Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 september 2007
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een van de GR's die het meest tot de verbeelding spreken is ongetwijfeld GR 12, die Amsterdam via Brussel met Parijs verbindt. Enkele jaren geleden begonnen we in Bergen-op-Zoom aan het Vlaamse deel; vandaag stappen we van Wommelgem naar Kessel. Met een TWQ van 67 % scoort deze wandeling naar Vlaamse normen goed. Het is trouwens ook een afwisselende wandeling, met enkele kastelen (Zevenbergen, Bossenstein), net voldoende dorpen (Wommelgem, Ranst, Broechem, Emblem en Kessel), een heus golfterrein waar we zowaar dwars over moeten en enkele mooie brokjes natuur met de Kesselse Heide als absoluut hoogtepunt.

In Vlaanderen is het openbaar vervoer de laatste jaren zelfs op zondag erg bruikbaar geworden. Wommelgem is bijvoorbeeld om het kwartier te bereiken uit Antwerpen op zondag, en Kessel - Halle is een probleemloze terugrit. Het liep als volgt:

Halle - Brussel-Zuid 3657 8:12 8:30 (ms 748) - het is moeilijk de dienstregeling te volgen, maar niet omdat ze te krap is: ze is gewoon erg ruim, en onze krappe aansluiting komt nooit in het gedrang;
Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal willen we nog eens met de Benelux doen, en die staat mooi op tijd in Brussel-Zuid. De 1181 duwt een stel Nederlandse rijtuigen - wij zitten in 50 84 1070 486. Het is rustig in deze Benelux, en dus hebben we zelfs 2 keer geluk: hij rijdt en het is rustig. Vanaf Kontich rijden we wegens werken rond via lijn 27, en in Antwerpen komen we aan met 6 minuten vertraging. Niet echt een probleem, want we hebben een koffie in het Royal Café, het stationsbuffet, ingebouwd. Het jonge personeel is niet echt tegen zijn taak opgewassen en mist een leidende ervaren hand, maar het meisje dat ons bedient, blijft lachen, ondanks een stevige vergissing.
Stappen dan naar het Rooseveltplein, sorry, de Rooseveltplots, waar we de bus van lijn 420 naar Herentals nemen. Het is een gelede bus (ab 4736), die toch wel veel tijd nodig heeft om ons uiteindelijk stipt in Wommelgem te deponeren.

De terugrit begint met een stevige valse noot: ms 358 komt aangestormd in Kessel, en je moet echt geen treinkenner zijn om je te realiseren dat de bestuurder vergeet te stoppen. Als het stel op onze hoogte is gekomen, wordt er al flink geremd - dat hoor je en ruik je - maar toch wordt het perron een heel eind gemist. Terugrijden dus maar, en wij naar het eind van het perron, want verder komt de trein niet terug. De studente met de loodzware koffer is het grootste slachtoffer. Voor ons zijn de hectometers extra niet echt een probleem.
In Antwerpen-Berchem stappen we over op de 4537. Dat is geen stel M6, zoals verwacht, maar ms 840. Deze vierledige stellen (door sommigen zo gehaat) hebben op deze lijn echt de naam super-sub verdiend, zoals sommige voetballers in de Engelse competitie, al volg ik het voetbal al vele jaren niet meer, en is de term dus mogelijk zijn versheidsdatum al voorbij. Ook deze trein maakt een 6-tal minuten vertraging door de omleiding tussen Berchem en Kontich, maar komt toch nog zonder vertraging in Brussel-Noord aan.
Nog even de IC naar Moeskroen van 18:13 (loc 2740 met o.a. 58037), een rustig eindpunt van een geslaagde uitstap op deze uitgenomen mooie nazomerdag.

30-09-2007 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 15 september 2007
Klik op de afbeelding om de link te volgen TTB-weekend is het vandaag, en dus is het zaak om weg te blijven van de drukke verbindingen naar kust en Ardennen, al zal achteraf blijken dat het allemaal niet meer hoefde. Deze kermis van het OV schiet nu duidelijk aan haar doel voorbij, want de tijd van de 100.000 biljetten en meer is blijkbaar voorbij. Gelukkig maar, ik heb nooit erg hoog opgelopen met TTB-dagen. Laat men maar eens werk maken van een echt OV-net doorheen het hele jaar, met treinen en bussen die niet eens een snel maar wel een betrouwbaar alternatief vormen voor de auto, waarvan het gebruik vele keren duurder gemaakt moet worden, zodat ook het OV wat duurder kan. Iedereen - en in de eerste plaats ons milieu - zal er wel bij varen.
We hadden nog een bijna 21 kilometer lange tocht langs de Via Gallia Belgica op het programma staan, een oude Compostellaroute, die uitzonderlijk genoeg in het GR-net is opgenomen: Nivelles - Godarville zou het worden; een flink deel ervan loopt samen met de GR12, en het zal wel niet helemaal toevallig zijn dat precies dat deel van het tracé het meest waardevolle is. Gelukkig is Nijvel een bijzonder aangenaam stadje (geworden?) en bovendien is er zaterdagmarkt. De bewegwijzerde tocht loopt er pal door. Ook de Collégiale is een topper, die hoog scoort in de lijst van de mooiste Waalse kerken. Voorbij Nivelles wordt het allemaal wat "eenvoudig": een verhard tracé tot aan het Oude Kanaal, net voor Seneffe, zonder veel variatie of opmerkelijke punten. Dan volgt een toch wel interessante tocht langs het oude kanaal, langs het Kasteel van Seneffe en vooral langs de tunnel in het oude kanaal, compleet met jaagpad. Godarville is dan weer een wat ontluisterend eindpunt met een gesloten kerk, een totaal aan de auto opgeofferd pleintje en een verminkt stationsgebouw.
We kijken dus met gemengde gevoelens terug op deze erg onevenwichtige wandeling, met een TWQ van 30 %, met schitterende stukjes maar nog veel meer kilometers van twijfelachtig allooi. Die TWQ, dat is het Tragewegenquotiënt: hoe hoger, hoe meer Trage Wegen. Alhoewel die laatste term niet van mezelf is (maar wel perfect in mijn filosofie past), zou ik de term TWQ misschien wettelijk moeten laten beschermen.

We vermeden de verwachte drukte van de TTB-dag op deze wijze:

Halle - Brussel-Zuid met IC1908 9:26 9:37 (stipt) - loc 2130 duwt o.a. 51043, waarin wij hebben plaatsgenomen - de bezetting lijkt erop te wijzen dat nogal wat NMBS'ers ook willen profiteren van de opendeurdagen om hun bedrijf eens op een andere manier te leren kennen;
Brussel-Zuid - Nivelles IC 2030 (stipt) met loc 2735 en rijtuig 61006.

De terugrit gebeurt dus uit Godarville:
L 4267 (ms 676 - niet gemoderniseerd - zalig) naar La Louvière-Centre 17:34 17:47 (stipt) - de TBG levert ons een tweedeklasticket af, en moet dus opnieuw beginnen. Hij vergist zich ook nog eens van code (046 i.p.v. 088) en heeft ook niet meteen door dat we met Visa willen betalen. Maar hij blijft onverstoord en waarschijnlijk ook echt vriendelijk.
Van La Louvière-Centre kun je rechtstreeks naar Halle met IR 3917 (ms 821) 17:56 18:27 - in Tubize stappen twee allochtonen in die duidelijk aangeven dat ze zichzelf op een eersteklasritje willen trakteren zonder betalen. Zoals wel vaker moet de trein net voor Halle afremmen omdat het Halse seinhuis het vertikt om tijdig de seinen open te zetten. Treinbestuurders moeten dit station echt vervloeken, want ook vanmorgen was het koekenbak. Misschien nog een verre reminiscentie aan de dagen dat de beruchte Halse overweg het tijdig open zetten van de seinen onmogelijk maakte.

15-09-2007 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!