NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
27-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 27 september 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor vandaag staat er iets meer dan 19 kilometer op het programma, langs GR 128, en wel tussen Leuven en Hoksem. Met Vlaamse GR's weet je nooit echt wat het wordt, maar het moet gezegd, dit is een goed uitgekiend traject. Al beginnen we eigenlijk nog volop in Leuven, het gaat al snel de boerenbuiten op, en we lopen dan ook zowat het hele traject langs de herfstige akkers, waar de maïs en de suikerbieten het nog een tijdje proberen uit te zingen. Lardeer al de veldwegen met af en toe een strookje bos, of wat beekvallei, en je hebt meteen alle ingrediënten voor een aangename stapdag onder een stralende, aangename herfstzon. Met een TWQ van 56 % scoort dit stukje GR niet zo slecht, zeker als je weet dat wat kasseistroken, de snelwegen van vroeger, niet als Trage wegen werden gerekend.

 

De heenreis is van het eenvoudige type: - Halle - Brussel-Zuid met IC 1908 (9:27 - 9:39) - loc 2153 duwt o.a. rijtuig 51041; de trein is aangekondigd met 6 minuten vertraging en komt op spoor 4 i.p.v. 2 - volgens de website zijn er werken tussen Edingen en Halle, wat in 3 minuten vertraging zou moeten resulteren. Het worden er dus iets meer, maar doordat de trein meteen op lijn 96N getrokken wordt, bereiken we Brussel-Zuid met maar 4 minuten vertraging; - daar staat IC 508 die we willen nemen naar Leuven (9:57 - 10:25) ook al met 6 minuten vertraging aangekondigd. Dat worden er zelfs nog iets meer, omdat de TBG's van deze trein de tussenkomst van Securail ingeroepen hebben; een drietal reizigers wordt dan ook met open armen ontvangen in het voor de rest rustige Zuidstation. Loc 1348 duwt o.a. 11827, maar ook deze trein loopt flink wat vertraging in tussen Brussel-Noord en Leuven, want hij wordt voor een keer meteen de lijn 36N opgestuurd. Vier minuten vertraging blijven er in Leuven; - op perron 5 van het in mijn ogen toch wel erg kleine busstation nemen we bus 4551 op lijn 8 - ook deze bus (een Jonckheere Transit 2000) zal ons met 4 minuten vertraging naar de Elizabethlaan brengen, waar de GR 128 de Tiensesteenweg kruist.

 

Voor de terugreis hebben we de belbus van lijn 713 gereserveerd: die zal ons om 16:54 van Hoksem Kerk naar Tienen station moeten brengen. Na een kwartier is er nog altijd geen belbus te bespeuren. De belbuscentrale is al een tijdje dicht (16:00), en dus onderneem ik maar een poging langs het algemene 070-nummer. Dat lukt wonderwel, al duurt het even voor alle gegevens nagekeken zijn. Zoals meestal, is de bus ondertussen komen aanrijden; hij is opgehouden geweest door een wielerwedstrijd. Ik verwittig de chauffeur dat hij zo meteen een oproep zal krijgen van De Lijn, en dat gebeurt ook. Ik kan het hele gesprek volgen, en meteen daarna aan de operator van de centrale van De Lijn bevestigen dat we al op de bus zitten. De chauffeur verbaast zich wat over onze ongerustheid, en nog meer als ik zeg dat onze ervaring is dat belbussen meestal te vroeg komen voorrijden. Dat is hier in het Tiense volgens hem onmogelijk: ze rijden gewoon altijd in vertraging. Het is de 3013-03 van de firma "De Bezembinder", een Mercedes Sprinter II, een kraaknette minibus, die niet minder dan 6 reizigers naar Tienen moet brengen. IC 1539 zal ons naar Brussel-Zuid voeren: het is een dubbel stel M6, en wij zitten in het gedeelte naar Knokke, dat van Genk komt. Zelfs in eerste klas is er een behoorlijke bezetting. Loc 2754 sleept o.a. 61012. Ook deze trein vertrekt met 7 minuten vertraging, maar ook nu wordt een flink stuk van de vertraging tussen Leuven en Brussel-Noord weggewerkt. Brussel-Noord wordt bereikt met 3 minuten vertraging. Met een aansluitingstijd van 47 minuten komt het trouwens niet op een minuutje aan; - het is vierledig stel 801 dat ons als IR 3940 naar Halle (19:08 - 19:28) zal brengen. Het is de enige trein die vandaag van begin tot einde volledig op tijd zal rijden. We vangen nog een glimp op van de TSP-trein, en ik neem me voor vanaf volgend jaar, wanneer de vrijetijd wenkt, weer wat meer aan die uitstappen deel te nemen.

 

Meer foto's op: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/leuven%20-%20hoksem%20GR128/

27-09-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
14-09-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 september 2008
Klik op de afbeelding om de link te volgen Poppel ligt in de derde van de drie bulten die de noordzijde van België (en van de provincie Antwerpen) tooien. Vandaag stappen we er het Overbroekse Pad, dat ik aantrof op een weinig bruikbare overzichtskaart met wandelroutes in de Kempen, uitgegeven door het NGI. Gelukkig heb ik ook nog een wandelfolder van de gemeente Ravels op de kop kunnen tikken, maar die is al even onduidelijk, en de kaart op 1:25.000 van het NGI (die weldra vervangen zal worden door een hopelijk nauwkeuriger variant op 1:20.000 en 1:10.000)is al net zo'n regelrechte ramp. Niet alleen is er blijkbaar wat ruilverkaveld, maar oudere, niet verharde wegen ontbreken al even goed op deze kaart uit 1988. Gelukkig is de bewegwijzering onberispelijk, want anders zou het vandaag ongetwijfeld een dag van trial and error geworden zijn. De hoofdrol wordt gespeeld door het riviertje, met de nadruk op tje, de Aa, een regelrechte zegen voor de opstellers van kruiswoordraadsels. Op de stafkaart zijn zelfs die 2 letters nog te lang, en wordt het kortweg A. De Aa (of is het het Aa?) is eigenlijk niet meer dan een flinke beek, die hier zelfs een tijdje de grens vormt. We stappen voortdurend in zijn buurt, nu eens over graspaadjes, dan weer over half verharde boerenwegen, en eigenlijk toch ook over flink wat beton. Dat resulteert in een TWQ van 35 %. Het noordelijkste punt is de Rovertkapel. Daar staat nog altijd een gedenksteen die teruggaat op de inhuldiging van het GR-pad van de Kempen. Bijzonder vervelend is dat dit pad ondertussen verlegd lijkt te zijn. We hadden het hier vroeger al over...

Het is nog altijd wachten op een weekendverbinding tussen Brussel en Turnhout, en dat zou nog wel eens een hele tijd kunnen duren, en dus wordt het een verbinding met 3 treinen en 1 bus, en wel als volgt: - omdat de IC 1906 met 15 minuten vertraging aangekondigd staat, wordt het voor een keer de IR 3906 (7:32 - 7:43 - ms 830) - die rijdt wel stipt op tijd: - van Brussel-Zuid tot Antwerpen-Berchem wordt het de 3258 (8:05 - 9:00) met 2 duikbrillen - wij nemen de 928; dit is zo een typisch halfslachtige treindienst, en dat merk je ook aan de manier waarop hij wordt aangekondigd: in Brussel-Zuid is het een L-trein (die weliswaar niet stopt tussen Mechelen-Nekkerspoel en Antwerpen-Berchem) en in Mechelen kondigt men hem dan ook wijselijk als IR aan; waarom iedereen in het 2de rijtuig instapt en dan door de 1ste klasse naar het 1ste rijtuig verhuist, is me niet duidelijk; - in Antwerpen-Berchem moeten we de IR naar Turnhout nemen: dat is trein 4929 (9:09 - 9:54) met break 376. In Tielen of all places worden we even opgehouden voor het inrijsein (slapende seingever?) wat uiteindelijk toch 2 minuten vertraging bij aankomst in Turnhout met zich meebrengt. Gelukkig is de vertraging beperkt, want Aribus vertoont een eigenaardig beeld: blijkbaar is er wat verkeerd met het inbrengen van de gegevens zodat het laatste cijfer van de minuutaanduiding een rij te laag in het rood staat vermeld. En de controlecijfers zijn daardoor ook beperkt tot 1 cijfer. Maar zoals gezegd, we hebben 11 minuten aansluitingstijd, en maken ons dus geen zorgen. Lijn 450 Turnhout - Tilburg zal ons stipt naar Poppel brengen, en dat met ab 1198-12, die zijn sinds 2003 gewijzigd nummer (1101-12) nog op de flank draagt. Het is een Jonckheere Transit 2000 van B&C. Met iets meer dan 10 km voor de boeg mikken we naar de bus terug van 14:25, en dat lukt dan ook moeiteloos.

Het is ab1198-09 van dezelfde firma B&C, van alweer hetzelfde type bus, dat ons naar Turnhout terug zal brengen. In Poppel vertrekken we met 6 minuten vertraging, maar we bereiken Turnhout met een kleine vertraging van 2 minuten. De terugreis per trein loopt analoog aan de heenreis: - Turnhout - Antwerpen-Berchem 4915 15:06 15:51, met ms 382 - stipt; - Antwerpen-Berchem - Brussel-Noord 3286 16:00 16:46, met ms 935 - stipt, wat niet kan gezegd worden van de Benelux die normaal gezien onze trein moet voorafgaan vanaf Mechelen, maar die zoveel vertraging heeft, dat de reizigers voor Brussel allemaal naar onze trein versluisd worden; de IC zal trouwens afgeschaft worden tussen Brussel-Noord en Zuid, lezen we in Brussel-Noord; - Brussel-Noord - Halle 3938 17:08 17:28 met ms 830, waarmee we de dag ook begonnen. Zes treinen zo goed als op tijd, fris maar mooi wandelweer, een vrij aangenaam wandelpad: tevredenheid alom, en klaar voor een nieuwe werkweek.

14-09-2008 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!