Een halve eeuw oude opnamen: Menuhin met Friscay, zus Hepzibah en Colin Davis, op Arte
Arte-tv heeft op zondag 14 februari vroeg in de avond, tussen 19:30 en 20:14 uur een muziekfilm op het programma staan; iets dat op die dag van de week en ongeveer dat tijdstip inmiddels een traditie is geworden. En zeker deze zondag, nu een groot deel van de televisiezenders, verspreid over de globe zich volkomen buiten elke porportiel bezighouden met het aan u voorstellen van, niet zelden door inname van doping bereikte, sportpreataties vanuit Canada, en de Duitse zenders veelvuldig laten zien hoe verregaand imbeciel, want van een zeer diep gezonken dwaasheid zonder humor, diverse massa's Duitsers zich in deze tijd van het jaar, keer op keer, overgeven.
In het geval van de Arte muziekbijdrage gaat het om een oudere opname rondom 1960 met een optreden van de violist Yehudi Menuhin (1916-1999)
Het gaat om een film uit 1962, die als bijdrage van Arte France op het net wordt gezet. Daarin zien we de violist in het Concert voor viool en orkest in g kleine terts opus 26, gecomponeerd in de jaren 1865-1868, van Max Bruch (1838-1920); Menuhin wordt begeleid door het Radio Symphonieorchester Berlin onder leiding van Ferenc Frscay (1914-1963). Direct in aansluiting daarop kunt u horen en zien wat Yehudi en zijn zuster Hepzibah Menuhin (19201-1981) hebben gemaakt van het onderdeel Moderato malincanio uit de Sonate van Georges Enescu (1881-1955), die één der grote leermeesters van Menuhin was.
Volgens de door Arte-tv verstrekte gegevens gaat het bij de uitvoering van dit laatste werkom een opname uit 1973. Hoe dit te rijmen valt met het opgegeven jaar van de documentaire, is niet helder. Het is dan ook waarschijnlijker dat de drie verschillende onderdelen van de film in kwestie is samengesteld uit drie verschillende stukke van evenzovele data.
Tenslotte vertolkt Menuhin het laatste deel van het Concert voor viool en orkest in D grote terts, opus 61, van Ludwig van Beethoven (1770-1827), geschreven in 1896. De begeleiding wordt gerealiseerd door het London Symphony Orchestra onder leiding van Colin Davis. Het is een registratie uit 1962.
Herhalingen
Deze film over een der meesterviolisten van de twintigste eeuw wordt de komende weken nog drie keer uitgezonden door Arte-televisie, en wel op
vrijdag 19 februari, 's ochtends om 06:00 uur
donderdag 25 februari, óp hetzelfde tijdstip
woensdag 3 maart, ook weer vanaf 06:00 uur.
__________
Foto: Violist Yehudi Menuhin in de Amerikaanse speelfilm Stage Door Canteen (1943).
Tags:Yehudi Menuhin, Hepzaibah Menuhin, Radio Symphonieorchester Berlin, Arte-tv, London Symphony Orchestra, Colin Davis, Ferenc Friscay, Max Bruch, Georges Enescu, Ludwig van Beethoven
Wagners Wesendonck Lieder ' documentaire en uitvoering in twee programma's via NPS Nederland 2
Opnamen uit 2007
De NPS zendt op zondag 14 februari, tussen 13:00 uur en 14:00 uur, via Nederland 2 een programma uit over de Wesendonck Lieder, gecomponeerd door Richard Wagner (1813-1883) in de jaren 1857/58. Laat in de avond van maandag 15 februari, tussen 23:30 uur en middernacht volgt, op dezelfde zender, eveneens een NPS-programma met een uitvoering van deze Lieder.
U krijgt een presentatie door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Valery Gergiev, met medewerking van de sopraan Sylvana Dussmann. Daarbij gaat het om een opname die is gemaakt tijdens de ZaterdagMatinee van 3 maart 2007 in het Concertgebouw te Amsterdam.
Door hier te klikken, kunt u een uitgebreid artikel lezen over deze compositie. Die bijdrage is tot stand gekomen naar aanleiding van de uitvoering die u via de NPS thans kunt zien, en is geplaatst op 1 maart 2007. Het artikel staat op de website All art is quite useless van Rond1900.nl.
Herhalingen documentaire
De documentaire van zondagmiddag wordt de komende dagen nog diverse keren herhaald op het digitale kanaal Cultura 24, allereerst op woensdag 17 februari tussen 19:00 uur en 20:00 uur. Voorts op donderdag 18 februari, vanaf 15:00 uur, en vrijdag 19 februari, vanaf19:00 uur. Voor eventuele verdere herhalingen via diezelfde zender in deze periode, dagelijks tussen 00:00 uur en 13:00 uur, kunt u terecht op de website van Cultura 24. __________
Franco Zeffirelli's klassieker Romeo and Juliet uit 1968zondagmiddag op België EEN
De Brits-Italiaanse coproductie uit 1968 die regisseur Franco Zeffirelli (gbeb. 1923) heeft gerealiseerd van de klassieke romantische tragedie Romeo and Juliet van William Shakespeare (1564-1616) staat bij tal van critici en tevens bij grote aantallen liefhebbers van verfilmde literatuur in dit genre vooral als die van Shakespeare afkomstig is, en meer speciaal van dit stuk theater nog altijd op nummer1, en dat is zowel te danken aan de regisseur, die zijn concept heeft weten door te zetten en daarnaast aan het naturel van de protagonisten Leonard Whiting (geb. 1950) als Romeo, en Olivia Hussey (geb. 1951) als Julia. Daarnaast vervullen Michael York (geb.1942) en John McEnery (geb. 1943) rollen in deze prent.
Zeffirelli heeft de nodige moeite gedaan om de juiste personen voor de figuren Romeo en Julia te vinden. Zoeken op bijna het gehele ondermaanse heeft ertoe geleid dat hij is uitgekomen bij de zestienjarige Argentijnse Olivia Hussey en de één jaar oudere Leonard Whiting in Engeland. Daardoor kon de eerste verfilming worden gerealiseerd met spelers van een leeftijd die in overeenstemming is met die van de figuren in Shakespeare's romantische, maar uiteindelijk heel tragische, toneelstuk. Het resultaat is te zien in filmbeelden van de hoogst denkbare kwaliteit.
__________
Foto: Regisseur Franco Zeffrelli. (Hier als Lid van de Italiaanse Senaat.)
De prijs die men moet betalen voor iets dat gratis is
In de derde aflevering van een vierdelige serie met de titel The virtual revolution, die door BBC Two Television wordt gepresenteerd, volgt op zaterdag 13 februari om 22:15 uur, onder de titel The cost of free het aspect van adverteren op internet en de gevolgen daarvan voor de privacy van degenen die daaraan meedoen.
De serie is bedoeld om inzicht te verschaffen met betrekking tot de invloed die de digitale revolutie heeft op ons leven, sedert deze twee decennia geleden van start is gegaan. Daartoe heeft Aleks(andra) Krotoski, journaliste en deskundige op het gebied van vormen van interactie al dan niet tussen aanhalingstekens , in deze aflevering een ontmoeting met invloedrijke personen die een vooraanstaande actieve rol spelen in de wereld van het huidige internet.
In deze documentaire kan de kijker de confrontatie aangaan zij het vooralsnog passief met Jeff Bezos van de firma Amazon, met Chad Hurley van YouTube, en met Google's Eric Schmidt.
Mahlers Derde Symfonie zondagmiddag in Amsterdam ' uitzending op NL Radio 4
Dat het de komende ruim tweeënwintig maanden nog steeds weer Gustav Mahler-Jaar zal zijn in 2010 vanwege de herdenking van diens geboorte in 1860, in 2011 naar aanleiding van het feit dat diens overlijden in 1911 plaatsgreep , zullen we op tal van plaatsen in Europa door middel van concerten, lezingen en alles wat verder te verzinnen valt in een dergelijk kader, wel beleven.
Op de klassieke muziekzender Mezzo-televisie wordt in de thans lopende week al voor de derde keer op één avond enige uren muziek van Gustav Mahler gespeeld: steeds twee symfonieën achtereen. Hedenavond zijn dat de Zesde: Tragische, en de Zevende: Das Lied der Nacht. In die beide symfonieën komt een batterij koebellen voor, die u afgebeeld kunt vinden in het spotprentje dat is opgenomen in het artikel waarnaar in verband met de Zesde Symfonie door een link hierboven is verwezen. Wie een beetje kan rekenen en dat zijn er, als gevolg van falend onderwijs en bij degenen die zulks zouden moeten leren een welhaast totale desinteresse voor de ouderwetse vakken Lezen, Schrijven, Rekenen en (Nederlandse) Taal , begrijpt dat er een hiaat is ontstaan, want driemaal twee komt nog steeds niet uit op zeven.
De Derde Symfonie ontbrak in die reeks, maar dat werd op een andere zender goedgemaakt, echter zonder beelden, aangezien het 'slechts' om radio gaat.
Alsof het afgesproken werk is, wordt dat hiaat nog een keer opgevuld, aanstaande zondagmiddag op Neerlands zender Radio 4 in het Middagconcert van de Avro, dat vanaf 14:02 uur zal worden uitgezonden.
Het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons presenteert die middag een eigen visie op Mahlers Derde Symfonie in d kleine terts, gecomponeerd in de jaren 1893-1896. De instrumentalisten worden bijgestaan door een groot aantal menselijke stemmen, van het Groot Omroepkoor en van het Jongenskoor Rijmond, dat wordt aangevuld met jongens van het Sacramentskoor Breda. De mezzosopraan Bernarda Fink neemt de solopartij voor haar rekening in de tekst O Mensch, gib acht! uit Also sprach Zarathustra (1883-85) van Friedrich Nietzsche (1844-1900). __________
Zesde en Zevende Symfonie van Gustav Mahler direct achter elkaar op Mezzo-tv
De Zesde Tragische
Iets meer dan drie uur achtereen kan de liefhebber van de symfonische muziek van Gustav Mahler luisteren als vrijdag 11 februari het echte avondprogramma van Mezzo-televisie begint en de derde fase van de Mahler-cyclus deze week een aanvang neemt.
Om 20:30 uur begint de uitzending van de Zesde Symfonie in a kleine terts, bijgenaamd Tragische, gecomponeerd in de jaren 1903-1906, door het Luzern Festival Orchester onder leiding van Claudio Abbado. Voor nadere en toelichtende details over dat opus kunt u terecht op deze website waar u een lang artikel vindt op 26 september 2008. De Zevende Das Lied der Nacht
Als de Zesde Symfonie is voltooid in de uitvoering die enkele jaren geleden tijdens het Festival in het Zwitserse Luzern is opgenomen, volgt op Mezzo-televisie om 22:05 uur Mahlers Zevende in e kleine terts, Das Lied der Nacht, gecomponeerd in de jaren 1904-1906. Die symfonie zal worden voorgesteld door het Orchestre de Paris evenals eerder deze week de Vierde en de Vijfde onder leiding van Christoph Eschenbach.
Gerestaureerrde versie van Metropolis rechtstreeks vanaf de Berlinale via Arte-tv
In de nacht van donderdag de elfde op vrijdag 12 februari tussen 00:15 uur en 01:15 uur zal het tweede Duitse publieke televisienet een rechtstreeks verslag uitzenden van de opening van de Berlinale 2010, één der meest befaamde internationale filmgala's van, in ieder geval, Europa. Een optreden van Max Raabe en het Palast Orchester mag i het kader van die gebeurtenis als snoepje van de week gelden.
In het bijzonder interessant voor deze website is de uitzending, vrijdagavond, te beginnen om 20:40 uur rechtstreeks vanaf de Berlinale in Berlijn de gerestaureerde versie van de wereldvermaarde Duitse zwijgende film Metropolis uit 1927 van Fritz Lang (1890-1976). Daarin trekken aan uw oog voorbij de sterren van anno toen: Brigitte Helm (1908-1996), Alfred Abel (1879-1938) en Rudolf Klein-Rogge (1888-1955).
De uitzending van de rolprent zelve maakt onderdeel uit van Arte'sThemenabend: Metropolis, met daarin om 20:15 uur de introductie voor de presentatie van de live-vertoning en de uitzending daarvan via de televisie. Na de film zelf, om 23:10 uur volgt nog een documentaire over het zoeken naar, en na het terugvinden in 2008 de restauratie van Metropolis.
Portret van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker op Geschiedenis 24
Korreltje, niks is my dood
Op donderdag 11 februari wordt een portret getoond van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker op het Nederlandse digitale net Geschiedenis 24, in de reeks Het uur van de wolf. Ingrid Jonker (1933-1965) leefde tijdens het regiem van de Apartheid in Zuid-Afrika. Tijdens haar dramatisch verlopen bestaan dat zich heeft voltrokken tijdens de meest deprimerende periode van dat abjecte systeem heeft één en ander ertoe geleid dat de dichteres door verdrinking een eind aan haar leven heeft gemaakt. Dit filmportret is gerealiseerd op een scenario van Henk van Woerden, de rolprent werd geregisseerd door Saskia van Schaik. Ik denk dat we er wel van mogen uitgaan dat er gedeelten in zullen voorkomen van de speelfilm die in 2008 is gemaakt met Carice van Houten in de rol van Ingrid Jonker.
Een herhaling van dit portret van een bijzonder mens en letterkundige figuur in het Zuid-Afrika van die zo zwarte, want al te blanke periode in de geschiedenis van dat land, zal worden uitgezonden op vrijdag 12 februari, tussen 17:02 uur en 17:56 uur, op dezelfde zender.
Op donderdag 11 februari zal op de Belgische klassieke muziekzender Klara (voor klassiek radio) in het programma In de loge tussen 20:00 uur en 22: 00 uur een uitvoering worden gerealiseerd van de Derde Symfonie van Gustav Mahler 1860-1911), gecomponeerd in de jaren 1893-1896.
Dat lijkt een fraaie opvulling van het hiaat dat Mezzo-televisie heeft gecreëerd door verleden week Mahlers Eerste en Tweede in de programmering op te nemen, voor woensdag 10 februari de Vierde en de Vijfde, en later deze week de Zesde en de Zevende. De Derde is daarbij tot dusver uitgebleven, maar zal ongetwijfeld binnen niet al te langte tijd in een Mezzo-editie op de buis verschijnen.
In de uitzending op Klara zal het Nationaal Orkest van België voert die Derde van Mahler onder leiding van Hugh Wolff, bijgestaan door de alt Nathalie Stutzmann [1], het kinderkoor van de Vlaamse Opera en het Vrouwenkoor van de Brusselse Muntschouwburg.
__________
[1] Zij zingt de partij in de aria O Mensch, gib acht, uit Also sprach Zarathustra, door Friedrich Nietzsche.
__________
Afbeelding: Dirigent Hugh Woiff. (Foto Alexander Englert, overgenomen van Hugh Wolffs website.)
Arte-thema-avond Journalistiek op dwaalwegen? op dinsdag 9 februari
Overheerst de sensatiezucht steeds meer?
Op dinsdag 9 februari, tussen 20:14 uur en 22:10 uur, presenteert Arte-televisie weer een thema-avond. Deze keer wordt het thema in de vragende vorm gesteld: Journalismus auf Abwegen? Centraal daarbij staat de stelling dat de serieuze journalistiek steeds verder onder druk komt te staan door de hang, of zelfs de drang en dwang, tot sensatie. In drie onderdelen wordt tijdens deze thema-avond destelling nader uitgewerkt en op onderscheidene manieren belicht. Naar verwachting van deze zijde zal de stelling vooral worden onderschreven. Verloren in een oerwoud van nieuws
In dit onderdeel van de avond wordt de omvangrijke stroom aan gegevens behandeld die via de nieuwste vorm van informatievoorziening het internet voor veel grtere groepen mensen beschikbaar komt, en de invloeden daarvan op en de gevolgen daarvan voor de, inmiddels ouderwetse, media, die tot voor kort de toon hebben aangegeven, zoals kranten, opiniebladen, alsmede radio en televisie, en wat dies meer zij. Dit onderdeel duurt veertig minuten en zal worden uitgezonden tussen 20:15 uur en 20:55 uur.
Frankrijks opinieleiders pakken uit
In aansluiting daarop volgt, vanaf 20:55 uur, het onderdeel Frankreichs Meinungsmacher packen aus. Daarin kunt u meebeleven hoe Franse journalisten reageren op de neergang an de serieuze journalistiek. Gezien het feit dat deze journalisten als Meinungsmacher worden beschouwd, zal het wel om vooraanstaande mensen uit het vaak gaan.
Debat ter afsluiting
Zoals dat op tema-avonden van Arte-televisie gebruikelijk is, wordt het programma afgerond met een debat dat tussen 21:35 en 22:10 zal worden uitgezonden. Thema-avonden van Arte-televisie worden gewoonlijk niet herhaald.
In oude vaerzen diende zich Louis Couperus aan; thans opnieuw voor een spotprijs
Een meevaller tussendoor 80, stond en staat op het schutblad van Een Lent van Vaerzen, dat ik jongstleden zaterdag kocht in een semi-antiquariaat annex veilinghuis. In de etalage lag een stapel bundels gedichten met de mededeling dat er een grote voorraad was aangekomen. Hoe relatief zo'n begrip ook is, voor een winkel van dat formaat vormen tien meter gedichten inderdaad een grote voorraad. Tussen al die dunne, kleine en grote, middelgrote en omvangrijke anthologieën waartussen een enkel genummerd exemplaar, hier en daar een eerste druk of een exemplaar met opdracht stond eveneens, vrij onopvallend, het hierbij afgebeelde deel uit 1893: een tweede druk, uitgekomen bij L.J. Veen te Amsterdam, van de in 1884 voor het eerst, bij J.L. Beijers te Utrecht, verschenen debuutbundel van Louis Couperus (1863-1923).
Tweede druk, 1893Die eerste druk is vanzelfsprekend interessant, niet in de laatste plaats doordat het boek op dit moment bij twee antiquariaten in Nederland te koop is: bij beide zaken voor dezelfde prijs: 750,. Die tweede druk hoeft, het ligt voor de hand, niet zo veel op te brengen, maar na enig zoeken vond ik ook daarvan twee exemplaren bij twee verschillende boekhandelaren. Voor het ene exemplaar moet 85, worden neergeteld, het andere mag men het zijne noemen voor 110,. Laatstgenoemd exemplaar bleek volgens de informatie te zijn voorzien van een naam en een nummer op het schutblad. In beide gevallen gaat om de boven beschreven editie uit 1884. Een ster met wolken siert het voorplat, de titel is in relatief grote gouden lettters aangebracht en onderaan is de handtekening van de auteur, ook al in goud, te vinden. Het exemplaar dat ik heb meegenomen, tegen betaling van een geringer bedrag dan voorin het boek is vermeld, is weinig gelezen: als je het opent en niet tegenhoudt, valt het direct weer dicht. Hier en daar zijn wel enige watervlekjes bespeurbaar, hetgeen zal wijzen op een ietwat vochtige omgeving. Het blauwe, fijndradige linnen van de band zo fijndradig en glad dat je geneigd bent het als zijde te kwalificeren bevindt zich in onberispelijke staat. Tijdens het afrekenen van enige voor mij interessante bundels en bloemlezingen, pikte de handelaar niet een man die oorspronkelijk uit het boekenvak komt, maar wel al geruime tijd in deze handel opereert direct dit boek uit de stapels, en sprak: "Dit is een prachtig bandje. En kijk eens wat er voorin staat: tachtig euro! En dat krijg jij van mij mee voor twee euro."
Afbeeldingen 1. Voorplat, zoals in de tekst omschreven, van de tweede druk van Een Lent van Vaerzen, 1893. 2. Pagina (41) uit de bundel in kwestie, met Een portret uit de Afdeling Een viertal sonnetten.