Herdenking Hoewel
Giacchino Rossini (1792-1868) zijn grote bekendheid vooral te danken
heeft aan de exact veertig opera's die hij heeft gecomponeerd ook al
zijn enkele daarvan nadrukkelijker gemeengoed geworden dan de meeste
andere , heeft deze man toch ook in tal van andere disciplines als
schepper van bijzondere toonkunst de sporen heel ruim verdiend. Het is
dan ook volkomen terecht dat men Rossini onlangs in het Leipziger
Gewandhaus heeft gemomoreerd naar aanleiding van een iets minder rond
aantal jaren na zijn heengaan dan gebruikelijk. Al moet daar
volledigheidshalve aan worden toegevoegd dat degenen, die er op één of
andere manier brood of heil in zien, elke gelegenheid met overmatige
graagte zullen aangrijpen. Op 13 november dit jaar was het alweer honderdveertig jaar geleden dat deze componist de laatste adem heeft uitgeblazen.
Dat
deze herdenking werd gerealiseerd met één van Rossini's laatste werken
dat tegelijkertijd de laatste van de tien composities in de categorie
geestelijke muziek is mag alleen maar veelwaardering oogsten; op de
theaterplanken wordt hij vrijwel elke dag wel ergens ter wereld, al dan
niet nadrukkelijk, herdacht. Bovendien geniet deze compositie de
reputatie dat het één der belangrijkste voorbeelden van geestelijke
muziek in dit genre is. Het gaat hierbij om de Petite Messe solennelle, waarvan twee versies bestaan: de eerste werd in 1863 gecomponeerd, de tweede in het jaar voordat Rossini overleed. De
verfilmde uitvoering in het Leipziger Gewandhaus heeft een duur van
bijna anderhalf uur; deze werd recentelijk aldaar opgenomen met vier
vocale solisten: de sopraan Alexandrina Pendantschanka; de alt Manuela
Custer; de tenor Stefano Secco; en de bariton Mirco Palazzi. Verdere
medewerking wordt verleend door het koor van de Leipziger Opera en het
Gewandhausorchester; het geheel staat onder leiding van Riccardo
Chailly.
Michael Beyer tekent voor de regie van dit filmdocumen dat op het formaat 16:9 zal worden uitgezonden. ____________ Afbeeldingen 1. Gioacchino Rossini. Tekening van Elzo Smid, Groningen, 1987. (Collectie Heinz Wallisch, tevens ©.) 2. Concertzaal in het nieuwe Gewandhaus dat in 1981 in gebruik is genomen.
|