Na zes decennia resultaat SPIEGEL
ONLINE meldt in een artikel van Alice Chapulny dat heden is
gepubliceerd, over een revolutie in de productie van chocolade, een van
oudsher Zwitsers product, waarover een in Zwitserland veel voorkomende
categorie consumenten, de bergbeklimmers, zowel bij hevige
koude, alsook bij sterke hitte al heel lang klagen, en het product
dat overigens voor de instandhouding van lichaamsenergie en een goed
gevoel dit vanwege de endorfine) dan ook nooit meenemen als ze de
hoogte in gaan. Het is ook een Zwitserse firma, die daarin verandering kan èn wil aanbrengen: Barry Callebaut, de belangrijkste producent van chocolade
ter wereld. Daar is men erin geslaagd een cacao-product te ontwikkelen
dat niet alleen caloriearm maar ook nog eens warmtebestendig blijkt te
zijn. Zes decennia lang heeft men er tevens bij de concurrentie naar
gezocht.
Opvallend
is dat zijdelings nog even een ander probleem dan dat van de
bikkelharde winterchocolade en de vla-achtige zomeruitvoering daarvan
wordt aangestipt: chocolade als dikmaker. Merkwaardig toch, aangezien
enige jaren geleden de BBC een documentaire heeft gefinancierd en na
gereedkoming uitgezonden waarin onomstotelijk zou zijn aangetoond dat
een normale consumptie van chocolade niet voor extra lichaamsomvang zou
zorgen. De boosdoeners zouden zitten binnenin bonbons. (Wordt wellicht vervolgd) __________ Afbeelding: Uitbeelding van twee chocola drinkende Mixteense koningen. Codex Zuche-Nutall.
|