György Ligeti wordt herdacht in Neue Musik van radiozender NDR Kultur
Vijf jaar geleden overleed, op 12 juni, de Hongaars-Oostenrijkse componist György Ligeti, die in 1923 in het Roemeense Tamaveni werd geboren op 28 mei. In het programmaNeue Musik─ dat een vast onderdeel vormt van het geheel van hetgeen de Duitse regionale radiozender NDR Kultur te bieden heeft ─ wordt in de aflevering van woensdag 8 juni een portret geschetst van de componist in kwestie:György Ligeti zum 5. Todestag luidt de titel van de aflevering, die zal worden uitgezonden tussen 21:25 uur en 22:00 uur.
Van links naar rechts: György Ligeti, Lucas Ligeti, Mevrouw György Ligeti, Conlon Nancarrow, en Michael Daugherty tijdens een bijeenkomst in het Oostenrijke Graz van de Wereld Muziek Dagen in Graz,1982
Werk van Fanny Mendelssohn in 'Musica' van NDR Kultur, dinsdagavond
Fanny Mendelssohn-Hensel, in 1842 geschilderd door Moritz Daniel Oppenheim (1800-1882).
In het programma Musica van de Duitse regionale radiozender NDR Kultur uit te zenden op dinsdag 15 maart, tussen 19:30 uur en 20:00 uur wordt een werk uitgevoerd van Fanny Mendelssohn-Hensel (1805-1847). Vooraf gaat eerst een van de talrijke strijkkwartetten van Joseph Haydn (1732-1809), maar dan is er toch eindelijk weer eens een kwartiertje tijd voor een stuk van een vrouwelijke componist van niveau. Weliswaar is dikwijls beweerd dat zij zich alleen maar enigszins heeft kunnen doorzetten doordat haar naam onmiddellijk werd geassocieerd met die van haar vier jaar jongere broer Felix (1809-1847), maar op genoemde avond kan ieder, die het maar wil, kennis nemen van de Sonata e fantasia in g-klein voor piano en cello en concluderen dat vooroordelen overheersen in de receptie van haar status.
Het begint inmiddels wel heel pijnlijk vermoeiend te worden dat nog altijd de, langzamerhand pathologisch gekleurde preoccupatie, ten aanzien van componerende vrouwen blijft bestaan. Eva Weissweiler, die een boek over componerende heeft gepubliceerd en daarnaast tal van artikelen heeft wel eens experimenten uitgevoerd waarmee ze kon aantonen dat mensen inclusief de seksegenoten van de componistes in kwestie zonder informatie vooraf de voorgestelde stukken konden waarderen, doch als vooraf wel informatie over de kunne van het noten-kunst producerende wezen werd bekend gemaakt het percentage aan afwijzing verbijsterend veel hoger lag.
Laat u zich door de vele (des)informatie niet van de wijs brengen en luistert u naar dat werk van Fanny Mendelsson-Hensel.
Filmacteur Werner Rundshagen leest twee dagen achtereen delen uit het oeuvre van Erich Mühsam
In de letterenreeks Am Abend vorgelesen van de regionale Duitse radiozender NDR Kultur wordt nog twee avonden aandacht ebsteed aan de markante figuur van de Duitse letteren van het eerste kwart der twintigste eeuw: Erich Mühsam (1878-1934). Op maandag 14 en dinsdag 15 maart wordt, beide avonden tussen 22:00 uur en 22:35 uur, voorgelezen uit de Briefe und Schriften von Erih Mühsam, uit het onderdeel Menschen und Namen, door filmacteur Werner Rundshagen.
Poëzie van Erich Mühsam An die Dichter vindt u door hier te klikken. Aldaar wordt u nogmaals via een linkdoorverwezen naar meer teksten van deze onvergetelijke figuur, die veel meer was dan alleen schrijver.
BEATRIJS: één der Nederlandse vrouwelijkse dwarsliggers in naam van God uit acht eeuwen
Verlucht initiaal in het Beatrijs Handschrift. Koninklijke Bibliotheek, Den Haag
Het digitale televisiekanaal Geschiedenis 24 presenteert op woensdag 9 maart, tussen 23:05 uur en 23:15 uur, de herhaling van een programma van de RKK met daarin aandacht voor figuren van de vrouwelijke kunne welke als dwarsliggers hebben gefungeerd in de Nederlandse historie van 1200 tot heden, in de reeks Van Hadewych tot Hillesum dwarsliggers in naam van God. In de aflevering die we thans voorgezet krijgen, Beatrijs van Nazareth (1200-1268), behelst een portret uit 2002 met aandacht voor de levensloop van Beatrijs en haar traktaak Seven manieren van minnen. Daarin worden zeven fasen van liefde beschreven die een mens kan doorlopen. Eventuele extra uitzendingen, in de nachtelijke uren en overdag, zou men moeten kunnen vinden op de website, in de programmering van de zender in kwestie.
Vijf avonden wordt op NDR Kultur voorgelezen uit het oeuvre van de intellectuele dwarsligger Erich Mühsam
Am Abend vorgelesen
De Duitse acteur en spreker Klaus Nägelen (geboren 1927) leest vijf avonden goed een half uur voor uit het oeuvre van de zeer uitzonderlijke, door Hitlers monsterbeesten vermoorde, auteur Erich Mühsam (1878-1934). Dat geschiedt, waarschijnlijk in een herhaling, in het vaste programma van de regionale Duitse radiozender NDR Kultur: Am Abend vorgelesen. Van maandag 7 tot en met vrijdag 11 maart is steeds tussen 22:00 uur en 22:35 uur een aflevering van de vijfdelige reeks te horen: Briefe und Schriften von Erich Mühsam Anwalt der Verstoßenen.
Politiek auteur en acteur In het eerste kwart van de twintigste eeuw met name in de jaren 1910-1925 heeft Erich Mühsam een niet te verwaarlozen functie vervuld in het toen zeer roerige Duitsland: hij heft mede het gezicht bepaald van de cultuur, zowel qua letteren als algemeen maatschappelijk, in verband met een niet onaanzienlijk deel van de talrijke, ingrijpende veranderingen in het culturele en poitieke leven van Duitsland. In genoemde jaren heeft Erich Mühsam een dagboek bijgehouden dat decennialang achtergehouden werd. In september 1994 zijn de ruim 400 bladzijden tellende dagboeken voor het eerst uitgegeven in de reeks studio dtv. De derde druk is, eveneens bij dtv, in juli 2004 uitgekomen, doch helaas inmiddels uitverkocht. Die Tagebücher bieden een kroniek van alles wat deze schrijver heeft gesignaleerd aan conflicten in de samenleving, in zijn eigen affaires en ontmoetingen en, niet te vergeten, zijn aanvaringen met het 'gezag'.
Voorzijde van de laatst verschenen dtv-editie (2004) van de Tagebücher van Erich Mühsam, vol verbijsterende zaken, welke voor ons nauwelijks te bevatten zijn.
Dat dat gezag in de jaren dertig zou bestaan uit het beestentuig van Hitlers nationaal-socialisten, viel te verwachten, ook voor de auteur zelf, die de woelingen in de maatschappij heel goed wist te duiden. Hij werd, na de Rijksdagbrand, in zogeheten Schutzhaft genomen en vervolgens van het ene concentratiekamp naar het andere gesleept. Internationale pogingen om hem vrij te krijgen, liepen op niets uit: anderhalf jaar heeft het Beest uit de Afgrond Mühsam gemarteld: één voor één werden hem de baardharen uitgetrokken. Ten slotte, in de nacht van 9 op 10 juli konden de nazi's kennelijk geen sadistische monsterlijkheden meer verzinnen en hebben ze Erich Müsam vermoord, maar gaven als verklaring voor zijn dood: zelfmoord. Zijn naam was een voorteken: hij leidde een zeer moeizaam leven.
Als we in het tweede decennium van de ééntwintigste eeuw niet heel erg oppassen en waken voor een al te diep maatschappelijk afglijden, onder meer van stromingen om ons heen, tot op de etterende bodem van de beerput van het neofascisme, zullen alle, dan als linkse hobbyïsten gekwalificeerden, opnieuw worden geïnterneerd en zullen de beestachtigheden uit die Mühsam-dagen opnieuw op zelfstandig denkenden met een kritische instelling worden losgelaten: de geschiedenis zal zich dan beslist herhalen, opnieuw erger dan tevoren. Erich Mühsam zag het allemaal aankomen, doordat hij in staat was structuren te doorzien. Tal van huidige intellectuelen zouden van hem kunnen leren, doch hun weerzinwekkende opportunisme weerhoudt hen daarvan.
Aanstaande maandagmiddag, om 14:00 uur, wordt in Utrecht Nieuwegracht 64 de nieuwe, en uiterlijk vernieuwde editie van de veertien cd's bevattende doos met de complete klavierwerken van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), gespeeld door Bart van Oort. Elf daarvan neemt hij geheel alleen voor zijn rekening, zij het dan ook samen met een fortepiano[1] van diverse bouwers of een kopie daarvan. [2] Op de cd's 12 tot en met 14 de werken à quatre mains en die voor twee piano's speelt Bart van Oort samen met Ursula Dütschler, die we nog kennen van Beethoven-sonates die op het label van haar moeder, Claves, verkrijgbaar zijn.
Daarbij gaat het om een heruitgave van een enige jaren geleden reeds uitgegeven serie.
Schat aan solowerken
Tijdens de presentatie zal Bart van Oort staaltjes uit die collectie van bijna vijftien uur muziek uit ruime de koker van een ondanks diens wijdverbreide populariteit, op sommige punten nog altijd onderschat muzikaal genie presenteren.
Als het, onder toeziend oog van de impresario Mark Doorn (DaPonte), net zo verloopt als verleden week in Groningen [3] zal de gebeurtenis een aangenaam verpozen worden, met niet-alledaagse informatie; aangenaam in de meest activerende zin van het woord. En dat we zulks hier met zoveel aplomb durven beweren, komt alleen maar omdat we Bart van Oort al eens vaker hebben gehoord: direct en via die nieuwerwetse media. Derhalve adviseren wij een iegelijk die van Mozart houdt, en in de buurt van Utrecht is, of komt, en allen die zich laten leiden door een imperatief: "Komt allen tezamen, jubelend van vreugde." Deze keer overigens in Utrecht.
Bart van Oort met een brede kist gevuld met functionele hamertjes.
__________
MOZART Complete keyboard works. 14 cd's met tekstboekje. Bart van Oort, fortepiano; m.m.v.Ursula Dütschler. BRILLIANT Classics 94198.
__________
[1] Ons standaard-woordenboek, Van Dale, is in de definitie van fortepiano nogal summier: piano. En hoewel Van Dale 'slechts' een woordenboek is en niet een uitgebreid lexicon, is mij dat ietwat te summier. Bij de bespreking achteraf zullen we dan wel nader ingaan op de overeenkomsten en de verschillen als we ook de instrumenten zelf aan een nader luisteronderzoek zullen hebben onderworpen.
[2] Over die verschillende instrumenten kunt u later in deze rubriek naders lezen. We zullen dat dan hier met een link naar de betreffende bijdrage aangeven.
[3] Toen presenteerde diezelfde Mark Doorn van DaPonte het pianoduo Lestari Scholtes / Gwylim Janssens voor veertig uitermate enthousiaste luisteraars.
De Arabische luit, genaamd Ud, en de hedendaagse bespeler Sofiane Negra
Wereldsnaren In een reeks concerten die in het seizoen 2010/2011 worden gegeven onder de overkoepelende titel Wereldsnaren, is het optreden op 18 februari jongstleden in het Kit Tropentheater te Amsterdam opgenomen voor latere uitzending. Degene die toen voor de toehoorders heeft gespeeld is Sofiane Negra, een Tunesische ud-speler.
De Tunesische ud-speler Sofiane Negra.
Negen jaar oud was Sofiane Negra toen hij in Tunesië is begonnen met muziekstudies. Naast zijn opleiding tot ud-speler heeft hij aan de Sorbonne te Parijs een studie musicologie afgesloten. Vanaf zijn zestiende jaar treedt deze ud-speler op als solovertolker en daarnaast met diverse ensembles van Tunesische en Arabische muziekgroepen. Onder die ensembles beviundt zich Al Kindi.
Uiteenlopende optredens
Voor het overige treedt deze veelzijdige en al jong door de wol van klanken en beelden gekleurde musicus op als begeleider van zangers, onder dezen bevindt zich Lofti Bouchnak, en voorts is hij al geruime tijd de vaste begeleider van Amina Alaoui, een zangeres uit Marokko. Doch dat is niet alles: Sofiane Negra heeft eveneens optredens verzorgd met musici uit zeer uiteenlopende disciplines, waaronder flamenco en jazz.
Naast al die activiteiten is er voor hem tijd overgebleven een soloprogramma samen te stellen en dat op diverse plekken voor te stellen. Daarin treedt hij samen met een percussionist en een violist voor het voetlicht. In die voorstelling speelt hij niet alleen traditonele muziek uit zijn eigen land, maar er staan ook eigen composities op de rol.
Daarmee wordt duidelijk hoe belangrijk een musicus als Sofiane Negra is: onder meer doordat hij erin slaagt een amalgaam te creëren van traditionele uitingen en eigentijdse muziek.
De ud een inmiddels tal van eeuwen oude, Arabische luit
Nadere informatie over dit instrument kunt u hier vinden. De uitzending van bovengenoemde opname zal worden gerealiseerd tussen 23:02 uur op dinsdag 1 maart en 0:02 uur in de nacht op woensdag 2 maart, in het NTR-programma Radio 6 live.
Drie van de zes Brandenburgse concerten van Papa Bach aan een nader onderzoek onderworpen n Fiscovering music van BBC Radio 3
In het zondagse programma Discovering music van de Britse zender BBC Radio 3 dat op 27 februari, tussen 18:00 uur en 19:30 uur zal worden uitgezonden is deze keer het eerste deel van twee aan de beurt met de serie Brandenburg Concertos, waarin van in totaal zes concerten er drie aan een nader onderzoek worden onderworpen: de nummers 1, 3 en 6.
Dit zal worden gedaan met medewerking van de Academy of Ancient Music onder leiding van Richard Egart.
In het programma Discovering music is het de gewoonte om (sommge) aspecten van de behandelde werken gedetailleerd aan een analyse te onderwerpen; aan het slot van de uitzending wordt zo'n stuk dan in zijn geheel gespeeld.
Gerbert van der Aa laat zien dat niet Khaddafi Libië is, maar de mensen van dat land
Moeammar al-Khaddafi, een Beest uit de Afgrond.
Het ongrijpbare van Libië
Ieder die ogen en oren heeft, en daarmee enigermate situaties kan inschatten, respectievelijk analyseren op basis van gegevens welke verder reiken dan zijn neus lang is, begrijpt dat het recente charme-offensief van de Libische leider Moeammar al-Khaddafi richting het westen door politiek opportunistische motieven is ingegeven en niet omdat plotselinge vriendelijke uitingen ten opzichte van datzelfde westen hun oorsprong vinden in oprechte gevoelens: koele berekening is wat hem drijft. Zelfs extreme krankzinnigen en tot die categorie behoort die kolonel, en dat bewijst hij steeds opnieuw kunnen heel goed hun eigen belang in het oog houden.
Dat bleek enige jaren geleden reeds in de Lockerbie-kwestie: zodra Khaddafi in al te gevoelig vaarwater terechtkomt, past hij zijn strategie aan. Hoewel er altijd goedgelovigen zullen blijven, die uit welke overwegingen dan ook menen dat het om aanpassingen ten faveure van Europa en de VS gaat, is zulk gevoelen of wensdenken niets anders dan voorbijgaan aan de realiteit. Voor diegenen zou je het bijna verplicht gesteld willen zien om eens nader kennis te nemen van enige feiten omtrent de man in kwestie en de staat die hij en zijn familie in de greep houden. Er bestaat objectieve literatuur over land en volk en degenen die er aan de macht zijn.
Gerbert van der Aa onderweg in Libië op een prachtige plek met fraai uitzicht.
Gerbert van der Aa reed door Libië
In het verleden jaar verschenen, doch nu weer hyper-actuele boek van Gerbert van der Aa wordt een reeks indrukken geschetst die de auteur hij was een van de zeer weinige opdeed tijdens zijn tienduizend kilometer lange tocht door Libië, in een oude terreinwagen. Daarbij heeft hij zich vooral gericht op de mensen in dat land, en is hij daarmee erin geslaagd ons een beter inzicht te verschaffen in hoe de incarnatie van daverende gekte, die de Libische leider is, zijn sporen nalaat in de samenleving van alledag. Dat is meestal het geval met krankzinnige leiders. We hoeven de geschiedenis van de twintigste eeuw er maar op na te slaan om te kunnen vaststellen welke vloedgolven van totale destructie zijn ontstaan in de pathologisch-perfide toestand in het hoofd van lieden als Hitler, Stalin, Mao, Amin en nog zoveel andere leiders van kleinere staten. Dat Khaddafi er alles aan doet om in die rij van vertegenwoordigers van het Beest uit de Afgrond te worden opgenomen, bleek op dinsdag 22 februari tijdens zijn toespraak voor de Libische televisie. Daarin bewees hij niet alleen dat hij geheel buiten de realiteit staat, maar tevens dat hij er niet voor terugschrikt een zeer omvangrijke massamoord aan te kondigen.
Niet alleen is hij daarvoor geschift genoeg, en zal er ondanks alle redelijke protesten, daar en elders ter wereld, tot in de hoogste politieke regionen toe heel wat strijd moeten worden geleverd voordat de man op zijn knieën wordt gedwongen.
Hoewel een deel van het land in handen van de oppositie is althans volgens berichten van ooggetuigen die hun bevindingen via de nieuwste communicatiemedia verspreiden, opdat de rest van de wereld daarvan kan kennis nemen is één der belangrijkste vragen van dit moment of het leger bereid is de walgelijke devotie ten aanzien van die uitzinnige Gek op te geven en de kant van het volk te kiezen. De politie in de bevrijde steden schijnt dit te hebben gedaan. Als dat juist is, dient dat voorbeeld zo snel mogelijk te worden gevolgd, opdat na Egypte de olievlek van geweld, haat en angst in die regio niet tot het uiterste zal escaleren.
Vooralsnog lijkt het erop dat die door destructiedrift aangestuurde Khaddafi dit land in de woestijn voor een (eventueel groot) deel zal doen veranderen in een woestenij, die een afspiegeling zal vormen van de giftige inhoud van zijn schedelpan.
__________
Gerbert van der Aa: Khaddafi's woestijn Reis door het ongrijpbare Libië. 192 pag., paperback. Nieuw Amsterdam Uitgevers, Amsterdam 2010. ISBN 978 90 468 0639 5.
Vader Renoir schildert zoon omstreeks 1900. Zoon schrijft in 1962 biografie over vader
Detail van een olieverfschilderij (ca. 1900).Het doek maaktdeel uit van de Collectie van Mr.and Mrs. A. Ryerson in The Art Institute of Chicago.
Hierboven ziet u de afbeelding van een schilderij van de befaamde impressionist Auguste Renoir (1841-1919) uit 1900, voorstellende zijn zoon Jean, die in 1894 werd geboren. Op dat moment is niet zichtbaar, en evenmin viel het te verwachten, dat deze jongen als volwassene eveneens een internationale carrière binnen de kunsten zou ontwikkelen, maar dan als filmer.
Na het overlijden van zijn vader, in 1919, erfde deze zoon voldoende geld om zijn ambitie waar te maken: hij gebruikte het geld daarvan voor de oprichting van een eigen productiemaatschappij. De eerste van zijn uitgaven waren nog zwijgende films, die in die tijd en tot geruime tijd na de Tweede Wereldoorlog als stomme films door het leven gingen, totdat een andere betekenis van het woord stom vrij snel ging prevaleren. In 1962 publiceerde hij een boek onder de korte, krachtige en zeer functionele titel Renoir, mon père. Twee jaar later verscheen de Nederlandse vertaling.
Actualiteit
De actualiteit van het hierboven afgedrukte schilderij met daarop Jean Renoir (overleden in 1979) ligt vooral in het feit dat van het Avro-programma Close up, hedenavond via Nederland 2, tussen 23:00 uur en 23:55 uur, de aflevering Renoir, het impressionisme voorbij, te zien zal zijn. Meer afbeeldingen uit het oeuvre van Pierre-Auguste Renoir zijn te zien op diverse van onze 'dochtersites', alsmede op een zustersite: De vrouw met de gitaar, zoals afgebeeld op de muzieksite Tempel der Toonkunst, is daarvan een prominent voorbeeld. Op een muzieksite past zo'n afbeelding, althans volgens ons, uitstekend, niet in de laatste plaats omdat hier een muziekinstrument wordt getoond met de bijbehorende bespeelster.
Dat geldt tevens voor de vrouw die haar piano bespeelt, van welk schilderij u een afbeelding kunt vinden op onze zustersite Muziek en mensen. Op andere, eveneens aan deze site gelieerde elektronische publicaties kunt u twee keer een zelfportret van de schilder in kwestie vinden: allereerst één uit 1879, in een bijdrage op Tempel der Beeldende Kunsten van heden; een tweede afbeelding in dezelfde categorie is opgenomen in een artikel op onze site Rondom beeldende kunsten.