NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
11-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juni 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Vandaag stond HACOWA 85 op het programma. HACOWA - de naam - stamt van het einde van de jaren 80, toen alle scholen de gewoonte aannamen om zich met een vlot lopende afkorting aan te melden. HACO stond voor Halle, College, en voeg daar de WA van wandelen aan toe en je hebt Hacowa. Vandaag gingen we dus de 85ste keer op uitstap, onder mijn deskundige leiding, hm...
We stapten net geen 20 km in de toch wel stevig stokende zon, en dat voor een groot deel tussen de akkers van het Brabants Leemplateau, tussen Hamme-Mille en Overijse. Vooral na de middag was het eigenlijk te warm om echt te genieten van de wandeling, maar toch kreeg ik achteraf te horen dat het een van de mooiste van de hele reeks was. Dijle, Laan en IJse stonden daar borg voor in een tocht die ons van Hamme-Mille naar Overijse bracht via Pécrot (we stapten voorbij de beruchte plek), Sint-Agatha-Rode en Terlanen.
Deze tocht zal ook in de annalen geboekt blijven staan als de uitstap waar we van de diensten van  de 4 Belgische vervoersbedrijven gebruik maakten, en 5 verschillende soorten biljetten gebruikten. Ik slaak dan ook een zucht van verlichting omdat alles goed afgelopen is.
We vertrokken om 8:01 met de IR naar Brussel-Noord (3907 - ms 805), die er op deze rustige zondagochtend toch in slaagde 6 minuten vertraging op te lopen. Met 11 minuten overstaptijd gaat de alarmbel al even rinkelen. Die vertraging liepen we deels op in Ruisbroek, waar we zoals meestal een Thalys moesten voorlaten, omdat de HSL nu eenmaal nog niet doorgetrokken is tot Brussel-Zuid, al wordt er noest aan gewerkt.
In Brussel-Noord namen we om 8:37 IC 1507 (3 ms96 - wij zaten in 528) naar Luik/Genk tot Leuven. Van rode reserveringsstickers geen sprake, noch werd omgeroepen waar onze gereserveerde plaatsen precies te vinden waren. Voor een dienst die zelf het bijna onmogelijke vraagt van de groepsleider om de vlotte organisatie van de groepsreis mogelijk te maken, zou je verwachten dat ze zelf ook volledige producten afleveren. Mijn eerste zorg was echter dat deze trein op tijd in Leuven arriveerde, want daar moesten we een overstap naar TEC-lijn 18 waarmaken; de overstaptijd bedroeg dan wel 9 minuten, maar de volgende bus gaat pas na de middag op zondag. Maar alles loopt vlot, en om 9:09 stappen we in bus 6.521 (Jonckheere 041-II, van stelplaats Jodoigne). Voor het eerst in vele jaren krijg ik een echt groepsbiljet van de chauffeur afgeleverd, want meestal krijg je een biljetje met de nietszeggende hoofding "complémént". Met een minuutje vertraging arriveren we in Hamme-Mille, waar een mooi busstation is uitgebouwd, al bestaat de wachtaccommodatie uit gewone schuilhuisjes. De plassen die hier enkele jaren geleden bus en mens teisterden, behoren nu tot het verleden. Op deze plek kwamen vroeger trams samen uit Leuven, Brussel, en Jodoigne: een heilige plek voor OV-liefhebbers dus.
En dan maalden we er dus bijna 20 kilometer door...
In Overijse was het kermis, maar gelukkig had die voor een keer geen invloed op de loop van de bussen, zodat we probleemloos onze bus konden nemen aan de stelplaats. We namen lijn 349 Ottenburg - Etterbeek), bus 3922 van stelplaats Overijse, een Jonckheere Transit 2000. Ik had 2 lijnkaarten met vermindering gekocht (die vervangen nl. het groepsbiljet), maar had nog 4.90 EURO te weinig. Gelukkig kan de chauffeur blijkbaar voor dat bedrag een nieuwe kaart aanmaken, zodat je aan voorverkooptarief kunt blijven reizen. Er komt een nieuwe chauffeur en het obligate babbeltje kost ons zes minuten vertraging, genoeg om onze totale rittijd uiteindelijk met 25 minuten te verlengen. Ik leg uit: als de bus in Overijse op tijd vertrokken was, dan hadden we in Hermann-Debroux een vroegere metro kunnen nemen, en in Brussel-centraal een vroegere trein naar Halle. Maar kom, het is zondag voor iedereen, en bovendien verlammend warm.
In Hermann-Debroux nemen we rijtuig 211 van een drieledig metrostel dat ons na een vlotte rit van 14 minuten in hartje Brussel afzet, waar we om 17:38 in de IR naar Binche stappen. Voor de terugrit hebben we een tienrittenkaart van de MIVB en Keycards van de NMBS gebruikt. Waarom geen groepsreis, zul je vragen? Omdat ik door al dat overstappen onmogelijk kon aanduiden met welke trein we de terugreis zouden afleggen, een het groepsbiljet is alleen maar geldig op de aangewezen treinen.
De IR werd gereden met ms 815. Toen we instapten kwamen de hitte en de onthutsend sterke geur van het toilet ons tegemoet. De geur was zowaar tot in het reizigerscoupé doorgedrongen en zou ons tot in Halle blijven vergezellen. Om klokslag 6 kwamen we moe en uitgezweet, maar tevreden terug.
Foto's van deze wandeling te vinden op: http://wandelingenelgi.fotopic.net/c989842.html

11-06-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
07-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 juni 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Gisteren wilden mijn vrouw en ik nog even een wandeling verkennen die ik op 16 augustus zal leiden voor een groep van een 20-tal getrouwen. Het moest iets worden als Mariembourg - Treignes, en ik wist dat ik terug zou kunnen vallen op 2 stukken GR; ik moest alleen proberen om een verbindinsgtracé te vinden tussen Mariembourg en Fagnolle, maar het werd uiteindelijk tussen Mariembourg en Dourbes, waar we aansloten op GR 12 (Amsterdam - Parijs) tot Olloy, waar we dan weer over de GR125 gingen stappen tot Treignes. Het zal een schitterende tocht worden, de 86ste bloem al aan een kroon die teruggaat tot 1980, toen ik voor het eerst met enkele collega's een wandeling organiseerde.
We vertrokken in Halle om 8:51 met de 3929 naar Binche (ms 841). De trein had 6 minuten vertraging, die toen we in La Louvière-Centre aankwamen al opgelopen was tot 8 minuten. Mogelijk had een van de twee vierledige stellen problemen, maar ongetwijfeld was de treinbegeleider ook van het slome type, want die stond pas op het perron op het ogenblik dat de "reizigersbeweging" al lang afgehandeld was. Als dat gebeurt in Tubize, Braine-le-Comte en Ecaussinnes heb je natuurlijk al snel een minuut of twee extra vertraging. Niet dat het zo dramatisch was, want eigenlijk hadden we zowel in La Louvière-Centre als in la Louvière-Sud aansluitende treinen (L 4479 en de IC naar Herstal) die ons op tijd in Charleroi-Sud konden brengen voor de aansluiting naar Couvin. Uit ervaring wist ik dat de L-trein in La Louvière-Centre wel wachtte op aansluiting, maar dan vertrok voor de IR naar Binche. Dat gebeurde ook vandaag. Voor ik opstapte maakte ik er eerst nog een onderstationschef opmerkzaam op dat er witte lichten brandden achteraan de trein, en enige tijd later zag ik de treinbegeleider naar achter gaan om dat kleine euvel te herstellen. Ms 209 vertrok met 3 minuten vertraging en kwam uiteindelijk met 4 minuten vertraging aan in Charleroi-Sud, omdat de trein even opgehouden werd bij het binnenrijden. Mw 4102 stond al klaar, maar moest uiteindelijk ook nog wachten op aansluiting van IC 908, ons alternatief in La Louvière-Sud, mochten we de L-trein gemist hebben. We bereikten Mariembourg toch nog op tijd.
Tussen Mariembourg en Treignes volgden we op afstand de oude lijn 132 via Dourbes, Olloy en Vierves; stuk voor stuk typische en aangename dorpjes. In Olloy maakten we een afspraak voor de picknick op 16 augustus, en dat is nodig want in Wallonië draait de economie zo goed dat het niet zelden gebeurt dat je met je groep doorgestuurd wordt. "Chez Raoul"  schenkt alvast lekker bier, en als we met niet te veel zijn mogen we zo midweeks wel binnen met een twintigtal mensen.
We bereikten Treignes net te laat om ook nog even het spoorwegmuseum te bezoeken, maar dat doen we zeker nog eens een andere keer. Treignes lijkt trouwens een dorp van musea te zijn.
Om 17:38 namen we de bus van lijn 60/2 naar Couvin. De bus had nummer 4.129, een Jonckheere S2000T, proper en met een vriendelijke chauffeur, die we  over het hele traject als onze privé-chauffeur mochten beschouwen. Hij zette ons stipt om 18:05 af aan het station van Couvin, twee minuten te laat om de IR van 18:03 te nemen. Als ik blind zou vertrouwen op de elektronische planners zou ik ervan uitgegaan zijn dat we een uur moesten wachten op de volgende verbinding, maar gelukkig kan ik vrij goed overweg met het spoorboekje. Om 18:23 namen we dan ook P 8715 (mw4120), die na een superlange rit (wachten in Mariembourg, Philippeville en Walcourt) ten slotte in Charleroi-Sud aankwam om 19:32, krek zoals voorzien. Twee minuten blijkt genoeg te zijn om de IR naar Essen te halen (IR 3318 - ms 812). In Brussel-Zuid is er een mooie overstap naar de CR naar Geraardsbergen, zodat we uiteindelijk om 20:40 met ms 612 in Halle aankomen, 29' vroeger dan de elektronische planners ons durfden beloven. Leve het papieren spoorboekje.
Nog dit: op de 3318 voelden we ons superveilig, want naast de vrouwelijke treinchef (Diane), waren er ook nog twee leden van een bijzondere controlebrigade, en tussen Nivelles en Braine-l'Alleud reden er ook nog twee B-Securitymensen mee. Ik kon nog horen hoe op deze trein die nauwelijks voor een kwart vol zat, toch 3 zwartrijders betrapt werden. Ze zullen het nooit leren.

07-06-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • gum/gom (overweg13)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • Nagelen/Hagelen (Roy)
        op 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • 5336 (Opdetrein)
        op ttb map 47 (deel 2)
  • Inhoud blog
  • 15 januari 2019 - Strombeek-Bever
  • ttb map 47 (deel 1)
  • ttb map 47 (deel 2)
  • ttb map 47 (deel 3)
  • ttb map 46 (deel 1)

    Archief per maand
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!