Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
31-10-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 62 (foto's 41 - 50)

41. Bij de fotosafari's probeerde ik altijd om een zo groot mogelijk deel van de spits mee te nemen; niet zelden zorgde dat precies voor de nodige variatie, zoals hier met de 2510 aan kop van P 4992 Brussel-Zuid - Dendermonde, lijn 60 kp 10.2, 04.04.1996. Deze trein stopte overal tot Opwijk maar reed dan direct naar Dendermonde.

42. Uit de andere richting komt dan P 4166 Dendermonde - Jette. Een opvallende terminus, als je het mij vraagt. Kijk ook eens naar lettertype en -grootte van het nummer op de loc en vergelijk met andere foto's.

43. Na de P 4992 rijdt P 4993 van Brussel-Zuid naar Dendermonde. Deze trein stopt nergens tussen Jette en Opwijk, maar stopt dan wel verder overal. Zo vormen 4992 en 4993 een paar P-treinen dat elkaar perfect aanvult. Ik sta ondertussen bij kp 9.9. Zoals wel vaker is de 23 aan kop van deze trein erg vuil; het is de 2340, trouwens. Ik meen me nog te herinneren dat het rijden in treinschakeling destijds als reden werd aangegeven voor de vervuilde snoeten van de reeks 23. Het verschil met reeks 22 is inderdaad opvallend.

44. Break 366 zit vooraan IR 1864 Sint-Niklaas - Gent-Sint-Pieters (kp 9.4).

45. En dan zakken we vrij snel af richting Zellik: de 2211 sleept P 4994. Die stopt overal, behalve in Zellik en Mollem. (kp 9.3)

46. Tussendoor kwam de losse loc 2231 de fotograaf nog even verrassen. Kp 9.4.

47. Nog één foto, en wel in Zellik: de 2224 sleept P 4995 Brussel-Zuid - Dendermonde. Die stopt alleen niet in Zellik… Opvallend was dus het grote aantal P-treinen op lijn 60 in die periode. Tegenwoordig rijden er op deze lijn zo veel reguliere treinen (IC en S) dat het aantal P-treinen kon worden ingeperkt. Dat lijkt trouwens nu nog de bedoeling te zijn van de NMBS op alle lijnen: het basisaanbod zo sterk uitbreiden dat er nog nauwelijks nood is aan P-treinen.

48. Op 28.04.1996 waren we in Comblain-la-Tour langs lijn 43. Het station is gedegradeerd tot een stopplaats, maar gebouwen als dit verwijzen nog naar het verleden. Let ook op het antieke haltebord van de TEC, nog geërfd van de NMVB. Het heeft jaren geduurd voor alle halteborden vervangen waren door exemplaren die wat meer deden dan de zone aanduiden. De TEC-Luxemburg heeft de boot het langst afgehouden; zij moesten inderdaad het grootste aantal borden vervangen en de bediening van veel halten was op zijn zachtst marginaal. Veel enthousiasme was er dus niet.

49. Dan is het bord van de NMBS al wat meer mee met zijn tijd, al moet de leesbaarheid van dergelijke borden bij duisternis pover zijn.

50. Van elektrificatie van lijn 42 is nog geen sprake op 10.07.1996, wanneer de 5531 IR 114 Luxemburg - Liège-Guillemins door Grand-Halleux sleept. De perrons liggen er nog, maar de halte, die bij de invoering van IC-IR eerst nog wat respijt kreeg, werd al in 1988 (net als Bovigny) toch gesloten, bij gebrek aan interesse, bij gebrek aan treinen. De trein is samengesteld uit Wegmann-rijtuigen van de CFL. Dan waren onze M4's echte luxerijtuigen.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!