Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juli 2006
Op 10 juli wilden we in Frahan een wandeling maken uit het erg mooi uitgegeven boek "Wandelen door de mooiste landschappen van België", uitgegeven door Lannoo en geschreven door Gunter Hauspie en Daniël Leroy.

Nu is Frahan - zoals zo vele Waalse dorpjes - eigenlijk niet bereikbaar met het openbaar vervoer. Alleen op schooldagen is er een rudimentaire bediening, die uiteraard helemaal is toegespitst op het af- en aanvoeren van leerlingen. Er moest dus een andere oplossing gezocht worden: gelukkig had ik al wat ervaring met uitstappen in deze erg mooie streek, en wist ik dat Alle-sur-Semois zowat het best bereikbare dorp uit de streek was, en ook dan moet je je niet te veel voorstellen van de bediening. Schaduwzijde is dan natuurlijk een lange aanloop voor je aan de eigenlijke wandeling bezig bent, maar tenslotte is wat extra stappen meestal geen probleem. Vanop Rochehaut heb je een prachtig uitzicht op dit geklasseerde dorpszicht, en voor wandelaars spreken de bekende Crêtes de Frahan tot de verbeelding: lopen op een smalle richel met links en rechts de Semois in de diepte. Eigenaardig genoeg hadden de auteurs van de wandeling andere plannen, maar het resultaat mocht er ook zijn.

Het is niet altijd duidelijk wat nu het mooist is: Frahan vanaf Rochehaut, of Rochehaut helemaal in de hoogte vanuit Frahan. je krijgt ze in deze wandeling allebei geserveerd. Helemaal op het einde passeer je ook nog een droogschuur voor tabak, en half juli staat die stevige plant ongeveer half volgroeid aan de overzijde van het stoffige wegje. In 5 minuten kom je zowat alles te weten wat je als leek wil weten over de teelt en de verwerking van tabak. Spijtig dat het plantje zo giftig is...

Alle kun je in de voormiddag bereiken met lijn 9 en met lijn 45/2, de eerste uit Beauraing, de tweede uit Libramont. Let wel, het gaat telkens om één rit. Voor ons kwam die uit Beauraing wat beter uit, omdat we dan wat rustiger konden stappen. We deden het als volgt:

Om 6.43 namen we in Halle de IR naar Leuven. De eersteklasafdeling van ms 359 zat nog behoorlijk vol, maar de ervaring leert me dat het aantal reizigers in eerste klasse meestal pas begin augustus begint af te nemen. De trein komt op deze eerste dag van de RCV-periode (rijdt/roule congés/vakantie) - met dus wat minder P-treinen - perfect op tijd in Brussel-Zuid aan. Daar stappen we over op de 2407 naar Liers/Dinant, weer breaks, maar op dit vroege, relatief frisse uur is dat niet erg. Het laatste van de 3 stellen (ms 324) rijdt naar Dinant. De reis verloopt zonder veel problemen. De treinwachter roept in Namur nog even om dat we ons in trein 2507 naar Dinant bevinden, want na de splitsing wordt het treingedeelte naar Dinant inderdaad 2507. Dinant wordt gehaald met twee minuten vertraging, maar dat brengt de aansluiting naar Libramont op geen enkel moment in gevaar. Om 8:51 vertrekt L 6058 (mw 4126). In Anseremme stappen de eerste vroege kayakkers in. Enkele lange vertragingszones zorgen voor 2 minuten vertraging. Ik zei al dat lijn 9 vertrok uit Beauraing, maar dat betekent niet dat we daar ook overstappen. Bij de TEC-Luxemburg vertikt men het nu al jaren om deze evidente aansluiting ook op papier mogelijk te maken, en ik neem geen enkel risico. Ik weet dat de meeste chauffeurs wel enkele minuten wachten op de trein, die aankomt om 9.15, maar je weet nooit: officieel vertrekt de bus om 9:16. Gelukkig is er Gedinne: de trein doet het allemaal wat sneller dan de bus, en zo groeit de aansluitingstijd tot 8 minuten. Dat is alvast wat betrouwbaarder, en dus rijden we door tot Gedinne, waar we overstappen op lijn 9, met ab 4.820 van stelplaats Alle, in feite een terugrit van de enige ochtendrit tussen Alle en Beauraing. We bereiken Alle na een rit van meer dan een uur door de onwaarschijnlijkste Ardense dorpen, maar mij zul je daar niet over horen klagen.
's Avonds keren we terug langs Libramont. De enige namiddagrit op lijn 45/2 vertrekt aan de stelplaats om 16:49. We zouden de bus wel in het dorp kunnen nemen, maar het is zo veel interessanter om nog even tot aan de oude stelplaats te wandelen, dat symbool van enkele decennia buurtspoorwegglorie. De bussen van de TEC staan er broederlijk naast de interventiewagens van de brandweer. Tot mijn verbazing komt een Mercedes Sprinter (ab4270) voorrijden, een veredelde en net wat grotere versie van de belbussen van De Lijn. Achteraf blijkt dat het comfort nog meevalt, al moet de chauffeur er een hels tempo op nahouden om de dienstregeling te volgen: ik heb de TEC-Luxemburg er verleden jaar al eens op gewezen dat dit eigenlijk ondoenbaar is, vooral als je weet dat de aansluitingtijden in Bertrix en Libramont ook erg krap zijn. Hun reactie verleden jaar was dat er in 2007 een totaal nieuwe bediening komt. In de tussentijd moeten de reizigers er dus maar rekening mee houden dat aansluitingen met de regelmaat van een klok (!) in het water kunnen vallen.
Ook vandaag ziet het er niet goed uit. Een toerist die naar Bertrix wil heeft te weinig op zijn kaart staan en kostbare minuten gaan verloren om een biljet met het verschil en een nieuwe kaart aan te maken. Bij De Lijn gaat er nauwelijks tijd verloren als men een negatief saldo op een nieuwe kaart in rekening brengt, bij de TEC is dat blijkbaar niet mogelijk, ook al gebruikt men dezelfde apparatuur. We hebben nog net 1 minuut in Bertrix, maar gelukkig houdt het stationspersoneel een oogje in het zeil, en wordt de TBG verwittigd dat hij nog niet mag "draaien". De slechte organisatie van de TEC mondt uiteindelijk uit in 2 minuten vertraging voor de 6066 (alweer mw 4126) naar Libramont. Waarom ben je dan niet in de bus blijven zitten tot Libramont, zul je vragen. Omdat de dienstregeling van de bus tussen Bertrix en Libramont zo mogelijk nog krapper is, en inderdaad, we zien de bus aankomen om 18:15. Met een IC die vertrekt om 18:16 kun je het dan wel vergeten. We halen het, dankzij de goede wil van het personeel in Bertrix, terwijl het zo eenvoudig zou kunnen zijn de bus 10 minuten vroeger te laten vertrekken in Alle, of de dienstregeling wat ruimer te maken. De IC naar Brussel-Zuid bestaat uit 2 ms 96, we stappen in het eerste (520), waarvan de eersteklasafdeling niet - zoals meestal, en zoals vermoedelijk voorzien - vooraan hangt. Nu hangen de 2 eersteklafdelingen tegen elkaar geplakt, en dat is niet echt handig, voor niemand. Het wordt een rustige en stipte rit, zodat we in Brussel-Noord de CR naar Geraardsbergen (3041 - 2 gemoderniseerde stelletjes) halen om 20:19. We zitten in ms 735, en bereiken Halle stipt op tijd om 20:40. Het einde van een OV-expeditie zoals alleen fanatici ze aandurven en aankunnen, maar ook van een dag met veel zuurstof (en ozon?) uit onze mooie Ardennen.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!