De vier jaargetijden en andere voorstellingen in de volkskunstuiting onder de naam Hinterglasmalerei
Verrassend bundeltje Het
boekje dat ik heden van een dichteres annex beeldend kunstenares mij
vandaag na afloop van de officiële opening van een door haar met 11
eigen schilderijen ingerichte expositie in een zorgcentrum in de Stad
Groningen ten geschenke heb gekregen om te voorkomen dat het in het
oud papier zou belanden, is nauwelijks groter van omvang dan zo menig
middeleeuws monnikenwerk-Initiaal dat in de de Scriptoria van veel
toenmalige kloosters werd gecreëerd. Het boekje dat een omvang van 8 cm
x 10,7 cm heeft, bevat 15 afbeeldingen in kleur, alle geplaatst op een
rechterpagina (met oneven nummer) en de bijbehorende tekst is op de
bladzijde daartegenover te vinden. Drie jaargetijden en een stuk of
tien heiligen worden afgebeeld
in het juweeltje uit 1978, nog aangevuld met de maagd Maria en koning
Heinrich. Het vierde jaargetijde in dit geval de zomer siert het
stofomslag. De Hinterglasmalerei is
weliswaar reeds een heel oude techniek, die in verschillende culturen
al lang werd beoefend, maar in het geval van deze afbeeldingen gaat het
om Duitse volkskunst, die in het tweede kwart van de 18de eeuw meer en
meer in zwang is geraakt.