NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
31-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 oktober 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Oh, simpele ziel die hier gisteren schreef dat de provincies Liège, Luxembourg en Namur in de maanden oktober tot december voor de wandelaars taboe zijn. Voeg daar maar de provincie Hainaut aan toe. Toen we gisteren op de GR 123 tussen Harchies en Erbisœul stapten, werd dat wel heel duidelijk. Eerst leken we nog geluk te hebben, want de meeste affiches gaven weekends aan als klopjachtdagen, maar midden in het bos van Baudour hadden we prijs. Battue le 29-10-2008. Je houdt het niet voor mogelijk: waarom laat men ons tot hier komen, waar er plots geen alternatief meer is (tenzij terugkeren), omdat we nu eenmaal niet over 4 x 4 's beschikken zoals de bloeddorstige Vlamingen en 'Ollanders die hier maar al te graag de Waalse kassen komen spijzen. Er is geen schot te horen (als je het hoort is het te laat), maar doorgaan is de enige optie. De affiche hangt tenslotte bij een splitsing, links van de door ons gevolgde weg, maar dat weten de kogels niet. De twee kinderen op de fiets met herdershond, en een wat oudere dame, ook op de fiets, zijn zich ook van geen kwaad bewust. Ik weet dat we maar best meteen achter een dikke boom, liefst aan de juiste kant, en zo mogelijk plat op de buik kunnen gaan, als de opziener op zijn hoorn blaast. Het komt gelukkig niet zo ver vandaag: er valt geen schot tussen 13:30 en 14:40. We zijn ontsnapt, en dat is meer dan de arme wilde dieren zullen kunnen zeggen als de hel straks of een van de volgende dagen losbarst. Dat we niet de enigen zijn met problemen, moge hier blijken: http://jurbise.forumactif.com/salon-nature-environnement-f17/chasse-t79.htm . Hoe lang moet deze waanzin nog doorgaan? Natuurverenigingen, dierenbescherming, wandelclubs: we zijn toch met veel meer? Het antwoord is duidelijk: zolang de rijke jagers meer geld in het Waalse laatje brengen met hun prehistorisch wangedrag.

Dit stukje GR voert ons van Harchies naar Erbisœul door een aantal mooie bossen in herfstplunje, rakelings langs het industriegebied van Tertre en Baudour. Behalve een weeë geur hebben we daar nauwelijks last van. Het wordt een prima boswandeling, zonder meer. Een TWQ van 59 % is niet zo slecht, maar de gevolgde wegen geven de indruk dat de wandeling nog hoger scoort. Prachtig!

Wie denkt dat het hier met het openbaar vervoer wel snor zit, komt bedrogen uit. Toen ik de eerste keer wat dienstregelingen opzocht, kwam ik nog op een comfortabel vertrekuur uit: 8:17. Sinds 2 oktober is dat alleen nog mogelijk op vrijdag. Het zal dus 7:17 moeten worden. Het is het verhaal van het openbaar vervoer in een notendop dat we hier beleven, al heeft dat verhaal in Vlaanderen de laatste jaren wel een heel andere wending genomen. Tot 1984 werden alle dorpen tussen Mons en Tournai meer dan behoorlijk bediend door de stoptreinen (toen nog omnibussen) van treinlijn 78. Tijdens de spits had men meer dan een uurdienst, en daarbuiten meer dan een twee-uurdienst. Met het IC-IR-plan verdwenen de meeste halten, op enkele na die nog door P-treinen bediend werden. Harchies is er daar één van. De treinen werden vervangen door de nieuwe buslijn 78 (toen nog 78a) die een bruikbare frequentie meekreeg. Hoeft het gezegd dat die in de voorbije twintig jaar altijd maar schraler werd. De laatste inkrimping kwam er begin oktober toen de Proxibus van Bernissart begon te rijden. Die rijdt op maandag, donderdag en vrijdag en de centen werden gezocht in het budget van lijn 78. Zo gaat het altijd bij de TEC: investeren in A betekent besparen in B. Echt vooruitkomen doet men dus nooit.

Waarom dan niet per trein naar Harchies, als er toch nog P-treinen rijden? Die rijden spijtig genoeg op voor ons onmogelijke uren, en meestal in de verkeerde richting. 's Morgens dus van Harchies naar Halle, bij manier van spreken, 's avonds in de andere richting. Maar we hebben al moeilijker problemen opgelost, en ook vandaag mag het resultaat gezien worden:

- Halle - Mons doen we met IR 3728 (7:17 - 7:52 - ms 417), die 4 minuten vertraging maakt: er lijkt eerst iets mis te gaan in Braine-le-Comte en ook tussen Ghlin en Mons loopt het stroef. Deze ene break zit op deze vakantiedag bij aankomst in Mons behoorlijk vol;
- van Mons naar Saint-Ghislain gaat het met IR 3806 (8:02 - 8:13). Die mag vandaag niet te veel vertraging maken, of het loopt mis met de overstap in Saint-Ghislain. (Ik heb plan B bedacht, dat er in bestaat door te rijden tot Blaton, en daar de bus van lijn 78 terug te nemen - dat zou ons wel een half uur vertraging opleveren.) De trein rijdt gelukkig stipt, en bestaat vandaag uit ms 746. Ook dat is behoorlijk gevuld; zou hier normaal geen vierledig stel moeten rijden? Gelukkig slaapt de schoolgaande jeugd nog uit, al zijn er opvallend veel studenten op stap.
In Saint-Ghislain maken we voor het eerst gebruik van het vernieuwde busstation. Dat is nu toch al enkele maanden in dienst, maar dienstregelingen zijn er niet te bespeuren. ARIbus ontbreekt ook, al sluiten enkele buslijnen toch duidelijk aan op de treindiensten. Dat is ook het geval voor "onze" 78, die dus ongetwijfeld zou vertrekken zonder wachten bij vertraging van de trein. Het is ab4521-06 (een Van Hool Linea, van de firma Nicolay). Tot Harchies zijn we de enige reizigers, maar daar worden we afgelost door een wat oudere dame. We komen er met een tweetal minuten vertraging aan, na een rustige rit waarin we ons steeds verder lijken te verwijderen van de industrie met haren stank.

Voor de terugrit maken we gebruik van een soort hinkstapsprong. Om 14:40 nemen we de L-trein naar Soignies (4084 - 14:40-14:56 - ms 768). De trein rijdt gemakkelijk op tijd. Net voor Soignies komt de treinbegeleider. Als hij hoort dat we biljetten nodig hebben van Erbisœul naar Halle, haalt hij zijn neus op, en zijn kleine greintje enthousiasme verdwijnt helemaal, als hij ook nog te horen krijgt dat ik met VISA wil betalen. Hij verwijst ons prompt naar het stationsloket. Met een overstaptijd van 5 minuten, en een IC-trein die aangekondigd wordt op het ogenblik dat wij op perron 1 aankomen, is dat niet erg evident. Ik zoek dan ook de TBG van deze trein op, leg hem het geval uit, en hij belooft dat hij langskomt. We gaan vooraan in het eersteklasserijtuig 58055 zitten (de trein wordt geduwd door loc 2143) maar de 5 minuten tussen Soignies en Braine-le-Comte zijn ook net iets te kort: de treinbegeleider bevond zich inderdaad ergens halfweg de trein, en was dus waarschijnlijk daar aan het controleren. Hij zal ook wel niet gedacht hebben dat we er in Braine-le-Comte al opnieuw uit moesten. Misschien vraagt hij zich nog altijd af waar dat koppel met de rugzakken en de wandelstokken (échte, geen nordic) verzeild is geraakt.
In Braine-le-Comte zal het ons dan toch lukken. De TBG staat toe te kijken op de koppeling van de 2 stellen die CR 3665 (Braine-le-Comte 15:13 - Halle 15:30) zullen vormen. Ik leg haar het geval uit, maar van Erbisœul heeft ze nog nooit gehoord. Ze zal tijdens de rit langskomen. De eersteklasseafdeling van ms 635 hangt vooraan. De joviale TBG vraagt om Erbisœul te spellen, en haar computertje lijkt het inderdaad te kennen. Prompt komen de biljetten eraan gerold. Ik verbaas me over de lage prijs, en merk pas later dat we voor 2de klasse betaald hebben. Mijn eerlijk hart zou nu opnieuw op zoek willen naar de TBG, maar dat zou dan 4 keer zijn in amper een klein uur. Ik beschouw het dan maar als een heel kleine compensatie voor al die keren dat we wél voor eerste betaald hebben, en dat andere reizigers met 2de-klasbiljetten net hetzelfde krijgen als wij. We komen in Halle aan om 15:30, stipt én levend.

31-10-2008 om 16:29 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)
30-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 oktober 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Normaal gezien zijn de provincies Liège, Namur en Luxembourg tijdens de maanden oktober tot december taboe voor ons, wandelaars, omdat je voor je het weet met een klopjacht geconfronteerd wordt, maar in Onhaye zijn de bossen daar te klein voor, en dat wordt dus vandaag onze bestemming. Lang geleden tufte of bromde hier het trammetje Dinant - Florennes voorbij, maar behalve een bushalte "Ancienne Gare Vicinale" blijft daar niets meer van over. We volgen wandeling 13 (Frumont et Brochamps), die ons langs stevig golvende wegen door een mooi herfstlandschap brengt. Met een TWQ van 18 % scoort deze wandeling wel bijzonder laag, en ook een verdwaalde bui (waren die vandaag niet gereserveerd voor de kust? - van verdwaald gesproken) zet een domper op het enthousiasme, maar halfweg de bijna 8 kilometer lange wandeling, komen de echte boswegen en de zon voor dat extra zorgen, dat van deze uitstap toch een echte opkikker maakt. De wandeling vind je op een NGI-kaart Onhaye "Au Pays de St.Walhère"; de bewegwijzering is onberispelijk.

We vertrekken voor een keer erg laat, en dat heeft toch wel wat te maken met de wat eigenzinnige dienstregeling van buslijn 20 Dinant - Florennes. In Vlaanderen zou men voor een interstedelijke verbinding als deze al minstens aan een uurdienst denken, maar bij de TEC is men al tevreden met een onregelmatig rooster, dat vooral garant moet staan voor goede aansluitingen in Dinant. (Nu ja: de laatste bus van de dag komt in Dinant aan om 18:15, de trein vertrekt om 18:14...)
Onze verplaatsing ziet er als volgt uit:
- van Halle sporen we naar Brussel-Zuid met CR 3661 (ms 682 - niet gemoderniseerd, zalig! - 11:31 - 11:49) die de klus moeiteloos klaart:
- van Brussel-Zuid gaat het naar Dinant met IC 2412 (de tweede break 351 gaat naar Dinant: 12:03 - 13:46). De stiptheid van deze trein is wat volatiel, om het met een woord te zeggen dat de laatste dagen erg in trek is geweest: 8 minuten vertraging bij vertrek in Brussel-Zuid, de trein komt te laat aan rijden uit Vorst; in Gembloux blijft daar maar één minuut meer van over, maar in Dinant zijn het er opnieuw 4, zonder aanwijsbare reden, behalve dat de dienstregeling tussen Jambes en Dinant toch wel bijzonder krap lijkt.
Maar Aribus werkt degelijk: onze bus krijgt 2 minuten wachttijd voorgeschreven, en de chauffeur leeft dat ook stipt na. Hij bestuurt bus 4879 (een Jonckheere Transit). In Onhaye moet de bus wegens werken omrijden, zodat we uiteindelijk 4 minuten later dan voorzien aankomen. Gelukkig is het maar een kleine omleiding, en is de halte hoop en al 50 meter verplaatst (een andere is wel afgeschaft). In deze tijd van het internet zou je zo iets moeiteloos op de website van de TEC moeten  kunnen terugvinden, maar de module "Perturbations" wordt door de TEC-Namur-Luxembourg al maanden niet meer bijgehouden. Mogelijk is dat ene personeelslid dat hiermee om kan ziek of gepensioneerd. De klant is nu ook weer niet zo belangrijk.

Voor de terugrit hebben we geopteerd voor de bus van 17:02. Dat is ab4491, een vrij recente Jonckheere Transit, maar toch is een onverlaat er al in geslaagd een zetel met kauwgom te besmeuren. De bus is iets te vroeg, maar dat komt goed uit voor de aansluiting in Dinant. We bereiken Dinant met 1 minuut vertraging. Er blijven er nog vijf over voor de overstap. (Aan de halte Onhaye Centre hangt een mededeling dat de eerste bus 's morgens tijdens de werken 5 minuten vroeger zal rijden, om de aansluiting in Dinant te verbeteren - dat is pas snel inspelen op de reële situatie!)
IC 2538 (ms 394) loopt opnieuw wat vertraging op tussen Dinant en Jambes, maar de echte vertraging komt van het treindeel dat van Liers komt, en in Namur aangekoppeld wordt. In Brussel-Noord blijven er maar 2 minuten vertraging meer over, en dat is niet genoeg om onze aansluiting in gevaar te brengen. Deze IC (met 2 breaks) zit behoorlijk vol. In Gembloux stapt een heerschap van de subspecies crapulosis op: als die een eersteklasbiljet heeft, dan is mijn naam Obama. Als de trein vertraagt voor Ottignies wordt het hem allemaal te veel. Hij gaat rustig roken op het platform. Wedden dat hij er gewoon op gehoopt had, dat hij zijn sigaretje rustig in eerste zou kunnen roken hebben, maar dat daar net iets te veel volk zat om het te riskeren?
IR3740 (ms 339 - 18:53 - 19:14) is zoals altijd druk, maar dat heeft weinig invloed op de stiptheid. De treinbegeleidster controleert in één coupeetje en houdt het dan voor bekeken. Té druk, waarschijnlijk. We rijden Halle binnen om 19:15, een minuutje later dan voorzien. Door de openstaande deuren kan ik vooraan in de stuurpost kijken: het station van Halle is zowaar de moeite waard, zo in de avond...

Meer foto's op : http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/onhaye/




30-10-2008 om 10:38 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
25-10-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 oktober 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor vandaag staat er een triootje op het programma. Niet dat ik er nu plots een partner heb bijgenomen, maar de sportdienst van de gemeente Pittem beschrijft in zijn keurige folder hoe het Landouwepad, het Gaverpad en het Breemeerspad samen het Meersenpad vormen. Drie, wat kortere, wandelingen die samen toch goed zijn voor 13.140 km. Wie de wandelingen wil maken, MOET folder en liefst ook nog een goede topografische kaart gebruiken, want de bewegwijzering vertoont grote hiaten. De folder vermeldt dan wel dat verdwenen signalisatie gemeld kan worden, maar dat is onbegonnen werk. In een streek waar men het aandurft prachtige kapellen toegankelijk te maken voor de gelovige ziel op pad, zal het wel niet de vandaliserende jeugd zijn die verantwoordelijk is voor het verdwijnen van ettelijke paal met bord; ik gok op landbouwers die met hun al te grote machines de palen gewoon omver rijden, als ze al niet moedwillig de borden verwijderen om pottenkijkers op afstand te houden.
De hele wandeling staat dan ook in het teken van land- en tuinbouw, met prei en bloemkool duidelijk aan de kop van de hitparade. Van meersen is er nog nauwelijks sprake, die zijn allemaal deskundig drooggelegd. Het dient gezegd dat de ontwerpers onverharde wegen gebruikt hebben waar dat kon, maar met amper 19 % als TWQ is het resultaat eerder pover. De wandeling kan dan ook zelden boeien, maar hoge verwachtingen heb ik zelden als ik naar het Wilde Westen trek, dus al bij al is het niet eens echt een ontgoocheling geworden.

Het lijkt erop dat het vandaag de dag van de gewijzigde samenstellingen wordt. Van Halle naar Brussel-Zuid gaat het met IC 1907 (8:27 - 8:39 - stipt), die niet uit zijn gewone stel M4 bestaat, maar uit 2 gemoderniseerde tweeledige stellen. We zitten in ms 624; de capaciteit is nog voldoende, maar als men tegen morgen geen andere oplossing vindt, zal het voor minstens een IC naar Brussel in de avond "trekken en duwen" worden, en daar bedoel ik deze keer geen TD-treinstel mee. Ook de IR 3631 naar De Panne (8:56) heeft een originele samenstelling: 3 tweeledige stellen, waarvan twee niet gemoderniseerde. Daar gaat het hartje van de treinliefhebber van popelen: we zitten in ms 203, helemaal vooraan. Het coupeetje raakt half vol tegen Tielt (10:15), en er zitten zowaar 2 senioren die het vertikken om een braderiebiljet te kopen voor 4 EURO en met betaalde biljetten in eerste reizen, tegen een veelvoud van de prijs van het seniorenbiljet. Als ik dat later doe zal het een soortement statement zijn, laat ons het er nu bij houden dat ze van mening zijn dat de vakantie in de trein begint. Gelijk hebben ze! De trein vertrekt met 6 minuten vertraging in Brussel-Zuid, maar daar is in Denderleeuw niets meer van over. Van buffertijd gesproken, dat zijn geen buffers meer, maar heuse steunmuren.
In Tielt staat de bus van lijn 80 naar Roeselare al te wachten: het is ab5026-02 (een Jonckheere Transit 2000) van de firma De Laere, Popelier & Desmet Partners. Als ik deze tekstjes gegevens over bussen vermeld, dan komen die bijna altijd van dé bussite www.zone01.be . Ere wie ere toekomt. We betalen 3 zones voor een afstand van nauwelijks 6 kilometer. Dat verbaast me enigszins, maar we rijden inderdaad door 3 zones. Dat je geen tarieven kunt berekenen, is een van de grootste lacunes op de website van De Lijn. Bij de TEC kan dat wel! Ongetwijfeld heeft het iets te maken met het feit dat je bij De Lijn voor hetzelfde parcours langs verschillende reiswegen nog altijd een verschillende prijs kunt betalen. We rijden een tijdje achter een vehikel dat niet meer mag dan 25 km/u, en dat resulteert in 6 minuten vertraging.

De chauffeur van de terugreis (14:00 - 14:07) vindt blijkbaar ook dat het langeafstandstarief voor de korte afstand Pittem - Tielt overdreven is en rekent maar 2 zones aan. Hij zit aan het stuur van ab5026-01, exacte kopie van de bus van vanmorgen. We bereiken zonder problemen en stipt het station van Tielt.
Net voor de trein aankomt, wordt omgeroepen dat hij van spoor 3 zal vertrekken i.p.v. spoor 1. Het brugje voor rolstoelen bevindt zich op perron 2/3 en inderdaad: er is een rolstoelreiziger aan boord. Dat wist men ongetwijfeld ook al 10 minuten geleden, waarom dan zo lang wachten met de aankondiging? Het is stel 381 dat ons naar Brussel zal brengen, en vanaf Aalst velen met ons. Het treintje is dan ook compleet vol bij aankomst in Brussel. Mag het echt niet een beetje meer zijn op zaterdag en zondag? Want dit gebeurt helaas maar al te vaak. De trein arriveert stipt in Brussel-Zuid.
IR3938 (ms 812) brengt ons vlot en stipt (17:17-17:28) naar Halle. Pittem mist wel wat pit, maar toch is het een deugddoende uitstap geworden.

25-10-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!