NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 november 2009 (Oudergem - Huldenberg GR 579)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De weergoden houden zich vandaag perfect aan de afspraak, en zo stappen we mooi tussen twee regenzones door; het resultaat mag er zijn: een mooie herfstdag met wat lichte, onschuldige bewolking, en dat voor een tocht die ons grotendeels door een schitterend Zoniënwoud brengt, van Oudergem tot Huldenberg, dik 15 km langs de GR 579 die Brussel en Liège met elkaar verbindt.  Het is nauwelijks te geloven: uitstappen in Hermann-Debroux en vijf minuten later stappen door parkachtige toestanden, die een voorgift zijn op de pièce de résistance van vandaag: het prachtige, golvende Zoniënwoud, dat er op deze zaterdagvoormiddag vrij rustig bijligt. Het laatste derde van de tocht brengt ons dan weer rakelings langs Duisburg naar Huldenberg, langs een parcours dat we eerder dit jaar in het kader van GR 512 al in omgekeerde richting volgden. Het TWQ ligt hoog: 79 %, dankzij de tocht langs de slingerende boswegen van het Zoniënwoud en een zeer aangename veldweg tussen Duisburg en Huldenberg, bijna voortdurend dalend naar de vallei van de IJse.

Een schaduwvlek: waarom vermeldt de wandelboom in het Zoniënwoud niet de (Waalse) GR 579. Als je weet met hoeveel egards de Vlaamse stappers bejegend worden door de (Waalse) SGR, dan is dat ronduit spijtig.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Centraal 1908 9:30 9:44 +11 (2158 - 51044)

Brussel Centraal Station - Hermann-Debroux [5] 10:03 10:18 +2 (6031)

 

Huldenberg - Leuven [395] 15:19 15:53 +1 (ab4291 - van Hool AG500)

Leuven - Halle 3737 16:09 17:06 +5 (312)

 

De commentaar:

 

Je leest wel eens dat de NMBS de stiptheid van de weekendtreinen niet in rekening zou mogen brengen in de berekening van het stiptheidscijfer, maar wie regelmatig tijdens het weekend spoort, weet wel beter. En dat is vandaag niet anders. De 1908 wordt aangekondigd met 5 minuten vertraging, maar daardoor wordt de rit naar Brussel in het kielzog van de 3908 (zelf met wat vertraging) een parcours met hindernissen, zodat de vertraging uiteindelijk uitdeint tot 11 minuten.

Dat wordt dus een metro later dan voorzien, maar met een 10 minutenfrequentie is dat geen echt probleem. Het wordt onze maidentrip in een recent stel, 6031. We zitten op voorgevormde plastieken tuinterrasachtige aaneengesmolten krukjes; ze doen me denken aan de kinderzitjes die je wel eens bij de tandarts vindt, in de vorm van een kies. Nog een generatie verder, en we worden uitgenodigd om ons in het stro te vlijen. De varkens lachen in hun pootje: ze hebben de strijd gewonnen. Alles staat hier in het teken van het vandalisme.

 

Voor de terugrit opteren we voor een omweg via Leuven. Niet alleen is dat minstens zo snel als een verbinding bus-metro-trein, maar het spaart ook een overstap uit. Lijn 395 rijdt op zaterdag om het half uur en is nog goed beklant ook. Nog niet zo lang geleden vond men het niet eens nodig om tijdens weekends tussen Overijse en Leuven met bussen te rijden, nu zie je hier tussendoor zelfs een gelede bus rijden, zoals deze 4291, vermoedelijk van stelplaats Overijse. Het kan verkeren. Het wordt een rustige en vlotte rit, zelfs door hartje Leuven.

In Leuven staat de IR naar Mons (want door het ongeval van donderdagavond rijdt de trein niet naar Quiévrain) al klaar. We vertrekken stipt, maar ook deze rit zal niet helemaal volgens het boekje verlopen. We verlaten de Luchthaven met 2 minuten vertraging omdat de 3714 (een M4-stel) eerst binnen moet, en met vertraging rijdt. Uiteindelijk zal onze vertraging 5 minuten bedragen in Halle. Twee echtparen nemen acht plaatsen in, en eerlijk gezegd, ik weet niet wat ze anders met al hun koffers zouden kunnen doen. Gelukkig is er plaats genoeg.

 

(En wat de vertragingen tijdens het weekend betreft: op zondag trokken we naar Affligem, naar een grote pluimveetentoonstelling, en uiteraard ook met de trein. Ook op zondag was de stiptheid niet om over naar huis te schrijven:

Halle - Brussel-Zuid 1909 10:30 10:39 +10 (2144 - 58063) - ongeveer hetzelfde scenario als de dag voordien

Brussel-Zuid - Liedekerke 3633 10:56 11:11 stipt (436)

Liedekerke - Essene-Lombeek 2081 11:19 11:21 stipt (540)

 

Essene-Lombeek - Brussel-Noord 2086 16:21 16:46 +10 (358)

Brussel-Noord - Halle 1938 17:12 17:30 +4 (2112 - 58051).

De vertraging van de 1938 is het gevolg van de vertraging van 1915; toch moet het gezegd dat het keren in Schaarbeek bijzonder snel moet zijn gegaan, en dat ook de rit tussen Brussel-Noord en Halle vlot liep, ondanks het hondse onweer dat net doorgetrokken is.)

21-11-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (7)
19-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 november 2009 (Erbisœul - Attre GR 123)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er in een week met redelijk onaangenaam weer de aangenaamste dag uitpikken, heb ik na meer dan 20 jaar weerinteresse wel al enigszins geleerd, maar er in een rotweek voor de NMBS een dag zonder al te veel problemen uitkiezen, heb ik zelfs na 40 jaar treinen nog altijd niet onder de knie.

 

Het werd dus een aangename herfstdag met wat cirrusbewolking en toch wel een matige, warme wind, langs een stukje GR 123, tussen Erbisœul en Attre, zo'n 17.6 km, door een uitgesproken landelijke streek, met uitgestrekte akkers en hier en daar nog wat onverharde veldwegen. De wandeling werd bovendien uitgetekend langs veel goed bewaarde voetwegen in en om Lens, maar toch komt de TWQ niet hoger dan 44 %. Daar krijg je wel een stevige portie rust voor, met af en toe wat afleiding onder de vorm van rustige, aangename dorpjes, waar je bovendien ook nog je bokes kunt opeten in een dorpscafé, dat zich al opmaakt voor het rookverbod zonder achterpoorten dat er (gelukkig) zit aan te komen.  Let wel even op: in Erbaut is er een belangrijke trajectwijziging, die het parcours 1 km langer maakt, en niet noodzakelijk mooier.

 

De verplaatsing:

Halle - Soignies 3730 9:17 9:32 +31 (2724 - 61028)

Soignies - Erbisœul 4060 10:04 10:20 +8 (779)

 

Mévergnies-Attre - Jurbise 4165 15:57 16:10 stipt (216)

Jurbise - Halle 3715 16:17 16:43 +2 (546)

 

De commentaar:

 

Eigenlijk had ik er geen goed oog in, want de ochtendspits was al sinds maandag een ramp, met veel afschaffingen (soms tot 3 treinen op de lijn 96!) en belangrijke vertragingen. We hadden de heenreis dan ook wat korter, maar complexer kunnen maken door om 9:30 te vertrekken met de CR naar Braine-le-Comte, daar over te stappen op de IC naar Quiévrain, en na 4 minuten alweer over te stappen in Soignies op de L-trein, maar de tijdswinst van 13 minuten weegt niet op tegen het risico dat een en ander misloopt en tegen de wat lullige rit in IC1730 van amper 4 minuten tussen Braine-le-Comte en Soignies.

De IR's naar Quévy hadden het al de hele week niet goed gedaan, en ook vandaag was er weer flink wat miserie. De heenrit van onze IR was al afgeschaft - bleek op Railtime - maar blijkbaar was men er vrij gerust in dat de trein uit Brussel-Zuid min of meer op tijd zou kunnen vertrekken. We stonden al op het perron in Halle te wachten, toen een stel M6 richting Brussel over spoor 4 passeerde, en ja hoor, dat zou achteraf onze IR moeten worden. Twee keer 9 minuten rijden en een frontwissel in Brussel-Zuid, de rekening is snel gemaakt: de aangekondigde vertraging is zeer optimistisch, en ze blijft dan ook gestaag groeien: uiteindelijk wordt het een vertraging van 32 minuten, en de ruime aansluiting (die we eerst in Jurbise gepland hadden) lijkt nu eerder een zegen dan een kwelling.

De 2 TBG's doen wat ze eigenlijk altijd zouden moeten doen bij dergelijke ruime vertragingen: ze gaan door hun trein, en proberen de mensen te helpen. (Ik ben er me van bewust dat sommige reizigers zich ook als dieren gedragen, maar daar moet je de mensen niet voor straffen.) We hebben voor een keer biljetten aan het loket gekocht, en dus is er geen gerotzooi met identiteitskaarten en niet te lezen biljetten. De bestemming (Erbisœul) is mooi af te lezen, en dat doet bij de TBG een belletje rinkelen: we kunnen maar best in Soignies overstappen waar de L-trein naar Mons hopelijk na de IR zal vertrekken. En inderdaad: op spoor 3 staan 2 gemoderniseerde stellen te wachten. Dat we uiteindelijk met 8 minuten vertraging rijden, komt doordat ook nog een tweede aansluiting, met de IC uit Liège, verzekerd moet worden. Die zit de IR op de hielen. Wat mij de bedenking doet maken, dat we ook om 9:30 hadden kunnen vertrekken, al zouden de zenuwen dan ongetwijfeld nog wat meer gespannen gestaan hebben, en zouden we in Braine-le-Comte ongetwijfeld voor de IR gekozen hebben, die immers ook achter de CR zat.

Enfin, het mag een wonder heten dat we maar 8 minuten vertraging hebben bij aankomst in het wel erg rustige Erbisœul.

 

Zo stroef en onzeker als de heenrit is verlopen, zo vlot verloopt de terugrit. Tussen het al even rustige Mévergnies-Attre en Jurbise worden we zelfs nog getrakteerd op een ritje in stel 216. Ik zal maar geen vergelijking maken tussen het zitcomfort in de roodfluwelen zetels van dit stel en het moderne comfort van een M6. De TBG is vast tevreden dat we al een biljet hebben: een "terug van Mévergnies-Attre", een van de redenen waarom we vanmorgen geen elektronisch biljet aanmaakten, want die optie is nog altijd niet beschikbaar. Ook al slikt de loketbediende als die een biljet naar Erbisœul en terug van Mévergnies-Attre moet maken. Ik maak me sterk dat dit het eerste biljet is uit de hele spoorweggeschiedenis voor een dergelijk parcours.

In Jurbise wacht ons een vlotte overstap met de IR naar de Luchthaven. In stel 546 zit behoorlijk wat volk. In Neufvilles staat een loc op een zijspoor: zij is vermoedelijk de reden waarom we toch wat vertraging oplopen, maar met 2 minuten vertraging bij aankomst in Halle zijn we best tevreden.

 

's Anderendaags lezen en horen we over het dramatische treinongeluk dat 's avonds laat in de buurt van waar wij gestapt hebben is gebeurd. De alledaagse miserie van een in het honderd gelopen spitsuur verdwijnt in het niets, bij het verlies van een TBG, op weg naar huis en het warme bed, en van een TB die zich plots met het onmogelijke geconfronteerd ziet.

 

19-11-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
08-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lembeek - Pepingen (Hacowa 98)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We zijn ondertussen toe aan editie 98 van het Hacowa-avontuur, dat vooraan in de jaren 1980 begon. Het wordt een verkenning in eigen streek, van Lembeek tot Pepingen, dwars door de Zennevallei naar het Pajottenland, dus, zo'n 17 km. In het eerste deel (tot de Edingsesteenweg) lag de nadruk op de kleine voetwegen, die zoals overal in niet-landelijke gebieden vrij goed stand gehouden hebben, in het tweede deel moesten we het ontbreken van echte trage wegen voor lief nemen, al werden we - ook gezien het schitterend heldere herfstweer - getrakteerd op vergezichten om u tegen te zeggen.

Het gebied over de Edingsesteenweg (voor ons vandaag Hondzocht, Beert en Pepingen) werd in de jaren 1970 getroffen door een ruilverkaveling, en in die tijd betekende dat een huiveringwekkende kaalslag. In de herverkavelde landschappen was alleen nog plaats voor betonnen veldwegen en weidse akkers. Voetwegen, struiken, bomenrijen… ze moesten er allemaal aan geloven. De TWQ van de wandeling bedraagt dan ook 27 %, en dat is echt weinig voor een regio - het Pajottenland - die zo graag met zijn landelijk karakter uitpakt.

 

Vermits we in eigen streek stapten, was de verplaatsing erg eenvoudig. Om 10:25 namen we de eerste bus van lijn 156 (Halle - Lembeek), één van die lijnen die  op enkele jaren tijd een trouw en vrij omvangrijk publiek hebben opgebouwd. We zitten in ab 3026-19 (maar buiten draagt de bus een ander nummer: ab3314-19 - het zal allemaal wel logisch zijn, maar het is ooit ongetwijfeld overzichtelijker geweest). Geen ellenlange en moeilijke procedure om tegen groepstarief te reizen bij De Lijn: de Lijnkaart met reductie wordt voor 10 personen ontwaard (de rest zijn 65+ of hebben een Omnipas). Op tijd rijden is op deze rustige zondagvoormiddag geen probleem. We stappen uit bij de halte Krekelenberg.

Vanuit Pepingen (halte Kerk) kunnen we om 17:12 met lijn 153 naar Halle. Het is ab 3942 van de stelplaats Ukkel die de job klaart. Ook deze bus rijdt stipt. Opvallend is dat de cafébaas de uren van de bus kent. Meestal weten zelfs brave burgers die vlak bij een halte wonen weinig of niets van bussen, halten en uren.

 

Met 25 tevreden stappers, 2 dito cafébazen ("De Kring" in Lembeek en " 't Dravershof" in Pepingen) en ene glunderende organisator kan de dag niet meer stuk.

 

08-11-2009 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!