Esmeralda en Quasimodo in de beleving van Jean Delannoy op eerste Paasdag op België Eén-televisie
Ellendigen als protagonisten De
auteur Victor-Marie Hugo die op dit ondermaanse van 1802 tot in het
jaar 1885 heefr rondgescharreld was een generaalszoon, die niet
alleen de bijnaam Napoléon der literatuur heeft verworven, maar die tevens over de beroemdste der Bonapartes in 1852 een boek met proza heeft gepubliceerd onder de titel Napoléon le petit. Eénentwintig
jaar eerder, in 1831 had hij reeds één van de beide romans gepubliceerd
die zijn roem voor de (eerstkomende) eeuwigheid zouden vestigen: Notre Dame de Paris
een tamelijk omvangrijk epos in elf boeken, dat niet zelden wordt
uitgegeven in twee delen , drie decennia later gevolgd door Les Misérables, waaraan hij in 1860 was begonnen en die op de laatste dag van de maand juni in 1862 voor het eerst is uitgekomen.
Levende Legende Tijdens
zijn verblijf op aarde was Victor Hugo reeds legendarisch geworden
een adjectief waar je steeds voorzichtiger mee moet worden, aangezien
het al te veelvuldig, en vooral te onpas, wordt uitgekraamd, maar dat
voor sommigen, waaronder inderdaad deze Franse veelzijdige auteur,
terecht werd en wordt gebruikt , niet alleen vanwege hetgeen hij
schreef, maar tevens
door zijn houding in de maatschappij in het algemeen en binnen de
kunsten en de politiek in het bijzonder. Hij rebelleerde binnen de kerk
en tevens in de wereld van de kunsten. In Parijs liet hij zich kennen
als iemand die zich sterk maakte voor hervormingen was. Zodra hij
echter in verbanning leefde, positioneerde hij zich als repubikein.
Niet alleen de beide bovengenoemde romans zijn vooralsnog onsterfelijk
gebleken, ze hebben tal van bewerkingen, vertalingen en omzettingen in
beelden en muziek mogen beleven.
Verfilming uit 1956 De beroemdste verfilming van Notre Dame de Paris
werd in 1956 gerealiseerd door Jean Delannoy, die in 2008 op
honderdjarige leeftijd is gestorven. In het Frans werd de titel van het
boek voor de film aangehouden, onder meer in Duitsland en Nederland
kreeg de rolprent de titel De Klokkenluider van de Notre Dame
mee. De hoofdrol daarin was voor Anthony Quinndaa (1915-2001) die als
gebochelde kolokkenluider in contact komt met de, vooral mannelijke,
zinnen prikkelende zigeunerin Esmeralda, die werd uitgebeeld door Gina
Lollobrigida (geboren in 1927). Tijdens
eerste paasdag zendt het Eerste, Nederlandstalige Belgische
televisienet met de originele naam EEN de verfilming van goed een halve
eeuw geleden weer eens uit: tussen 14:05 uur en 16:05 uur. Het is een
nog altijd prima te verteren spektakelstuk met hier en daar
nadrukkelijk uitgelichte diep-tragische, maar wel heel menselijke
emoties. ____________ Afbeeldingen 1. Voorzijde van het eerste deeltje van de in 1956 verschenen, tweedelige pocketeditie in de reeks Bibliothèque précieuse van de Parijse uitgever Gründ. 2. Voorplat van de in 2002 verschenen Duitse biografie van Jörg W. Rademacher in de reeks dtv-portrait (31055). 3. Voorkant van het tweede deeltje van de onder Afb. 1 beschreven pocketeditie.
Zwijgende film Die Gezeichneten speelt aan de vooravond van eerste Russische revolutie (1905)
Sint Petersburg 1905 De Russische componist Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) schreef in 1957 zijn Elfde Symfonie, opus 103 Het jaar 1905 over het wel en vooral over al het wee van hetgeen zich heeftafgespeeldin de stad Sint Petersburg. Dat is, althans ten dele, het geval met de inhoud van de zwijgende film Die Gezeichneten
uit 1922 van de Deense regisseur Carl Theodor Dreyer (1889-1968), die
weliswaar niet de reeks van zijn beroemdste rolprenten behoort, en
zelfs als een niet echt geslaagde poging tot romantisch drama wordt
gekwalificeerd. Zijn latere psychologische rolprenten, vanaf 1928, worden
echter gezien als voorbeelden van goede films.
Hanne verhuist naar de stad Als
gevolg van een overwegend antisemitische attitude onder het gros van de
plattelandsbevolking in haar zeer directe omgeving besluit de jonge
Hanne-Liebe in de film gespeeld door Polina Piekowskaja aan de
vooravond van de eerste Russische revolutie in 1905 haar geboortedorp
te verlaten en zich bij haar broer Jakow in de film is dat Vladimir
Gajdarov
(1893-1976) in Sint Petersburg te voegen. Die is echter intussen
geconverteerd tot het christendom vanwege de mogelijkheid die deze stap
hem biedt om als advocaat te praktiseren. Die onverwachte komst van
zijn zuster Hanne-Liebe zorgt voor grote problemen tussen Jakov en
diens echtgenote vertolkt door Adele Reuter-Eichberg (jaar van
geboorte onbekend; overleden in 1928) , alsmede met zijn 'omgang' die
vooral bestaat uit het Russische burgerdom, dat immers niet van zijn
Joodse afkomst op de hoogte is.
Antisemitische monnik Hanne-Liebe
ontmoet haar vroegere vriend Sasja in de film is dat Thorleif Reiss
(1898-1988) , die zich intussen bij een revolutionaire groepering
heeft aangesloten, waarvan ook een zekere Rylowitsj Johannes Meyer in
de rolprent deel uitmaakt. Deze verraadt echter zijn medestanders aan
de overheid en gaat zelf als rondtrekkende monnik het land af om zijn
antisemitische ideeën te
verkondigen. En zo komt hij eveneens terecht in Hanne-Liebe's
geboortedorp waar hij een pogrom tegen de joodse inwoners ontketent, en
daarbij wordt ondersteund door Fedja in de film Richard Boleslawski
(1889-1937) , een jeugdvriendje van Hanne. Aangezien hun moeder op
sterven ligt, keren Jakov en Hanne naar hun geboortedorp terug; ze
komen daar aan als de verschrikkelijke gebeurtenissen in volle gang
zijn. Daarbij wordt Jakov door Rylowitsj doodgeschoten en zou het niet
veel schelen of ook Hanne was daarbij om het leven gekomen, maar op het
laatste moment wordt ze door Sasja gered.
Voorstellingen In
1922 is de eerste première gegeven in Kopenhagen, op 7 februari 1922;
kort daarna, op de 23ste van diezelfde maand, was Berlijn aan de beurt
met de Duitse première. In 2008 is op 12 februari een gerestaureerde versie vertoond tijdens het Internationale Filmfestival, ook nu te Berlijn.
De
laatstgenoede versie, die afgelopen weken reeds enige malen in de
huiskamerbioscoop te zien was, zal door Arte-televisie nogmaals worden
vertoond: het is de voorlopig laatste herhaling, in de nacht van zondag
12 op maandag 13 april, opnieuw vanaf 03:00 uur. ____________ Abeeldingen 1. De Deense filmregisseur Carl Theodor Dreyer. 2. De acteur Vladimir Gajdarov. 3. De acteur Richard Boleslawski. 4. Scène uit de film Die Gezeichneten.
Richard Wagner ' Opera(tie) aan de vooravond van Pasen
Die Walküre Nauwelijks bent u, evenals menig ander, bekomen van DerRing des Nibelungen
vier zaterdagavonden achtereen in delen, dan wel gedurende één
weekeinde; beide sessies via Mezzo-televisie of een nieuwe golf van
muziekdrama's uit de koker van Richard Wagner (1813-1883) wordt op u èn
ons afgevuurd. In totaal is er het komende weekeinde sprake van vier zenders met drie opera's. Via BBC Radio 3 op zaterdag 11 april, 's avonds vanaf 18:00 uur onze tijd, wordt Die Walküre
rechtstreeks uitgezonden van de matinee in de New Yorkse Metropolitan
Opera. Daar leidt James Levine koor en orkest van dat instituut met
onder anderen John Tomlinson (bas), Johan Botha (tenor) en Waltraud
Meier (sopraan). Diezelfde
versie wordt overgenomen uit New York door de Duitse radiozender WDR 3,
eveneens vanaf 18:00 uur, tot ongeveer 23:00 uur.
Der fliegende Holländer Onze
Nederlandse klassieke radiozender Radio 4 blijft wat Wagner betreft
niet achter, maar presenteert, vanaf 19:02 uur het muziekdrama Der fliegende Holländer. Het
betreft een versie door The Royal Opera House, met onder meer Peter
König, Anja Kampe, Thorsten Kerl, Bryn Terfel. Marc Albrecht dirigeert
koor en orkest van dat instituut.
Parsifal Het 'Bühnenweihfestspiel' Parsifal,
eveneens van Richard Wagner wordt door Mezzo-televisie op zaterdagavond
vanaf 20:30 uur uitgezonden. Daarin komt een scène voor met
bloemenmeisjes op Goede Vrijdag en inhoudelijk past dit muziekdrama wel
in de sfeer van Pasen. Menig operahuis geeft dan ook een voorstelling
tijdens één der paasdagen. Zo heb ik Pasen 1977 in de Hamburgische
Staatsoper een onnavolgbare creatie van dit muziekdrama gezien, met
Rene Kollo die ik tot dan toe vrijwel nooit te pruimen vond als een
grandioze Parsifal. Decors en kostuums waren bij die gelegenheid van Ernst Fuchs (geboren 1913). De
versie die Mezzo-televisie zaterdagavond vertoont, is een opname van
het Festival Baden Baden. Dirigent van koor en orkest van het festival
is Kent Nagano. Voor de regie tekent Nicholas Lenhoff. De rol van
Parsifal wordt gezongen door Christopher Ventris; De partij van Kundry
wordt door Waltraud Meier [1]
vervuld; Gurnemanz krijgt gestalte in Matti Salminen; en Amfortas wordt
vertolkt door Thomas Hampson; Klingsor wordt voorgesteld door Tom Fox;
en als laatste naam die voor ons beschikbaar is, wordt de vertolker van
Titurel bekendgemaakt: Bjarni Thor Kristinsson. De verfilming van deze Parsifal tijdens het opgemelde festival van 2004 is gerealiseerd door Reiner Moritz; het geheel duurt drie uur en negenenveertig minuten. __________
[1] Waltraud Meier is in de live uitvoering van Die Walküre in de New Yorkse Metropolitan Opera tegelijkertijd op twee andere zenders te zien. ____________ Afbeeldingen 1. Waltraud Meier is zaterdagavond op twee radiozenders rechtstreeks te zien vanuit New York in Die Walküre, en als Kundry in Parsifal. 2.
Voorzijde van het programmaboekje van de Hamburgische Staatsoper, Pasen
1977, met daarop één van de uitzonderlijke decorontwerpen van Ernst
Fuchs. 3. Scène uit Parsifal in de versie van Nicolas Lenhoff, in 2004 tijdens het Festival van Baden Baden.
Het vroege leven van Marcel Reich-Ranicki nu als speelfilm via Arte en volgende week via Das Erste
Voorbespreking Arte-televisie
bijt deze week het spits af als het gaat om de eerste vertoning van de
vooral in Duitsland, inmiddels reeds veelvuldig besproken
verfilming van het boek met een persoonlijke terugblik op het leven van
de in juni 1920 geboren Marcel Reich-Ranicki, de onnavolgbare
literatuurpaus van het Duitse taalgebied. Weliswaar hebben ook andere
oudere heren in de literaire scene van die ruime streken die eretitel
dan wel licht spottend toegevoegde benaming gedragen, maar
Reich-Ranicki is zo consequent voortgegaan op de eenmaal ingeslagen
weg, die hij in Duitsland nu al een halve eeuw met vaste tred begaat
dat geen ander hem ook niet tijdens zijn resterende actieve leven
zal inhalen. Daarvoor zal hij eerst willens en wetens plaats moeten
maken op de tot op heden aan één wezen plaats biedende Pegasus.
Al
weken heeft de man gefigureerd in allerlei zogeheten talkshows in het
Duitse televisielandschap waar de overmatig idolate gastvrouwen,
respectievelijk gastheren steeds opnieuw blijk geven van te weinig
kritische afstand en journalistiek voorbehoud, hetgeen de zaken wel
eens ietwat buiten proportie trekt.
Het verhaal in boekvorm Het boek Mein Leben,
dat voor het eerst is verschenen in 1999 en binnen relatief korte tijd
meer dan een miljoen keer werd verkocht in de gebonden editie, kwam
reeds een jaar later uit in een eveneens zeer gewilde paperbackeditie
voor circa de helft van de prijs van de gebonden uitgave. Over die
versies en de inhoud ervan hebben we al in een artikel op zaterdag 30 januari 2009 op deze site geplaatst. (Helaas is het niet mogelijk u een link te geven; die kunnen we wel aanmaken, maar na aanklikken meldt de site dat het Blog niet meer bestaat. Wat een dwaasheid!) Daarom verwijzen we zonder link naar onze Nederlandse 'zustersite' Tempel der Letteren; het artikel is daar opgenomen op vrijdag 30 januari.) Reeds
eerder, nu bijna een half jaar geleden, hebben we eveneens melding
gemaakt van het schandaal dat Reich-Rancki niet geheel onterecht
overigens heeft veroorzaakt met zijn weigering om een Fernsehpreis in ontvangst te nemen, aangezien dat instituut zoveel Blödsinn verspreidt. Je
kunt best één en ander tegen Marcel Reich-Ranicki in het veld brengen,
maar het gaat toch niet aan hem aan te vallen, respectievelijk af te
vallen, als de man volkomen gelijk heeft. Waarvan akte.
Onze bloedeigen passie bevredigd met steeds meer Passionsmuziek
Overvloed aan lijdensmuziek Het
is niet doenlijk hier een opsomming te geven van alle vormen van
lijdensmuziek die in de komende dagen via radio en televisie, alsook
via geluidsdragers uit eigen discotheek ons oor kan strelen dan wel
teisteren. Daarom willen we er hier wel even op wijzen dat het niet
steeds maar weer de allerbekendste der Passionen van Johann
Sebastian Bach (1685-1750) zijn welke nu in kerken, theaters en
andersoortige presentatiezalen op ons worden afgevuurd als we zelf
passief meewerken en de gelegenheid daartoe bieden , maar dat in 2009
iets meer dan in andere jaren werken met een passiegehalte van Georg
Friedrich Händel zullen worden gespeeld en direct dan wel via een
uitgesteld relais zullen worden uitgezonden via ethergolven: hetzij
radio dan wel de aangesloten televisietoestellen. Op donderdag 9 april presenteert de Duitse radiozender WDR 3 de Passie Kommt her und schaut van Carl Heinrich Graun (1704-1759) wiens oratorium Der Tod Jesu nog altijd op Goede Vrijdag in Berlijn wordt uitgevoerd. Raadpleeg derhalve uw uitzendmedia-gidsen en/of
kijk op Internet op de titels van Passionen; dan vindt u, binnen de
enorme hoeveelheid aan passiemuziek dezer dagen vast wel een plek of
een uitzendtijd die schikt. __________ Afbeelding: De componist Carl Heinrich Graun.
Lange levensmiddelenavond via Arte-televisie op donderdag 9 april
Geen thema-avond Hoewel
de samenstellers van het televisieprogramma van de Frans-Duitse
cultuurzender Arte voor donderdag 9 april de verschillende onderdelen
meestal tussen ongeveer 20:00 uur en middernacht niet
tot thema-avond hebben verheven, komen er die avond, reeds vanaf 18:30
uur, tezamen vijf programma-onderdelen voor waarvan de inhoud op
enigerlei wijze te maken heeft met levensmiddelen,
de consumptie ervan en de daaraan eventueel verbonden risico's, die
heel wat dieper en kwalijker in ons bestaan kunnen ingrijpen dan de
'gemiddelde consument' beseft of helaas niet zelden zelfs maar wil
weten. Wat niet weet, dat niet deert.
Vooravond-onderdelen Twee
van de vijf programma's worden tussen half zeven en kwart voor acht
uitgezonden. Het eerste is een culinaire reisreportage uit een hele
reeks, die Arte al enige tijd presenteert. Deze keer is de 'keuken van
Guadeloupe' onder de loep genomen. Direct daarna tussen 19:00 uur en
19:45 uur volgt de documentaire Wenn Essen auf die Gene schlägt.
De inhoud ervan blijkt te zijn toegespitst op enerzijds positieve
invloed uitoefenende stoffen in ons voedsel met daar tegenover slechte
ingrediënten in datzelfde voor verder leven noodzakelijke eten,
waaronder ons dagelijks brood. In
deze Duits-Canadees-Japanse coproductie gaan beide filmmakers, Frank
Papenbroock en Peter Moers, op zoek naar bovengenoemde invloeden en ze
tonen aan dat bepaalde stoffen in staat zijn onze genen te activeren
dan wel uit te schakelen. Uiterst verontrustend! Deze
documentaire zal door Arte worden herhaald op donderdag 16 april, vanaf
09:10 uur, en op zaterdag 18 april, vanaf 10:30 uur.
Twee documentaires De
beide documentaires die op de best bekeken televisietijd door Arte
worden uitgezonden, zijn weliswaar nogal verschillend, maar beide
hebben, elk op een geheel eigen wijze, gezond eten als thema. Om 20:15 vertoont Arte de vierde aflevering in een tiendelige reeks Sarah und die Küchenkinder waarin topkok Sarah Wiener twaalf kinderen laat kennismaken met de gezonde keuken. Deze aflevering betreft Picknick im Freien.
Dat is een Duits-Franse coproductie, geregisseerd door Enrique Sanchez
Lansch, uit 2009. Herhaling op maandag 20 april, vanaf 14:00 uur. Direct
daarna tussen 21:00 uur en 22:40 uur volgt een lange Amerikaanse
documentaire met een lengte van 98 minuten van Morgan Sprlock uit 2004:
Super size me. De maker stelt daarin de Amerikaanse eetgewoonten aan de kaak door te filmen hoe hij zelf een maand lang alleen zogenoemd fastfood van McDonald's heeft gegeten. Herhaling op zaterdag 11 april, 's middags vanaf 15:40 uur.
Discussie Parijs-Berlijn Aansluitend, tussen 22:40 uur en 23:40 uur wordt een aflevering gepresenteerd van het Arte-programma Paris-Berlin, Die Debatte, dat thans eveneens een verkeerd eetpatroon en de gevolgen daarvan als thema heeft: Der große Hunger, die neue Armut. Isabelle Giordano discussieert
met gasten onder hen Philippe Chalmin over datgene wat er allemaal
kan misgaan als er verkeerd, dan wel te weinig gezond, voedsel
voorzien van de broodnodige vitaminen, mineralen en sporenelementen wordt
geconsumeerd en welke invloeden daarvan kunnen uitgaan jegens de
maatschappelijke samenhang. Weliswaar wordt het thema voeding
veelvuldig door de pers belicht, maar de makers van dit programma zijn
van mening dat zulks helaas niet het geval is met de foutieve kanten
daarvan en de verregaande beïnvloeding die daarvan uitgaat op onze
samenleving. Van dit discussieprogramma wordt geen herhaling uitgezonden. ____________ Afbeeldingen 1.
Door bestudering van documenten in verband met de (kwalijke) invloeden
van stoffen in ons voedsel kan men eventueel de vereiste informatie
bijeen sprokkelen. 2. Topkok Sarah Wiener hoopt met uitleg enig inzicht te verschaffen. 3. DocumentairemakerMorgan Spurlock bij een medische controle. 4. Presentatrice Isabelle Giordano.
Wereld-hoofdstad van geweld: Johannesburg in Zuid-Afrika
Niet alleen veel politie Donderdag
9 april kunt u tussen 23:20 uur en 00:15 uur in de nacht op vrijdag
10 april op het tweede Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas
een reportage zien over de stad met de meeste gewelddadigheid ter wereld: het Zuid-Afrikaanse Johannesburg. Onder de titel Johannesburg, capitale mondiale de la violence
wordt u ingewijd in de feiten omtrent de verregaande criminaliteit, die
zich in vroeger tijden gedurende de abjecte Apartheid voornamelijk
scheen te beperken tot de zogenoemde zwarte wijken, heeft nu ook
officieel de blanke wijken bereikt. Voorts wordt u op de hoogte gesteld
van enige feiten omtrent het politiekorps in deze stad, alsmede over de
nog grotere groep beveiligingsbedrijven die aldaar actief zijn en
vanwege de situatie een goede boterham kunnen verdienen. __________ Afbeelding: Deel van het zakencentrum van Johannesburg.
Buddenbrooks-verfilmingvan Heinrich Broeloer vanaf donderdag 9 april in Nederlandse bioscopen
Fin de siècle-roman als basis Op maandag 15 december 2008 hebben we op onze zustersite Tempel der Letteren een uitgebreide bijdrage gewijd aan de nieuwe film Buddenbrooks, in combinatie met de eerdere versies en het in 1901 verschenen roman van Thomas Mann, die voor al die rolprenten de literaire basis had gelegd. De
nieuwe film met het ondraaglijke clichéwijfje Iris Berben, dat tevens
als yoghurtfee het reclameblok meer dan voldoende heeft vergiftigd en
als actrice helemaal niets voorstelt, want slechts met een paar
grimassen zich een weg heeft weten te vinden in het Duitse filmwereldje
zou pas om of in de herfst in Nederland worden uitgebracht, maar de
vertoningen zijn naar het voorjaar verplaatst, en dat betekent in de
praktijk dat vanaf donderdag 9 april de film in de grotere bioscopen
van Nederland te zien zal zijn. Op woensdag 1 april is er al een
voorpremière geweest in het Amsterdamse Tuchinski Theater. ____________ Afbeeldingen: Poster voor de nieuwste verfilming van Thomas Manns roman uit 1901 Buddenbrooks.
Het zaad van kikkererwten voor de toekomst van onze voedselvoorziening
Bedreiging Eén
van de directe gevolgen van de klimaatverandering en het uitsterven van
zoveel diersoorten is de verslechtering van de mogelijkheid tot
verzorging met voedsel van de komende generaties. Maar inmiddels heeft
men ontdekt dat het zaad van aloude cultuurplanten erin zouden kunnen
slagen om veel van hetgeen wij verbouwen voor het benodigde voedsel
meer weerstand te verlenen, hetgeen kan inhouden dat ze de
veranderingen in het klimaat beter kunnen doorstaan. De mensen die,
onder leiding van regisseuse Sally Ingleton, de documentaire in kwestie
heeft gerealiseerd, heeft het team van de Australische wetenschapper
Kenneth Street
dwars door Tadzjikistan begeleid, op zoek naar een oude vorm van
kikkererwt. Die Kenneth Street wordt wel gezien als de Indiana Jones
van de landbouw, die veelvuldig op zoek is naar oude cultuurplanten
waarvan het zaad een niet onaanzienlijke bijdrage kan leveren aan de
bestendiging van datgene wat wij aan zaden van onze huidige beplanting
voor de voedselvoorziening nodig hebben om als soort te kunnen blijven
bestaan. Een reis van
tweeduizend kilometer door Tadzjikistan is het gevolg geweest om daar
te kunnen zoeken naar het zaad dat daar door verre voorouders werd
gebruikt en dat zich daar nog moet bevinden; het kan dienen als een
soort genetisch reservoir. De zoektocht bleek echter een zwaardere
onderneming dan in eerste instantie werd verwacht.
Dubbelportret van Hitler en Stalin komende dagen tweemaal op Arte-televisie
Taalverkrachtende teksten op Arte-site Boven
de tekst die sedert korte tijd zichtbaar wordt als je details van een
Arte-televisieprogramma opvraagt, verschijnt de mededeling dat de tekst
automatisch zou zijn vertaald. En dan volgt in het geval van de onderhavige documentaire deze woordenwaanzin: "Hitler en Stalin - twee dictators van de 20e Eeuw. In een dubbel portret toont H. Ullrich Kasten en Hans-Dieter beschermende actie en reactie tussen twee tirannen die nooit voldaan." Een tekst die zo extreem onverantwoordelijk, want imbeciel is dat zelfs de ergste analfabeet deze niet had kunnen produceren.
Cultuurbarbarij De
ondergang van een belangrijk deel van onze cultuur wordt (mede)
bewerkstelligd door een cultuurzender. Hoezeer hebben Geestelijke
Defecten hier ook al de overhand gekregen? Laat u gezegd zijn dat er
geen sprake is van een vertaling, maar van complete wartaal: in het
gunstigste geval losse woorden die geen samenhang kennen en waaraan dan
ook helemaal niets klopt, behalve eventueel een deel van de daarin
voorkomende letters, doch slechts als losse fenomenen. Dat samen is een
Babylonisch getint geheel dat wettelijk verboden zou moeten worden, en
dat het niveau van zelfs de domst denkbare commerciële omroep onwaardig
is. Het is een meer dan grof schandaal dat een cultuurzender zich zulk
een misstap veroorlooft.
Destructiedrift Dat
betekent derhalve dat u de complete idiotie die ten beste wordt gegeven
over het dubbelportret dat Arte-televisie op woensdag 8 april, tussen
21:00 uur en 22:30 uur uitzendt kunt u maar beter vergeten, voordat u
ook nog besmet raakt met de extreme debiliteit die daarvan afstraalt.
Minderbegaafden die toestaan dat zoiets met hun oorspronkelijke teksten
gebeurt, dienen op het marktplein intens en intensief te worden
gegeseld en vervolgens zo lang gegijzeld tot berouw en inkeer zullen
volgen en zij plechtig, onder getuigen beloven in overdrachtelijke zin actief te zullen meewerken aan de demontage van de zeer illustere, maar wel denkbeeldige, Toren van Babel.
Krankzinnigheid op herhaling In
documentaire wordt aandacht besteed aan de verschillen en de
overeenkomsten tussen die beide uitzinnig gestoorde beesten die tot de
ergst denkbare categorie van geesteszieken beho(o)r(d)en die het
ondermaanse ooit heeft meegemaakt, alsmede aan de door hen geleide
regimes. De film, die als Duits-Oostenrijks-Russische copdructie
onder verantoordelijkheid van Ullrich Kasten totstand gekomen is, en
die is voorzien van HD-kwaliteit en een beeldformaat van 16:9, zal nog
worden herhaald op dinsdag 14 april om 14:00 uur. ____________ Afbeeldingen 1. Het nazi-beest in de voorbereidende fase. 2. Stalin in 1902; reeds volkomen krankjorum.
Twee avonden Hedendaags India als onderdelen van vierdelige ZDF-documentaire
Schrijnend contrast Het
tweede publieke Duitse televisienet ZDF toont op woensdag 8 en
donderdag 9 april beide keren tussen 23:00 uur en 23:45 uur een
aflevering respectievelijk de derde en de laatste van de vierdelige
documentaire met de korte en krachtige titel Indien,
over het enorme land dat als grootste democratie van de wereld geldt,
maar waar nog steeds een zo schrijnende armoede heerst dat er vanuit
het westen keer op keer hulpprogramma's moeten worden gestart en als
het ook maar even kan, worden aangehouden, om zoveel mogelijk armen
enigszins tegemoet te komen.
Dat is als je de inhoud van het derde deel Zwischen Reichtum und Ruin van
de in totaal anderhalf uur durende film in aanmerking neemt eigenlijk
op meerdere fronten een heel kwalijke aangelegenheid, mede gelet op
het, vooral als gevolg van de enorm snelle economische groei, in een
relatief snel tempo groter wordende aantal welgestelden dat zich
vooral in de stedelijke gebieden ophoudt aan de ene kant, met daar
tegenover het verbijsterende aantal mensen op het platteland dat,
veelal letterlijk, straatarm
is. De spoorwegen zijn de grootste werkgever van het land waar het
dagelijks leven zich afspeelt tussen enerzijds letterlijk knagende
honger en aan de andere kant overvloedige weelde.
Grootste filmindustrie In het tweede deel, met de titel Zwischen Traumfabrik und Wirklichkeit
wordt aandacht besteed aan de grootste filmindustrie ter wereld, in
India, en die de naam Bollywood heeft gekregen. Dat gegeven heeft mede
geleid tot economische groei en kansen voor mensen die wellicht in
andere situaties ook tot de grote kaste van de armsten der armen waren
blijven behoren, maar nu de ommezwaai naar een totaal ander leven
hebben kunnen realiseren. Aan
dat geheel kleeft echter een groot bezwaar dat voor vele traditioneel
ingestelde bewoners van dat enorme rijk moeilijk te verkroppen zal
zijn: het wankelen en het daarmee gepaard gaande dreigende verlies van
de eeuwenoude normen en waarden.
Mount Everest ' De begraafplaats van mijn vrienden ' Documentaire via WDR-televisie
Expeditie met bijverschijnselen De
Duitse regionale televisiezender WDR (Westdeutscher Rundfunk)
presenteert op dinsdag 7 april volgens de programmagidsen, maar in
werkelijkheid als eerste programma-onderdeel van de daarop volgende
dag, woensdag 8 april tussen middernacht en 01:15 uur een Duitse
documentaire uit 2007, die is gerealiseerd door Victor Grandits en
Jessica Krauß over een expeditie naar het zogenoemde "dak van de
wereld": Mount Everest Der Friedhof meiner Freunde. De film zal worden uitgezonden met stereofonisch geluid, op het beeldformaat 16:9. De titel maakt duidelijk dat tijdens expedities niet altijd alles Friede, Freude, Eierkuchen is geweest, maar dat daar eveneens mensen zijn omgekomen en in sommige gevallen letterlijk in de Mount Everest zijn gebleven. Wie meer informatie over de inhoud van deze bijna vijf kwartier durende film wil weten, kan deze vinden op het betreffende onderdeel
van de website van de WDR. Dat vereist wel enig zoeken, want het
intikken van de titel van de documentaire leidt tot niets anders dan
heel veel info, waarvan echter in het geheel niets te maken heeft met
de film in kwestie.
Igor Stravinski's Psalmensymfonie via WDR-televisie in de nacht van dinsdag 7 op woensdag 8 april
Koorsymfonie vanuit Keulen In
de nacht van dinsdag 7 april op woensdag 8 april tussen 01:15 uur en
01:40 uur presenteert de Westdeusche Rundfunk (WDR) de opname van een
concert dat op 30 november 2002 werd gegeven in de Philharmonie van
Keulen. Uitgevoerd bij die gelegenheid werd de Symphonie de Psaumes Psalmensymfonie ,
door Igor Stravinski (1882-1971) gecomponeerd in een eerste versie in
het jaar 1930; een tweede versie werd gerealiseerd in 1948. De
twee grote optredende partijen waren het WDR Rundfunkchor Köln
ingestudeerd door Anton Marik en het WDR Sinfonieorchester Köln onder
leiding van Semyon Bychkov. Voor de televisieregie tekende Hans Hadull
verantwoordelijk. __________ Afbeelding: Dirigent Semyon Bychkov. (Foto: Sheila Rock.)
"Vroeger smaakte alles beter" ' over de kwaliteit van ons voedsel en de invloed van de levensmiddelentechnologie
De blik terug Toen
ik een jaar of vijftien was en eens een zak kwaliteitsdrop van een
voortreffelijke drogisterij meenam, meende mijn grootvader na
consumptie van enkele voorbeelden daaruit dat de drop van toen niet
meer zo smaakte als die van zestig, zeventig jaar eerder. Een kennis in
die jaren deed dat af met een verwijzing naar een onderbewust in de
mens sluimerend verlangen naar de tijd van toen en de invloed van de
nostalgiedrang of zelfs -dwang. Hoewel zulks niet van de hand te wijzen
valt en het opvallend is dat enerzijds deze trend gewoon is blijven
bestaan, en je ouderen van vandaag hetzelfde hoort zeggen, waarbij je
jezelf niet mag uitsluiten , staat daar echter tegenover dat de
invloed van de huidige technologie zo groot is dat er eventueel meer
werkelijkheid(sbeleving) in die opmerkingen steekt dan een halve eeuw
geleden.
Documentaire op Arte-televisie Op dinsdag 7 april presenteert de Duits-Franse cultuurzender Arte tussen19:00 uur en 19:45 uur de documentaire Früher schmeckte alles besser.
Het is een film uit 2008 van Barbara Vogt en Jürgen Vogt, die als
Duits-Luxemburg-Franse coproductie is gerealiseerd, en waarin nieuwe
aspecten van die 'veranderingen van smaak' van tal van producten worden
belicht. Smaakte
gebak, brood, marmelade en boter, of wordt vroeger echt beter? En zo
ja, waardoor komt dat dan? In samenwerking met de Luxemburgse topkokkin
Lea Linster onderzoeken de beide filmmakers de vraag in hoeverre de tot
in het extreme ontwikkelde technologie, die druk wordt aangewend door
de huidige levensmiddelenindustrie, invloeden ten gunste en/of ten
nadele van de producten in kwestie bewerkstelligt.
Uitzendingen Arte
herhaalt deze documentaire film een bijdrage van het Zweite Deutsche
Fernsehen (ZDF) binnen een week twee keer. De eerste keer op zaterdag
11 april, vanaf 10:30 uur en dan nog op dinsdag 14 april, eveneens 's
ochtends, maar dan reeds om 09:10 uur. Deze zeer actuele documentaire,
die wordt uitgezonden op het beeldformaat 16:9, is tevens voorzien van
stereofonisch geluid. Zeer nadrukkelijk aanbevolen. _________ Afbeelding: Een aantrekkelijk product uit de levensmiddelensector. (Foto: ZDF Barbara Vogt-Hägerbäumer.)
De zwarte lijst van het Vaticaan: De Index van verboden boeken ' tweedelige documentaire op tweede Duitse net
De verboden vrucht literatuur De opening van de geheime archieven van het Vaticaan met betrekking tot de Inquisitie en de Index-congregatie
van 1998 bieden inzicht in de meest belangrijke processen die door het
Vaticaan zijn gevoerd sedert de uitvinding van de boekdrukkunst.
Die zwarte lijst, kortweg Index genoemd voor Index librorum prohibitorum
werd overigens ook binnen het Vaticaan nietaltijd even serieus genomen.
Zo beschrijft de Britse auteur Graham Greene (1904-1991) in zijn
memoires een ontmoeting met Paus Paulus VI, die aan de auteur
toevertrouwde dat van al diens boeken hem The power and the glory nog
het meest had kunnen bekoren. Op de reactie van de auteur dat dit boek
op de Index stond, deed de paus daarover nogal laconiek. De
prikkeling van het verbodene speelt vanzelfsprekend in brede kringen
een zodanige rol dat juist dagene wordt gelezen dat door het zich als
waakhond over moraal en zeden beschouwend instituut wordt verboden.
Over
de index is dit jaar een tweedelige documentaire gemaakt, die door het
tweede publieke Duitse net op het beeldformaat 16:9 zal worden
uitgezonden: Index Die schwarze Liste des Vatikan,
waarvan het eerste deel op uw beeldscherm thuis te zien zal zijn op
dinsdag 7 april 2009, 's avonds tussen 22:45 uur en 23:30 uur. Een
herhaling volgt in de nacht op woensdag, vanaf 01:50 uur. Het tweede deel wordt op woensdag 8 april uitgezonden, eveneens 's avonds, maar dan tussen 22:15 uur en 23:00 uur. Wie meer informatie vooraf wil, zij verwezen naar dat onderdeel van de ZDF-website waarop één en ander te vinden is. ____________
Afbeeldingen 1. Wolf von Lojewski tijdens de opnamen voor de documentaire in Rome. 2.
Bekendmaking van al datgene waarvan katholieken en als ze in Rome de
macht hadden eveneens alle andere mensen geen kennis mogen nemen.
Valery Sokolov speelt Sibelius-concert viermaal op Arte-televisie
Sibelius-concert Enige
dagen geleden speelde Anne-Sophie Mutter op heel speciaal verzoek van
Bondskanserlier Angela Merkel in Baden-Baden tijdens een bijeenkomst
van een hele reeks wereldleiders, maar heel in het bijzonder voor de
nieuwe Amerikaanse president Barack Obama. In
de commentaren werden de clichés weer als lawines vanaf het beruchte
beeldscherm over ons uitgestort: "De beste violiste ter wereld speelt
voor de machtigste regeringsleider ter wereld." Dat is toch een heikel
punt, want wie is de beste violiste ter wereld? Er zullen inmiddels
genoeg mensen zijn, die de Nederlandse Janine Jansen als zodanig
beschouwen en als we even bij de mannelijke collega's stilstaan,
schieten daar ook wel namen door je hoofd van vooraanstaande
fiedelaars, die met dat epitheton, terecht of niet, zijn opgezadeld. De
22-jarige Rus Valery Sokolov is één van die sterviolisten, en hoe zeer
de kijkers van Arte-televisie zijn kunst(en) bewonderen, kan de komende
dagen vier keer blijken, als hij op de buis te zien is met het Concert voor viool en orkest in d-klein, opus 47 uit de jaren 1903/05, van Jean Sibelius (1862-1957), aangevuld met de Valse triste van dezelfde componist.
Uitzendingen Op
zondag 5 april vanaf 19:00 uur presenteert Arte-televisie de eerste
van de in totaal vier uitzendingen met het Sibelius-concert. Het
betreft de opname van een concert dat werd gegeven te Parijs in de Cité de la Musique op 19 december 2008 met het Chamber Orchestra of Europe.
Hiervan
wordt een documentaire vertoond die Bruno Monsaingeon in 2008 heeft
gerealiseerd voor Arte France. De documentaire wordt op het
beeldformaat 16:9 vertoond in HD-kwaliteit, en is voorzien van
stereofonisch geluid. De film zal worden herhaald op donderdag 9 april,
op woensdag 15 april en voor de laatste keer op dinsdag 21 april, alle
drie keren 's ochtends om 06:00 uur. ____________ Afbeeldingen 1. De Finse componist Johan Julius Christian (Jean) Sibelius. 2. Valer Sokolov met het Chamber Orchestra of Europe.
Twee korte opera's zondagavond op de Duitse radiozender WDR
Étienne Méhul In het programma Bühne: Radio
van de Duitse radiozender WDR 3 zullen op zondag 5 maart 's avonds
tussen 20:05 uur en 22:00 uur twee korte opera's worden
gepresenteerd. Als eerste L'Irato ou l'Emporté
uit 1801 van de Fransman Etienne Henri (of Nicolas) Méhul (1763-1817),
die niet alleen de belangrijkste Franse operacomponist ten tijde van de
Franse revolutie was, maar die tevens als eerste het epitheton ornans romantisch opgeplakt kreeg. Omdat
over dat werk allerlei verhalen de ronde doen, waarvan één en ander
wellicht apocrief dan wel bewust uit de duim zal zijn gezogen, bewaren
we nadere gegevens daarover tot een volgende gelegenheid.
Webers Abu Hassan Hoewel Carl Maria von Weber (1786-1826) zijn grootste bekendheid als operacomponist geniet door Der Freischütz, Euryanthe en Oberon,
heeft hij daarnaast nog een en ander voor het muziektheater geschreven
dat de moeite waard is. Met enige regelmaat wordt op radiozenders de
ouverture van zijn eenakter Abu Hassan
uit 1811 gespeeld, maar nu kan men dat hele zangspel eens beluisteren.
De tekst is van Franz Karl Hiemer (1768-1822), die als uitgangspunt een
vertelling uit Duizend en één nacht in de versie van Antoine Galland [1] heeft genomen. De eerste uitvoering van Abu Hassan
werd op 4 juni 1811 in München gegeven; veertien jaar later was Londen
aan de beurt en het zingspel heeft zelfs New York gehaald, echter pas
in 1877. Het
thema van het zangspel is tamelijk snel verteld: Abu Hassan en zijn
vrouw Fatima worden door ondersteunig van de kalief gered uit handen
van hun schuldeisers. __________ [1]
Antoine Galland (1646-1715) was oriëntalist, archeoloog, wereldreiziger
en eerste antiquaar van Lodewijk XIV. Hij was ook de eerste die de
verzameling Verhalen uit Duizend en Een Nacht
voor het westen toegankelijk heeft gemaakt. Die verzameling werd in 12
delen tussen 1704 en 1717 uitgegeven en heeft niet alleen een
belangrijke invloed uitgeoefend op de West-Europese literatuur na hem,
maar eveneens op de houding die we in het westen jegens de islam hebben
ontwikkeld. ____________ Afbeeldingen 1. De Franse componist Étienne Méhul. 2. De Franse oriëntalist Antoine Galland.
Ãmile Zola's Thérèse Raquin van Marcel Carné op TV5
Virtuoze aanpak Negentig jaar is de virtuoze filmregisseur Marcel Carné geworden (1906-1996), wiens meest actieve periode tussen zijn dertigste en zeventigste jaar lag. Zijn formaat bleek al snel aan het begin van zijn carrière met Quai des brumes (1938) en in het laatste oorlogsjaar (1945) met Les enfants du paradis. Acht jaar later nam hij de roman Thérèse Raquin
uit 1867 van Emile Zola (1840-1902) onder handen voor een verfilming
met onder meer Simone Signoret (1921-1985) en Raf Vallone (1916-2002),
nadat scenarist Charles Spaak (1903-1975) de handeling had verplaatst
van Parijs naar Lyon en daarnaast bijna negen decennia naar voren had
gezet, waarmee de gebeurtenissen zich aan het begin van de jaren
vijftig in de twintigste eeuw afspelen. Carné's film wordt op maandag 6 april vertoond op TV5, tussen 14:00 uur en 15:55 uur.
Het filmverhaal Een
vrouw, die al geen ouders meer heeft en ook nog eens ongelukkig gehuwd
is, ontmoet alsnog de liefde van haar leven en die beiden gaan zo in
elkaar op dat allerlei waarden vervagen en uiteindelijk tot een grote
tragedie leiden. Hoewel
er in 1953 al wel kleurenfilms werden gemaakt, was zwart/wit toch nog
de meest gangbare vorm; de beelden die Roger Hubert (1903-1964) heeft
geschoten, zijn van uitzonderlijke kwaliteit.
Zola's roman Na het verschijnen, in 1867, van de roman Thérèse Raquin
werden daarover hoe kan het ook anders polemieken gevoerd. De
fameuze Charles Augustin Sainte-Beuve (1804-1869) schreef echter: "Uw
oeuvre zal voor opschudding zorgen in de geschiedenis van de
hedendaagse roman." Thérèse
leeft al drie jaar in de schaduw van de Notre Dame, in een doodlopende
straat in de buurt van de PontNeuf, een nogal passief, teruggetrokken
en schijnbaar ingeslapen leven tussen haar schoonmoeder en haar man,
die een klein baantje heeft, ziekelijk is en bepaald niet aangenaam op
de koop toe. Op
een avond neemt hij een jeugdvriend, Laurent, mee naar huis, die hij
toevallig tegen het lijf is gelopen: jong gebleven, vol temperament,
blakend en voor alles in. Dat
leidt ertoe dat Thérèse plotseling uit haar lethargie ontwaakt, snel
een natuurlijke schoonheid ontwikkelt en van binnen vlam vat. Laurent
pikt dat alles op en het komt tot heimelijke ontmoetingen, die
weliswaar clandestien zijn, maar hen er niet van weerhouden tot alles
bereid te zijn. Op een zondag gaan de echtgenoot en de minnaar van Thérèse een kanotocht maken . . . . . Daarna
zijn Thérèse en Laurent verder alleen, maar de duistere kanten van
datgene wat zich heeft afgespeeld heeft zich reeds in hun
persoonlijkheid vastgezet en de beelden en de uitgeschreeuwde agonie
van de verdwenen echtgenoot eisen hun tol door middel van een sfeer van
verkilling, op de rand van vijandigheid. ____________ Afbeeldingen 1. De Franse filmregisseur Marcel Carné. 2. De Franse schrijver Émile Zola. 3. Voorzijde van de pocketeditie in de reeks J'ai lu, verschenen in december 1979. De tekening op het voorplat is van Gyula Konkoly.
Drie opera's op zaterdagavond 4 april via de ethergolven
Gaetano Donizetti L'Elisir d'amore BBC Radio 3 presenteert zaterdag 4 april 's avonds vanaf 19:00 uur onze tijd weer een muziekdrama rechtstreeks uit de New Yorkse Metropolitan Opera in het programma Opera on 3: Live from the Met. Maurizio Benini leidt koor en orkest van de Met, vanzelfsprekend met een reeks solisten, een uitvoering van L'Elisir d'amore,
een opera in twee bedrijven, gecomponeerd door Gaetano Donizetti
(1797-1848). De tekst hiervoor werd gerealiseerd door de Italiaanse
dichter en geleerde met betrekking tot literatuur en mythologie Felice
Romani (1788-1865), die het libretto heeft gebruikt dat de Franse
dramaschrijver Eugène Scribe (1791-1861) heeft vervaardigd voor de
opera Le Philtre (Ned: De liefdesdrank; 1831) van Daniel-François-Esprit Auber (1782-1861). De eerste uitvoering van L'Elisir d'amore werd gegeven in het Milanese Teatro della Canobbiana op 12 mei 1832. Voor
de karakters en de vertolkers van die rollen, alsmede voor een synopsis
van het verhaal in deze uitvoering op zaterdagmiddag plaatselijke
tijd in New York zij verwezen naar het betreffende onderdeel van de website van de BBC: Opera on 3.
György Ligeti Le Grand Macabre De in Roemenië geboren Hongaars-Oostenrijkse componist György Ligeti (1923-2006) componeerde in de jaren 1975-77 de opera Le Grand Macabre, op een eigen tekst, die hij samenstelde op basis van de Ballade du Grand Macabre uit 1934 van Michel de Ghelderode (1898-1962). De
eerste uitvoering daarvan werd gegeven op 12 april 1978 in Stockholm,
onder leiding van Elgar Howarth, samen met twee anderen. Howarth
leidde, ook weer met twee andere dirigenten, nog in hetzelfde jaar de
uitvoeringen in de Hamburgische Staatsoper. Nekrotzar,
de Grand Macabre, vertrekt samen met zijn knecht Piet met het doel
Breugelland en de rest van de wereld te vernietigen. Als eerste moet
Mescalina, de wederhelft van de astroloog Astradamor, eraan geloven.
Manlief had de komst van een komeet voorspeeld. Aa het hof van Go-Go
komt het echter tot een verbroedering tussen Nekrotzar en de koning,
waarna Nekrotzar zich bedrinkt en de ondergang van de wereld aan hem
voorbijgaat. In 1996 heeft Ligeti een tweede versie van Le Grand Macabre gerealiseerd. Zaterdag
4 april wordt in het Brusselse theater De Munt een uitvoering van deze
opera gerealiseerd, welke door de Nederlandse Zender radio 4 in het
programma Opera live
dat om 19:02 uur begint, in de loop van deze uitzending zal worden
overgenomen en rechtstreeks gepresenteerd. Mark Wigglesworth dirigeert
koor en orkest van de Munt-schouwburg; solisten zijn Chris Merritt,
Frances Bourne, Ilse Eerens en Werner van Mechelen.
Carl Maria von Weber Der Freischütz De derde opera, die op zaterdag 4 april in de avonduren zal klinken via de ouderwetse ethergolven zonder beelden, is Der Freischütz uit
1821, door Carl Maria Friedrich Ernest von Weber (1786-1826). De
Nederlandstalige Belgische radiozender Klara presenteert dit
muziekdrama die avond vanaf 20:00 uur in het programma Scala. De tekst voor Der Freischütz werd geschreven door Johann Friedrich Kind (1768-1848) naar een verhaal uit het Gespensterbuch uit 1811 van Johann A. Apel (1771-1816) en Friedrich Laun (1770-1849; een pseudoniem van Friedrich August Schulze). De
première werd verzorgd op 18 juni 1821 in het Berliner Schauspielhaus
am Gendarmenmarkt. Drie jaar later werd daarvan een bewerkte versie
gegeven in Parijs. In 1841 werd een andere versie in de Franse
hoofdstad gepresenteerd met recitatieven van Hector Berlioz
(1803-1861). Ongeveer een halve eeuw geleden werd er een nieuwe Duitse
tekstversie door de auteur Stefan Andres (1906-1970) gerealiseerd. De
jagersjongen Max is verliefd op Agathe, de dochter van de vorstelijke.
Met een wedstrijdschot moet Max zijn kunnen bewijzen, om op die manier
eventueel Agathe te veroveren en in het bezit van de houtvesterij te
komen. Aangezien hij bij een vorig wedstrijdschieten heeft gefaald,
laat hij zich door Kaspar overhalen, om middernacht bij de
Wolfsschlucht Freikugeln[1] te gieten. Samiel
wil tijdens het proefschieten de laatste van de zeven kogels op Agathe
richten. Tijdens het wedstrijdschieten in het bijzijn van de vorst
wordt Agathe behoed voor de invloed van het dodelijke schot door
gewijde rozen, die ze van een heremiet heeft gekregen. In plaats van
Agathe zinkt Kaspar nu dood neer. Door voorspraak van de heremiet
besluit de vorst Max zijn wandaad te vergeven, en na een proeftijd van
één jaar kan hij Agathe krijgen. Klara
zendt een versie met koor, orkest en solisten van het Grand Théâtre de
Geneve, onder leiding van John Nelson. Nadere informatie via de website van Klara: Scala. __________ [1] Een Freikugel is een betoverde kogel, die altijd doel treft. ____________ Afbeeldingen 1. De Italiaanse dichter en literatuurwetenschapper Felice Romani. 2. De Hongaars-Oostenrijkse componist Gyorgy Ligeti. 3. De componist Carl Maria von Weber.
Rolf Maas: Beeld van Dorian Gray bij MooiMan in Groningen
Dorian Gray tussen foto's en beeldjes Op
zondag 5 april wordt in de enige nog bestaande Noord-Europese
'mannengalerie' MooiMan te Groningen, van het echtpaar Jan van
Stralen en Sandro Kortekaas de tentoonstelling Reflexies
geopend. Daarin wordt werk geëxposeerd van Rolf Maas en tevens van
Antoine Timmermans. Van de laatstgenoemde worden keramieken beeldjes
getoond uit de reeks Menschen. Rolf Maas is vertegenwoordigd met een
aantal foto's uit de serie Blackground. En verder is er nog een beeld
van Dorian Gray uitgestald met een hoogte van 40 centimeter, op een grondvlak van 24 x 12 centimeter.
Interpretatie door Rolf Maas Over zijn schepping zegt de kunstenaar het volgende: "Het
portret van Dorian Gray is een roman van Oscar Wilde die veel
betekenislagen in zich heeft. Je merkt dat je erop bedacht moet zijn om
tijdens het lezen, tussen de regels door, de onschuld van het
oppervlakkige en het venijnige van het 'spel des levens' te gaan lezen.
Dorian speelt de hoofdrol in een beeldend geschreven tijdsbeeld aan het
einde van de 19de eeuw. Er is sprake van mannenvriendschappen die soms
neigen naar meer maar dit wordt nooit zo benoemd. Hierdoor komt dit
duidelijk als taboe naar voren. "Dorian
is een erg mooie jongeman die in het begin van het verhaal wordt
omschreven als eenvoudig en zuiver van aard. Hij ontwikkelt zich
stapsgewijs tot een lustvolle, sluwe en misdadige persoon die
uiteindelijk wordt geconfronteerd met de keerzijde van zijn eigen
waarheden en het verstand verliest. "De
luchtigheid van schoonheid en het beklemmende van een duistere kant
maakte het voor mij duidelijk dat het borstbeeld van Dorian Gray net zo
sinister moest zijn. De tweedeling die in het boek op meerdere manieren
naar voren komt, is vertaald naar een letterlijke tweedeling. Hierdoor
groeit het beeld in abstractie en maakt het een eigen verhaal."
Zes weken De
expositie wordt officieel geopend om 16:00 uur door Egbert van der
Werff; bezoekers kunnen echter vanaf 15:00 uur reeds in de galerie
terecht voor de voorbezichtiging. De beide kunstenaars zullen daarbij
aanwezig zijn. Galerie
MooiMan is, behoudens een enkele uitzondering, tijdens de weekeinden
geopend: vrijdag, zaterdag en zondag, steeds tussen 14:00 uur en 18:00
uur. Gewoonlijk is de galerie tijdens het eerste weekeinde van de maand
gesloten. Deze expositie met werk van Rolf Maas en Antoine Timmermans
is bij MooiMan in Stad te bezoeken tot en met vrijdag 22 mei. Nadere info en beeldmateriaal is te zien op de website van de galerie. Ongetwijfeld
zal filmer Menne Vellinga ook deze keer impressies maken van de
expositie, de kunstenaars en de bezoekers. Enkele dagen later zullen
die losse gedeelten tot een volwaardige film van ongeveer tien minuten
zijn samengevoegd, die vanaf dat moment ook op YouTube te zien zal zijn. Zodra dat het geval is, wordt dit althans gewoonlijk vermeld op de homepage van de website van MooiMan.