Documentaire
Zondag 12 september tussen 19:00 uur en 20:00 uur vertoont de Franse televisiezender TV 5 Monde de documentaire Sur la route légendaire du thé.
Daarin wordt gereisd door China, Vietnam, Laos en Burma, waar zich tal van theeplantages bevinden in verscheidene gebieden van die landen. Het lijkt, zeker van een afstand, alsof het om een geweldige hoeveelheid verschillende geuren gaat, maar als dat al het geval is, dan kunnen de kijkers daar heel direct niets van 'meenemen', aangezien bij de huidige stand van de technologie de kijkers nog geen geuren of smaken 'van het scherm' af kunnen ondergaan. In elk van de bezochte streken bestaan productiegeheimen die van generatie op generatie worden doorgegeven.
Thee in de westerse wereld
Thee is, niet alleen in de genoemde landen, maar ook in het Westen, in de afgelopen eeuwen langzaam maar zeker gemeengoed geworden, maar dat was in de begintijd van de import naar onze streken, zeker niet het geval. Het ging daarbij om een uiterst prijzig genotmiddel, dat in die dagen werd vergeleken met goud. Daarom werd in gezinnen die het zich konden veroorloven, de thee die niet alleen een genotmiddel, maar tevens een statussymbool was angstvallig bewaakt, en dat betekende in de praktijk dat de theebusjes of -doosjes meestal waren voorzien van een slot(je) opdat het huispersoneel er niet ook van zou kunnen snoepen.
Daarmee worden televisiekijkers die zich interesseren voor Britse antiquiteiten, nog met enige regelmaat geconfronteerd als tijdens één van die programma's waarin stukken worden geschat en/of geveild, met enige regelmaat een zogeheten (tea)caddy opduikt, waarvan sommige uiterst zeldzaam want van bijzonder materiaal blijkt te zijn gemaakt. Op vrijdag 17 september zal TV 5 deze documentaire herhalen; op zondag 19 september, tussen 19:00 uur en 20:00 uur volgt opnieuw een uitzending van deze film. Het is evenmin ondenkbaar dat Arte-televisie deze documentaire overneemt.
____________
Afbeeldingen
1. Theeplantage in India.
2. Theeplant zoals opgenomen in het standaardwerk van Koehler (1887).