NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
25-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Met nog twee tropische dagen voor de boeg verplaatsen onze uitstappen zich meer
en meer naar de vroege uren van de dag, al werd het vannacht ook niet koeler dan 18.0°. Ze worden ook korter, vandaag amper 7 km, wel in een bijzonder mooi reservaat, nl. in Mariakerke bij Gent: de Bourgoyen-Ossemeersen. Vooral in de vroege ochtenduurtjes is het landschap erg aantrekkelijk, wanneer de zon de laatste nevelslierten opruimt.
Maar dan moet je er wel vroeg uit kunnen, natuurlijk. Om 5:44 al namen we de IR naar Leuven (via de Luchthaven) en in deze kleine uren is een break ruim voldoende: het is de 316, die stipt in Brussel-Zuid aankomt. Tijd genoeg voor een koffie in Sam's Café, waar de dienster een opmerkelijke goedgemutstheid uitstraalt, zo vroeg in de ochtend en met een zware, warme, drukkende dag in het verschiet. Het is altijd even speculeren wanneer je die koffie precies koopt, want we willen die mee op de trein nemen, en hem daar nog zo heet mogelijk bij ons ontbijt drinken.
Die trein, dat is de 527, de eerste Welkenraedt - Oostende van de dag. Ook hier volstaat een stel ms96; het is de 468 die terugmag naar thuisbasis Oostende, na een (kort) nachtje Welkenraedt. We rijden vandaag met internetbiljetten, en moeten zowaar onze identiteitskaarten tonen aan de TBG van dienst: ik vind dit een lovenswaardige uiting van ijver in deze vroege uren. De trein rijdt een hele tijd behoorlijk traag, maar komt toch nog op tijd in Gent-Sint-Pieters aan.

Onze bestemming is Mariakerke, en dat is gewoon een voorstadje van Gent. Toch hebben we 2 bussen nodig: we nemen lijn 65 (naar Zomergem - ab 4616) van 6:46 tot de halte Brugsepoort, waar we dachten over te stappen op een trolleybus van lijn 3. De diensten worden echter uitgevoerd met gelede bussen. Bij de heenrit is dat ab4616, bij de terugrit (we schrijven dan 9:13) ab4620.
We kunnen het hele reservaat in een grote omtrekkende beweging bezoeken, en lopen op het einde zelfs op de verhoogde bedding van de vroegere spoorlijn Gent - Zelzate. Mijn foldertje beweert dat de lijn al in 1913 had moeten geopend worden ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling, maar dat het tot 1922 duurde voor ze echt in gebruik kwam. In 1955 werd ze al opnieuw gesloten.
In het spoorboekje van 1950 vind ik nog de volgende treinen terug, in dat van 1952 is de bediening blijkbaar al opgeheven:
Gent-SP 7.22 - Mariakerke 7.30 - Wondelgem 7.36/7.41 en verder naar Eeklo via lijn 58
Gent-SP 9.21 - Mariakerke 9.28 - Wondelgem 9.33/9.34 en dan verder naar Zelzate en Eeklo (ak 10.39) (R7)
Gent-SP 9.33 - Mariakerke 9.40 - Wondelgem 9:45/9:47 en dan naar Zelzate
Gent-SP 10.37 - Mariakerke 10.44 - Wondelgem 10:49 en dan naar Zelzate en Eeklo (N7)
Terugritten zijn er als volgt:
Eeklo - lijn 58 - Wondelgem 7:37/7:38 - Mariakerke 7:44 - Gent-SP 7.53 (N7)
Eeklo - lijn 58 - Wondelgem 8:39/8:40 - Mariakerke 8:45 - Gent-SP 8:51
Brugge 16:33 - Eeklo 17:24/17:28 - lijn 58 - Wondelgem 17:49/17:50 - Mariakerke 17:56 - Gent-SP 18:05.

Het reservaat biedt ronduit schitterende gezichten, al zijn de beheerswerken (zijn er nog reservaten zonder grote grondwerken op dit ogenblik?) een demper op het enthousiasme.

Onze terugreis verloopt probleemloos:
Mariakerke (Jutestraat) - Gent (Brugsepoort) lijn 3 met ab4620 9:13 9:21
Gent (Brugsepoort) - Gent-Sint-Pieters lijn 4 met tram 6212 - 9:26 - 9:44 met 6 minuten vertraging
Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid 1509 9:56 10:23 ms 563
Brussel-Zuid - Halle 3031 10:28 10:40 ms 648.
Opvallend is dat we Brussel-Zuid verlaten via lijn 96B i.p.v. 96A. Er wordt gewerkt aan een wissel. Deze mensen kunnen spijtig genoeg niet zoals wij wat vroeger beginnen en vóór de hitte stoppen. Maar een soort groot zonnescherm, een zonnetent, zou toch wel tot de uitrusting van deze dapperen mogen behoren, vind ik.
We komen in Halle aan met 2 minuten vertraging, op naar de relatieve koelte van het huis.

25-07-2006 om 19:14 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
23-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Eindelijk leent het weer zich nog eens tot een wandeling. Vandaag hebben we zelfs 2 redenen om vroeg te vertrekken: het wordt toch nog een warme dag, en zoonlief moet de eerste Eurostar van de dag "doen". Ik mag dan wel de verloren generatie zijn die geen job gezocht heeft bij de NMBS, maar mijn pa en mijn zoon - onderling dus grootvader en kleinkind, houden de reputatie van de familie hoog. IC 1905 Halle 6.26 - Brussel-Zuid 6.37 wordt het dus: 2751 duwt een stel M4, wij zitten helemaal vooraan in stuurstandrijtuig 58063 (FSR). In Brussel-Zuid stappen we voor de derde keer deze vakantie over op de 505, de IC naar Eupen, die we tot Liège-Guillemins zullen nemen. Loc 1321 duwt 12 I11'en, wij zitten in 11812. We hadden ook 11809 kunnen kiezen, maar van dat rijtuig weet ik dat het vierkante wielen heeft, en op de HSL 02 is dat niet echt prettig. Blijkbaar loopt er van alles mis in Schaarbeek, want het gaat vooruit van sein naar sein. De IC Genk/Liège die al lang weg had moeten zijn, rijdt zelfs terug naar Schaarbeek! Vanaf Diegem loopt alles gesmeerd, zij het met vertraging. Zelfs de erg rekkelijke dienstregeling volstaat niet om die in te lopen. We komen ten slotte in Liège aan met 12 minuten vertraging, maar dat brengt onze aansluiting naar Jemelle niet in gevaar. En ja, rijtuig 11812 heeft al net zulke vervelende wielen als de 11809.
In Liège-Guillemins stappen we dus over op de 5558, de L-trein naar Jemelle. Die zal ons met 2 minuten vertraging naar Esneux brengen. Die vertraging kwam door de aansluiting met de IC uit Lille. Heeft het onweer van gisteravond echt zo erg huisgehouden dat er her en der nog problemen zijn? Stel 193 maakt de dienst uit. In onze afdeling zitten op een bepaald moment niet minder dan 4 TBG's. Twee van hen komen net terug uit Maastricht waar ze een trein uit Avignon naar hebben begeleid; zij willen liefst van al slapen, denk ik, maar de 2 anderen hebben het daar niet zo op begrepen. Een van beiden is een oude nurk, die wel bijzonder drastisch omspringt met zijn IBIS: een stevige klop op het tafeltje, en als ik zeg stevig, dan bedoel ik stevig, en het spul draait weer. Zijn schokken niet bepaald nefast voor alle elektronische apparaten? Uit de gesprekken kan ik afleiden dat hij eigenlijk op zich een speciale brigade vormt, want dat hij het beu is om met 2 "cinglés" op te trekken, die zelfs lopen om een trein te halen.

Bestemming is Esneux, waar we in de Paasvakantie zijn gearriveerd uit Tilff, op het Ourthe-Néblonpad. Vandaag gaat het naar Rivage, voor een groot stuk langs de Ourthe. Het wordt een stevige wandeling, zeker in het begin, en bepaalde gedeelten zijn topklasse. Vooral de lange klim naar de gehuchten Hamay en Fontin mogen er zijn, en de afdaling langs de Ruisseau de la Haze is zonder meer schitterend. Dat we af en toe langs nogal wat bebouwing moeten, moeten we er maar bij nemen. We passeren ook de oude steengroeve van La Gombe, waar duikers vandaag het mooie weer maken. Vermoedelijk weet niemand van hen dat hier ooit een treinhalte is geweest. Wij kruisen er de Ourthe over de spoorwegbrug die op dit ogenblik enkelsporig is, want in herstelling.
Er zijn hier trouwens nog wel wat overblijfselen van verdwenen glorie: in 1984 verdwenen hier treinhalten in Souverain-Pré en Chanxhe, en tussen Poulseur en Trooz liep nog veel vroeger een tramlijn. Ik vind hier trouwens zelfs nog sporen van een oude trambrug over de Ourthe naar een steengroeve aan de overzijde. In Chanxhe herken ik onmiskenbaar de brug over de Ourthe waarover ik in gedachten een goederentram zie rijden, niet zo verbazend, want ik heb het filmpje onlangs thuis nog bekeken.

In het station van Rivage zijn er grootscheepse werken aan de gang: de perrons worden er opnieuw aangelegd, en van de gelegenheid wordt gebruikt gemaakt om ze eindelijk ook comfortabel hoog te maken. Het is wel even uitkijken. Mijn plan is om bewust de 5583 van 13:10 te laten rijden, en te wachten op de 112. Uiteindelijk kunnen we toch met beide treinen de aansluiting in Liège halen. En terwijl ik al klaar sta om de 5583 te fotograferen, schalt uit de luidsprekers dat die vandaag vervangen wordt door de IR naar Liège - Liers, de 112 dus. Verdacht, en er wordt geen verdere commentaar gegeven. CFL-loc 3010 trekt een stel met een pakwagen dms, 2 I6-rijtuigen eerste klas [11606 en 11607], waarvan er een afgesloten is, en een 3-tal I10-rijtuigen, sommige met airco, andere zonder. Al de tussenstops die deze internationale trein moet overnemen (Mery, Hony, Esneux, Tilff) zorgen voor 9 minuten vertraging bij aankomst in Liège, maar voor de Brusselvaarders is dat geen probleem. We hebben zelfs nog wat tijd alvorens de 1325 haar I11'en binnensleept. We stappen in 11802, en dat rijdt bijna geruisloos, ook op de HSL. We bereiken Brussel-Noord met 5 minuten voorsprong, en kunnen daar overstappen op hetzelfde stel als vanmorgen: IC 1936 Brussel-Noord 15.13 - Halle 15.34: één minuut te vroeg stopt deze trein aan de perrons in Halle, waar men de nieuwe schuilhuisjes als bijzonder trage paddenstoelen uit de grond kan zien schieten.

De reis zit erop. Nog even deze bedenking: de NMBS moet haar vertragingen bijhouden, en op de manier waarop is nogal wat kritiek, omdat alleen de vertragingen van elke afzonderlijke trein worden meegeteld. Dat zou wel eens een vertekend beeld kunnen geven, zegt men dan, want door een kleine vertraging kan een verbinding met aansluiting in het honderd lopen, zodat de reiziger uiteindelijk met soms een uur vertraging zijn eindbestemming bereikt, zonder dat iets daarvan in de statistieken is terug te vinden. Onze wederwaardigheden van vandaag bewijzen dat dit ook in omgekeerde richting werkt: volgens de statistische methode van de NMBS reed vandaag 33.3 % van onze treinen in vertraging. Als ik alleen de volledige verbinding bekijk, verliep de hele reis echter probleemloos. Het is maar hoe je het bekijkt, natuurlijk.

23-07-2006 om 21:37 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
13-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 13 juli deden we de voorlopig laatste wandeling, want mijn vrouw moet spijtig genoeg vanaf zaterdag weer voor een weekje aan het werk. Het moest een relatief korte tocht worden, de echte stevige wandelingen sparen we op voor augustus. We trokken naar Robertville deze keer, wandeling 12 uit het "Groot natuurwandelboek Ardennen" van wandelgoeroe Julien van Remoortere. In die streek kan een wandeling gewoon niet tegenvallen, al moesten we op het einde wel wat te veel langs een hoofdweg stappen, die gelukkig niet al te druk was, maar waar uitkijken wel de boodschap was. Op Waalse wegen wordt nu eenmaal anders gereden dan op Vlaamse: dat is een politieke keuze... Hoofdbrok was het meer van Robertville. Tot onze verbazing bleef het tot de middag relatief fris, en was het ook zwaar bewolkt. Dat aangenaam frisse weer moest echter kort na de middag toch de plaats ruimen voor zwoel weer. Toen zat onze wandeling er al op, en had ik al van de steviaplantjes geproefd die in potten op de vensterbank van het plaatselijke café-restaurant "La Fréquence" stonden, naast een heleboel andere kruiden. Stevia is een suikervervanger; er wordt beweerd dat de aspartaamlobby de echte doorbraak van deze zoethouder tegenhoudt. Ik nam ook nog een blonde van Malmedy tot mij, voor alle duidelijkheid, een vrij lekker streekbier, waarvan ook een donkere variant bestaat.

Zoals de dag voordien namen we de CR 3005 in Halle om 6.20 tot Brussel-Zuid (ms631), en opnieuw stapten we over op de IC 505, die we deze keer tot Eupen zouden nemen. Loc 1317 duwde het lange stel I11'en en wij zaten in rijtuig 11809. Door de aanzienlijke vertragingszones op lijn 37 liepen we uiteindelijk 3 minuten vertraging op, maar dat kon ons niet echt in paniek brengen, omdat onze overstap in Eupen ruim bemeten was. De werken op lijn 37 lijken even op een lager pitje te staan, maar het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is, zeker in de buurt van Dolhain, waar men zelfs een volledige, zij het korte tunnel, wil laten verdwijnen.

In Eupen heeft een of andere snuggere het busstation, der Bushof, op een kleine 10 minuten van het treinstation ingeplant. Het is goed dat je daar bij een overstap rekening mee houdt. Tot mijn verbazing staan er wel ARIbusborden in het busstation, maar ze werkten niet. Daarmee kunnen vertragingen van treinen ingegeven worden zodat bussen moeten wachten (in theorie toch) op de treinen in vertraging. Of ze echt werkten, is me niet duidelijk, want de cijfertjes die je in zoveel andere stations op deze borden ziet verschijnen, ontbraken hier.

We moesten een bus van lijn 394 nemen; dat is de lijn Eupen - Sankt-Vith. De chauffeur is bijna perfect drietalig! Daar kunnen de TEC-chauffeurs van de TEC-BW die tot Halle komen nog iets van leren! Ook de bus is van topkwaliteit: dat is altijd al zo geweest bij de firma Blaise, die hier in de Oostkantons actief is. Het betreft een Setra lagevloerbus met nummer 7521-23. De bus is kraaknet en van het lagevloertype, en het valt op dat hier geen onmogelijke indeling van zitjes nodig is om de bus toch voor iedereen toegankelijk te maken. De Jonckheeres en Van Hools onder ons zouden hier echt wat kunnen van opsteken. Ik heb het busnet van de Oostkantons trouwens altijd al in hoge mate geapprecieerd. Vertrek om 9:05 tot Sourbrodt Station, waar aankomst om 9.33. Bij het horen (en zien) van Sourbrodt gaat er een steek door het hart van elke treinliefhebber, en dat is vandaag niet anders: vergane spoorwegglorie, er is geen ander woord voor.
In Sourbrodt wacht de bus van lijn 748 (ab7521-24, Blaise, hetzelfde type) die ons naar Robertville zal brengen. We komen daar aan om 9:44. Dat lijnnummer is recent want vroeger was er een aansluiting met de 48a, voor de kenners een aanwijzing dat het hier om een vervangingslijn gaat van lijn 48, beter bekend als de Vennbahn.

De terugrit gebeurt met dezelfde bussen: Robertville 13:11 - Sourbrodt 13:20 - Sourbrodt 13:23 - Eupen 13:50. Zo eenvoudig kan busvervoer zijn. We komen met 3 minuten vertraging in het Bushof aan, en stappen dan naar het Eupens station waar de IC naar Oostende (537) al staat te wachten. Loc van dienst is de 1327, we stappen in een van de 3 eersteklasrijtuigen (11836). Op de HSL tussen Luik en Leuven zal dit rijtuig stevig trillen, wat de reis toch wel wat minder aangenaam maakt. In Liège hebben we nog 9 minuten vertraging, in Brussel-Noord blijft daar amper 1 minuut van over. We hebben een interessante overstap op P-trein 8511 naar Doornik om 16:06. Het is zowaar loc 2506 die komt aangereden, en we stappen in rijtuig 51026, een gemoderniseerde M4. Van die locs verwachten/vrezen de liefhebbers met een bang hart al jaren de buitendienststelling, maar de kranige vijftigers duiken altijd weer op. En geloof het of niet, het is de allereeerste keer dat ik in déze M4 zit. Als je weet dat er zijn die ik al meer dan 30 keer genomen heb, dan is dit toch wel een bijzonder moment. We komen in Halle aan om 16:28, zoals voorzien.

Niemand verbaast zich hier blijkbaar over, maar is het geen wondertje: 324 km op de trein, 62 km met de bus en nog eens 8 km te voet, om 6:20 vertrekken en 10 uur en 8 minuten later precies op het voorziene moment aankomen?

13-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
12-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn vrouw en ik blijven zweren bij zo vroeg mogelijk vertrekken in de zomer, omdat geen van ons beiden eigenlijk erg hoog oploopt met dit "goede" zomerweer. In Trinal (zoek het maar eens op de kaart, als je het al vindt) kwamen we trouwens een kranige 80-jarige tegen die ons adviseerde om vooral in oktober te stappen: zelden regen en nooit te warm. De man heeft natuurlijk gelijk, maar voorlopig liggen onze vrije dagen spijtig genoeg nog altijd aan de maanden juli en augustus gekluisterd, en moeten we daar van profiteren om ons jaarlijkse aantal wandelingen (tussen de 40 en de 50) te realiseren. Hij was wel een echte: eerst alpinisme, en als voorbereiding lange rondwandelingen in België, later alleen nog GR's. Hij was ook nog fotofanaat geweest en had duizenden foto's genomen én ontwikkeld, maar voelde zich nu net te oud om nog de stap naar de digitale fotografie te zetten. Dat nam niet weg dat hij vol aandacht was voor mijn korte uiteenzetting daarover, maar de stap naar de pc was blijkbaar net te groot. En dat het allemaal zo eenvoudig geworden was, zinde hem ook niet echt. Hij wilde liever alles manueel instellen, wat met mijn toestel trouwens kan. Ik kom hem nog enigszins geruststellen omdat ik de stiel nog geleerd had met een half-automatische Olympus OM-1 uit de jaren 70, en dat ik dus nog wel kon beoordelen wat mijn fotostoestel in de automatische standen bekokstoofde. Het was een hartverwarmend gesprek, met een intelligente man, die zeven jaar geleden weduwnaar geworden was, en nu de grote maar rustige hond alleen moest uitlaten. Als hij evenveel genoten heeft van dit gesprek als mijn vrouw en ik, is zijn dag, misschien zijn hele week, goed.
We vertrokken dus om 6.20 in Halle met de CR naar Leuven tot Brussel-Zuid, die daar meestal wel op tijd aankomt: 6.32 - motorstel 618 kweet zich keurig van zijn taak, en ik had net voor het opstappen nog snel de TBG verwittigd dat ik onze biljetten nog moest schrijven, want eigenlijk waren we net wat te laat opgestaan voor echt ochtendcomfort. Ze maakte er geen probleem van, kwam niet eens controleren, en zal dus wel gedacht hebben dat we NMBS'ers waren, die de magische dagkaartjes die je als beloning voor je inzet voor de Belgische Spoorwegen krijgt, nog moesten invullen.
We stapten over op de 505 om 6:52, die ons drie minuten te vroeg in Liège-Guillemins loste: loc 1358 duwde het stel I11'en en wij zaten in rijtuig 11821. We hadden een ruime 20 minuten voor de overstap op de 5558, de L-trein naar Jemelle, die ons stipt om 9.18 in Melreux-Hotton bracht. Het was even genieten van dit klassieke stel 160, en mijmeren bij het stelselmatige verdwijnen van de roodfluwelen eersteklasafdelingen.
We hadden er een lange, mooie én geoorloofde omweg via Liège op zitten, want de kortste verbinding loopt wel degelijk via Marloie. Maar als het sneller kan langs een omweg mag het dus. De generatie treinbegeleiders met voldoende geografische kennis om zelfs maar te vermoeden dat er iets niet helemaal klopt met je reisweg is tegenwoordig trouwens op een hand te tellen.

In Marloie namen we de bus van lijn 13 (richting La Roche) tot Hampteau (9.40 - 9.47). Bus 4159 van stelplaats Marloie verzorgde de korte rit; in Hampteau sloten we aan op GR 57, een van de oudste langeafstandswandelpaden van het land. Dat zie je er trouwens ook wel wat aan, want de veel wegen zijn geasfalteerd, en kan je dit in dit geval ook verklaren als een bewuste keuze: het is kiezen tussen schitterende panorama's of eerder saaie bostrajecten, en dan is de keuze verdedigbaar. We stapten tot Marcourt, amper 12 km verder, maar je moet zo'n GR nu eenmaal opsplitsen in functie van het beschikbare openbaar vervoer, en dat is in deze streken niet altijd even prominent aanwezig.

In Marcourt namen we om 13:50 de bus terug naar Melreux. (De 4811, ook van Marloie, dé stelplaats in deze buurt.) Ik vroeg de chauffeur of hij niet toevallig doorreed op lijn 11/2 naar Marloie. Dat bleek zo te zijn, en we konden dus de rit in één stuk afleggen. Wel vroeg de chauffeur waarom ik 5 zones ingetikt had, want 4 bleek genoeg te zijn. Nochtans had ik me voordien geïnformeerd op de site van de TEC... Wie heeft de fout gemaakt?
Aan het station van Melreux-Hotton veranderde hij de lijnfilm dan ook van 13 naar 11/2. De aankomst in Melreux-Hotton was voorzien om 14:05; op dat ogenblik is daar geen geschikte aansluiting met de treinen, en dat was de reden waarom we de bus verkozen boven de trein. Dat bleek een serieuze misrekening te zijn: de schitterende overstap van 5 minuten in Marloie werd er uiteindelijk een van 57, want de bus maakte 8 minuten vertraging en volgens de Wet van Murphy vertrekt de trein dan wel op tijd. Het lijkt erop dat de TEC-Namur-Luxembourg zowat overal onrealistische dienstregelingen heeft uitgedokterd (zie ook 2 dagen voordien), want eerlijk gezegd: noch de bezetting, noch de verkeersdrukte kunnen een dergelijke vertraging verantwoorden, en aan de chauffeur lag het ook niet.
Een uur wachten dus, op de 2136, die uit 3 ms96 bestaat: wij stappen in het eerste (519) en buiten wat problemen in Ciney wordt het een zorgeloze rit, al heb ik al snel door dat de treinen uit Brussel met aanzienlijke vertraging rijden. Later zou blijken dat allerlei problemen (o.m. op lijn 124) de spits in de war sturen.
We stappen over in Brussel-Noord op de CR 3038 naar Geraardsbergen. In het geharrewar bij het instappen voelt mijn vrouw nog dat er aan haar rugzakje geprutst wordt. Gelukkig is ze erg alert: ze draait zich om en staat oog in oog met een van de allernieuwste Belgen, die ook nog het lef heeft om sorry te zeggen. Die heeft de rugzak open gekregen, maar is blijkbaar verrast door de snelle reactie van mijn vrouw. Ik had de dag voordien nog net over de radio gehoord dat de grootste vijand van de dief de tijd is, en blijkbaar was die gouden regel hier efficiënt toegepast.
Dat de spits niet echt goed loopt merk je aan de loop van deze CR (o.a. ms 757): hij vertrekt met 6 minuten vertraging in Brussel-Noord en bereikt met 11 minuten vertraging Halle. Dat is 71 minuten later dan uitgerekend, maar het grootste deel van deze vertraging is niet te wijten aan de NMBS, maar aan de TEC-NL. Wij hadden natuurlijk ook zeker kunnen spelen en de terugreis uit Melreux met de trein hebben gemaakt. Maar 37 minuten wachten in Melreux was net iets van het goede te veel. Alleen waren we dan wel een half uur vroeger thuis geweest. Met een nieuwe wandeling 's anderendaags voor de boeg is dat belangrijk, maar het valt allemaal nog goed mee.

12-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 10 juli wilden we in Frahan een wandeling maken uit het erg mooi uitgegeven boek "Wandelen door de mooiste landschappen van België", uitgegeven door Lannoo en geschreven door Gunter Hauspie en Daniël Leroy.

Nu is Frahan - zoals zo vele Waalse dorpjes - eigenlijk niet bereikbaar met het openbaar vervoer. Alleen op schooldagen is er een rudimentaire bediening, die uiteraard helemaal is toegespitst op het af- en aanvoeren van leerlingen. Er moest dus een andere oplossing gezocht worden: gelukkig had ik al wat ervaring met uitstappen in deze erg mooie streek, en wist ik dat Alle-sur-Semois zowat het best bereikbare dorp uit de streek was, en ook dan moet je je niet te veel voorstellen van de bediening. Schaduwzijde is dan natuurlijk een lange aanloop voor je aan de eigenlijke wandeling bezig bent, maar tenslotte is wat extra stappen meestal geen probleem. Vanop Rochehaut heb je een prachtig uitzicht op dit geklasseerde dorpszicht, en voor wandelaars spreken de bekende Crêtes de Frahan tot de verbeelding: lopen op een smalle richel met links en rechts de Semois in de diepte. Eigenaardig genoeg hadden de auteurs van de wandeling andere plannen, maar het resultaat mocht er ook zijn.

Het is niet altijd duidelijk wat nu het mooist is: Frahan vanaf Rochehaut, of Rochehaut helemaal in de hoogte vanuit Frahan. je krijgt ze in deze wandeling allebei geserveerd. Helemaal op het einde passeer je ook nog een droogschuur voor tabak, en half juli staat die stevige plant ongeveer half volgroeid aan de overzijde van het stoffige wegje. In 5 minuten kom je zowat alles te weten wat je als leek wil weten over de teelt en de verwerking van tabak. Spijtig dat het plantje zo giftig is...

Alle kun je in de voormiddag bereiken met lijn 9 en met lijn 45/2, de eerste uit Beauraing, de tweede uit Libramont. Let wel, het gaat telkens om één rit. Voor ons kwam die uit Beauraing wat beter uit, omdat we dan wat rustiger konden stappen. We deden het als volgt:

Om 6.43 namen we in Halle de IR naar Leuven. De eersteklasafdeling van ms 359 zat nog behoorlijk vol, maar de ervaring leert me dat het aantal reizigers in eerste klasse meestal pas begin augustus begint af te nemen. De trein komt op deze eerste dag van de RCV-periode (rijdt/roule congés/vakantie) - met dus wat minder P-treinen - perfect op tijd in Brussel-Zuid aan. Daar stappen we over op de 2407 naar Liers/Dinant, weer breaks, maar op dit vroege, relatief frisse uur is dat niet erg. Het laatste van de 3 stellen (ms 324) rijdt naar Dinant. De reis verloopt zonder veel problemen. De treinwachter roept in Namur nog even om dat we ons in trein 2507 naar Dinant bevinden, want na de splitsing wordt het treingedeelte naar Dinant inderdaad 2507. Dinant wordt gehaald met twee minuten vertraging, maar dat brengt de aansluiting naar Libramont op geen enkel moment in gevaar. Om 8:51 vertrekt L 6058 (mw 4126). In Anseremme stappen de eerste vroege kayakkers in. Enkele lange vertragingszones zorgen voor 2 minuten vertraging. Ik zei al dat lijn 9 vertrok uit Beauraing, maar dat betekent niet dat we daar ook overstappen. Bij de TEC-Luxemburg vertikt men het nu al jaren om deze evidente aansluiting ook op papier mogelijk te maken, en ik neem geen enkel risico. Ik weet dat de meeste chauffeurs wel enkele minuten wachten op de trein, die aankomt om 9.15, maar je weet nooit: officieel vertrekt de bus om 9:16. Gelukkig is er Gedinne: de trein doet het allemaal wat sneller dan de bus, en zo groeit de aansluitingstijd tot 8 minuten. Dat is alvast wat betrouwbaarder, en dus rijden we door tot Gedinne, waar we overstappen op lijn 9, met ab 4.820 van stelplaats Alle, in feite een terugrit van de enige ochtendrit tussen Alle en Beauraing. We bereiken Alle na een rit van meer dan een uur door de onwaarschijnlijkste Ardense dorpen, maar mij zul je daar niet over horen klagen.
's Avonds keren we terug langs Libramont. De enige namiddagrit op lijn 45/2 vertrekt aan de stelplaats om 16:49. We zouden de bus wel in het dorp kunnen nemen, maar het is zo veel interessanter om nog even tot aan de oude stelplaats te wandelen, dat symbool van enkele decennia buurtspoorwegglorie. De bussen van de TEC staan er broederlijk naast de interventiewagens van de brandweer. Tot mijn verbazing komt een Mercedes Sprinter (ab4270) voorrijden, een veredelde en net wat grotere versie van de belbussen van De Lijn. Achteraf blijkt dat het comfort nog meevalt, al moet de chauffeur er een hels tempo op nahouden om de dienstregeling te volgen: ik heb de TEC-Luxemburg er verleden jaar al eens op gewezen dat dit eigenlijk ondoenbaar is, vooral als je weet dat de aansluitingtijden in Bertrix en Libramont ook erg krap zijn. Hun reactie verleden jaar was dat er in 2007 een totaal nieuwe bediening komt. In de tussentijd moeten de reizigers er dus maar rekening mee houden dat aansluitingen met de regelmaat van een klok (!) in het water kunnen vallen.
Ook vandaag ziet het er niet goed uit. Een toerist die naar Bertrix wil heeft te weinig op zijn kaart staan en kostbare minuten gaan verloren om een biljet met het verschil en een nieuwe kaart aan te maken. Bij De Lijn gaat er nauwelijks tijd verloren als men een negatief saldo op een nieuwe kaart in rekening brengt, bij de TEC is dat blijkbaar niet mogelijk, ook al gebruikt men dezelfde apparatuur. We hebben nog net 1 minuut in Bertrix, maar gelukkig houdt het stationspersoneel een oogje in het zeil, en wordt de TBG verwittigd dat hij nog niet mag "draaien". De slechte organisatie van de TEC mondt uiteindelijk uit in 2 minuten vertraging voor de 6066 (alweer mw 4126) naar Libramont. Waarom ben je dan niet in de bus blijven zitten tot Libramont, zul je vragen. Omdat de dienstregeling van de bus tussen Bertrix en Libramont zo mogelijk nog krapper is, en inderdaad, we zien de bus aankomen om 18:15. Met een IC die vertrekt om 18:16 kun je het dan wel vergeten. We halen het, dankzij de goede wil van het personeel in Bertrix, terwijl het zo eenvoudig zou kunnen zijn de bus 10 minuten vroeger te laten vertrekken in Alle, of de dienstregeling wat ruimer te maken. De IC naar Brussel-Zuid bestaat uit 2 ms 96, we stappen in het eerste (520), waarvan de eersteklasafdeling niet - zoals meestal, en zoals vermoedelijk voorzien - vooraan hangt. Nu hangen de 2 eersteklafdelingen tegen elkaar geplakt, en dat is niet echt handig, voor niemand. Het wordt een rustige en stipte rit, zodat we in Brussel-Noord de CR naar Geraardsbergen (3041 - 2 gemoderniseerde stelletjes) halen om 20:19. We zitten in ms 735, en bereiken Halle stipt op tijd om 20:40. Het einde van een OV-expeditie zoals alleen fanatici ze aandurven en aankunnen, maar ook van een dag met veel zuurstof (en ozon?) uit onze mooie Ardennen.

10-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was al een tijdje geleden maar zaterdag 8 juli trokken we er opnieuw op uit, en
dat ging meteen naar de Gaume, een reis die tegenwoordig langer duurt dan
een naar Parijs of zelfs Londen. Doel van de reis was Châtillon , waar we
zouden wandelen over de bewegwijzerde paden 17 en 18. Bepaalde delen van de
wandeling waren ronduit mooi, maar de ontwerpers van de paden hebben zich af
en toe wat te veel laten leiden door de gebetonneerde oude trambedding van
de lijn Arlon - Ethe. Voor wandelaars kan zo iets wel even, maar al te lang
mag zo iets niet duren, want betonnen linten gaan snel vervelen. Hoogtepunt van de 2 lussen is ongetwijfeld de "Ermitage de Wachet" waar eeuwenlang gebeden werd voor ons aller zielenheil. De Gaume is natuurlijk een prachtige streek, al zijn heel wat wegen in de loop van de tijden geasfalteerd geraakt. Maar de bossen mogen er altijd zijn, de niveauverschillen kunnen verrassend en de uitzichten verbluffend zijn.
Ik heb de wandelingen georrud uit "Lopen, rijden, fietsen, draven , wandelen in het hartje van het Gaumeland", dat al enkele jaren oud is en waarschijnlijk niet meer te verkrijgen. De wandeling 18 liep trouwens helemaal anders dan ik het boekje beschreven.


We namen in Halle om 9:01 de IR naar Brussel-Noord tot Brussel-Zuid waar we om 9:18 arriveerden, één minuut later dan voorzien. Tussen Ruisbroek en Vorst-Zuid moesten we voor een keer niet wachten op een Thalys of TGV en dus verliep de rit vrij moeiteloos. Stel van dienst was de 810, het stel met de steriliseerbokaalglazen.
In Brussel-Zuid stond de IC naar Luxemburg al te wachten. We namen gewoontegetrouw plaats in het laatste stel (ms 507). Behalve wat
luidruchtige allochtonen tussen Brussel-Luxemburg en - naar ik schat - La Hulpe, het moment waarop de Security optrad, verliep de rit rustig. Als ik zeg dat het allochtonen waren, zullen sommigen me van racisme verdenken, doe ik het niet, dan doe ik de waarheid geweld aan; er klonk zelfs Arabisch geïnspireerde muziek door het rijtuig. In wat voor maatschappij leven we toch als zowat elk pretpark of domein (Huizingen, De Ster in Sint-Niklaas, Walibi, Wégimont...) voor problemen zorgt, en alleen strak toezicht de toestand enigszins onder controle kan houden?
In de Gaume heerste gelukkig de gewone rust: ab 4716 (ex NMVB 2503 - een Van Hool A600 van de eerste lichting) van stelplaats Aarlen bracht ons probleemloos naar Châtillon, met de bron van de Ton, en de restanten van de hoogovens van destijds. De dienstregeling: Arlon Station 12:27 - Châtillon (Cercle Saint-Pierre) 12:50.

Voor de terugrit hadden we een andere bus van dezelfde familie: ab 4713 (ex NMVB 2500 - opnieuw van Arlon) om 16:18. We kwamen stipt aan in Arlon om 16:31. Tot mijn verbazing stond de IC naar Brussel al te wachten op perron 2: de CFL-loc 3007 met 5 M6-rijtuigen. Pas achteraf zou ik vernemen hoeveel geluk we vandaag gehad hadden: een bovenleidingsbreuk tussen Jemelle en Libramont, en voor ons toch geen enkele hinder: dat is bijna niet te geloven. Uit Luxemburg kwamen twee ms 96 die blijkbaar de IC tussen Arlon en Luxemburg en terug vervangen hadden. We zaten in rijtuig 61030, vlak achter de loc, meteen een goede positie om het zwoegen van de 3007 (verre van constant op deze lijn van stijgen en dalen) te horen. Een meisje van een jaar of 12 zat naar een walkman te luisteren, die je in de hele bovenverdieping van de dubbeldekker kon horen: oervervelend en binnenkort draaien we met zijn allen op voor heer beschadigde oortjes. We bereikten Brussel-Noord precies op tijd om 19:15, en moesten alleen nog even in ms 802 met de IR naar Binche (19:34 - 19:59). Deze keer moesten we wel wachten in Vorst op een Thalys in vertraging (mogelijk als gevolg van een ongeval in Nederland, waardoor ook de Beneluxtreinen beperkt waren tot Roosendaal?) en dat leverde 2 minuten vertraging bij aankomst in Halle op. Maar wie maalt daar om?

08-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!