Passie voor films van Buñuel BBC
Two Television heeft de komende dagen, steeds heel laat op de avond,
respectievelijk vroeg in de nacht, drie keer een programma dat
eenmaal deels en tweemaal geheel is gewijd aan de pianist Alfred
Brendel die in 1931 in Moravië werd geboren.
 Dat begint dinsdag 3 februari 's avonds om 23:00 uur onze tijd in The culture show. Zelfs programma's van niveau worden door BBC-apparatsjiks als show
gekwalificeerd driewerf bah; het gaat toch niet over minder
begaafden, schreeuwerig-hersenloze figuren en/of andere halve garen,
althans in principe niet. In dat programma wordt een der zeldzame
interviews met Brendel getoond waarin blijkt dat hij zeer gepassioneerd
kon raken door de latere films van Luis Buñuel.
Repeteren en discussiëren In de nacht op woensdag 4 februari wordt tussen 00:20 uur en 01:30 uur de film Alfred Brendel: man and mask
vertoond. Daarin repeteert hij delen uit pianoconcerten van Ludwig van
Beethoven (1770-1827), samen met dirigent Simon Rattle. Dan volgt nog
een discussie met Matthias Goerne over Schuberts Winterreise. Brendel
die zich al geruime tijd heeft teruggetrokken uit het openbare
muziekleven, was één van de pleitbezorgers voor het gebruik van een
grote Bösendorfer-vleugel in werken van onder meer Schubert. Tal van
zijn recitals zijn opgenomen en in de jaren tachtig op diverse zenders,
verspreid over Europa, uitgezonden. Het is de hoogste tijd dat men,
eventueel homoepatisch gedoseerd, deze opnieuw gaat uitzenden.
Schubert, Bösendorfer en Brendel zelf hebben dit ruimschoots verdiend.
 De drie grote klassieken uit Wenen In
de nacht van woensdag 4 op donderdag 5 februari presenteert Stephanie
Hughes op dezelfde zender bijna een uur muziek, de door Alfred Brendel
zal worden gespeeld. Het betreft stukken van Franz Schubert
(1797-1828), Joseph Haydn (1732-1809) en Wolfgang Amadeus Mozart
(1756-1791). Het
programma duurt bijna een uur en staat gepland voor 00:20 uur en 01:15
uur. Gezien de ontwikkelingen in de wereldwijde crisis, die financiële
gevolgen voor alle maatschappelijke geledingen zal hebben en derhalve
tot gevolg heeft dat er minder nieuwe programma's zullen kunnen worden
geproduceerd, is het zo lijkt mij in eerste instantie en ook nog na
dieper nadenken geen verkeerde gedachte om wat vaker in de archieven
te duiken en zeldzame opnamen qualitate qua of anderszins opnieuw
te vertonen, en zulke muziekprogramma's hoeven zich niet te beperken
tot die momenten waarop de meeste luisteraars reeds op één oor liggen.
Bovendien is het niet uitgesloten dat men er ook weer een nieuw publiek
mee kan genereren. ____________ Afbeeldingen 1. Pianist Alfred Brendel. 2. Handtekening van Franz Schubert.
|