Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charles Darwin een kapelaan van de duivel? '” ZDF-documentaire en de Ultieme Biografie
    Documentaire
    Op zondag 28 december presenteert het tweede Duitse publieke televisienet ZDF — tussen 19:30 uur en 20:15 uur — een nieuwe documentaire in de reeks Terra X. Deze keer is de aandacht meer gericht op een persoon dan op een natuurfenomeen, hoewel er tamelijk veel mensen zijn, die de mening zijn toegedaan dat de protagonist van dat programma deze avond ook een heel bijzonder natuurfenomeen was en zelfs is gebleven: Charles Darwin (1809-1882).
    De titel van de aflevering luidt Charles Darwin — Kaplan desTeufels, een film van Elke Schmitz en Susanne Utzt. De documentaire zal worden uitgezonden op het formaat 16:9 en is voorzien van stereofonisch geluid.
    Het zal duidelijk zijn dat in den beginne — toen zijn theorieën begonnen door te dringen in het streng gelovige Engeland van het Victoriaanse tijdperk — grote groepen zeer ongelukkig waren met de volgens hen opruiend-onwaarachtige beweringen, die twijfel zaaiden aan de Almachtige Schepper en de gevolgen van diens hemelse werken op de aardbol. Toch slaagde de man erin langzaam maar zeker de algeheel rots van behoud binnen dat Anglicaanse christendom flink dooreen te schudden en veel godsdienstige waarden in ieder geval op te stoten in de vaart van onderwerpen voor ernstige twijfel(s). De belangrijkste oorzaak daarvoor lag in de verschijning van Darwins hoofdwerk The Origin of Species, voor het eerst uitgekomen in 1859.

    Darwin-jaar
    Zo hier en daar merken we het al enkele maanden: het Darwin-jaar is in aantocht, al zou je op sommige momenten — als je niet beter wist — best willen geloven dat het in 2008 rees in volle hevigheid was uitgebroken. In sommige geledingen van ons bestaan is dat ook al wel het geval, maar dan houdt men zo'n jaar aan andere data dan die welke liggen tussen de data 1 januari en 31 december.
    Zulks is legitiem, maar om in het kader van het doorgaans sterk dominerende ronde getallen-fetisjisme te blijven, mag het ware Darwin-jaar pas op 12 februari aanstaande losbarsten: dan is het exact tweehonderd jaar geleden dat de man werd als Shropshire-lad in de Engelse plaats Shrewsbury werd geboren.

    De ultieme Darwin-biografie
    Mochten degenen, die in ons taalgebied die drie kwatier durende aflevering van Terra X bekijken en geprikkeld raken meer over de mens Charles Darwin, diens persoonlijke ontwikkeling, zijn intiemere wel en wee uit te zoeken, dan is daar kortgeleden een prachtige extra mogelijkheid bijgekomen door de vooruitziende — en voor kwaliteit nimmer troebele — blik die een (van de) oudgediende(n) binnen uitgeverij Nieuw Amsterdam: de Nederlandse vertaling van de in 1991 voor het eerst in het Engels verschenen Darwin-biografie bij uitstek, geschreven door Adrian Desmond en James Moore.
    Het spreekt vanzelf dat er nog altijd hele volksstammen zijn die vasthouden aan een volstrekt onrealistische visie op het ontstaan van de wereld en alles daarom heen: een schepping door één (non)entiteit, maar onder meer de zogeheten creationisten wijzen alles wat met de persoon Darwin en diens wetenschappelijk werk te maken heeft, categorisch van de hand. Een enkeling gaat daarbij zo ver dat hij de bewering doet dat Darwin op zijn sterfbed zijn hele evolutieleer zou hebben herroepen. De man was niet van die gedachte af te brengen, want hij had God gezien en dus moest iedereen beseffen dat God bestond.
    Meer nog dan Karl Marx en Sigmund Freud heeft Charles Darwin gezorgd voor een andere kijk op het leven — weliswaar niet in filosofisch-maatschappelijke zin, zoals dat door de twee hiervoor genoemden werd bewerkstelligt, maar veeleer naar het levende wezen mens en zijn oorsprong.
    Hoewel de Victorianen — en daar maakte de jonge Darwin van lieverlee deel van uit — hun vast geloof beleden dat hen van dwalingen kon bevrijden en de dreigende gevaren geen directe twijfel konden verwekken, aangezien zij zich vast verankerd voelden in de rotsgrond der onsterfelijkheid [1], zijn er allengs meer twijfelaars gekomen, die deels — zij het spontaan dan wel na innerlijke gevechten — naar het Darwin-kamp zijn overgestapt. Deze geleerde kwam met veel tastbaars dat tevens controleerbaar was, hetgeen inzake van een geloof dat niet wordt ondersteund door een mogelijkheid tot — hoe oppervlakkig ook — naspeuringen op aannemelijkheid, nimmer het geval kan zijn.
    Toch heeft die Charles Darwin menig hard gevecht moeten leveren om in bredere kring eerst klankborden en vervolgens adepten te vinden, alsmede de ondersteuging van mensen die inzagen welk groots werk hij had verricht. Maar die steun werd hem ook gegeven, zelfs als het om de publicatie van zijn (blijvende) standaardwerk The Origin of Species ging dat hij twee decennia lang had achtergehouden aangezien hij besefte tot welke stormen — niet alleen uit aarstconservatieve, christelijke hoek —dat zou kunnen leiden. Die twijfel van Darwin — die geen atheïst was, maar een agnost — ging zo ver dat hij af en toe vreesde voor anarchist te zullen worden aangezien, terwijl hij 'slechts' een liberale denker en onderzoeker was, hetgeen in die tijd van woelingen en regelrechte omwentelingen bepaald geen kleinigheid moet zijn geweest.
    Goed hondertwintig bladzijden van het boek zijn gewijd aan het notenapparaat en zestien aan het Register. Alleen al daaruit blijkt dat de beide auteurs van deze veelzijdige levensbeschrijving meer hebben gedaan dan wat globale feiten verzamelen.
    Er zullen zich de komende maanden ongetwijfeld nog voldoende gelegenheden voordien om nader op dat unieke boek, dan wel gedeelten ervan terug te komen.

    [1] Deze begrippen zijn afkomstig uit het gedicht Last Lines van Darwins (tijdelijke) contemporain, de — eveneens in het Victoriaanse Engeland, in een domineesgezin levende — schrijfster Emily Brontë (1818-1848) in een bijdrage van donderdag 25 december, op onze zustersite Tempel der Letteren.

    Afbeeldingen
    1. Charles Darwin als joch van zeven jaar
    2. Darwin als jongeman.
    3. Tekst op de titelpagina van een moderne editie van The Origin of Species.
    4. Rug van het stofomslag van de Nederlandse versie van de Darwin-Biografie.
    5. HMS Beagle, het schip waarmee Darwin zijn lange reis ondernam.
    6. Charles Darwin als zestigjarige. Portret door Julia Margaret Cameron (1815-1879).

    7. Voorzijde van het stofomslag van de Nederlandse uitgave van de Darwin-biografie.
    8. Adrian Desmond samen met James Moore:
    de beide auteurs van de ultieme Darwin-Biografie.
    __________
    Adrian Desmond & James Moore: DARWIN — De Biografie. Vertaald uit het Engels door Henk Moerdijk; 960 pag., gebonden, met stofomslag; met 42 foto's, verspreid over twee katerns in de tekst. Nieuw Amsterdam Uitgevers, Amsterdam, 2008
    ISBN 978-90-468-0415-5

    28-12-2008 om 18:51 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rossini's Petite messe solennelle eenmalig op Arte

    Herdenking
    Hoewel Giacchino Rossini (1792-1868) zijn grote bekendheid vooral te danken heeft aan de exact veertig opera's die hij heeft gecomponeerd — ook al zijn enkele daarvan nadrukkelijker gemeengoed geworden dan de meeste andere —, heeft deze man toch ook in tal van andere disciplines als schepper van bijzondere toonkunst de sporen heel ruim verdiend. Het is dan ook volkomen terecht dat men Rossini onlangs in het Leipziger Gewandhaus heeft gemomoreerd naar aanleiding van een iets minder rond aantal jaren na zijn heengaan dan gebruikelijk. Al moet daar volledigheidshalve aan worden toegevoegd dat degenen, die er op één of andere manier brood of heil in zien, elke gelegenheid met overmatige graagte zullen aangrijpen.
    Op 13 november dit jaar was het alweer honderdveertig jaar geleden dat deze componist de laatste adem heeft uitgeblazen.


    Dat deze herdenking werd gerealiseerd met één van Rossini's laatste werken — dat tegelijkertijd de laatste van de tien composities in de categorie geestelijke muziek is — mag alleen maar veelwaardering oogsten; op de theaterplanken wordt hij vrijwel elke dag wel ergens ter wereld, al dan niet nadrukkelijk, herdacht. Bovendien geniet deze compositie de reputatie dat het één der belangrijkste voorbeelden van geestelijke muziek in dit genre is. Het gaat hierbij om de Petite Messe solennelle, waarvan twee versies bestaan: de eerste werd in 1863 gecomponeerd, de tweede in het jaar voordat Rossini overleed.
    De verfilmde uitvoering in het Leipziger Gewandhaus heeft een duur van bijna anderhalf uur; deze werd recentelijk aldaar opgenomen met vier vocale solisten: de sopraan Alexandrina Pendantschanka; de alt Manuela Custer; de tenor Stefano Secco; en de bariton Mirco Palazzi. Verdere medewerking wordt verleend door het koor van de Leipziger Opera en het Gewandhausorchester; het geheel staat onder leiding van Riccardo Chailly.


    Michael Beyer tekent voor de regie van dit filmdocumen dat op het formaat 16:9 zal worden uitgezonden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Gioacchino Rossini. Tekening van Elzo Smid, Groningen, 1987. (Collectie Heinz Wallisch, tevens ©.)
    2. Concertzaal in het nieuwe Gewandhaus dat in 1981 in gebruik is genomen.

     

    28-12-2008 om 17:19 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.William Barnes (1801-1866) '” A Winter Night


    A Winter Night

    IT was a chilly winter's night;
    And frost was glittering on the ground,
    And evening stars were twinkling bright;
    And from the gloomy plain around
    Came no sound,
    But where, within the wood-girt tower,
    The churchbell slowly struck the hour;

    As if that all of human birth
    Had risen to the final day,
    And soaring from the worn-out earth
    Were called in hurry and dismay
    Far away;
    And I alone of all mankind
    Were left in loneliness behind.

    * * * * *
    Meer over deze dichter is te vinden op de website van de William Barnes Society.


     

    28-12-2008 om 08:07 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven van pianiste Hélène Grimaud zondag op Arte in documentaire

    Romantiek en eigentijds
    Arte-televisie, de Frans-Duitse cultuurzender presenteert op zondag 28 december, tussen 18:15 uur en 19:00 uur de film Mein Leben — Hélène Grimaud, een portret van deze pianiste. Het is een coproductie van Frankrijk, de Verenigde Staten en Frankrijk. Deze documentaire is in 2006 tot stand gekomen onder regie van Alix François Meier; in de Bondsrepubliek valt deze film onder verantwoordelijkheid van het Zweite Deutsche Fernsehen.
    De voorkeuren van deze in 1969 geboren Franse pianiste liggen in de sfeer van de muziek der Romantiek, evenals bij de eigentijdse toonkunst binnen het repertoire voor haar instrument, solo met een enkele andere muzikant of een heel ensemble.
    Haar ouders, die beiden leraar waren, hebben het de eerste zeven jaar erg moeilijk gehad met hun hyperactieve dochter, die het in dit leven niet kon vinden, totdat ze voor muzieklessen werd aangemeld en het bij haar passende leven voor haar open lag.
    ____________
    Afbeelding: Pianiste Hélène Grimaud. (Foto: © Mat Hennek; Deutsche Grammophon.)

    27-12-2008 om 22:29 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op het spoor van de heilige drie koningen in Arte-documentaire
    Wijzen, koningen — waarheid of legende?
    Op zes januari — de dag dat officieel een einde aan het kerstfeest is gekomen en men in principe de boom ook bij de straat zou moeten zetten om uiteindelijk bij het groene afval te kunnen worden gedaan — heet Driekoningen, ook wel Epifanias, In katholieke streken kom het nog steeds voor dat dan de sterrenzangertjes door de straten trekken en zich daarbij beroepen op de drie wijzen, aan wie tevens de functie van koning wordt toegedicht.


    Hoewel hun namen bij heel veel mensen bekend zijn — al moet daar direct aan worden toegevoegd dat menigeen in en quiz de drie namen niet uit haar of zijn mouw zou kunnen schudden —: Caspar, Balthazar en Melchor, is het nog steeds een open vraag of de drie wijzen uit het oosten, ook wel de heilige Drie Koningen genoemd, werkelijk hebben bestaan. Is datgene wat in het Matthaeus-Evagelie wordt beweerd — dat ze uit het oosten afkomstig waren, uit Nubië, Abessinië of Perzië, en een ster aan het firmament zijn gevolgd — eventueel juist? En hebben ze nu wel of niet met Herodes gesproken, of moet dat verhaal worden bijgezet als nog een legende in de verhalenschat? In de documentaire Den heiligen drei Köningen auf der Spur [1], van regisseur Stephane Bégoin — een 52 minuten durende coproductie van Frankrijk, Spanje en Italië uit 2008 — die heden tussen 21:00 uur en 21:50 door Arte-televisie zal worden uitgezonden, komt deze vraag uitgebreid aan de orde. De makers gaan op basis van de historische tekst na wat er aan de geschiedenis waarachtig kan zijn en daartoe bekijken ze kunst, die uitbeelding is van dit deel van het Evangelie, en worden evenrens die landschappen onder de loep waardoor de drie zouden zijn gereisd.
    De film, die dit jaar tot stand is gekomen, zal worden gepresenteerd in HD-kwaliteit op hetformaat 16:9. Arte televisie zendt hiervan geen herhaling.
    __________
    [1] Wie de voorkeur aan de Franse versie op Arte-televisie geeft, krijgt de film te zien als Les Rois Mages, sur les traces du mythe.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De drie Wijzen uit het Oosten brengen geschenken voor het borelingske. (Matthaeus II: 11.) Afbeelding uit de Nederlandse Printbybel van 1698.
    2. Historische grond in verband met de Drie Koninge? Hebben zij hier wellicht in de dagen van weleer hun voetstappen gezet? (Foto: Les films figures libres; Stephane Bégoin.)

    27-12-2008 om 19:42 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onthulligen van een Mummie in Nederlandse documentaire op Arte-televisie

    Sprekend verleden
    Op zaterdag 27 december vertoont Arte-televisie — tussen 21:00 uur en 21:50 uur — éénmalig de Nederlandse documentaire uit 2005 van Wolter Braamhorst over de mummie van Anchor, die de internationale titel The trail of the mummy meekreeg en die bij Arte Duitsland Enthüllungen einer Mumie en in het Frans Sur les traces de la momie als titel heeft meegekregen. De film duurt 52 minuten en wordt op het formaat 16:9 uitgezonden met stereofonisch geluid. Deze rolprent is afkomstig van het Zweite Deutsche Fernsehen.
    Die bijzondere stoffelijke resten betreffen een Egyptische priester die in deze vorm meer dan tweeënhalf millennium intact is gebleven. De rode draad in de documentairewordt gevormd door het moverende verhaal van een mummie die van de oevers van de rivier de Nijl in de middeleeuwen in Europa is beland, waar dat 'voorwerp' vol verbazing werd aanschouwd. Thans bevindt deze zich in het Museum voor Oudheden. Het is aan de museumleiding te danken dat Wolter Braamhorst toestemming heeft gekregen bij het onderzoek aan de mummie aanwezig te zijn en inzicht te krijgen in de 3D-scans en in het werk aan de reconstructie van het gezicht. Daardoor is hij er tevens in geslaagd in contact te treden met de beste mummie-experts ter wereld.
    Mummies vormen ook niet zelden enge elementen in griezelfilms, en mede daarom worden er kleine stukken uit de blockbuster De Mummie voorgesteld, evenals nimmer tevoren vertoond archiefmateriaal; dat alles moet de kijker in staat stellen de avontuurlijke reis door de tijd enigszins te volgen. Zo vormt deze documentaire niet alleen een goede 'ingang' tot begrip voor en inzicht in het historische onderzoek met betrekking tot deze fenomemen, maar tevens toont de film de wetenschappelijke waarde van zulk onderzoek.

    27-12-2008 om 17:58 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Königliche Hoheit, film naar Thomas Mann'” in zaterdagnachtprogramma van Duitsland 1
    Verfilming uit 1953
    Tijdens de programmering in de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 december zendt het eerste Duitse televisienet ARD/Das Erste om 02:20 uur opnieuw de verfilming uit van de roman van Thomas Mann (1875-1955), Königliche Hoheit, een boek dat voor het eerst is verschenen in 1909. Daarin krijgt een behoudende troonopvolger in Duitsland het moeilijk als hij verliefd wordt op een opgewekte dochter van een Amerikaanse industrieel en met haar een relatie begint.

    De verfilming dateert uit 1953 en wordt omschreven als een romantische komedie. De hoofdrollen zijn voorbehouden aan drie protagonisten van de Duitse cinema van thans alweer een halve eeuw geleden: Dieter Borsche, Ruth Leuwerik — die in de speelfilms over de Familie Trapp, het verhaal van de latere musical The sound of music — en Rudolf Fernau. Regisseur van deze rolprent is Harald Braun (1901-1960), die tevens filmproducent en dito scenarist was. Van de ruim veertig films, waaraan hij tussen 1937 en zijn sterfjaar — in minder dan een kwart eeuw tijds — in één der bovengenoemde hoedanigheden heeft bijgedragen, is in 1959 opnieuw een Thomas Mann-productie door Harald Braun gerealiseerd, als regisseur, tevens co-scenarist: de tweedelige film Buddenbrooks. Zie daartoe het artikel van zondag 7 januari 2007 op de Nederlandse fin de siècle-site All art is quite useless van Rond1900.nl.
    ________
    Afbeelding: Tekst met sierkader op de titelpagina van de roman Königliche Hoheit.

    27-12-2008 om 15:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portret van de schilder Emil Nolde, zijn leven en werken en zijn woonomgeving eenmalig op Arte-televisie
    Kleurenpracht
    Het werk van één der meest vooraanstaande Duitse expressionisten aan het begin der twintigste eeuw — Emil Nolde(1867-1956) — wordt gekenmerkt door een constant aanwezige kleurenpracht, zowel in de uitbeeldingen van weelde, alsook in die van relatief karige landschappen. In zijn woonplaats Seebüll in de noordelijke Duitse regio Nordfriesland ligt het meeste er nog zo bij als een halve eeuw geleden, en in het huis waar de schilder zijn leven doorbracht, lijkt het volgens diverse bezoekers dikwijls of de kunstenaar even een boodschapje doet of een wandeling aan zee maakt, maar in ieder geval snel weer thuis zal komen.
    Dat is ook de indruk die de filmer Wifried Hauke in zijn documentaire uit 2006 — gemaakt in opracht van de Norddeutsche Rundfunk (NDR) — weet over te brengen. In zesentwintig minuten wordt — op het formaat 16:9, met stereofonisch geluid — een beeld geschetst van leven en ontwikkeling, zowel in de persoon alsook in de werken van deze — in het plaatsje Nolde van de gemeente Burkal (in de buurt van de Deense stad Tondern) op 27 augustus 1867 als Emil Hansen geboren — uitzonderlijke schilder, die vroeg indruk wist te maken, welke in de loop der tijd, ook een halve eeuw na zijn heengaan, niet is verbleekt.
    In de documentaire — die eenmalig door Arte-televisie zal worden uitgezonden — worden enkele van zijn belangrijkste stukken nader voorgesteld. In diverse van Nolde's werken, vooral als het om bloemen en aanverwante natuurverschijnselen gaat — zoals Witte boomstammen —, wordt duidelijk dat Nolde was gefascineerd door het werk van Vincent van Gogh.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Emil Nolde: Zelfportret 1912.
    2. Emil Nolde: Witte boomstammen 1908. Olie op canvas, 67,5 x 77,5 cm. Brücke-Museum, Berln.

    27-12-2008 om 12:36 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puccini's La fanciulla del West zaterdag op BBC Radio 3

    Western met muziek
    Op de veelal gebruikelijke tijd voor de uitzending meestal complete opera's — waarvan diverse zelfs rechtstreeks uit Covent Garden of uit de New Yorkse Metropolitan Opera, dan wel vanuit Glyndebourne — presenteert BBC Radio 3 in de reeks Opera on 3 op zaterdag 27 december, vanaf 19:00 uur onze tijd, het muziekdrama La fanciulla del West van Giacomo Puccini (1858-1924) uit.
    Deze componist stond de laatste weken op talrijke radio- en televisiezenders, alsmede bij enkele uitgeverijen, in het middelpunt van de belangstelling, omdat het op22 december exact anderhalve eeuw geleden was dat hij het levenslicht voor het eerst heeft aanschouwd.
    La fanciulla del West is een opera in drie bedrijven op een libretto van Guelfo Civinini (1873-1954) en van literatuurprofessor Carlo Zangarini (1874-1943) naar het toneelstuk The girl of the golden West (1905) van scenarioschrijver, regisseur en impresario David Belasco (1853-1931).

    Achtergronden
    De eerste uitvoering van deze Italiaanse opera werd, met onder meer Enrico Caruso, gerealiseerd in New York onder leiding van Arturo Toscanini. pas een jaar daarna werd het drama in het geboorteland van de componist, te Rome gespeeld. Reeds in 1913 werd er in het Deutsche Opernhaus Berlijn een Duitse voorstelling gerealiseerd. Vele internationaal befaamde sopranen hebben de rol van Minnie in dit muziekdrama vertolkt: van Maria Jeritza en Ljoeba Welitsch, via Renata Tebaldi en Magda Olivero tot en met Carole Neblett en Olivia Stapp.
    In de Covent Garden-versie die op BBC Radio 3 te horen zal zijn, is die rol weggelegd voor Eva-Maria Westbroek. Zij wordt bijgestaan door onder andere de tenor Jose Cura en de bariton Silvano Carroll. Koor en orkest van het Royal Opera House Covent Garden wordt geleid door Antonio Pappano.

    Het verhaal
    Minnie, eigenares van een saloon in een goudgraversstad in Californië fungeert als een soort van moeder voor het zootje ongeregeld dat haar gelegenheid frequenteert. Pas als er een nieuweling verschijnt, die zich Dick Johnson noemt, wordt ze op slag verliefd. Maar die man is een bandiet met een andere naam, die zich heeft voorgenomen om de safe van de goudzoekers te kraken, beantwoordt haar liefde, maar als Minnie door de sheriff over diens ware identiteit wordt geïnformeert, jaagt ze hem weg. Als de man 's nachts gewond terugkeert, neemt ze hem echter bij zich op en doet ze liefjes tegen de sheriff, opdat die geen verdenking zal koesteren. Toch wordt Johnson ontdekt, gevankelijk afgevoerd en veroordeeld tot de strop. Als hij reeds onder de galg staat, komt Minnie aangerend, smeekt om zijn leven, waarop de bandiet — naar oud gebruik — wordt vrijgelaten, en de beiden Californië mogen verlaten om een nieuw leven op te bouwen.
     
    Afbeeldingen
    1. Componist Giacomo Puccini.
    2. De Amerikaanse auteur David Belasco. (Foto gemaakt tussen 1898 en 1916.)
    3. Dirigent Antonio Pappano.
    4. Eva-Maria Westbroek hier als Minnie die 'Dick Johnson' van de strop redt in La fanciulla del West. (Foto van de website van Eva-Maria Westbroek.)

    27-12-2008 om 11:13 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahlers Eerste Symfonie onder Christoph Eschenbach opnieuw op Mezzo-tv
    Herhaling van eerder dit jaar
    Op zaterdag 27 december 2008 presenteert de muziekzender Mezzo weer eens de Eerste Symfonie in d klein Titan, van Gustav Mahler, door het Orchestre de Paris onder leiding van Christoph Eschenbach. Volgens de gegevens van Mezzo zal het concert om 11:35 uur beginnen. Waarschijnlijk wordt het aangevuld met nog andere muziek voordat het volgende programma-onderdeel begint — dat voor 13:30 uur gepland staat —, aangezien die Mahler-symfonie ongeveer een uur in beslag neemt.
    Op het fin de siècle cultuurweblog All art is quite useless van Rond1900.nl heb ik in de lente van 2007 een uitgebreid artikel aan deze symfonie gewijd.

    27-12-2008 om 10:02 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gounods Roméo et Juliette opnieuw in de ZaterdagMatinee op Radio 4-NL
    Naar Shakespeare
    Op 27 december wordt in de ZaterdagMatinee op Radio 4 — een gezamenlijk project van de NPS, de Avro en de Tros — vanaf 13:02 uur een uitvoering gegeven van de opera Roméo et Juliette van Charles Gounod (1818-1893). Het betreft de herhaling van 8 november dit jaar.
    De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor zullen worden geleid door Giuliano Carella. Vocale solisten zijn Sébastien Guèze, tenor; Nina Machaidze, sopraan; Cora Burggraaf en Elizabeth Sikora, mezzosopraan; Joel Prieto, tenor; Henk Neven, André Morsch en Martijn Cornet, bariton; en anderen.
    De tekst van deze opera in vijf bedrijven is gebaseerd op de tragedie Romeo and Juliet uit 1595 van William Shakespeare (1564-1616), is van de dichter en librettist Jules Barbier (1825-1901) en Michel Carré (1819-1872). De eerste opvoering van Roméo et Juliette werd verzorgd te Parijs op 27 april 1867. Nog in hetzelfde jaar werd er een Duitse versie in première gespeeld te Dresden.
    Hoewel we in onze streken hoogst zelden worden geconfronteerd met deze opera, heeft dit stuk muziektheater in Frankrijk en Italië al die tijd repertoire gehouden.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Librettist, toneelschrijver en dichter Jules Barbier.
    2. Componist Charles Gounod.


    27-12-2008 om 04:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    26-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dierenliefde met muziek van Tony Overwater '” vrijdag 26 december via NPS op Nederland 2
    Dierenkliniek
    Op vrijdag 26 december, tijdens de avond van tweede kerstdag — als het gros van de mensen in onze overvoerde westerse maatschappij (een) de(e)l(en) van (een) dier(en) eet — zendt de NPS via Nederland 2 — tussen 19:25 uur en 20:30 uur een documentaire uit onder de titel Dierenliefde. Je zou het — zeker als je vegetariër bent — beslist als een anticlimax kunnen ervaren bij de talrijke versierde en van al te veel vleesproducten voorziene kersttafels in miljoenen huishoudens binnen Europa en in het verre Yankenland.
    De documentaire — met speciaal daarvoor door Tony Overwater gecomponeerde muziek — heeft als thema het fenomeen dierenliefde, toegespitst op de grootste dierenkliniek van Europa, de zogeheten vermenselijking van diverse diersoorten die als huisdier worden gehouden, en de behoefte aan warmte, die tal van mensen als een gemis in het contact met soortgenoten voelen, maar deze veelal wel bij dieren kunnen vinden.
    Veel geleerden en andere deskundigen wijzen zulke innige contacten tussen mens en dier strikt af en zij willen ons in de richting van betere contacten tussen mensen onderling duwen, en dat is — in het kader van de wijze waarop ons gehele maatschappelijke gebeuren nu eenmaal is gestructureerd — weliswaar, althans ten dele, begrijpelijk, maar zegt u nu zelf: hoeveel honden, katten, hamsters, kanaries — en voor mijn part ook: terrarium-ingezetenen — kent u, die het ene moment wel tegen u willen oprijden met ges(t)imuleerde sympathie om vervolgens, zodra u buiten gehoorsafstand bent, u te 'promoveren' tot het thema van leugens, laster, lagen en listen? Waarachtig, zulks doet alleen maar het tot diep in het merg verdorven zoogdier op twee benen dat oorlogsmisdadigers als G.W. Bush en V. Poetin, alsmede verdoolde zielenpootjes als G. Wilders, voortbrengt.


    Kortom, breekt u mij de bek op de feestdagen van derden maar niet open, zeker niet als het over naastenliefde van zich als christenen beschouwende plaatsbekleders en aanverwant gespuis gaat. Kijkt u dus vooral naar de documentaire over dieren, waarin u wellicht ook nog enkele vertegenwoordigers van het mensengeslacht zult kunnen tegenkomen die zich willen inzetten voor dieren, in tegenstelling tot de eigentijdse Mengeles die, onder het mom van de vooruitgang, de meest abjecte beestachtigheden uitspoken met dieren. Dat wilde dat andere Beest uit de Afgrond, die Mofse Mengele, naar eigen inzicht, ook al met de veelvoorkomende zoogdiersoort, die wel de naam mens draagt maar die de meeste aspecten van menselijkheid in de loop der tijden voor een groot deel is kwijtgeraakt.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Musicus Tony Overwater.
    2. Kater Pluim (1978-2003), centurio van huis, tuin en keuken. Na de inspectie bij avond van zijn grootgrondbezit; hij was toen al 23 jaar.

    26-12-2008 om 11:21 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweemaal Charles Dickens '” vrijdag op BBC Two-televisie
    Gedramatiseerd
    Op 26 december presenteert BBC Two-television — tussen 11:10 uur en 11:50 uur — The Signalman een gedramatiseerde versie uit 1976 door Lawrence Gordon Clark, naar één der korte verhalen van Charles John Huffham Dickens (1812-1870), die onder meer in enkele verzamelbundels met diverse vertellingen uit de Victoriaanse tijd te vinden zijn. In het Nederlands heeft het de titel De Seinwachter en is het eveneens opgenomen in de Elsevier-pocket Victoriaanse Vertellingen. Voordien, in 1950, was het al verschenen in de collectie Ontsluierd Geheim — een boek van Wereldbibliotheek.
    Een seinhuiswachter wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er een vloek rust op zijn werkplek. Denholm Elliottt, Bernard Lloyd en Reginald Jessup zijn de protagonisten in dit drama.

    Nicholas Nickleby verfilmd
    Later op de dag — vroeg in de avond, tussen 18:55 uur en 21:00 uur — kunt u op diezelfde zender kijken naar een verfilming van Dickens' roman Nicholas Nickleby, voor het eerst in afleveringen verschenen in 1838-39. Deze speelfilm uit het jaar 2002 is gerealiseerd als coproductie, waarin vier landen een aandeel hebben: de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland. Charlie Hunnam, Jim Broadbent en Anne Hathaway spelen de voornaamste personen in deze rolprent.
    Dit boek is in diverse vertalingen in het Nederlands verschenen, waarbij onze taal niet in al die uitgaven even adequaat is gehanteerd. In de complete Nederlandse Dickens-editie in de Pri
    sma-pockets van uitgeverij Het Spectrum te Utrecht is deze roman in twee delen verschenen. De uitgeversmaatschappij van de Gebroeders Graauw (Amsterdam-Batavia) heeft een versie gemaakt met een hier en daarat stiefmoederlijke behandeling van het Nederlands, maar met 59 houtgravures, vervaardigd naar tekeningen van F. Barnard.

    Afbeeldingen
    1. Voorzijde stofomslag van de WB-uitgave met Victoriaanse verhalen, waarin opgenomen De Seinwachter van Charles Dickens.
    2. Voorplat van de Nederlandse, gebonden editie van de Gebroeders Graauw.
    3. Houtgravure naar een tekening van F. Barnard, afgedrukt boven Hoofdstuk 1 van Nikolaas Nickleby.

    26-12-2008 om 09:37 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Storend-overbodige kerstwensen van Arte-televisie bederven cultureel kijkgenot
    Nodeloos en nutteloos
    Het ARTE-logo linksboven in beeld tijdens de uitzendingen van deze Frans-Duitse televisie-instantie — een voor de toeschouwer volstrekt overbodige toevoeging aan datgene wat op het scherm wordt geboden, maar voor de zender, in verband met rechten een eventueel noodzakelijk kwaad — was gisteravond extra groot door de volstrekt overbodige toevoeging van tierlantijntjes die daar waarachtige kerstversieringen moesten impliceren. Alsof de bovengemelde toevoeging bij het op zich reeds ongewenste logo niet al meer dan erg genoeg was, werden af en toe ook nog de woorden Frohes Fest toegevoegd. Hoeveel hersenloosheid en smakeloosheid — maar erger nog: volstrekt gebrek aan inzicht, en kennelijk een totale aanwezigheid aan vertrouwen in de eigen keus — spreken uit deze nodeloze, nutteloze en — wat veel pijnlijker is: — onbedaarlijke stompzinnigheid.

    Feestvreugde
    De feesvreugde van het op het huiskamerscherm veelzijdige en van hoge kwaliteit gebodene was een lust voor oog en oor, alsmede voor het eigen vermogen om grote kunst te ondergaan in de literataire hoogstand welke Pierre de Beaumarchais in La folle journée ou Le mariage de Figaro heeft neergelegd en in het daaruit voortvloeiende, sublieme spel van de leden van de Comédie Française. Deze positieve en in tal van opzichten constructieve elementen van dit onderdeel van het kerstprogramma van ARTE had onaangetast dienen te blijven. Zulke volstrekt onpersoonlijke, elektronische boodschappen doen slechts afbreuk aan het niveau dat een cultuurzender wordt geacht te (re)presenteren. Er is dan ook niet de geringste aanleiding om af te dalen naar de meer dan afstotende laagte die allerlei commerciële zendgemachtigden voor hun kritiekloze aanhang in petto hebben.

    25-12-2008 om 01:49 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag op BBC 2 '”Verfilming van Oscar Wilde's toneelstuk The Importance of Being Ernest
    Rolprent uit 2002
    Op vrijdag 26 december — vroeg in de middag, tussen 12:50 uur en 14:25 uur — wordt de verfilming — als Brits-Amerikaanse coproductie, geregisserd door Oliver Parker, van The Importance of Being Ernest, in september 1894 in een uitzonderlijk korte periode geschreven door Oscar Wilde (1854-1900) — thans door BBC Two-television opnieuw uitgezonden, hetgeen op 3 januari 2007 met dit in filmbeelden vertaalde toneelstuk van de grootmeester van het Britse fin de siècle-drama reeds eerder was gebeurd, evenals door enkele televisiegemachtigden op het vasteland. De hoofdrollen hierin worden vertolkt door Rupert Everett, Colin Firth en Reese Witherspoon.
    Een heel uitgebreid artikel over deze materie heb ik — imiddels bijna twee jaar geleden — op 2 januari 2007, gepubliceerd op het Nederlandse specialistische fin de siècle-weblog All art is quite useless van Rond1900.nl
    __________
    Foto: Colin Firth tijdens the IFFA Awards in Yorkshire 2007.

    25-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee gedichten van Emily Brontë (1818-1848)
    The Visionary

    SILENT is the House: all are laid asleep:
    One alone looks out o'er the snow-wreaths deep,
    Watching every cloud, dreading every breeze
    That whirls the wildering drift, and bends the groaning trees

    Cheerful is the hearth, soft the matted floor;
    Not one shivering gust creeps through pane or dood;
    The little lamp burns straight, its rays shoot strong and far:
    I trim it well, to be the wanderer's guiding-star.

    Frown, my haughty sire! chide my angry dame;
    Set yor slaves to spy, threaten me with shame:
    But neither sire nor dame, nor prying serf shall know,
    What angel nightly tracks that waste of frozen snow.

    What I love shall come like visitant of air,
    Safe in secret power from lurking human snare;
    What loves me, no word of mine shall e'er betray,
    Though for faith unstained, my life must forfeit pay.

    Burn then, little lamp, glimmer straight and clear —
    Hush, a rustling wing stirs, methinks the air;
    He for whom I wait, thus ever comes to me;
    Strange Power, I trust thy might, trust thou, my constancy.

    * * * * * * * * * * * * * * * * * *
    Last Lines

    'The following are the last lines my sister Emily ever wrote.'
    (Charlotte Brontë)


    No coward soul is mine
    No trembler in the world's storm-troubles sphere:
    I see Heavens Glory shine,
    And faith shines equal, arming me from fear.

    O God within my breast,
    Almighty, ever-present Deity!
    Life that in me has rest,
    As I—undying Life—have power in thee!

    Vain are the thousand creeds
    That move men's hearts: utterly vain:
    Worthless as withered weeds,
    Or idlest froth amid the boundless main,

    To waken doubt in one
    Hiding so fast by thine infinity;
    So surely anchored on
    The steadfast rock of immortality.

    With wide-embracing love
    Thy spirit animates eternal years,
    Pervades and broods above,
    Changes, sustains, dissolves, creates and rears.

    Though earth and man were gone,
    And suns and universes ceased to be,
    And thou were left alone,
    Every existence would exist in thee.

    There is not room for Death,
    Nor atom that his might could render void:
    Thou—thou art Being and Breath,
    And what thou art may never be destroyed.

    25-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    24-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met elkaar verweven crises in velerlei gedaanten
    Bijgestelde prognoses
    Hoewel u en ons het ene financieel-economische doemscenario na het andere wordt voorgehouden door experts van verschillende instituten, die allen op zich kenners van 'de markt' zouden moeten zijn, is nu wel gebleken dat al die 'geleerden' het niet eens zijn, en dat op zich is vanzelfsprekend legitiem, zeker indien de diverse kenners van het gebeuren allen — of meerderen van hen — een ander uitgangspunt nemen. Zo werd, direct aan het begin van de kredietcrisis, beweerd dat Nederland, met zijn sterke positie binnen West-Europa, als enige staat in 2009 nog een economische groei van ongeveer één procent zou meemaken. Inmiddels zijn al die prognoses alweer diverse malen bijgesteld of door derden als achterhaald gekwalificeerd.
    Ondertussen doen de meeste consumenten of er niets aan de hand is en geven ze het geld in de laatste maand van 2008 wel uit — iets dat ze in het voorafgaande half jaar veel minder hebben gedaan, en daarvoor, vooral in de Duitse Bondsrepubliek, voorzichtig bestraffend zijn toegesproken door politici, die al enige tijd de klacht hadden geuit dat de mensen op hun geld bleven zitten in plaats van het zinvol uit te geven om op die manier eveneens de binnenlandse navraag te consolideren en daarmee enige economische impulsen ten faveure van het maatschappelijk-financiële klimaat te bewerkstelligen.

    Kersttoespraken
    Maar de talrijke aanvragen om werktijdverkorting in diverse staten van de Europese Unie wijst er toch op dat er werkelijk problemen zijn van niet geringe omvang, welke niet door alle verantwoordelijke politici in de diverse landen op hun juiste waarde worden geschat, althans niet in hun publieke uitspraken. Maar dat er wel degelijk een zware periode op de mensen in het westen afkomt, lijdt geen twijfel. Vooral de toespraken van openbare figuren als de Belgische koning, die in zijn kerstboodschap meldde dat geld niet alles betekent voor een gezegend leven, en dat we in die crisis ook een uitdaging zouden moeten zien die verder reikt dan alleen de eigen vier muren. Hoewel dat op zich een onderdeel van een kerstboodschap van elk jaar zou kunnen zijn, is en blijft deze vorm van attenderen wellicht niet de slechtste, aangezien er in België nog steeds veel monarchisten zijn die menen dat zo'n koning wel zal weten waarover hij het heeft.

    Het valt te hopen dat eventuele twijfelaars vooral handelen naar het dringende advies van die opper-Belg.

    Waarschuwende bisschoppen
    In de Bondsrepubliek Duitsland hebben twee bekende bisschoppen zich uitgesproken tegen de verheerlijking van het geld: als eerste de Berlijnse bisschop Huber, die het fenomeen schraapzucht aan de kaak stelde als de dans om het gouden kalf, verwijzende naar de heilige schrift [1]. Zijn Keulse collega Meisner kwalificeerde het gedrag van (bepaalde) bankiers als schokkend en hij zei dat teveel geld op een rekening ook niet goed is. Hij ging zelfs zo ver om te vertellen hoe groot het saldo van zijn eigen rekening is.
    De vraag is echter in welke mate de oogkleppen weer strak getrokken zullen worden als straks 2009 is losgebroken en dan, wellicht sneller en zeker, de nieuwe jobstijdingen en andere onheilsboodschappen de armsten weer zullen treffen. Komen de kerkleiders dan ook in actie om gevolg te geven aan de eigen gedachten en uitspraken om te laten zien dat zij wel degelijk een functie hebben — en ook bereid zijn die waar te nemen — in strijd tegen het verval van maatschappelijke zeden en gebruiken en waarden, en daarvoor eerst even hun eigen preoccupatie met een opperwezen opzij zetten om in de dagelijkse praktijk degenen aan de allerdiepste onderkant van de samenleving daadwerkelijk te steunen.
    Het zal niet lang (meer) duren voordat we kunnen vaststellen of hun publiekelijk uitgevente woorden van nu dan ook in de praktijk enige intrinsieke waarde vertegenwoordigen.
    __________
    [1] De dans om het gouden kalf is te vinden in 'de Boeken des Ouden Verbonds', in het tweede boek van het Pentateuch: Exodus, met name in hoofdstuk 6.

    24-12-2008 om 15:59 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste lange documentaire uit de filmgeschiedenis stamt uit 1922
    Nog drie uitzendingen
    Een kleine eeuw geleden, om precies te zijn in het jaar 1922, ontstond de eerste lange documentaire uit de filmgeschiedenis. Zoals alle rolprenten in die tijd betreft het ook hier een zwijgende film. De titel luidt Nanook of the North. Filmmaker Robert Flaherty (1884-1951). Niet alleen schreef de man filmgeschiedenis door bovengenoemde feiten, maar deze rolprent werd ook een commercieel succes, dat in het leven van Flaherty nimmer zou worden geëvenaard. Wel heeft de regisseur vier jaar later een soortgelijke film gemaakt in de Zuidzee, die eveneens als docufiction de geschiedenis is ingegaan.
    Nanook of the North vertelt het verhaal van een Inuit, genaamd Nanook, door hem en zijn familie in hun dagelijks bestaan te volgen.
    De film over Nanook wordt van woensdag 24 december, om 23:00 uur tot 00:25 uur in de nacht op donderdag door het themakanaal Holland Doc uitgezonden. Er volgen de komende dagen nog twee uitzendingen van dezelfde film: op donderdag 25 december tussen 18:00 uur en 19:25 uur, en op vrijdag 26 december tussen 17:15 uur en 18:40 uur.
    De film wordt door instanties en particuliere kenners ingeschat als van groot cultuurhistorisch belang.

    24-12-2008 om 14:50 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witwassen van miljarden door criminelen nog driemaal te zien in een Zembla-documentaire via het themakanaal Holland Doc
    Nog drie keer te zien
    Het Nederlandse themakanaal met de dwaze naam Holland Doc — alsof het om een regionale zender aan de westkust van ons land, jawel: in de regio Holland, gaat — presenteert de komende dagen nog drie keer de Zembla-documentaire Witwassen doe je zo.
    Woensdag 24 december is de film te zien tussen 22:15 uur en 23:00 uur; op donderdag 25 december tussen 17:15 uur en 18:00 uur; en op vrijdag 26 december tussen 20:10 uur en 20:55 uur. Qua uitzendtijd mooi gespreid over die dagen, zodat zo veel mogelijk mensen ervan kunnen kennisnemen.

    Het fenomeen
    Elk jaar opnieuw worden er vele miljarden aan onrechtmatig verkregen geld door leden van de onderwereld — en volgens de Zembla-documentaire betreft dat vooral buitenlandse criminelen en fraudeurs — naar de bovenwereld gesluisd. In deze film wordt de vraag gesteld en behandeld: Hoe gaat witwassen nu eigenlijk in zijn werk en welke omvang heeft het probleem inmiddels aangenomen? Voorts wordt bekeken wat de bevoegde opsporingsinstanties er nu precies tegen ondernemen.
    Zeker in tijden van een enorm omvangrijke, want wereldwijde, financieel-economische crisis — die de belangrijkste slachtoffers ongetwijfeld ook nu onder de minst welgestelden in de westerse maatschappijen zal maken, en globaal genomen, in eerste instantie de armste landen in de derde wereld het hardst zal treffen — is het wellicht niet zo verkeerd om de opsporing van illegaal verkregen geld met wat meer opportunisme ter hand te nemen, en via snelrecht tot het verbeurd verklaren van de gelden in kwestie te geraken. De overheid zal dan een wet moeten aannemen dat juist dit geld ten faveure van de minst bedeelden zal moeten worden aangewend.

    24-12-2008 om 14:13 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De klassieke champagne gaat in het geheel niet gebukt onder de crisis
    Wereldwijde afzetgebieden
    Zoals te verwachten viel, hebben tal van mensen met een uitstekend inkomen geen of minder direct last van de financieel-economische crisis en die heeft dan ook geen of weinig invloed op hun koopgedrag. Aan het eind van ieder jaar, als er een explosie in de aankopen plaats heeft, kunnen de statistieken aantonen hoe goed of hoe slecht het op dat moment gaat. De verwachting dat de kerstinkopen flink wat lager zouden uitvallen dan voorafgaande jaren is niet uitgekomen, en in verband met oudejaarsavond kijken veel geïnteresseerden naar het product bij uitstek dat men op en om de jaarwisseling heel wat meer kan aantreffen dan tijdens de rest van het jaar: champagne.
    De kurk in een champagnefles is nog altijd de klassieke: van hout (eikenschors). Hoewel er steeds meer wordt gekozen voor kunststof kurken, valt het bij een dergelijk traditioneel product niet te verwachten dat de wijnboeren daartoe eveneens zullen overgaan.

    Laatste informatie
    Het NOS-Journaal van hedenochtend had een bericht gewijd aan deze bijzondere wijnsoort. Daarin werd gemeld dat er in het jaar 2007 driehonderd achtendertig miljoen flessen champagne zijn verkocht. De omzet daarvan bedroeg vierenhalf miljard euro. Weliswaar is de omzet in dezelfde streken iets gedaald, maar daar staat tegenover dat de wijnboeren nieuwe afzetgebieden hebben weten te ontsluiten: onder meer Rusland en China, Brazilië en Mexico.
    Een van de klassieke champagne-wijnboeren wiens voorouders reeds vanaf 1687 deze wijn heben geproduceerd, toonde zich optimistisch met betrekking tot de toekomstige afzet. Hij is van mening dat mensen bij een geboorte of huwelijk altijd champagne zullen blijven drinken.
    Dat lange-termijn-denken hoort immers van oudsher bij specifiek deze wijboeren: de oogst die tijdens dit jaar is binnengehaald, zal pas over tien jaar in flessen terug te vinden zijn. Bovendien is deze tak van de Franse culturele industrie relatief stressbestendig: enkele procenten teruggang in de omzet zal men zonder al te grote problemen kunnen opvangen. Bovendien zijn er altijd mensen die, zelfs met teruglopende inkomsten, hun gevoel voor luxe en stijl niet al te veel geweld willen aandoen en derhalve gericht champagne zullen blijven kopen.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De klassieke houten champagnekurk.
    2. Champagne in flessen ligt hier te rijpen in een speciale grot.

    24-12-2008 om 10:08 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zes films over dierenleven in het Wilde Rusland '” in de kerstnacht op NDR-tv

    Zes maal Wildes Russland
    De regionale Duitse televisiezender Norddeutscher Rundfunk (NDR) — welke via diverse kabelmaatschappijen in Nederland te ontvangen is, en anders wel via de schotelantenne — heeft de nacht van woensdag 24 op donderdag 25 december uitgekozen als Tierfilmnacht. Daarin zullen — tussen middernacht en 04:30 uur — achtereenvolgens zes films van drie kwartier worden vertoond, die alle het dierenleven in een deel van het Wilde Rusland laten zien.

    00:00 - 00:45 uur — Kaukasus
    00:45 - 01:30 uur — Oeral
    01:30 - 02:15 uur — Siberië
    02:15 - 03:00 uur — Het verre Oosten
    03:00 - 03:45 uur — Kamtsjatka
    03:45 - 04:30 uur — The Making of Wildes Russland

    Waarschijnlijk gaat het om films, die alweer enkele jarengeleden zijn opgenomen, behalve de tweede aflevering, over de Oeral. Bij die laatste meldt de NDR door middel van pictogrammen dat het om een stereo-uitzending gaat, die op het formaat 16:9 zal worden uitgezonden.

    24-12-2008 om 08:10 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De doldwaze dag van Figaro's huwelijk '” kerstavond op Arte-tv
    Nog altijd een geliefd stuk
    Op woensdag 24 december— tussen 21:00 en 23:50 uur — presenteert Arte-televisie, de Duits-Franse cultuurzender, een stuk van de Franse auteur Beaumarchais. Hoewel de titel van het stuk nu in het Duits wordt aangekondigd als Der tolle Tag oder Figaros Hochzeit, betreft het de opname van een opvoering — door de Comédie Française — van La folle journée ou Le mariage de Figaro — een komedie in proza in vijf bedrijven, van Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732-1799), die niet alleen een fervent aanhanger van de monarchie was, maar tevens optrad als uitgever, wapenhandelaar en schrijver van vooral toneelstukken. Arte stuurt een opvoering de ether in die door de Comédie Française onder regie van Christophe Rauck werd gerealiseerd, de groepering die als opvolgings-instituut dienst doet van het ensemble dat de eerste opvoering van deze komedie heeft verzorgd op dinsdag 17 april 1784, die toen als Comédiens Français, ordinaires du Roi te boek stond.
    Don Kent tekent voor de televisieregie van de registratie die éénmalig door Arte-televisie zal worden uitgezonden — in HD-kwaliteit op het formaat 16:9. Tijdens de pauze wordt het kijkerspubliek een blik gegund achter de schermen van wat zich voor het auditorium zichtbaar afspeelt.
    Het is een geheel nieuwe, zeer bejubelde, versie van het stuk, gerealiseerd in 2008 voor Arte France. Dit drama van Pierre de Beaumarchais is een van de meest populaire stukken gebleven.
    Muziekliefhebbers kennen het stuk veeleer in de muzikale versie: als de opera Figaros Hochzeit van Mozart.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Scène uit de moderne opvoering van Le mariage de Figaro door de Comédie Française. (Foto Arte F, © Max Hureau.)
    2. Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais. (Portret uit 1755.)

    24-12-2008 om 07:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe speelfilm naar Tolstojs roman uit 1899 Auferstehung op ARD
    Nieuwste versie
    Ruim drie weken geleden, om precies te zijn op zondag 30 november, hebben we u, op dit net in een beschouwing vooraf gewezen op de uitzending van de speelfilm Auferstehung uit 1958, gedraaid op basis van de in 1899 gepubliceerde roman van Ljev Nikolajevitsj Tolstoj.
    In 2001 is er — onder regie van de gebroeders Vittorio (geb. 1929) en Paolo (geb. 1931) Taviani — een nieuwe versie gerealiseerd als Duits-Italiaans-Franse coproductie. Deze film, die als melodrama te boek staat, zal in de nacht van dinsdag 23 december op woensdag 24 december — tussen 00:50 uur en 03:45 uur — worden uitgezonden door het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste. Dat betekent een lengte van bijna tweemaal de rolprent uit 1958.
    Hierin treden Timothy Peach en Stefania Rocca op, alsmede Maria Bäumer. Deze draagt de Duitse titel Die Auferstehung, maar de roman van Tolstoj is zonder lidwoord. In het Engels heet de rolprent dan ook Resurrection.
    Voor meer gegevens over de inhoud verwijzen we naar die bijdrage van 30 november.
    ____________
    Afbeeldingen
    Lev Nikolajevitsj Tolstoj. Karikatuur uit Vanity Fair 1899.

    23-12-2008 om 14:04 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eeuw van bondskanselier b.d. Helmut Schmidt '” tweemaal op Duitse televisie
    Denken en handelen
    De Duitse politicus Helmut Heinrich Waldemar Schmidt, die van 1974 tot 1982 Bundeskanzler van West-Duitsland (officieel Bundesrepublik Deutschland) was, wordt op dinsdag 23 december 90 jaar, en dat kan aan bijna geen televisiekijker in Duitsland voorbijgaan, aangezien het ene programma na het andere op verschillende zenders reeds aan hem is of nog wordt gewijd.
    Zijn doortastendheid bezorgde hem de reputatie van een pragmaticus, die in tijden van uitzonderlijke moeilijkheden overeind bleef door het hoofd koel te houden, emoties naar het tweede plan te verschuiven en de leiding in handen te nemen, zelfs als hij daartoe niet direct was geroepen. Dat bleek echter zeer ten faveure van dland en lieden uit te pakken, zowel in de periode dat hij senator was van de stadstaat Hamburg en later in zijn functie van Bondskanselier toen de hete herfst van 1977 voor heel wat complicaties zorgde door de daden van de Rote Armee Fraktion en alle daaraan verbonden, directe gevolgen. Zijn bezonnen houding en bewust gekozen handelwijze hebben ervoor gezorgd dat de scherpste kantjes van het binnenlandse terrorisme — echter met in die tijd niet juist ingeschatte internationale connecties en vertakkingen — er eerst van af waren.

    Interview
    Het eerste publieke Duitse televisienet ARD/Das Erste zendt op deze negentigste verjaardag van Helmut Schmidt — tussen 21:45 en 22:45 uur — een interview uit met deze voormalige bondskanselier waarin historisch beeldmateriaal zal worden vertoond en eveneens bepaalde geluidsfragmenten een plaats hebben gekregen.
    De tweede bijnaam die Schmidt op basis van zijn optreden heeft gekregen, is Schnauze, dat we in het Nederlands nauwelijks anders dan met Grootbek kunnen vertalen. Het ligt voor de hand dat voor vele, al dan niet kwalitatief aanvaardbare, humoristen en cabaretiers aanleiding geweest om hem te parodiëren. Waar dat vanzelfsprekend in uitvergroting van de feiten steeds weer heel goed gelukt, is in het WDR-programma Mitternachtsspitzen van Jürgen Becker. Daarin zorgt het onderdeel Loki und Smoky voor heel wathilariteit. Loki is de naam van de echtgenote van de voormalige kanselier; Smoky is een toespeling op het tot op de huidige dag excessieve roken van Helmut Schmidt.
    In de film van Reinhold Beckmann en Christoph Weinert, getiteld Helmut Schmidt — Mein Jahrhundert, waarin de eerstgenoemde het interview met de nog altijd zelfbewuste en adequaat reagerende ex-kanselier houdt, wordt duidelijk dat deze in zulke intmoetingen nog altijd de touwtjes in handen heeft.

    Terugblik
    De titel van de film geeft aan dat hier sprake is van een terugblik op het leven van Helmut Schmidt, die als jongeman opgroeide in het interbellum en toentertijd de opkomst van de nazibeweging in alle geledingen van nabij heeft meegemaakt. Eén zeer opvallende uitspraak van deze markante politicus zal menigeen treffen die altijd weer heeft moeten horen dat het Duitse leger van anno toen tijdens de Tweede Wereldoorlog nawelijks enig kwaad heeft gedaan — en die bewering wordt door op zichzelf intelligente woordvoerders tot op de huidige dag volgehouden —, en wel dat Schmidt zeer persoonlijk de tijd in de Wehrmacht als veel erger en ingrijpender heeft ervaren dan het 'gedoe' van de nazi's.
    Deze film zal op zaterdag 27 december op de regionale zender NDR (Drittes Programm) worden herhaald, tussen 12:45 uur en 13:45 uur.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Helmut Schmidt in het 'rampjaar' 1977.
    2. Cabaretier Herbert Knebel als 'Smoky' in een uitermate geslaagde parodie op de voormalige Bondskanselier.
    3. ARD-presentator Reinhold Beckmann, interviewt Helmut Schmidt in de onderhavige film.

    23-12-2008 om 10:45 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee gedichten van WIlliam Blake (1757-1827)
    To the Muses

    WHETHER on Ida's shady brow,
    Or in the chambers of the East,
    The chambers of the sun, that now
    From ancient melody has ceased;

    Whether in Heaven ye wander fair,
    Or the green corners of the earth,
    Or the blue regions of the air,
    Where the melodious winds have birth;

    Whether on crystal rocks ye rove,
    Beneath the bosom of the sea
    Wandering in many a coral grove,
    Fair Nine, forsaking Poetry!

    How have you left the ancient love
    That bards of old enjoyed in you!
    The languid strings do scarely move!
    The sound is forced, the notes are few!

    * * * * * * * * * * * * * * * * *

    Hear the Voice of the Bard

    HEAR the voice of the Bard
    Who present, past, and future sees;
    Whose ears have heard
    The Holy Word
    That walked among the ancient trees,

    Calling the làpsed soul,
    And weeping in the evening dew;
    That might control
    The starry pole,
    And fallen, fallen light renew!

    'O Earth, O Earth, return!
    Arise from out the dewy grass;
    Niht is worn,
    And the morn
    Rises from the slumberous mass.

    Turn away no more;
    Why wilt thou turn away?
    The starry floor,
    The watery shore,
    Is given thee till the break of day.'

    23-12-2008 om 00:30 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk op de beeldbuis '” De verfilming, uit 2005, van Brokeback Mountain
    Eindelijk op de beeldbuis
    De verfilming — uit 2005 van het verhaal Brokeback Mountain van de Amerikaanse schrijfster Annie Proulx — door regisseur Ang Lee, zal op woensdag 24 december 's avonds vanaf 20:25 uur door de Vara via Nederland 3 worden uitgezonden. De rolprent, die allerwegen met veel belangstelling, en eveneens met bijna even grote instemming is ontvangen, heeft als onderwerp de homoërotische aantrekkingskracht en tevens een daadwerkelijk tot een homoseksuele relatie leidende Ontmoeting tussen twee jonge cowboys in het ruwe wilde westen. Eén protagonist van deze film, Heath Ledger is begin van dit jaar helaas overleden; Jake Gyllenhaal speelt de rol van de andere cowboy. Beiden gaan, met een opzij gezet zinderend verlangen in het lichaam èn in de psyche, maar eveneens met een tijdelijk de overhand nemende verdringing, een andere kant op — huwelijk, kroost — en zo verder met het dagelijks bestaan, maar pas als de Ander weer op het levenspad verschijnt, komt er toch weer beweging in de diep binnenin verborgen gistende hartstocht. Een tragedie lijkt onvermijdelijk.

    Ruwe schoonheid
    De film, die als romantisch drama wordt aangekondigd wordt geschikt geacht voor personen van twaalf jaar en ouder. Het draaiboek werd geschreven door Larry McMurtry. Ang Lee's filmvertelling werd voor tal van prijzen genomineerd. In Hollywood werd deze rolprent zelfs onderscheiden met drie Academy Awards, die wij in het dagelijkse spraakgebruik Oscar noemen. Dat was een uitzonderlijk gebeuren in het homofobe filmwereldje aldaar.


    Begin dit jaar heeft verteller Ben Hartemink in Groningen tweemaal een avond verzorgd met het verhaal van Annie Proulx in Nederlandse vertaling, in Galerie MooiMan te Groningen. In de twee artikelen die daarover op onze zustersite Cultuur in Groningen en omgeving zijn verschenen, staat nog meer informatie en zijn fraaie illustraties te vinden. De eerste van de beide bijdragen is verschenen op maandag 2 juni, de tweede op zondag 8 juni.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De altijd jongensachtige Jake Gyllenhaal.
    2. Jake Gyllenhaal en Heath Ledger in een prachtig-suggestief moment.

    23-12-2008 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    22-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tusitala van Samoa: Robert Louis Stevenson '” gevarieerde thema-avond op Arte televisie
    Befaamd door dat éne boek
    De in 1850 geboren Schot Robert Louis Stevenson werd later één van die schrijvers, die vooral — zo niet uitsluitend — bekend is gebleven, en wel bij jong en oud, vanwege dat ene boek. In zijn geval is dat Treasure Island (Schateiland) uit 1883, dat in tal van bewerkingen voor de jeugd in veel verschillende talen, als klassiek verhaal met of zonder illustraties, als stripverhaal, als hoorspel en in verfilmingen.
    Zijn levensverhaal en die bewuste roman vormen samen de leidraad van de speciaal aan Robert Louis Stevenson gewijde Thema-avond die de Frans-Duitse cultuurzender Arte-televisie op dinsdagavond 23 december, tussen 20:59 uur en 00:05 uur in de nacht op woensdag zal presenteren. Drie onderdelen van verschillende lengte telt dat programma.

    Film Treasure Island
    Hoewel het niet al te waarschijnlijk is — aangezien de titel van deze film tussen haken in het Duits staat vermeld — valt te hopen dat men bij Arte voor deze gelegenheid heeft gekozen voor een ondertiteling, aangezien er geen sprake is van een Duitse of Franse film — waarbij men op geavanceerde televisietoestellen kan kiezen uit een Duitse of een Franse versie van de uitzending —, maar van een internationale coproductie waarin Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk en Engeland hebben deelgenomen. De film — van John Hough, Andrea Blanchi en Antonio Margheriti — is opgenomen in 1972 en biedt een voor die tijd internationale sterbezetting met Orson Welles, Kim Burfield en Walter Slezak. Deze rolprent heeft de veelal gebruikelijke speelfilmlengte van negentig minuten.

    Samoa in de Zuidzee
    Op Samoa, waar Stevenson vanaf 1889 tot aan zijn overlijden in 1894 heeft geleefd, heeft men de schrijver de betiteling Tusitala verleend, hetgeen verteller van verhalen betekent. In een documentaire van een uur wordt dit eiland tijdens de thema-avond nader voorgesteld.
    Samoa kreeg in het midden van de vorige eeuw vooral bekendheid door publicaties van de Amerikaanse anthrolpologe Margaret Mead, die onderzoek heeft gedaan naar vooral seksualiteit en temperament in tal van primitieve maatschappelijke omstandigheden, en op Samoa specifiek naar alles wat samenhangt met het proces van volwassen worden: Coming of age in Samoa.

    Het geheim van Schateiland
    De kortste van de drie bijdragen in het kader van de thema-avond wordt als laatste uitgezonden. Dat betreft een documentaire met de duur van een half uur, waarin nader wordt ingegaan op het ontstaan van de roman Treasure Island.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De auteur Robert Louis Stevenson.
    2. Tekstdeel op de titelpagina van een Engelse editie van Treasure Island, verschenen als Albany Classic in de Heirloom Library, London — New York.
    3. Druk met het sorteren van de schat. Tekening van Werner Stein, als laatste kleurenplaat opgenomen in de onder 2 genoemde editie van Treasure Island.

    22-12-2008 om 22:40 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinguinmoeders op trektocht voor voedsel'” dinsdagavond op WDR-televisie
    Ei in spekplooi
    Als het wintert op de zuidpool, heersen daar soms temperaturen van zeventig graden Celsius onder nul, en trekken er stormen over dat ijslandschap, die bij vlagen een snelheid van honderdzestig kilometer per uur bereiken. Toch hebben de zogeheten keizerpinguins, welke daar onder die barre omstandigheden leven, deze extreme periode uitgekozen om hun kinderen ter wereld te brengen. Daaraan kleven echter wel enige gevaren. Terwijl het mannetje op zijn voeten het enige ei laat balanceren dat het vrouwtje heeft gelegd — opdat het in een spekplooi tegen de ergst koude wordt beschermd, is het vrouwtje onderweg naar zee om daar vis te vangen dat man, kind en haarzelf als voedsel moet dienen. Daartoe moet ze soms wel tachtig kilomter, niet zelden in volstrekte duisternis afleggen.


    Gevaarlijke onderneming
    Eenmaal bij zee aangekomen, is de tocht met de daaraan verbonden gevaren nog lang niet ten einde, aangezien er op ijsschotsen tal van zeeluipaarden op hun prooi wachten. Door al die inspanningen is het vrouwtje ook nog eens verzwakt, en in de praktijk betekent dit dat niet al die dieren het er levend afbrengen en de weg terug kunnen aanvaarden. Alleen de ware doorbijters slagen erin met het voedsel bij de wederhelft terug te keren. Intussen zijn de kuikens uit het ei gekropen en hebben die — overigens net als de vader — honger. Als zij hun echtgenote, respectievelijk de moeder niet zien terugkeren, betekent dit dat het kuiken zal sterven en niet zelden is dat ook het lot van de weduwnaar.

    Documentaire
    Dinsdag 23 december presenteert de regionale Duitse televisiezender Westdeutscher Rundfunk — één van de regionale Dritten Programme van de ARD — de documentaire film Wanderungen der Pinguine. De rolprent biedt in spectaculaire beelden de aangrijpende pogingen tot lijfsbehoud van deze vogelsoort op Antarctis, de wis en waarachtig allerlaatste wildernis die zich op het ondermaanse bevindt. De film begint direct na de Tagesschau; om 20:15 uur en heeft een duur van drie kwartier. Het is een documentaire in digitale kwaliteit, die zal worden uitgezonden in breedbeeld.

    22-12-2008 om 18:15 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De (kerst)week van Johann Sebastian Bach op radio en televisie

    Componist van de week
    Vijf dagen achtereen is Papa Bach bij de Vara op Neerlands Radio 4 Componist van de week. Dat betekent elke dag ongeveer een half uur muziek van de Duitse grootmeester der Barok, van maandag 22 tot en met vrijdag 26 december, 's avonds tussen 19:30 uur en 20:00 uur. Op de website van het bewuste radioprogramma is per dag te vinden welke stukken er dan zullen worden uitgevoerd.

    Performance on 3
    Ook bij de BBC wordt dezer dagen aandacht aan composities van deze pater familias Bach besteed. In het luisterprogramma Performance on 3 van de Britse zender BBC Radio 3 zijn op drie avonden achtereen, op maandag 22, dinsdag de 23ste en woensdag 24 december — tussen 20:00 uur en 21:45 uur onze tijd — uitzendingen gepland met als titel Bach at Christmas, uit te voeren door het Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists onder leiding van John Eliot Gardiner. Er staan diverse werken op het programma, waarvan dinsdagavond één voor orgel: de overbekende Toccata en Fuga in d kleine terts BWV 565.
    Meer over dat concert is te vinden op de website van de programmareeks op BBC Radio 3.

    Mis in b-klein
    Ook de televisie laat zich voor wat betreft Johann Sebastian Bach deze week niet onbetuigd. De Duits-Franse cultuurzender Arte-televisie presenteert in de nacht van donderdag 25 op vrijdag 26 december — tussen 00:35 uur en 02:25 uur een concertregistratie in de Parijse Notre Dame met een uitvoering van Bachs h-Moll Messe. Meer daarover is te lezen op de website van Arte-televisie.

    22-12-2008 om 16:24 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op speurtocht naar de eerste operadiva: Maria Malibran '” documentaire,maandag 22 december éénmalig op Arte-televisie

    Op maandag 22 december presenteert de Duits-Franse cultuurzender Arte-televisie — tussen 22:50 uur en 23:50 uur — éénmalig de dit jaar gereedgekomen film van Michael Sturminger over de speurtocht die de Italiaanse mezzosopraan Cecilia Bartoli heeft ondernomen om op die manier meer te weten te komen over de eerste operadiva, Maria Malibran (1808-1836).

    Sterke persoonlijkheid
    Maria Felicia García Sitches was haar eigenlijke naam; ze was de dochter van een veelzijdige musicus, die in eerste instantie triomfen vierde als tenor en daarvoor door Rossini hogelijk werd gewaardeerd vooral voor zijn rol in diens muziekdrama Il Barbiere di Siviglia. Als componist en zangpedagoog heeft hij eveneens zijn sporen nagelaten. Niet in de laatste plaats bij zijn dochter, die hem als een dictator 'onderging' maar zich, als gevolg van haar eigen vasthoudendheid, zo hard verzette als ze maar kon.
    Zoals dat niet zelden het geval is, kwam Maria's doorbraak op de operabühne geheel onverwachts. Als zeventienjarige betrad ze voor het eerst het operapodium in het koor van het Londense King's Theatre. Doordat de prima donna plotseling geïndisponeerd raakte, stelde papa voor dat Maria die partij zou overnemen. Het publiek was onmiddellijk zeer van haar gecharmeerd en mede daadoor kon Maria Malibran de rol van Rosina in De Barbier van Sevilla tot aan het einde van het seizoen blijven zingen.
    Manuel García die tevens een handige zakenman was, besloot zijn gezelschap — dat voornamelijk uit familieleden bestond — aan het New Yorkse operapubliek voor te stellen, en daarmee werd er voor het eerst in die stad een Italiaanse opera uitgevoerd. Gedurende een aaneengesloten periode van negen maanden heeft Maria Malibran in die stad hoofdrollen in acht opera's. Twee daarvan waren door haar vader gecomponeerd. Hoewel Maria een mezzo was, waren dat meestal waren dat sopraanpartijen.

    De film duurt drieënvijftig minuten en zal — in tegenstelling tot het gros van dergelijke producties — (vooralsnog) door Arte niet worden herhaald.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Maria Malibran.
    2. Cecilia Bartoli tijdens een optreden in 2008 in de Parijse Salle Pleyel.

     



    .

    22-12-2008 om 10:57 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!