Herhaling Op
zaterdag 28 maart zal in het Nationaal Muziekkwartier te Enschede de
première worden gegeven van een nieuwe reeks voorstellingen van de
opera Fidelio (oder Die eheliche Treue) van
Ludwig van Beethoven (1770-1827). Het is de herhaling van een
productie, die in 2002 tot stand is gekomen onder verantwoordelijkheid
van Monique Wagemakers, die zo succesvol is geweest dat de Nationale
Reisopera heeft besloten er nogmaals mee door het land te trekken. Met
dit verschil dat er een geheel nieuwe bezetting van de rollen zal
worden gerealiseerd. Na de eerste voorstelling van aanstaande zaterdag
zal er op de laatste dag van maart nog een voorstelling worden gegeven,
te Maastricht. In de maand april worden er nog elf voorstellingen
gegeven, verspreid over negen provincies van ons land. De exacte data en in welke theaters dan zal worden opgetreden, is te vinden op het bewuste deel van de website van de Nationale Reisopera. Datzelfde geldt voor de cast
solisten en de leden van het 'creative team' die zullen worden
ondersteund door het Koor van de Nationale Reisopera en worden begeleid
door het Noord Nederlands Orkest. Dirigent is Patrick Devin.
Achtergronden Fidelio oder Die eheliche Treue
is een muziekdrama in drie bedrijven naar een tekst van Joseph
Sonnleithner (1766-1835), die als basis een libretto heeft gekozen van
Jean-Nicolas Bouilly (1763-1842) voor Léonore ou L'amour conjugal
uit 1798 van de Franse componist en zanger Pierre Gaveau (1760-1825),
die de rol van Florestan in zijn eigen opera zong. Dat libretto van
Bouilly werd overigens in dezelfde periode de jaren 1804 en 1805
door twee andere componisten gebruikt. De première van Fidelio met de tweede Leonore-ouverture werd op 20 november 1805 gerealiseerd met de componist als dirigent in het Theater an der Wien. Er zouden nog diverse veranderingen worden aangebracht, waarna Fidelio
ook steeds opnieuw in première ging in een andere ambiance en met de
eerste keer een andere dirigent, maar tijdens de eerste voorstelling
van de definitieve versie van de Duitse librettist Georg Friedrich
Treitschke (1776-1842) sloeg de componist opnieuw de maat; bij die
gelegenheid werd de ouverture Die Ruinen von Athen gespeeld. Vanaf de tweede voorstelling werd deze muzikale introductie echter vervangen door de Fidelio-ouverture. (wordt vervolgd) ____________ Afbeeldingen 1. Ludwig van Beethoven in 1804. 2. Theater an der Wien. 3. Librettist, vertaler en vlinderkundige Georg Friedrich Treitschke.
|