Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Werkingsresultaten bibliotheek 2015 Ook in 2015 meer dan 10 000 leners en 125 000 bezoekers. In 2015 ontleenden meer dan 10 000 leners materialen in de bibliotheken in Waregem. Er waren exact 10 374 ‘actieve’ leden, dit betekent klanten die effectief werken ontleenden. De bezoekers die enkel komen om internet te gebruiken, de krant te lezen, iets op te zoeken of vragen te stellen, of om te studeren, worden niet als actieve leden geregistreerd. Het totale ledenbestand bestaat ondertussen al uit meer dan 20.000 leden.
Het aantal actieve ontleners blijft met 28% van de bevolking boven het Vlaams gemiddelde. De leners ontleenden samen 422 518 materialen, wat iets minder is dan in 2014 (430 951 uitleningen). Het grootse deel van de uitleningen gebeurt uiteraard in de hoofdbibliotheek in Waregem (355 424), maar ook de filialen in Desselgem (met 40 276 uitleningen) en Sint-Eloois-Vijve (26 818 uitleningen) blijven het goed doen.
De hoofdbibliotheek kreeg 126 950 bezoekers over de vloer, wat een gemiddelde is van 430 per dag, met uitschieters van meer dan 1000 bezoekers op drukke zaterdagen en woensdagen. De meest populaire werken in 2015 waren de stripverhalen van Kiekeboe (zoals al vele jaren) en de thrillers van Pieter Aspe, naast o.a. de romans van Santa Montefiore en Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans.
Gemeenteraad 12 januari 2016 De vergadering vangt aan om: 19.00 uur Openbare zitting 1. mededelingen 2.installeren en eed afleggen nieuw gemeenteraadslid: - akte nemen ontslag gemeenteraadslid - nazien geloofsbrieven van opvolgend raadslid - eed afleggen door opvolgend raadslid 3. vaststellen rangorde gemeenteraad 4. goedkeuren wijzigen samenstelling gemeenteraadscommissies 5. goedkeuren verkoopprocedure gronden gelegen nabij Regenboogstadion + vaststellen selectiecriteria en gunningscriteria 6. goedkeuren aankoop gronden Gentseweg (brandweerkazerne) 7. tuighuis, nieuwe burelen en refter: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 8. heraanleg parking Olm: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 9. herstel greppels Wortegemseweg-Waregemstraat: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 10. ruimen slikmonden voor de jaren 2016-2017-2018: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 11. aanleg en herstel voetpaden 2016: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen De opdracht behelst volgende straten: - Aanleg en herstel Jozef Duthoystraat (nr1-13)en Henri Lebbestraat (nr 2-15) - Aanleg en herstel voetpad Kerkdreef - Aanleg en herstel voetpad Kerkplein - Aanleg en herstel voetpad Kleine Dries - Aanleg voetpad Kleine Heerweg - Aanleg en herstel voetpad Ter Beke - Aanleg voetpaden Liebaardstraat Raming:€ 378.854,00 exclusief btw (btw medecontractant). 12. nutsleidingen: aanpassen openbare verlichting Westerlaan-Noorderlaan 13. project Westerlaan-Noorderlaan: goedkeuren addendum op samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer voor de herinrichting van de gewestweg 14. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van twee voetgangersoversteken in de Sint-Jozefsstraat 15. aanvullend verkeersreglement blijvend karakter: aanleggen van een voetgangersoversteek in de Roger Vansteenbruggestraat 16. aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een snelheidsbeperking in de Spijkerlaan Het stadsbestuur heeft dit jaar verkeersveiligheidswerken uitgevoerd in de Spijkerlaan. In de bocht naar de brug over de spoorweg is het fietspad ontdubbeld en is de rijweg smaller gemaakt. Na deze werken is het verkeer geïnventariseerd met de radarteller en zijn de geregistreerde gegevens besproken op de verkeerscel van 20 oktober 2015. De V85, dit is de snelheid waar 85% van de bestuurders onder blijft, is gedaald naar 53 en 56 km/u. De meeste bestuurders ervaren een snelheid van ongeveer 50 km/u als aangepast. Toch is er nog een aandeel bestuurders dat te snel door de bocht rijdt. De verkeerscel stelt daarom voor om een snelheidsbeperking van 50 km/u in te voeren in de Spijkerlaan tussen de Wagenaarstraat en de doodlopende zijstraat op de brughelling. Deze maatregelen wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden C43 “50”. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het aanvullende verkeersreglement wegverkeer blijvend karakter: invoeren van een snelheidbeperking in de Spijkerlaan. 17. voorlopig vaststellen RUP 21-1 Gentseweg-Neerstraat 18. voorlopig vaststellen RUP 20-1 Bosstraat-Galgestraat 19. voorlopig vaststellen RUP 15-1 Stijn Streuvelsstraat 20. goedkeuren afsprakennota 2015-64: RUP Sint-Eloois-Vijve-Zonneveld 21. goedkeuren wegentracé verkaveling Feys-Viaene 22. WAGSO: aanstellen nieuw lid raad van bestuur 23. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 24. vzw cultuurcentrum De Schakel EVAP: voordracht nieuw lid algemene vergadering en raad van bestuur 25. stedelijk basisonderwijs: verhogen capaciteit in het kader van het inschrijvingsrecht 26. stedelijk basisonderwijs: goedkeuren wijzigingen schoolreglement 27. stedelijk sportcentrum De Treffer, zwembad, renovatie kleedruimte: goedkeuren min- en meerwerken 28. vragen 29. goedkeuren verslag vorige zitting
Sylvesterbus was opnieuw populaire pendeldienst Tijdens de jaarovergang van 2015 naar 2016 zette stad Waregem voor het dertiende jaar op rij de Sylvesterbus in. In de nacht van 31 december op 1 januari maakten 568 feestvierders gebruik van deze gratis bus. Meteen goed voor een kleine stijging in vergelijking vorig jaar.
De Sylvesterbus brengt jongeren op een veilige manier naar hun feestlocatie en op een veilige manier terug naar huis. Ieder jaar ontdekken meer mensen het grote gemak van deze gratis pendeldienst, wat een week geleden leidde tot een groot succes met 568 feestvierders. Bij de jaarovergang van 2014 naar 2015 werden 545 personen vervoerd, er is een kleine stijging in vergelijking met vorig jaar.
Stad Waregem bedankt Joke en Christ van autocars de Reisvogel om alle feestvierders op een veilige manier op hun locatie te brengen en hoopt opnieuw op een vlotte samenwerking voor de volgende oudejaarsavond.
Alweer verkooprecord voor Waregembon in 2015 Al sinds de introductie van de Waregembon in 2011 kent deze geschenkcheque een ongekend succes. Ook 2015 was een nieuw recordjaar met een totaalverkoop van maar liefst 622 250 euro, een bedrag dat volledig besteed wordt bij onze lokale handelszaken. Het verkooprecord is niet alleen het gevolg van de eindejaarsperiode; maar liefst acht van de twaalf maanden in 2015 leverden een extra verkoop op ten opzichte van 2014. Het nu vijf jaar oude stedelijk initiatief blijft een duidelijk schot in de roos, zowel bij de inwoners als bij de handelaars.
Het succes van de bon is niet alleen een surplus voor de stad (ook mensen van buiten Waregem leren zo beslist onze stad en handelscentrum kennen), maar zeker ook voor alle deelnemende handelszaken. Nog elke week krijgt het stadsbestuur aanvragen van handelaars om deel te nemen. Ondertussen kan iedereen met een Waregembon terecht in ongeveer 300 handelszaken in Waregem.
Alle informatie over de Waregembon en een overzicht van de deelnemende handelszaken staat op www.waregem.be/waregembon.
Kolom: 1 Jaar, 2 Verkoop in stadswinkel, 3 Aangeboden door stadsbestuur* + betaald met factuur, 4 Totaal *Geschenkbonnen, toelagen, erkentelijkheidspremies, feestcheques, jubilea en geboortepremies
Schaatspiste lokte meer dan 15 000 ijsliefhebbers De verhuis van de jaarlijkse schaatspiste van park Casier naar de Markt was een schot in de roos. Na de 10 000e schaatser op tweede kerstdag werd op de afsluitende dag ook nog de kaap van 15 000 schaatsers bereikt. Dat is meteen goed voor een primeur, want nog nooit kwamen zo veel liefhebbers naar Waregem afgezakt voor een portie schaatsplezier.
Laura Dejager uit Sint-Eloois-Vijve was uiteindelijk de 15 000e schaatser. Ze kreeg op zondag 3 januari een Waregembon van 50 euro van het stadsbestuur en een attentie van de uitbater van de ijspiste. Tijdens de kerstvakantie was de winterattractie aan Het Pand onafgebroken druk bezet, net zoals de winterchalets naast de ijspiste. Maar liefst 99 Waregemse verenigingen verdienden een extraatje voor hun clubkas met de verkoop van drankjes en versnaperingen;
Zowel het stadsbestuur, de uitbater van de piste en de verenigingen zijn onverdeeld tevreden over de nieuwe locatie en de organisatie in de voorbije maand. We kijken alvast uit naar begin december 2016, voor de opening van een nieuwe Waregemse schaatsmaand!
Beverse Weetjes dook even haar archieven in om het bezoekersaantal van de vorige 10 jaar mee te geven. Jaar totaal 2013-2014 - 15 058 2012-2013 - 14 582 2011-2012 - 13 746 2010-2011 - 11 369 2009-2010 - 11.500 2008-2009 - 13 489 2007-2008 - 13 882 2006-2007 - 12 413 2005-2006 - 12 341 2004-2005 - 13 950 2005-2006 - 15 345
Hierbij, met dank aan schepen Pietro Iacopucci, de speech die hij tijdens de nieuwjaarsreceptie bracht. Om enkele sfeerbeelden te bekijken, met dank aan Johan Lefebvre voor de link, klik hier. Of klik hier voor de sfeerbeelden in 360 graden.
"Geachte dames en heren, Geachte collega Rik Soens en leden van gemeenteraad en OCMW, Beste mensen van Beveren-Leie,
Namens de collega’s uit het schepencollege en de gemeenteraad mag ik u allen hier verwelkomen in Beveren-Leie op derde nieuwjaarsdag van het nieuwe jaar 2016 om te klinken op dit nieuwe jaar. In deze nieuwjaarsmaand weet u natuurlijk heel goed dat het dreigingsniveau voor risico op speeches tijdens recepties deze dagen uiteraard het hoogste peil ooit bereikt, maar ik kan u geruststellen dat de korte samenvatting van de wensen van de burgemeester maar even lang duurt als de 10.000 luchtballonnen van K3. Ik ben zeker dat de burgemeester achteraf ook niet zolang in uw hoofd blijft.
2015 gaat voor velen de herinnering in als jaar van crisis en isis en het ene vloeit ook voort uit het andere, maar 2015 leverde ook weer een mooie verrijking op van onze taal. In verband met uitSTOOT van de wagen, leerden we sjoemelsoftware kennen, in het kader van een opSTOOT van belastingen leerden we turteltaks kennen en een mooie blonde STOOT is volgens Freddy Devadder gewoon een prente, en in Bevergem was ze meestal in slowmotion te zien.
In tegenstelling tot in Bevergem gaat het in Beveren-Leie zeker niet in slowmotion en de diverse realisaties van het voorbije jaar hebben we samen met collega Rik Soens al opgesomd onze brief van december. Laat ons dus nu even kort kijken naar de toekomst. Op vlak van verkeersveiligheid en openbare werken plannen we infrastructuurwerken in de Koning Albertstraat, aanleg en herstel van delen van het voetpad in de Kleine Heerweg, Kerkdreef en Kerkplein Beveren-Leie en ook in de Spijkerlaan wordt het fietspad overlaagd en wordt er gewerkt aan de greppels. De trage weg die de doorsteek vormt achter Klokhuis en sporthal naar de 11de julilaan toe wordt ook verhard. Een studie wordt ook opgemaakt voor een veilige fietsverbinding tussen Beveren en Desselgem langs de Grote Heerweg.
Aan de kerk wordt het voegwerk hersteld en het betonrot aangepakt zodat u weer in optimale omstandigheden kunt gaan biechten het komende jaar. Hier in het OC 't klokhuis worden energiebesparende maatregelen uitgevoerd en in de stedelijke basisschool worden ook divere investeringen gepland, waaronder vernieuwing van de collector en, uitrusting van de terreinen.
Op de voetbalvelden worden er drainerings en nivelleringswerken uitgevoerd en op de speelruimte van de Tomberg worden speeltoestellen vervangen. We zijn verheugd dat we hier in januari ook de officiële opening hebben van onze bejaardenwoningen pal in ons centrum zodanig dat velen ook hun oude dag in het vertrouwde Beveren-Leie kunnen blijven doorbrengen.
In Waregem wordt 2016 het openingsjaar van de Zuidboulevard, bibliotheek en parking. Nog een grote uitdaging vormt het werken aan de efficiënte éénwording van het stadsbestuur en het OCMW. Wij hebben het voorbije jaar al heel wat overleg gehad en plannen al een eerste grote stap tegen 2017. Dan opent de welzijnswinkel en smelten o.a. de financiële diensten van beiden samen tot één dienst.
Dames en heren, niet alleen de stadsdiensten zorgen voor een bruisende stad. De drukke Waregemse activiteitenkalender levert steeds het ene mooie verhaal na het andere op. Ik wil dan ook onze honderden vrijwilligers danken die zich, ook het voorbije jaar, belangeloos hebben ingezet voor socioculturele of sportieve organisaties of benefieten allerhande en dit de komende maanden ongetwijfeld opnieuw gaan doen. Jullie verdienen allemaal evenveel lof zoals den beir van Bevergem tijdens de Zeugefeesten!
Ik dank de St Gregorius Zanggilde voor de praktische ondersteuning bij de organisatie van deze receptie en uiteraard danken we ook het Bevers harmonieorkest voor het opluisteren van deze receptie. Uit erkentelijkheid gaat er hier straks niemand de zaal verlaten zonder niet eerst een kaart te kopen voor het concert van onze cultureel ambassadeur vrijdag aanstaande 8 januari hier in de kerk!
Ik wens, namens het stadsbestuur, ieder van u, en allen die u dierbaar zijn, een bijzonder gelukkig en gezond 2016 en we bieden u vandaag heel graag deze receptie aan . Wij hopen als stadsbestuur dat jullie fiere Waregemnaars zijn en blijven, en ik hoop van harte dat het ‘wij’gevoel dat toch zo sterk leeft in onze stad in 2016 nog verder mag aangesterkt worden.
Eindigen doe ik met een citaat van de sedert 13 november wereldberoemde band Eagles of Death Metal die in hun cover 'save a prayer' onder andere vrij vertaald het volgende zeggen: Dromers kunnen soms geen andere weg vinden, DAAROM hoef je niet steeds alles te DROMEN maar waag ook uw kans en LEEF ook elke dag. IK wens u veel dromen, maar ook de moed, de kracht en het geluk om ze daadwerkelijk te realiseren. Succes!"
Waregem krijgt label van Rode Kruis Waregem leverde in de periode september 2014 – december 2015 extra inspanningen in het kader van bloedinzamelingen. En met succes, want niet alleen steeg het aantal mensen in Waregem dat bloed kwam geven, ook het aantal kandidaat-donoren neemt een flinke vlucht. Daarom kende het Rode Kruis aan onze stad het label ‘Stad met een hart’ toe.
Op 23 oktober liep de samenwerkingsovereenkomst Hartveilige stad tussen het Rode Kruis Vlaanderen en het stadsbestuur af. Uit de evaluatie bleek dat Waregem in ruime mate voldoet aan de voorwaarden voor Hartveilige stad. Hiervoor kreeg de stad het label toegekend en werd voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst te verlengen voor 2016 en 2017.
De stad ging de uitdaging aan om in 2015 het percentage van bloeddonaties op te trekken naar 5% van de bevolking. Met uiteindelijk meer dan 2000 donaties komt dit percentage op 5,5% van de totale Waregemse bevolking. Een duidelijke pluim voor al onze inwoners!
Donoren en kandidaat-donoren In de periode september 2014 – december 2015 meldden 358 personen zich aan om bloed te geven tijdens één van de bloedinzamelingen van het Rode Kruis. De wervingsacties in 2015 leverden daarenboven nog eens 727 kandidaat-donoren op. Een speciale vermelding hierbij gaat naar de lager onderwijs van het OLV Hemelvaartinstituut die maar liefst 318 namen op de kandidatenlijst bracht met een groots Fata morgana event. Tevens engageerden Callens&EMK, Thermote Vanhalst en Rotary Waregem zich om zelf ook bloedinzamelacties te organiseren. Ook zij zorgden in totaal voor meer dan 100 nieuwe bloeddonoren.
Waregem doet mee(r) Met deze acties helpt Waregem mee aan de garantie dat levensreddende bloedproducten klaar liggen voor elke patiënt die het nodig heeft. Daarnaast investeert de stad ook onder andere in de aankoop van AED-toestellen op openbare (sport)locaties. Momenteel hangen er al acht dergelijke draagbare toestellen die het leven kunnen redden bij een hartstilstand. Verschillende verenigingen kregen hier al een opleiding voor. Het stadsbestuur blijft zich ook in de toekomst inzetten om personen in nood een reddende hand te bieden.
Gemeenteraad 22 december 2015 Op de laatste gemeenteraad van 2015 staan onder meer deze twee punten op de agenda. 5. vaststellen aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting - dienstjaar 2016 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting voor het jaar 2016 ongewijzigd vast te stellen op 6,8%. 6. vaststellen opcentiemen op de onroerende voorheffing - dienstjaar 2016 Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het jaar 2016 ongewijzigd vast te stellen op 1600.
Extra parkeergelegenheid zaterdagmarkt en shoppingweekends
Extra parkeergelegenheid zaterdagmarkt en shoppingweekends eindejaarsperiode Tijdens de eindejaarsperiode is er extra parkeergelegenheid voorzien om de bezoekers van de winterse markt en shoppingweekends op te vangen.
Shoppers kunnen parkeren op de speelplaats van het Heilig Hartcollege. Tijdens de zaterdagmarkt zijn het cafetaria en sanitair van de Schalmei (lokaal van Het Waregems Harmonieorkest) trouwens open voor de marktbezoekers.
Parkeren op parking Heilig Hartcollege Hieronder een overzicht wanneer je tijdens de eindejaarsperiode kan parkeren op de speelplaats van het Heilig Hartcollege. 5/12: zaterdagmarkt Olm – van 8.00u. tot 14.00u. 12/12: zaterdagmarkt Olm – van 8.00u. tot 14.00u. 19/12: zaterdagmarkt Olm + eindejaarsshopping – van 8.00u. tot 18.00u. 20/12: zondagshopping – van 10.00u. tot 18.00u. 26/12: zaterdagmarkt Olm + eindejaarsshopping – van 8.00u. tot 18.00u. 27/12: zondagshopping – van 10.00u. tot 18.00u 3/1: zondagshopping – van 10.00u. tot 18.00u
Gratis marktbus Ook tijdens het eindejaar brengt de gratis marktbus de marktbezoekers tussen 9.00u. en 13.00u. van de parking aan het Regenboogstadion in de Zuiderlaan naar de markt op De Olm.
Beknopte omschrijving gemeenteraad Klik hieren volg de gemeenteraad live.
Voor de gemeenteraad van 1 december werden drie vragen ingediend. 23. vragen Vraag 1. vraag raadslid J. Balduck: omgeving Fabriekstraat / Roger Vansteenbruggestraat Antecedenten In 2014 werd een brownfieldconvenant « Fabriekstraat » afgesloten tussen de Vlaamse Regering de stad Waregem en de NV Santerra voor een gebied van 4,8 ha aan de achterzijde van het station. Via zo’n convenant krijgen projectontwikkelaars een aantal juridische en financiële voordelen bij de ontwikkeling van de terreinen. Het ruimtelijk structuurplan Waregem uit 2007 voorziet dat de terreinen zullen omgezet worden naar een KMO-zone, bestemd voor lokale bedrijvigheid. Volgens het brownfieldconvenant is het de bedoeling de terreinen van het voormalige bedrijf Cotesa te herontwikkelen als woongebied. Hiervoor zou de stad een RUP opstellen.
Vragen 1. Werden de gebouwen en terreinen van de NV Cotesa inmiddels aangekocht door NV Santerra ? 2. Op welke termijn is de afbraak van de gebouwen en de sanering van de gronden voorzien ? Is de stad hier enige financiele tussenkomst verschuldigd ? 3. Het brownfieldconvenant voorziet in de oprichting van een stuurgroep voor opvolging van het project. Wie neemt namens de stad deel aan deze stuurgroep ? Hoeveel keer is de stuurgroep inmiddels samengekomen ? 4. Is de stad intussen gestart met de opmaak van een gemeentelijk RUP ? 5. Wat is de invulling van de site die in het RUP zal voorzien worden, gezien de tegenstrijdigheid tussen de gewenste invulling in het structuurplan (nl. KMO zone) en het convenant (nl. wonen) ?
Vraag 2. vraag raadslid M. Verhellen: regionaal duurzaam energieactieplan De gemeenteraad keurde op 2 december 2014 het Regionaal Duurzaam Energie-Actieplan goed. Welke initiatieven en de plannen tekende, ontwikkelde of realiseerde de verantwoordelijke schepen het voorbije jaar in navolging van deze beslissing?
Vraag 3. vraag raadslid M. Verhellen: parkeren langs N382 Langsheen de N382 staan elke dag en avond tientallen vrachtwagens of opleggers geparkeerd. Blijkt dat deze voertuigen niet altijd correct geparkeerd (o.m. op het fietspad) staan of onvoldoende zichtbaar zijn. Daarnaast heb ik al zelf vastgesteld dat bepaalde vrachtwagens die opleggers komen ophalen en brengen tot gevaarlijke voertuigbewegingen kan leiden op de al drukke N382. In andere vrachtwagens overnachten de chauffeurs. Wat betreft dit laatste zijn dit bijna steeds vrachtwagens met buitenlandse nr-plaat van een gekend Anzegems bedrijf. Gelet op bovenstaande en rekeninghoudende met het gegeven dat binnenkort de parkeerzone E17 Kruishoutem bewaakt en betalend zal worden, wat o.i. het aantal vrachtwagens die "gratis" zal parkeren langs de N382 nog zal doen stijgen, lijkt het me aangewezen om de nodige maatregelen te nemen om het parkeren van vrachtwagens langs de N 382 te ontmoedigen. Graag verneem ik in deze de visie van het stadsbestuur.
Eerste grote stap éénwording stad en OCMW in 2017 Volgens het Vlaamse regeerakkoord moeten de Vlaamse OCMW’s tegen uiterlijk 2019 opgaan in de gemeenten. Het Waregemse stadsbestuur en het OCMW hebben het voorbije jaar al heel wat overleg gehad en plannen al een eerste grote stap tegen 2017. Dan opent de welzijnswinkel en smelten de financiële diensten van beiden samen tot één dienst onder leiding van één financieel beheerder.
Waregem geeft hiermee aan niet te willen wachten op verdere richtlijnen van de regering of van Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans. Op dinsdag 24 november legden de secretarissen van stad en OCMW de toekomstvisie over stad en OCMW uit aan de gemeenteraadsleden en de OCMW-raadsleden. Daarin komen in eerste instantie de welzijnswinkel en de financiële diensten aan bod.
Naar analogie met (het concept en succes van) de stadswinkel komt er in 2017 een welzijnswinkel in de gebouwen van het OCMW aan de Zuidboulevard. Daar zal iedereen met alle welzijns(aan)vragen terecht kunnen. Daarnaast heeft de voorziene pensionering van een aantal mensen op de financiële dienst in het OCMW het denkproces over de toekomstvisie versneld. Eveneens in 2017 smelten de financiële diensten van stad en OCMW samen tot één dienst. Andere ondersteunende diensten stemmen hun werking vanaf dan ook al meer af op elkaar.
De volledige éénwording van stad en OCMW moet voltooid zijn tegen 2019. Om deze termijn haalbaar te houden, werken de stad en OCMW onverminderd verder aan de visie, planning en uitwerking van dit ingrijpende project. Dit gaat ook over eventuele verbouwingen, de reorganisatie en fysieke verhuis van bepaalde diensten, keuzes op vlak van ICT, maar bijvoorbeeld ook over het al dan niet verzelfstandigen van de zorgactiviteiten.
Agendapunten gemeenteraad 1 december 2015 Openbare zitting 1. mededelingen 2. omgevingsaanleg rond Regenboogstadion: goedkeuren ontwerp aanstellen ontwerper + vaststellen wijze van gunnen 3. Imog: buitengewone algemene vergadering van 15 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 4. WVI: buitengewone algemene vergadering van 10 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 5. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2015: goedkeuren agenda 6. W.I.V.: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2015: aanduiden vertegenwoordigers 7. goedkeuren waarborg voor langlopende kredieten Wagso 8. vaststellen budgetwijziging 2 - dienstjaar 2015 + bijlagen - stad Waregem 9. goedkeuren belastingreglement: belasting op het ontbreken van parkeerruimten 2016 - 2019 10. goedkeuren aanpassing leegstandsreglement op gebouwen en woningen die beschouwd worden als leegstaand en/of onafgewerkt 11. goedkeuren belastingreglement op gebouwen en woningen die worden beschouwd als leegstaand en/of onafgewerkt 12. onroerende goederen: goedkeuren huurovereenkomst voor de huur van een deel van het handelspand Koekoekstraat 14-16 voor de uitbating van een lokale bibliotheekafdeling 13. nutsleidingen: ondergronds brengen cu-net in de Zeswegenstraat 14. goedkeuren Riopact-takenpakket 2016 15. boomverzorging domein park Casier: goedkeuren bijkomende werken 16. vaststellen aanvullend verkeersreglement wegverkeer blijvende karakter: invoeren verkeersmaatregelen in omgeving Goed ten Nieuwenhove 17. goedkeuren gemeentelijke verordening bij woonprojecten en verkavelingen met aanleg van wegenis 18. vzw Sportbeheer Waregem EVAP: algemene vergadering op 14 december 2015: goedkeuren agenda 19. vzw Cultuurcentrum De Schakel EVAP: algemene vergadering op 14 december 2015: goedkeuren agenda 20. Stedelijke kunstacademie: goedkeuren wijzigingen samenwerkingsprotocol tussen het stadsbestuur van Waregem en het gemeentebestuur van Anzegem en het stadsbestuur van Waregem en het gemeentebestuur van Dentergem 21. aanvaarden handgiften 22. goedkeuren herbestemming landbouwcollectie 23. vragen 24. goedkeuren verslag vorige zitting
Sfeervol eindejaar in Waregem Tot vorig jaar stond alles steevast naast het kasteel in park Casier. Deze keer kiezen we echter voor een nieuwe optie die Waregem nog meer op de eindejaarskaart zal zetten. Wie dit jaar de schaatsen wil aantrekken kan over enkele weken terecht voor winkelcentrum Het Pand. Daarnaast schakelen de Handelaars Waregem Winkelstad in deze periode ook een versnelling hoger om er letterlijk de sfeer in te houden. In december komt de eindejaarssfeer je tegemoet in Waregem!
IJSPISTE De overdekte ijspiste is opnieuw 600m² groot en wordt geïnstalleerd waar tijdens de Waregem Koerse Feesten nog het reuzenrad en de autoscooters stonden. Niet alleen komt de ijspiste zo nog meer zichtbaar in het straatbeeld, het is ongetwijfeld ook een voltreffer voor de Waregemse handelaars en horecazaken. Een verschil met alle vorige jaren is dat de stad niet meer zelf instaat voor de uitbating van de ijspiste. Dit jaar zorgt een privé-uitbater ervoor dat iedereen minstens even goed bediend wordt als in het verleden Openingstijden Elke dag open van 10.00u. tot 22.00u Schaatsbeurten per anderhalf uur! (zie schaatsbeurten) 24 en 31 december: open van 10.00u. tot 18.00u 25 december en 1 januari: open van 14.00u. tot 22.00u. Zaterdagvoormiddag en zondagvoormiddag voorbehouden voor kinderen tot 12 jaar
Schaatsbeurten Elke schaatsbeurt duurt 1,5 uur. Hierna sluit de piste telkens even en wordt ze schoongemaakt. Schaatsbeurten zijn mogelijk… van 10.00u. tot 11.30u. van 12.00u. tot 13.30u. van 14.00u. tot 15.30u. van 16.00u. tot 17.30u. van 18.00u. tot 19.30u. van 20.00u. tot 23.30u. Tickets Tickets kosten 4 euro per schaatsbeurt (max 1,5 uur), huur schaatsen inbegrepen. Er zijn ook klantenkaarten aan 40 euro (10 schaatsbeurten + 2 gratis)
Animatie Opening op vrijdag 4 december om 19.00u. – gratis optreden De Romeo’s Vrijdagavond = thema-avond en zaterdagavond = disco-avond! Kermissfeer met kindermolen, visspel, schietkraam, frietjes en oliebollen Vergeet ook niet… dat er ook dit jaar weer vier winterchalets staan die uitgebaat worden door Waregemse verenigingen. Stop er zeker eens, want alle opbrengst gaat integraal naar de uitbatende vereniging van die dag! Op vrijdag 18 december optreden van G Goran. Feestelijke sluiting op zondag 3 januari met gratis optreden van Swoop Speciaal voor de kinderen Elke woensdagnamiddag kinderdisco en schmink Kindergewenning (-12 jaar) op zaterdag- en zondagvoormiddag
Beknopte omschrijving gemeenteraad dinsdag 03 november 2015
1. mededelingen 2. Gaselwest: buitengewone algemene vergadering van 17 december 2015: goedkeuren agenda en statutenwijziging + vaststellen mandaat vertegenwoordigers 3. Psilon: buitengewone algemene vergadering van 8 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 4. Cipal: buitengewone algemene vergadering van 11 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 5. Figga: buitengewone algemene vergadering van 17 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 6. Leiedal: buitengewone algemene vergadering van 16 december 2015: goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordigers 7. Mijn Huis cvba: goedkeuren statutenwijziging 8. Helpt Elkander cvba: goedkeuren statutenwijziging 9. OCMW Waregem: goedkeuren budgetwijziging 2015 10. kennis nemen budgetwijziging 2015 diverse kerkfabrieken Waregem 11. goedkeuren wijzigingen meerjarenplan 2014-2019 en kennis nemen budget 2016 kerkfabrieken Waregem Volgende investeringsprojecten worden voorgelegd voor 2016: Onder andere voor Sint-Jan de Doper 1.200,00 Toelage Bestuur van de eredienst 1.200,00 aankoop computer 12. hulpverleningszone Fluvia: goedkeuring gemeentelijke dotatie 2016 14. goedkeuren opdracht leveren van een onkruidverdelgmachine voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 15. goedkeuren opdracht leveren van bomen voor de groendienst + vaststellen wijze van gunnen 16. goedkeuren overdracht door het Vlaamse Gewest aan de stad Waregem van de gewestweg R35- Noorderlaan-Westerlaan 17. goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen energiehuis W13 en stad Waregem en OCMW Waregem in het kader van het toekennen van energieleningen 18. kennis nemen jaarrekening 2014 Vereniging Ons Tehuis voor Zuid-West-Vlaanderen (herneming punt GR 7/07/15) 20. goedkeuren wijziging meerjarenplanning 2014-2019 en kennisname budget 2016 van de Vereniging Ons Tehuis voor Zuid-West-Vlaanderen 21. kasteel Casier, restauratie buitenzijde, opmaak beheersplan: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 22. Goed te Nieuwenhove, renovatie woning, opmaak beheersplan: goedkeuren ontwerp + vaststellen wijze van gunnen 23. Stedelijk sportcentrum De Treffer, zwembad, vernieuwen dakrand: kennisname toewijzing door hoogdringendheid 24. vragen Er werden vier vragen ingediend op het secretariaat. Vraag 1. vraag raadslid T. Demuytere: fietsenstallingen Onlangs viel mij op dat tijdens thuiswedstrijden van Essevee er nog veel fietsen geplaatst worden tegen de gevel van zwembad de Treffer, dit langs de kant van de stadionvijvers. De fietsen staan of liggen er dan soms kriskras door elkaar. De huidige locatie ter hoogte van de terrastrap waar een 20-tal fietsen gestald kunnen worden, is daarenboven niet verlicht, wat het comfort van de fietsers niet ten goede komt en daarenboven gemakkelijker aanleiding kan geven tot vandalisme en diefstal van fietsen. Het is goed dat er verschillende nieuwe fietsenstallingen voorzien zijn in de nabije toekomst (Zuidboulevard, parking Waregem Expo, parking de Olm,…) Hopelijk zullen we er onze fiets op een meer comfortabele manier op slot kunnen maken, zoals het nu al het geval is met de fietsenstalling aan de achterkant van het station. We moeten zo vlug mogelijk de huidige oude, onpraktische fietsrekken vervangen, zodat we de fietsers meer comfort kunnen geven. Onze vragen: 1. Komt er in het Regenboogstadion, binnen de structuur van de nieuwe staantribune , waarvan de werken ondertussen begonnen zijn, ook een fietsenstalling naar het voorbeeld van de nieuwe tribune onder het bezoekersvak ? We zijn van mening dat ook aan die kant van het voetbalstadion (kant van de Treffer) een ruime fietsenstalling moet voorzien worden. 2. Wat is het gemiddeld bezettingspercentage tot nu toe van deze fietsenstalling onderin de nieuwe tribune tijdens thuismatchen van SV? 3. Komen er oplaadpunten voor electrische fietsen in de nieuwe fietsenstallingen en wordt er ruimte voorzien voor bv. bakfietsen? 4. Zijn er momenteel ook in de deelgemeenten nieuwe en comfortabele fietsenstallingen voorzien? 5. Kan er mogelijks een gemeentelijk reglement voorzien worden dat bij nieuwe woon- en andere bouwprojecten een fietsenstalling verplicht maakt, zoals het met parkeerplaatsen voor auto‟s het geval is?
Vraag 2. vraag raadslid T. Demuytere: geboortebos Recent werd ik gecontacteerd door een bestuurslid van de Waregemse afdeling van de Gezinsbond i.v.m de jaarlijkse aanplanting van een geboortebos. Op 22 november e.k. gaat deze aktiviteit opnieuw door op de Karmel. Dit wordt daar voor de laatste maal georganiseerd, aangezien de voorziene gronden er volgeplant zijn. Volgens betrokken bestuurslid werd het Stadsbestuur hiervan op de hoogte gebracht en werd gevraagd om nieuwe gronden te voorzien, zodat dit mooie initiatief in de toekomst kan blijven plaatsvinden. Op 15/10, de dag dat ik gecontacteerd werd door de Gezinsbond, was er l nog geen concreet voorstel binnengekomen bij de Gezinsbond. Onze vraag : 1. Heeft het schepencollege al locaties gevonden om de aanplanting van een geboortebos in de toekomst te te laten doorgaan ? 2. Kan er eventueel een oplossing gevonden worden om de toekomstige aanplantingen van het geboortebos te laten doorgaan op een perceel waar ook een volkstuinpark voorzien kan worden? 3. Hoe ver staat de zoektocht naar een locatie voor volkstuintjes in Waregem? Al heel wat steden en gemeenten in de ruime regio hebben al een volkstuinpark of hebben concrete plannen. Gemeenteraadszitting dinsdag 03 november 2015 19
Vraag 3. vraag raadslid X. Wyckhuyse: tekort aan plaatsen in middelbare scholen in 2020 Een recente studie van de katholieke universiteit van Leuven en de vrije universiteit van Brussel toont aan dat in 2020 in veel centrumsteden er plaatsen tekort zullen zijn in de middelbare scholen. Tegen 2020 zal 1 op de 3 secundaire scholen hierdoor leerlingen moeten weigeren. Concreet in Waregem : aantal leerlingen in het schooljaar 2014-2015 : 5137 leerlingen. De komende jaren zal dit aantal stijgen en de gemaakte studie voorziet dat er in Waregem 362 plaatsen te kort zullen zijn in 2020. Deze druk op het middelbaar onderwijs komt bovenop de bestaande overbevolking in het basisonderwijs. De kinderen van de laatste babyboomers zitten momenteel nog in het lager onderwijs maar deze stromen de komende jaren door naar het middelbaar onderwijs. Bijkomend is er ook de stijging van het aantal kinderen uit de regio die ook naar de Waregemse secundaire scholen komen. Nu is het al zo dat er scholen zijn waarbij men reeds te laat is wanneer men zich wil inschrijven op een opendeurdag omdat daarvoor alle beschikbare plaatsen al ingenomen zijn. Hopelijk gaan we in Waregem de komende jaren niet de weg op zoals in grotere steden waarbij ouders moeten gaan kamperen voor een school om hun kind te kunnen inschrijven. Sommige steden en gemeenten zullen er van uit gaan dat men maar de problemen dient op te lossen eens deze zich stellen maar duidelijk is dat de onderwijsminister met haar budget niet alles en iedereen zal kunnen ondersteunen. Eens te meer zal blijken dat wie eerst komt, eerst en meest maalt. Antwerpen is al 12 miljoen euro toegezegd en hopelijk gaat niet al het Westvlaamse budget naar Kortrijk en Brugge. Vraag: - Welke Waregemse scholen dreigen met dit probleem geconfronteerd te worden ? - Welke stappen zal het stadsbestuur ondernemen om dit plaatstekort te voorzien ? - Werden reeds projecten ingediend bij de onderwijsminister ?
Vraag 4. vraag raadslid M. Verhellen: minderinkomsten 2016 vanuit Vlaanderen Uit een persartikel vernemen we dat volgens Schepen Soens onze stad in 2016 vanuit Vlaanderen een goeie €300.000 minderinkomsten zal ontvangen omwille van het stopzetten door Vlaanderen van de compensatieregeling voor gederfde gemeentelijke opcentiemen onroerende voorheffing materieel en outillage vanwege bedrijven. In datzelfde persbericht heeft de Schepen aan dat Waregem hierdoor het meerjarenplan zal dienen aan te passen en mogelijk minder zal kunnen investeren. Graag verneemt onze fractie tijdens de e.k. gemeenteraad: - welke is het exacte bedrag dat onze stad minder zal ontvangen door deze en gene maatregel vanwege de Vlaamse Overheid? - zullen deze minderontvangsten effectief leiden tot minder investeringen? Zo ja, welke?
Bibliotheekweek 2015 Bibquiz / donderdag 8 oktober Met vakmanschap geselecteerde fijne en gevarieerde vragen, op smaak gebracht met beeld en geluid: dit zijn de eenvoudige ingrediënten voor een geslaagde bibquizavond! Je hoeft geen allesweter te zijn om te kunnen deelnemen aan deze quiz, een dosis gezond verstand, teamgeest en scherpe ogen en oren volstaan. En nee, geen paniek, het gaat niet over boeken… Snel zijn is de boodschap, vol is vol! Donderdag 8 oktober om 19.30u. Oranje zaal in CC De Schakel (Schakelstraat 8, 8790 Waregem) Op voorhand inschrijven is noodzakelijk Deelname kost 10 euro per ploeg van 4 personen
Verwendag / zaterdag 10 oktober Laat je in de watten leggen op onze Verwendag en geniet van een heerlijk hapje en drankje in ons Bibcafé. Een interieurspecialist geeft een workshop over hoe je oude meubels een tweede leven kan geven en kinderen kunnen in de namiddag deelnemen aan een parelworkshop. En aangezien het de laatste Verwendag is in het huidige gebouw, blikken we met jullie nog eens terug op de belangrijkste momenten in de geschiedenis van de Waregemse bib. Ga op zoek naar onze vijf “mijlpalen” en laat jouw bib-herinneringen maar komen! Deelname aan de interieurworkshop is gratis, inschrijven is noodzakelijk. Je bent welkom op zaterdag 10 oktober in de Waregemse bib tussen 10.00u. en 16.00u. In de filialen van Desselgem en Sint-Eloois-Vijve kan je terecht voor een drankje tussen 10.00u. en 12.00u.
Lieve Blancquaert / donderdag 15 oktober Lieve Blancquaert komt vertellen over haar ervaringen die ze wereldwijd opdeed voor het tv-programma ‘Birth Day’. Ze had gesprekken over de geboorte en al wat daarmee gepaard gaat met (groot)ouders, vroedvrouwen en tovenaars, van Groenland tot Cambodja. “Birth Day” is de wereldreis van Lieve Blancquaert als moeder, fotografe en journaliste. Het wordt een lezing vol vertederende beelden, maar soms ook met schrijnende en confronterende verhalen. Donderdag 15 oktober om 19.30u. Oranje zaal in CC De Schakel (Schakelstraat 8, 8790 Waregem) Inkom: 5 euro, kaarten vooraf te koop in bibliotheek en stadswinkel
Vluchtelingencrisis structureel aanpakken is de boodschap voor het Waregems beleid. In het schepencollege van Waregem, werd op donderdag 10 september beslist om 3 000 euro te storten naar de rekening van “Het Rode Kruis”. Deze financiële bijdrage moet mee de eerste noden helpen ledigen. De mensen op het terrein weten wat de specifieke behoeften zijn van de vluchtelingen en daarom verkiezen we financiële steun. Er borrelen heel wat initiatieven op vanuit de samenleving (De Schakel, middelbare scholen, service-clubs, individuele initiatieven….). Als bestuur juichen we dit toe. Verbondenheid door solidariteit, geven aan heel wat ellende een menselijk gelaat. Het is onze plicht om mensen die de oorlog ontvluchten te helpen.
Deze morgen (11 september) vertrok een brief naar Fedasil om mee te delen dat we in Waregem 2 gezinnen extra willen opnemen. Dit in het huis van de Oude Vijvestraat en inde pastorie van Beveren-Leie. Het gaat over twee grote woningen zodat we 12 bijkomende plaatsen kunnen realiseren bovenop de 33 bestaande LOI-plaatsen. Net zoals het Europees spreidingsplan blijven we als bestuur pleitbezorger om dit ook in België te realiseren. De stadsdiensten staan in om in de eerstkomende dagen alle technische zaken van de woningen na te kijken en de diensten van het OCMW zorgen voor een basiscomfort zodat de huizen onmiddellijk bewoonbaar zijn bij toewijzing van Fedasil.
Het zwaartepunt leggen we echter op de integratie van deze mensen. We schakelen vrijwilligers in voor het opstarten van een buddywerking in Waregem in samenwerking met de integratiedienst (we hadden reeds een proefproject in 2014 met de dienst internationalisering van de stad). Enkele specifieke taken zijn: - heel veel administratieve taken: documenten moeten in orde worden gebracht (belastingen, inschrijvingen VDAB, RSVK, KB,….) - in geval van kinderen: op zoek gaan naar een gepaste school en opvolging schoolverloop medische opvolging - wegwijs maken in Waregem
De doelgroep die aan de individuele opvangstructuren wordt toegewezen zijn voornamelijk asielzoekers voor wie het heel waarschijnlijk is dat zij het statuut van vluchteling zullen krijgen. Dit betekent dat de asielzoekers heel snel erkend worden en ook de uitstroom van groot belang is. De asielzoekers moeten ten laatste 2 maanden na erkenning het LOI al verlaten. Er moet dus op korte termijn heel sterk ingezet worden op de uitstroom en integratie van deze nieuwe mensen.
We doen dan ook een warme oproep naar huiseigenaars om woningen te verhuren aan deze doelgroep. Nederlandse lessen moeten ter plaatse kunnen gevolgd worden. Hiervoor wordt het CVO aangesproken om extra cursussen in Waregem te organiseren. Zo kunnen deze mensen na het volgen van een intensieve inburgerings-cursus snel op de arbeidsmarkt ingeschakeld worden.
Op heden krijgen we in Waregem veel vragen van mensen die graag iets willen doen voor de vluchtelingen. Zij zouden de mensen wegwijs kunnen maken en meehelpen bij de huizenzoektocht. Alle Waregemnaars die zich geroepen voelen, of op de één of andere manier willen meehelpen om het integratie-proces goed te laten verlopen kunnen mailen naar info@ocmw.waregem.be. Financiële hulp kan rechtstreeks gestort worden naar” Het Rode Kruis Vlaanderen”: BE 28 096 000009620 BIC GKCCBEBB Met dit aanpakplan toont Het Waregems beleid het hart op de goede plaats te dragen.
SP.A Waregem wil vluchtelingen in pastorieën 't Gaverke en Beveren-Leie onderbrengen De Waregemse SP.A-afdeling heeft vrijdagmiddag actie gevoerd aan het OCMW. De socialisten, die in de Waregemse raad in de oppositie zetelen, kunnen er naar eigen zeggen niet mee leven dat het stadsbestuur in volle vluchtelingencrisis geen extra opvang wil organiseren. SP.A kreeg bij zijn actie ook de steun van Groen Waregem. "We vragen aan het stadsbestuur om zijn mening te herzien en 15 tot 20 extra opvangplaatsen voor oorlogsvluchtelingen in onze stad te voorzien. Deze plaatsen kunnen volgens ons gevonden worden in onder meer de leegstaande pastorieën van Beveren-Leie en 't Gaverke", las SP.A-raadslid Mario Verhellen een open brief voor. Hij wou die overhandigen aan schepen van Sociale Zaken Joost Kerkhove (CD&V), maar die was niet aanwezig.
Dat staat in KW te lezen. Om het volledig artikel te lezenklik hier.
Waregem doet grote inspanningen om vluchtelingen op te vangen Momenteel beschikt OCMW Waregem over 33 LOI-plaatsen. Vorig jaar hadden we er nog 46 maar deze moesten we door de hogere overheid afbouwen tot het huidig aantal. Op vandaag kennen we de derde grootste LOI-werking na Kortrijk en Menen. Nu vraagt men vrijblijvend om meer plaatsen in te nemen. We hebben echter op vandaag nog 2 openstaande plaatsen voor vrouwen die nog niet ingevuld zijn. Die willen we eerst invullen maar we kregen nog geen toewijzing van Fedasil. Op korte termijn (binnen 14 dagen) kunnen we nog 5 extra plaatsen creëren in de Oude Vijvestraat.
We bieden nu al soelaas om het Rode Kruis dat in Brussel helpt financieel te ondersteunen met een gift van 1 500 euro. Zo kan men daar de eerste noden ledigen op het terrein om de vluchtelingen te helpen. Uit een recente bevraging van het Nieuwsblad stel ik vast dat 1 op 3 OCMW’s geen extra vluchtelingen wil opvangen, wat ik ten zeerste betreur. Ik ben dan ook pleitbezorger voor een federaal spreidingsplan waarbij elk OCMW zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat spreidingsplan moet ook garanties bieden voor een vaste periode. Je moet immers personeel aanwerven, huizen huren. Nu staat er in de oproepingsbrief dat men heel snel binnen de 6 maanden terug moet afbouwen als de vluchtelingenstroom ophoudt. Geen enkele eigenaar staat te springen om op zo een manier te verhuren. Welk perspectief heb je voor je personeel?
Het beleid betreurt dat dit mondiaal en Europees probleem zo is kunnen escaleren. Men had vroeger moeten ingrijpen met de bouw van vluchtelingenkampen die goed uitgerust waren in de veilige zones, zodat we die afgrijselijke beelden van verstikking of verdrinking niet hoefden te zien, aldus het OCMW Waregem
Beknopte omschrijving gemeenteraad 2 september 2014 Uit de beknopte omschrijving van de gemeenteraad haalden we punt 10 ivm Beveren-Leie.
10. verlenen advies aanvraag principieel akkoord woonuitbreidingsgebied (WUG) Nijverheidsstraat- Deken De Bostraat-Kortrijkseweg Op 30 juni 2015 ontving de deputatie van de provincie West-Vlaanderen een aanvraag tot principieel akkoord voor de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied tussen de Nijverheidsstraat, Deken de Bostraat en de Kortrijkseweg in Beveren-Leie. Gemeenteraadszitting woensdag 02 september 2015 8 Conform Art. 5.6.6. §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, vraagt de deputatie door middel van een schrijven op 16 juli 2015 de gemeenteraad voor advies. Dit advies geeft aan of de vooropgestelde ontwikkeling ingepast kan worden in het lokaal woonbeleid, zoals vormgegeven in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en desgevallend in andere openbare beleidsdocumenten. Dat advies is bindend in zoverre het negatief is. Indien de gemeenteraad geen advies aflevert binnen een termijn van negentig dagen, ingaande de dag na deze van de betekening van de adviesvraag, kan aan deze adviesverplichting worden voorbijgegaan. De aanvraag streeft naar een aansnijding van het woonuitbreidingsgebied voor de realisatie van 22 woongelegenheden, wat overeenkomt met ca. 1,5 ha. In het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan West- Vlaanderen is Beveren-Leie geselecteerd als hoofddorp in het buitengebied.
Op p. 205 van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan wordt gesteld dat ingezet wordt op een verdichting van de woonomgevingen, waarbij gestreefd wordt naar een versterking van de woonomgeving ten noorden van de N43. De gemeenteraad heeft op 2 maart 2010 beslist om het woonplan te actualiseren. Onder meer de ‘Woonbehoeftestudie Beveren-Leie en Desselgem’ is als onderdeel van de actualisatie van het woonplan door de gemeenteraad goedgekeurd op 6 december 2011. Deze woonbehoeftestudie is goedgekeurd door de deputatie op 16 mei 2013.
De studie geeft aan dat het mogelijk is om in Beveren-Leie een woonuitbreidingsgebied aan te snijden voor 29 woningen of ongeveer 2 ha. Het gebied dat voorwerp vormt van de aanvraag tot principieel akkoord is hierbij aangeduid als ontwikkelbaar. Gezien de overeenstemming met het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan en het woonplan, kan voor de aanvraag tot principieel akkoord een gunstig advies verleend worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een gunstig advies te verlenen aan de aanvraag tot principieel akkoord voor de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied tussen de Nijverheidsstraat, Deken de Bostraat en de Kortrijkseweg. Om de gemeenteraad live te volgenklik hier.