Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
07-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 juni 2006

Gisteren wilden mijn vrouw en ik nog even een wandeling verkennen die ik op 16 augustus zal leiden voor een groep van een 20-tal getrouwen. Het moest iets worden als Mariembourg - Treignes, en ik wist dat ik terug zou kunnen vallen op 2 stukken GR; ik moest alleen proberen om een verbindinsgtracé te vinden tussen Mariembourg en Fagnolle, maar het werd uiteindelijk tussen Mariembourg en Dourbes, waar we aansloten op GR 12 (Amsterdam - Parijs) tot Olloy, waar we dan weer over de GR125 gingen stappen tot Treignes. Het zal een schitterende tocht worden, de 86ste bloem al aan een kroon die teruggaat tot 1980, toen ik voor het eerst met enkele collega's een wandeling organiseerde.
We vertrokken in Halle om 8:51 met de 3929 naar Binche (ms 841). De trein had 6 minuten vertraging, die toen we in La Louvière-Centre aankwamen al opgelopen was tot 8 minuten. Mogelijk had een van de twee vierledige stellen problemen, maar ongetwijfeld was de treinbegeleider ook van het slome type, want die stond pas op het perron op het ogenblik dat de "reizigersbeweging" al lang afgehandeld was. Als dat gebeurt in Tubize, Braine-le-Comte en Ecaussinnes heb je natuurlijk al snel een minuut of twee extra vertraging. Niet dat het zo dramatisch was, want eigenlijk hadden we zowel in La Louvière-Centre als in la Louvière-Sud aansluitende treinen (L 4479 en de IC naar Herstal) die ons op tijd in Charleroi-Sud konden brengen voor de aansluiting naar Couvin. Uit ervaring wist ik dat de L-trein in La Louvière-Centre wel wachtte op aansluiting, maar dan vertrok voor de IR naar Binche. Dat gebeurde ook vandaag. Voor ik opstapte maakte ik er eerst nog een onderstationschef opmerkzaam op dat er witte lichten brandden achteraan de trein, en enige tijd later zag ik de treinbegeleider naar achter gaan om dat kleine euvel te herstellen. Ms 209 vertrok met 3 minuten vertraging en kwam uiteindelijk met 4 minuten vertraging aan in Charleroi-Sud, omdat de trein even opgehouden werd bij het binnenrijden. Mw 4102 stond al klaar, maar moest uiteindelijk ook nog wachten op aansluiting van IC 908, ons alternatief in La Louvière-Sud, mochten we de L-trein gemist hebben. We bereikten Mariembourg toch nog op tijd.
Tussen Mariembourg en Treignes volgden we op afstand de oude lijn 132 via Dourbes, Olloy en Vierves; stuk voor stuk typische en aangename dorpjes. In Olloy maakten we een afspraak voor de picknick op 16 augustus, en dat is nodig want in Wallonië draait de economie zo goed dat het niet zelden gebeurt dat je met je groep doorgestuurd wordt. "Chez Raoul"  schenkt alvast lekker bier, en als we met niet te veel zijn mogen we zo midweeks wel binnen met een twintigtal mensen.
We bereikten Treignes net te laat om ook nog even het spoorwegmuseum te bezoeken, maar dat doen we zeker nog eens een andere keer. Treignes lijkt trouwens een dorp van musea te zijn.
Om 17:38 namen we de bus van lijn 60/2 naar Couvin. De bus had nummer 4.129, een Jonckheere S2000T, proper en met een vriendelijke chauffeur, die we  over het hele traject als onze privé-chauffeur mochten beschouwen. Hij zette ons stipt om 18:05 af aan het station van Couvin, twee minuten te laat om de IR van 18:03 te nemen. Als ik blind zou vertrouwen op de elektronische planners zou ik ervan uitgegaan zijn dat we een uur moesten wachten op de volgende verbinding, maar gelukkig kan ik vrij goed overweg met het spoorboekje. Om 18:23 namen we dan ook P 8715 (mw4120), die na een superlange rit (wachten in Mariembourg, Philippeville en Walcourt) ten slotte in Charleroi-Sud aankwam om 19:32, krek zoals voorzien. Twee minuten blijkt genoeg te zijn om de IR naar Essen te halen (IR 3318 - ms 812). In Brussel-Zuid is er een mooie overstap naar de CR naar Geraardsbergen, zodat we uiteindelijk om 20:40 met ms 612 in Halle aankomen, 29' vroeger dan de elektronische planners ons durfden beloven. Leve het papieren spoorboekje.
Nog dit: op de 3318 voelden we ons superveilig, want naast de vrouwelijke treinchef (Diane), waren er ook nog twee leden van een bijzondere controlebrigade, en tussen Nivelles en Braine-l'Alleud reden er ook nog twee B-Securitymensen mee. Ik kon nog horen hoe op deze trein die nauwelijks voor een kwart vol zat, toch 3 zwartrijders betrapt werden. Ze zullen het nooit leren.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!