Georg Friedrich Händel beheerst de eerste Paasdag, ook in beelden
Händel-film Nu
het tijdsbestek dat wij aanduiden met het jaar 2009 toch onder meer de
benaming Handel-jaar draagt en we in de stille week leven, die uitmondt
in twee Paadagen, is het niet zo verwonderlijk dat de man die op 14
april 250 jaar geleden het tijdelijke voor het eeuwige heeft ingeruild,
toch de muziekscène hier en daar domineert. Dat
is tevens het geval op radio en televisie. Aanstaande dinsdag is het 14
april en dan pakt de Nederlandse klassieke zender Radio 4 groots en
indrukwekkend uit met een hele dag Händel vanuit de Temple Church in
Londen. Eerste
paasdag, reeds vroeg in de middag bijt het eerste Duitse
televisieprogramma, direct na de Tagesschau, om 13:05 uur het spits af.
Dan wordt de documentaire Händel Der Film
vertoond, een muziekportret van deze barokcomponist van de bovenste
plank, een plaats die hij met de andere barokmeester van de noten en
die in de passietijd altijd zeer prominent aanwezig is: Papa Bach
(1685-1750); in deze periode vooral vanwege de talrijke pogingen tot
bevrediging van het verlangen allerwegen: de passie voor passiemuziek.
Fireworks-music en enkele aria's Arte-televisie
presenteert op het voor de zondag op die zender gebruikelijke tijdstip
met klassieke muziek tussen 19:00 uur en 19:45 uur een uitvoering
van de Music for the Royal Fireworks en enkele Händel-aria's. Arte's info meldt in verband met dit concert het begrip Barokke Topontmoeting.
Het betreft een optreden tijdens de BBC Proms in het jaar 2007 waarin
twee kwalitatief hoog aangeschreven ensembles samen een optreden op het
podium van de Royal Albert Hall hebben verzorgd: het Orchestra of the
Age of Enlightenment enerzijds en daarnaast het Freiburger
Barockorchester. Die instrumentalisten zorgen in de verfilming nu nog
eens voor de uitvoering van de Fireworks-music,
en daarnaiast treden twee vocale solisten op voor de vertolking van de
aria's: de sopraan Kate Royal (nomen est omen) en de tenor Ian
Bostridge. Deze
film op het beeldformaat 16:9 en voorzien van sterefonisch geluid, is
een Duits-Britse coproductie van Jonathan Fulford uit 2007, en zal nog
twee keer door Arte-televisie worden voorgesteld: op vrijdag 17 april
en op donderdag 23 april beide keren om 06:00 uur in de ochtend.
Alexander en Cecilia De Duitse radiozender WDR 3 volgt diezelfde eerste paasdag in het programma Bühne: Radio met twee Händel-werken: Alexander's Feast en de Ode for St. Cecilia's Day. Uitvoerenden
zijn het Collegium Cartusianum onder leiding van Peter Neumann, met
medewerking van het Kölner Kammerchor en de sopraan Simone Kermes; de
tenor Virgil Hartinger; en de bas Konstantin Wolff. Händels oratorium Alexander's Feast behoort vandaag de dag nog altijd tot één der meest populaire
muziekwerken van deze componist. Het werd op 20 februari 1736 voor het
eerst uitgevoerd in Londen voor een auditorium van 1300 mensen; het
werd vijf keer herhaald, en het succes is, ook na bijna drie eeuwen
niet weggeëbd. Händel was overigens niet de eerste componist die zich
over de tekst uit 1697 van de nog altijd tot de klassieken behorende
Engelse dichter John Dryden (1631-1700) heeft Deze zelfde John Dryden was eveneens de dichter van de ode met betrekking tot Santa Cecilia. Drie
jaar na de eerder genoemde ode heeft Händel deze ter ere van deze
heilige die tevens de christelijke beschermvrouwe van de muziek was èn is gecomponeerd. Op
22 november, de naamdag van de heilige in kwestie werd de ode voor het
eerst, ook weer in Londen, uitgevoerd. Zij wordt aan het einde van de
Alexander-ode even terloops genoemd en daarmee is de link tussen de
beide gedichten en eveneens tussen de twee composities gelegd.
____________ Afbeeldingen 1. Georg Friedrich Händel. Voorplat van de nieuwste Duitse biografie over deze componist, geschreven door Franz Binder (dtv premium24710). 2. Sopraan Kate Royal. 3. Tenor Ian Bostridge. 4. De Engelse dichter John Dryden. 5.
Santa Cäcilia. Zij leefde van ongeveer 200 tot 230 in Rome. De hier
afgebeelde voorstelling werd in de jaren 1599-1600 gerealiseerd door
Stefano Maderno (1575-1636) in de kerk Santa Cecilia in Trastevere.