Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
BeZO pakt uit met Beverse Goestjes BeZo, Vereniging van en voor de Beverse Zelfstandige Ondernemers, pakt uit met een nieuw initiatief vol Beverse Goestjes.
Met dit initiatief wil de vereniging een hart onder de riem steken van de Beverse Handelaars. Iedereen die het wenst kan voortaan een verrassings- geschenkpakket samenstellen. Dit met uitsluitend producten van verschillende Beverse handelaars. Hiermee worden niet alleen de lokale Beverse handelaars gesteund in deze moeilijke tijden, maar kan je iemand verrassen met een geschenk vol Beverse Goestjes. Hoeveel u aan zo’n pakket wenst te besteden bepaalt u zelf. Alle te verkrijgen producten, voorzien van de prijs, zijn te vinden op de website van BeZO klik hier. Via de site kan het pakket samengesteld worden, een paar dagen daarna kan het afgehaald worden bij Sabine Kerkhove aan de Kortrijkseweg 224/1 te 8791 Beveren-Leie. Een permanente link naar BeZO is te vinden in de rechter marge
Versnelde start aanleg kunstgrasvelden in Beveren-Leie, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve.
Foto archief oude tribune KSK Beveren-Leie in april 2006
Omdat de voetbalcompetities in lagere reeksen dit seizoen definitief gestaakt zijn, kan de geplande aanleg van de kunstgrasvelden in Beveren-Leie, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve versneld ingepland worden vanaf eind maart. Daarover bereikten de stad, het studiebureau en de aannemer een overeenkomst.
Het kunstgrasveldproject bestaat uit 4 nieuwe kunstgrasvelden op Waregems grondgebied. In december 2020 werkte de aannemer het eerste veld al af. Dit was de vervanging van het oudste kunstgrasveld van Waregem, op het oefencomplex van Essevee. De andere 3 velden komen in Beveren-Leie, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve.
Omdat het daar telkens over het hoofdterrein gaat, was het tot voor kort nog niet mogelijk om de heraanleg concreet in te plannen. Nu er definitief niet meer gevoetbald wordt dit seizoen, kan de timing vervroegd worden. De aanleg van de 3 kunstgrasvelden start gelijktijdig eind maart. De aannemer zorgt op alle locaties niet alleen voor een kunstgrasveld, maar ook voor de (her)aanleg van de omgeving rond de velden. Het einde van dit project is voorzien in de loop van juni.
Na de afronding van het hele kunstgrasproject zullen alle Waregemse voetbalclubs over een kunstgrasveld beschikken. Voor elke club betekent dit een mogelijk intensiever gebruik en betere spreiding van trainingen en matchen over al hun velden.
Jeugdboekenmaand viert feest In 2021 bestaat de Jeugdboekenmaand vijftig jaar. Reden genoeg voor de bibliotheek om een feestje te bouwen in maart. Eigenlijk zullen er zelfs 110 feestjes gehouden worden, want zoveel klassen schreven zich in voor een feestpakket van de bib. 'Lezen is een feest!': onder die noemer vieren we een maand lang!
Feestpakket voor in de klas Omdat er dit jaar geen auteurslezingen in de bib kunnen doorgaan, zorgt de bib voor feestpakketten. Leerkrachten van het kleuteronderwijs en lager onderwijs konden zich inschrijven voor een pakket dat ze vanaf vandaag kunnen afhalen. Naast enkele feestmaterialen, boeken en wat lekkers, zit er ook een boekje boordevol opdrachten in. Met het resultaat van al die creativiteit maakt elke klas kans op een mooie prijs. Klassen van het derde en vierde leerjaar en kleuterklassen maken kans op een boekenpakket ter waarde van 150 euro voor in de klas. Het eerste en tweede leerjaar kan een auteurslezing van illustrator Joris Thys winnen. Een lezing van auteur Danny De Vos is dan weer de prijs voor het vijfde en zesde leerjaar. Beide auteurs zullen de winnende klassen met een bezoek vereren eind dit schooljaar.
Onder voorbehoud: voorstelling Kip van Troje Uiteraard is het nu nog koffiedikkijken wanneer de coronamaatregelen versoepeld zullen worden. Toch hebben we al een voorstelling gepland die perfect aansluit bij het feestelijke thema. Op woensdag 24 maart brengt Kip van Troje FeestNeus, een feestelijke voorstelling met humor, spanning en heel veel interactie. Een streekverhaal met serpentines, confetti van poëzie, slingers en swingers in woordspel en filosofische doordenkers, een fantastische fabel met kers op de taart en livemuziek met toeters, bellen en meerrrrrr. FeestNeus is bedoeld voor kinderen van zes tot twaalf jaar en hun familie. De voorstelling vindt plaats van 14.00u. tot 15.15u. in de BibBox. Tickets kosten 3 euro per persoon en zullen te koop zijn in de bib. De verkoop gaat pas van start wanneer het zeker is dat de voorstelling kan doorgaan. De bib zal hierover communiceren via de website en sociale media.
Nieuw CM-kantoor in Waregem Op woensdag 17 februari verhuist het CM-kantoor in Waregem naar een splinternieuwe locatie aan de Zuiderlaan 7. Het CM-kantoor komt op het gelijkvloers van de kantoortoren Waterfront aan het voetbalstadion van SV Zulte Waregem. ‘Het nieuwe kantoor voldoet volledig aan onze moderne eisen voor een uitstekende dienstverlening.’ Het keivormige kantoorgebouw markeert de hoek van de Zuiderlaan met de Meersstraat. Het maakt onderdeel uit van een totaalproject met twee woontorens, een hotel en een parkeergebouw. Met de intrek van CM is het volledige kantoorgebouw in gebruik genomen.
Van cinema tot CM CM verlaat daarmee haar vertrouwde stek op de Markt van Waregem. ‘Het gebouw op de markt had al een lange geschiedenis achter de rug als cinemazaal, kledingwinkel en bakkerij’, zegt regioverantwoordelijke Paul Verschuere. ‘Daarna namen CM, het ACV en de vroegere BAC-spaarbank er hun intrek. Ook de CM-thuiszorgwinkel kreeg er een tijdje onderdak, maar uiteindelijk nam CM het hele gebouw in voor haar dienstverlening.’ CM was al een tijdje op zoek naar een nieuwe locatie. ‘Het moest een vlot bereikbare, moderne en grotere kantoorruimte worden waar discretie, persoonlijk contact en een vertrouwelijke sfeer centraal staan’, zegt Wouter Staelens, diensthoofd Gebouwen bij CM Zuid-West-Vlaanderen. ‘Het project Waterfront aan de rand van het centrum van Waregem voldeed aan al die voorwaarden. Al snel stapten we mee in dit nieuwe verhaal.’ Veel licht en ruimte In het kantoor op de Zuiderlaan is er veel licht en ruimte. ‘Het kantoor is volledig omgeven door raampartijen. Dit zorgt voor een optimale lichtinval’, zegt Wouter. ‘Met de grote ramen halen we zoveel mogelijk daglicht binnen. Dat is aangenaam voor de medewerkers en de bezoekers, en bovendien goed voor de gezondheid.’ Het kantoor is handig ingedeeld. ‘Je komt binnen in een open wachtruimte met een onthaalbalie’, zegt Paul. ‘Heb je een afspraak, dan zal de onthaalmedewerker je doorverwijzen naar een tweede wachtruimte. Daar kan je in alle rust genieten van een koffie of water tanken uit de fontein.’ Het kantoor telt 7 gespreksruimtes voor afspraken met een consulent, maatschappelijk werker of medewerker van de pensioendienst. Daarnaast werden er twee consultatieruimtes ingericht voor afspraken met de adviserend arts en is er één grotere gespreksruimte voor afspraken met meerdere personen. ‘Achteraan het gebouw werd er ook nog een multifunctionele ruimte voorzien,’ zegt Wouter. ‘Deze ruimte kan dienstdoen als vergaderzaal voor 8 tot 20 personen.’ Aandacht voor privacy Of het nu gaat om een geboorteaangifte of een ingewikkeld medisch dossier, elk gesprek vindt in alle rust en privacy plaats. ‘Dankzij de individuele gespreksruimtes kunnen we elk dossier met de nodige discretie behandelen’, zegt Paul. De rust en de privacy zitten zelfs in de details. ‘Alle gespreksruimtes kregen een subtiele bekleving, die de inkijk beperkt maar wel voldoende licht binnenlaat. De vloerbekleding heeft een warme uitstraling en dempt het geluid’, legt Wouter uit. Inzetten op gezondheid Er is ook ruimte voor een gloednieuwe dienstverlening: de CM-gezondheidsconsulent. ‘De coronacrisis laat een enorme impact na op onze gezondheid en kwaliteit van leven. Meer dan ooit voelen we dat gezondheid zoveel meer is dan niet ziek zijn. Mensen willen hun eigen gezondheid in handen nemen, maar weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken’, zegt Paul. ‘Om tegemoet te komen aan deze behoefte, biedt het nieuwe CM-kantoor plaats aan een CM-gezondheidsconsulent.’ De CM-gezondheidsconsulent helpt leden op weg naar een gezonder leven. ‘Alle thema’s kunnen hierbij aan bod komen, van eenzaamheid en stress tot verminderde zelfstandigheid en slaapproblemen,’ zegt Paul. CM-leden hebben recht op één adviesgesprek per jaar. Tijdens de coronacrisis is een fysiek gesprek bij de CM-gezondheidsconsulent niet altijd mogelijk. Daarom werd een gezond alternatief bedacht. ‘Je kan kiezen voor een online babbel of wandelgesprek in de buurt. Op die manier vindt het gesprek volledig corona-proof plaats.’ Daarnaast investeert CM in de toekomst ook in gezondheidspunten. Ook het nieuwe CM-kantoor in Waregem zal fungeren als een CM-gezondheidspunt. ‘Het wordt een fysiek en lokaal trefpunt waar mensen elkaar ontmoeten en samenwerken aan zorg, gezondheid en welzijn. CM richtte zich vroeger als ziekenfonds voornamelijk tot leden die ziek waren. Ons huidige gezondheidsfonds heeft een veel ruimer aanbod, ook specifiek voor gezonde mensen. In een CM-gezondheidspunt willen we onze huidige dienstverlening verder verfijnen en een beweging tot stand brengen door het organiseren van workshops, infosessies en activiteiten rond gezondheid en preventie’, besluit Paul.
Praktische informatie Documenten bestellen, terugbetalingen bekijken, een ziekenhuisopname aangeven, ... het kan allemaal op www.cm.be/mijn-cm. Vind je het antwoord niet op de website? De medewerkers van het contactcenter helpen je graag verder op het nummer 056 52 60 00 (elke werkdag van 8.30 tot 12.00 en van 13.30 tot 17.00 uur, behalve op vrijdagnamiddag) of mail naar zwvl@cm.be. Kom je toch liever naar het CM-kantoor? Maak bij voorkeur een afspraak op 056 52 60 00. We denken aan de gezondheid van onze leden en medewerkers. Daarom zijn de open zitdagen momenteel beperkt. Surf voor de meest actuele info naar www.cm.be/dienstverlening-corona. Een vraag over zorg? De Zorglijn is je persoonlijke gids voor alle vragen over zorg. Bel 050 20 76 76 of mail naar zorglijn.westvlaanderen@cm.be. Maak je liever een afspraak? Bel 050 20 76 76 en we bekijken wat mogelijk is. Een vraag over je pensioen? De pensioenlijn helpt je graag verder op het nummer 078 15 67 66. Maak je liever een afspraak? Bel 078 15 67 66 en we bekijken wat mogelijk is. Werken aan je gezondheid? De CM-gezondheidsconsulent helpt je op weg naar een gezonder leven. Maak een afspraak via 056 52 60 00 of gezondheidsconsulent@cm.be. CM-brievenbus Documenten aan CM bezorgen? Gebruik de CM-brievenbus. Bijna elk document dat je aan CM moet bezorgen mag in de brievenbus, behalve een aangifte arbeidsongeschiktheid. De CM-brievenbus op de Markt van Waregem kun je nog tot 1 juli 2021 gebruiken. Meer informatie: surf naar www.cm.be/contact.
Symbolische eerste spadesteek renovatie van Het Pand Waregem
Symbolische eerste spadesteek van de renovatie van Het Pand op 12 februari 2021 Op 1 februari 2021 gingen de renovatiewerken in Het Pand te Waregem van start. Het einde van de werkzaamheden is voorzien in augustus 2022. Tijdens deze periode is er ook enige hinder in de omgeving rond de werf. We doen er echter alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Werfzones Een deel van de parking Meersstraat en de Markt zullen dienen als werfzone en werfinrit. Vrachtwagens en werfvoertuigen zullen er dan ook regelmatig de werf inrijden. De eerste fase van de renovatie betreft voornamelijk afbraakwerken. Ondergronds parkeren Pand Tijdens de volledige duur van de renovatiewerken kunnen alleen abonnees parkeren in de ondergrondse parking Het Pand. We verwijzen kortparkeerders vanaf vandaag dan ook door naar de parking Zuiderpromenade of de gratis randparkings langs de ring. Met andere woorden: een ticket nemen aan de inrit van parking Het Pand is niet meer mogelijk. Ook een doorrit door de parking kan niet meer. Voetgangers Ook voor voetgangers is het tijdens de renovatiewerken niet mogelijk om door Het Pand van / naar de Markt te gaan. Vanaf de parking Meersstraat is de aangewezen route via het kleine Meersstraatje en de Stormestraat. Vanop de Zuiderpromenade is de Markt via de Holstraat bereikbaar. Stadhuis en postkantoor blijven bereikbaar Het stadhuis, CC De Schakel en het postkantoor blijven wel bereikbaar, maar enkel via de Zuiderpromenade. De nodige signalisatie wordt voorzien om vlot de weg naar het stadhuis en het postkantoor te vinden. Alle liften, trappen … in de parking Pand zijn ook afgesloten. Het is dan ook niet mogelijk om van de parking Pand rechtstreeks naar boven te komen richting stadhuis, postkantoor, CC De Schakel … Handelaars Tijdens de werken blijven de handelszaken van Het Pand gewoon bereikbaar. De meeste vonden een tijdelijke locatie in het centrum om hun activiteiten verder te zetten. Anderen blijven op hun vertrouwde stek aanwezig. Het stadhuis en bpost, alsook de aanwezige kantoren blijven vanaf hun normale locatie werken. “De verhuis naar de tijdelijke winkel achter de kerk verliep vlot. We zijn ondertussen goed gestart en kijken uit naar het vernieuwde Pand. Los van de corona-situatie hebben we zeker niet te klagen.” – Bakkerietje Meer info over de werken en tijdelijke locaties van de handelszaken klik hier. Bouwteam • Bouwheer: Stad Waregem (en WAGSO) • Aannemer: Artes – EEG • Architect: Wielfaert Architecten • Studiebureau: SDK en Riessauw • Veiligheidscoördinator: VeCoBo
Katelijn Peirs uit Beveren-Leie behaalde zilver op BK Schaatsen
Katelijn Peirs uit Beveren-Leie behaalde zilver op BK Schaatsen Dag op dag 6 jaar geleden waren we te gast bij Katelijn Peirs die zilver behaalde op het Belgisch kampioenschap schaatsen. We troffen haar, omringd door haar familie, die gretig mee op de foto gingen.
"Op het BK marathonschaatsen afgelopen weekend in Breda heeft Katelijn Peirs uit Beveren-Leie zilver behaald. “Ik had het niet meer verwacht op mijn leeftijd”, zegt de moeder van twee, die droomt van een deelname aan de Elfstedentocht", zo begon Benoit Denoulet zijn artikel dat verscheen in HWN op 13 februari 2015.
Op 38-jarige leeftijd een zilveren plak behalen op een Belgisch kampioenschap, je moet het maar doen. Toch is het iets wat schaatsster Katelijn Peirs voortaan op haar palmares mag schrijven. Het was nota bene de eerste keer dat ze deelnam. “Ik had het eerlijk gezegd niet meer verwacht op mijn leeftijd”, zegt Peirs. “Ik mag me een jaar lang de tweede beste schaatsster van België noemen. Ik heb de wedstrijd tactisch goed aangepakt. Ik kon mijn tien jaar jongere concurrente gelukkig achter mij houden. Met een derde plaats zou ik ontgoocheld geweest zijn, maar nu ben ik heel trots op mijn prestatie” In de wedstrijd gaan mannen en vrouwen tegelijkertijd van start. “Achteraf worden er aparte klassementen opgemaakt. We hebben die mannen nodig, want je kan je daar als vrouw aan optrekken. Dit jaar waren we met veertig ingeschrevenen, onder wie vier vrouwen”, zegt Peirs.
Skeeleren De naam marathonschaatsen kan misleiden. Het is niet de bedoeling dat je 42 km schaatst. “Nee, bij een marathonwedstrijd moet je veertig ronden van 400 meter zien af te leggen”, legt Peirs uit. “De echte goede schaatser leggen een ronde af in dertig seconden. Mijn beste rondetijd staat op 41 seconden.” Eigenlijk is Katelijns beste discipline de lange afstand. “Van nature ben ik iemand die graag lang schaatst. Zo deed ik in 2012 mee aan de Molentocht in Nederland ; een tocht over 80 kilometer waarbij je de prachtige Nederlandse molens passeert.” Ook al op jonge leeftijd was Katelijn gebeten door het schaatsen. “Toen ik 15 jaar was deed ik een halve, alternatieve versie van de Elfstedentocht. In Oostenrijk schaatste ik toen 100 kilometer bij -30°C”, klinkt het.
Een Belgisch kampioenschap dat plaatsvindt in Nederland, het klinkt toch wel vreemd in de oren. “In België hebben we geen enkele officiële schaatspiste van 400 meter. Als je het mij vraagt, denk ik ook niet dat die er binnenkort zal komen. Nochtans zijn er veel liefhebbers van het schaatsen, vooral dan in Oost- en West-Vlaanderen. Ook vanuit het skeeleren is het een kleine stap naar het schaatsen. In wedstrijden merk ik altijd meteen op wie uit het skeeleren komt. De manier waarop ze op hun schaatsen duwen is anders. Ikzelf bereid me ook voor op de wedstrijden door te gaan skeeleren.”
Elfstedentocht Schaatsen krijgt nu eenmaal weinig aandacht in België. “Het is een kleine sport”, zegt Katelijn. “Toch zitten we met veel talent in België. Zowel Bart Swings als Jelena Peeters zijn echte toppers. De sport verdient meer aandacht. Ook de sfeer naast het schaatsen is heel leuk. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met het veldrijden.” Een van de grote dromen van Katelijn blijft toch eens deelnemen aan de Elfstedentocht in Nederland. “In 1997 mocht ik aan de start van de Elfstedentocht komen. Op dat moment was ik zwanger, dus moest ik passen. Mijn kinderen zijn mij uiteraard meer waard dan mijn passie.”
In 2012 stond alles klaar voor de start van de tocht, maar de sneeuw was toen spelbreker. De laatste Elfstedentocht dateert alweer van 1997. “Onlangs werd beslist dat alle leden uit de vereniging bij de volgende tocht mogen meedoen. Ik hoop echter dat ik niet moet wachten tot ik 90 ben”, besluit ze.
Sint-Valentijn Anders Op 14 februari is het Sint-Valentijn en viert de samenleving de liefde. Ook de Pastorale Eenheid Sint-Anna Waregem, waaronder de parochie Sint-Jan de Doper Beveren-Leie, werkt hieraan mee. Vieren jullie dit jaar mee? In het decanaat Waregem slaan we de handen in elkaar – euhm, figuurlijk natuurlijk – en bieden we een wandeling aan rond Sint-Valentijn. Wandel met je eigen bubbel en geniet van de filmpjes met getuigenissen (voor volwassenen) en doe onderweg de zoekopdrachtjes (voor kinderen). Het initiatief wordt door het CCV – de vormingsdienst van bisdom Brugge – ondersteund. Voor wie? Prille koppels, koppels die pasgehuwd zijn (of door corona dit jaar niet konden huwen), gezinnen die hun kindje(s) recent lieten dopen, families die al jaren hun huwelijksverjaardag mogen vieren, jubilerende echtparen, alleenstaanden kunnen deze wandeling wandelen samen met een vriend of vriendin, zoekende geliefden,… Kortom, voor al wie jong van hart is en die de liefde willen vieren! Wat? Sint-Valentijnswandeling (5,1km), waarbij een rolstoel en kinderwagen ook welkom zijn. Op deze wandeling kom je 8 boeiende getuigenissen tegen via QR-Code op 8 borden. (Voor wie niet in bezit is van een smartphone, er zijn ook boekjes) De kinderen zullen als goede speurneuzen moeten te werk gaan op zoek naar enkele hartjes... Waar? Startpunt: kerk van Sint-Baafs-Vijve (parking einde Sint-Bavostraat) Mocht er geen parkeergelegenheid meer zijn, dan kan je ook starten vanaf de parking in het Kraaienhof (inrit ter hoogte van de bushalte aan Loverstraat 90). Wanneer? Doorlopend vanaf zaterdag 13 februari tot en met zondag 21 februari 2021. Tip: de krokusvakantie is misschien het ideale moment om er even met de kinderen tussenuit te knijpen Wat nodig? - Stapschoenen - Smartphone met app die QR-codes kan lezen - Indien geen smartphone: boekje met uitleg (te verkrijgen in de Sint-Bavokerk of aan de kantine van het Kraaienhof) - Knabbeltje en drankje waar jezelf voor zorgt (om de wandeling mee af te sluiten) In bijlage is het plan en de routebeschrijving van de Sint-Valentijnswandeling te vinden.
Tuinhier Beveren-Leie, Desselgem, Ooigem Tuinhier Beveren-Leie, Desselgem, Ooigem stelt nieuw werkjaar voor. Tijd om het nieuwe jaarboekje te publiceren. Het bevat zowel een terugblik op de activiteiten van 2020 en alle informatie voor 2021.
De eerste activiteit van 2021 zou doorgaan op 14 februari in OC De Kernelle om 10.00 uur. Luc Deboosere geeft er info over Gevel- en terrasversiering. Jaarboekje 2021 raadplegen Wie het jaarboekje 2021 wenst te raadplegen kan dit hieronder in bijlage. Er is tevens een permanente link te vinden in de rechter marge.
• Projectsubsidie stadskernvernieuwing Het stadsbestuur bereidt een aanvraag voor om een projectsubsidie voor de herinrichting van de Markt en het openbaar domein tot aan de Zuiderlaan te bekomen. Ook in 2012 kreeg de stad deze projectsubsidie stadskernvernieuwing toegekend voor de bouw van de Zuiderpromenade. Die subsidie bedroeg toen 2 704 000 euro.
De werken waarvoor nu een subsidieaanvraag zal ingediend worden, zijn voorzien in het meerjarenplan. Onder meer de renovatie van de Regenboogbrug (zie conceptbeeld in bijlage), de aanleg van de parking in de Meersstraat, de uitbreiding van de groenzone stadionvijvers, de herinrichting van de Markt, de Gaverbeekvisie en de herinrichting van de Zuiderlaan en het plein ter hoogte van het Regenboogstadion zijn hierin voorzien.
• Tonnagebeperkingen schoolomgevingen Binnenkort zal het in Waregem verboden zijn om met voertuigen zwaarder dan 5,5 ton door de schoolomgevingen te rijden. Dit verbod geldt tijdens de ochtendspits, van 7.30u. tot 8.30u., omdat dit de drukste periode is met het meeste vrachtverkeer. Tijdens de middag- en avondspits geldt het charter werftransport, waarbij er geen werftransport is toegelaten in de schoolomgevingen. Tijdens de weekends en in de maanden juli en augustus wordt het verbod opgeheven. Het verbod komt er door het charter werftransport dat het stadsbestuur al enkele jaren onderschrijft. Dit charter is van toepassing op alle werven in de buurt van scholen. Een evaluatie daarvan leert dat er te weinig inspanningen worden gedaan om het werfverkeer in de spitsuren te vermijden in de schoolomgevingen. Daarnaast is er ook teveel niet werf-gerelateerd vrachtverkeer in de schoolomgeving in de spitsuren. Deze vrachtwagens vormen hetzelfde risico als werfverkeer.
• Dikke Truiendag Op dinsdag 9 februari vindt traditiegetrouw de Dikke Truiendag plaats. Op die dag staan we stil bij de klimaatopwarming en wat we er zelf kunnen aan doen. Dit jaar valt Dikke Truiendag tijdens ‘WarMegem’* en ook daar staan we stil bij deze dag. Viawww.waregem.be/warmegemen Radio WarMegem roept het stadsbestuur iedereen op om een foto te nemen met zijn meest dierbare, geliefde of warme dikke trui! Wie zijn foto post op sociale media met #dikketruiWarmegem maakt kans op een leuke prijs! Daarnaast worden ook de trekkersleerkrachten van de Klimaatbende op deze dag nog eens extra in de bloemetjes gezet.
Groep Huyzentruyt onthult gloednieuwe toonzaal mét Virtual Room, en unieke belevingsruimte
Groep Huyzentruyt onthult gloednieuwe toonzaal mét Virtual Room, en unieke belevingsruimte in Wagenaarstraat te Beveren-Leie Huizenjagers voelen, ruiken én zien nieuwe woning voortaan vóór eerste steen is gelegd. Wie een gloednieuwe woning wil kopen, kan die voortaan al voelen, ruiken én zien nog vóór de eerste steen is gelegd. Projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt heeft zopas een gloednieuwe toonzaal mét 'virtual room' neergezet. In de liefst 400 vierkante meter grote ruimte kan je in enkele eenvoudige stappen alle materiaal voor je nieuwbouw aanraken en ervaren, om meteen daarna in een Virtual Reality-ruimte je toekomstig huis of appartement al van kop tot teen te bezichtigen. Aansluitend met de nieuwe toonzaal 2.0, creëerde het bedrijf ook meteen één van de plezantste ontspanningsplekken van Vlaanderen voor z’n medewerkers. Die heeft - naast een hypermoderne keuken - ook een bar, pool-en kickertafel, loungezetels, een muziekinstallatie, open haard en een fitness.
Groep Huyzentruyt wil ook in 2021 een nieuwe, meer moderne koers varen. Met het optrekken van een splinternieuw gebouw - vlak naast het hoofdkantoor in Waregem - zet het West-Vlaamse familiebedrijf die ambitie alvast stevig kracht bij. Het nieuwe gebouw staat dan ook helemaal in het teken van beleving, zowel voor klanten als voor medewerkers.
Zo is op de bovenste verdieping alvast plaats gemaakt voor een nieuwe, eigentijdse toonzaal met heel wat hightech snufjes. Wie langs een brede trap de toonzaal naar binnen loopt, komt meteen in een 358 vierkante meter grote ruimte terecht, met verschillende 'boxen' waarin je kan langslopen. Daarin kan je telkens alle verschillende materialen bekijken, vastpakken en met elkaar vergelijken. Gaande van de keuken van je dromen, over het gewenste sanitair tot deuren, trappen en ventilatie toe. Tussen de ‘boxen’ door is het dan weer mogelijk om allerhande afwerking grondig te testen en aan te voelen. Zo kan je kiezen uit niet minder dan 90 soorten verschillende tegels of parket, net als klinken, kranen, enzovoort. “Tot voor kort moesten de meeste klanten verschillende toonzalen bezoeken, verspreid over het land, om hun droomwoning samen te stellen. Dat was op z'n zachtst gesteld een heel avontuur. Nu kunnen ze alle keuzes tijdens één bezoek onder één dak maken en uren tijd winnen. Bovendien stelt nieuwe technologie ons in staat om al deze keuzes meteen te visualiseren. Zo kunnen klanten voortaan al virtueel door hun zelf samengestelde woning of appartement lopen in onze VR-box. Dit helpt hen om meteen de best mogelijke keuzes te maken.” Dries Verhaeghe, Directeur Sales & Marketing van Groep Huyzentruyt
Bijzondere rustplek Bij de bouwplannen maakte de projectontwikkelaar meteen ook extra belevingsruimte voor haar medewerkers. Zo is er in het gebouw een ontspanningsruimte geïntegreerd die niet alleen dagelijks kan gebruikt worden door het personeel, maar die zich ook perfect leent voor externe evenementen in het post-coronatijdperk. Concreet is er een hypermoderne keuken met professionele koelcel, een bar, pooltafel, kickertafel, fitnessruimte, open haard, loungezetels en een polyvalente ruimte met onder andere een geluidsinstallatie, projectiescherm, enz.
“De combinatie van warme materialen, hoge raampartijen, het behoud van industriële elementen en enkele frisse planten maken van deze ruimte ongetwijfeld één van de gezelligste en plezantste rustplekken voor werknemers in Vlaanderen. En daar zijn we wel fier op. We willen onze trouwe medewerkers de komende jaren nog meer aandacht geven én in de watten leggen én tegelijk nieuw talent aantrekken. Een tevreden werknemer kan ook altijd net ietsje meer voor de klanten. En die zijn ten slotte dé ambassadeurs van ons bedrijf.” Thomas Van Poucke, CEO van Groep Huyzentruyt
Werknemers zullen de ruimte in de toekomst overigens ook mogen gebruiken om er onder meer een verjaardag of een pensioenfeestje te vieren of er een babyborrel te houden. "We zijn nog steeds een familiebedrijf, waarin werknemers een erg vriendschappelijke band met elkaar hebben. Dat moeten we zo behouden en is in het voorbije coronajaar ook een van onze sterktes gebleken. Bij Groep Huyzentruyt hebben we niet stil gezeten. Dankzij de veerkracht van onze medewerkers hebben we de werven snel weer kunnen opstarten en zijn we eens te meer een betrouwbare partner gebleken voor onze klanten. Investeren in de toekomst, is ook investeren in je medewerkers. En dan bieden we ze naast professionele kansen ook graag de ruimte om samen leuke dingen te beleven." Thomas Van Poucke, CEO van Groep Huyzentruyt
Berichten uit het schepencollege en de gemeenteraad
Berichten uit het schepencollege en de gemeenteraad • Extra premie mogelijk voor gesloten zelfstandigen en ondernemingen Na de premie tijdens de eerste lockdown activeert de stad nu opnieuw een premie voor Waregemse zelfstandigen en ondernemingen. Ook deze keer gaat het om 750 euro voor zij die op 1 december 2020 hun deuren niet terug mochten openen. De stad voorziet hier in totaal 375 000 euro voor. Om in aanmerking te komen, moet de zelfstandige of onderneming wel opnieuw aan enkele voorwaarden voldoen. Alle informatie, voorwaarden en het aanvraagformulier staan op www.waregem.be/corona. De premie aanvragen is mogelijk van maandag 18 januari 2021 tot en met 30 juni 2021.
• Leiekamper gezellig druk tijdens eindejaarsperiode De voorbije eindejaarsperiode was voor kampeerautoterrein Leiekamper de drukste ooit sinds de opening in 2014. De opzichter merkte op dat het vooral om Belgen ging die anders naar het buitenland trekken, maar door corona in eigen land blijven, en dus Sint-Eloois-Vijve als tijdelijke stopplaats kozen. Alle gasten gedroegen zich ook op een coronaveilige manier. Meer info: pietro.iacopucci@waregem.be
• Hulp voor de steenuilen Het stadsbestuur financiert 6 steenuilkasten voor Natuurpunt Waregem. Zij zullen de (nest)kasten ophangen op Waregems grondgebied. De exacte locaties worden nog bepaald. Voor de productie van de kasten doen ze een beroep op het VTI, waar dit een opdracht voor de leerlingen wordt.
Twee vaccinatiecentra in Eerstelijnszone Regio Waregem
Twee vaccinatiecentra in Eerstelijnszone Regio Waregem Na overleg tussen de Eerstelijnszone Regio Waregem (ELZ) en burgemeesters van de betrokken lokale besturen, stellen we aan de Vlaamse overheid voor om in onze ELZ twee vaccinatiecentra in te richten Naast Waregem Expo zouden we ook de Sint-Pauluszaal in Zwevegem als vaccinatiecentrum willen inrichten
Onze Eerstelijnszone wordt gekenmerkt door een groot aantal lokale besturen en een grote uitgestrektheid. Daardoor wonen veel inwoners uit Spiere- Helkijn, Zwevegem en Avelgem op meer dan 15 km van Waregem Expo. Omdat een te grote afstand zou kunnen zorgen voor een lagere motivatie om zich te laten vaccineren en ook voor vrijwilligers een hogere drempel kan zijn, opteren we om in het zuiden van onze Eerstelijnszone, in Zwevegem, een tweede vaccinatiecentrum te organiseren. Concreet betekent dit het volgende: - Vaccinatiecentrum Waregem Expo voor de inwoners van Waregem, Wielsbeke, Anzegem, Deerlijk. - Vaccinatiecentrum Sint-Pauluszaal Zwevegem voor de inwoners van Zwevegem, Avelgem (en ev. Spiere-Helkijn). We stellen vast dat Spiere-Helkijn opteert voor een zelfstandige aanpak van de vaccinatie. Vanuit de Eerstelijnszone en de betrokken burgemeesters wordt dit voorstel echter niet weerhouden.
Eerstelijnszone Regio Waregem en de lokale besturen zullen in de komende dagen en weken alles op alles zetten om twee kwalitatieve vaccinatiecentra in te richten. Dit zal uiteraard gebeuren in nauw overleg met de betrokken zorgberoepen (artsen, apothekers, verpleegkundigen…). We zullen ook onze inwoners ondersteunen die minder mobiel zijn en er volgt ook nog een oproep naar vrijwilligers die mee willen helpen bij de opbouw en de uitwerking van de vaccinatiecentra. Rond dit alles maken we binnenkort verdere afspraken, waarna we opnieuw zullen communiceren.
Delphine Simoens - voorzitter ELZ Regio Waregem Gino Devogelaere (Anzegem), Lut Deseyn (Avelgem), Claude Croes (Deerlijk), Kurt Vanryckeghem (Waregem), Jan Stevens (Wielsbeke) en Marc Doutreluingne (Zwevegem) - burgemeesters
Waregem Wintert schot in de roos Door de coronacrisis kon Waregem tijdens de voorbije eindejaarsperiode niet ten volle uitpakken met winterse feesttaferelen, ijspiste of winterchalets. De stad zette wél vol in op enkele sterk gewaardeerde alternatieven. Het Huis van de Kerstman, de Winterwandelzoektocht en eindejaarsshoppen brachten - gespreid over de hele eindejaarsperiode - heel wat mensen op de been.
De Kerstman streek in park Baron Casier neer om er te verpozen in zijn sfeervol ingerichte huis. Maar liefst 13 768 nieuwsgierigen kwamen in de weekends even door het raam naar binnen gluren. In totaal zijn er dus nog een pak meer bezoekers geweest, want tijdens weekdagen waren er geen specifieke tellingen. De bezoekers kwamen heus niet alleen uit Waregem. De Kerstman had ook alle kinderen opgeroepen om een ingekleurde kleurplaat of tekening in zijn brievenbus achter te laten. 1849 kinderen deden dat en kregen een kaartje en leuke gadget van de Kerstman in return.
Kerstballen spotten tijdens Winterwandelzoektocht Het Huis van de Kerstman was één van de stops langs de Winterwandelzoektocht. Tijdens die uitgestippelde wandeling door het stadscentrum kon je in winkeletalages kerstballen spotten met een letter erop om met die letters een zin te vormen. Liefst 990 gezinnen namen deel en maakten kans op smakelijke restobonnen! Uiteindelijk trok een onschuldige hand Nathalie Notredame, Mieke Vanparys, Anna-Louise Vandenbogaerde, Stephanie Buyck en Joachim Archie als winnaars.
Eindejaarsactie Winkelen in Waregem Ook de lokale handelaars kregen een flinke duw in de rug dankzij de eindejaarsactie van Winkelen in Waregem. Uit een rondvraag bij de handelaars blijkt dat de meesten terugblikken op een – ondanks de omstandigheden – positieve decembermaand over de ganse lijn. Uit de maar liefst 2000 deelnemers aan de eindejaarsactie werden 100 winnaars uitgeloot die beloond werden met een Waregembon van 50 euro.
Om extra warmte te brengen in Waregem, brengt de kerstverlichting nog hangen tot 14 februari. Een welgekomen teken van hoop en solidariteit.
Vaccinaties voor Waregemse woonzorgcentra zijn op komst
Vaccinaties voor Waregemse woonzorgcentra zijn op komst Het Agentschap Zorg en Gezondheid bevestigde deze week dat de eerste vaccins tegen het coronavirus toekomen in Waregem op woensdag 13 januari. Het gaat om leveringen van het AZ Groeninge in Kortrijk voor woonzorgcentrum De Meers, serviceflats De Varent, woonzorgcentrum De Karmel en woonzorgcentrum Aurélys. De levering van de vaccins voor woonzorgcentrum Acropolys is voorzien voor maandag 18 januari.
Vaccinaties Meers en Varent op 14 en 15 januari Voor de bewoners van De Meers zijn er 278 vaccins beschikbaar voor het woonzorgcentrum en 8 voor gebruikers in kortverblijf. Voor De Varent zijn er 68 vaccins voorzien. De eerste vaccins worden op donderdag 14 januari toegediend in wzc De Meers. Een dag later (15 januari) volgen de vaccinaties in De Varent. De vaccins worden telkens toegediend door een huisarts. De bewoners blijven na de vaccinatie minstens 20 minuten onder medische controle.
Eerste vaccin voor langstverblijvende bewoner De bewoner die het langst (reeds 34 jaar) in De Meers verblijft, krijgt het allereerste vaccin in het woonzorgcentrum. Dit vaccin wordt toegediend door CRA-dokter Boumendil.
Waregem verkocht en verdeelde 1,8 miljoen euro Waregembonnen
1,8 miljoen euro aan Waregembonnen verkocht en verdeeld In het coronajaar 2020 zijn er voor in totaal 1 828 875 euro aan Waregembonnen verkocht en verdeeld. De gewone jaarlijkse omzet (verkoop, doorsnee premies en toelagen) heeft ondanks corona toch een mooi totaalbedrag van 640 575 euro opgeleverd. Maar eveneens door corona kende de stad 1 188 300 euro aan Waregembonnen toe als buitengewone steunmaatregelen tijdens de crisis. Dit bedrag is verdeeld over de coronabonnen van 25 euro voor alle inwoners, steunmaatregelen voor de Waregemse verenigingen en gerichte extra financiële ondersteuning via het welzijnshuis. Het tiende jaar van de Waregembon is dus een uitzonderlijk jaar geweest. Maar de 1,8 miljoen euro komt helemaal terecht bij Waregemse handels- en horecazaken en is voor hen meer dan ooit een welgekomen steun. Op dit moment kan je al in 450 Waregemse zaken betalen met de Waregembon, een systeem dat nog steeds volledig gratis is voor de handelaars. Evolutie omzet Waregembon: 243 945 euro (2011), 415 140 euro (2012), 531 190 euro (2013), 550 220 euro (2014), 622 250 euro (2015), 651 835 euro (2016), 730 150 euro (2017), 788 640 euro (2018), 802 055 euro (2019).
Het Vredeslicht ook dit jaar terug in Beveren-Leie Op zaterdag 19 december 2020 kwam het Vredeslicht voor het vierde jaar op rij aan in Kortrijk. Elk jaar in de periode voor Kerstmis wordt het Vredeslicht door een kind in Bethlehem afgehaald. Mensen geven dit licht aan elkaar door over heel de wereld zonder dat het gedoofd wordt. In de loop der jaren kreeg het vredeslicht al snel een aantal ankerpunten in Europa. De idee achter het initiatief is dat mensen het Vredeslicht met elkaar kunnen delen, over grenzen, over leeftijden, religies, ziekte en gezondheid,… heen. Niet alleen in Europa, maar ondertussen al over de Oceaan; aan de andere kant van de wereld.
Foto archief: ophalen Vredeslicht 2019
In 2019 was er een stopplaats in de kapel van de begraafplaats te Beveren-Leie waar het Vredeslicht werd opgehaald (zie foto) Via de basisscholen werd het naar de kerk gebracht. Daar kon het licht door geïnteresseerden opgehaald worden. Dit jaar moest omwille van Corona het evenement rond het Vredeslicht anders gepland worden. Met de bakfiets zou het licht op zaterdagnamiddag 19 december vervoerd worden van Wervik naar Kortrijk. Het stadsbestuur en een beperkte groep ingeschrevenen zouden op de pui van het stadhuis om 17u. het licht ook in ontvangst mogen nemen. Vredeslicht in Beveren-Leie Ook Leen Debeuf en Rita Sabbe waren ingeschreven om het Vredeslicht in ontvangst te gaan nemen. Op 18 december kwam echter de melding dat de plannen door de huidige coronamaatregelen en de aankondiging van verdere verstrengingen door het Overlegcomité van diezelfde avond niet konden doorgaan. De werkgroep wilde geen risico nemen. De ontvangst van het Vredeslicht gebeurde daarom in een heel beperkt groepje. Deken Geert Morlion heeft het licht om 17u overhandigd aan de pui van het stadhuis te Kortrijk aan burgemeester Ruth Vandenberghe, schepen Philippe De Coene en imam van de moskee.
Op zondag 20 december kwam dan het bericht dat het Vredeslicht waarvoor ook Leen en Rita ingeschreven waren kon afgehaald worden in Kortrijk. Wat ook gebeurde. Het Vredeslicht zal dus vanaf 21 december, tijdens de openingsuren, opgehaald kunnen worden in de kerk van Beveren-Leie. Het zal ook beschikbaar zijn in Desselgem, Sint-Eloois-Vijve, Nieuwenhove en Waregem. Meer weten over het Vredeslichtklik hier.
Juf Martine gaat met pensioen na meer dan 40 in het onderwijs te hebben gestaan. Voor juf Martine Vandenhende was 18 december haar laatste schooldag en tevens haar verjaardag. Een mooi afscheidsfeest, dat ze verdiende, was er niet bij door Corona. Het laat echter niet weg dat we juf Martine langs deze weg heel graag in de bloemetjes zetten. En hoe kunnen we dat beter doen door haar mooie rijk gevulde loopbaan even onder de loep te nemen en te luisteren hoe ze de toekomst tegemoet ziet.
Juf Martine op haar laatste schooldag omringd door haar leerlingen
“Toen men mij als kind vroeg:’ Wat wil je later worden?’, antwoordde ik steevast ‘schooljuffrouw’. Ik speelde graag schooltje met mijn poppen en een krijtbord. Mijn voorspelling werd realiteit, toen ik op 26 juni 1979, afstudeerde als onderwijzeres aan de normaalschool van de Heilige Familie te Tielt. Ik was juist 19,5 jaar” begint juf Martine haar verhaal.
“Begin oktober mocht ik een korte interim invullen in het BO in Tielt. Door mijn huwelijk indertijd werd ik Bevernaar. Op 26 november 1979 mocht ik starten als stagiaire NO in de ‘oude gemeenteschool’ in de Schoolstraat te Beveren-Leie. Ik hielp Juf Mia Deruyck 6 maanden in het eerste leerjaar en meester René Lecluyse 6 maanden in het zesde leerjaar. Lucien Vancraeyenest was mijn eerste directeur in Beveren-Leie. Het werd een onvergetelijk jaar met schitterende collega’s. Tijdens de speeltijden werd er heel wat afgelachen. Er werden veel moppen verteld! Ik was het jongste personeelslid, maar werd direct goed opgenomen in het team. Op 26 januari 1981 liep dat contract af en werd ik eventjes werkloos”, gaat Martine verder.
“Op 11 juni 1981 mocht ik het zwangerschapsverlof invullen van Mieke Vandenberghe in het eerste leerjaar in de Centrumschool van Waregem, met als directeur Rik Vererfven. Die korte interim liep uit tot een periode van 1 jaar. Toen was ik zelf in bevallingsverlof van Stijn, die op 2 juli 1982 geboren werd. Tot mijn grote vreugde mocht ik op 18 oktober 1982 opnieuw starten in de Beverse gemeenteschool (ondertussen waren ze verhuisd naar de nieuwe gebouwen in de Koning Albertstraat). De klas van meester Lucien De Vos (derde leerjaar) werd ontdubbeld en ik werd zijn parallel collega voor 1 jaar. Van 1 september 1983 tot 30 juni1993 stond ik in het eerste leerjaar, met als parallel collega meester Frank Mauroo.
Lesgeven prioritair In november 1984 kreeg ik een vaste benoeming! In die jaren waren René Lecluyse en Gentiel Callewaert opvolgend directeur. Het werden onvergetelijke jaren met een goed, aanhankelijk team! In die tijd was lesgeven nog prioritair. Gaandeweg veranderde er veel. Er kwam veel administratie bij, Alles moest digitaal worden, lessen techniek en MUVO moesten in het lessenrooster ingepland worden! (Soms bijna niet meer te volgen, zeker als je een dagje ouder wordt)
Toen Jan Meersman in 1993 de taak van directeur overnam, kreeg ik de kans om ‘te verhuizen’ naar het vierde leerjaar. Ik bleef er tot op vandaag (18 december 2020). Toen Jan met pensioen ging, werd Stefaan Dewaele gedurende 10 jaar onze directeur. Hij werd in september opgevolgd door Tine Debrouwere en mijn zesde directeur in Beveren-Leie. Met mijn leerlingen had ik altijd een goeie band (dit ga ik keihard missen…). Elk jaar was dat toch emotioneel toen ze ‘vertrokken’, maar het was dan ook telkens uitkijken naar 1 september, tot de ‘nieuwe’ leerlingen er waren. Soms denk ik wel eens: Ik zou ze eens allemaal op een rij willen zien staan: van de start van mijn loopbaan, tot nu, bij het afsluiten... Het zou toch een serieus lange rij zijn!
Helaas zijn er 4 oud-leerlingen van mij overleden: Vincent, Klaas, Jeroen en Dieter. Elke dag liet ik in de klas een kaarsje branden bij hun foto...dit stemt mij triest, zou niet mogen zijn! Vandaag neem ik dus afscheid (door corona geen afscheidsfeest) van mijn lieve collega’s. Wat ga ik ze missen! Na al die jaren is er toch een serieuze band opgebouwd. Ik hoop dat ik nog af en toe eens mag binnenspringen in school voor een babbelke…” sluit Martine dit hoofdstuk.
Nieuw hoofdstuk “Na meer dan 40 jaar actief te zijn geweest in het onderwijs, start er nu een nieuw hoofdstuk in mijn leven. (Hopelijk wordt het een lang laatste hoofdstuk..) Of ik bang ben om in een zwart gat te vallen? Neen, ik heb veel perspectieven! Vorig jaar werd ik een supertrotse, dolgelukkige mammie van Nina, mijn oogappeltje... Ik hoop nu wat meer tijd te kunnen doorbrengen met haar! Ik ga ook heel graag stappen (wandelen) en heb mij voorgenomen om dat toch verder een paar keer in de week te blijven doen, ik heb daar deugd van.(kwestie ook van in beweging te blijven). En dan genieten van de goede dingen des levens hé, als corona voorbij is! Een apéro, een etentje met vrienden en familie, een uitstapje, op reis gaan. En eigenlijk zou ik heel graag 1 dag per week een flexijob uitoefenen: zo blijf je onder de mensen, en als alleenstaande is een extraatje toch altijd welkom! Zoals je leest, gaat er, zoals bij zoveel gepensioneerden nog tijd te kort zijn, als ik dit allemaal wil verwezenlijken! Maar vanaf nu is het dus: ’Carpe Diem!’”, aldus juf Martine. Wij wensen juf Martine een dikke proficiat met haar pensionering en verjaardag!