Thomas Manns roman Buddenbrooks uit 1901 opnieuw verfilmd
Vanaf 25 december De roman Buddenbrooks van Thomas Mann (1875-1955) voor het eerst verschenen 1901 werd een mijlpaal in de geschiedenis van de Duitse prozaliteratuur.
Niet alleen leverde het boek dat in negentiende eeuwse
koopmanskringen van de Hanzestad Lübeck speelt de schrijver in 1929
de prestigieuze Nobelprijs voor Literatuur op, het familiedrama is tot
op heden het meest populaire boek in Noord-Duitsland. Op 25 december aanstaande is de nieuwste inmiddels alweer de vierde verfilming van Manns eerste grote roman
in de Duitse bioscopen te zien. Hoewel er ook vage berichten opdoken
dat de film vanaf die datum op de buis te zien zou zijn, is dat niet
erg waarschijnlijk. Wel hebben enkele regionale ARD-zenders aan het
project meebetaald, en dat houdt in dat het recht om de eerste
uitzending op de beeldbuis te realiseren, bij dat instituut berust. Het
zou daarom wel eens kunnen gebeuren dat tijdens de kerstdagen van 2009
de 150 minuten durende rolprent alsnog, zij het in afleveringen, het huiskamerscherm
komt inkleuren. Want dat het een kleurig gebeuren zou worden, werd
duidelijk toen de intussen vooraanstaande Duitse regisseur Heinrich
Breloer (geboren in 1942) die zeer veel internationale bekendheid
heeft gekregen met modern Duits filmdrama, zowel in spelvorm alsook met
het voorkomen van docudrama aan de slag is gegaan.
Andere aanpak Breloer
is afgeweken van de gebruikelijke benadering van een stof, en hij heeft
de roman vol feiten en fictie van Thomas Mann gestalte gegeven als
conventioneel ondergangsdrama zonder daarbij experimenten in de regie
te wagen. Het zou hem, zo zei hij zondag 14 december in een interview,
dan ook niet verbazen als menig kijker die nieuwe film als "zu bieder"
zou ondergaan. Als we in aanmerking nemen dat er thans wereldwijd een
zware crisis in de financiële en economische handel en wandel heerst en
de gevolgen daarvan voor menigeen van enorme omvang zijn, is het
verhaal inhoudelijk alleen maar actueel en zal alleen iemand die
psychisch erg doof en blind is de actualiteit in het verhaal ontgaan.
Teksten die drie jaar geleden in het draaiboek zijn opgenomen, zouden
uit de actualiteit van gisteren en vandaag hebben kunnen stammen. Met
een budget van zestien miljoen euro is Breloer erin geslaagd een sfeer
op te roepen van enerzijds de grote lijn de wereld van veel
internationale handel die Lübeck in de loop van enkele eeuwen heeft
opgestoten in de vaart der volkeren en, daar tegenover, alledaagse
beslommeringen van een huis vol individuen wier verlangens botsen met die
van het gezin en de direct daaraan verbonden toestanden en
gebeurtenissen, zakelijke belangen en divergerende krachten.
Dat
dit op een gegeven moment leidt tot de noodzaak persoonlijke belangen
steeds meer naar de achtergrond te laten verdwijnen waarbij zelfs een
ogenschijnlijk zo schitterende balnacht simpel als beursvloer en
handelshuis fungeert omdat de dochter des huizes aan de (zeer
vermogende) man moet worden gebracht , is een weliswaar niet
ongebruikelijk fenomeen in zakenkringen, maar evenzeer een gebeuren dat
in veel gevallen de hoogst persoonlijke tragedie als een geest uit de
fles tovert. In de vierde generatie is er buiten de ooit zo
respectabele familienaam niet veel over bij de laatste nakomeling, die
zich in totale vervreemding overgeeft aan de muziek. Breloer
erkent dat die elementen in het verhaal voor hem aanleiding hebben
gevormd zich stipt te houden aan het conventionele ondergangsdrama dat
Thomas Mann schildert: vol feiten en fictie overigens, want reeds rond
de vorige eeuwwisseling liet die auteur zeer persoonlijke ervaringen
binnen het gezin Mann meespelen in het anderzijds bedachte verhaal over
de vier generaties Buddenbrook.
Protagonisten Thomas Mann die de roman aanvakelijk de titel Abwärts
had willen meegeven, maar er hoogstwaarschijnlijk goed aan heeft gedaan
om daarvan af te zien beschrijft met groot meesterschap het lot van
senatoren en groothandelaren van de Lübecker familie Buddenbrook. Voor
de rol van senator Buddenbrook heeft de regisseur een beroep gedaan op
Armin Müller-Stahl (geboren 1930), die in Breloers epos Die Manns de rol van Thomas Mann speelde. Heinrich
Breloers keuze voor Iris Berben (geboren 1950) om aan de rol van
Elisabeth Buddenbrook invulling te geven, is, althans 'op het eerste
gezicht', volkomen onbegrijpelijk, aangezien deze dame doorgaans weinig
anders laat zien dan het clichévrouwtje dat zo uit haar yoghurtreclame
is weggelopen. Dat ze desondanks razend populair is in allerlei
verschillende typen, die echter altijd op hetzelfde typetje uitkomen
en dat geldt eveneens voor diverse van haar collega's, die allen ook
het predikaat "große Schauspielerin" opgeplakt hebben gekregen, maar
toch altijd weer slechts dat ene masker opzetten , verbaast uiteraard
niemand. Wellicht
heeft Heinrich Breloer adequatere gegevens ter beschikking gehad en is
hij erin geslaagd Iris Berben zodanig aan te sturen dat ze iets laat
zien dat lang in het verborgene is gebleven; dat zou dan een extra
verdienste zijn. Dat
geldt ook voor het feit dat Breloer op de in het boek aangegeven
locaties in Lübeck heeft gedraaid en dat hij het Buddenbrook-huis zelfs
heeft laten nabouwen. In deze nieuwste verfilming van Buddenbrooks spelen ook enkele Nederlandse acteurs mee, zoals Krijn ter Braak, Fedja van Huêt en Cas Enklaar. ____________ Afbeeldingen 1. Voorzijde van het stofomslag van een speciale editie in één band van Thomas Manns roman Buddenbrooks. 2. Auteur Thomas Mann in zijn jonge jaren. 3. Eerste blad van Thomas Manns oorspronkelijke Buddenbrooks-manuscript. 4. Acteur Armin Müller-Stahl. 5. Actrice Iris Berben.