Voor vandaag staat er iets meer dan 19 kilometer op het programma, langs GR 128, en wel tussen Leuven en Hoksem. Met Vlaamse GR's weet je nooit echt wat het wordt, maar het moet gezegd, dit is een goed uitgekiend traject. Al beginnen we eigenlijk nog volop in Leuven, het gaat al snel de boerenbuiten op, en we lopen dan ook zowat het hele traject langs de herfstige akkers, waar de maïs en de suikerbieten het nog een tijdje proberen uit te zingen. Lardeer al de veldwegen met af en toe een strookje bos, of wat beekvallei, en je hebt meteen alle ingrediënten voor een aangename stapdag onder een stralende, aangename herfstzon. Met een TWQ van 56 % scoort dit stukje GR niet zo slecht, zeker als je weet dat wat kasseistroken, de snelwegen van vroeger, niet als Trage wegen werden gerekend.
De heenreis is van het eenvoudige type:
- Halle - Brussel-Zuid met IC 1908 (9:27 - 9:39) - loc 2153 duwt o.a. rijtuig 51041; de trein is aangekondigd met 6 minuten vertraging en komt op spoor 4 i.p.v. 2 - volgens de website zijn er werken tussen Edingen en Halle, wat in 3 minuten vertraging zou moeten resulteren. Het worden er dus iets meer, maar doordat de trein meteen op lijn 96N getrokken wordt, bereiken we Brussel-Zuid met maar 4 minuten vertraging;
- daar staat IC 508 die we willen nemen naar Leuven (9:57 - 10:25) ook al met 6 minuten vertraging aangekondigd. Dat worden er zelfs nog iets meer, omdat de TBG's van deze trein de tussenkomst van Securail ingeroepen hebben; een drietal reizigers wordt dan ook met open armen ontvangen in het voor de rest rustige Zuidstation. Loc 1348 duwt o.a. 11827, maar ook deze trein loopt flink wat vertraging in tussen Brussel-Noord en Leuven, want hij wordt voor een keer meteen de lijn 36N opgestuurd. Vier minuten vertraging blijven er in Leuven;
- op perron 5 van het in mijn ogen toch wel erg kleine busstation nemen we bus 4551 op lijn 8 - ook deze bus (een Jonckheere Transit 2000) zal ons met 4 minuten vertraging naar de Elizabethlaan brengen, waar de GR 128 de Tiensesteenweg kruist.
Voor de terugreis hebben we de belbus van lijn 713 gereserveerd: die zal ons om 16:54 van Hoksem Kerk naar Tienen station moeten brengen. Na een kwartier is er nog altijd geen belbus te bespeuren. De belbuscentrale is al een tijdje dicht (16:00), en dus onderneem ik maar een poging langs het algemene 070-nummer. Dat lukt wonderwel, al duurt het even voor alle gegevens nagekeken zijn. Zoals meestal, is de bus ondertussen komen aanrijden; hij is opgehouden geweest door een wielerwedstrijd. Ik verwittig de chauffeur dat hij zo meteen een oproep zal krijgen van De Lijn, en dat gebeurt ook. Ik kan het hele gesprek volgen, en meteen daarna aan de operator van de centrale van De Lijn bevestigen dat we al op de bus zitten. De chauffeur verbaast zich wat over onze ongerustheid, en nog meer als ik zeg dat onze ervaring is dat belbussen meestal te vroeg komen voorrijden. Dat is hier in het Tiense volgens hem onmogelijk: ze rijden gewoon altijd in vertraging. Het is de 3013-03 van de firma "De Bezembinder", een Mercedes Sprinter II, een kraaknette minibus, die niet minder dan 6 reizigers naar Tienen moet brengen.
IC 1539 zal ons naar Brussel-Zuid voeren: het is een dubbel stel M6, en wij zitten in het gedeelte naar Knokke, dat van Genk komt. Zelfs in eerste klas is er een behoorlijke bezetting. Loc 2754 sleept o.a. 61012. Ook deze trein vertrekt met 7 minuten vertraging, maar ook nu wordt een flink stuk van de vertraging tussen Leuven en Brussel-Noord weggewerkt. Brussel-Noord wordt bereikt met 3 minuten vertraging. Met een aansluitingstijd van 47 minuten komt het trouwens niet op een minuutje aan;
- het is vierledig stel 801 dat ons als IR 3940 naar Halle (19:08 - 19:28) zal brengen. Het is de enige trein die vandaag van begin tot einde volledig op tijd zal rijden. We vangen nog een glimp op van de TSP-trein, en ik neem me voor vanaf volgend jaar, wanneer de vrijetijd wenkt, weer wat meer aan die uitstappen deel te nemen.
Meer foto's op: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/leuven%20-%20hoksem%20GR128/
|