Buitenkansje Op
de radiozender WDR 3 wordt, net als in tal van andere radio- en
televisieprogramma's in en buiten Europa, ook de nodige aandacht aan
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) geschonken, aangezien 2009
onder meer Mendelssohn-jaar is. En dat men in een week tijd ongeveer
zeven honderd twaalf keer het onvergelijkelijke Vioolconcert
van die meester ka beluisteren, is wel best, maar het is veel
interessanter om eens wat minder bekende composities van dezelfde
notenkundige te beluisteren. Daartoe
bestaat op zondag 22 februari een goede kans als men 's avonds om 22:00
uur de Duitse radiozender WDR 3 inschakelt. Dan presenteert Der WDR Rundfunk Chor een goed uur muziek van deze componist met vier totaal verschillende werken. Als eerste Der Jäger Abschied, opus 50 nr. 2, gevolgd door Psalm 114, opus 51, 3. Als vierde en laatste onderdeel zal ous 78 nr. 2 worden uitgevoerd: de twee motetten Richte mich Gott.
Die erste Walpurgisnacht Als derde werk in het programma wordt opus 60, voor solisten, koor en orkest Die erste Walpurgisnacht op tekst uit Faust van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) gespeeld.
Es lacht der Mai / der Wald ist frei / von Eis und Reifgehänge / Der Schnee ist fort / am grünen Ort / erschallen Lustgesänge. /
Ein reiner Schnee / liegt auf der Höh / doch eilen wir nach oben', /
begeh'n den alten heil'gen Brauch, / Allvater dort zu loben. / Die
Flamme lodre durch den Rauch! / Hinauf, hinauf! / So wird das Herz
erhoben.
De tekst verraadt al dat het met de winter is
gedaan, en dat de Meimaand voor ons ligt. Die erste Walpurgisnacht is
dan ook die van 3 april op 1 mei, en dan gaan 's mensen gedachten
althans van sommigen ten tijde van de 'heidenen' uit naar de Godin
Walpurga. Dit interessante en veelzijdige stuk muziek wordt relatief
weinig uitgevoerd, maar toen ik een halve eeuw geleden begon een
grammofoonplaten-collectie aan te leggen, kreeg ik wel de gelegenheid
voor een gulden of een ander heel laag bedrag een versie daarvan
met Nederlandse uitvoerenden daaronder het toen zo genoemde, doch
helemaal niet bestaande Nederlands Philharmonisch Orkest; een ad hoc
ensemble, dat speciaal voor zulke opnamen werd samengesteld, of
'slechts' zo werd genoemd, aangezien er tal van elementen opdoken, die
ernstige twijfels zaaiden omtrent de juistheid omtrent het door de maatschappij in kwestie beweerde. Aangezien die feiten niet direct met Mendelssohn te maken hebben, daarover wellicht een andere keer enige nadere details.