NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
25-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april 2006
Als er één voorwerp is, of eigenlijk twee, dat de tand des tijds wist te doorstaan, dan was het wel het kegelvormige rode lampje en het bijhorende belletje dat op bus en tram aangeeft dat iemand wil uitstappen. "Heb je al gebeld?" is dan ook een vaak gestelde vraag op bus en tram, al is die vraag in het laatste decennium minder eenduidig geworden door de komst van de gsm.
Gisteren was het dan zover: een gemoderniseerde tram in Gent bleek nu uitgerust met een hoekig en groter rood lampje en een verschrikkelijke zoemer, die anders dan de bel waarschijnlijk regelmatig verstek zal geven. Even dacht ik: "Weer een stuk jeugd dat moest verdwijnen." Ik hoor het me nog niet zo meteen zeggen: "Heb je al gezoemd?"

25-04-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
19-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Korte wandelingen kunnen soms ongelooflijk aantrekkelijk zijn. Neem nu wandeling 56 (S.I. Bouillon), een nog niet eens 7 kilometer lange wandeling in Bellevaux. Alleen bij het begin en het einde was er even asfalt, de rest van de wandeling liep over goed begaanbare boswegen, al volgden we een tijdlang ook een duidelijk motorspoor. Hoogtepunt was het uitzicht dat we plots te zien kregen bij de Moulins du Pont le Prêtre, bij de gelijknamige beek. Ik heb me zelfs afgevraagd waarom dit een "ruisseau" is, want andere officiële "rivieren" hebben lang niet de allure van deze flink uit de kluiten gewassen beek. Minpunt voor wie zonder kaart wil wandelen: de bewegwijzering is verouderd en weinig oordeelkundig geplaatst. Maar met de kaart kun je nauwelijks verloren lopen.
Openbaarvervoergebruikers zoals wij moeten wel rekening houden met een asfalten aanlooproute van net geen 2 km, te doen bij begin en einde, van de N89 tot Bellevaux. Dat dorpje heeft namelijk geen echt bruikbare busverbinding, maar de aanlooproute mag er ook zijn: met een drietal afdalingen en beklimmingen, door een open weidelandschap, het zou erger kunnen zijn.

We vertrokken in Halle om 8.01, een lange trein met dubbeldekkers van de eerste generatie, die met 3 minuten vertraging in Brussel-Zuid aankwam, omdat we in Ruisbroek galant voorrang moesten verlenen aan een HST. Als de HSL eindelijk volledig afgewerkt zal zijn tussen Ruisbroek en Brussel-Zuid (en het vordert!) zou dit soort oponthoud tot het verleden moeten behoren. We zaten in rijtuig 51511, de trein werd geduwd door loc 2737.
In Brussel-Zuid zouden we IC 2108 nemen tot Libramont, een trein die normaal samengesteld is een stel dubbeldekkers van de tweede generatie (M6). De trein had bij zijn heenrit echter te kampen gehad met technische problemen (de Luxemburgse loc zou zelfs een brandje gehad hebben), en er moest voor een noodoplossing gezorgd worden. Dat was een motorstel 96 (een Deense neus), de 513, maar in capaciteit scheelt dat een slok op een borrel. Vanaf Brussel-Noord zat de trein bomvol, en de eersteklasreizigers hadden eens te meer 54% meer betaald, om in dezelfde omstandigheden als de tweedeklassers te reizen. Nu, in dit uitzonderlijke geval, kan ik daar nog mee leven. Vanaf Namur konden we gelukkig op de voorziene trein overstappen, en die zette ons in Libramont af met 6 minuten vertraging. In Libramont wachten zowel treinen als bussen op aansluiting, maar ik nam het zekere voor het onzekere, en in dit geval was dat de trein naar Bertrix (mw 4112) , en pas daar overstappen op de bus van lijn 8 naar Bouillon. We kwamen met 5 minuten vertraging in Bertrix aan, maar we hielden nog een vijftal minuten overstaptijd over, geen probleem dus. Tot een goederentrein tergend traag tot stilstand kwam voor een bestuurderswissel, zodat we de sporen niet overkonden en alsnog onze bus leken te missen. Maar die had blijkbaar gewacht in Libramont en kwam zelf met 5 minuten vertraging aan: we zouden met amper 2 minuten vertraging aankomen in Plainevaux (4 Bras), vanwaaruit we naar Bellevaux stapten.
De terugreis liep een stuk vlotter: dezelfde chauffeur met dezelfde bus (4.165 van stelplaats Bouillon) zette ons ruimschoots op tijd in Bertrix af, vanwaar we met mw 4115 (trein 5985 uit Virton) naar Libramont spoorden; we stapten over op de 2137 (ms 510) waarmee we om 17:17, met 2 minuten vertraging in Brussel-Noord aankwamen. Normaal kunnen we de CR naar Geraardsbergen niet meer halen, maar die had zelf een viertal minuten vertraging, en zo kwamen we uiteindelijk om 17:43 in Halle aan, aan boord van ms 603, met een bezetting van 100% in eerste klasse. Er bleek maar een bedriegster met een abonnement van tweede in eerste te zitten, en ze mocht prompt de klasverhoging betalen, toen de treinwachtster haar ronde deed. Al had ik de indruk dat een ander duo wel bijzonder snel rechtstond om in Halle uit te stappen...
Een leuke dag is het geworden, zo tussen twee schooldagen in; de coördinator die me geheel onverwacht die vrije woensdag gunde, weet niet hoe goed die wel gebruikt wordt.
 

19-04-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
14-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 april 2006
Iemand zou het eigenlijk eens moeten doen: de trein als motief in literatuur, film en misschien zelfs kunst in het algemeen. Vanavond kon ik weer even mijn hart van treinliefhebber (en liefhebber van klassieke films) ophalen: in The 39 Steps van grootmeester Hitchcock reist het hoofdpersonage, een Canadese spionnenjager tegen wil en dank, met de trein van Londen naar Schotland. In 1935 gebeurt dat uiteraard met The Flying Scotsman. De politie zit hem echter op de hielen, omdat hij verdacht wordt van moord (op een spionnenjaagster). De hele trein wordt doorzocht. En waar ontsnapt onze held? Uiteraard op de in zwart-wit bijzonder indrukwekkende Forthbridge. Wanneer laat een van onze Vlaamse of Waalse cineasten eens iemand ontsnappen op het viaduct van Moresnet?

14-04-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
11-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 april 2006
Vandaag stond er een wandeling uit de wandelgids van Natuurpunt op het programma: in Herselt (eigenlijk eerder Ramsel) in het reservaat Langendonken. Zoals het een reservaat dat zichzelf respecteert past, moesten we een eindje stappen van de bushalte tot aan het reservaat.
Het is alleszins een reservaat met mogelijkheden, en bepaalde gedeelten zijn nu zeker de moeite waard. Gesteund door een schuchter zonnetje zorgden de zangvogels voor een schitterend fluitconcert, alsof ze het ons, twijfelaars, duidelijk wilden maken: het IS lente!
Spijtig genoeg zijn de beheerders van het reservaat van de moderne stempel, en dat betekent: beheerswerken, beheerswerken en nog eens beheerswerken. Dat maakt wandelen in andere delen van het reservaat niet echt aangenaam. Het meest dringende beheerswerk zou trouwens het plaatsen van hekken en poortjes moeten zijn, want ik heb sporen gevonden die zeker niet van onze kleine zoog- of roofdieren zijn, tenzij je gemotoriseerd ongeregeld ook als roofdieren beschouwt.
We vertrokken uit Halle om 8:53 met de IR naar Turnhout (ms 307), maar zoals meestal stapten we over in Brussel-Zuid in de IC naar Tongeren: we gingen in het laatste stel zitten (ms 549) want in Leuven wisselt deze trein van rijrichting (van front, zeggen de kenners) zodat we in Aarschot vooraan konden uitstappen. We moesten daar nl. ook nog een bus nemen, en je weet maar nooit. Zo'n trein is al snel enkele honderden meters lang, en het is dan wel zo dat de bussen moeten wachten, het blijft altijd een risico. De IC kwam inderdaad met 6 minuten vertraging in Aarschot aan, wat de overstaptijd tot 6 minuten reduceerde. Geen probleem dus. Overigens werden alle bussen enkele minuten opgehouden omdat blijkbaar ook andere treinen met vertraging reden. De bus van lijn 490 naar Geel (bus 110334, van "pachter" KAV) zette ons 1 minuut later dan voorzien af aan de halte Ramsel Truitseinde.
De terugrit deden we met een bus van lijn 29a2 (ab 3703, van stelplaats Aarschot). Aan de halte Truitseinde staan niet minder dan 4 haltepalen. Als men de halte van de 29a2 ook op de Geelsesteenweg zou installeren, zouden er maar 2 hoeven te staan: dan zou de reiziger dus nooit fout kunnen staan, en niet eerst hoeven te verifiëren welke bus eerst komt.
Zoals wel meer had de bus wat vertraging, maar in Aarschot had hij niet meer dan 4 minuten, wat de overstaptijd toch wel tot 3 minuten reduceerde. Gelukkig hoefden we geen biljetten meer te kopen; die had ik 's morgens zelf afgedrukt vanaf de website van de NMBS.
De L-trein naar Leuven (uit Hasselt) bestond uit twee gemoderniseerde stellen, we hadden de 742. In Leuven konden we overstappen op de IC naar Oostende, met de 1323 aan kop; ons rijtuig was de 11827. De IC arriveerde stipt in Brussel-Noord, wat vreemd is, want meestal rijdt hij enkele minuten te vroeg binnen. Om 16:03 namen we de P-trein naar Geraardsbergen, gesleept door de 2728, met een stel gemoderniseerde M4's. Wij zaten in rijtuig 58032, waar het, zoals meestal in P-treinen, heerlijk rustig was. De trein werd wat opgehouden in Vorst-Zuid (het is daar echt wachten op de voltooiing van de HSL) en net voor Halle, zodat we uiteindelijk met 4 minuten vertraging in Halle aankwamen. Met de wagen (die van mijn vrouw) is de aansluiting altijd verzekerd, en dat was dus geen probleem, al bloedt mijn hart als ik zo iets schrijf.

11-04-2006 om 18:07 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 april 2006
Vandaag stond GR 5A op het programma, meerbepaald tussen De Panne en de onooglijke maar charmante deelgemeente van Veurne: Houtem. Het begint met een bezoekje aan Leopold I in De Panne, een stukje strand en dan het heerlijke natuurreservaat De Westhoek. Spijtig genoeg is er van de GR-merktekens niks te merken, tot we op het hoofdtracé aansluiten. In de topogids staat nochtans uitdrukkelijk dat we doorgestreepte wit-rode tekens zouden moeten vinden.
Vanaf Adinkerke is het aloude tracé van de GR zwaar toegetakeld door de aanleg van de autoweg naar Duinkerken. Toen we deze tocht de eerste keer liepen (20 jaar geleden) was hier nog geen sprake van, nu is het misschien tijd om een alternatief tracé te zoeken, al is dat in West-Vlaanderen met zijn vele privéwegen die ergens doodlopen op een boerderij niet vanzelfsprekend.
Dan volgt een tocht langs de grens met Frankrijk. Het wegje dat we volgen, eerst onverhard, dan weer verhard, ten slotte weer onverhard, maakt hietr trouwens de grens uit. Vroeger moet het hier ongelooflijk rustig geweest zijn, nu blaast de matige NO-wind het geraas van de autoweg ver het land in.
Houtem, met zijn indrukwekkende kerktoren en sprookjesachtige pastorie, bereiken we langs een reeks betonwegen. Spijtig toch dat ongeveer alles hier verhard is, en dat veld- en voetwegen hier deskundig aan de agrarische nijverheid zijn opgeofferd.

Vanmorgen vertrokken we om 7:45 uit Halle, met P-trein 7574, die precies op tijd in Brussel-Zuid aankwam. Loc 2114 trok een stel dubbeldekkers, wij zaten in 51501. We hadden ruim voldoende tijd om over te stappen in de IR naar De Panne. Het was een typische maandagmorgen, met een persoonsongeval, zoals dat heet, tussen Sint-Truiden en Landen en een seinstoring tussen Beernem en Aalter. Gelukkig bleef onze trein (met motorstel 331 - een break) gespaard van vertraging, voorlopig althans, want uiteindelijk zouden werken en verkeer op enkelspoor op de o zo rustige lijn 73 voor 11 minuten vertraging bij aankomst in De Panne zorgen, genoeg om de voorziene tram van 10:09 te missen. Gelukkig is er elk kwartier een tram. Om 10:31 arriveerden we aan de Esplanade te De Panne en kon onze wandeling beginnen.
Voor de terugrit hadden we de Belbus 59 (Veurne Zuid-West) besteld. Die was ruimschoots op tijd ter plekke, en dat kwam goed uit want het café en de wat deftiger taverne-restaurant waren toch dicht. In Veurne is er aan het station ook al niet veel te beleven en keurig op tijd pikte motorstel 355 ons op voor de lange terugreis naar Brussel-Zuid, aankomst om 17:42. Tot Gent zat er relatief meer volk in eerste klasse dan in tweede klasse, en zeggen dat er politici zijn die dit pareltje aan de spoorwegkroon zouden willen afschaffen. In Brussel-Zuid hadden we een mooie aansluiting met de 3438 naar Manage (treinstel 380, meteen de derde break of ms 80 van vandaag). Met één minuutje vertraging kwamen we in Halle aan.
We hadden de zon gezien en de noorderwind gevoeld. Maar een dag zonder neersalg is altijd meegenomen, en dan mag het gerust wat frisser en winderiger zijn.

10-04-2006 om 22:01 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 april 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wilden mijn vrouw en ik GR15 volgen tussen Florenville en Sainte-Cécile. Er stond dus een interessante verplaatsing met het OV voor de boeg.

We vertrokken om 7.03 met P 7512 naar Brussel-Zuid, waar we om 7:16, dat is met 2 minuten vertraging, aankwamen. Deze trein bestaat uit een lang stel M5, vandaag geduwd door de 2152. Ons rijtuig was 51514.
In Brussel-Zuid stapten we op de 2107 (2 ms 96 - wij zaten in ms 517). Deze trein zette ons stipt om 9:44 in Libramont af. De uitgebreide gebruiksmogelijkheden van de Go-Pass maken dat je op deze anders altijd rustige trein nu ook al (Vlaamse) scouts in groep kunt aantreffen. Alhoewel er voldoende plaats was, zaten ze liefst op het platform tussen 1ste en 2de en een nukkige binnendeur zorgde voor de rest, tot een treinbegeleider hen vroeg om toch maar te gaan zitten waar dat de bedoeling is: in  de zitjes .
In Libramont namen we ar 4122 tot Florenville: ak 10:15, zoals voorzien.
De GR loopt langs het centrum, dat we bereikten na een korte busrit met lijn 22 - de bus van dienst was de 731, ex-NMVB 2536, een bus met een respectabele staat van dienst dus, en in goede en propere staat.

's Avonds namen we om 15:36 in Sainte-Cécile de lijn 22/4, expressbus tussen Florenville en Arlon. Deze keer was de bus de 734 (ex 2539) die er even goed uitzag als zijn broertje van vanmorgen. We bereikten Arlon met 2 minuten vertraging - dat wil zeggen dat hij 3 minuten van de 5 minuten vertraging in Sainte-Cécile had goedgemaakt. Aan de halte in Sainte-Cécile vind je alleen het zonenummer, waar je dus in de meeste gevallen niets mee kunt doen. Geen haltenaam, geen dienstregeling, niets. Het zou trouwens tot Vance duren voor volledige halteborden opdoken. Op een expresslijn die niet alle halten aandoet, is dat nochtans een must.
In Arlon lieten we de IC naar Brussel rijden, om de Vauban (EC 90 - 17:24) te kunnen nemen, tijd om een brood te kopen en een pint te drinken, kom. De Vauban was uitzonderlijk lang, met 4 eersteklasserijtuigen en 5 tweedeklasrijtuigen. In eerste was de bezettingsgraad zeker 90 %, we hebben dus al rustiger ritten met deze trein gemaakt. De 2005 kweet zich puik van haar taak en we kwamen perfect op tijd in Brussel-Noord aan. We zaten in een Zwitsers rijtuig (61 85 1090 267), met zetels waar die van I11 en ms 96 wat pover tegen afsteken, met een vergelijkbaar rijgedrag en een puike airco, behalve op het platform, waar het toilet blijkbaar ook als rokershol gebruikt wordt. Bwah!
Nog een trein dus, dachten we: de 3740 naar Quévy (1 break: de 335). In Brussel-Centraal was er een kort incident (met noodstop), maar in Brussel-Zuid liep het finaal mis: een agressieve reiziger wilde niet uitstappen, en dus was het wachten op de politie, want de B-Security mag niemand aanraken. We stapten dus maar over op de 3041 (CR naar Geraardsbergen - 2 gemoderniseerde stellen, wij zaten in stel 641). We kwamen stipt in Halle aan om 20:40. Om 20:41 reed ook de 3740 het station binnen, 25 minuten te laat. Ik hoop dat de ezel die hier verantwoordelijk voor is, enkele dagen voor de betaling van zijn boete mag werken.

De wandeling zelf verliep in wat misschien wel eens de beste wandeldag van het jaar zou kunnen worden: fris en rustig lenteweer. We kwamen ook door Chassepierre, waar ik nog maar eens de oude SNCV-brug fotografeerde.

08-04-2006 om 10:09 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 april 2006



Vandaag wilden mijn vrouw en ik een deel stappen van de verbinding tussen twee GroteRoutepaden 122 en 129 (zoals lijnnummers bij OV) en wel tussen Angreau en Athis.

Om 6.51 namen we in Halle de 3927 tot Braine-le-Comte (ak 7:03 - stipt) - ms 812. De treinwachter controleerde onze internetbiljetten ("We gaan eens spelen," luidde zijn schalkse commentaar.) Het Ibis-toestel wist - in tegenstelling tot alle vorige keren - wel weg met de streepjescode en ik kon op het display meekijken hoe al onze gegevens te voorschijn kwamen, inclusief de controlefoto. Zou het waar zijn dat de gegevens ook opgeslagen worden, zodat eventueel gecontroleerd kan worden welke trein je genomen hebt, c.q. of je het traject geen twee keer afgelegd hebt?
Vier minuten overstaptijd op de 4057, de L naar Mons. In de onderdoorgang hangen geen gele affiches noch andere aankondigers, zodat je hier maar beter op de perrons kunt kijken, liefst voor je naar beneden gaat. Even paniek omdat er nergens een tweeledig stel te bespeuren valt. Blijkt dat de trein - ik vermoed uitzonderlijk - met een break (ms 317) gereden wordt.
In Mons moeten we ook nog P 7773 naar Quiévrain nemen: ms 737; ik had hier eigenlijk een stel M4 verwacht, enige teleurstelling valt ons dus te beurt. De trein komt op tijd aan in Quiévrain, al is hij in Mons met twee minuten vertraging vertrokken omdat de IC naar Lille-Flandres een kleine tien minuten had.
In Quiévrain staat ab 3467 (Jonckheere City 041) al te wachten: lijn 29' (ja, het accent hoort er bij) naar Roisin, maar wij rijden mee tot Angreau, waar we zoals voorzien om 8:34 aankomen.
Bijna 17 km later komen we aan in Athis, waar we aan de halte "Croix des Muets" de bus van lijn 8 willen nemen naar Dour. De halte-informatie is echter erg verwarrend, zodat we er de voorkeur aan geven om de bus enkele halten tegemoet te gaan, tot we een halte vinden met ondubbelzinnige aanduiding. Het wordt ten slotte Erquennes (Eglise), en daar blijkt dat vermoedelijk alle halteborden links en rechts van de straat verwisseld zijn, en dat minstens een halte of 3 ver. Ik dacht dat dit alleen in Limburg kon, maar blijkbaar is Henegouwen in hetzelfde bedje ziek. Om 15:06 komt ab 3663 (Renault-EMI R312) op lijn 8, en die brengt ons naar Dour, waar we aan de halte Dour (Place) zullen overstappen op lijn 7 naar Saint-Ghislain. De halte Place is echter al maanden buiten dienst wegens werken, en de chauffeur zet ons af aan een obscure halte Rue Dubrucq. We hebben er 23' overstaptijd. Stipt op tijd (15:39) komt ab 3804 (Van Hool A330, met een hallucinant slechte inrichting binnenin, zodat blijkbaar niemand echt op zijn gemak zit) aangereden en die zet ons na een stipte rit af aan het station van Saint-Ghislain, volledig in de steigers, en ook voor het station is het een puinhoop, want de hele omgeving wordt geherstructureerd: er komt o.a. een volledig vernieuwd busstation.
Om 16:10 vertrekt daar P 8860 naar Mons: een trek- en duwstel van Schaarbeek met de 2118 achteraan en 4 M4m als rijtuigen. Als deze trein op tijd in Mons aankomt, kunnen we een half uur tijd winnen op de officiële ARI-dienstregeling, want daar is een overstap op de L naar Braine-le-Comte van 2 minuten. Gelukkig bestaat het papieren spoorboekje nog, want anders zou deze verbinding volledig aan onze aandacht ontsnapt zijn.
En inderdaad, we halen de "onmogelijke" aansluiting: om 16:24 vertrekken we met ms 234 (L 4086) richting Braine-le-Comte, waar we om 16:57 kunnen overstappen op de 3916 die ons met een minuutje vertraging dropt in Halle om 17:10. (In plaats van 17:43, zoals ARI ons wilde doen geloven.) We eindigen zoals we begonnen zijn: met een vierledig stel, dit keer de 830.
Eigenaardig genoeg heeft ook de TBG van de 4086 onze biljetten gescand. Onnodig te zeggen dat ook deze keer alles OK was.

08-04-2006 om 09:42 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!