Documentaire over Otto Frank, de vader van Anne, op Nederland 2
Het Anne Frank Huis
In de programmareeks Holland Doc van de NPS wordt op donderdag 29 april via Nederland 2 een nieuwe aflevering uitgezonden tussen 22:50 uur en 00:09 uur in de nacht op vrijdag 30 april die over de vader van Anne Frank gaat. Otto Frank werd geboren in 1889 en overleed in 1980. Hij was de enige van de acht mensen die in het Achterhuis in Amsterdam ondergedoken hebben gezeten, die de oorlog heeft overleefd.
Toen Otto Frank het dagboek van zijn dochter in handen kreeg, heeft hij het besluit genomen om dit uit te geven. Dat is voor vele lezers in tal van landen ter wereld een betere ingang gebleken naar de gruwelen van het nazi-bewind dat zijn sporen over onder meer geheel Europa heeft nagelaten. Het heeft een massale oplage bereikt in zeer veel talen. Vanzelfsprekend bleken er in die tijd toch ook nog 'restanten' van de Jodenhaat te zijn uit de periode waarin de donkerbruine kleur overheerste waarin tal van democratische staten waren ondergedompeld.
Otto Frank kreeg naast de grote instemming die zijn inspanningen oogstten, toch ook weer te maken met abjecte teksten van lui die het nationaal-socialistische gedachtegoed al te zeer hadden geïncorporeerd. Zo werd het succes van dat dagboek voor Otto Frank een relatief schrale troost. De Adolphus-geest was met het einde van de oorlog nog niet verdwenen, en is dat heden ten dage evenmin. De stiefdochter van Otto Frank, Eva Schloss, die zo'n brief gisteren in het programma Pauw en Witteman heeft voorgelezen en daarna waarschuwende woorden sprak met betrekking tot de huidige verrechtsing in maatschappij en politiek , komt in de documentaire ook aan het woord, evenals persoonlijke vrienden van Otto Frank en vroegere vrienden van Anne en familieleden. Dat Achterhuis bestond gisteren als museum met een miljoen bezoekers per jaar exact een halve eeuw. Moge van daaruit de komende halve eeuw evenveel pionierswerk worden gerealiseerd.
__________
Afbeelding: Voorzijde van een Franse pocket-editie uit 1970 van het Dagboek van Anne Frank.
HD-dvd over Tweede Wereldoorlog zaterdag gratis bij Trouw
Aanstaande zaterdag, 1 mei, zal bij het ochtendblad Trouw een gratis dvd worden verstrekt over de Tweede Wereldoorlog, in kleuren en zogeheten High Definition-kwaliteit. Net als dat het geval was met het gratis kunstboek dat verleden zaterdag bij de Volkskrant werd verstrekt, maakt deze dvd deel uit van een omvangrijkere reeks die de lezers van Trouw voor een speciale prijs kunnen verwerven. Degenen die op straat trachten nieuwe abonnees te werven voor die krant afwisselend met andere bladen uit hetzelfde concern lieten de afgelopen dagen, althans in het centrum van mijn woonplaats, de mensen die zij trachtten te verleiden, een hele serie dvd's zien over het genoemde thema. Er wordt vanuit het uitgeversbedrijf flink wat ondernomen om de burgers bij de leesles te houden, in eerste instantie via dagbladen, en die gratis stunts kunnen er, in het gunstigste geval, voor zorgen dat de lezers verder kijken dan de marge van de krant(en) in kwestie breed is.
Biopic over Duits studentenleider Rudi Dutschke via tweede Duitse tv-net
Wie de jaren zestig van de vorige eeuw heeft meegemaakt, herinnert zich wellicht nog de Duitse studentenleider Rudi Dutschke (1940-1979), die niet alleen in eigen land van zich heeft doen spreken door aan de inmiddels fameuze studentenprotesten van onder meer maar vooral 1968 deel te nemen en toespraken te houden om de 'protestanten' een hart onder de riem te steken, maar dit tevens buiten de eigen natie te doen, onder meer in Groningen, waar hij overigens later aan de universiteit verbonden zou raken.
Tijdens het hoogtepunt van de studentenprotesten in Duitsland werd er een aanslag gepleegd op Rudi Dutschke, die daardoor weliswaar hersenletsel opliep, maar eerst weer verder kon bestaan. Toch is hij aan de late gevolgen daarvan in 1980 overleden. Regisseur Stefan Krohmer (geb. 1971) heeft in 2009 een biografische speelfilm over het wel en wee in het leven van de studentenleider gerealiseerd. In de vooraanstaande rollen zien we Christoph Bach, Emily Cox en Pasquale Aleard.
__________
Afbeelding: Links de echte Rudi Dutschke, rechts acteur Christoph Bach.
Het digitale televisiekanaal Holland Doc 24 zendt op maandag 26 april als laatste programma-onderdeel, dat doorloopt in de nacht op dinsdag 27 april, de aflevering Calling E.T. uit. Daarin kunnen we kennismaken met een kleine groep wetenschappers die in alle ernst nadenktover contact met buitenaards leven. Er bestaat reeds een protocol, evenals een vlag, en daarnaast wordt er gewerkt aan een soort kosmische wereldtaal. Dat alles heeft te maken met een al dan niet 'denkbaar' scenario in verband met een eventueel vergaan van onze wereld, waardoor de mensheid of dat wat er dan nog van over is wordt gedwongen een goed heenkomen te zoeken, en dat betekent dan: op een andere planeet.
De geleerden zijn het echter niet eens over het antwoord op de vraag welke de beste aanpak in voorkomend geval is. Bovendien doet de vraag zich voor met betrekking tot de 'condition humaine', dat wil zeggen: is de mensheid wel zodanig ontwikkeld dat buienaards contact goed zou kunnen verlopen? Die vraag is zeker gerechtvaardigd als we kijken naar de meer dan pijnlijke onderlinge verdeeldheid die op onze planeet heerst.
Samuel Barber is dezer dagen Composer of the week op BBC Radio 3
Een modernist onder de klassieken Zelfs tal van mensen die menen dat ze geen werken van de Amerikaanse componist Samuel Barber (1910-1981) kennen, hebben niet zelden het Adagio voor strijkers uit 1936 [1] wel eens, of meer dan eens, gehoord. Dat stuk is dan ook niet alleen Barbers beroemdste compositie, maar tevens het meest gespeelde stuk, dat vooral via radioprogramma's de ether in gestuurd wordt. Reeds in 1942 was Barber de meest uitgevoerde Amerikaanse componist van ernstige muziek. Ook op ons continent was hij veelvuldig hoorbaar aanwezig. Ongetwijfeld heeft Samuel Barber veel voordeel gehad van het feit dat Arturo Toscanni (1867-1957) twee van die vroege composities tijdens één concert heeft uitgevoerd: naast het reeds genoemde Adagio was dat het eerste Essay voor orkest uit 1937.
Vergeleken met Brahms Op het eerste gezicht lijkt het niet zo logisch dat het optreden en het oeuvre van Samuel Barber wordt vergeleken met dat van Johannes Brahms (1833-1897), maar als we verder kijken en lezen wat hij daarover zelf zegt wat hij gevoelsmatig onderging, heeft hij omgezet in sonatevorm, fuga of passacaglia , is dat wel begrijpelijk. Barber heeft gebruik gemaakt van een neoromantische klankentaal, zij het dan ook met scherpe kantjes, zoals dat in zijn Vioolconcert opus 14 uit 1939 duidelijk wordt. Afgaande op zijn eigen woorden wilde Barber doorgaan met het genereren van moed om zich blijvend naar zijn gevoel te richten bij het componeren.
Twee keer Pulitzerprijs In het middelste gedeelte van zijn leven als componist is Samuel Barber twee keer onderscheiden met de Pulitzer Prize in Music: in 1958 en 1963. Van maandag 26 april tot en met vrijdag 30 april is elk van die vijf dagen tweemaal een uur hetzelfde uur met werken van deze Amerikaanse componist te beluisteren op BBC Radio 3 in het programma Composer of the week. De eerste keer van 13:00 tot 14:00 uur, de tweede keer tussen 23:00 uur en middernacht.
__________
[1] Op You Tube is een versie van dit Adagio te horen en te zien, zoals die op 15 september 2001, vier dagen na de aanslagen in New York, werd uitgevoerd door het BBC Symphony Orchestra onder leiding van Leonard Slatkin, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van 11 september.
__________
Afbeelding: De Amerikaanse componist Samuel Barber in 1944, gefotografeerd door Carl Van Vechten.
De laatste dagen van Hitler en de capitulatie van Duitsland
Speelfilm en documentaire
Zondag 25 april heeft Arte-televisie de tijd tussen 20:15 uur en 23:40 uur greserveerd voor weer een Themenabend, die deze keer over de capitulatie van Nazi-Duitsland gaat. Hoewel een thema-avond van Arte gewoonlijk uit drie onderdelen bestaat waarvan het laatste in de vorm van een disussie , is het geheel deze keer opgesplitst in twee afdelingen: een speelfilm en een documentaire, waar in beide de persoon van Dolle Dolfje, de Führer genaamd Hitler centraal staat.
De speelfilm is Der Untergang een historisch oorlogsdrama uit 2004 van Oliver Hirschbiegel (geb. 1957) over de laatste dagen van de supermofse dictator, gebaseerd op de memoires van Traudl Junge, die tot het laatst fungeerde als secretaresse van krankzinnige leider en tot kort voor het einde nog positieve, sympathieke aspecten in zijn persoonlijkheid en optreden heeft beleefd.'
Verlies aan realiteitszin
In de rolprent worden Hitler en de meest belangrijke figuren uit zijn staf uitgebeeld als wezens die elk besef voor de zeer pijnlijke realiteit hebben verloren. Juist die elementen krijgen de kijkers te zien, waardoor ze in ieder geval wel worden geconfronteerd met de dimensie(s) van de talrijke vormen van destructie, de totale gevoelloosheid en de complete onverschilligheid ten opzichte van de Duitsers, en in allereerste instantie de burgers van Berlijn. Bij de positieve aspecten van de film komt echter ook een element om de hoek kijken dat een niet gering gevaar in zich bergt: het feit dat Hitler hier en daar wordt voorgesteld als iemand me normaal-menselijke tekortkomingen. En zulks mist zijn uitwerking niet: veel kijkers zullen al dan niet subliminaal worden beïnvloed, en de conclusie trekken dat Hitler toch niet zo'n heel verschrikkelijk monster was als wel wordt beweerd.
Voortreffelijke invulling Overigens zijn de rollen in de film Der Untergang uitstekend ingevuld, waarbij veel lof dient uit te gaan naar van oorsprong Zwitserse acteur Bruno Ganz (geb. 1941) de zoveelste film-Hitler van Duitse bodem , die in ieder geval een heel wat aanvaardbaardere Führer heeft neergezet dan Tobias Moretti in zijn versie van de Führer in de semi-documentaire Speer und Er uit 2005 van Heinrich Breloer.
Liefdespost In aansluiting op de speelfilm die een lengte heeft van twee uur en vijfentwintig minuten heeft wordt de thema-avond om 22;40 uur voortgezet met een documentaire: Lieber Onkel Hitler Briefe an den Führer. Deze bijdrage behandelt een archief in Moskou waar zich maar liefst tienduizend kleine liefdesbrieven en andersoortige, zogenoemde fanpost bevinden. Het belang van deze collectie is onder meer het beeld dat deze verschaft over de bijna grenzeloze populariteit van het Krankzinnige Beest uit de Afgrond. Om 23:40 uur is de thema-avond van Arte-televisie alweer voorbij.
Tags:Hitler, nadagen van de Führer, Bruno Ganz, 'Der Untergang', Oliver Hirschbiegel, Arte-tv, 'Speer und Er', Heinrich Breloer, Tobias Moretti, documentaire, liefdespost
De maffia blijkt met foto's en boeken in ieder geval ten dele te bestrijden
Letizia Bataglia legt vast
In een herhaling van de VPRO-Dokwerk-aflevering De vrouw met de camera: Letizia Battaglia, die op zaterdag 24 april door het digitale televisiekanaal Holland Doc 24 zal worden uitgezonden kunnen de kijkers kennismaken met de vrouw die de benaming fotografe van de dood ten deel gevallen is. Jarenlang heeft zij in en om de stad Palermo de strijd aangebonden met de maffia. Dat deed zij onder meer door alle slachtoffers te fotograferen, en als zij daartoe op enigerlei wijze de mogelijkheid zag tevens de daders. Die foto's van Letizia Battaglia (geb. 1935) hebben internationaal veel aandacht getrokken en zijn diverse malen bekroond. Daarnaast heeft deze moedige vrouw gewerkt als uitgeefster, en onder het bestuur van Leoluca Orlando (geb. 1947) [1] was ze wethouder voor levenskwaliteit. Vervolgens was ze werkzaam als afgevaardigde voor de anti-maffia partij La Rete in het parlement van Sicilië.
Petra Reski's Maffiaboek
In het inmiddels bekende, want veel stof opgewaaid hebbende, Maffia-boek van de van oorsprong Duitse journaliste Petra Reski vervult Letizia Battaglia eveneens een rol. Dat boek: Mafia, met de ondertitel Von Paten, Pizzerien und falschen Priestern, is tot stand gekomen als één der gevolgen van het feit dat Petra reski helemaal in de ban geraakt was van het boek De Peetvader [2] van Mario Puzo (1920-1999). Daarom stapte ze na haar eindexamen in een roestige Renault 4, en reed ze van het Duitse Kamen naar Corleone in Zuid-Italië. Eenmaal daar aangekomen, heeft het thema maffia haar niet meer losgelaten. Petra Reski is erin geslaagd met afvallige maffiosi te spreke, zij het onder politiebescherming. Ook was ze te gast op het huwelijksfeest van de meest scabreuze maffia-advocaat, en had ze contact met maffia-vrouwen, die helemaal niet zo onschuldig waren als het wel eens leek. Ze kon vaststellen dat en enkele maffiabaas liefdespoëzie schreef en dat er priesters waren die de schuilplaats van gevluchte maffiosi bezochten om de heren de biecht af te nemen. In dat boek worden we niet alleen geconfronteerd met de neerslag in woorden van de ontmoetingen die de schrijfster met al die protagonisten en randfiguren heeft gehad, en met maffia-jagers die hun sporen nalopen; ook zijn we leesgetuigen van de banden welke de auteur heeft ontdenkt en die dat misdaadsyndicaat onderhoudt met gelijkgestemden in Duitsland.
De relatief recente moorden die in Duisburg werden gepleegd, tonen aan dat die extreem malafide organisatie zijn voelhoorns tot ver buiten het eigen land en de VS heeft uitgestrekt, evenals andere, al dan niet figuurlijke lichaamsdelen. __________
Petra Reski: Mafia Von Paten, Pizzerien und falschen Priestern. 336 pag., gebonden met stofomslag. Droemer Verlag München 2008. ISBN 978-3-426-27466-8
__________
[1] Leoluca Orlando is een man die de maffia openlijk bestrijdt en daarom altijd is omgeven door lijfwachten. Dat was zelfs in een Duitse televisiestudio het geval toen hij in de Talshow 3nach9 van Radio Bremen, alweer jaren geleden, een interview gaf aan Giovanni di Lorenzo.
Orlando was van 1985-1990 burgemeester van Palermo, en van 1993 tot 2000 nogmaals.
[2] Petra Reski las van De Peetvader vanzelfsprekend de Duitse vertaling, Der Pate. Interessant is het om te weten dat Mario Puzo, gevraagd naar de oorsprong van zijn enorme kennis omtrent de Siciliaanse Maffia, zei bij het schrijven meer de familie Kennedy voor ogen te hebben gehad.
Italiaans-Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen Donna Leon zegt dat ze alles wat ze over de Maffia weet, aan Petra Reski te danken heeft.
____________
Afbeeldingen
1. Letizia Battaglia, hier samen met Franco Zecchin in Mondello, 1987.
De maffia blijkt met foto's en boeken in ieder geval ten dele te bestrijden
Letizia Bataglia legt vast
In een herhaling van de VPRO-Dokwerk-aflevering De vrouw met de camera: Letizia Battaglia, die op zaterdag 24 april door het digitale televisiekanaal Holland Doc 24 zal worden uitgezonden kunnen de kijkers kennismaken met de vrouw die de benaming fotografe van de dood ten deel gevallen is. Jarenlang heeft zij in en om de stad Palermo de strijd aangebonden met de maffia. Dat deed zij onder meer door alle slachtoffers te fotograferen, en als zij daartoe op enigerlei wijze de mogelijkheid zag tevens de daders. Die foto's van Letizia Battaglia (geb. 1935) hebben internationaal veel aandacht getrokken en zijn diverse malen bekroond. Daarnaast heeft deze moedige vrouw gewerkt als uitgeefster, en onder het bestuur van Leoluca Orlando (geb. 1947) [1] was ze wethouder voor levenskwaliteit. Vervolgens was ze werkzaam als afgevaardigde voor de anti-maffia partij La Rete in het parlement van Sicilië.
Petra Reski's Maffiaboek
In het inmiddels bekende, want veel stof opgewaaid hebbende, Maffia-boek van de van oorsprong Duitse journaliste Petra Reski vervult Letizia Battaglia eveneens een rol. Dat boek: Mafia, met de ondertitel Von Paten, Pizzerien und falschen Priestern, is tot stand gekomen als één der gevolgen van het feit dat Petra reski helemaal in de ban geraakt was van het boek De Peetvader [2] van Mario Puzo (1920-1999). Daarom stapte ze na haar eindexamen in een roestige Renault 4, en reed ze van het Duitse Kamen naar Corleone in Zuid-Italië. Eenmaal daar aangekomen, heeft het thema maffia haar niet meer losgelaten. Petra Reski is erin geslaagd met afvallige maffiosi te spreke, zij het onder politiebescherming. Ook was ze te gast op het huwelijksfeest van de meest scabreuze maffia-advocaat, en had ze contact met maffia-vrouwen, die helemaal niet zo onschuldig waren als het wel eens leek. Ze kon vaststellen dat en enkele maffiabaas liefdespoëzie schreef en dat er priesters waren die de schuilplaats van gevluchte maffiosi bezochten om de heren de biecht af te nemen. In dat boek worden we niet alleen geconfronteerd met de neerslag in woorden van de ontmoetingen die de schrijfster met al die protagonisten en randfiguren heeft gehad, en met maffia-jagers die hun sporen nalopen; ook zijn we leesgetuigen van de banden welke de auteur heeft ontdenkt en die dat misdaadsyndicaat onderhoudt met gelijkgestemden in Duitsland.
De relatief recente moorden die in Duisburg werden gepleegd, tonen aan dat die extreem malafide organisatie zijn voelhoorns tot ver buiten het eigen land en de VS heeft uitgestrekt, evenals andere, al dan niet figuurlijke lichaamsdelen. __________
Petra Reski: Mafia Von Paten, Pizzerien und falschen Priestern. 336 pag., gebonden met stofomslag. Droemer Verlag München 2008. ISBN 978-3-426-27466-8
__________
[1] Leoluca Orlando is een man die de maffia openlijk bestrijdt en daarom altijd is omgeven door lijfwachten. Dat was zelfs in een Duitse televisiestudio het geval toen hij in de Talshow 3nach9 van Radio Bremen, alweer jaren geleden, een interview gaf aan Giovanni di Lorenzo.
Orlando was van 1985-1990 burgemeester van Palermo, en van 1993 tot 2000 nogmaals.
[2] Petra Reski las van De Peetvader vanzelfsprekend de Duitse vertaling, Der Pate. Interessant is het om te weten dat Mario Puzo, gevraagd naar de oorsprong van zijn enorme kennis omtrent de Siciliaanse Maffia, zei bij het schrijven meer de familie Kennedy voor ogen te hebben gehad.
Italiaans-Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen Donna Leon zegt dat ze alles wat ze over de Maffia weet, aan Petra Reski te danken heeft.
____________
Afbeeldingen
1. Letizia Battaglia, hier samen met Franco Zecchin in Mondello, 1987.
In een radio-bijdrage van zo'n drie kwartier zal Susan Rutherford zich verdiepen in de geschiedenis van het fenomeen opera in Engeland, maar dan specifiek waar dit zich buiten Londen voordeed. De periode die zij onderzoekt, loopt tot aan de teloorgang van de prominente zangeres Maria Malibran (1808-1836), die zich onder meer uiterst verdienstelijk heeft gemaakt voor het onderdeel muziektheater in de historie van het Britse cultuurleven. In de loop van het verhaal dat Susan Rutherford vertelt, wordt de luisteraar tevens geconfronteerd met reisorganisaties die in eigen stroomtreinen door het land trokken. Vandaar de titel van het programma When the opera comes to town. Als dat in provinciesteden gebeurde, kwamen de mensen van alle rangen en standen in groten getale luisteren. Het programma valt te beluisteren op zaterdag 24 april via BBC Radio 3, tussen 13:15 uur en 14:00 uur.
Gratis boek over Weense grootmeester Gustav Klimt (1862-1918) deze zaterdag bij de Volkskrant
Op zaterdag 24 april verstrekt de Volkskrant een fraai, groot boek over de Weense kunstenaar Gustav Klimt (1862-1918) gratis aan de abonnees èn aan de kopers van een los nummer. Het boek van Gilles Néret vormt de opmaat van een reeks van twintig boeken, die gedurende evenzovele weken op zaterdag beschikbaar komen, al moet voor elk van de vervolgdelen wel een relatief gering aantal euro's worden neergeteld. Deze nieuwe reeks, van deels eerder in paperback verschenen, boeken wordt door uitgever Benedikt Taschen gerealiseerd in samenwerking met de hierboven genoemde ochtendkrant. Meer over de reeks, en vooral over dit eerste deel, is te vinden in mijn artikel op de Nederlandse website All art is quite useless, van Rond1900.nl, over de cultuur van het fin de siècle. U hoeft daarvoor alleen maar hierte klikken.
Italiaanse documentaire Viva Zapatero toont machtsmisbruik in Italië
Donderdag 22 april wordt, vanaf 23:08 uur tot 00:18 uur in de nacht op vrijdag 23 april op het digitale themakanaal Holland Doc 24 de Italiaanse documentaire uit 2005, getiteld Viva Zapatero, van Sabina Guzzanti actrice en satirica (geboren 1963) uitgezonden. De film heeft als thema de eigen ervaringen met het met macht en het misbruik daarvan doorspekte imperium van de Italiaanse premier en mediagigant Silvio Berlusconi. De presentatrice waagde het om in de eerste aflevering van haar satirische televisieprogramma RaiOt de draak te steken met de eerste minister van haar land en dat leidde ertoe dat het programma na deze éne aflevering niet meer op de buis kon worden vertoond. Daarom maakte Sabina Guzzanti deze documentaire. Het bijzonder daarvan wordt door kenners van de scene omschreven als Michael Moore-achtig, aangezien ook Sabina Guzzanti toont hoe de persvrijheid en de vrijheid om zich op kunstzinnige wijze te uiten via het meer en meer aan banden leggen uiteindelijk en dat gaat in ijltempo definitief om zeep worden geholpen. Op vrijdag aansluitend wordt een herhaling vertoond, op hetzelfde kanaal, tussen 22:10 uur en 23:20 uur.
__________
Zie tevens onze bijdrage van maandag 19 april op deze site. __________
Afbeelding: De Italiaanse actrice en satirica Sabina Guzzanti. Foto genomen tijdens het 64ste Filmfestival van Venetië.
Twee verschillende programma's over kindermisbruik gelijktijdig op Canvas en ARD/Das Erste
Canvas-documentaire
Op woensdag 21 april wordt er opnieuw op twee Europese televisiezenders een programma uitgezonden over seksueel misbruik van kinderen, echter niet alleen maar binnen de context waarmee we de laatste maanden in en om ons land zo intensief worden geconfronteerd doordat deze gevallen evenals die van andersoortige mishandeling in het middelpunt van de belangstelling hebben gestaan. De multiraciale vrouwenorganisatie Bobbi Bear in het Zuid-Afrikaanse Dunbar is ten strijde getrokken tegen het seksueel misbruik van kinderen. De methode die men daarvoor gebruikt, bestaat in het gebruik van teddybeertjes die ertoe moeten dienen dat de kinderen aan de hand van die zeer tot de verbeelding sprekende speelgoeddieren vertellen wat er met hen is gebeurd. De film met de titel Rough aunties wordt gepresenteerd door het tweede Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas, in de avonduren tussen 23:20 uur en 01:05 in de nacht op donderdag 22 april.
ARD-reportage
Ongeveer een maand geleden werd in het politieke discussieprogramma Hart aber fair van het eerste Duitse televisienet ARD/Das Erste aandacht besteed aan het seksueel misbruik van kinderen door met name katholieke geestelijken in (vooral) de Duitse Bondsrepubliek en Oostenrijk. Gespreksleider toen was Frank Plasberg, die met tal van uiteenlopende programma's op de Duitse buis present is. De discussie leek zich toe te spitsen op het celibaat, en dat leidde er weer toe dat het slachtoffer van eertijds onder de deelnemers dreigde de discussie te verlaten.
Diezelfde journalist presenteert op diezelfde zender tussen 23:30 uur en 00:15 uur een reportage over seksueel misbruik van kinderen door geestelijken, onder de titel Sündenfall Missbrauch Kirche in der Krise. __________
Zie ook onze bijdrage van maandag 19 april op deze site.
Hoorspel naar A tramp abroad van Mark Twain op radiozender NDR Kultur
Vaderfiguur voor de letteren
Vandaag is het honderd jaar geleden dat de Amerikaanse schrijver Samuel Langhorne Clemens als 74-jarige te Redding in de staat Connecticut is gestorven. Hij kwam ter wereld op 30 november 1835 te Florida in de staat Missouri. Hij was een humoristisch auteur: romancier en journalist, die flink wat satirische teksten op zijn naam heeft staan. De meeste mensen kennen de naam van deze man helemaal niet, maar zodra zijn pseudoniem ter sprake komt Mark Twain wordt dat anders. Zijn manier van schrijven heeft zoveel bewondering afgedwongen niet in de laatste plaats bij collega's dat hij daardoor de bijnaam vader van de Amerikaanse literatuur heeft verworven. Naast de boeken die hem de verdiende wereldfaam hebben gebracht, heeft Mark Twain ook nog reisverhalen gepubliceerd, zoals in 1880 zijn verslag over de wederwaardigheden die hij tijdens het trekken door Europa heeft gepubliceerd: A tramp abroad, voor het eerst verschenen in 1880.
Uit dat boek is een hoorspel van ruim twee uur geëxtraheerd, Die Ahnungslosen im alten Europa, dat ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Mark Twain in twee delen zal worden uitgezonden door de regionale Duitse radiozender NDR Kultur. De eerste aflevering daarvan is te beluisteren op woensdag 21 april tussen 20:00 uur en 21:10 uur, in het programma Hörspiel. Het wordt gepresenteerd onder de deeltitel Zu Fuß durch Deutschland und die Schweiz.
De tweede aflevering, Per Schiff quer durchs Mittelmeer volgt op woensdag 28 april, eveneens tussen 20:00 uur en 21:10 uur.
____________
Afbeeldingen
1.
Foto van Mark Twain, uit een krantenartikel.
2. Titelpagina van de popular edition uit 1907 van A tramp abroad, verschenen te Londen bij Chatto & Windus.
Nederlandse populist Pim Fortuyn in twee afleveringen van Andere tijden
Een tweeluik herhaald Op woensdag 21 april zendt het digitale kanaal Geschiedenis 24 twee afleveringen achter elkaar uit van het VPRO/NPS-programma Andere tijden uit onder de titel Pim en zijn volk. Voor wie de dagen van het opvallende optreden van deze gefrustreerde man uit de zijlijn in die context heeft meegemaakt, zal direct begrijpen dat die titel een dubbele bodem heeft.
In het eerste deel van dit tweeluik wordt aandacht besteed aan de manier waarop Pim Fortuyn (1948-2002) een uiterlijke metamorfose liet plaatshebben: hij veranderde van een tamelijk onbekende academicus die zich onderscheidde door enorm af te geven op het bestaande bestel, dat hij kennelijk niet echt goed had bestudeerd. Als hij dat wel had gedaan, zou blijken dat hij veel van dat alles zelf ook zo zou willen doen. Maar zijn markante optreden was er dan ook vooral op gericht om zelf niet alleen in de schijnwerpers te komen, al was een niet zelden pijnlijke ijdelheid hem niet vreemd. In dat opzicht deugde hij wel voor het vak van politicus. Allengs wist hij de aandacht zo op zich te vestigen dat hij uit de reacties meende te kunnen of wellicht zelfs moeten opmaken dat hij de (toen) eerstvolgende minister-president van ons land zou worden. Een parallel met onze hedendaagse criticaster jegens het politieke bedrijf die er zelf vast en zeker een nog grotere chaos en ellende van zou maken valt niet te missen, zeker als je beseft dat die in het verre buitenland al heeft aangekondigd de huidige nieuwe premier te worden. Maar dat zal evenmin werkelijkheid worden gerealiseerd als dat voor Fortuyn was weggelegd. Die eerste aflevering wordt uitgezonden tussen 21:43 en 22:09 uur. Grote aantrekkingskracht
Het soort populist dat Fortuyn uitbeeldde, mag er altijd wel op rekenen voor vele mensen van allerlei slag aantrekkelijk te zijn: niet alleen om een 'tegenstem' op uit te brengen, maar tevens in de, al dan niet terechte, overtuiging dat er bij voldoende stemmen vóór zo'n volksmenner wel ruimte zou zijn voor grote veranderingen, die dan tevens verbeteringen zouden blijken te zijn, doch net als in de eerste jaren van deze eeuw hoeft men daarop ook nu niet meer dan vage hoop te koesteren. In de tweede aflvering van Andere tijden, die tussen 22:09 uur en 22:37 uur zal worden voorgesteld, komen mensen aan het woord die in Pim Fortuyn de nieuwe leider zagen, die ook werkelijk in staat zou blijken Nederland te veranderen.
Maarten van Rossem over populisme nu In zijn onlangs verschenen boek Waarom is de burger boos analyseert historicus Maarten van Rossem het in ons land is gekomen tot het wijd verbreide fenomeen boze burger. En het zou dan ook niemand mogen verbazen als diegene verneemt dat een groot deel van dat boek is gewijd aan opkomst, optreden en ondergang van de Nederlands politicus genaamd Pim Fortuyn. Als men dat boek heeft gelezen, is er niets meer onduidelijk over de oorzaken en achtergronden van dat hedendaagse populisme dat de politieke verhoudingen in Den Haag zo intens verziekt. En derhalve komen ook figuren als Wilders en Verdonk op enkele bladzijden van Van Rossems boek voor, maar heeft de schrijver het met nadruk over Fortuyn omdat met zijn verschijnen op het politieke toneel van ons land de snelle wending van een groot deel van onze burgerij naar een niet gering obscurantisme van diens kongsi een feit is geworden en alleen als gevolg daarvan een persoon als de oogkleppenhouder die Wilders ons voorspeelt de kans heeft gekregen zoveel aandacht voor zichzelf te genereren. Uitdaging voor de gevestigde orde en dito partijen
Vanzelfsprekend is er op veel plaatsen in de wereld een bepaalde voedingsbodem aanwezig voor extremen in maatschappij en politiek. Dat die vruchtbare grond in Nederland zich zo snel zou weten uit te breiden na het beschamende einde van de politieke stroming LPF (Lijst Pim Fortuyn) is bepaald geen teken van een kleurrijk politiek spectrum in onze residentie met de beide kamers van het parlement; sterker nog: het is een bewijs van geestelijke armoe. In die instituten, maar voornamelijk in de Tweede Kamer, zijn figuren als Verdonk en Wilders ertoe gekomen hun dwaasheden ten beste te geven en hun verachting jegens cultuur en kunsten breed uit te meten. Daarvan worden, net als in de gedeelten over Pim Fortuyn, duidelijke woorden gesproken in het boek van Maarten van Rossem, dat alleen al daardoor voldoende aanleiding biedt om het u in volle overtuiging u aan het hart te leggen in dit boek te lezen over de huidige, nadrukkelijk éénentwintigste eeuwse verschijningsvormen van deze kwalijke ontwikkelingen binnen de huidige Nederlandse politiek. En u zult er een completer beeld van de mens en politicus Pim Fortuyn aan overhouden.
__________ Maarten van Rossem: Waarom is de burger boos over hedendaags populisme. 126 pag., paperback, Amsterdam, februari 2010. Nieuw Amsterdam Uitgevers. ISBN 978-90-468 0705 7.
Documentaire over nieuwe regerigsvorm: de videocratie in Italië
Maffiapraktijken
Het Nederlandse digitale televisiekanaal Holland Doc 24 biedt op maandag 19 april een documentaire over een ernstige vorm van misbruik met grote gevolgen, zij het een andere abjecte verschijningsvorm van misbruik dan op datzelfde tijdstip in ieder geval gedurende de eerste drie kwartier van deze film op het eerste Duitse televisienet in het centrum van de belangstelling staat: misbruik van kinderen. Op dat digitale kanaal wordt, in de documentaire Videocracy, een dwarsdoorsnede getoond van de thans in Italië heersende videocratie. De documentaire van Erik Gandini is als Zwees-Deens-Brits-Finse coproductie tot stand gekomen.
In het middelpunt: een razende Roeland
Centraal thema van de film is Italië's minister-president Silvio Berlusconi (geboren 1936), een der meest kwalijke regeringsleiders van het na-oorlogse Europa. Dit gedrocht zet zowel de media alsook de politiek volkomen naar zijn hand. In zijn jonge jaren heeft hij, om geld te verdienen opgetreden als muzikant en gewerkt als kelner op een schip. Alsof dat niet al erg genoeg was. . . . . De regisseur richt zich vooral op het schemergebied tussen de realiteit die de televisie ons voortovert aan de ene kant en, anderzijds, de wereld die zich daaraan helaas voortdurend blijft spiegelen. De rolprent heeft een duur van zo'n vijfentachtig minuten, en wordt aan de kijkers voorgesteld tussen 21:00 uur en 22:25 uur.
Nog viermaal deze week De documentaire zal deze week nog viermaal op het huiskamerscherm te zien zijn: eerst op dinsdagavond op dezelfde zender, tussen 23:00 uur en 00:24 in de nacht op woensdag 21 april. Op woensdag 21 april is de film te zien via Nederland 2 vanaf 23:50 uur.
Donderdag 22 april wordt deze bijdrage opnieuw uitgezonden op Holland Doc 24, tussen 19:52 uur en 21:18 uur. Ook op vrijdag kan men zijn kans nog waarnemen: tussen 22:10 uur en 23:34 uur. _________
Afbeelding: Berlusconi tijdens een bezoek aan Japan. De lach verbergt veel kwalijks.
Reportage over misbruik van kinderen maandagavond via eerste Duitse tv-net
Op maandag 19 april presenteert het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste een reportage getiteld Sexobject Kind. Daarin wordt ingegaan op het misbruik van kinderen, ongetwijfeld mede ingegeven door de explosieve stijging van het aantal mensen dat naar buiten komt met zwaarwegende klachten jegens ouderen die hun positie hebben misbruikt ten einde zich te doen gelden voor het bevredigen van machtswellust dan wel heel directe seksuele wellust. De meesten van hen doen dat pas decennia na het gebeuren, en worden daarbij wellicht enigszins aangemoedigd door het feit dat er nu zoveel jongeren van anno toen blijken te zijn misbruikt, die eindelijk met het lijden van toen dat soms sluimerend, soms op andere wijze, is blijven doorgaan tot en met deze dag. Ook komt de vraag aan de orde waarom pedofielen verkeerde term: het gaat over pedoseksuelen, en dat is een categorie van een geheel andere orde door de rechter zo dikwijls geen therapie hebben opgelegd gekregen, want de ervaring heeft getoond dat recidivisme heel vaak voorkomt. De uitzending van deze reportage zal tussen 21:00 uur en 21:45 uur worden gerealiseerd.
Guillaume Lekeu is componist van de week op Neerlands Radio 4
De vijf werkdagen van de week van maandag 19 tot en met vrijdag 23 april 's avonds tussen 19:30 uur en 20:00 uur kunt u op Radio 4 bij de Vara, de nog altijd relatief onbekende Belgische componist Guillaume Lekeu (1870-1894) tegenkomen, die slechts 24 jaar oud is geworden. Gelet op het aantal werken van grote klasse dat hij in een periode van slechts enkele jaren heeft gecomponeerd, zou hem een indrukwekkende carrière ten deel zijn gevallen, ware het niet dat een kwalijke infectie één dag voor zijn vierentwintigste verjaardag een einde maakte aan zijn al te korte aardse bestaan.
Over deze componist zijn op de website All art is quite useless van Rond1900.nl twee artikelen te vinden, die beide de titel dragen Het bijna vergeten oeuvre van de Belg Guillaume Lekeu, maar een verschillend rangnummer hebben. De eerste bijdrage is gepubliceerd op 28 september 2007, het tweede artikel op 3 oktober van dat jaar. Daarin kunt u diverse gegevens en bijzonderheden over deze 'lieveling van de goden' vinden.
BBC-docu over de jacht op de laatste nazi-misdadigers, hedenavond op Canvas
Bij het scheiden van de beelden- en geluidenmarkt van woensdag 14 op donderdag 15 april zendt het tweede Nederlandstalige Belgische televisienet Canvas, tussen 23:20 en 00:10 uur, een BBC-documentaire uit die werd gerealiseerd in 2009. Deze film gaat over Charlie Russell and Izzy Charman, twee jonge filmers die zich ten doel hebben gesteld de laatste nazi-oorlogsmisdadigers op te sporen, welke nog steeds voortvluchtig zijn. Zij willen de nog steeds verborgen geschiedenis van die extreme criminelen openbaar maken. Het zal een langdurige en inspannende zoektocht worden, niet in de laatste plaats doordat er maar heel weinig meer in leven zullen zijn, althans relatief gezien: ieder is er immers één teveel. Toch zijn de twee doorzetters erin geslaagd enkele van die figuren op te sporen en hen zelfs voor de camera te krijgen. De een beweert zich niet aan de gegeven bevelen te hebben kunnen onttrekken zonder zelf in levensgevaar te geraken, een andere hoogbejaarde beweert dat hij zich van alle gebeurtenissen niets meer te kunnen herinneren: met zijn 94 jaar is hij te oud en te zwak; uitgeleverd, door Oostenrijk aan Kroatië, wordt hij niet. Dan komen ze terecht bij iemand die eind verleden jaar eindelijk is veroordeeld: levenslang heeft hij gekregen. Ook komen ze in contact met een extreem gestoorde vrouw, genaamd Ursula Overbeck, die een hoge functie bij de Hitlerjugend heeft bekleed, en tot de groep van de ewig gestrigen behoort: zij ontkent de Holocaust en is tot op de dag van de confrontatie een fervent aanhanger van de nazi-ideologie. Al die opgespoorden spreken met de twee jonge filmers over schuld en boete, over de tijd die snel over alle gebeurtenissen heen vliedt en ten slotte over het feit dat de geschiedenis altijd wordt geschreven door de overwinnaars.
VPRO-documentaire uit 1969 over pornografie in Nederland via Geschiedenis 24
Na de dominees
In 1969 hebben Hans Keller en Roelof Kiers voor de VPRO een documentair getint programma gemaakt over het fenomeen Pornografie in Nederland.
Twee jaar nadat de dominees de zendgemachtide VPRO definitief de rug hadden toegekeerd, is de film uitgekomen. Daarmee is dit programma een symbool geworden voor de verander(en)de VPRO. Tussen de vier letters stonden geen puntjes meer en was het epitheton vrijzinnig protestant verleden tijd. Veel van de oudere leden bleken moeilijkheden te hebben met het naakt dat vanaf da moment op de buis verscheen, en die als gevolg daarvan hun lidmaatschap hebben opgezegd. Daar stond echter tegenover dat de zender een grote(re) aantrekkingskracht ging uitoefenen op de wat progressievere groeperingen binnen het maatschappelijke gebeuren in Nederland. De film wordt uitgezonden door het digitale televisiekanaal Geschiedenis 24, op woensdag 14 april tussen 22:09 uur en 23:00 uur. Voor eventuele herhalingen in de nachtelijke uren en overdag kunt u informatie inwinnen op de website van de zender, dan wel via gids.vpro.nl
Erotische panorama's van Nederland eind 20ste eeuw in drie documentaires op Geschiedenis 24
De Bossche variant
Deze week herhaalt het digitale televisiekanaal Geschiedenis 24 de driedelige serie documentaires onder de titel Erotische panorama's. Die stamt uit 1988 en werd gerealiseerd door Emile Fallaux. Het thema van de drie afleveringen is de (toen) veranderende seksuele moraal in Nederland. Hoewel dat in de jaren tachtig niet voor het eerst geschiedde want wij van Cultuurtempel herinneren ons de snel veranderende moraal aangaande erotiek en seksualiteit in de jaren zestig van de vorige eeuw nog heel goed.
De eerste aflevering de Bossche variant wordt uitgezonden op dinsdag 13 april, tussen 23:05 uur en middernacht. Daarin besteedt Emile Fallaux aandacht aan de eerste (meer openlijke) verkoop van condooms en tevens andere acties van de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming (NVSH).
Het tijdschrift Sekstant van die instelling telde in die jaren een heel behoorlijk aantal lezers.
Familie De Witt
De tweede aflevering wordt aan de kijkers van Geschiedenis 24 voorgesteld op woensdag 14 april, tussen 20:29 uur en 21:28 uur. In die episode komen Erotische lotgevallen van de familie De Witt aan de orde.
Erotische panorama's Aflevering drie op donderdag 15 april, te zien tussen 20:38 uur en 21:28 uur is getiteld Het erotisch panorama. Hierin wordt aandacht besteed aan een groep mensen die reeds in de
jaren zestig van de vorige eeuw betrokken is geweest bij diverse activiteiten van voornoemde NVSH.