberg 21A, Beveren-Leie zal open zijn van 4 tot 22 juli en van 15 tot 31 augustus. Ook op feestdagen, benadrukt de groep tot slot nog. Contact en/of info klik hier
'Dag van de Buren' in de kijker Heel wat buren uit verschillende straten of wijken genoten van een gezellig samenzijn. Voor sommigen is het een traditie geworden en zij die het voor t eerst meemaakten hopen dat er een vervolg zal aan gebreid worden. Daarvoor zijn steeds mensen nodig die de moeite willen doen om zich belangeloos, gratis en voor niets in te zetten.
Inwoners van Bermkouter bijten spits van Burendag af. Jan Joseph, Marleen Tailly, Hilde Defoort, Hilde Sabbe, Hilde Laevens en Mieke Verbrugge
Het Bermkoutercomité organiseerde op woensdagavond 25 mei een succesvolle 'Dag van de Buren'. Een gezellige babbel met een natje en een droogje waren de ingrediënten van de avond die doorging op het graspleintje in de wijk. De volgende activiteit die het comité organiseert is het Bermkouter-ontbijt.
Vrijdag 27 mei dé 'Dag van de Buren'
In de Nijverheidstraat (2) waren het Patrick Vande Walle, Georges Snauwaert, Karel Vandorpe en Tine Debrouwere (ontbreekt op de foto) die de handen in elkaar sloegen. Daar waren ze aan hun vierde editie toe. Naast de Burendag hadden ze ook een verjaardag te vieren. Evi Buelens die pas sinds maart 2010 in de Nijverheidstraat woont, was de gelukkige.
In de Akkerwindelaan waren het Dirk Longueville, Bea Beernaert, Lea Dewilde en Rik Meersman die de koppen bij elkaar staken om hun buren voor de eerste maal uit te nodigen en een gezellig samenzijn te organiseren.
In de Kortrijkseweg was het de eerste maal dat de buren uitgenodigd werden. Hier waren het Veronique Pollefeyt, Peter Van Keer, Hilde Claerhout en Karel Verraes die voor de organisatie instonden. Zij vonden het een unieke gelegenheid om de inwoners van de drukke Kortrijkseweg wat nader met elkaar te laten kennismaken.
In de Deken De Bostraat kon de derde editie doorgaan dankzij de inzet van Rita Debaere, Ann Vandebril, Christine Naessens, Veerle Devos, Lieve Deleersnijder en Luc Deboosere en Katleen Vandermeulen die ontbreken op de foto.
Ook de pioniers die vijf jaar geleden de eerste Dag van de Buren organiseerden in Beveren-Leie waren terug van de partij. Myriam Decock, Christine Tremmerie, Mia Deprez en Thierry Mondy staken hier de schouders onder de organisatie voor de Nijverheidstraat (2). Naast de natjes en droogjes is het patattentenwafeltje er een gesmaakte specialiteit van de straat geworden.
Tot slot staken we nog even de grens met Desselgem over. In de Sprietestraat waren het Bart, Els, Stijn Van Keer en Iris Vanderschaeghe die er een eerste Burendag op touw zetten. Zij zagen het iets grootser en hebben er meteen een feestje van gemaakt. Ruim 50 buren schreven zich in voor deze samenkomst met barbecue worsten, springkasteel, tafelvoetbal
Emma Derammelaere werd geboren op 23 april. Haar wiegje staat in de Kortrijkseweg 324a, Beveren-Leie bij papa Bjorn en mama Anneleen Desoete. Samen met mama (23), oma Caroline Decock (45) en overgrootmoeder Ariane Debaere (67) beiden uit Vichte vormt Emma een viergeslacht