Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    12-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de ban van de Yukon '” tweedelige reisreportage via de ARD
    Het eerste Duitse televisienet ARD/Das Erste zendt op de beide paasdagen een aflevering uit van de tweedelige reisreportage over de Yukon Quest, de zwaarste hondensleerace die op deze aardbol bestaat: deze wordt gehouden op het parcours van de Canadese Whitehorse tot aan Fairbanks in Alaska. Het eerste van de twee delen wordt op zondag 12 april voorgesteld, tussen 21:45 uur en 22:30 uur. U krijgt onder meer te zien welke functie de begeleiders van de hondensleden hebben.
    Het vervolg daarvan wordt op de tweede paasdag, maandag 13 april, gepresenteerd, op hetzelfde tijdstip. Klaus Scherer heeft het gebeuren met de camera gevolgd en naast de tweedelige rolprent geeft hij via een blog aan geïnteresseerden de kans inzicht te verkrijgen in de wijze van ontstaan van deze documentaire.
    In beide gevallen wordt het 's avonds uitgezonden deel in de loop van de diret daarop volgende nacht herhaald: tussen 04:45 en 05:30 uur.

    12-04-2009 om 18:49 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arte-televisie met thema-avond op eerste Paasdag: Die Katze, das rätselhafte Wesen
    Twee onderdelen
    Met een speelfilm en een documentaire over wat er van, door en over katten te leren valt, bestrijkt Arte-televisie drie uur tijdens de avond van eerste paasdag: van kwart over acht tot kwart over elf.


    Speelfilm naar Georges Simenon
    Het begint met de speelfilm Le chat uit 1970 van Pierre Granier-Deferre (1927-2007) naar de gelijknamige psychologische roman uit 1966 van veelschrijver Georges Simenon (1903-1989).
    Daarin wordt een echtpaar beschreven dat weliswaar een kwart eeuw samen is, maar in wezen al geen echt paar meer is. Julien Bouin — gespeeld door Jean Gabin (1904-1976) — houdt niet meer van zijn wederhelft Clémence — in de film is dat Simone Signoret (1921-1985) —, en als de heer des huizes op zekere dag een zwerfkat mee naar huis neemt, fungeert deze al snel als Auslöser van jaloezie en meer zulks in het wezen van de zich verwaarloosd voelende huisvrouw.
    Tijdens de Berlinale van 1971 werden de genoemde hoofdrolspelers onderscheiden met een Zilveren Beer; de regisseur werd binnen hetzelfde kader voorgedragen voor een Gouden Beer.
    De Franse rolprent heeft de traditionele speelfilm-lengte van anderhalf uur, en op de zogeheten prime time — tussen 20:15 uur en 21:45 uur — zal deze klassieker vast wel enige aandacht weten te genereren in al die gebieden waar Arte-televisie kan worden ontvangen. Daarna zal Le Chat nog twee keer door Arte worden herhaald: op woensdag 15 april en op dinsdag 21 april, beide keren vanaf 14:45 uur in de middag.
    Mocht de film zijn nagesynchroniseerd — en die waarschijnlijkheid is zeer groot — dan doen degenen die over voldoende (passieve) kennis van het Frans beschikken en een zo modern televisietoestel hebben dat ze kunnen overschakelen, er goed aan dat laatste te realiseren.

    Clichés over vrijheid
    In de begeleidende tekst die Arte-televisie in de programmagegevens verstrekt omtrent de documentaire over katten en hun vrijheid luidt dat veel mensen van katten houden omdat ze menen dat die dieren zo vrij zijn. Uit eigen ervaringen kan ik daaraan toevoegen dat even dikwijls het cliché te horen valt dat mensen niet dol zijn op katten omdat ze — juist vanwege die vrijheidsdrang — hun eigen gang en zich maar weinig tot en met geheel niets aantreken van wat de bij hen behorende mens(en) wil(len).
    Als iemand die vier decennia lang ervaringen heeft met eigen katten — intussen zijn dat er veertig — ben ik verplicht een en ander ietwat te nuanceren. Weliswaar komt het ene bovengemelde uiterst voor, evenals het andere, maar daar tussenin zijn ook nog katten te vinden die zich nu juist in allerlei situaties zeer volgzaam betonen.


    Toen ik aan het begin van de jaren negentig binnen elf maanden twee keer een nest van vijf katten kreeg, bleken de eerste vijf zeer sterk groepsgedrag te vertonen, nadat één van hen — een fel meisje — het initiatief had genomen. Binnen een paar maanden liepen ze alle vijf, samen met één tot vier van de al oudere huisgenoten, achter mij aan als ik boodschappen moest doen, en op de mededeling dat ze op een bepaalde plek op me moesten wachten, bleven ze keurig achter tot ik weer kwam opdagen, en onderweg terug naar huis bleven alle negen keurig aan de stoeprand wachten tot ik de mededeling deed dat ze konden onversteken. En zo zijn er tientallen voorbeelden uit mijn eigen praktijk te melden, die dicht in de buurt komen van de stelling met betrekking tot hun wens tot vrijheid van handelwijze, en daar tegenover enkele van hen, die alleen maar geïnteresseerd waren in wat ik deed en zich daarbij, bij tijd en wijle, luid spinnend, hebben aangepast.

    Onderzoek naar persoonlijke vrijheid
    De documentaire die Arte-televisie onder de titel Katzenlektionen tijdens de avond van eerste paasdag, in aansluiting op de Franse speelfilm zal uitzenden tussen 21:45 uur en 23:15 uur, is een Frans-Duitse coproductie uit 2008, die hier een bijdrage van het Zweite Deutsche Fernsehen aan de Arte-programmering is. Regisseuse Miriam Tonelotto laat twee cartoon-katten optreden als begeleiders van de kijker, om op allerlei plekken ter wereld nadere gegevens te verzamelen over het begrip Persoonlijke Vrijheid.
    De film zal door Arte-televisie de komende weken nog twee maal worden herhaald: de eerste keer komende zondag, 19 april vanaf 03:00 uur, en nogmaals op maandag 27 april, vanaf 09:55 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Kater Ramses naast een zilveren Boeddha-beeld.
    2. Simone Signoret en Jean Gabin samen in de speelfilm Le Chat van Pierre-Granier-Deferre uiit 1970, naar de vier jaar eerder verschenen, gelijknamige roman van Georges Simenon.(Foto: © Studio Canal.)
    3. Twee broers en drie zusters op de dag dat ze drie maanden oud waren (in 1992).
    4. Kater Wanja ca. 1993 in de bureaustoel achter het toetsenbord.

    12-04-2009 om 16:56 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recente versie van Händels Messiah paasmaandag via Arte-televisie
    Redactionele kletspraat
    Of Arte-televisie verstrekt foutieve informatie aan de pers, of de redactiemedewerker, die verantwoordelijk is voor datgene wat er in de VPRO-Gids wordt afgedrukt, heeft weer eens de voorkeur gegeven aan de eigen vooroordelen en op basis daarvan Händels oratorium The Messiah (1742) als opera te kwalificeren. Niet alleen dergelijke incompetentie van die laatstgenoemde redactie ken ik uit ervaring, ook het jarenlang achterhouden van toegezegde adequate informatie door Arte-televisie hoort bij dat door een robot gestuurde systeem, en als je weer eens probeert je voor info's te laten opnemen in de daarvoor bestemde lijst, komt er steevast te staan dat je al bij de uitverkorenen behoort; één van de meest negatieve kanten van inschrijvingen zonder tussenkomst van een menselijk wezen dat, als het even meezit, kan luisteren en die dan de vereiste maatregelen kan nemen, opdat je alsnog de gewenste informatie krijgt.

    Geliefd Oratorium
    Georg Friedrich Händels klassieker The Messiah wordt nu aan de (letterlijke) vooravond van de tweehonderd vijftigste sterfdag van de componist door het Arnold Schönberg Chor en het Ensemble Matheus uitgevoerd in een 'enscenering' van Claus Guth en voorzien van een choegografie van Ramses Sigl. Verantwoordelijk voor de muzikale leiding is Jean-Christophe Spinosi; vocale solisten zijn Bejun Mehta, Cornelia Horak, Florian Boesch, Richard Croft en Susan Gritton.
    Het gaat hier om een Oostenrijkse verfilming van een fenomenale muziekgebeurtenis, door Hannes Rossacher, bij om een recente uitvoering, die als productie van het aloude Theater an der Wien in de Oostenrijkse hoofdstad werd gerealiseerd in samenwerking met de Opéra National de Lorraine, Nancy. Op het scherm zullen de Engelse zangteksten in het Duits worden geprojecteerd. Arte-televisie zendt dit dramatische gebeuren uit tussen 21:00 uur en 23:40 uur. Er komen vooralsnog geen herhalingen. De uitzending, die zal worden gerealiseerd in HD-kwaliteit op het beeldformaat 16:9, is voorzien van stereofonisch geluid.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Georg Friedrich Händel in 1733.
    2. Dirigent Jean-Christophe Spinosi.

    12-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (1)
    11-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Georg Friedrich Händel beheerst de eerste Paasdag, ook in beelden
    Händel-film
    Nu het tijdsbestek dat wij aanduiden met het jaar 2009 toch onder meer de benaming Handel-jaar draagt en we in de stille week leven, die uitmondt in twee Paadagen, is het niet zo verwonderlijk dat de man die op 14 april 250 jaar geleden het tijdelijke voor het eeuwige heeft ingeruild, toch de muziekscène hier en daar domineert.
    Dat is tevens het geval op radio en televisie. Aanstaande dinsdag is het 14 april en dan pakt de Nederlandse klassieke zender Radio 4 groots en indrukwekkend uit met een hele dag Händel vanuit de Temple Church in Londen.
    Eerste paasdag, reeds vroeg in de middag bijt het eerste Duitse televisieprogramma, direct na de Tagesschau, om 13:05 uur het spits af. Dan wordt de documentaire Händel — Der Film vertoond, een muziekportret van deze barokcomponist van de bovenste plank, een plaats die hij met de andere barokmeester van de noten — en die in de passietijd altijd zeer prominent aanwezig is: Papa Bach (1685-1750); in deze periode vooral vanwege de talrijke pogingen tot bevrediging van het verlangen allerwegen: de passie voor passiemuziek.

    Fireworks-music en enkele aria's
    Arte-televisie presenteert op het voor de zondag op die zender gebruikelijke tijdstip met klassieke muziek — tussen 19:00 uur en 19:45 uur — een uitvoering van de Music for the Royal Fireworks en enkele Händel-aria's. Arte's info meldt in verband met dit concert het begrip Barokke Topontmoeting. Het betreft een optreden tijdens de BBC Proms in het jaar 2007 waarin twee kwalitatief hoog aangeschreven ensembles samen een optreden op het podium van de Royal Albert Hall hebben verzorgd: het Orchestra of the Age of Enlightenment enerzijds en daarnaast het Freiburger Barockorchester. Die instrumentalisten zorgen in de verfilming nu nog eens voor de uitvoering van de Fireworks-music, en daarnaiast treden twee vocale solisten op voor de vertolking van de aria's: de sopraan Kate Royal (nomen est omen) en de tenor Ian Bostridge.
    Deze film op het beeldformaat 16:9 en voorzien van sterefonisch geluid, is een Duits-Britse coproductie van Jonathan Fulford uit 2007, en zal nog twee keer door Arte-televisie worden voorgesteld: op vrijdag 17 april en op donderdag 23 april — beide keren om 06:00 uur in de ochtend.

    Alexander en Cecilia
    De Duitse radiozender WDR 3 volgt diezelfde eerste paasdag in het programma Bühne: Radio met twee Händel-werken: Alexander's Feast en de Ode for St. Cecilia's Day. Uitvoerenden zijn het Collegium Cartusianum onder leiding van Peter Neumann, met medewerking van het Kölner Kammerchor en de sopraan Simone Kermes; de tenor Virgil Hartinger; en de bas Konstantin Wolff.
    Händels oratorium Alexander's Feast behoort vandaag de dag nog altijd tot één der meest populaire muziekwerken van deze componist. Het werd op 20 februari 1736 voor het eerst uitgevoerd in Londen voor een auditorium van 1300 mensen; het werd vijf keer herhaald, en het succes is, ook na bijna drie eeuwen niet weggeëbd. Händel was overigens niet de eerste componist die zich over de tekst uit 1697 van de nog altijd tot de klassieken behorende Engelse dichter John Dryden (1631-1700) heeft  Deze zelfde John Dryden was eveneens de dichter van de ode met betrekking tot Santa Cecilia.
    Drie jaar na de eerder genoemde ode heeft Händel deze ter ere van deze heilige — die tevens de christelijke beschermvrouwe van de muziek was èn is — gecomponeerd. Op 22 november, de naamdag van de heilige in kwestie werd de ode voor het eerst, ook weer in Londen, uitgevoerd. Zij wordt aan het einde van de Alexander-ode even terloops genoemd en daarmee is de link tussen de beide gedichten en eveneens tussen de twee composities gelegd.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Georg Friedrich Händel. Voorplat van de nieuwste Duitse biografie over deze componist, geschreven door Franz Binder (dtv premium24710).
    2. Sopraan Kate Royal.
    3. Tenor Ian Bostridge.
    4. De Engelse dichter John Dryden.
    5. Santa Cäcilia. Zij leefde van ongeveer 200 tot 230 in Rome. De hier afgebeelde voorstelling werd in de jaren 1599-1600 gerealiseerd door Stefano Maderno (1575-1636) in de kerk Santa Cecilia in Trastevere.

    11-04-2009 om 22:32 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee voorjaars-gedichten van Joseph von Eichendorff
    Frühlingsnacht

    Überm Garten durch die Lüfte
    Hört' ich Wandervögel ziehn,

    Das bedeutet Frühlingsdüfte,

    Unten fängt's schon an zu blühn.


    Jauchzen möcht' ich, möchte weinen,

    Ist mir's doch, als könnt's nicht sein!

    Alte Wunder wieder scheinen

    Mit dem Mondesglanz herein.


    Und der Mond, die Sterne sagen's,

    Und in Träumen rauscht's der Hain,

    Und die Nachtigallen schlagen's:

    Sie ist deine, sie ist dein!


    * * * * *


    Mondnacht


    Es war, als hätt' der Himmel

    Die Erde still geküßt,

    Das sie im Blütenschimmer
    Von ihm nun träumen müßt'.

    Die Luft ging durch die Felder,
    Die Ähren wogten sacht,

    Es rauschten leis' die Wälder:

    So sternklar war die Nacht.


    Und meine Seele spannte

    Weit ihre Flügel aus,

    Flog durch die stillen Lande,

    Als flöge sie nach Haus.


    __________

    Joseph Karl Benedikt, Freiherr von Eichendorff (1788-1857)

    Beide Gedichte wurden vertont von Robert Schumann (1810-1856)
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Joseph von Eichendorff.
    2. Robert Schumann. Getekend door Jolien Eijkhout, Groningen, 2005.

    11-04-2009 om 11:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Esmeralda en Quasimodo in de beleving van Jean Delannoy op eerste Paasdag op België Eén-televisie
    Ellendigen als protagonisten
    De auteur Victor-Marie Hugo — die op dit ondermaanse van 1802 tot in het jaar 1885 heefr rondgescharreld — was een generaalszoon, die niet alleen de bijnaam Napoléon der literatuur heeft verworven, maar die tevens over de beroemdste der Bonapartes in 1852 een boek met proza heeft gepubliceerd onder de titel Napoléon le petit. Eénentwintig jaar eerder, in 1831 had hij reeds één van de beide romans gepubliceerd die zijn roem voor de (eerstkomende) eeuwigheid zouden vestigen: Notre Dame de Paris — een tamelijk omvangrijk epos in elf boeken, dat niet zelden wordt uitgegeven in twee delen —, drie decennia later gevolgd door Les Misérables, waaraan hij in 1860 was begonnen en die op de laatste dag van de maand juni in 1862 voor het eerst is uitgekomen.

    Levende Legende
    Tijdens zijn verblijf op aarde was Victor Hugo reeds legendarisch geworden — een adjectief waar je steeds voorzichtiger mee moet worden, aangezien het al te veelvuldig, en vooral te onpas, wordt uitgekraamd, maar dat voor sommigen, waaronder inderdaad deze Franse veelzijdige auteur, terecht werd en wordt gebruikt —, niet alleen vanwege hetgeen hij schreef, maar tevens door zijn houding in de maatschappij in het algemeen en binnen de kunsten en de politiek in het bijzonder. Hij rebelleerde binnen de kerk en tevens in de wereld van de kunsten. In Parijs liet hij zich kennen als iemand die zich sterk maakte voor hervormingen was. Zodra hij echter in verbanning leefde, positioneerde hij zich als repubikein. Niet alleen de beide bovengenoemde romans zijn vooralsnog onsterfelijk gebleken, ze hebben tal van bewerkingen, vertalingen en omzettingen in beelden en muziek mogen beleven.

    Verfilming uit 1956
    De beroemdste verfilming van Notre Dame de Paris werd in 1956 gerealiseerd door Jean Delannoy, die in 2008 op honderdjarige leeftijd is gestorven. In het Frans werd de titel van het boek voor de film aangehouden, onder meer in Duitsland en Nederland kreeg de rolprent de titel De Klokkenluider van de Notre Dame mee. De hoofdrol daarin was voor Anthony Quinndaa (1915-2001) die als gebochelde kolokkenluider in contact komt met de, vooral mannelijke, zinnen prikkelende zigeunerin Esmeralda, die werd uitgebeeld door Gina Lollobrigida (geboren in 1927).
    Tijdens eerste paasdag zendt het Eerste, Nederlandstalige Belgische televisienet met de originele naam EEN de verfilming van goed een halve eeuw geleden weer eens uit: tussen 14:05 uur en 16:05 uur. Het is een nog altijd prima te verteren spektakelstuk met hier en daar nadrukkelijk uitgelichte diep-tragische, maar wel heel menselijke emoties.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorzijde van het eerste deeltje van de in 1956 verschenen, tweedelige pocketeditie in de reeks Bibliothèque précieuse van de Parijse uitgever Gründ.
    2. Voorplat van de in 2002 verschenen Duitse biografie van Jörg W. Rademacher in de reeks dtv-
    portrait (31055).
    3. Voorkant van het tweede deeltje van de onder Afb. 1 beschreven pocketeditie.

    11-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    10-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwijgende film Die Gezeichneten speelt aan de vooravond van eerste Russische revolutie (1905)
    Sint Petersburg 1905
    De Russische componist Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) schreef in 1957 zijn Elfde Symfonie, opus 103 — Het jaar 1905 — over het wel en vooral over al het wee van hetgeen zich heeft afgespeeld in de stad Sint Petersburg. Dat is, althans ten dele, het geval met de inhoud van de zwijgende film Die Gezeichneten uit 1922 van de Deense regisseur Carl Theodor Dreyer (1889-1968), die weliswaar niet de reeks van zijn beroemdste rolprenten behoort, en zelfs als een niet echt geslaagde poging tot romantisch drama wordt gekwalificeerd. Zijn latere psychologische rolprenten, vanaf 1928, worden echter gezien als voorbeelden van goede films.

    Hanne verhuist naar de stad
    Als gevolg van een overwegend antisemitische attitude onder het gros van de plattelandsbevolking in haar zeer directe omgeving besluit de jonge Hanne-Liebe — in de film gespeeld door Polina Piekowskaja — aan de vooravond van de eerste Russische revolutie in 1905 haar geboortedorp te verlaten en zich bij haar broer Jakow — in de film is dat Vladimir Gajdarov (1893-1976) — in Sint Petersburg te voegen. Die is echter intussen geconverteerd tot het christendom vanwege de mogelijkheid die deze stap hem biedt om als advocaat te praktiseren. Die onverwachte komst van zijn zuster Hanne-Liebe zorgt voor grote problemen tussen Jakov en diens echtgenote — vertolkt door Adele Reuter-Eichberg (jaar van geboorte onbekend; overleden in 1928) —, alsmede met zijn 'omgang' die vooral bestaat uit het Russische burgerdom, dat immers niet van zijn Joodse afkomst op de hoogte is.

    Antisemitische monnik
    Hanne-Liebe ontmoet haar vroegere vriend Sasja — in de film is dat Thorleif Reiss (1898-1988) —, die zich intussen bij een revolutionaire groepering heeft aangesloten, waarvan ook een zekere Rylowitsj — Johannes Meyer in de rolprent — deel uitmaakt. Deze verraadt echter zijn medestanders aan de overheid en gaat zelf als rondtrekkende monnik het land af om zijn antisemitische ideeën te verkondigen. En zo komt hij eveneens terecht in Hanne-Liebe's geboortedorp waar hij een pogrom tegen de joodse inwoners ontketent, en daarbij wordt ondersteund door Fedja — in de film Richard Boleslawski (1889-1937) —, een jeugdvriendje van Hanne.
    Aangezien hun moeder op sterven ligt, keren Jakov en Hanne naar hun geboortedorp terug; ze komen daar aan als de verschrikkelijke gebeurtenissen in volle gang zijn. Daarbij wordt Jakov door Rylowitsj doodgeschoten en zou het niet veel schelen of ook Hanne was daarbij om het leven gekomen, maar op het laatste moment wordt ze door Sasja gered.

    Voorstellingen
    In 1922 is de eerste première gegeven in Kopenhagen, op 7 februari 1922; kort daarna, op de 23ste van diezelfde maand, was Berlijn aan de beurt met de Duitse première.
    In 2008 is op 12 februari een gerestaureerde versie vertoond tijdens het Internationale Filmfestival, ook nu te Berlijn.


    De laatstgenoede versie, die afgelopen weken reeds enige malen in de huiskamerbioscoop te zien was, zal door Arte-televisie nogmaals worden vertoond: het is de voorlopig laatste herhaling, in de nacht van zondag 12 op maandag 13 april, opnieuw vanaf 03:00 uur.
    ____________
    Abeeldingen
    1. De Deense filmregisseur Carl Theodor Dreyer.
    2. De acteur Vladimir Gajdarov.
    3. De acteur Richard Boleslawski.
    4. Scène uit de film Die Gezeichneten.

    10-04-2009 om 10:47 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard Wagner '” Opera(tie) aan de vooravond van Pasen
    Die Walküre
    Nauwelijks bent u, evenals menig ander, bekomen van Der Ring des Nibelungen — vier zaterdagavonden achtereen in delen, dan wel gedurende één weekeinde; beide sessies via Mezzo-televisie — of een nieuwe golf van muziekdrama's uit de koker van Richard Wagner (1813-1883) wordt op u èn ons afgevuurd. In totaal is er het komende weekeinde sprake van vier zenders met drie opera's.
    Via BBC Radio 3 op zaterdag 11 april, 's avonds vanaf 18:00 uur onze tijd, wordt Die Walküre rechtstreeks uitgezonden van de matinee in de New Yorkse Metropolitan Opera. Daar leidt James Levine koor en orkest van dat instituut met onder anderen John Tomlinson (bas), Johan Botha (tenor) en Waltraud Meier (sopraan).
    Diezelfde versie wordt overgenomen uit New York door de Duitse radiozender WDR 3, eveneens vanaf 18:00 uur, tot ongeveer 23:00 uur.

    Der fliegende Holländer
    Onze Nederlandse klassieke radiozender Radio 4 blijft wat Wagner betreft niet achter, maar presenteert, vanaf 19:02 uur het muziekdrama Der fliegende Holländer. Het betreft een versie door The Royal Opera House, met onder meer Peter König, Anja Kampe, Thorsten Kerl, Bryn Terfel.  Marc Albrecht dirigeert koor en orkest van dat instituut.

    Parsifal
    Het 'Bühnenweihfestspiel' Parsifal, eveneens van Richard Wagner wordt door Mezzo-televisie op zaterdagavond vanaf 20:30 uur uitgezonden. Daarin komt een scène voor met bloemenmeisjes op Goede Vrijdag en inhoudelijk past dit muziekdrama wel in de sfeer van Pasen. Menig operahuis geeft dan ook een voorstelling tijdens één der paasdagen. Zo heb ik Pasen 1977 in de Hamburgische Staatsoper een onnavolgbare creatie van dit muziekdrama gezien, met Rene Kollo — die ik tot dan toe vrijwel nooit te pruimen vond — als een grandioze Parsifal. Decors en kostuums waren bij die gelegenheid van Ernst Fuchs (geboren 1913).
    De versie die Mezzo-televisie zaterdagavond vertoont, is een opname van het Festival Baden Baden. Dirigent van koor en orkest van het festival is Kent Nagano. Voor de regie tekent Nicholas Lenhoff. De rol van Parsifal wordt gezongen door Christopher Ventris; De partij van Kundry wordt door Waltraud Meier [1] vervuld; Gurnemanz krijgt gestalte in Matti Salminen; en Amfortas wordt vertolkt door Thomas Hampson; Klingsor wordt voorgesteld door Tom Fox; en als laatste naam die voor ons beschikbaar is, wordt de vertolker van Titurel bekendgemaakt: Bjarni Thor Kristinsson. De verfilming van deze Parsifal tijdens het opgemelde festival van 2004 is gerealiseerd door Reiner Moritz; het geheel duurt drie uur en negenenveertig minuten.
    __________

    [1] Waltraud Meier is in de live uitvoering van Die Walküre in de New Yorkse Metropolitan Opera tegelijkertijd op twee andere zenders te zien.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Waltraud Meier is zaterdagavond op twee radiozenders rechtstreeks te zien vanuit New York in Die Walküre, en als Kundry in Parsifal.
    2. Voorzijde van het programmaboekje van de Hamburgische Staatsoper, Pasen 1977, met daarop één van de uitzonderlijke decorontwerpen van Ernst Fuchs.
    3. Scène uit Parsifal in de versie van Nicolas Lenhoff, in 2004 tijdens het Festival van Baden Baden.

    10-04-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    09-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het vroege leven van Marcel Reich-Ranicki nu als speelfilm via Arte en volgende week via Das Erste
    Voorbespreking
    Arte-televisie bijt deze week het spits af als het gaat om de eerste vertoning van de — vooral in Duitsland, inmiddels reeds veelvuldig besproken — verfilming van het boek met een persoonlijke terugblik op het leven van de in juni 1920 geboren Marcel Reich-Ranicki, de onnavolgbare literatuurpaus van het Duitse taalgebied. Weliswaar hebben ook andere oudere heren in de literaire scene van die ruime streken die eretitel dan wel licht spottend toegevoegde benaming gedragen, maar Reich-Ranicki is zo consequent voortgegaan op de eenmaal ingeslagen weg, die hij in Duitsland nu al een halve eeuw met vaste tred begaat dat geen ander hem — ook niet tijdens zijn resterende actieve leven — zal inhalen. Daarvoor zal hij eerst willens en wetens plaats moeten maken op de tot op heden aan één wezen plaats biedende Pegasus.


    Al weken heeft de man gefigureerd in allerlei zogeheten talkshows in het Duitse televisielandschap waar de overmatig idolate gastvrouwen, respectievelijk gastheren steeds opnieuw blijk geven van te weinig kritische afstand en journalistiek voorbehoud, hetgeen de zaken wel eens ietwat buiten proportie trekt.

    Het verhaal in boekvorm
    Het boek Mein Leben, dat voor het eerst is verschenen in 1999 en binnen relatief korte tijd meer dan een miljoen keer werd verkocht in de gebonden editie, kwam reeds een jaar later uit in een eveneens zeer gewilde paperbackeditie voor circa de helft van de prijs van de gebonden uitgave. Over die versies en de inhoud ervan hebben we al in een artikel op zaterdag 30 januari 2009 op deze site geplaatst. (Helaas is het niet mogelijk u een link te geven; die kunnen we wel aanmaken, maar na aanklikken meldt de site dat het Blog niet meer bestaat. Wat een dwaasheid!) Daarom verwijzen we zonder link naar onze Nederlandse 'zustersite' Tempel der Letteren; het artikel is daar opgenomen op vrijdag 30 januari.)
    Reeds eerder, nu bijna een half jaar geleden, hebben we eveneens melding gemaakt van het schandaal dat Reich-Rancki — niet geheel onterecht overigens — heeft veroorzaakt met zijn weigering om een Fernsehpreis in ontvangst te nemen, aangezien dat instituut zoveel Blödsinn verspreidt. Je kunt best één en ander tegen Marcel Reich-Ranicki in het veld brengen, maar het gaat toch niet aan hem aan te vallen, respectievelijk af te vallen, als de man volkomen gelijk heeft. Waarvan akte.


    De verfilming
    Het bijna zeshonderd pagina's dikke boek — wie was er nu nog maar tegen dikke boeken? — behandelt het leven tot ver in de werkzame periode als criticus in het naoorlogse Duitsland, waarbij zelfs toen nog recente gebeurtenissen — zoals de breuk met collega en vriend Walter Jens, met wie hij dagelijks een lang telefoongesprek voerde — aan de orde kwamen. De film daarentegen beperkt zich tot de terugkeer naar Duitsland in 1958. Aangezien er diverse jongere levensfasen aan bod komen, zijn er ook twee acteurs, welke de rol van MRR vervullen; de meest belangrijke daarvan is Mathias Schweighöfer die de jonge man tussen diens zestiende en achtendertigste jaar uitbeeldt.
    De verfilming van Dror Zahavi [1], die onlangs gereedgekomen is en welke al een zeer druk bezochte voorpremière in een Hamburgse bioscoop heeft beleefd, wordt op — in dit geval Goede — Vrijdag 10 april, tussen 21:00 uur en 22:30 uur via Arte-televisie uitgezonden. Een herhaling wordt gepresenteerd op zondag 12 april (eerste paasdag) vanaf 16:00 uur.
    Direct na de film herhaalt Arte vrijdagavond een film die het Zweite Deutsche Fernsehen in 2004 heeft voorgesteld, Biographie — Marcel Reich-Ranicki waarin de mens en criticus nog eenmaal zijn leven tot op dat moment de revue heeft laten passeren. Dat ietwat oudere document in bewegende beelden wordt niet herhaald.
    Op woensdag 15 april wordt de film Mein Leben nogmaals op de buis uitgezonden, maar dan door het eerste Duitse net ARD/Das Erste, van 20:15 uur tot 21:45 uur. Daarop volgt dan een ontmoeting met de auteur van het boek. De ARD-gegevens melden niet of daar sprake is van een zeer recent of direct gesprek dan wel eveneens de herhaling van een eerder onderhoud.
    __________
    [1] Dror Zahavi is een in 1959 te Tel Aviv geboren film- en tevens televisieregisseur, die vooral in het Duitse taalgebied werkzaam is en zowel voor soaps,zogeheten krimi's alsook voor serieuze speelfilms verantwoordelijk tekent. Driemaal werd hij onderscheiden met een filmprijs.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Marcel Reich-Ranicki in een voor hem typerende houding. (Foto © ZDF, Mainz.)
    2. Marcel Reich-Ranicki voor één van zijn boekenwanden. (Foto © Bettina Strauss. Overgenomen van de dtv-paperback 13327 die de schooleditie van Mein Leben is.)
    3. Scènefoto uit de Dror Zahavi-film Mein Leben.

    09-04-2009 om 23:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze bloedeigen passie bevredigd met steeds meer Passionsmuziek
    Overvloed aan lijdensmuziek
    Het is niet doenlijk hier een opsomming te geven van alle vormen van lijdensmuziek die in de komende dagen via radio en televisie, alsook via geluidsdragers uit eigen discotheek ons oor kan strelen dan wel teisteren. Daarom willen we er hier wel even op wijzen dat het niet steeds maar weer de allerbekendste der Passionen van Johann Sebastian Bach (1685-1750) zijn welke nu in kerken, theaters en andersoortige presentatiezalen op ons worden afgevuurd— als we zelf passief meewerken en de gelegenheid daartoe bieden —, maar dat in 2009 iets meer dan in andere jaren werken met een passiegehalte van Georg Friedrich Händel zullen worden gespeeld en direct dan wel via een uitgesteld relais zullen worden uitgezonden via ethergolven: hetzij radio dan wel de aangesloten televisietoestellen.
    Op donderdag 9 april presenteert de Duitse radiozender WDR 3 de Passie Kommt her und schaut van Carl Heinrich Graun (1704-1759) wiens oratorium Der Tod Jesu nog altijd op Goede Vrijdag in Berlijn wordt uitgevoerd.
    Raadpleeg derhalve uw uitzendmedia-gidsen en/of kijk op Internet op de titels van Passionen; dan vindt u, binnen de enorme hoeveelheid aan passiemuziek dezer dagen vast wel een plek of een uitzendtijd die  schikt.
    __________
    Afbeelding: De componist Carl Heinrich Graun.

    09-04-2009 om 10:12 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lange levensmiddelenavond via Arte-televisie op donderdag 9 april
    Geen thema-avond
    Hoewel de samenstellers van het televisieprogramma van de Frans-Duitse cultuurzender Arte voor donderdag 9 april de verschillende onderdelen — meestal tussen ongeveer 20:00 uur en middernacht —
    niet tot thema-avond hebben verheven, komen er die avond, reeds vanaf 18:30 uur, tezamen vijf programma-onderdelen voor waarvan de inhoud op enigerlei wijze te maken heeft met levensmiddelen, de consumptie ervan en de daaraan eventueel verbonden risico's, die heel wat dieper en kwalijker in ons bestaan kunnen ingrijpen dan de 'gemiddelde consument' beseft of — helaas niet zelden — zelfs maar wil weten. Wat niet weet, dat niet deert.

    Vooravond-onderdelen
    Twee van de vijf programma's worden tussen half zeven en kwart voor acht uitgezonden. Het eerste is een culinaire reisreportage uit een hele reeks, die Arte al enige tijd presenteert. Deze keer is de 'keuken van Guadeloupe' onder de loep genomen. Direct daarna — tussen 19:00 uur en 19:45 uur — volgt de documentaire Wenn Essen auf die Gene schlägt. De inhoud ervan blijkt te zijn toegespitst op enerzijds positieve invloed uitoefenende stoffen in ons voedsel met daar tegenover slechte ingrediënten in datzelfde — voor verder leven noodzakelijke — eten, waaronder ons dagelijks brood.
    In deze Duits-Canadees-Japanse coproductie gaan beide filmmakers, Frank Papenbroock en Peter Moers, op zoek naar bovengenoemde invloeden en ze tonen aan dat bepaalde stoffen in staat zijn onze genen te activeren dan wel uit te schakelen. Uiterst verontrustend!
    Deze documentaire zal door Arte worden herhaald op donderdag 16 april, vanaf 09:10 uur, en op zaterdag 18 april, vanaf 10:30 uur.

    Twee documentaires
    De beide documentaires die op de best bekeken televisietijd door Arte worden uitgezonden, zijn weliswaar nogal verschillend, maar beide hebben, elk op een geheel eigen wijze, gezond eten als thema.
    Om 20:15 vertoont Arte de vierde aflevering in een tiendelige reeks — Sarah und die Küchenkinder — waarin topkok Sarah Wiener twaalf kinderen laat kennismaken met de gezonde keuken. Deze aflevering betreft Picknick im Freien. Dat is een Duits-Franse coproductie, geregisseerd door Enrique Sanchez Lansch, uit 2009. Herhaling op maandag 20 april, vanaf 14:00 uur.
    Direct daarna — tussen 21:00 uur en 22:40 uur — volgt een lange Amerikaanse documentaire met een lengte van 98 minuten van Morgan Sprlock uit 2004: Super size me. De maker stelt daarin de Amerikaanse eetgewoonten aan de kaak door te filmen hoe hij zelf een maand lang alleen zogenoemd fastfood van McDonald's heeft gegeten. Herhaling op zaterdag 11 april, 's middags vanaf 15:40 uur.

    Discussie Parijs-Berlijn
    Aansluitend, tussen 22:40 uur en 23:40 uur wordt een aflevering gepresenteerd van het Arte-programma Paris-Berlin, Die Debatte, dat thans eveneens een verkeerd eetpatroon en de gevolgen daarvan als thema heeft: Der große Hunger, die neue Armut. Isabelle Giordano
    discussieert met gasten — onder hen Philippe Chalmin — over datgene wat er allemaal kan misgaan als er verkeerd, dan wel te weinig gezond, voedsel — voorzien van de broodnodige vitaminen, mineralen en sporenelementen — wordt geconsumeerd en welke invloeden daarvan kunnen uitgaan jegens de maatschappelijke samenhang. Weliswaar wordt het thema voeding veelvuldig door de pers belicht, maar de makers van dit programma zijn van mening dat zulks helaas niet het geval is met de foutieve kanten daarvan en de verregaande beïnvloeding die daarvan uitgaat op onze samenleving.
    Van dit discussieprogramma wordt geen herhaling uitgezonden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Door bestudering van documenten in verband met de (kwalijke) invloeden van stoffen in ons voedsel kan men eventueel de vereiste informatie bijeen sprokkelen.
    2. Topkok Sarah Wiener hoopt met uitleg enig inzicht te verschaffen.
    3. DocumentairemakerMorgan Spurlock bij een medische controle.
    4. Presentatrice Isabelle Giordano.

    09-04-2009 om 09:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    08-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereld-hoofdstad van geweld: Johannesburg in Zuid-Afrika
    Niet alleen veel politie
    Donderdag 9 april kunt u — tussen 23:20 uur en 00:15 uur in de nacht op vrijdag 10 april — op het tweede Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas een reportage zien over de stad met de meeste gewelddadigheid ter wereld: het Zuid-Afrikaanse Johannesburg. Onder de titel Johannesburg, capitale mondiale de la violence wordt u ingewijd in de feiten omtrent de verregaande criminaliteit, die zich in vroeger tijden — gedurende de abjecte Apartheid — voornamelijk scheen te beperken tot de zogenoemde zwarte wijken, heeft nu ook officieel de blanke wijken bereikt. Voorts wordt u op de hoogte gesteld van enige feiten omtrent het politiekorps in deze stad, alsmede over de nog grotere groep beveiligingsbedrijven die aldaar actief zijn en vanwege de situatie een goede boterham kunnen verdienen.
    __________
    Afbeelding: Deel van het zakencentrum van Johannesburg.

    08-04-2009 om 21:25 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buddenbrooks-verfilmingvan Heinrich Broeloer vanaf donderdag 9 april in Nederlandse bioscopen
    Fin de siècle-roman als basis
    Op maandag 15 december 2008 hebben we op onze zustersite Tempel der Letteren een uitgebreide bijdrage gewijd aan de nieuwe film Buddenbrooks, in combinatie met de eerdere versies en het in 1901 verschenen roman van Thomas Mann, die voor al die rolprenten de literaire basis had gelegd.
    De nieuwe film — met het ondraaglijke clichéwijfje Iris Berben, dat tevens als yoghurtfee het reclameblok meer dan voldoende heeft vergiftigd en als actrice helemaal niets voorstelt, want slechts met een paar grimassen zich een weg heeft weten te vinden in het Duitse filmwereldje — zou pas om of in de herfst in Nederland worden uitgebracht, maar de vertoningen zijn naar het voorjaar verplaatst, en dat betekent in de praktijk dat vanaf donderdag 9 april de film in de grotere bioscopen van Nederland te zien zal zijn. Op woensdag 1 april is er al een voorpremière geweest in het Amsterdamse Tuchinski Theater.
    ____________
    Afbeeldingen: Poster voor de nieuwste verfilming van Thomas Manns roman uit 1901 Buddenbrooks.

    08-04-2009 om 21:06 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zaad van kikkererwten voor de toekomst van onze voedselvoorziening
    Bedreiging
    Eén van de directe gevolgen van de klimaatverandering en het uitsterven van zoveel diersoorten is de verslechtering van de mogelijkheid tot verzorging met voedsel van de komende generaties. Maar inmiddels heeft men ontdekt dat het zaad van aloude cultuurplanten erin zouden kunnen slagen om veel van hetgeen wij verbouwen voor het benodigde voedsel meer weerstand te verlenen, hetgeen kan inhouden dat ze de veranderingen in het klimaat beter kunnen doorstaan. De mensen die, onder leiding van regisseuse Sally Ingleton, de documentaire in kwestie heeft gerealiseerd, heeft het team van de Australische wetenschapper Kenneth Street dwars door Tadzjikistan begeleid, op zoek naar een oude vorm van kikkererwt. Die Kenneth Street wordt wel gezien als de Indiana Jones van de landbouw, die veelvuldig op zoek is naar oude cultuurplanten waarvan het zaad een niet onaanzienlijke bijdrage kan leveren aan de bestendiging van datgene wat wij aan zaden van onze huidige beplanting voor de voedselvoorziening nodig hebben om als soort te kunnen blijven bestaan. Een reis van tweeduizend kilometer door Tadzjikistan is het gevolg geweest om daar te kunnen zoeken naar het zaad dat daar door verre voorouders werd gebruikt en dat zich daar nog moet bevinden; het kan dienen als een soort genetisch reservoir. De zoektocht bleek echter een zwaardere onderneming dan in eerste instantie werd verwacht.

    Uitzendingen

    Op woensdag 8 april wordt de documentaire
    Die Saat der Zukunft — een Australisch-Iers-Zweedse coproductie uit 2007 — door Arte-televisie uitgezonden tussen 19:00 uur en 19:45 uur. Het is een film in HD-kwaliteit met een beeldformaat van 16:9. De eerste herhaling staat gepland voor woensdag 15 april, 's ochtends om 09:10 uur, de tweede voor zaterdag 18 april, eveneens in de ochtenduren, maar dan om 09:45 uur.
    ____________

    Afbeelding:
    De Australische wetenschapper Kenneth Street. (Foto van Arte France, © Serge Ferrand.)

    08-04-2009 om 16:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbelportret van Hitler en Stalin komende dagen tweemaal op Arte-televisie
    Taalverkrachtende teksten op Arte-site
    Boven de tekst die sedert korte tijd zichtbaar wordt als je details van een Arte-televisieprogramma opvraagt, verschijnt de mededeling dat de tekst automatisch zou zijn vertaald. En dan volgt — in het geval van de onderhavige documentaire — deze woordenwaanzin:
    "Hitler en Stalin - twee dictators van de 20e Eeuw. In een dubbel portret toont H. Ullrich Kasten en Hans-Dieter beschermende actie en reactie tussen twee tirannen die nooit voldaan." Een tekst die zo extreem onverantwoordelijk, want imbeciel is dat zelfs de ergste analfabeet deze niet had kunnen produceren.

    Cultuurbarbarij
    De ondergang van een belangrijk deel van onze cultuur wordt (mede) bewerkstelligd door een cultuurzender. Hoezeer hebben Geestelijke Defecten hier ook al de overhand gekregen?
    Laat u gezegd zijn dat er geen sprake is van een vertaling, maar van complete wartaal: in het gunstigste geval losse woorden die geen samenhang kennen en waaraan dan ook helemaal niets klopt, behalve eventueel een deel van de daarin voorkomende letters, doch slechts als losse fenomenen. Dat samen is een Babylonisch getint geheel dat wettelijk verboden zou moeten worden, en dat het niveau van zelfs de domst denkbare commerciële omroep onwaardig is. Het is een meer dan grof schandaal dat een cultuurzender zich zulk een misstap veroorlooft.

    Destructiedrift
    Dat betekent derhalve dat u de complete idiotie die ten beste wordt gegeven over het dubbelportret — dat Arte-televisie op woensdag 8 april, tussen 21:00 uur en 22:30 uur uitzendt — kunt u maar beter vergeten, voordat u ook nog besmet raakt met de extreme debiliteit die daarvan afstraalt. Minderbegaafden die toestaan dat zoiets met hun oorspronkelijke teksten gebeurt, dienen op het marktplein intens en intensief te worden gegeseld en vervolgens zo lang gegijzeld tot berouw en inkeer zullen volgen en zij plechtig, onder getuigen beloven in overdrachtelijke zin actief te zullen meewerken aan de demontage van de zeer illustere, maar wel denkbeeldige, Toren van Babel.

    Krankzinnigheid op herhaling
    In documentaire wordt aandacht besteed aan de verschillen en de overeenkomsten tussen die beide uitzinnig gestoorde beesten die tot de ergst denkbare categorie van geesteszieken beho(o)r(d)en die het ondermaanse ooit heeft meegemaakt, alsmede aan de door hen geleide regimes.
    De film, die als Duits-Oostenrijks-Russische copdructie onder verantoordelijkheid van Ullrich Kasten totstand gekomen is, en die is voorzien van HD-kwaliteit en een beeldformaat van 16:9, zal nog worden herhaald op dinsdag 14 april om 14:00 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Het nazi-beest in de voorbereidende fase.
    2. Stalin in 1902; reeds volkomen krankjorum.

    08-04-2009 om 16:39 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee avonden Hedendaags India als onderdelen van vierdelige ZDF-documentaire
    Schrijnend contrast
    Het tweede publieke Duitse televisienet ZDF toont op woensdag 8 en donderdag 9 april — beide keren tussen 23:00 uur en 23:45 uur — een aflevering — respectievelijk de derde en de laatste — van de vierdelige documentaire met de korte en krachtige titel Indien, over het enorme land dat als grootste democratie van de wereld geldt, maar waar nog steeds een zo schrijnende armoede heerst dat er vanuit het westen keer op keer hulpprogramma's moeten worden gestart en als het ook maar even kan, worden aangehouden, om zoveel mogelijk armen enigszins tegemoet te komen.


    Dat is — als je de inhoud van het derde deel — Zwischen Reichtum und Ruin — van de in totaal anderhalf uur durende film in aanmerking neemt — eigenlijk op meerdere fronten een heel kwalijke aangelegenheid, mede gelet op het, vooral als gevolg van de enorm snelle economische groei, in een relatief snel tempo groter wordende aantal welgestelden — dat zich vooral in de stedelijke gebieden ophoudt — aan de ene kant, met daar tegenover het verbijsterende aantal mensen op het platteland dat, veelal letterlijk, straatarm is. De spoorwegen zijn de grootste werkgever van het land waar het dagelijks leven zich afspeelt tussen enerzijds letterlijk knagende honger en aan de andere kant overvloedige weelde.

    Grootste filmindustrie
    In het tweede deel, met de titel Zwischen Traumfabrik und Wirklichkeit wordt aandacht besteed aan de grootste filmindustrie ter wereld, in India, en die de naam Bollywood heeft gekregen. Dat gegeven heeft mede geleid tot economische groei en kansen voor mensen die wellicht in andere situaties ook tot de grote kaste van de armsten der armen waren blijven behoren, maar nu de ommezwaai naar een totaal ander leven hebben kunnen realiseren.
    Aan dat geheel kleeft echter een groot bezwaar dat voor vele traditioneel ingestelde bewoners van dat enorme rijk moeilijk te verkroppen zal zijn: het wankelen en het daarmee gepaard gaande dreigende verlies van de eeuwenoude normen en waarden.

    08-04-2009 om 02:42 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    07-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mount Everest '” De begraafplaats van mijn vrienden '” Documentaire via WDR-televisie
    Expeditie met bijverschijnselen
    De Duitse regionale televisiezender WDR (Westdeutscher Rundfunk) presenteert op dinsdag 7 april volgens de programmagidsen, maar in werkelijkheid als eerste programma-onderdeel van de daarop volgende dag, woensdag 8 april — tussen middernacht en 01:15 uur— een Duitse documentaire uit 2007, die is gerealiseerd door Victor Grandits en Jessica Krauß over een expeditie naar het zogenoemde "dak van de wereld": Mount Everest — Der Friedhof meiner Freunde. De film zal worden uitgezonden met stereofonisch geluid, op het beeldformaat 16:9.
    De titel maakt duidelijk dat tijdens expedities niet altijd alles Friede, Freude, Eierkuchen is geweest, maar dat daar eveneens mensen zijn omgekomen en in sommige gevallen letterlijk in de Mount Everest zijn gebleven.
    Wie meer informatie over de inhoud van deze bijna vijf kwartier durende film wil weten, kan deze vinden op het betreffende onderdeel van de website van de WDR. Dat vereist wel enig zoeken, want het intikken van de titel van de documentaire leidt tot niets anders dan heel veel info, waarvan echter in het geheel niets te maken heeft met de film in kwestie.

    07-04-2009 om 21:36 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Igor Stravinski's Psalmensymfonie via WDR-televisie in de nacht van dinsdag 7 op woensdag 8 april
    Koorsymfonie vanuit Keulen
    In de nacht van dinsdag 7 april op woensdag 8 april — tussen 01:15 uur en 01:40 uur — presenteert de Westdeusche Rundfunk (WDR) de opname van een concert dat op 30 november 2002 werd gegeven in de Philharmonie van Keulen. Uitgevoerd bij die gelegenheid werd de Symphonie de Psaumes — Psalmensymfonie —, door Igor Stravinski (1882-1971) gecomponeerd in een eerste versie in het jaar 1930; een tweede versie werd gerealiseerd in 1948.
    De twee grote optredende partijen waren het WDR Rundfunkchor Köln — ingestudeerd door Anton Marik — en het WDR Sinfonieorchester Köln onder leiding van Semyon Bychkov. Voor de televisieregie tekende Hans Hadull verantwoordelijk.
    __________
    Afbeelding: Dirigent Semyon Bychkov. (Foto: Sheila Rock.)

    07-04-2009 om 21:33 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Vroeger smaakte alles beter" '” over de kwaliteit van ons voedsel en de invloed van de levensmiddelentechnologie
    De blik terug
    Toen ik een jaar of vijftien was en eens een zak kwaliteitsdrop van een voortreffelijke drogisterij meenam, meende mijn grootvader na consumptie van enkele voorbeelden daaruit dat de drop van toen niet meer zo smaakte als die van zestig, zeventig jaar eerder. Een kennis in die jaren deed dat af met een verwijzing naar een onderbewust in de mens sluimerend verlangen naar de tijd van toen en de invloed van de nostalgiedrang of zelfs -dwang. Hoewel zulks niet van de hand te wijzen valt — en het opvallend is dat enerzijds deze trend gewoon is blijven bestaan, en je ouderen van vandaag hetzelfde hoort zeggen, waarbij je jezelf niet mag uitsluiten —, staat daar echter tegenover dat de invloed van de huidige technologie zo groot is dat er eventueel meer werkelijkheid(sbeleving) in die opmerkingen steekt dan een halve eeuw geleden.


    Documentaire op Arte-televisie
    Op dinsdag 7 april presenteert de Duits-Franse cultuurzender Arte — tussen19:00 uur en 19:45 uur — de documentaire Früher schmeckte alles besser. Het is een film uit 2008 van Barbara Vogt en Jürgen Vogt, die als Duits-Luxemburg-Franse coproductie is gerealiseerd, en waarin nieuwe aspecten van die 'veranderingen van smaak' van tal van producten worden belicht.
    Smaakte gebak, brood, marmelade en boter, of wordt vroeger echt beter? En zo ja, waardoor komt dat dan? In samenwerking met de Luxemburgse topkokkin Lea Linster onderzoeken de beide filmmakers de vraag in hoeverre de tot in het extreme ontwikkelde technologie, die druk wordt aangewend door de huidige levensmiddelenindustrie, invloeden ten gunste en/of ten nadele van de producten in kwestie bewerkstelligt.

    Uitzendingen
    Arte herhaalt deze documentaire film — een bijdrage van het Zweite Deutsche Fernsehen (ZDF) — binnen een week twee keer. De eerste keer op zaterdag 11 april, vanaf 10:30 uur en dan nog op dinsdag 14 april, eveneens 's ochtends, maar dan reeds om 09:10 uur. Deze zeer actuele documentaire, die wordt uitgezonden op het beeldformaat 16:9, is tevens voorzien van stereofonisch geluid.
    Zeer nadrukkelijk aanbevolen.
    _________
    Afbeelding: Een aantrekkelijk product uit de levensmiddelensector. (Foto: ZDF Barbara Vogt-Hägerbäumer.)

    07-04-2009 om 10:10 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zwarte lijst van het Vaticaan: De Index van verboden boeken '” tweedelige documentaire op tweede Duitse net
    De verboden vrucht literatuur
    De opening van de geheime archieven van het Vaticaan met betrekking tot de Inquisitie en de Index-congregatie van 1998 bieden inzicht in de meest belangrijke processen die door het Vaticaan zijn gevoerd sedert de uitvinding van de boekdrukkunst.


    Die zwarte lijst, kortweg Index genoemd voor — Index librorum prohibitorum — werd overigens ook binnen het Vaticaan nietaltijd even serieus genomen. Zo beschrijft de Britse auteur Graham Greene (1904-1991) in zijn memoires een ontmoeting met Paus Paulus VI, die aan de auteur toevertrouwde dat van al diens boeken hem The power and the glory nog het meest had kunnen bekoren. Op de reactie van de auteur dat dit boek op de Index stond, deed de paus daarover nogal laconiek.
    De prikkeling van het verbodene speelt vanzelfsprekend in brede kringen een zodanige rol dat juist dagene wordt gelezen dat door het zich als waakhond over moraal en zeden beschouwend instituut wordt verboden.


    Over de index is dit jaar een tweedelige documentaire gemaakt, die door het tweede publieke Duitse net op het beeldformaat 16:9 zal worden uitgezonden: Index — Die schwarze Liste des Vatikan, waarvan het eerste deel op uw beeldscherm thuis te zien zal zijn op dinsdag 7 april 2009, 's avonds tussen 22:45 uur en 23:30 uur. Een herhaling volgt in de nacht op woensdag, vanaf 01:50 uur.
    Het tweede deel wordt op woensdag 8 april uitgezonden, eveneens 's avonds, maar dan tussen 22:15 uur en 23:00 uur.
    Wie meer informatie vooraf wil, zij verwezen naar dat onderdeel van de ZDF-website waarop één en ander te vinden is.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Wolf von Lojewski tijdens de opnamen voor de documentaire in Rome.
    2. Bekendmaking van al datgene waarvan katholieken — en als ze in Rome de macht hadden — eveneens alle andere mensen geen kennis mogen nemen.

    06-04-2009 om 21:35 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!