Daniel C. Dennett, Freedom Evolves, 347 pp., bibliography, index, Penguin Books, 2003,
£ 9,9
Vooreerst een waarschuwing: Penguins zijn niet
duur en steeds verzorgd uitgegeven, maar
ze zijn meestal gezet uit een te kleine
letter en dat maakt zeker het lezen van een ernstige filosofische tekst
moeilijker dan nodig of wenselijk. Koop dus de hardcover, op die paar euro zal
het ook wel niet aankomen, zeker? Op eBay of Amazon vind je die wel voor
ongeveer dezelfde prijs. Vraag me niet waarom ik dan toch die paperback gekocht
heb
Er is ook een Nederlandse vertaling: De
evolutie van de vrije wil, Amsterdam, Contact, 2004, ISBN 90-254-1749-3
Daniel Dennett behoort tot die beperkte groep
van auteurs voor wie ik een diepe bewondering heb. Zij zijn in staat om moeilijke
materie op een bevattelijke, zelfs aantrekkelijke en boeiende manier te
presenteren. Eens je er een beetje de slag van weg hebt, bieden ze een ongekend
intellectueel genot. Bovendien stimuleren ze je al tijdens het lezen om zelf
ook te gaan nadenken, om voorbeelden te zoeken in je eigen leven, om wat je
leest ook toe te passen. Dat is een niet geringe verdienste.
Ik las dit boek aansluitend bij dat van
Antony Flew, die een van zijn hoofdstukken aan hetzelfde onderwerp wijdde, klik
hier voor mijn bespreking: http://blog.seniorennet.be/kareldhuyvetters/archief.php?ID=524203.
In elke discussie over de vrije wil van de
mens komt men voor het probleem te staan van de wetten die het heelal
beheersen. Hoe meer we over onze wereld te weten komen, hoe verder de
wetenschap vordert, hoe meer mysteries er opgelost worden, zo veel te meer gaat
men zich vragen stellen over de mens, die een deel is van die wereld. De
wetenschap toont aan dat alles onderworpen is aan wetmatigheden. Is dat ook het
geval voor de mens?
Dit is niet zomaar een filosofische vraag,
ze heeft ook consequenties. Als wij mensen niet vrij zijn, maar voorbestemd om
machteloos de wetten van de wereld te ondergaan, dan komt ook onze
verantwoordelijkheid in het gedrang. Ik kon niet anders, ik moest wel, ik werd
gedwongen door de omstandigheden, het was sterker dan mezelf.
Dennett legt geduldig uit dat dit niet de
juiste vraagstelling is. Jazeker, de wetten van de wetenschap zijn onveranderlijk.
Alles heeft een oorzaak en een gevolg. Niets gebeurt zonder reden. Maar als we
even om ons heen kijken, dan weten we dat het niet zo simpel is als dat.
Als je op een bal schopt, dan vliegt die
weg. De wetten van de fysica zijn hierop van toepassing. Simpel. Maar bij
Standard en bij de Rode Duivels weten ze dat niet elke bal die je naar het doel
schopt ook in de netten belandt. De wetten van de fysica zijn onverminderd van
toepassing op alles wat in het voetbal gebeurt, niets ontsnapt eraan, er is
geen enkel element van onzekerheid mee gemoeid. En toch is het resultaat van
elke wedstrijd onvoorspelbaar (tenzij er Chinese belangen in het spel zijn).
Zelfs in uiterst simpele omstandigheden kan
je nooit zeker zijn van de afloop. Strafschoppen, bijvoorbeeld. De bal ligt op
de stip, een man achter de bal, een man op de doellijn. Hoe moeilijk kan dat
zijn? En toch wil niemand (al) zijn geld verwedden op het resultaat. De wetten
van de fysica volstaan met andere woorden niet om het resultaat te voorspellen.
En waarom niet?
Om helemaal voorspelbaar te zijn, moeten de
fysische processen uiterst eenvoudig zijn, zoals in de les fysica. Als je water
verwarmt, dan kookt het op 100 graden. Als je een loden balletje laat vallen,
dan doet het er altijd even lang of kort over om op de grond te vallen. Maar
onze wereld is geen laboratorium, de omstandigheden zijn nooit ideaal, nooit
helemaal dezelfde. Denk aan de strafschop: er kan zoveel verkeerd gaan! Als we
die strafschop helemaal tot op het bot zouden ontleden, met vertraagde beelden
en met duizend sensoren, lichtmeters, fotocellen en wat nog meer, dan zouden we
precies kunnen aantonen waarom de bal over het doel ging, of gestopt werd, of
in de netten belandde. De wetten van de fysica volstaan om (achteraf) alle
details van die gebeurtenis te verklaren, al zou dat veel tijd, geld en moeite
vragen. Maar wij twijfelen er niet aan dat het zo is. Er is geen duivel mee
gemoeid, geen boosaardige krachten, geen geluk, geen mysterieuze kracht of
invloed.
Je ziet het probleem: enerzijds volledige
doorzichtigheid en toepassing van de wetten van de fysica; anderzijds absolute
onvoorspelbaarheid.
Het probleem is echter niet onoplosbaar.
Het ligt hem allemaal in de complexiteit van de gebeurtenissen. Eenvoudige
processen zijn voorspelbaar, maar hoe groter de complexiteit, hoe minder
voorspelbaar. Neem het voorbeeld van het loden balletje dat we in het
laboratorium van een helling laten rollen en vervolgens op de tafel laten vallen.
Stel dat we het balletje hebben laten aanmaken met de grootst mogelijke
precisie, de kleinst mogelijke afwijking. Stel dat de tafel volmaakt effen is.
Wat gaat het balletje doen? Het valt, botst enkele keren en ligt dan stil. Het
is mogelijk, als er werkelijk geen enkele afwijking is, dat het balletje ter
plaatse stuitert, dat het dus op dezelfde plaats blijft botsen en op die zelfde
plaats blijft liggen. Er is geen reden waarom het dat niet zou doen. Het is dus
mogelijk en zelfs waarschijnlijk. Maar zeker kunnen we niet zijn, want bij de
allerkleinste afwijking van het balletje, de tafel, de lucht, de temperatuur,
de magnetische omstandigheden en wat nog allemaal, zal het balletje niet recht
naar omhoog stuiteren, maar een beetje zus of zo en zo zal het totaal
onvoorspelbaar zijn waar het uiteindelijk zal stilvallen.
Je ziet dat zelfs onder zeer gecontroleerde
omstandigheden eenvoudige proefopstellingen geen voorspelbaar resultaat hebben.
En toch twijfelen we er geen ogenblik aan dat er voor elke afwijking een goede,
fysische reden is.
Als dat al het geval is voor dergelijke
eenvoudige en gecontroleerde opstellingen, hoe veel te meer dan voor wat we het
reële leven noemen?
Biljarten is ook een spel met ballen, maar
is het niet precies de onvoorspelbaarheid van het resultaat van het aanstoten van
de ballen die het spel zo fascinerend maakt? Ook hier aarzelen we geen seconde
om te zeggen dat alles strikt de wetten van de fysica volgt, maar de
omstandigheden zijn zo complex dat we op geen enkel moment zeker kunnen zijn
van de afloop. Een van de belangrijkste elementen in deze proefopstelling is
de mens, dat is duidelijk. Als ik biljart, dan is de kans dat ik punten haal
zeer gering. Als een kampioen speelt, dan is het voorspelbaar dat hij beter zal
doen dan ik: zijn kundigheid maakt het verschil. Hij is onderworpen aan de
wetten van de fysica, maar hij kan op die louter fysische gebeurtenissen een
invloed uitoefenen. Het is hoe hij de keu hanteert, waar hij de bal raakt en
hoe, hoe hard of zacht en zo verder.
In de reële wereld zijn de processen zeer
complex. Het is zelfs vrijwel onmogelijk om ze allemaal te onderkennen of zelfs
waar te nemen. Wij weten niet, of bijna niet, wat er gebeurt diep onder het
aardoppervlak. Aardbevingen zijn zo goed als onvoorspelbaar. En toch weten we
dat ook daar enkel de wetten van de fysica aan het werk zijn. We zoeken geen
verklaringen in het gedrag van de mensen die daar wonen, noch bij de goden die
ze aanbidden of beledigen, zoals in het Oude Testament. De complexiteit van de
omstandigheden, de onbeheersbaarheid van de natuurkrachten, dat maakt dat er
natuurrampen zijn die we niet kunnen voorspellen of verhinderen.
Is er dan sprake van toeval?
Ja en neen. Als je met toeval bedoelt dat
men de precieze oorzaak niet kan aanwijzen, maar dat ze er wel degelijk is, of
toch een hele reeks van omstandigheden die allemaal samen de oorzaak zijn, dan
is dat toeval, ja. Maar als je bedoelt dat er een element van toeval schuilt in
de wetmatigheden van de wereld, neen, dan niet. Er zijn geen afwijkingen van de
wetten van de wetenschap, ook al hebben we nog niet al die wetten helemaal
doorgrond. Wat wij toeval noemen is enkel het gevolg van de complexiteit van de
situaties. Het lijkt toeval, maar het is het niet.
Want stel eens dat er echt toeval was: dat
het loden balletje halverwege even bleef hangen en dan toch maar viel; dat je
met je keu los door de biljartbal zou stoten; dat de strafschopbal even voor de
doelman bleef hangen om vervolgens tussen zijn benen te verdwijnen.
Als we echt met toeval rekening zouden
moeten houden, dan was de lol er toch af? Nu kunnen we sakkeren op de arme
speler die een strafschop mist en juichen om de doelman die er weer een stopt.
Als er toeval is, dan zeg je gewoon: tja, toeval hé? De spelers konden er niets
aan doen, het is gewoon zo
Geen mens die nog naar een voetbalwedstrijd gaat
kijken, wedden?
Hetzelfde met een persoonlijke God, die een
eigen wil heeft en ingrijpt in de wereld. Als die er voor zorgt dat er dingen
gebeuren, ook tegen de wetten van de wetenschap in, dan is er alleen nog chaos:
je kan je aan alles verwachten, je kan nergens meer op rekenen. Mirakels zijn
mogelijk, je kan je God om bijstand smeken
De spelers bidden vooraf om een
overwinning, God verhoort hun gebed, zelfs als ze slecht spelen. Wat moeten de
toeschouwers daar van maken? Een onverklaarbaar spektakel, tot ze s
anderendaags in de krant lezen: smeekgebed van aalmoezenier in kleedkamer
verhoord, derdeklasser wint onverwacht van de leider in de ereklasse! Kom, nou
Als je een geldstuk omhoog gooit, is het
kruis of munt. Simpel. Als je met de dobbelstenen gooit, is de kans om een
bepaald resultaat te halen zeer verschillend: klik hier voor meer uitleg: http://blog.seniorennet.be/kareldhuyvetters/archief.php?ID=186.
Je hebt één kans op zes dat je een zeven gooit, maar slecht één kans op 36 dat
je twee of twaalf gooit. Als je iemand een kaart laat trekken, is er één kans
op 52 dat zij een bepaalde kaart trekt, de kans dat zij tweemaal na elkaar dezelfde
kaart trekt
Als twee ouders samen een kind maken, dan
weten ze niet of het een jongen of een meisje zal zijn. Broers en zussen lijken
vaak helemaal niet op elkaar, enkel eeneiige tweelingen doen dat. Het is zonder
meer duidelijk dat niemand ook maar enigszins verwacht dat dezelfde ouders
identieke kinderen zouden maken, zelfs niet als dat tezelfdertijd gebeurt, bij
twee-eiige tweelingen; er is niemand die niet verwacht dat eeneiige tweelingen
identiek zijn. Maar niemand zal eraan denken om dat gewoon toeval te noemen.
Wij weten dat er goede redenen voor zijn, al kennen we de details niet en zeker
niet op voorhand. Het is niet omdat er wetmatigheden zijn dat alles
voorspelbaar zou zijn.
We hebben het vooral gehad over min of meer
statische omstandigheden, waarbij de meeste elementen vastlagen. Maar zo zit
onze wereld niet ineen. We zijn met zeven miljard mensen op een enorme
aardkloot. Dat brengt een onvoorstelbaar aantal onvoorspelbare omstandigheden
mee. Want mensen zijn geen loden balletjes, geen biljartballen, geen voetbal,
geen bomen, geen dieren. De mens, homo sapiens is, als gevolg van een lange
Darwiniaanse evolutie, uitzonderlijk goed in staat om op omstandigheden te
reageren. We kunnen een kromme bal in de winkelhaak doen belanden, of voor
open doel blunderen. We kunnen de omstandigheden correct inschatten of niet.
Wij zijn niet het krachteloze slachtoffer
van de omstandigheden, wij kunnen erop reageren, wij grijpen in in ons eigen
bestaan, in dat van anderen en in de wereld. We doen dat veel beter dan andere
levende organismen, omdat wij beschikken over een hoog ontwikkeld verstand,
gekoppeld aan een goed ontwikkeld lichaam met goede zintuigen. Dat laat ons toe
om zelf voor een groot gedeelte te bepalen hoe het ons vergaat. Wij kunnen schuilen
voor het gure weer of het trotseren met aangepaste kledij. Wij kunnen onze
honger stillen, we kunnen voorraden aanleggen, we kunnen moeilijkheden voorzien
en ze omzeilen. We kunnen een partner kiezen die ons genegenheid schenkt en
desgevallend kinderen.
Wij leven in een wereld die draait volgens
onveranderlijke wetten, we rekenen erop dat het zo is. Ook wij zelf zijn aan
die wetten onderworpen, maar niet helemaal. Wij kunnen niets doen dat tegen die
wetten indruist, maar de complexiteit van de omstandigheden, gecombineerd met
onze verstandelijke vermogens, maakt dat wij de wereld niet lijdzaam moeten ondergaan.
En toch zijn wij niets anders dan een deel
van die materiële wereld en dus ook zelf helemaal onderworpen aan de wetten van
oorzaak en gevolg. Biologie is ook een natuurwetenschap zoals fysica, maar elke
fysicus en elke bioloog zal beamen dat biologie veel complexer is dan welk
fysisch vraagstuk dan ook. Als wij een mens bekijken, dan is die het resultaat
van al wat eraan voorafgaat. Het is bijvoorbeeld zo dat elk van onze persoonlijke
voorouders geleefd heeft tot hij of zij in staat was om zich voort te planten
en dat ook ten minste één keer heeft gedaan. Dat is evident, achteraf gezien,
maar hun kansen op overleving en voortplanting waren dat absoluut niet. Wij
stammen elk af van een zeer uitzonderlijke lange reeks superieure overlevers en
succesvolle voortplanters, anders waren we er niet.
Van elke mens kunnen we zo de volledige
geschiedenis bedenken, tot aan de Big Bang desnoods. Dat verleidt sommigen
ertoe om te stellen dat de mens, elke mens volledig voorspelbaar is, dat het
niet anders kan dan dat hij of zij er is en zoals hij of zij is. Voor elk
gevolg was er een oorzaak, voor elke oorzaak een gevolg, nergens was er een
mogelijkheid om daaraan te ontsnappen.
Ook dat is waar en niet waar. We zijn zoals
we zijn omdat de omstandigheden dat zo bepaald hebben. Maar op talloze momenten
in elk van onze geschiedenissen had het helemaal anders kunnen gaan. We hadden
er ook niet kunnen zijn, het is zelfs hoogst uitzonderlijk dat we er zijn, dat
er überhaupt mensen zijn. We hadden er ook helemaal anders kunnen uitzien. We
moeten ook hier heel duidelijk het onderscheid maken tussen de wetmatigheid die
er zekerlijk is en het resultaat daarvan. Het is immers niet zo dat een bepaald
resultaat slechts door één enkele set van omstandigheden kan veroorzaakt
worden. Als een voetvalploeg verliest van een andere, dan is dat het gevolg van
al de omstandigheden, maar dat ene resultaat, het verliezen kan op talloze manieren:
1-0, 2-0 etc., met elf spelers of met tien etc., etc. Het is ook niet zo dat
een bepaalde set van omstandigheden noodzakelijk hetzelfde gevolg moet hebben:
niet alle omstandigheden wegen altijd even zwaar. Men zou zelfs kunnen zeggen
dat het vrijwel onmogelijk is dat identiek dezelfde omstandigheden, werkelijk
identiek, zich tweemaal kunnen voordoen, de kans daarop is infinitesimaal
klein.
Wat is dan uiteindelijk de vrijheid van de
mens?
Het is een vrijheid binnen beperkingen. Wij
kunnen niet om het even wat, we zijn gebonden aan de wereld waarin we leven,
het resultaat van een voorgeschiedenis en een evolutie. We willen ook niet om
het even wat, ook dat hangt af van wie we zijn. We hebben onszelf niet gemaakt,
we moeten roeien met de riemen die we hebben. Maar we zijn wel in staat om te
reageren op omstandigheden, om het beste of het slechtste te maken van de
kaarten die ons toebedeeld zijn.
Het is niet zo dat wij op elk moment om het
even wat kunnen doen of laten, dat is een louter theoretische veronderstelling
die niets met de praktijk te maken heeft. Wat we doen en laten hangt af van wie
we zijn en wie we zijn is wat we geworden zijn. In die evolutie van het mensdom
en van elke mens zijn er talloze momenten geweest waarop de toekomst de ene
richting uitkon of de andere.
Als individu ben ik het resultaat van de
grote evolutie en ook van mijn eigen persoonlijke ontwikkeling, die ik voor een
aanzienlijk gedeelte zelf heb gekozen. De keuzes die ik gemaakt heb, waren
gesteund op wat ik op dat moment belangrijk achtte, bewust of onbewust. Zeker,
ik was sterk beïnvloed door mijn voorgeschiedenis, voor een deel zelfs zo goed
als voorbepaald, maar toch waren het mijn eigen keuzes, het resultaat lag niet
van tevoren vast.
Dat is de vrijheid die we hebben, om met
kennis van zaken te kiezen uit mogelijkheden, of om mogelijkheden bij te
creëren, of om keuzes te ontwijken. Het is geen theoretische vrijheid, maar een
zeer praktische, een zeer concrete en ze bepaalt wie ik ben.
Er is dus geen sprake van determinisme. De
wetten van de wetenschap zijn onverkort van toepassing op de hele wereld, ook
op de mens. Maar binnen die wetten is er een werkelijk oneindige mogelijkheid
aan variatie en wat er in de praktijk gebeurt of niet gebeurt, hangt af van
ontelbare factoren. In onze mensenwereld is de complexiteit uiterst groot,
omdat de mens zon complex wezen is en in staat om actief in te grijpen in zijn
bestaan.
Maar er kan ook geen sprake zijn van
indeterminisme, van een wereldvreemd element van louter toeval of van goddelijke
genade en straf of een andere onverklaarbare willekeurige kracht. Er is geen
behoefte, zoals Laplace aan Napoleon zei, aan dergelijke hypothesen. De wereld
blijft draaien en op de wereld ontwikkelt zich het leven, allemaal volgens de
wetenschappelijke wetten. Onze vrijheid speelt zich daarbinnen af.
Die vrijheid is de basis van elke moraal.
Enkel wanneer wij binnen betrouwbare wetmatigheden zelf keuzes kunnen maken, wanneer
wij als complex persoon op onze eigen manier inspelen op de omstandigheden,
zijn wij ook verantwoordelijk voor onze daden.
Dit bewustzijn, namelijk dat wij zelf de
volle verantwoordelijkheid dragen voor onze keuzes, maakt ons waarlijk tot
mens.
Categorie:levensbeschouwing
Tags:filosofie
|