Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
31-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 41 - 50)

41. Bij de fotosafari's probeerde ik altijd om een zo groot mogelijk deel van de spits mee te nemen; niet zelden zorgde dat precies voor de nodige variatie, zoals hier met de 2510 aan kop van P 4992 Brussel-Zuid - Dendermonde, lijn 60 kp 10.2, 04.04.1996. Deze trein stopte overal tot Opwijk maar reed dan direct naar Dendermonde.

42. Uit de andere richting komt dan P 4166 Dendermonde - Jette. Een opvallende terminus, als je het mij vraagt. Kijk ook eens naar lettertype en -grootte van het nummer op de loc en vergelijk met andere foto's.

43. Na de P 4992 rijdt P 4993 van Brussel-Zuid naar Dendermonde. Deze trein stopt nergens tussen Jette en Opwijk, maar stopt dan wel verder overal. Zo vormen 4992 en 4993 een paar P-treinen dat elkaar perfect aanvult. Ik sta ondertussen bij kp 9.9. Zoals wel vaker is de 23 aan kop van deze trein erg vuil; het is de 2340, trouwens. Ik meen me nog te herinneren dat het rijden in treinschakeling destijds als reden werd aangegeven voor de vervuilde snoeten van de reeks 23. Het verschil met reeks 22 is inderdaad opvallend.

44. Break 366 zit vooraan IR 1864 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters (kp 9.4).

45. En dan zakken we vrij snel af richting Zellik: de 2211 sleept P 4994. Die stopt overal, behalve in Zellik en Mollem. (kp 9.3)

46. Tussendoor kwam de losse loc 2231 de fotograaf nog even verrassen. Kp 9.4.

47. Nog één foto, en wel in Zellik: de 2224 sleept P 4995 Brussel-Zuid - Dendermonde. Die stopt alleen niet in Zellik… Opvallend was dus het grote aantal P-treinen op lijn 60 in die periode. Tegenwoordig rijden er op deze lijn zo veel reguliere treinen (IC en S) dat het aantal P-treinen kon worden ingeperkt. Dat lijkt trouwens nu nog de bedoeling te zijn van de NMBS op alle lijnen: het basisaanbod zo sterk uitbreiden dat er nog nauwelijks nood is aan P-treinen.

48. Op 28.04.1996 waren we in Comblain-la-Tour langs lijn 43. Het station is gedegradeerd tot een stopplaats, maar gebouwen als dit verwijzen nog naar het verleden. Let ook op het antieke haltebord van de TEC, nog geërfd van de NMVB. Het heeft jaren geduurd voor alle halteborden vervangen waren door exemplaren die wat meer deden dan de zone aanduiden. De TEC-Luxemburg heeft de boot het langst afgehouden; zij moesten inderdaad het grootste aantal borden vervangen en de bediening van veel halten was op zijn zachtst marginaal. Veel enthousiasme was er dus niet.

49. Dan is het bord van de NMBS al wat meer mee met zijn tijd, al moet de leesbaarheid van dergelijke borden bij duisternis pover zijn.

50. Van elektrificatie van lijn 42 is nog geen sprake op 10.07.1996, wanneer de 5531 IR 114 Luxemburg - Liège-Guillemins door Grand-Halleux sleept. De perrons liggen er nog, maar de halte, die bij de invoering van IC-IR eerst nog wat respijt kreeg, werd al in 1988 (net als Bovigny) toch gesloten, bij gebrek aan interesse, bij gebrek aan treinen. De trein is samengesteld uit Wegmann-rijtuigen van de CFL. Dan waren onze M4's echte luxerijtuigen.

31-10-2020 om 18:48 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
29-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 31 - 40)

31. We staan nog even langs lijn 94 op 20.02.1996, ter hoogte van kp 23.9, in Bierghes. Eigenlijk was er maar een beperkte variatie op lijn 94: 21 of 27 met een TD-M4-stel of klassieke stellen, de eerste op de IC-verbinding Schaarbeek - Moeskroen, de tweede op de IR-verbinding Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. Tijdens de spits was er wel meer variatie, maar eind februari is het nog te vroeg donker. De 2137 passeert hier met IC 762 Schaarbeek - Moeskroen.

32. Maar regelmatig maakte toch ook een Eurostar zijn opwachting: dit is ES 9116 London-Waterloo - Brussel-Zuid. Het nummer van de "locomotief" is zo goed als onleesbaar - ik ga voor de 3007, maar ik ben verre van zeker.

33. mr 265 zit vooraan IR 1585 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. De/het stel(len) vooraan kwam(en) normaal gezien uit Geraardsbergen via Ath en werd(en) in Edingen gekoppeld met de/het stel(len) uit Geraardsbergen via Herne. In dit concrete geval betekent dat dus dat het vierledige stel via Herne in Edingen was geraakt.

34. Op naar een nieuwe fotosafari dan, deze keer langs lijn 60 Jette - Dendermonde. Het probleem met deze lijn is dat je altijd geplaagd wordt door tegenlicht als je de avondspits wil meenemen. In dat geval was het sombere weer dus eerder een zegen dan een nadeel. De eerste foto toont break 366 met IC 1888 Gent-Sint-Pieters - Niklaas. Wie nu denkt: lap, hij heeft zich nog maar eens vergist, komt zelf bedrogen uit. Deze IR's bedienden inderdaad Gent-Sint-Pieters, Wetteren Lede, Aalst, Denderleeuw, Liedekerke, de NZV, Dendermonde, Zele, Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas. Dat we hem hier op lijn 60 aantreffen, is dus perfect normaal. We schrijven 04.04.1996.

35. De nog groene 695 zit hier vooraan L 5538 Dendermonde - Oudenaarde via NZV. We bevinden ons bij kp 12.9, twee hectometer verder van Brussel verwijderd dan foto 34.

36. Maar erg tevreden over het standpunt was ik niet en dus schoof ik verder op richting Brussel. Dit is mr 720 ter hoogte van kp 11.3, met L 5513 Oudenaarde - Dendermonde.

37. Drie breaks vormen IC 1863 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters. Kp 11.2

38. En nee, dit is niet de volgende IR, maar wel P 4990 Brussel-Zuid - Dendermonde, eigenlijk een tussengeschoven L-trein die braaf overal stopte. (Kp 11.1)

39. En dit is nog een P-trein: P 4991, gesleept door de 2231, bij kp 10.9. Anders dan de vorige stopte deze niet in Zellik, Mollem en Merchtem.

40. Break 394 zit vooraan IC 1889 Gent-Sint-Pieters - Sint-Niklaas, ook weer bij kp 10.9. En voor de liefhebbers van lijn 60: in de volgende reeks van 10 zit nog een zevental foto's. Ik zal uiteindelijk stranden in Zellik.

29-10-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 21 - 30)

21. Meteen een curiosum: op 07.10.1995 fotografeerde ik ab3158 in Halle. De film slaat zo te zien nergens op, maar ik nam de foto op een ongelukkig moment, net toen WINKELBUS vergleed in ESSENBEEK. Deze bus was destijds een intiatief van de Stad Halle die op zaterdagen gratis winkelbussen liet rijden tussen Essenbeek en Halle. Je kunt ze beschouwen als de voorlopers van lijn 155, die trouwens na enkele jaren de winkelbus volledig opslorpte en die nu waarschijnlijk opgeslorpt zal worden door het monster van de basisonbereikbaarheid.

22. Op dezelfde dag fotografeerde ik Eurostar 3007 in Brussel-Zuid: het is de 9133 Brussel-Zuid - London Waterloo.

23. Bij onze terugkeer in Halle fotografeerde ik dit M4-TD-stel met IC 767 Schaarbeek - Tournai.

24. De volgende foto toont opnieuw een TD-stel, deze keer met IC 737 Oostende - Schaarbeek, op lijn 89 kp. 54.8, ergens tussen Vichte en Deerlijk. (14.10.1995)

25. Bijna op dezelfde plaats passeerde ook de 2733 met IC 713 Schaarbeek - Oostende

26. En nog een: de 2125 duwt IC 738 van Oostende naar Schaarbeek, nog altijd op dezelfde plaats.

27. Op naar lijn 73 dan, op 03.11.1995: de 6213 verrast ons tussen Aarsele en Wontergem, waar een GR inderdaad de lijn 73 kruist. (kp 22.2)

28. Je moet af en toe eens wat geluk hebben: snel daarna passeerde deze 6201 met IR 1935 Geraardsbergen - De Panne.

29. Echt mooie sneeuwfoto's leverde het niet op, het dunne laagje op 20.02.1996 in Bierghes (lijn 94, kp 23.6), maar ik zat zo al wanhopig door mijn sneeuwfoto's dat ik het er toch op waagde: de 2159 sleept IC 782 Moeskroen - Schaarbeek, nabij OW 24.

30. Wat later komt mr 216, met achteraan een vierledig stel, als IR 1559 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Kp 23.5)

27-10-2020 om 11:43 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
25-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 11 - 20)

11. Wat foto's tussendoor, genomen tijdens onze verre en minder verre verplaatsingen met het OV: mr 318 met IC 963Brussel-Zuid - Luxemburg in Lonzée. Deze foto dateert van 27.05.1995.

12. Meer dan een maand later fotografeerde ik mr 160 met L 7209 Liège-Palais - Jemelle, langs lijn 43, kp. 2.6. Dat betekent dus dat we ons op 2.6 km van het station van Angleur bevonden.

13. Even later fotografeerde ik op dezelfde plaats de 5529 met IR 112 Luxemburg - Liège-Guillemins.

14. Het station van Tilff was toen nog in gebruik; het had overigens nog niet zo lang ervoor een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Van Tilff herinner ik me ook nog een ondertussen afgebroken goederenloods met een enorme prei erop geschilderd. (En een prachtig oud Guinnessglas in een café op het pleintje.)

15. Het stationnetje van Liotte, net na de splitsing van de lijnen 43 en 42 in Rivage, op lijn 42. Zelfs een ouwe als ik heeft het station nooit in dienst geweten. Het is al in 1924 gesloten… toen waren zelfs mijn grootouders nog frisse twintigers. (24.07.1995)

16. Nog eens datzelfde erg goed bewaarde station. De rivier onderaan de foto is de Amblève.

17. Op 10.08.1995 waren we in Bertrix: ik kon er de .5316 vastleggen in 2 verschillende posen. De punt voor het locnummer duidt aan dat deze loc geen uitrusting heeft voor stoomverwarming van de rijtuigen. De reeks 53 heeft die uitrusting, in tegenstelling met de reeksen 52 en 54, nooit gehad.


18. Pose 2 .

19. En ook in Bertrix deze 9135. De cijfers vooraan vallen nog het meest van al op, want deze locomotiefjes waren vooral nuttig, niet meteen sierlijk.

20. Ten slotte nog deze antiquiteit in Kortrijk. Bealve de 3 van spoor 3 moest alles manueel ingesteld worden. Deze foto nam ik op 20.08.1995. De gegevens betreffen IC 742 Oostende - Schaarbeek, van 19:08, die die dag geduwd of gesleept werd door de 2153 (van Antwerpen-Dam) met M4-rijtuigen; wij zaten in M4-AD 58041. De trein bereikte Brussel-Zuid met 3 minuten vertraging.




25-10-2020 om 18:40 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 1 - 10)

01. Ik hoop dat niemand het erg vindt als we nog even langs lijn 75 blijven. Dat was nu eenmaal mijn manier van werken: enkele uren langs een spoorlijn staan (of zitten) en gewoon fotograferen wat er langs kwam, liefst met de zon mee. Nu, 25 jaar later, krijg je op die manier een idee van wat er toen zoal rondreed. Een erg fotogenieke 269 zit hier vooraan in IR 1762 Turnhout - Poperinge, op 03.05.95, kp 31.7.

02. Tijdens de spits komt er al wat meer door dan de IC's en de IR's die we tot nu toe mochten bewonderen. Meteen komt er ook wat variatie in het materiaal: de 2322 sleept M2 als P 4949 Gent-Sint-Pieters-Kortrijk, kp 34.0.

03. In de halten langs lijn 75 was er al duchtig gesnoeid. Vaak bleven de perrons nog jaren liggen, zoals hier in Beveren-Leie.

04. Die oude perrons geven de fotograaf wel een mooie kans om veilig post te vatten. De 1203 rijdt met IC 564, Antwerpen-Centraal - Lille, kp 34.0.

05. En wat later komt een tweede P-trein door: 2123 met M4-rijtuigen, P 4940 Schaarbeek - Kortrijk. Kp. 34.0.

06. Uiteraard laten ook de gecadanceerde treinen zich niet onbetuigd: mr 660 met IR 1763 Turnhout - Poperinge. Zowat de hele dag reden buiten de spits 2 tweeledige stellen mee, nu zijn dat er drie geworden. Wie zich afvraagt wat die blauwe strepen onderaan de ramen betekenen: dat is een aanduiding voor de schaarse overblijvende rokersplaatsen, in afwachting dat de treinen helemaal rookvrij werden.

07. Dan volgt weer een IC: 1210 duwt IC 591 Lille - Antwerpen-Centraal, we staan ondertussen bij kp 35.4. Ik stapte dus best nogal wat kilometers tijdens zo een safari, altijd op zoek naar dat ideale plekje dat niet altijd gevonden werd.

08. De locs van de reeks 12 werden uiteraard ook voor goederentreinen ingezet: nog altijd kp 35.4.

09. In een land dat ooit het dichtste spoorwegnet ter wereld had, kom je tijdens je tochten natuurlijk ook wel eens een buitendienstgesteld station tegen: dit is Cognelée, op de vroegere lijn 142 Tienen - Namur, tussen Ramillies en Namur. De foto accentueert het landelijke karakter van deze lijn. (27.05.1995)

10. En soms bracht de wandeling je ook nog wat dichter bij deze relicten uit een toen al ver verleden.

22-10-2020 om 11:01 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
20-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 71 - 80)

71. En zo lag de brug over de Sûre er bij in 1995.

72. Op 15.04.1995 waren we in Sint-Pieters-Kapelle (West-Vlaanderen). In die tijd kon je nog rustig rijdende bussen fotograferen zonder dat je een vlammende reactie van de chauffeur moest verwachten. Het is bus 2886, een Van Hool A600, op lijn 759 Diksmuide - Oostende.

73. En ja, telkens als we in Avelgem komen, volgende obligate foto's van het mooi geconserveerde station, thans busstation. We waren er op 01.05.1995.

74. En zo ziet het er vanop enige afstand uit.

75. Op naar lijn 75 Gent-Sint-Pieters - Tourcoing (grens) dan voor een fotosafari op 03.05.1995. HLE 1212 sleept IC 562 Antwerpen-Centraal - Lille ter hoogte van Desselgem.

76. Op dezelfde plaats komt mr 090 voorbij, met IR 1788 Poperinge - Turnhout.

77. Tegenligger was IR 1761 Turnhout - Poperinge, met de 658 in koppositie.

78. HLE 2146 duwt een stel M4-rijtuigen: IC 589 Moeskroen - Antwerpen-Centraal. Lijn 75 kp 31.6.

79. En hier is de tegenligger HLE 1210 met IC 563 Antwerpen-Centraal - Lille, kp 31.8.

80. Helemaal achteraan in deze map: mr 654 met IR 1789 Poperinge - Turnhout. Kp 31.7. De fotosafari langs lijn 75 wordt trouwens verdergezet in map 62.

20-10-2020 om 14:13 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 61 - 70)

61. En nog altijd in Gendron-Celles op 27.02.1995: 2 stoere dikke neuzen - 5201 + ???? - op weg naar Bertrix (en verder?). Je ziet het: als het over goederentreinen gaat, overheersen bij mij de vraagtekens.

62. Het eigenlijke station van Gendron-Celles is al een tijdje afgebroken. Alleen een kleine wachtruimte en het seinhuis blijven over. Ik ben hier op een ijskoude winterdag trouwens eens uitgenodigd om me op het seinhuis te gaan verwarmen; de wachtzaal was immers nit meer verwarmd.

63. 28.02.1995 in Philippeville, waarvan je het station op de achtergrond kunt zien. Ik sta hier eigenlijk boven de tunnel van Philippeville - loc 6224 sleept Z 8134 Couvin - Charleroi-Sud. De trein heeft een voor deze lijn in die tijd typische samenstelling: drie M2's, AB-B-BD.

64. En we zaten op die dag inderdaad in de buurt van Philippeville en Mariembourg. Dit is wat in 1995 overbleef van de halte Fagnolle-Roly op lijn 156 Hirson - Chimay - Mariembourg - Hastière.

65. Ons eindpunt lag die dag trouwens in het erg mooie Fagnolle, waar ik deze lege bus kon fotograferen. Spijtig genoeg zijn busnummer en nummerplaat onleesbaar.

66. Op 04.03.1995 kan ik deze P-trein naar Mechelen fotograferen in Sint-Niklaas. De trein bevindt zich op het kopspoor 1 en is samengesteld in voor die tijd erg vaak voor P-treinen ingezette M2-rijtuigen.

67. Op dezelfde dag fotografeerde ik ab2741-18 in Hulst. Dit is een Van Hool A120 van de pachter Autobus St.-Christophe. Ondanks de patroonheilige verdween deze firma enkele jaren later.

68. Op 22.04.1995 fotografeerde ik Eurostar 9133 Brussel-Zuid - London Waterloo in Halle.

69. Op 05.04.1995 stapten we in Menufontaine en daar reed ooit het trammetje van Bastogne via Martelange naar Arlon. De bedding was nu een perfecte wandelweg geworden…

70. … en de oude trambrug was erg nuttig om de Sûre over te steken.

18-10-2020 om 14:47 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
14-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 51 - 60)

51. MR744 aan kop van IR 1556Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen, met niet minder dan 5 gekoppelde tweedelige stellen. Tussen Antwerpen en Brussel zal dat wel nodig geweest zijn.

52. Dit is IC 759 Schaarbeek - Moeskroen. Het is nog altijd 02.01.1995 en we staan nog altijd langs lijn 94, kp 16.5. Als je weet dat ik vanuit mijn slaapkamer kp 18 zag staan (tot 1967), dan begrijp je dat ik hier op bekend terrein acteer.

53. De 2727 sleept dan weer IC 779 Moeskroen - Schaarbeek. (kp 16.4)

54. MR 620 zit vooraan in IR 1582 Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal. (Kp 17.5). Enkele honderden meter verder hoopt Infrabel een brug over de sporen te bouwen.

55. De 2135 sleept IC 780 Moeskroen - Schaarbeek- kp 17.4.

56. Motorrijtuig 731 zit vooraan in IR 1557 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Kp. 16.6, de terugkeer richting Halle is ingezet.)


57. HLE 2123 sleept IC 760 Schaarbeek - Moeskroen. Kp 16.6, nog altijd op 02.01.1995.



58. Changement de décor: lijn 75, kp 49.8 op 05.02.1995: de 1209 met IC 562 Antwerpen-Centraal - Lille.

59. En de tegenrit: HLE 1202 duwt IC 586 Moeskroen - Antwerpen-Centraal. Uit de struik rechts kun je afleiden dat ik me niet verplaatst heb.

60. Op 27.02.1995 was de zon van de partij, zoals hier in Gendron-Celles, halte met weinig reizigers, maar een unieke kans voor kajakkers, wandelaars en andere toeristen die de streek willen verkennen, ook al ligt de halte enkele kilometers van Celles, een van de mooiste Waalse dorpen.

14-10-2020 om 09:57 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
09-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 41 - 50)

41. Een foto die toch wel wat pijn doet: de grootscheepse werken voor de aanleg van lijn 96N en de bouw van de tunnel ter vervanging van de beruchte overweg zijn begonnen: het oude vertrouwde station verdwijnt volledig. De pijl wijst naar rechts, weg van de inplanting van het oude station, o.a. naar het tijdelijke busstation ter hoogte van Nederhem, de eerste keer trouwens dat Halle over een echt busstation beschikt.

42. In de richting Brussel werd een onmenselijk hoge metalen voetgangersbrug gebouwd. Van toegankelijkheid was geen sprake; om het nog wat moeilijker te maken, moest je zelfs eerst nog wat lager stappen, van de oude perrons af. Foto 41 en 42 dateren van 05.10.1994.

43. Op 15.10.1994 waren we in Marche-les-Dames.

44. Ook dat leverde twee foto's op.

45. Break 354 op 02.11.1994 op lijn 57 ter hoogte van kp 47.6.

46. Op 03.11.1984 kon ik mr 662 fotograferen met achteraan een vierledig stel. Dit is E 606 Roosendaal - Oostende.

47. Mr 668 vervult zijn rol als E 5158 Brugge - Gent-Sint-Pieters. We verbazen ons nu over de inzet van desiro's voor IC's en L-treinen, maar eigenlijk is het iets van alle tijden. Vergelijk foto's 46 en 47.

48. Op 02.01.1995 reed een Eurostar Brussel-Zuid - London (9117) net voorbij Halle op lijn 94 (kp 16.0). Die vertrok eigenlijk te vroeg in Brussel-Zuid om er een deftige foto van te maken.

49. En ik profiteerde om nog wat andere treinen te fotograferen, zoals deze IR 1556, Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (Lijn 94, kp 16.2)

50. Wat later passeerde dit M4-TD-stel. Het zou gaan om ER3571 Geraardsbergen - Schaarbeek. Die 3571 was een P-trein die al van Edingen naar Geraardsbergen gereden was; dit is de terugrit van het lege stel.

09-10-2020 om 16:55 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
07-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 31 - 40)

31. Aansluitend bij de vorige foto deze: ik laat het aan de specialisten over om te duiden over welke loc en welke rijtuigen het hier gaat. Ik heb me eigenlijk altijd gespecialiseerd (hm…) in Belgisch openbaar vervoer. (14.08.1994 - Hermeton-sur-Meuse)

32. Op deze plek kun je altijd wel wat TEC-bussen fotograferen, met het charmante kasteeltje op de achtergrond.

33. De bus links is de 5581-80, een Van Hool A120 van de firma Autobus Latour. De bus rechts is de 5581-97, een Denolf & Depla Mercedes O 614D van dezelfde firma. Je zou zo een kleine bus niet meteen verwachten op een goed bediende lijn als de 433 Namur - Dinant.

34. De bus links is de 5581-04, een Van Hool Linea, opnieuw van de Autobus Toussaint. In het midden staat de 5641-19, een Jonckheere 056 van Autobus Toussaint en rechts, enigszins haaks op de andere bussen, staat de 462 (ex 5588 van de NMVB), een Van Hool A120.

35. Ten slotte nog het lelijke eendje: ab284 (ex-NMVB 2233), een LAG Atlantic.

36. Je vraagt je natuurlijk af waarom ik zo een lelijke keet heb gefotografeerd, maar ondertussen is het een mooi stukje spoorwegarcheologie geworden. Toen in 1963 de seininrichting op lijn 94 werd gemoderniseerd, vond de NMBS er niet beter op dan zo een ding in de groentetuin van mijn vader te posteren. Er moeten er zo honderden gestaan hebben, telkens met de apparatuur van seinen en overwegen. Opvallend: graffiti was nog slechte SF. We staan bij OW86, tussen Mol en Geel, op 16.08.1994.

37. Op die plaats (lijn 15 kp 50.6) zagen we ook de 6251 voorbijkomen met een stel M2-rijtuigen die spijtig genoeg achet het groen verscholen zitten: Z 1690 Neerpelt - Antwerpen-Centraal.

38. En snel daarna duwt de 6238 IR 1663 Antwerpen-Centraal - Neerpelt.

39. Op 19.08.1994 kon ik deze 2226 vastleggen vanaf perron 2 in Cambron-Casteau.

40. En op 24.08.1994 waren we in Haversin. De overweg is nog niet afgeschaft, het station lijkt nog altijd eigendom van de NMBS te zijn.

07-10-2020 om 18:32 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 21 - 30)

21. Nog altijd langs lijn 75A: mr437 is hier het kopstuk van IC 890 Moeskroen - Herstal. Voor de jongere lezertjes: er hebben dus ooit breaks rondgereden zonder graffiti…

22. Stel 692 is dan weer IR 2163 Charleroi-Sud - Moeskroen. De meeste van deze IR's 21xx reden niet verder dan Tournai, maar tijdens de spits werden enkele treinen doorgetrokken tot Moeskroen.

23. Zo zag het station van Tielen eruit op 29.05.1994, en ongetwijfeld ook de dagen voordien en nadien. De spelling met H is archaïsch; als ik me niet vergis, was het gebouw toen al in privéhanden.

24. De verloedering van het station van Wiesme is niet meteen van deze foto af te lezen. De halte werd in 1984 opgedoekt. Sindsdien is Wiesme van vlot bereikbaar zo goed als onbereikbaar geworden.

25. En als je dan wat geluk hebt, komt er ook nog een bolle neus de helling opgeklefferd (of was het afgedenderd?). Met een goederentrein, waarvan je niets ziet: het groen is iets te uitbundig en de fotograaf vond niet snel genoeg een goede standplaats. Wat laat veronderstellen dat de trein in een afdaling zat, want een zwoegende 53 hoorde je natuurlijk van ver komen.

26. Dat de goederentrein richting Bertrix reed, wordt trouwens helemaal duidelijk door deze foto: MW 4503 rijdt als L7633 van Bertrix naar Dinant. Bijna schreef ik TT7633, maar die aanduiding werd in die tijd al niet meer gebruikt, vermoed ik; alvast niet in het spoorboekje.

27. Op 09.08.1994 waren we dan in Vielsalm. Ab7561-14 wacht geduldig in de buurt van het station om de voor ons enige bruikbare rit van de dag op lijn 401 naar Manderfeld aan te vatten. Het moet gezegd: zolang we al ronddwalen met trein en bus heeft deze bus altijd in een vrij goede aansluiting met de trein uit Liège gereden. AB7561-14 heeft heel korte tijd voor Jost et Kornwolf gereden, maar is in januari 1994 onder de vleugels van Satracom terechtgekomen.

28. En zo zag het station van Vielsalm eruit in 1994. Daar is ondertussen wel een en ander veranderd, zo werden. de lage perrons vervangen door hoge.

29. Meer nog dan de NMBS drong de NMVB door tot de verste uithoeken van het land. Waar rond de grensstations van de NMBS vaak bloeiende nieuwe wijken ontstonden, gebeurde dat wrijwel niet met de stelplaatsen van de NMVB: dit is Pussemange op 12.08.1994. Aan de omvang van het gebouw kan het niet gelegen hebben.

30. Ook nog in 1994 werd lijn 154 tussen (Dinant) - Y.Neffe - Givet toeristisch geëxploiteerd door de CF3V. Dat liedje zou duren tot 2000, lang genoeg alleszins om ons de kans te gunnen de spoorlijn te gebruiken in aansluiting met de treinen in Dinant. Er is al vele jaren sprake van een heropening van de lijn…

06-10-2020 om 17:37 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 61 (foto's 11 - 20)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

11. Als stopplaats ging Templeuve langs lijn 75A dicht in 1984, maar vermoedelijk was het al veel langer gesloten als station. Maar het gebouw houdt zich overeind.

12. We schrijven 11.05.1994 als ik post heb gevat langs lijn 75A. Ik stap eigenlijk van Froyennes naar Herseaux; op de meeste plaatsen loopt een goed bruikbare landweg langs de spoorlijn. Dit is HLE 2702 met E785 Moeskroen - Schaarbeek. (Lijn 75A, kp 65.5)

13. Logischerwijs zou er een afwisseling zijn tussen de IC's naar Schaarbeek en die naar Herstal. MR428 hangt vooraan in E888 Moeskroen - Herstal. Ik sta ondertussen bij kp 64.9.

14. Dan is het dus weer tijd voor een IC naar Schaarbeek: IC786 wordt getrokken door de 2133. Ik ben een stevig stuk doorgestapt: kp 61.4.

15. Even ter afwisseling een losse loc 2741. Kp 61.3.

16. Lijn 75A heeft al zijn kleine halten zien verdwijnen met de komst van het IC-IR-plan in 1984. Dit bord is een stille getuige uit de periode ervoor, toen hier de stoptreinen van Tournai naar Kortrijk stopten. Zoek niet naar Leers-Sud. Ik denk dat Nord verwijst naar de ligging van de halte ten opzichte van het dorp Leers aan de overzijde van de Frans/Belgische grens.

17. De rode breaks worden stilaan zeldzaam: mr422 rijdt als IC889 van Moeskroen naar Herstal. (Kp 60.7)

18. Even een foto-experimentje dan met een trein boven op de berm. Zelf vind ik het absoluut niet geslaagd. MR430 rijdt als IC863 van Herstal naar Moeskroen - kp 60.2.

19. HLE2752 sleept IC765 Schaarbeek - Moeskroen - kp 60.2. Ik vind ook deze niet echt geslaagd.

20. En ze blijven maar komen: HLE2131 met IC787 Moeskroen - Schaarbeek - kp 59.7. Ik heb er ondertussen dus al meer dan 10km stappen op zitten.




03-10-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!