1911 in Londen ' Een middagwandeling, gekleed in broekrok
Van Dales Woordenboek der Nederlandse taal beschrijft de broekrok kort
maar krachtig als vrouwenrok met twee korte, wijde, over elkaar
vallende pijpen. Dat adjectief met betrekking tot de lengte zal dan op
ons eigen tijdsgewricht betrekking hebben. Op de foto, die in 1911 is
genomen van twee dames, die gewapend met wandelstok, respectievelijk
paraplu, en ieder met een opvallende hoed hun middagwandeling in
Londen maken, zien we dat het toch om wat langere pijpen gaat dan men
zich bij de beschrijving korte in eerste instantie voorstelt. Maar
ook dat is vanzelfsprekend een gegeven dat door de lezer subjectief
wordt geïnterpreteerd. Gezien de omvangrijke boom en de daarnaast
opgestelde parkbank zou men geneigd kunnen zijn aan Hyde park te
denken, maar meer dan de drie gegevens van plaats, handeling en
kledingstuk, zoals hierboven omschreven, vermeldt de bij de fotografie
meegeleverde tekst echter niet.
Een avondmaal voor zes viervoeters, in de zomer van 1992
In augustus 1992 schoot ik op een avond dit plaatje van een deels verwachte groep eters voor een laat avondmaal. Geheel links ziet u een egel,die wacht naast Moedertje de moederpoes van de beide jongere damespoesen, Lena en Micha, die toen drie maanden oud waren en zichtbaar op de voorgrond, daarnaast eet een Cypers poesenbeest, Katja en vervolgens Isolde. De egel had besloten even af te wachten, maar op foto's van enkele minuten later eet die druk met de poesenkinderen mee. Alleen die Katja was een raadsel en is dat gebleven. Op een dag stond ze voor me in de tuin, had geen belang bij eten, maar liet weten dat ze mee naar binnen wilde, en op mijn schoot wilde zitten. Niemand miste die kat, die zeker al een jaar of zeven was. Ongeveer vier jaar kwam ze een tijdlang regelmatig, dan weer onregelmatig, en allengs werden de tussenpozen groter, en kwam ze alleen nog controleren of het allemaal wel goed ging. Op een dag kwam ze, toen ik in de tuin zat, alleen nog onder de heg door, meldde zich op een afstand, deed de kop scheef, draaide zich om, keek of ik het wel zag, zei vervolgens één keer Miauw, en is zichtbaar tevreden weggegaan. Ik heb haar daarna nooit meer gezien.
Hoe anders zag het er in Parijs uit in 1909 op het Île de la Cité, minder dan twintig jaar eerder dan de aan deze bijdrage voorafgegane foto van de Boulevard des Italiens. Op de foto zien we rechts van het midden, op de achtergrond, de
beroemdste kathedraal ter wereld: De Notre Dame in Parijs, door sagen
en legenden, door romans en vertellingen zo beroemd geworden dat ook
niet-gelovigen tijdens hun bezoek aan Parijs dit bijzondere gebouw op
hun lijstje hebben staan van te bezichtigen objecten, in veel gevallen
zowel van buiten alsook van binnen.
Zo heeft het er op een bepaald moment van de dag omstreeks 1909
uitgezien op en bij de Quai Saint Michel in de Franse hoofdstad: een
verkeersdrukte van belang met koetsen, huifkarren, omnibussen, en dus
veel paarden. Rechts op de voorgrond zijn tramrails zichtbaar in beide
richtingen, maar door het ontbreken van bovenleidingen is ook daar de
ware paardenkracht in het geding geweest Diverse mannen dragen een
lichtere hoed die in later jaren wel als Maurice Chevalier-hoed werd
aangeduid dan de gewoonlijk zwarte.
Geheel links onder, achter de smeedijzeren lantaarn, ziet u een
afsluitbare, lange uitstalling met daarop de mededeling Koopjes in en
verkoop van Muziek.
De Boulevard des Italiens zag er zo'n acht decennia geleden wel wat anders uit dan heden ten dage het geval is. De automobiel was net goed en wel in opkomst voor een bredere laag van de bevolking en zo zag men in de grote steden al snel opstoppingen van een ander kaliber dan men gewend was met de vele handkarren, paard en wagens en aanverwants. In het midden op de voorgrond, rondom de lantaarnpaal ongetwijfeld nog van degelijk smeedijzer op een 'vluchtheuvel' van een kleiner type staan vier mannen, van wie de achterste, rechts van de lichtmast, duidelijk een politie-uniform draagt. Het mooie is dat we niet alleen
aan- en afrijdende auto's kunnen zien, maar ook een die ons, doordat
het voertuig van rechts komt, een mooi zijaanzicht biedt. De ansicht, die door de firma L'Abeille in Parijs is gedrukt, stamt waarschijnlijk uit een boekje met meer ansichten, omdat deze aan de linkerzijde is voorzien van een kartelrand.