NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
18-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.type 12
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb het nog net meegemaakt, het stoomtijdperk. Toen we van 1955 tot 1967 langs lijn 94 woonden, waren ze nog alomtegenwoordig, onze onvergetelijke stomers. In het begin toch. Het was al duidelijk herfsttij. Types 1, 16, 29, 64 , 81. En type 12, die prachtige machine, die nu weer schittert in een strip van François Schuiten.
Ze leverde nog diensten waarvoor ze eigenlijk niet gebouwd was. Verdrongen van de luxediensten naar de Belgische kust, moest ze zich nu tevreden stellen met secundaire diensten op de verbinding Schaarbeek - Lille. Te zware en te trage treinen voor wat eens het pronkstuk was van de Belgische spoorwegen.
Zelf mocht ik mijn vingers nog niet uitsteken naar het eenvoudige fototoestel waarmee pa op een zomerzondag uit de bovenste verdieping van ons spoorwegwachtershuisje deze type 12 vastlegde. Het is geen schitterende foto, maar het is een uniek tijdsdocument. Ik vond dat ik het n.a.v. de pas verschenen strip nog eens moest bovenhalen.

18-04-2012 om 17:42 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
16-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april 2012 Wéris

Eigenlijk hadden we vandaag een tocht gepland langs GR 129 van Beernem tot Lotenhulle, maar toen ik zondag nog even keek of er geen omleidingen waren, stootte ik op de website van De Lijn op informatie over wegenwerken in Lotenhulle. Maar ik ken Lotenhulle niet, en uit de informatie kon ik alleen afleiden dat het wel eens eindeloos zoeken zou kunnen worden naar de vervanghalte(n). Het kaartje maakte me absoluut niet wijzer, zelfs niet na consultatie van Google Maps en met de NGI-kaart op 1:10000 ernaast, en er bleek zelfs een flagrante tegenspraak te zitten tussen de tekst en het kaartje. Je kunt je trouwens afvragen wat de zin is van een kaartje als de in de uitgeschreven info vermelde straatnamen er niet op voorkomen. Alles kan ook te wijten zijn aan een verkeerde of ontoereikende interpretatie, maar we leven in de 21ste eeuw, en dan zoek je de fout niet bij jezelf, maar bij de informatieverstrekker. Uitgesteld dus, de GR129, tot de werken in Lotenhulle afgelopen zijn.

Maar met een tocht in Wéris beschikten we over een waardig alternatief. Wéris is een schattig dorpje, dat vooral bekend is voor zijn dolmens, maar dat voor de rest ook veel weg heeft van een ideale wandelbestemming: mooie bossen, met het langzaam ontluikende groen - de scherpe noordenwind tempert het enthousiasme - mooie vergezichten, en een dorp dat helemaal niet bezweken is onder de toeristische druk, al ligt het aantal gîtes hier erg hoog. Het is niet voor niets één van de mooiste Waalse dorpen, helemaal terecht lijkt me. Omdat Wéris schromelijk verwaarloosd wordt door de TEC, tekenden we een lange aanloop uit, van het station van Barvaux, langs de GR 57, tot het dorpje, waar we het langste circuit van de wandeling Pierres des Légendes volgden. Zo kwamen we uit bij een kleine 11 kilometer, waarvan 60 % over onverharde en dus bij uitstek trage wegen. En ja, we kwamen ook langs de meeste megalieten.

 

 

Eigenlijk nog op de aanlooproute langs GR 57: dé dolmen.

 

 

Wisselende bewolking…

 

Meer foto's van de wandeling vind je hier.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3708 9:46 9:56 +21 (551)

Brussel-Zuid - Marloie 2110 10:33 12:16 +6 (514)

Marloie - Barvaux 5583 12:30 12:48 +9 (270)

 

Wéris - Barvaux [10/5] 16:09 16:20 stipt (ab4150, Jonckheere S2000T, Manhay)

Barvaux - Liège-Guillemins 5587 16:48 17:38 +10 (270)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 540 18:00 18:54 stipt (1854 - 11828)

Brussel-Noord - Halle 3689 19:02 19:29 +4 (646)

 

De commentaar:

Wéris wordt eigenlijk nauwelijks bediend door de bussen van de TEC: er zijn schooldiensten (10/5 en 11/3) en er is ook de locale bus van Durbuy (11a), maar veel kun je daar niet mee aanvangen. De eerste rijden uiteraard alleen maar op schooldagen, een ritje 's morgens en een ritje 's avonds (niet op woensdag, dan worden de boeken al op de middag dichtgeslagen). En de locale bus rijdt alleen op dinsdag, woensdag en zondag, maar die houdt er ook even na de middag mee op . Bijkomend probleem: lijn 11a staat wel vermeld in de lijst met de lijnen van de TEC-Luxemburg, maar is niet terug te vinden in de module met de dienstregelingen, niet als je van het lijnnummer vertrekt, niet als je van de plaatsnaam vertrekt. Ik heb de TEC een kleine maand geleden van deze hiaat op de hoogte gebracht, maar de molens van de TEC malen soms erg langzaam. Je vindt de dienstregeling wél terug op de website van het stadje Durbuy.

We kiezen dus voor een lange aanloop, waarvan we trouwens weten dat die ook wel zal meevallen. Alleen voor de terugreis hopen we gebruik te kunnen maken van de enige rit van lijn 10/5.

Het lijkt al flink fout te lopen in Halle. Er is (nog maar eens !) een geval van agressie geweest in Braine-le-Comte, en daardoor rijdt de IR naar de Luchthaven van 9:46 met 20 minuten vertraging. Het heeft weinig zin om op de voorziene trein te wachten (de IR naar LLN van 10:09), want ongetwijfeld geeft IR3708 zijn vertraging ook door aan de volgende treinen. Deze IR bestaat uit 2 ms 96: de eersteklasafdelingen hangen in het midden aan elkaar geplakt, en dat is altijd een ongunstige constellatie. De meeste reizigers schuiven wel voor naar voren, waar plaats genoeg is, maar enkelen zien toch op tegen de verhuis. Zelfs een oud-leerlinge nestelt zich met haar vriendin in eerste. Ik heb er leren mee leven dat ik er als leraar Nederlands nooit in geslaagd ben om leerlingen behoorlijk te leren omgaan met hun moedertaal, maar blijkbaar heb ik ook op andere vlakken gefaald.

De trein zal beperkt worden tot Brussel-Noord, bijzonder sneu is dat voor wie nu net voor een overstapvrije verbinding naar de Luchthaven gekozen had. Eén troost: ook de leraar Nederlands van de TBG is er niet in geslaagd om zijn leerling behoorlijk Nederlands te leren. Ze doet haar best, schreven we dan eufemistisch onderaan het rapport.

In Brussel-Zuid raakt de IC460 maar niet uit de voeten, zeg maar: weg van spoor 12 waar de IC naar Luxemburg ook zou moeten komen. Railtime houdt het bij een exploitatie-incident. De trein zal uiteindelijk met 18 minuten vertraging vertrekken, en die van ons zal op spoor 11 komen. Die vertrekt zelf met 12 minuten vertraging, maar dat valt niet op het conto van de 460 te schrijven. Railtime maakt gewag van een storing aan de seininrichting. Enfin, het wordt weer uitkijken naar onze aansluiting in Marloie: die is 14 minuten groot, dus voorlopig is er nog niets aan de hand. De eerste ms96 is zo goed als volledig ondergekliederd door de beoefenaars van deze vorm van kleine criminaliteit die zichzelf op deze manier in de schijnwerpers willen zetten. We gaan achteraan zitten, in stel 514, waar het tot Marloie aangenaam rustig zal blijven. De vertraging kalft heel geleidelijk af: Centraal +12, Noord +14 (we gingen door koker 1, en dat bemoeilijkt het binnenrijden), Schuman +14, Luxemburg +13, Ottignies +11, Gembloux +11, Namur +9, Ciney +6. Dat zal ook onze vertraging zijn bij aankomst in Marloie. Ondertussen zijn we ook gewend geraakt aan de stank van oudbakken tabak-as, die door het verluchtingssysteem naar binnen geblazen wordt.

Ruim te vroeg wordt de L naar Herstal aangekondigd. Het is stel 270 dat enkele minuten later het station binnenrijdt. Uit een telefoongesprek kan ik afleiden dat deze trein uit 2 stellen had moeten bestaan, maar de bellende TB geeft door dat hij bij de heenrit tractieproblemen heeft gehad: het tweede stel is in Jemelle achtergebleven.

Een stipte trein is ons nog niet gegund. Onze tegenligger rijdt met vertraging, en het is dus wachten, tien minuten lang. Enkelsporige spoorlijnen: symbool van een treinwezen in verval, uiting van ongeloof in eigen kunnen. Want anders ga je resoluut voor dubbelsporige lijnen, waar je een deftige dienst kunt aanbieden. Zal wel perfect gepast hebben in de geest van het recentste fin du siècle. Maar ondertussen zit men met de gebakken peren.

 

Voor de terugreis rekenen we toch op de bus. De TEC doet hier zijn uiterste best om het prehistorische karakter van Wéris te bewaren: je vindt hier nog van die oude halteborden die ergens halfweg de vorige eeuw hun intrede hebben gedaan. Ook hier is het ongeloof in eigen kunnen schrijnend. Erger is dat we nauwelijks een idee hebben van waar we op de bus moeten wachten. Er is een halte Rue des Combattants maar daar staat alleen een haltepaal in de voor ons verkeerde richting. We wagen het er toch maar op. De bus komt stipt aan rijden, ik zwaai, maar het lijkt erop dat de bus niet zal stoppen. Ik zwaai nog even, nu nog wat gedecideerder, en de bus vertraagt en stopt toch. De chauffeur lacht ons toe dat hij ons niet gezien had, omdat hij zich concentreerde op een tegenliggende tractor. Maar kom, we kunnen mee naar Barvaux, en naar Bomal en naar Melreux, weet hij ons te vertellen: blijkbaar moet een bus hier veel (alle) verbindingen realiseren. Rendabel zal zelfs dat niet zijn: behalve wij, rijden er nog 3 leerlingen mee…

Het is nu lang wachten in Barvaux: de L naar Marloie is nog niet zo lang geleden vertrokken, en het is wachten op die naar Herstal. Volgens Railtime is die op tijd vertrokken in Marloie, dat ziet er dus goed uit. Maar toch komt stel 270 (weet je nog?) met 5 minuten vertraging aan. Het stel zit dan ook barstensvol: men is er niet in geslaagd om het defecte stel, dat ook vanmiddag al op het appel ontbrak, te vervangen, en dat wreekt zich nu, op het moment dat in Marche de scholen leeggelopen zijn. Dat capaciteitsgebrek zal ook wel de verklaring zijn voor de groeiende vertraging. Wij vinden gelukkig nog een plaatsje, omdat in Barvaux veel jongeren zijn uitgestapt. Onnodig te zeggen dat de eersteklasafdeling voor de rest vol zit. De vertraging neemt verder toe: Bomal +7, Hamoir (waar we op tegenspoor gaan tot Rivage - er wordt een brug geverfd) +8, Comblain-la-Tour +9, Rivage +10. Pas vanaf Hony vermindert de vertraging, maar in Liège klokken we nog altijd af op 8. Het wordt dus geen supersnelle aansluiting met de IC Visé - Brussel-Zuid, maar wel de realistische aansluiting met de IC naar Oostende.

Veel valt er over de rit naar Brussel-Noord niet te vertellen. Vanaf Tienen vertraagt de trein voelbaar: blijkbaar ziet de TB op tegen een al te lange stilstand in Leuven (een niet-roker?), en hij zet zijn trein krek om 17:34 stil langs perron 2. Knap!

Zoals gewoonlijk rijden we onderweg de CR naar Braine-le-Comte voorbij. Als dat al in Nossegem gebeurt, rijdt die met wat vertraging. Vier minuten, blijkt bij vertrek in Brussel-Noord. We zitten in stel 646, waar men de purperen zetelovertrekjes alweer vervangen heeft door het bekende M6-stofje. Ook de glazen scheidingswand tussen de niet-rokersruimte en het rokershok is verwijderd. Opvallend is dat men daardoor een bankje van de niet-rokers zo een 7 à 8 centimeter heeft kunnen verschuiven, getuige de gaten in de vloer. Zo zie je maar, zelfs ongemerkt grijpen de rokers in op het welzijn van de niet-rokers, in casu op hun beenruimte. Om een of andere reden wordt dit geen vlotte rit: wil het stel niet? Heeft de TB een dipje? Is het een regelrechte saboteur? Feit is dat we in Halle nog altijd 4 minuten vertraging hebben.

We hebben vandaag 50 minuten vertraging getotaliseerd, gelukkig zonder erg voor onze planning. Maar het is toch ontiegelijk veel, als je het mij vraagt. Toegegeven, onze eerste trein is het slachtoffer van iets waarop de NMBS onmogelijk vat kan krijgen zonder steuntje van de rest van de samenleving, maar voor de rest zijn ze toch wel grotendeels zelf verantwoordelijk. Net toen ik de indruk kreeg dat het allemaal wat beter ging, krijg je weer zo een dag geserveerd. Het zou niet mogen zijn…

 

En met dergelijke haltebordjes probeert de TEC een nieuw publiek aan te spreken.

 

16-04-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 april 2012 Wanne

De gemeente Trois-Ponts heeft samen met het NGI een wandelkaart uitgegeven met in totaal 17 aangeduide wandelingen. Wij wagen ons vandaag aan nummer 8 (Promenade du Château de Wanne) en aan nummer 10 (Promenade des Petits Patelins), die we combineren tot een bruikbare acht, met aanlooproute van de N68 naar Spineux. Langs de N68 loopt lijn 42a van de TEC, en de halte Route de Wanne past perfect in ons kraam. Samen is dat 15.330 en 1.820 km wandelen. Ook de aanlooproute is de moeite waard, trouwens.

Het werd een van de mooiste en zwaarste uitstappen van de voorbije jaren. We hadden dan nog het geluk een deel van Liège - Bastogne - Liège in de gemakkelijke richting te lopen; we konden ons niet van de indruk ontdoen dat de ontwerpers van deze wielerwedstrijd toch niet helemaal van enig sadisme gespeend zijn. Met een drietal stevige en vrij lange hellingen kregen we trouwens ook ons deel van de koek. Enig minpunt: de bossen worden hier duchtig uitgedund. Hoewel, minpunt? We kregen net hierdoor prachtige panorama's te zien, die anders ongetwijfeld onzichtbaar waren gebleven.

Wanne zelf is trouwens een prachtig dorp, un petit patelin: mooie kerk, mooie kasteelhoeve en een heus museum. En in La Métairie kregen we lekkere koffie geserveerd, die we des te meer konden appreciëren, want het was dan wel een mooie, heiige lentedag, de niet eens zo felle wind maakte ons voortdurend duidelijk dat we ons daar nog niet te veel bij voor moesten stellen.

Foto's vind je hier.

En hier:

Goede Vrijdag in Wanne

 

 

La Baraine

 

 

Ruisseau de Bouyin

 

 

We staan weer buiten!

 

 

Wanne, Kerk en kasteel

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 +3 (433)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 9:57 11:00 +10 (1836 - 11830)

Liège-Guillemins - Trois-Ponts 115 11:18 12:11 +5 (3013 - 11708)

Trois-Ponts - Trois-Ponts [42a] 12:40 12:48 +4 (ab7601-24, Mercedes Conecto, Satracom)


Trois-Ponts - Trois-Ponts [42a] 18:26 18:35 +2 (ab7601-30, Mercedes Citaro LE, Satracom)

Trois-Ponts - Liège-Guillemins 118 18:49 19:42 +6 (3005 - 11706)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 542 20:00 20:54 stipt (1836 -11830)

Brussel-Noord - Halle 1592 21:19 21:37 stipt (966)

De commentaar:

We zijn ruim op tijd (wat is het rustig op Goede Vrijdag, die door de banken uitgeroepen is tot bank holiday, zij het met minder effect dan in de UK!). We nemen dus alweer niet de CR naar Dendermonde, maar de IR naar Antwerpen. Veel maakt het niet uit. Net voor Brussel-Zuid worden we opgehouden, vermoedelijk omdat de IC naar Knokke/Blankenberge eerst nog buiten moet, en we rijden zo goed als tegelijk met de CR Brussel-Zuid binnen.

In Brussel-Zuid blijven de aankondigingsborden gevrijwaard van al te veel treinen in vertraging. Toch staat een duo in het rood: IC 1708 Quiévrain - Saint-Ghislain en CR 3659 Braine-le-Comte - Leuven. Het een zal wel met het ander te maken hebben. 's Avonds kijk ik even op railtime of er wat gebeurd is, maar ze houden het zedig bij een exploitatie-incident. In werkelijkheid is de IC in Braine-le-Comte zo een 400 m te laat gestopt, en daar was al lang geen perron meer. Terugrijden, dus, en dan gaat er al snel een kwartier verloren.

Onze eigen 508 staat zonder vertraging aangekondigd, maar helemaal waar is dat niet. We zullen uiteindelijk Brussel-Zuid buiten rijden met 6 minuten vertraging, en tot Brussel-Centraal komen we nog 2 keer tot stilstand: elf minuten is het bilan bij vertrek uit Brussel-Noord. Veel gaat daar niet meer af: in Liège-Guillemins hebben we nog altijd 10 minuten vertraging. De IC 1708 staat ondertussen al in Ans, maar we krijgen voorrang.  Geen probleem dus voor de aansluiting naar Luxemburg, die we de laatste maanden al vaker dan ons lief is, gemist hebben, zij het dan twee uur vroeger. Het is prettig om te zien dat ook de overstappers van de 1708 hun aansluiting nog halen.

De IR 115 vertrekt met 2 minuutjes vertraging, maar één station verder is die al weggevlakt. Het lijkt een kommerloze rit te zullen worden, tot we tussen Rivage en Aywaille tot stilstand komen - het ging al een tijdje traag. De TBG kondigt een technische storing aan, en weet meteen dat we 5 à 6 minuten vertraging zullen oplopen. Het is me een raadsel wat daar gebeurd is. Gestoord sein (A247), problemen met de omschakeling aar 25 kV? Wie het weet mag nu zijn vinger omhoog steken.

In Aywaille vertrekt de bus van lijn 42a net op het moment dat de trein tot stilstand komt. We zijn dan wel geen gegadigden vandaag, maar daar hebben die 4 overstappers (2 + 1 + 1) geen boodschap aan. Zelf zou ik wat gedecideerder achter de bus aan gegaan zijn, maar zij leggen zich mak neer bij hun lot. Zelfs als Aribus het licht op groen gezet had - wat niet denkbeeldig is, omdat de vertraging zo recent is ontstaan, en misschien niet ingegeven is - verdient de buschauffeur voor vandaag geen loon. Klanten op die manier in de kou laten staan: het lijkt wel op pesterij. In Trois-Ponts zien we hem terug. Tijd voor een babbeltje met een collega is er te over!

Uiteindelijk komen we in Trois-Ponts aan met 5 minuten vertraging: daar staan de bussen wel mooi op aansluiting te wachten. Coo, op rustige dagen altijd goed om één minuut vertraging in te lopen, ziet vandaag enkele tientallen reizigers uitstappen. Het Belgische pretpark concentreert zich na de droeve winterdagen opnieuw in enkele vaste stekken.

De chauffeur van onze bus verandert pas op het allerlaatste nippertje zijn film. Ongetwijfeld smaakt het zelf gerolde sigaretje beter in eenzaamheid, al zullen de walmen wel in de bus blijven hangen. We vertrekken ook vier minuten te laat. Even denk ik al dat het weer zo een chauffeur is die bewust te laat vertrekt om dan snel te kunnen doorrijden, maar in dit geval ligt de verklaring elders: de bus wacht op de aansluiting van lijn 745, en er zijn inderdaad enkele overstappende reizigers.

Laat er geen twijfel over bestaan: Wanne had eigenlijk ons vertrekpunt moeten zijn, maar daar komt alleen een minimale schooldienst (753). We moesten dus op zoek naar een alternatief, en dat vonden we in lijn 42a, met een heel eind buiten Trois-Ponts, ter hoogte van de oude watermolen van Rochelinval, een halte Route de Wanne. Een wegwijzer leert ons dat Wanne 4 km ver ligt, en dat doet me denken aan een tijd dat mensen inderdaad kilometers ver reden naar een bushalte of meer nog, naar een treinstation, de rijken in hun protserige koetsen, de boeren met paard en kar. (Je merkt het: ik heb een paar oude prentbriefkaarten over Wanne gevonden op het internet, en zo iets blijft niet zonder gevolgen…) Hier staat wel een bushokje, en dat is meer dan we van de meeste halten in het eigen Halle kunnen zeggen…

De terugreis verloopt analoog: we rekenen op de laatste bus van lijn 42a tussen Gouvy en Trois-Ponts, en die heeft zelfs nog een achttal reizigers mee. Met een kleine vertraging deponeert die ons aan het in snel tempo verloederende station van Trois-Ponts. Dat is het trieste lot van alle stations waar loketten gesloten worden.

Ik heb maar een minuscuul gsm'etje, maar onlangs heb ik geleerd om zelfs daarmee te internetten. Dat leert me dat IR 118 met 9 minuten vertraging rijdt. Dat stond trouwens ook vermeld in de werfinfo van Infrabel, maar ik vond het niet terug in de dienstregeling die de NMBS-site me suggereerde. Veel zou het trouwens niet uitgemaakt hebben: IR 4017 komt ons tegemoet gereden met een tiental minuten vertraging, en stipt vertrekken zat er voor ons dus toch niet in. Dat komt ervan als je op een lichtzinnige manier spoorlijnen enkelsporig maakt.

Twee dronkenmannen met vrijkaarten zullen tot Aywaille de rust van het eersteklasrijtuig verstoren, met luid gepraat en nog luider bellen. We gaan zo ver mogelijk van hen af zitten, maar zelfs dan is het gebral nog storend. Hoeveel lekker bier wordt dagelijks gerecycleerd in de magen van slokoppen die alles behalve met verstand drinken?

Het ziet er even naar uit dat onze trein nog net binnen de vijfminutengrens Liège zal bereiken (thuis check ik het even: Railtime houdt het inderdaad op 5 minuten), maar ik heb het allemaal live kunnen volgen: Trois-Ponts +9, Coo +9 (met alweer veel Plopsalanders), Aywaille +7, Rivage +7, Poulseur +6, Angleur +6, Liège-Guillemins +6. In Aywaille staat de indrukwekkende P-trein Brussel-Zuid - Gouvy te wachten.

De IC naar Oostende houdt het helemaal stipt. Een gezin bekijkt een filmpje op een of ander elektronisch spul. Zelfs in deze ruime I11 is dat storend, maar het is een kenmerk des tijds: zolang ze zelf niet gestoord worden, beseffen de meesten niet eens meer dat ze zelf wel eens anderen zouden kunnen storen. Dat geldt voor treinen, bussen, maar ook voor wachtzalen in ziekenhuizen, bij tandartsen en dokters, zelfs in parken. En dan heb ik het nog niet over de agressiviteit van luidruchtige radio', tv's en tuinmateriaal in woonbuurten.

In Leuven kunnen we woordelijk volgen wat zich op het schermpje afspeelt - we staan er dan ook 7 minuten stil. Gelukkig is het dan nog maar een boogscheut naar Brussel-Noord.

Vijfentwintig minuten overstaptijd richting Halle: we maken het niet zo vaak meer mee. Maar een van de CR's naar Braine-le-Comte valt uit na de avondspits, en dus is het wachten op de CR naar Geraardsbergen. Die bestaat uit een klassiek tweeledig stel, en dat is meer dan voldoende. Tussen Brussel-Zuid en de vertakking Ruisbroek krijgen we de vage illusie dat we in een HST zitten, niet omdat het zo snel gaat, maar omdat we over lijn 96 N sporen. Als je moe bent, raak je wel eens verward in de wereld tussen droom en werkelijkheid.

 

 

06-04-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!