KRO en Sven Kockelmann met een Nederlandse versie van Hard Talk?
Nieuw programma
Op het breukvlak van de Paaszondag en de Paasmandag vervolgt de Nederlandse zendgemachtigde KRO op de televisie via Nederland 2 tussen 23:45 uur en 00:15 uur met de tweede aflevering van een nieuw programma, gepresenteerd door Sven Kockelmann, dat de titel draagt Oog in oog. De eerste aflevering is op 28 maart uitgezonden en niet bepaald onverdeeld gunstig ontvangen. Het gesprek met de nieuwe leider van de Socialistische Partij, Emile Roemer, werd in de reacties in de Mediacourant door enkele kijkers neergesabeld, maar daarnaast was er toch ook één die de beeldbuis-journalist aanmoedigde om zo door te gaan. Het programma wordt aangekondigd als een één-op-één gesprek van Kockelmann met machthebbers uit binnen- en buitenland, en dat duwt de lezer van die woorden direct in de richting van het BBC-programma Hard Talk, waarin sommige presentatoren hun gesprekspartner(s) inderdaad met woorden hard aanpakken. Die formule heeft zijn nut weliswaar bewezen, maar doorgewinterde televisiemakers van de bedenkers van iets nieuws tot en met de degenen, die zoiets uiteindelijk op de buis moeten brengen weten dat je niet ieder willekeurige formule kunt vertalen naar een soortgelijk programma in een ander land en andere taal. Als je het regelmatige gestuntel van Sven Kockelmann kent in Goedemorgen Nederland eveneens van de KRO , verwacht je niet direct dat hij de aangewezen persoon is om een dergelijke formule op de juiste wijze gestalte te geven. Maar de formule zou hem juist kunnen inspireren wat dieper op de materie in te gaan en daarbinnen te groeien, als je bedenkt dat de presentator niet zo versnipperd te werk hoeft te gaan als in de ochtenduren, waar niet alleen binnen een goed kwartier enkele gasten worden ondervraagd, maar daar tussendoor enkele krantenkoppen aandacht moeten krijgen, alsmede de files op de Nederlandse snelwegen en het weer. We moeten derhalve maar eerst eens een stuk of zes van die afleveringen zien alvorens een afsluitend oordeel te (kunnen) vellen.
VPRO's tv-magazine zaterdagavond over d elektrische autombiel
Het thans lopende jaar 2010 is in tal van media inmiddels uitgeroepen tot het jaar van de elektrische auto. Het ligt derhalve voor de hand dat er televisiemagazines in binnenland en daarbuiten zullen zijn die zich in de loop van de resterende maanden van dit jaar en ongetwijfeld nog dikwijks daarna zullen bezighouden met die materie in het algemeen en met voor het fenomeen typerende aspecten in het bijzonder.
VPRO's tv-magazine Tegenlicht zal in de aflevering die op zaterdag 3 april zal worden uitgezonden via Nederland 2 tussen 20:55 uur en 22:00 uur enige vragen aan de orde stellen die van wezenlijk belang zouden kunnen zijn met betrekking tot de verdere ontwikkeling van dat nieuwe voertuig. Zo zou het wel aardig zijn om te weten wat voor een voertuig die auto precies zal worden. Daartoe hebben Tegenlicht-medewerkers zich nader laten informeren bij Nederandse producenten van de ook al met een niet-Nederlandse term aangeduide voertuigen: de electric vehicle-makers. Dezen hebben zich voorgenomen om nog in 2010 met de eerste ongetwijfeld relatief beperkte lichting personenauto's hun opwachting te komen maken, welke dan uiteraard zullen gelden als "van Nederlandse makelij."
Wie meer wil weten over de ontwikkeling van het Elektrisch Voertuig, zoals dit officieel wordt genoemd, kan terecht voor een uitgebreid artikel in Wikipedia.
Twee films direct na elkaar: de eerste over polygamie, de tweede over het celibaat
Op zaterdag 3 april worden 's avonds direct na elkaar, zij het op verschillende zenders twee totaal verschillende documentaires gepresenteerd over levensvormen: enerzijds polygamie met daartegenover het celibaat. Metropolis-aflevering
De tv-zender Nederland 3 biedt u de gelegenheid om kennis te nemen van het fenomeen polygamie in een nieuwe aflevering van het VPRO-programma Metropolis, die wordt uitgezonden tussen 20:25 uur en 21:00 uur. Daarin komt de vraag aan de orde hoe moeilijk het is om in het geval van geaccepteerde monogamie en dat is nu eenmaal de maatstaf in ons land trouw te blijven aan die éne partner. Ook wordt uitgezocht hoe daar in de rest van de wereld tegen aangekeken wordt. Tevens worden we geconfronteerd met andere levensvormen dan de gebruikelijke Nederlandse, zoals in het geval van Ricardo die in Peru leeft, samen met zes vrouwen, welke stuk voor stuk een eigen taak hebben.
Maar dat is in het geheel niet spectaculair in vergelijking met de Serviër Tomislav, die terecht als vrouwengek te boek staat, aangezien hij maar liefst met zesenveertig vrouwen achtereen in het huwelijksbootje is gestapt. Een weer geheel andere positie in deze film die zal worden gepresenteerd door Stef Biemans neemt de Keniaan Julis in: hij had zich ten doel gesteld meer vrouwen aan zich te binden dan zijn vader: omdat een man met meerdere vrouwen in zijn dorp hoger in aanzien staat.
Andere tijden Het digitale televisiekanaal Geschiedenis 24 biedt om 21:00 uur de herhaling aan van een aflevering van het NPS-programma Andere tijden, met een inhoud die geheel tegengesteld is dan de Metropolis-film. De aflevering draagt de titel Voor het trouwen de kerk uit: het celibaat. Die film behandelt het wereldnieuws dat veertig jaar geleden door de katholieke kerk werd gegenereerd doordat een meerderheid van de Nederlandse katholieken had laten weten zich te kunnen vinden in de afschaffing van het celibaat. Deze film duurt tot ongeveer 21:29 uur.
Documentaire over De Nachtwacht van Rembrandt via WDR-tv
De regionale televisiezender Westdeutscher Rundfunk (WDR) te Keulen presenteert in de reeks documentaires over schilderijen een nieuwe aflevering op donderdag 1 april. Deze keer is één van de grootste schilders van het avondland, zo niet in de kunstgeschiedenis in zijn algemeenheid: Rembrandt van Rijn (1606-1669), met diens bekendste stuk De Nachtwacht.
Het is een documentaire, die bijna anderhalf uur in beslag neemt: van 23:15 uur op donderdagavond tot 00:40 uur in de nacht op Goede Vrijdag van dit jaar.
Jimmy Doherty neemt een kijkje in het National History Museum, BBC Two-tv
In het kunsthistorisch programma Museum of life dat door de Britse televisiezender BBC Two op donderdag 1 april zal worden uitgezonden, neemt Jimmy Doherty een kijkje achter de schermen van het National History Museum. Deze aflevering draagt de titel All creatures great and small. Een titel die bij historisch-christelijk georiënteerde mensen een andere associatie teweeg zal brengen dan bij degenen, die graag boeken lazen waarin dieren in combinatie met een dierenartsenpraktijk een vooraanstaande rol spelen, en al helemaal als de inhoud daarvan tot een zeer populaire televisieserie is omgewerkt, welke in diverse landen ter wereld is uitgezonden. [1] Weliswaar komen we in de bewuste aflevering ook weer oudheden in verband met dieren en mensen tegen, maar beide in een periode dat niemand op het idee kwam er aantekeningen over te maken. Allereerst wordt aandacht besteed aan een nieuwe dinosauriër die is ontdekt, en dan komen we aan de weet wat wetenschappers allemaal (kunnen) leren van een menselijke schedel die meer dan honderdduizend jaar oud is.' Donderdag 1 april te zien op BBC Two, tussen 21:00 uur en 22:00 uur onze tijd. __________ [1] James Herriott: All creatures great and small. (1972)
James Herriott is het schrijverspseudoniem van de dierenarts James Alfred Wight (1916-1995). __________
Afbeelding: Farmer en BBC-presentator Jimmy Doherty. (Foto overgenomen van diens website.)
Biografische speelfilm Dr. Hope over eerste Duitse vrouwelijke arts in de herhaling via Arte-tv
Herhaling op Arte-tv Het tweede Duitse publieke televisienet ZDF heeft verlede week in twee afleveringen opmaandag 22 en woensdag 24 maart de biografische speelfilm Dr. Hope uitgezonden. Arte-televisie biedt op vrijdag 2 april een herhaling aan, en wel van beide delen direct achtereen. Deze rolprent van Martin Enlen (geb. 1960) is ontstaan in 2009. De vooralsnog eenmalige uitzending door Arte-tv wordt gerealiseerd tussen 15:05 en 18:05 uur.
In de rol van de eigenzinnige Hope Bridges Adams-Lehmann (1855-1916) die aan het eind van de negentiende eeuw een even doortastende jongedame was en hetzelfde doel nastreefde als haar Nederlandse evenknie Aletta Jacobs (1854-1929) zien we de Duitse actrice Heike Makatsch (geboren 1971), die al eerder een glansrol mocht vervullen als sterke vrouw tijdens het fin de siècle, in de speelfilm uit 2005 over de wereldvermaarde Teddybeer-Vrouwe Margarete Steiff. "Onnatuurlijk"
Tegen alle oppositie in "Dit is onnatuurlijk" en meer van dergelijke onhoudbare kreten slaagde zij erin als eerste studente te worden ingeschreven aan een medische faculteit van het toenmalige Duitsland, en werd ze na haar studieperiode de eerste vrouwelijke arts en later vrouwenarts van haar nieuwe vaderland [1], te München. En net als Aletta Jacobs zou ze zich profileren als een voorvechtster van vrouwenemancipatie. Voorts vormde ze het 'doelwit' van twee door begeerte, respectievelijk liefde, gedreven mannen. Justus von Dohnányi, respectievelijk Martin Feifel vertegenwoordigen met hun optreden in de film de beide mannen die hun zinnen op de zelfbewuste jonge vrouw hadden gezet. Nomen est omen
De twee voornamen van (de latere) Frau Doktorkunnen in de onderhavige situatie beslist worden beschouwd als voortekenen. Hope voor de hoop op vernieuwing en een betere toekomst en Bridges voor de bruggen die ze wilde aanleggen om die vervolgens te laten functioneren tussen de maatschappelijke instituten en groeperingen die hun krachten zouden moeten bundelen om ook werkelijk veranderingen in de vorm van verbeteringen te kunnen doordrukken, want van een leien dakje ging dat ook in Duitsland niet.
__________
[1] Ze was geboren in Halliford bij Londen en bezocht het Bedford College dat één van de eerste leerinstituten voor vrouwen was. Deze studie maakte ze af. Na het overlijden van haar vader vetrok ze naar het continent en schreef ze zich in voor het wintersemester 1876/77 aan de Universiteit van Leipzig. Om niet al te veel op te vallen droeg ze mannenkleren en een bijpassend kapsel. In 1880 sloot ze haar medische studie af.
____________
Afbeeldingen:
1. De echte Hope Bridges Adams-Lehmann in 1896. 2. Dezelfde rond 1900.
Ulrich Noethen leest tal van avonden voor uit Krieg und Frieden op NDR Kultur
Geduld vereist
Dat Ljev Nikolajevitsj Tolstoj (1828-1910) een man van de lange adem was, bewijst de omvang van zijn naast Anna Karenina meest bekende roman: Oorlog en vrede, in het Duits Krieg und Frieden, verschenen in de jaren 1868/69. Het omvangrijke epos is niet alleen een roman over de Russische maatschappij in de negentiende eeuw, maar tevens is het een historische roman, onder meer over de oorlog tussen Frankrijk en Rusland in de periode 1805-1814. Voorts bevat het boek als rode draad een liefdesgeschiedenis. Het boek is diverse keren verfilmd, in 1956 door de Hollywood-regisseur King Vidor (1894-1982) [1], met Audrey Hepburn en Yul Brunner in hoofdrollen, alsook, in 1968, door de Rus Sergej Bondartsjoek (1920-1994) [2] en goed twee jaar geleden nogmaals als internationale coproductie, hetgeen altijd opnieuw een geheel of gedeeltelijke nasynchronisatie met zich meebrengt.
Marathon voorlezen Dat is vanzelfsprekend niet het geval als de Duitse acteur Ulrich Noethen (geb. 1959), voorleest uit dit in de laatst verschenen Duitse editie in de vertaling van Werner Bergengruen (1892-1964), een paperback-editie uit 207 met een omvang van bijna 1.600 bladzijden, ondanks de kleine letter. Voorlopig zal deze man met zijn prettige stem elke werkdag, met uitzondering van een bijzondere dag, zoals Goede Vrijdag, gedurende ruim een half uur in het programma Am Abend vorgelesen van de radiozender NDR Kultur steeds tussen 22:00 uur en 22:35 uur u deelgenoot maken van het geringe wel en het omvangrijke wee dat moedertje Rusland in de periode in kwestie heeft getroffen.
Voor degenen die het fenomeen radio niet mijden en daarnaast van een aangename stem houden en van de Russische letteren, met name (de) boeken van Ljev Tolstoj, zal het een prachtige afleiding zijn, die niet te lang duurt. In de tijd van de radio-hoorspelen werd er in de meeste gevallen slechts één maal per week een episode uitgezonden, maar die duurde in vele gevallen dan weer iets langer dan de 35 minuten die de bijdrage vanUlrich Noethen, met alle parafernalia, vergt.
____________
[1] Het gaat daarbij om de eerste Engelse versie, die een Amerikaans-Italiaanse coproductie werd, waaraan twee vermaarde producenten bijdroegen: Dino de Laurentiis (geb. 1919) en Carlo Ponti (1912-2007). [2] Tijdens mijn studie Russisch vertelde de lectrix dat zij zelf in Rusland had gestudeerd en daar het grote voorrecht had gehad een deel van de opnamen van Bondartsjoeks verfilming mee te beleven. "Ik heb gezien hoe sneeuw wordt gemaakt." ____________
Afbeeldingen
1. Voorzijde paperback-editie van de Duitse vertaling van Oorlog en vrede door Werner Bergengruen.
TV-documentaire in Metropolis over het fenomeenVrijgezel(len)
In een cultureel-maatschappelijk ooit ontwikkeld geraakt gebied als Nederland en omgeving hoef je in de meeste gevallen geen verklaring meer te geven als men 'ontdekt' dat je vrijgezel bent. Het feit dat je dan in diverse gezelschappen vrij gezellig kunt meedoen maakt dat je wordt getolereerd of zelfs geaccepteerd. Dat was in vroeger tijden wel anders. Er hing een ietwat dubieuze sfeer om degene die had gekozen voor een bestaan alleen of door het Noodlot in die richting was geduwd. Werden ongehuwd mannen niet zelden aangezien voor, en afgestempeld als, homoseksueel, inmiddels is de beschaving wel zover voortgeschreden dat grote delen van de weserse mensheid wel beseffen dat deze geaardheid ook voorkomt bij gehuwde mannen, en er zijn zelfs geleerden die beweren dat juist daar zoveel meer homo's voorkomen doordat het aantal gehuwde mannen zoveel groter is. En de schatting van 5% tot 20% uit de tijd van het Kinsey-rapport ligt heden ten dage dichter bij het hoogste van de beide genoemde percentages. De tijd dat een vrijgezel nog bij moeder thuis woonde en alleen al daarom door menigeen niet voor vol werd aangezien, is in wezen voorbij, al zullen er altijd wel uitzonderingen zijn, die deze regel bevestigen. Het televisieprogramma Metropolis presenteert op de digitale zender Holland Doc 24 de aflevering Singles op dinsdag 30 maart, tussen 22:25 uur en 22:57 uur. Waarom die groepering mensen de vrijgezellen nu ook alweer met zo'n abject Yankisme als singles wordt aangeduid, is niet te begrijpen. Onze eigen taal heeft een woord voor dat fenomeen en derhalve is er geen enkele reden om een knieval te doen voor de alles-en-ieder overheersende, in alle opzichten de totale wereldheerschappij nastrevende, Yanken. BAH!
Dat hoeft overigens niets aan de kwaliteit van de inhoud van zo'n documentaire of reportage af te doen. Wie zelf vrijgezel is, zou toch maar eens moeten kijken in hoeverre het gepresenteerde in overeenstemming is met de eigen werkelijkheid.
Documentaire van IJsbrand van Veelen over het doden van de tijd, op Holland Doc 24
Herhalingen documentaire
Tien jaar geleden heeft regisseur IJsbrand van Veelen voor het VPRO-televisiemagazine Noorderlicht een documentaire gemaakt over het fenomeen tijd en hoe deze te 'doden'.
De Britse natuurkundige Julian Barbour (geb. 1937) is van mening dat tijd niets anders is dan een illusie; anders gezegd: tijd bestaat niet; zo is te vinden in zin boek The End of Time (1999). Die indruk hebben eveneens anderen, niet zelden uit de alfa-wereld, zoals dichters en denkers. Dat valt onder meer te lezen in de vele boeken die over het fenomeen tijd zijn geschreven, en in sommige poëzie, zoals de laatste regel van het gedicht EB van M. Vasalis (1909-1998) uit de bundel Vergezichten en gezichten (1954):
Er is geen tijd. Of is er niets dan tijd?
In de bundel van dezelfde auteur vinden we in het gedicht Wachten in de ochtend uit de bundel De vogel Phoenix (1947) de laatste regel van het eerste couplet:
Er was geen klok, geen tijd, alleen maar duur.
Uitzendingen De film Killing time wordt in de nacht van maandag 29 op dinsdag 30 maart tussen 00:46 uur en 01:12 uur uitgezonden via het digitale kanaal Holland Doc 24. Op dinsdag 30 maart wordt de documentaire herhaald tussen 22:00 uur en 22:25 uur, op hetzelfde kanaal. Om aan de weet te komen er nog meer herhalingen zullen worden uitgezonden in de nachtelijke uren en overdag tot een uur of zeven in de vroege avond, verdient het de moeite om een kijkje te nemen in de Programmagegevens van de zender in kwestie. ____________
Afbeeldingen 1. De Britse fysicus Julian Barbour. 2. Voorzijde van een paperbackeditie van het in 1999 voor het eerst verschenen boek The End of Time.
Alweer een Clouzot-klassieker: Les diaboliques driemaal op Arte-televisie
De liefhebbers van Clouzot-films kunnen direct aan het begin van een nieuwe week hun hart ophalen: ze krijgen de kans een waarachtige griezel-thriller van deze vakman te zien. Deze rolprent is inmiddels vijfenvijftig jaar oud: Les diaboliques, een adaptatie van de roman Celle qui n'était plus uit 1952 van het duo Pierre Boileau (1906-1989) / Thomas Narcejac (1908-1998). Les diaboliques wordt beschouwd als de ultieme klassieker van de Franse film noir. Daarin maken we kennis met een uitermate abjecte, want zeer sadistische, figuur genaamd Delasalle, die de functie vervult van directeur van een internaat. In de film wordt de man neergezet door Paul Meurisse (1912-1979). Zijn ziekelijke echtgenote wordt gespeeld door Vera Clouzot (1913-1960) en naast haar zien we Simone Signoret (1921-1985) [1] als de maîtresse van de directeur. Die beide vrouwen besluiten op een gegeven moment om de man gezamenlijk aan te pakken en hem naar de andere wereld te helpen. Ze verdrinken hem en leggen zijn lijk in een badkuip. Het lijk gaat echter aan de haal, en in het directe verloop van het verhaal dringt de vraag zich op wie nu het meest diabolisch is.
Ook in deze Clouzot-film komen we Charles Vanel (1892-1989) weer tegen. Michel Serrault (1928-2007) vertoont zich in deze thriller voor het eerst op het witte doek. De rolprent werd onderscheiden met de prix Louis Delluc, en scoorde eveneens bij de liefhebbers van het genre zeer hoog op de scala van kwaliteitsfilms. De muziek is van Georges van Parys (1902-1971). Arte-tv, waarop de film op maandag 29 maart te zien is vanaf 20:15 uur, meldt dat de uitzending in HD-kwaliteit op het beeldformaat 16:9 zal worden gerealiseerd. De film wordt door Arte herhaald op dinsdag 6 april en op vrijdag 16 april, beide keren in de namiddag vanaf 14:45 uur.
__________
[1] Ze werd geboren te Wiesbaden als Simone Henriette Charlotte Kaminker.
____________
Afbeeldingen 1. De oorsrpronkelijke poster van Les diaboliques.
2. Simone Signoret; hier nog niet de grande dame van de Franse film, die ze in de laatste periode van haar leven zo overtuigend heeft neergezet
Tags:H-G Clouzot, Vera Clouzot, Simone Signoret, Charles Vanel, Paul Meurisse, filmklassiekers, film noir, Boileau/Narcejac, Michel Serrault, Georges van Parys, Arte-tv