In Brussel scenisch Het
is bepaald geen zeldzaamheid dat veel operaliefhebbers alleen de naam
van de componist van een muziekdrama kennen en niet wie de librettist
is of in welk oorspronkelijk toneelstuk dan wel
in welke roman het werk zijn oorsprong vindt. In de begintijd van de
opera was dat wel anders en dat gold ook nog wel in de periode dat
Mozart en Haydn hun muzikale eindproducten aan de man brachten. Een uitzondering op die regel vormt onder meer de opera Death in Venice,
zeker als die liefhebbers van opera tegelijkertijd gesteld zijn op het
fenomeen (bioscoop)film, aangezien onder dezelfde titel al ruim een
kwart eeuw een zeer gewaardeerde film van Visconti de ronde doet over
onze globe waar deze, zij het minder dan in de beginjaren na de
gereedkoming ervan (1972), maar daar staat dan weer tegenover dat de
vertoningen via het huiskamerscherm niet alleen zijn toegenomen, maar
dat het aantal bereikte geïnteresseerden vele malen groter is. Zo komt het dat de naam van de Nobelprijswinnaar voor Literatuur, die de oorspronkelijke novelle, Der Tod in Venedig,
heeft geschreven, Thomas Mann ook in het Engelse taalgebied eerder
op iemands lippen zal verschijnen dan die van componist Benjamin
Britten (1913-1976) als het bovengenoemde muziekdrama ter sprake komt.
In Amsterdam concertant Deze
Britten-opera uit 1973 doet in twee van de drie Benelux-hoofdsteden de
komende dagen opnieuw zijn intrede. Aanstaande zaterdag wordt er een
scenische uitvoering van gegeven in de befaamde Munt-schouwburg van
Brussel: alles volgens de klassieke regels van het muziekdrama, al is er juist van dit meesterwerk meer dan eens beweerd dat het de gebruikelijke vorm van het fenomeen opera tart. Drie dagen later, op dinsdag 3 februari wordt van Death in Venice
in het Amsterdamse Concertgebouw een concertante uitvoering gegeven.
Wie daaraan, naast de internationaal hooggeprezen tenor Ian Bostridge,
hun medewerking verlenen, is te zien op het bewuste onderdeel van de website van de muziektempel aan de Van Baerlestraat in Neerlands hoofdstad. Een uitgebreider artikel dan het onderhavige heb ik gisteren opgenomen op de fin de siècle cultuursite All art is quite useless van Rond1900.nl. ____________ Afbeeldingen 1. Auteur Thomas Mann. 2. Componist Benjamin Britten.
|