Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
18-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 augustus 2007
Klik op de afbeelding om de link te volgen In "De wandelvogel" van mei 1996 vond ik een wandeling met de intrigerende naam Everbeek Tweelingendorp. Verwacht vooral geen statistisch significante afwijking in het aantal tweelingen (niet bij de mensen, niet bij de koeien, niet bij de schapen enz.), maar Everbeek heeft een Boven en een Beneden: 2 dorpskernen dus, die op de spreekwoordelijke boogscheut van elkaar liggen, en door de fusies weer met elkaar verbonden raakten.
Het is een wat ontgoochelende wandeling geworden: bijna 9 km asfalt, en dat terwijl de streek zoveel mooie onverharde wegen te bieden heeft. De ontwerper lijkt het er vooral om te doen geweest zijn om een redelijk comfortabele wandeling uit te tekenen. Redelijk comfortabel dan, want er is toch wel wat golving in het landschap waar te nemen. Vanaf Everbeek Boven wordt het wat beter omdat het landschap daar plots meer te bieden heeft. Voor wie van kapelletjes houdt, is het wel een uitgelezen tocht. Je vindt ze van compleet vervallen tot netjes onderhouden of gerestaureerd, en dat geeft toch wel een charmant aspect aan deze wandeling.

Everbeek ligt eigenlijk niet zo ver van onze thuisbasis, en de Vlaamse basismobiliteit maakt het dorp vlot bereikbaar, al liggen de planners weer in de knoei met het traject van de belbus. Gelukkig zitten er in de belbuscentrales wél mensen met gezond verstand. Dit werd het dus:

Halle - Edingen 1928 7:35 7:45 - stipt - ms 441 (tijdens de weekends van de vakantieperiodes rijden er om de 4 uur ms 96 op de IC Schaarbeek - Moeskroen);
Edingen - Geraardsbergen 3128 8:03 8:22 - stipt - ms 759
Geraardsbergen - Everbeek Beneden belbus 10 Lierde - Brakel - vertrek 8:30 - minder dan een kwartiertje later zet de chauffeur ons met ab 2025-02 keurig af in de buurt van de kerk.

De terugrit verloopt analoog:
Everbeek Beneden - Geraardsbergen belbus 10 om 13:05, deze keer ab2025-04. Achteraf bekeken heb ik te veel tijd voorzien, we hadden het ook met die van 12:05 kunnen doen, en als het plaatselijke café ook nog gesloten is, moet meegenomen lectuur soelaas brengen;
Geraardsbergen - Edingen 3113 13:38 13:57 - stipt - hetzelfde stel en dat geldt ook voor:
Edingen - Halle 1913 14:15 14:25 +2.

Ruimschoots op tijd thuis om vanavond nog naar een verjaardagsfeestje te gaan, want dat is de reden voor dit korte tussendoortje op deze mooie, zacht zomerse zaterdag.

18-08-2007 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
16-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 augustus 2007
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag is het tijd voor Hacowa 90. Ik mag meer dan 30 deelnemers op sleeptouw nemen, en ik begin eerlijk gezegd met enige trots en voldoening tegen deze gezellige, gemoedelijke wandeltochten aan te kijken. Het traject is er een van eigen makelij - en al zeg ik het zelf - het is de beste GR waard. Dat is ook niet verwonderlijk: GR's hebben de neiging om vooral afstanden te overbruggen, ik kan me permitteren om naar hartenlust wegjes op te zoeken, zonder dat het echt vooruit moet gaan, zolang ik de 20 kilometergrens maar niet overschrijd, want dan krijg ik scheve opmerkingen.
Ander voordeel is dat we ons met trein en bus verplaatsen en dus geen min of meer grote lus moeten afleggen. Een bruikbare verbinding volstaat - vaak is het grootste probleem trouwens halfweg een café te vinden waar we onze bokes kunnen verorberen, maar vandaag vervult de Cabaree die taak ten volle.
Het werd een tocht langs paadjes en veldwegen, met de Molenbeek als een gids die zich op afstand houdt, maar eigenlijk bijna onverbiddelijk het tracé dicteert. We beginnen in Ede en stappen langs Aaigem, Herzele en Ressegem naar de treinhalte Terhagen, waarvan ik me nog altijd afvraag waarom ze niet gewoon Borsbeke heet, want die kern ligt amper op enkele honderden meter van Terhagen. Zou dit een politiek spelletje uit de 19de eeuw kunnen zijn? Niks nieuws onder de zon...

De verbinding is tamelijk vlot, ook al maken we alleen gebruik van stoptreinen:
Halle - Brussel-Zuid 3659 9:29 9:47 - stipt - ms 642
Brussel-Zuid - Ede 2280 10:01 10:29 - +1 - ms 612

Terhagen - Brussel-Zuid 2267 17:19 17:59 - stipt - ms 710 (nog niet gemoderniseerd)
Brussel-Zuid - Halle 3687 18:13 18:31 - +2 - ms 705.

We maken dus 2 keer geen gebruik van de IR van de reeks 37, 's morgens om wat meer overstaptijd te hebben, 's avonds om zeker te zijn van onze 70 % reductie. Ik heb wel moeten uitleggen waarom we NIET de IR naar Quévy namen, die op hetzelfde spoor kwam als onze CR, die trouwens in Halle gehinderd werd door de vertraging van de IR, vandaar de 2 minuten vertraging.
Enige vlek op de organisatie: van de 4 treinen was er maar 1 waarop ook plaatsen gereserveerd waren, de eerste. Niet dat we plaatsgebrek hadden, maar als iemand de moeite neemt om zich door de zware reserveringsprocedure te worstelen, dan kan die ook verwachten dat de tweede in de kwestie ook zijn best doet om alles vlekkeloos te laten verlopen.

16-08-2007 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
14-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 augustus 2007
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ziezo, vandaag gaat het voor de derde keer in korte tijd richting La Roche. Eigenlijk sluiten we vandaag GR 14 af, maar ondertussen heeft men er een flink nieuw stuk aangebreid, en we vatten volgend jaar de nieuwe GR 14 in Monschau aan. Vecmont is door de vernieuwing uit de boot gevallen, maar aangezien het de vorige keer ons eindpunt was, vatten we daar ook het laatste stukje aan: Vecmont - La Roche, minder dan 9 km.
Het gedeelte dat nu niet meer op de 14 ligt, mag er nochtans best wezen: Vecmont is een heerlijk rustig dorp, en de afdaling in het bos van de Ri de Bronze is klasse. Mogelijk is het traject gewijzigd om een stukje hoofdweg te vermijden, en dan kan zo iets natuurlijk alleen maar toegejuicht worden. Deze keer zit er maar één stevige beklimming meer in, omdat we uit de vallei van de Ri de Bronze naar het hooggelegen Beausaint moeten, maar als geheel is dit toch wel de lichtste wandeling van de drie in en om La Roche. Ze is wat minder speciaal dan de GR 57 uit Marcourt, en ook hier wandelen we een tijdje over (rustig) asfalt, maar het is opnieuw een erg knappe voettocht.

We rijden er deze keer langs de klassieke route naartoe. Die ziet er als volgt uit:

Halle - Brussel-Zuid 3908 9:09 9:19 - +2 - ms 838
Brussel-Zuid - Marloie 2109 9:36 11:15 - stipt - ms 506 - dit is een van die treinen waarvan je nooit vooraf weet wat het wordt in de zomervakantie, want erg geliefd bij jeugdgroeperingen, maar vandaag wordt het een rustige rit, al zitten er natuurlijk weer treinbegeleiders in eerste klas die net iets te luid praten (omdat ze verdorie te ver van elkaar gaan zitten!) en de versie van Ruby Ruby Ruby die de jongste ten beste geeft, is niet meteen de beste...
In Marloie nemen we de bus van lijn 15, de variante via Gênes en Vecmont. Dat komt ons erg goed uit, want daar vangt onze tocht aan. Het is bus 4167, en - je maakt het niet zo vaak mee - er zit een tiental reizigers op die zich opmaken voor een midweeks bezoek aan La Roche. Die vragen natuurlijk veel uitleg, en de chauffeur is geduldig, maar verder valt onderweg zowat alles tegen wat kan tegenvallen (een gesloten overweg in Marche, een maaidorser op een kronkelige weg...) zodat we uiteindelijk met 8 minuten vertraging in Vecmont aankomen.

Toch nog even dit over de NMBS-planner: in plaats van onze vlotte verbinding zoals hierboven geschetst, suggereert die om een uur vroeger te vertrekken, nog even de L-trein tot Marche te nemen, en dan daar over te stappen op bus 15. Ik durf nauwelijks te denken dat de planner zo is ingesteld dat we zoveel mogelijk trein moeten nemen. Anders is er aan deze dienstregeling geen touw vast te knopen. Infotec had gewoontegetrouw wel de goede verbinding opgegeven.

Ook de terugweg verloopt nu vrij klassiek:
bus 4804 doet dienst op lijn 13 naar Melreux (15:36 - 16:05);
Melreux-Hotton - Marloie 5565 16:19 16:29 - +7 (werken in Méry en Marche-en-Famenne) - ms 255;
Marloie - Brussel-Noord 2138 16:45 18:15 - stipt - ms 501 - deze trein bestaat uit 2 ms 96, en tussen Ottignies en Brussel is dat te weinig - enkele reizigers lappen dan ook de reglementen aan hun laars en nestelen zich in eerste. Van controle is er geen sprake meer; tussen Ottignies en Brussel is de toestand scheefgegroeid... Spijtig voor de reizigers  die wél een biljet eerste klasse betalen om te ontsnappen aan de drukte.
Brussel-Noord - Halle 3288 18:26 18:48 - stipt - ms 376. Hetzelfde scenario als in de vorige trein, want deze trein rijdt met 1 i.p.v. 2 breaks, en met 3 op een bank van 3 zitten, ZIT er niet meer in.

Het zal nu wel weer een tijdje duren voor we nog eens in La Roche stappen; het is toch wel een prachtige omgeving; geen wonder dat de wandelpaden er welig tieren.


14-08-2007 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!