Eigentijdse klassieker De
Britse schouwzender BBC One Television biedt u en ons allen althans
diegenen van hen welke beschikken over een behoorlijk tot uitnemend
gezichtsvermogen de gelegenheid om in de nacht van vrijdag 8 op
zaterdag 9 mei, tussen 00:40 uur en 02:25 uur, te gaan kijken naar de
speelfilm High Fidelity,
die in 2000 door regisseur Stephen Frears werd gerealiseerd als
Brits-Ameriaanse coproductie. Grondslag voor die rolprent was het
gelijknamige boek van Nick Hornby dat in 1995 is verschenen en een
enorme bestseller is geworden.
Omzetting in beelden Sadie Smith in Time Magazine
bedacht deze Engelse auteur met het superlatief aandoende epitheton
'European Ambassador of Goodness'. De man die tal van zijn lezers weer
heeft laten geloven in de bevrijdende kracht van de muziek en van de
liefde, heeft mijn onverdeelde aandacht, maar zodra die beide maar de
meeste van deze is de liefde elementen worden aangevuld met een
derde: Het Spel en hier wordt bedoeld: Voetbal dan haak ik resoluut
af. Dat element op zich doet, vanzelfsprekend, geen enkele afbreuk aan
eventueel voorhanden zijnde kwaliteiten van het boek. Dat moet ook
Stephen Frears hebben beseft toen hij
besloot dat boek te verfilmen met acteurs, die er 3 voor wat betreft de
hoofdrollen niet om liegen: John Cusak die, als het moet, een wandelend understatement kan voordragen, Jack Black, Tim Robbins en Joan Cusak. Als basis voor de film dient de inhoud van High Fidelity,
vanzelfsprekend de grote lijnen daarvan. De locatie van het boek,
Londen, is ingeruild voor Chicago, waar een man genaamd Rob in die
rol zien we een ongelooflijke John Cusak een platenzaakje runt waar
alleen de ware adepten binnentreden.
Platen en vrouwen De
ietwat manische eigenaar van dat winkeltje behept met een ware
verzameldrift, waarbij hij alles indeelt volgens het systeem van een
Top 5. Zolang iemand vrijgezel is en zich weet te distantiëren van
sterk persoonlijk getinte bindingen en van al te onmaatschappelijke
verwikkelingen, kan zoiets nog wel goed gaan, maar die Rob heeft een
vriendin: Laura. En als die het besluit neemt dat ze er toch beter aan doet die Rob af te schrijven en zich te binden aan iemand anders, dringt het besef bij de verzamelaar door dat high fidelity niet alleen opgaat voor de door hem aanbeden zwarte schijf. Dat er aanvankelijk werd gedacht dat Nick Hornby (alle) mannen afschilderde als wezens die nauwelijks meer kunnen
dan het opwekken dan een meewarig hoofdschudden, is, oppervlakkig
beschouwd, zeker begrijpelijk, en laten we wel wezen hoeveel
meerderjarige mannen zijn er niet die inderdaad nooit verder zijn
gekomen dan het (al dan niet werkelijk) cultiveren van hun eigen
(pre)puberaal getinte homoërotische meestentijds diep verborgen
verlangens. Dat Tim
Robbins het ook hier weer geweldig doet, kan een extra impuls vormen om
die film te gaan zien; die positieve kwalificatie geldt overigens in
niet mindere mate voor Jack Black.
Serendipiteit Gisterochtend vond ik, tussen de afgeschreven boeken in een antiquariaat in Groningen, een nog ongelezen exemplaar van High Fiudelity.
Een paar uur later zie ik dat de film nog deze week door de BBC zal
worde uitgezonden. In geen van beide gevallen zocht ik naar hifi, maar
ik kreeg deze dubbel en dwars in de schoot geworpen. ____________ Afbeeldingen 1. Voorzijde van de Penguin paperbackeditie uit 2000 van High Fidelity. 2. Regisseur Stephen Frears tijdens het Cardiff Filmfestival van 2006. 3. Acteur John Cusak tijdes een persconferentie. 4. De Engelse auteur Nick Hornby. (Foto van het Blog Nick Hornby.)
|