Jan Mattheus de Grauw en zijn zoektocht naar artistieke authenticiteit
Inspiratie opdoen in West-Afrika Sedert
11 oktober is in Galerie MooiMan te Groningen een zogeheten
dubbeltentoonstelling te zien met werk van de Rotterdamse beeldend kunstenaar
Jan Mattheus de Grauw: zowel foto's, alsook schilderijen en tekeningen
en tegelijkertijd worden van de beeldhouwer Marcel Joosen zowel
bronzen beelden en daarnaast keramiek geëxposeerd. Al
gedurende anderhalf decennium onderneemt Jan Mattheus de Grauw tweemaal
per jaar een reis naar het West-Afrikaanse Gambia en Senegal om daar
ter plekke niet alleen zelf te gaan schilderen, te fotografen en te
tekenen, maar ook om les te geven. En niet in de laatste plaats wil hij
inspiratie opdoen om thuis verder te kunnen werken. Zijn impressies
blijven niet beperkt tot het omzetten in directe beelden van wat hij
ziet en anderszins ondergaat, maar eveneens in woorden: van al hetgeen
hem is bijgebleven van wat hij heeft kunnen waarnemen, en waarvan
iedere lezer zijn eigen beelden kan maken, om deze, in voorkomend
geval, te toetsen aan datgene wat hij in het boek kan vinden. Soms is
dat in eenvoudige gedichten die heel direct kunnen aanspreken, dan weer
in de vorm van verhaaltjes of begeleidende, respectievelijk
verklarende, teksten bij het beeldmateriaal.
Boekpublicatie Ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag is dit jaar het boek Salifu jongens, mannen en cultuur van Gambia en Senegal
van Jan Mattheus de Grauw verschenen: een publicatie, in een relatief
kleine oplage, van de Groningse Galerie MooiMan, met daarin foto's en
aquarellen, gedichten en verhalen.
Droom in ochtendlicht Boven mij in het rieten dak hoor ik hagedissen ritselen Vanuit mijn bed het brullen van de oceaan Wind waait door de smalle gaten en mijn klamboe staat bol Ik ben een zeiler in vroeg ochtendlicht
(met nog elf coupletten, verdeeld over twee pagina's.)
Estheet Niet
alleen de afgebeelde foto's laten zien dat deze Jan de Grauw een
estheet is met oog voor de schoonheid van mensen, dieren, bomen,
stranden en andere natuur-fenomenen; datzelfde is terug te vinden in de
uitbeelding van de wezens die hij treft en die hem in meer dan één
opzicht raken. Dan komen al zijn schrijf- en schildersmaterialen in
beweging en biedt hij zijn lezers en toeschouwers de mogelijkheid om via woord en beeld kennis te namen van datgene wat
hem heeft bewogen en geïnspireerd tot enigerlei culturele uiting, die
hij uit de economisch zo armelijke, maar in menig opzicht
tegelijkertijd zeer rijke gebieden uit West-Afrika meeneemt naar het
overvloedige westen. De mensen die hij daar heeft kennen tijdens zijn
werkperioden als uitvoerend beeldend kunstenaar en als leraar voor die
mensen welke graag iets willen uitproberen en veelal moeten dan twee
mensen tegelijk elkaar uitbeelden en hem figuurlijk op zijn
levensreis tijdelijk hebben begeleid veelal in figuurlijke zin, een
enkele keer ook letterlijk, zoals de door het toeval ingegeven, want op
27 november 2006 tijdens zo'n sessie als enige overblijvende Ousmane,
die daardoor tot interactie met de leraar werd voorzien. Het
resultaat dat via het penseel van die leraar is gerealiseerd, is in het
boek opgenomen op een hele pagina, waardoor de details voortreffelijk
tot hun recht komen. Warm aanbevolen derhalve.
De dubbele expositie bij Galerie MooiMan is nog te bezichtigen tot en met 22 november. Meer
informatie over de galerie en wat daar zoal te beleven valt, niet in de
laatste plaats op welke dagen en tijden, is te vinden op de website van dat kunstgebeuren in de Noorderstationstraat van Groningen. ____________ Afbeeldingen 1. Jan Mattheus de Grauw portretteert Ousmane. 2. Ochtendlicht en dito lucht aan strand. 3. Vieux Ousmane, 27 november 2006 Koubalan. 4. Voorplat van het boek Salifu.
__________ Jan Mattheus de Grauw: Salifu Jongens, mannen en cultuur van Gambia en Senegal.
Foto's en aquarellen, gedichten en verhalen. 72 pag. gebonden, 23 x
23 cm; rijk geïllustreerd. Galerie MooiMan, Groningen 2009. ISBN
978-9077957-110.