NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 februari 2011 (Duisburg - Linkebeek GR 512)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kijk, dit is nu eens een voorbeeld van een langetermijnvisie: je bouwt een autoweg of twee dwars door het uitgestrekte bosgebied ten ZO van Brussel, je merkt dat de bomen ziek en dus gevaarlijk worden door de vervuilende werking van het wegverkeer en je hakt ze om, om het tomeloze gebruik van de autowegen veilig te stellen. Niet dat er op onze tocht vandaag niet genoeg bomen meer overblijven, want het is een onvervalst bostraject langs GR 512 van Duisburg tot Holleken, een gehucht van Linkebeek. We stappen bijna 18 km en de TWQ bedraagt 89 %, enkele asfaltwegen in het bos meegerekend. Je kunt je afvragen waarom wegen midden in het bos geasfalteerd moeten worden, je kunt je nog meer de vraag stellen waarom de ontwerpers geen alternatieven zoeken in de uitgestrektheid van het Zoniënwoud. Maar misschien is een stukje asfalt soms wel nodig om andere mooie plekjes te bereiken.

We steken ook onder lijn 161 Brussel (eigenlijk Schaarbeek) - Namur door; de werken voor het GEN zijn hier volop bezig, maar de doortocht is gelukkig mogelijk. Ook hier is een brede strook bomen gesneuveld.

 Veel variatie moesten we niet verwachten vandaag. Dat is dan ook het belangrijkste euvel van onze tocht: een lange wandeling door steeds weer identieke bosstroken, waarin de beuk nog altijd de plak zwaait, maar ook heraanplantingen die nog niet echt de charme hebben van een eeuwenoud bos. Maar wie een boswandeling wel ziet zitten, moet zeker eens op pad langs deze (of een andere) GR ten zuiden van onze hoofdstad.

 De verplaatsing:

 Buizingen - Halle [155] 8:39 8:54 stipt (ab3948)

Halle - Brussel-Zuid  3107 9:19 9:30 stipt (332)

Brussel-Zuid - Groenendaal 6559 9:43 10:18 stipt (237)

Groenendaal - Duisburg 830 10:41 11:05 +3 (ab3018-65)

 

Linkebeek - Buizingen [155] 15:34 16:07 +9 (ab3937)

 De commentaar:

 Het gebeurt maar sporadisch dat we zo dicht bij huis stappen, en omdat we bij de terugkeer "onze" buslijn kunnen gebruiken, rijden we ook ' s morgens met de bus naar het station. Dat De Lijn in en om Brussel, en meer bepaald ook in het Pajottenland en de Zennevallei enorme inspanningen heeft geleverd staat buiten kijf, maar de verbinding Halle en pakweg Hoeilaart, Overijse enz. blijft een zorgenkind. Dat komt ook tot uiting als je de planners van de NMBS, De Lijn en de TEC raadpleegt. Probeer het maar eens: Halle Station - Duisburg watertoren, en je krijgt een pak mogelijkheden waarvan geen enkele echt goed te noemen is. De meest voor de hand liggende is nog die via de Luchthaven en dan bus 830, maar ik betaal geen diabolotoeslag om van de trein op de bus over te stappen, en dus sluit ik die zelf uit.

De snelste komt nog van de TEC met een rit Halle - Delta, en dan via Overijse naar Duisburg (met de bus die wij ook uit Groenendaal nemen), maar we kiezen voor een ruimere oplossing.

 De IR naar Antwerpen rijdt stipt, en zelfs op dit uur zijn de 2 breaks nog tamelijk goed gevuld. Meer dan een mooi voorbeeld van Vlaams - Waalse samenwerking valt er niet te melden. Een jongeman slentert naar het achterste van de trein, laat de deur naar het platform open, die ik dan maar sluit. Zoals verwacht komt hij even later teruggesloft, en weer blijft de deur open. Nu weerklinkt een krachtig: "La porte." Voorlopig besluit: Vlamingen zijn sterker in daden, Walen met woorden. Maar de deur is wel dicht…

In Brussel-Zuid staat de CR naar Louvain-la-Neuve al aan het perron: 3 klassieke stellen, die gezien de studentikoze volksverhuizingen van de maandagmorgen niet overbodig zijn, tot Etterbeek dan toch… Groenendaal staat er nog altijd belabberd bij - wie een babbeltje wil slaan met Block 4 wordt naar Block 3 verwezen, en eerlijk gezegd, ik denk niet dat elektriciteit en elektronica zich nog langer goed zouden voelen in dit wenende gebouw dat nog vergeefse pogingen onderneemt om een imposant verleden op te roepen.

Als overstappunt trein - bus is het een lachertje: een kil perron (zeker op deze koude, nevelige winterdag) en een minuscuul bushokje. Toch vertrekken hier 4 bussen per uur (lijnen 395 en 830). Zoals wel meer staan die bussen veilig ver en warm van de vertrekhalte opgesteld. Die van ons zal pas op het allerlaatste moment aan komen rijden. Gelukkig is het er gezellig warm en proper, zoals alleen bussen van (goede) pachters proper kunnen zijn. Tot Overijse lijkt de rit wat overbodig, maar vanaf Overijse groeit het aantal reizigers gestaag.

Officieel is de halte Hoeilaart kerk vandaag een tijdje afgeschaft, wegens het opstellen van een kraan. Althans, dat heb ik kunnen lezen op de website van De Lijn, maar de chauffeur bedient de halte toch - waar trouwens reizigers staan te wachten - en van de kraan is geen spoor te bekennen. De dienstregeling voorziet hier in een bediening binnen de minuut van 3 halten (Post, Kerk, Nero) en dat is ondoenbaar. We rijden vanaf hier dan ook met 3 minuten vertraging, en dat zal zo blijven, want een groot deel van de weg rijden we achter een tractor met 2 met zware balen stro beladen karren. Toch maken we geen extra vertraging: in landelijke gebieden stemt De Lijn haar dienstregelingen dus af op de snelheid van een tractor met 2 beladen karren.

 Voor de terugkeer stappen we in bij de halte Amnesty in Linkebeek. Ik heb de naam nooit begrepen, maar nu blijkt dat hier midden een mini-rotonde een boom geplant is voor Amnesty International. Aan een haltepaal staan 2 stoelen die zorgvuldig vastgebonden zijn. Primitieve halteaccommodatie langs deze vrij recente lijn, die een bushokje hier en een wachthuisje daar best zou kunnen gebruiken. De scholen lopen leeg en de bussen vol en dat verklaart de vertraging van onze bus bij aankomst. Overigens volgen de bussen hier ook nog een moeilijke omleiding, met bussluizen en door verkeerslichten geregeld eenrichtingsverkeer door al te smalle straten. Binnenkort zou er een einde aan deze omleiding moeten komen, omdat de kuilen van Aquafin dan weer dicht zouden moeten zijn…

Een jongetje wil nog een Lijnkaart kopen, maar dat lukt dus niet meer. En in Dworp wil een jongedame een biljet naar Halle. Ze legt € 3.00 neer, maar de chauffeur geeft een euro terug: langs lijn 155 (geschatte tijd 19 minuten) betaal je 2 zones, via lijn 153 (geschatte tijd 16 minuten) 3. Toen ik lang geleden voor het eerst de bus nam was er een sectie- of kilometertarief. Het was wat ondoorgrondelijk, dat geef ik toe, maar ik vraag me al vele jaren af of het zonetarief dan zo veel doorgrondelijker is. Een prijs voor fair trade verdienen ze er alleszins niet voor…

 Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/duisburg%20-%20linkebeek%20GR%20512/

21-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 februari 2011 (Eynatten - Kelmis (Via Gulia))
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Geul (Göhl, Gueule) is een wat vergeten bijriviertje van de Maas, dat nochtans het landschap rond het Drielandenpunt grondig beïnvloed heeft. Wie daar mocht aan twijfelen: hij is de aanleiding tot de bouw van de Hammerbrücke en het viaduct van Moresnet. De Via Gulia is een initiatief van de toeristische diensten van de Oostkantons en van het Land van Herve. Het NGI zorgde voor de wandelkaart. Het traject volgt zowat de hele loop van het riviertje. Wij lopen vandaag van de bron(nen) tot Kelmis, iets meer dan 11 km. We stappen afwisselend door een bos- en weidegebied, met de Geul voortdurend in het gezichtsveld, over vaak onverharde wegen: de TWQ bedraagt 55 %. Het is prettig stappen over vaak erg smalle voetwegjes, die de Grote Versnelling hier op schitterende wijze overleefd hebben.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 1557 8:23 8:34 +1 (965)

Brussel-Zuid - Eupen 507 8:57 10:47 +6 (1345 - 11817)

Eupen - Eynatten [14] 11:10 11:23 +1 (ab42 - Mercedes Citaro LE)

 

Kelmis - Eupen 15:30 15:56 +1 (ab7631-71 - Mercedes Citaro LE)

Eupen - Brussel-Noord 539 16:09 17:54 +1 (1342 - 11828)

Brussel-Noord - Halle 3688 18:02 18:29 +2 (983)

 

De commentaar:

 

Voor wie de voorbije dagen op een onbewoond eiland in de Grote Oceaan geleefd zou hebben: het is vandaag precies een jaar geleden dat in Buizingen 2 treinen tegen elkaar botsten, met alle bekende gevolgen van dien. Wij zullen vandaag ongeveer op de minuut na langs de onheilsplek passeren. De CR naar Braine-le-Comte rijdt net als verleden jaar op tijd, en de IC uit Quiévrain, nu met M6, heeft net als verleden jaar opnieuw vertraging.

 

Wij zijn eigenlijk voor P7515 naar het station gekomen, maar de treinen naar Brussel rijden zich hier op dit moment van de dag letterlijk voor de voeten (8:19 - 8:23 - 8:27 - 8:30) en dus wordt het de eerste die niet al te druk bezet is: de CR naar Dendermonde van 8:23. We vertrekken met 1 minuut vertraging - ondanks een onvoorziene stop aan wat ik destijds de halte Brussel-Zennebrug noemde, omdat men er bijna altijd stopte alvorens Brussel-Zuid binnen te rijden, blijft het ook bij die minuut. Het is prettig om vast te stellen hoe de NMBS-reiziger de huidige stiptheidscijfers van de NMBS naar zijn hand zet. "Ja, 't is Veerle hier, hé. Ik zit hier op een trein die voortdurend stopt en zal dus wat later zijn." Voortdurend? Éen keer! Wat later? Éen minuut? Veerle is een liegebeest…

De IC naar Eupen staat nog altijd zonder vertraging aangekondigd; het lijkt trouwens wel mee te vallen met de spits. Toch vertrekt hij met 4 minuten. Het is dat stel met 3 eersteklasrijtuigen en die zitten tot Brussel-Centraal goed vol. In voorlaatste positie zit zelfs nog een vierde eersteklasrijtuig, dat ongetwijfeld gedeclasseerd is. Die zal wel die onfortuinlijke I10 vervangen die in Pepinster uit de sporen liep en tegen een andere trein aanbotste, gelukkig zonder al te veel menselijk leed.

Een dame onderstreept haar aanwezigheid met een knaller van een boer. Als de TBG langskomt, begint hij in het Frans tegen haar. Nauwelijks reactie. "Sprechen Sie Deutsch?" - Zij antwoordt: "Roessisj" in dat karikaturale taaltje van Vlaamse acteurs die een Slavische rol spelen. Maar ze verhuist zonder morren en met veel excuses naar tweede. De TBG is duidelijk onder de indruk van haar verwachtingen: ik spreek 4 talen en dan vraagt ze nog of ik Russisch spreek.

Van de 7 minuten vertraging in Brussel-Noord blijft in Liège-Guillemins bij vertrek niets meer over. En ondanks een lange vertragingszone tussen Fraipont en Nessonvaux komen we zelfs nog 2 minuten te vroeg aan in Verviers. Toch zullen we in Eupen 6 minuten vertraging optekenen: vanaf Verviers-Est is er dienst op enkelspoor en het is wachten op de tegenliggende IC. Dolhain en omgeving is nog altijd een grote werf; de inrichting van de nieuwe halte (die ook Dolhain-Gileppe zal heten) schiet trouwens ook goed op. Ik heb de indruk dat de nieuwe halte verder van het centrum zal liggen dan de oude.

 

Om de bus van lijn 14 te nemen moeten we voor één keer niet naar het Bushof, maar we hebben tijd en doen het dus toch. De firma Sadar heeft voor ons een splinternieuwe Mercedes Citaro LE gereserveerd, in de rode ASEAG-kleuren. De reis verloopt rustig, al stappen we een halte te vroeg uit. Foutje van mij… ik dacht dat de halte Grenze al aan de andere kant gelegen zou hebben en meestal is dat tarifair ingewikkeld en duur. Niet dus! Voor ons wordt het enkele honderden meter meer stappen.

 

Kelmis heeft een naar TEC-normen stevige busbediening. We hebben onderweg al 2 goedgevulde 396'en gezien, maar die van ons heeft een gemiddelde bezetting. Om het eenvoudig te maken heeft men de halte Eupen Bahnhof hier Eupen Hookstraße genoemd, omdat ze net iets verder ligt. Maar de overstap verloopt vlot, al komt de IC uit Oostende net als vanmorgen met vertraging binnen.

De dienstregeling van deze trein vertoont een eigenaardigheid: hij zal ook stoppen in Dolhain-Gileppe senior, en dat verklaart waarom hij 3 minuten vroeger vertrekt dan de andere IC's naar Oostende. In Eupen komt een vijftiger zich vlak in onze buurt nestelen. Uit een telefoongesprek leiden we af dat er nog meer volgen, samen naar zee. In Verviers stappen ze in, blijkt later, het heeft heel wat voeten in de aarde voor ze elkaar vinden. Hij is er namelijk van uitgegaan dat ze achteraan ingestapt zijn en stuurt hen naar voren, zij zijn echter vooraan ingestapt en begrijpen maar niet dat ze steeds weer bij de locomotief terechtkomen als ze zijn richtlijnen volgen. Ze zijn oh zo blij dat ze elkaar toch gevonden hebben voor Oostende en er ontspint zich een tamelijk luid gesprek over het misverstand, maar geleidelijk zakt het niveau tot een aanvaardbaar niveau. Tot ze door krijgen dat ze dezelfde beltoon op hun gsm hebben. Eén wil een nieuwe, en overloopt het hele scala op luid niveau: eenmaal de vijftig voorbij kun je jezelf wel volwassen beschouwen, maar het moment van de oprukkende kindsheid ligt nooit veraf.

Ondanks 5 minuten vertraging in Liège rijden we stipt Leuven binnen; we blijven op lijn 36N en komen zo op spoor 4 terecht in Brussel-Noord. Tussen Leuven en Brussel zit er behoorlijk wat volk in ons rijtuig. Eigenaardig dat niemand reageert op die beltoonsymfonie, euh -kakofonie.

 

Rest ons nog een ritje met de CR tot Halle: achteraan de uit 3 stellen samengestelde CR hangt een CityRailstel. We rijden zowat het hele traject met een vertraging van 2 à 3 minuten. Ik vind het vreemd dat de vertraging niet slinkt, gezien de brede dienstregeling. (Voorbij Halle zal ze zelfs nog toenemen, tot 7 minuten, dixit Railtime.)


Meer foto's, o.m. van de Hammerbrücke, vind je hier:

http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/eynatten%20-%20kelmis/

 

 

 

15-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 februari 2011 (Comblain-au-Pont)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zoals elke gemeente die zichzelf respecteert heeft ook Comblain-au-Pont een wandelkaart uitgegeven, en zoals wel meer het geval is, is dit gebeurd in samenwerking met het NGI. We volgen vandaag de wandelingen  4 (Géromont) en 1 (Roches Noires). Wandeling 4 moet het hebben van vergezichten en een prachtig stukje bos, met o.a. immense beuken, wandeling 1 legt meer de nadruk op de onmiddellijke omgeving van Comblain-au-Pont, met een stevige klim naar de Roches Noires en een tocht langs de oever van de Ourthe, die er bijna zomers kalm bij ligt. Tussendoor krijgen we ook nog openluchtkunstwerken geserveerd.

Comblain-au-Pont is een gemeente die al vroeg tot mijn verbeelding is beginnen spreken. Buurgemeente Comblain-la-Tour is de bakermat van alle muziekfestivals in België. In de jaren 1960 werd hier een naar de normen van die tijd groot jazzfestival georganiseerd; ik las er als twaalfjarige voor het eerst over in het tijdschrift Robbedoes (of was het Kuifje?).

Met een TWQ van 45 % scoren beide wandelingen lager dan je in deze streek zou verwachten, maar de meeste landbouwwegen zijn hier verhard. Toch kan de pret niet op: weidse weiden, vergezichten die nog verder lijken op deze eerste echt heldere dag van het jaar en een complete rust compenseren het tekort aan onverharde paden en wegjes ruimschoots. De beide tochten samen zijn iets meer dan 12 km lang, met de aanloopstreken naar Rivage erbij komen we in de buurt van 15 km.

 

De verbinding:

 

Halle - Brussel-Zuid 1558 9:23 9:32 +4 (228)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 8:57 11:00 +8 (1342 - 11828)

Liège-Guillemins - Rivage 115 11:18 11:39 +7 (3016 - 11701)

 

Rivage - Liège-Guillemins 5586 16:11 16:39 stipt (629)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 487 16:42 17:27 stipt (1341 - 11811)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +16 (2630 - 61006 - 2627)

 

De commentaar:

 

Comblain-au-Pont mag dan ooit zowel aangesloten geweest zijn op het tramnet (met de lijn naar Clavier) als op het spoorwegnet (met de lijn Liège - Marloie), vandaag is het alleen nog bereikbaar met een frequent rijdende bus 377 uit Liège. Tenzij je zoals wij voor een vluggere en veel goedkopere oplossing (nettowinst € 14.00!) kiest via Rivage. Zo komt er wel goed 2.5 km bij, maar daarvan lopen enkele langs Ourthe en Amblève, en die kunnen er dus best nog bij.

Van de oude tramlijn blijven nog enkele duidelijke sporen op de stafkaart over. Het stijgen uit het dorp van Comblain-au-Pont naar de hoogten van Géromont moet een echt huzarenstukje geweest zijn. Wie zijn tram in eerste instantie miste kon die ongetwijfeld nog halen als die vele minuten en een bijna volledige lus later ongeveer weer op hetzelfde punt (in afstand, niet in hoogte,) uitkwam.

 

We namen de CR naar Dendermonde van 9:23. Met 3 klassieke stellen is dat een erg rustige trein. Sinds december rijdt die vanaf Y. Ruisbroek over lijn 96N Brussel-Zuid binnen, maar helemaal stipt loopt het niet. De trein rijdt in het zog van de IR naar Antwerpen en heeft 3 minuten vertraging. In Brussel zijn dat er vier geworden, maar dat is niet echt hinderlijk.

Ook de IC naar Eupen heeft een kleine vertraging, maar zoals de traditie dat wil groeit die wat aan in de NZV: van 4 (Zuid) naar 7 (Noord). Wie denkt dat het dan allemaal snel in orde komt, komt bedrogen uit. In Diegem gaat het tamelijk vlot van lijn 36 naar 36 N, maar eenmaal op die laatste worden we een tijd opgehouden - we staan zelfs volledig stil. Ondanks de uitbreiding naar 4 sporen lijkt dit baanvak voortdurend overbezet. Leuven bereiken we dan ook met 11 minuten vertraging; bij vertrek zijn dat er nog 9 en veel gaat er niet meer af: +8 in Liège-Guillemins. Extra time voor het dametje dat gehandschoend en al verwoed een kruiswoordraadsel invult.

Gelukkig is de aansluiting naar Luxemburg tamelijk ruim. Bovendien staat deze IR zelf met 5, later 6 minuten vertraging aangekondigd. Van de 4 rijtuigen zijn er 2 eerste klasse. Het eerste zou gedeclasseerd moeten zijn, maar veel heb ik daar niet van gemerkt. Achteraan hangt 11701, dat blijkbaar net een grondige poetsbeurt (met nat, zoals dat heet) heeft gekregen. Ik heb al meteen spijt dat we niet verder dan Rivage moeten. Tussen Esneux en Rivage zijn er werken; net voorbij Esneux moeten we dus wachten op de doorrit van de tegenliggende IR (zelf in vertraging). In Rivage hebben we alweer 7 minuten vertraging. Als je geen aansluiting moet halen, is dat geen probleem.

 

Voor de terugrit zullen we beroep moeten doen op een L-trein van Marloie naar Liège. Die rijdt bijzonder stipt; er zit wat reserve in, maar de TBG wacht plichtbewust in de tussenstations.

Rivage ziet zijn loketten nu ook gesloten vanaf 13:00, en op zaterdag en zondag is er al helemaal geen loket meer. En dat terwijl je personeel achter de neergelaten gordijntjes vermoedt, nee, wel zeker hoort… Gelukkig is het station open; het is er aangenaam wachten, want buiten is het helder maar fris.

 

Door de erg stipte rit van de L-trein halen we zelfs de IC naar Brussel: we zien hem trouwens stilstaan bij de Y. Val-Benoit. Veel tijd hebben we niet over, maar het lukt perfect. Twee dames die Engels wauwelen met een Amerikaans accent veroveren vrij luidruchtig de wereld - gelukkig is een I11 groot genoeg om uit te wijken; na een tijdje komt een dame die wil lezen trouwens in onze buurt zitten, ook al op de vlucht voor de Amerikaanse expansiedrang. De rit verloopt zonder veel geschiedenis: tussen Schaarbeek en Brussel-Noord gaat het even traag, maar we rijden toch te vroeg, zodat we het Noordstation stipt halen.

Daar staat de IR naar Binche met 11 minuten vertraging aangekondigd. De ervaring leert dat je dan maar beter op de IR kunt wachten - onderweg gaat die toch voorbij de CR, die bovendien ook nog wat extra reizigers van de IR aan boord heeft. Als het bij die 11 minuten blijft, tenminste. Maar we vertrekken uiteindelijk met 12 minuten, het gaat naar 14 minuten en in Halle zijn het er al 16. De 26'ers trekken nochtans aardig op, aan hen zal het niet gelegen hebben. Rijtuig 61006 is zwaar toegetakeld: buiten door graffiti , binnen door crassiti. Ik las nog niet zo lang geleden dat het met graffiti de goede weg opging, maar ik heb vandaag zoveel verknoeide treinen gezien, dat ik me afvraag of er geen nieuw offensief bezig is.

 

Zes treinen vandaag, waarvan er 3 in aanmerking komen voor een stiptheidsprijs, 2 met onderscheiding. Maar dat betekent ook dat de helft van onze treinen met meer dan 5 minuten vertraging reed. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor: 30 P-treinen afschaffen, als ze durven. Alleen spijtig dat de 3 vertraagde treinen buiten de NZV vertraging opliepen. Neem nu die IR naar Binche: amper 2 minuten extra vertraging in de NZV. Afgeschafte P-treinen, die zullen wel wat verschil maken, maar de crisis wortelt dieper en waarschijnlijk ook elders. Overigens leek de spits vanavond vlot te lopen - die IR was de enige op het tv-scherm met vertraging…

 

Foto' s van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/comblain-au-pont/

08-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
06-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 februari 2011 (Halle - Gooik)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hacowa 102 (eigenlijk 103 want 102 was gepland voor 14 november, toen half Vlaanderen het verkoos om zich rijkelijk te laten besproeien met het zoete hemelnat) zoekt weer de eigen streek op. Toen we de wandeling enkele weken geleden verkenden, ervoeren we onverwacht dat er zich op dit ogenblik een stevige kentering voordoet: enkele tientallen jaren geleden konden we nog zwaar ontgoocheld thuiskomen, omdat bij de verkenning gebleken was dat veel van de wegjes die plichtbewust op de topografische kaart waren ingetekend, verdwenen en/of onbruikbaar geworden waren. Nu zie je het omgekeerde: een flink stuk van de wegen die we vandaag volgden, staan niet eens op de meest recente kaarten. Gelukkig hadden we het goede idee om vooraf de kaart van het Wandelnetwerk Pajottenland te kopen: zo ontdekten we een schat aan nieuwe, onverharde paden, met een echt knuppelpad erbovenop. En zelfs voor de verbinding tussen Halle en het wandelnetwerk konden we echte trage wegen volgen.

Zo tekenden we dus een parcours uit van iets meer dan 18 km, dat eigenlijk van begin tot einde gedomineerd werd door de talrijke beken die hier allemaal van oost naar west lopen, weliswaar niet altijd even fanatiek, want ze mogen hier nog rustig meanderend de Zenne opzoeken, voor die zich door de Brusselse ondergrond boort. De TWQ lag onverhoopt hoog: 65%, en dat ondanks aanloopstroken in Halle en Gooik. Belangrijker nog: alle onverharde wegen waren stuk voor stuk juweeltjes, de ene al wat avontuurlijker dan de andere, maar toch perfect begaanbaar. Af en toe open, nog niet verknoeide landschappen zorgden voor de rest.

Ik maak me sterk dat de 28 deelnemers genoten hebben van deze tocht én van de stops in het Dravershof in Pepingen en De Groene Poort in Gooik. Want ook dat laatste hoort er bij...

06-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
01-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 februari 2011 (Huldenberg - Bossut)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wandelen door stukjes bos en door weidse, vervroren kouters, het heeft wel iets op zo'n koude, nevelige winterdag als vandaag. Leidraad is GR 579 tussen Huldenberg en Bossut, iets meer dan 14 km, met de nadruk op een schitterend landbouwgebied, met holle wegen, een stuk of wat riviertjes (de Lane en de Dijle, alweer) en enkele stukjes bos, waarvan vooral het Sint-Agatha-Rodebos demonstreert dat een bos erg mooi kan zijn in de winter. De TWQ bedraagt 55 %, maar eigenlijk is alles verhard, want de vorst zit diep: de meeste veldwegen die door moderne landbouwmachines aan flarden gereden zijn, liggen er bij als natuurvriendelijk beton. Het is alsof de bouwers van die machines, die vooral gericht zijn op een Amerikaanse markt, de Europese boeren vooral nog snel veel geld afhandig willen maken, voor dit deel van Europa de landbouw voorgoed opgeeft. Even klinkt nog schaalvergroting, maar zelfs onze normale verkeerswegen zijn te smal geworden voor deze mastodonten die vaak ook nog tegen onbehoorlijke snelheden het rijk voor zich alleen opeisen.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3658 8:30 8:47 +12 (754)

Brussel-Zuid - Brussel-Schuman 2409 9:03 9:19 +5 (415)

Brussel-Schuman - Huldenberg [344] 9:41 10:20 +7 (ab3335)

 

Bossut - Hamme-Mille [6] 14:57 15:00 stipt (ab6422)

Hamme-Mille - Brussel-Schuman [344] 15:13 16:20 stipt (ab4586)

Brussel-Schuman - Sint-Job 8723 16:24 16:43 +2 (2350 - 51026)

Sint-Job - Halle 3587 16:58 17:12 +4 (951)

 

De commentaar:

 

Eigenlijk is het onze bedoeling om de IR van 8:46 te nemen, maar de CR van 8:30 heeft vertraging en dus wordt het een stoptreinrit tot Brussel-Zuid. Ondanks de brede dienstregeling neemt de vertraging nog toe van 11 naar 12 minuten. De 3 klassieke stellen zitten trouwens aardig vol, ook in eerste klasse.

Door die vertraging verkleint de kans dat we de voorziene IC naar Liers/Dinant kunnen nemen, maar uiteindelijk heeft ook die wat vertraging. Er is vanmorgen een serieus probleem geweest tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman, wat ons even het ergste deed vrezen - maar uiteindelijk valt het allemaal nogal mee. De metro zou trouwens ook nog voor een oplossing hebben kunnen zorgen. Met vijf minuten vertraging bereiken we de bouwwerf die Schuman op dit ogenblik toch wel is. We lopen eerst verloren in het station, dat ons redelijk onbekend is, en dan buiten het station. Dat is vooral het gevolg van de schitterende manier waarop de informatie van De Lijn hier onbestaande is. Boven vinden we wel een haltebord met lijn 344 erop, maar het is duidelijk dat die halte niet bediend wordt. Het Schumanplein is een echte heksenketel, met een wel erg luie heks, die maar af en toe even onwillig in haar ketel roert. Middenin al dat verkeer komt ook een bus van De Lijn aangesloft: een 344. Ik loop gewoon tussen al de auto's door en kan door het raam rustig een babbeltje slaan met de vriendelijke en behulpzame chauffeur, die me wijst in welke buurt ergens een tijdelijke halte zou moeten liggen. Raar toch dat je hierover niks vindt op de website van De Lijn. Ik pik mijn vrouw op en we stappen snel in de aangeduide richting; gelukkig zijn we veel sneller dan de bus, die ons wat later meeneemt, met niet eens zo veel vertraging. Snel begint het verkeer trouwens vlotter te lopen. We maken alleen nog wat vertraging bij als een duo controleurs in de bus stapt, die het tiental reizigers controleert. Alles is in orde, en dus maakt ze maar een opmerking over de niet-reglementaire broek van de chauffeur.

 

We stappen veel sneller dan voorzien, want het is koud en onderweg is er geen kans om de innerlijke mens te versterken. We eten onze boterhammetjes dan maar op op het perron van Pécrot, waar zitgelegenheid onbestaande is. Raar dat mensen klagen als ze rechtstaand moeten reizen, maar niet als ze rechtstaand op hun trein moeten wachten. De meegebrachte soep smaakt heerlijk.

Net doordat we zo snel stappen moeten we trouwens ook een vroegere terugreis improviseren. En net op deze eerste dag van het nieuwe tarifaire seizoen kunnen we daar een symbolische actie van maken. Niks geen geplande reisweg via Waver, waar we dan een standaardbiljet - eufemisme voor volle prijs - zouden moeten kopen naar Halle, maar wel een terugreis met bussen van de TEC (gratis, want Pic Pollution, zoals op het biljet vermeld staat), van De Lijn (waarvoor we beiden een Omnipas hebben) en een traject Schuman - Halle dat we nog betalen met een oude KeyCard. Zo hebben we alvast een stuk teruggewonnen van wat we dit jaar meer aan treinreizen zullen moeten betalen door het verdwijnen van de kaart 50 %.

 

We nemen de Rapidobus 6 voor een kort stukje tot het busstation van Hamme-Mille. Het mocht gerust wat langer zijn, want het is een heerlijke bus. In Hamme-Mille staat een bus van De Lijn, en die opent meteen zijn deuren als hij ziet dat er overstappende reizigers zijn. Veel chauffeurs houden de deuren angstvallig gesloten tot net voor het vertrek, maar vandaag mogen we mee genieten van de gezellige warmte in de bus. De rit zelf verloopt rustig, met veel reizigers die voor enkele halten meerijden. Tot onze grote verbazing bereiken we Brussel stipt op tijd, al is de terminus buiten dienst. Zie vanmorgen.

 

In Schuman zien we onze rechtstreekse IR naar Binche nog net vertrekken, maar het alternatief is minstens zo aantrekkelijk. Loc 2350 sleept een stel M4 binnen - de trein vertrekt uit Schaarbeek, en is nog zo goed als leeg. Het is een van die P-treinen met alternatieve reisweg: Schaarbeek - Châtelet via lijnen 161 en 26. Wij rijden mee tot Sint-Job, waar we dan met de L-trein naar Geraardsbergen verder naar Halle kunnen. L3587 heeft 2 duikbrillen, en dat is ook wel nodig. Een slechtziende, getuige zijn blindenstok, leert een vriendin schaken: het zou best een scène kunnen zijn uit een diepgravende Vlaamse film. Zij moet er uit in Huizingen, hij net als wij in Halle.

 

Er vliegt wat nattigheid, en die zal later op de avond nog voor herrie op de wegen zorgen. Laat dit a.u.b. niet de laatste stuiptrekking van de winter zijn…

01-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!