Documentaire over de Bagdad-Spoorlijn twee maandagen achtereen op ARD/Duitsland 1
De Sultan en zijn spoorweg Op
maandag 17 november 2008 presenteert het eerste publieke Duitse
televisienet ARD/Das Erste tussen 21:00 uur en 21:45 uur het eerste
deel van de tweedelige documentaire Die Bagdad-Bahn, over het Duitse woord zegt het al: de zogenoemde Bagdad-Spoorlijn. Sultan
Abdoel-Hamid II, die rond de vorige eeuwwisseling heerser van het
enorme Osmaanse Rijk was, kwam in 1901 op het idee om een spoorlijn te
laten aanleggen tussen Constantinopel en Bagdad. Het plan leek Duitse
ingenieurs wel levensvatbaar. Door tussenkomst van de Duitse
ambassadeur te Constinopel, die erin is geslaagd om concessies voor de
uitvoering te krijgen, kon uit dat keizerrijk tussen Nederland en Polen
de financiering ter hand genomen worden. In 1903 werd met de aanleg van
de gewenste lijn begonnen, en dat was bepaald geen geringe klus, want
ook in de uiterst onherbergzame gebieden zoals woestijnen en bergen,
en verder over rivieren moest een degelijke spoorweg-infrastructuur
worden gecreëerd. In
1910 was het project tot Aleppo gevorderd, maar toen werden de Britten
erg nerveus, aangezien zij meenden dat de Osmanen op die manier toegang
zouden krijgen tot het Sinaïgebergte en vervolgens het Suezkanaal. Het
project werd nimmer afgerond, aangezien er, in 1918, direct na de
Eerste Wereldoorlog niet verder aan de constructie van de lijn werd
gewerkt. In dat jaar overleed de sultan. Het hoe en waarom, het wel en wee van het geheel wordt in het
tweede deel, volgende week maandag, op 24 november, 's avonds op
hetzelfde tijdstip, uit de doeken gedaan. Een boek dat over deze spoorlijn is verschenen, kreeg de ondertitel The Train that disappeared into History. __________ Foto: Sultan Abdoel-Hamid II (1842-1918).