Minder dan een halve eeuw In de onnavolgbare VPRO-programmaserie Herenleed speelde hij de Vader, de Engel, de Kermisklant, de Kabouter: "Kabouters voor! Kabouters na!" en de Bruid: "Dag schat, is de boel aan kant?", alsmede zoveel andere, soms tot ver in het absurdistische reikende, rollen, die voor zijn participanten, Cherry Duyns en Armando, inspirerend hebben gewerkt. "Gisteren heb ik slechts twee pauwen gezien..." Het
Nederlandse digitale televisiekanaal GeschiedenisTV herhaalt op
donderdag 1 januari tussen 22:51 uur en 23:46 uur een
NPS-documentaire uit 2003, die werd uitgezonden in de reeks Het uur van de wolf, over leven en werk van de als performing poet te boek staande Johnny the Selfkicker, in het burgerlijke bestaan de Arnhemmer Johnny van Doorn (1944-1991). Met zijn de gedichtenbundel Een nieuwe Mongool, in 1966 deed hij zijn intrede in de Nederlandse letteren. Zes jaar later veroorzaakte de prozabundel Mijn kleine hersentjes,
verschenen in 1972, baarde hij flink wat opzien, en kreeg hij uit de te
verwachten hoeken veel lof, respectievelijk intense afwijzing. Dat
laatste kwam vooral door de onverwisselbare toon die de
teksten karakteriseerde, en als hij uit eigen werk voorlas, werd dit
element nog eens versterkt door zijn wijze van spreken, die niemand
onberoerd kon laten. Zijn veelal korte stukken werden binnen twee
decennia in zes bundels bijeengebracht. In de laatste verzameling, De lieve vrede,
beschreef Johnny van Doorn, toen vijfenveertig jaar oud, het moderne
gevoel dat zich in de jaren zestig van de vorige eeuw allengs had
ontwikkeld, in 'legendarische momenten' tussen zijn geboortejaar 1944
en het jaar van verschijnen, 1990. Twee jaar daarvoor waren onder de
intrigerende titel Door de weken heen reeds
zijn dagboeken verschenen, die echter alles behalve dagboeken zijn,
doch veeleer persiflerende notities over, doch vooral tegen, het leven
van alledag.
|