Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
29-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 augustus 2012 Grune

Vroeger zouden we er wat melancholisch  bij hebben gelopen, want dit zou dan ongetwijfeld de laatste wandeling van de zomervakantie geweest zijn. Maar de voorbije jaren is dat alvast een zorg minder. Overigens lees ik in de krant dat Standaardnederlands in het onderwijs echt niet meer hoeft, meer, dat het een reden zou kunnen zijn waarom leerlingen het niet altijd gemakkelijk hebben om te volgen. Wat ben ik blij dat ik er uitgestapt ben, zodra dat kon. Zo had ik het nog niet bekeken: mijn TBS is gewoon een zegen voor al die leerlingen die anders schooljaren na elkaar met mijn Nederlands geconfronteerd zouden worden. Je weet wel: noemen en heten, de media zegt, we wouden, hij heeft me geslaan, meester… Gelukkig willen verlichte geesten  van de UA - hoe zou hun eigen Nederlands zijn, trouwens? - daar nu paal en perk aan stellen.

Maar zoals, gezegd: die last hebben we alvast niet meer. Al doet het pijn om nu vast te stellen dat je je hele carrière verkeerd bezig geweest bent. We stappen vandaag in Grune, een combinatie van 2 wandelingen die ons een leuke lus oplevert: die met de blauwe rechthoek, Promenade des Prés, en die met de rode ruit, Promenade du Chevenys. Vooral de laatste voert ons langs onvermoed mooie stukken, en de Ruisseau de Chevenys verdient echt wel dat een wandeling naar hem genoemd is. Beide wandelingen samen zijn net geen 12 km lang, maar we hebben een aanlooproute nodig van de N4 tot ons beginpunt, en die zorgt voor een extraatje van bijna 2,5 km.

Het is een typische Ardense tocht, rond een dorpje waar je live kunt meemaken hoe de bloemen voor het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Beauraing verzorgd en verfrist worden. In het eerste deel ligt de nadruk op het bos, met een climax bij de oversteek van de Ruisseau de Cheveni (volgens de stafkaart) of Chevenys (volgens de folder). Tegen het einde wordt het genieten van bosrijke vergezichten over de reusachtige weiden heen. De TWQ ligt tamelijk hoog: 67 %. Het leuke is dat enkele wegen die op de topografische kaart als verhard aangegeven worden, dat in werkelijkheid niet meer zijn. Hier en daar herinnert een plak asfalt aan de vroegere asfaltweg, maar nu stappen we weer over een onvervalste grindweg.

 

Foto's van de wandeling vind je hier.

 

 

Het dorp op de achtergrond is Bande.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +2 (633)

Brussel-Zuid - Marloie 2109 9:33 11:16 stipt (518)

Marloie - Grune [1] 12:23 12:43 +6 (ab4553, VDL-Jonckheere Transit 2000, stelplaats ?)

 

Grune - Marloie [1] 17:24 17:37 +3 (ab4555, VDL-Jonckheere Transit 2000, stelplaats ?)

Marloie - Brussel-Noord 2139 17:43 19:18 +4 (517)

Brussel-Noord - Halle 3790 19:35 20:02 +2 (664)

 

De commentaar:

Je merkt het, bij gebrek aan reservewandeling, mocht er wat verkeerd lopen, voorzien we een ruime overstap in Marloie, ook al betekent dat een vol uur vroeger vertrekken. Maar we hebben nog enkele wandelingen liggen in jachtgebied, en daar zal over goed een maand het klassieke herfstgeweld weer losbarsten… We kunnen het ons dus ook niet veroorloven om een hele dag door het OV te laten verknoeien.

De CR uit Halle vertrekt met 2 minuten vertraging, en zal met 3 minuten vertraging in Brussel-Zuid aankomen. Erg gehaast lijkt de TB van deze trein inderdaad niet te zijn. Je weet natuurlijk nooit waarom er traag gereden wordt: misschien is het hier wel de macht der gewoonte, want bij stipt verkeer kun je het hier maar beter traagjes aan doen, zeker tussen Halle en Ruisbroek. We komen aan op perron 15, en daar zal kort daarna ook de IR naar Ottignies en dus Walibi aankomen. Er lijkt nog aardig wat volk op de been dat van een laatste zonnige vakantiedag wil profiteren. Dat zal ongetwijfeld tot toestanden leiden in het enige vierledige stel dat hier de hele zomer lang om 9:21 de meutes naar het pretpark heeft gebracht.

Overigens zal ook de 2109 nogal wat jong en ander volk naar Ottignies brengen. Blijkbaar is het gemakkelijker om uit de bol te gaan in allerlei monsterattracties dan om het elementaire onderscheid tussen eerste en tweede klasse te respecteren. De controle komt onmiddellijk na Brussel-Luxemburg en niet minder dan 12 reizigers moeten verhuizen naar tweede. En dan mag een Amerikaanse met 2 dochters na een smeltende desperate housewife blik op haar 3 koffers nog blijven zitten. Het is een vorm van niet goed te praten willekeur. Waarom wordt in een geval als dit - wanneer de winst duidelijk voor de toeriste is - niet gewoon voorgesteld om een supplement te betalen? Ik heb enig leedvermaak als ze na een tijdje doorheeft dat alleen het eerste stel doorrijdt naar Luxemburg: verhuizen wordt nu plots erg gemakkelijk. Het volstaat trouwens om zich gewoon in te voegen in de stroom Japanners die zich naar voren in de trein begeven.

Een Japanse schone doet een ijdele poging om haar elegantie te verbergen onder een mondmasker. Ja, ja, je vindt er van alle soorten in een trein. Ze is trouwens meer bekommerd om haar eigen hygiëne dan om die van de treingenoten, want het toilet doorspoelen was er blijkbaar te veel aan. Waarschijnlijk haar vinylhandschoenen vergeten…

Voor de rest wordt het een rustige rit: over vertraging hoeven we ons sowieso al geen zorgen te maken met meer dan een uur tijd in Marloie, maar de trein rijdt ook tamelijk stipt. Alleen tussen Brussel en Ottignies zitten we blijkbaar opnieuw achter de 3908 aan, maar met vijf minuten vertraging vertrekken in Ottignies is een succes.

Opvallende cameo's: twee splinternieuwe Desiro's, die net voor ons vertrokken waren in Brussel-Zuid (en die een vlotte rit door de NZV verhinderden) zien we terug in Namur en wat later in Marloie. Nog een duo dat de kudde werkloze treinstellen in Stockem gaat versterken.

 

Tijd zat dus in Marloie. Het stationsbuffet ziet er erg seventies uit, met een tot in de details doorgedreven gebruik van groen en oranje. Waar is de tijd dat we hier nog een koffie of een pint kwamen drinken bij een al wat oudere waardin, die haar vrije tijd vulde met haken en breien, en er prat op ging dat haar buffet het enige was dat op zondag nog open was. Geen oranje en groen toen, behalve in de breiwerkjes…

 

Lijn 1 verbindt Marche met Bastogne, via een niet onbelangrijk overstapstation als Marloie. Maar dit inspireert de TEC niet tot het invoeren van een degelijke dienstregeling. Met een vijftal verbindingen per dag, en met een erg ondoorzichtige bediening door een aantal ritten van Nassogne en Grune, en een al even wispelturige reisweg in de ruime omgeving van Amberloup, is het weinig waarschijnlijk dat deze buslijn ooit een voldoende groot publiek zal aantrekken. Ter illustratie: als we vanmiddag onze bus missen, is het vier uur wachten op de volgende. En de bus van even na vijven is meteen de laatste van de dag. De tram bood hier in de jaren 1930 ongeveer dezelfde mogelijkheden… Nog een slordigheidje: de dienstregeling aan de halte vermeldt niet dat onze bus langs Nassogne en Grune rijdt. Vermits men dat voor andere ritten wel doet, is de conclusie duidelijk.

 

Overigens worden we hier vandaag geconfronteerd met een typisch Waalse toestand: de N4. Voor de heenrit kunnen we dan wel gebruik maken van de bus die Grune zelf bedient, de terugrit blijft op de N4. Er is een halte Grune N4, maar die kun je alleen bereiken als je vanuit Grune zo een 700 m langs de N4 stapt. Wie eens aan den lijve wil ondervinden hoe het aanvoelt als je langs een autoweg stapt, moet dit stukje N4 zeker eens volgen. Het is de ultieme confrontatie met de waanzin van het wegverkeer: auto's en vrachtwagens die tegen vaak te hoge snelheden bergaf denderen, twee stappers, gewapend met een wandelstok, die angstvallig de gaten in de betonnen vangrails in het oog houden, waar al die zelfverklaarde topchauffeurs tegen zijn gebeukt. De TEC heeft weinig keuze, maar de bushalten langs deze weg doen me onwillekeurig denken aan bepaalde attracties in het Walibi van vanmorgen: alleen geschikt voor kickzoekers.

 

Een doemscenario duikt op: stel dat de bus achter een vrachtwagen zit en ons helemaal niet ziet staan. Maar gelukkig komt de bus open en bloot aan rijden, en hij laat ons al van ver met de richtingaanwijzers merken dat hij ons zien staan heeft. Dat vind ik altijd een prettige attentie van de buschauffeur, en een terechte beloning voor onze gewoonte om altijd goed op tijd de hand op te steken. Nu ja, gelukkig, de bus heeft zes minuten vertraging, en dat ziet er niet zo goed uit voor de aansluiting in Marloie, temeer omdat we vanmorgen al op twee plaatsen opgehouden werden door mobiele verkeerslichten. Maar die zijn na de dagtaak aan de kant geschoven: uiteindelijk komen we in Marloie aan met 3 minuten vertraging. Als dan meteen blijkt dat de IC naar Brussel met zes minuten vertraging rijdt, kunnen we ons beginnen voorbereiden op een zorgeloze terugreis.

 

Uiteindelijk zal IC 2139 trouwens met 9 minuten in Marloie vertrekken. Tot Ottignies wordt die vertraging geleidelijk afgebouwd, maar voor een keer gaat het niet vlot tussen Ottignies en Brussel. We zullen dan ook met een restvertraging van 4 minuten in Brussel-Noord aankomen. In Ottignies vinden zes Vlaamse bakvissen het bijzonder knus in eerste klas. Ze beschikken trouwens over wonderbare gaven, want als ik boos opmerk dat tweede klas meer naar voren in de trein is, antwoordt eentje dat er geen plaats is. (Alsof dat een argument is…) Als ik nog bozer antwoord dat ze niet eens gaan kijken zijn, en als ook de TBG zich ermee bemoeit - de omgekeerde wereld, ik weet het - druipen ze af.

 

Dat we uiteindelijk met 4 minuten vertraging in Brussel-Noord aankomen, is niet zo erg. Wel verdacht: de IR naar Binche staat niet vermeld op de aankondigers op het perron. Ruim laat klinkt het onheilsbericht: door een defect aan de locomotief rijdt deze trein vandaag niet. Gelieve blablabla. De Franse computerstem doet hetzelfde verhaal, alsof ze aankondigt dat vanaf nu alles peis en vree zal zijn, overal ter wereld. Ik moet eerlijk zeggen dat die jolige luchtigheid van de stem me steeds weer enerveert als ze een vertraging of een andere vorm van onheil aankondigt. Deze 3940 bestaat uit een reeks 18 met M6-rijtuigen. Zie je wel dat met de instroom van recent materieel alle problemen van de NMBS opgelost zijn…

 

Het wordt dus de CR naar Braine-le-Comte. Dat werd trouwens ook gesuggereerd aan de reizigers voor Halle, Tubize en Braine-le-Comte. Met één tweeledig stel kan dit - zeker tot Halle - een aardig gevuld treintje worden. Maar het valt allemaal nogal mee. Eerste klas is half vol, en in tweede zit men dicht bij de 100 procent aan, maar al wie dat wil kan zitten. Tijd voor wat avondfilosofie. Tussen Ruisbroek en Lot heb je ofwel uitzicht op het kanaal ofwel op de tuintjes achteraan de huizenrij die hier dicht bij de spoorweg aanleunt. Toen ik hier als jongeman voor het eerst langs spoorde, waren zo goed als al die smalle achterstrookjes goed verzorgde groentetuintjes, prachtige seizoenskalenders voor wie er oog voor had. Twintig jaar geleden verdwenen veel van die tuintjes: keurig, kortgeknipt gras kwam in de plaats - dat was nu eenmaal de trend in die tijd, onbegrijpelijk voor mensen die gras in de eerste plaats zagen als koeienvoer. En nu zijn zelfs de grasperkjes verdwenen: veel groentetuintjes uit de oude tijd liggen er nu compleet verwaarloosd bij: het gras is hoog opgeschoten en biedt nu welgekomen bescherming voor wat sommigen onkruid plegen te noemen. De noeste werkmens, die na de dagtaak zijn tuintje verzorgt, waar zit hij. Zeker niet waar Yvan Heylen hem situeerde: hie'!

 

En bij aankomst in Halle hebben we opnieuw recht op een dispuut tussen reizigers, één instappend, één uitstappend. Gelukkig loopt het minder uit de hand dan verleden keer. Maar je zou je toch beginnen afvragen of je sommige individuen niet beter aan een leiband zou houden…

 

Een foto van een ongewone trein, die nu toch al enkele maanden rijdt, maar die vroeg of laat weer van onze sporen zal verdwijnen: de 1358 sleept een gemengd stel I6 en M6: E2133 Luxemburg - Brussel-Zuid in Marloie.

 

29-08-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
24-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 augustus 2012 Sart-lez-Spa

Geleidelijk zijn we door de geplande wandelingen met riskante OV-verbindingen heen, al zullen oudere mensen me nu de raad geven om hout vast te houden. En zoals de grap het wil, grijp ik nu dus naar mijn hoofd. De wandeling van vandaag vertrekt uit een oase voor treinliefhebbers, namelijk vlak bij het oude station van Sart-lez-Spa, aan de vroegere spoorlijn 44 Pepinster - Spa - Trois-Ponts, lijn waarvan het mooiste deel al eind de jaren 1950 geamputeerd is. We gebruiken een gidsje dat ondertussen al bijna dertig jaar oud is, maar de gevolgde wandeling, 12 Vieilles Fagnes - Hatrai - Roqué, heeft goed standgehouden. Het is een pretentieloze wandeling zonder meer, door aangename stukjes bos, die op een bepaald moment de bedding van lijn 44 kruist. De TWQ bedraagt 40 %, maar alle gevolgde wegen zijn verkeersarm. Ze is nog geen 7 kilometer lang, en dat was de reden waarom het mapje met de gegevens over deze wandeling zo vaak in de rugzak zat, telkens als we in de buurt van Verviers of Eupen kwamen. Als het echt misliep, konden we nog altijd terugvallen op dit tussendoortje.


De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3106 8:19 8:30 stipt (384)

Brussel-Zuid - Verviers-Central 507 8:58 10:23 +21 (1841 - 11828, op Oostende)

Verviers - Sart-lez-Spa [395] 11:40 12:08 stipt (ab7531-01, Van Hool A600, Lim-Collard-Lambert)

 

Sart-lez-Spa - Verviers [294] 13:49 14:19 +6 (ab7551-10, Mercedes Integro II, Autobus F. Gohy & Cie)

Verviers-Central - Brussel-Noord 537 14:37 15:54 +12 (1829 - 11809, op Oostende)

Brussel-Noord - Halle 3686 16:17 16:37 +2 (706)

 

Foto's van de wandeling vind je hier.

Het oude station van Sart-lez-Spa is nu een vakantiehuis voor 22 personen geworden. Hier ontbreekt alleen nog een terrasje voor dorstige wandelaars. In de buurt dronk ik trouwens zo een dertig jaar geleden een Guinness, in een prachtig ouderwets glas, met nog een echte harp erop. Onnodig te zeggen dat het café al lang gesloten is. Wat zou er met dat glas gebeurd zijn?

 

 

Ongetwijfeld het mooiste wegje van de wandeling. Gelukkig zonder klank, want de autoweg ligt dichter dan aangenaam.

 

 

De commentaar:

Het zou echt genieten moeten worden, van deze overgangsperiode tussen vakantie en draaikolk van bedrijvigheid, maar je kunt in een oogopslag zien, dat het toch niet allemaal even vlot ging.

Tussen Halle en Brussel-Zuid viel het nog mee. We kunnen zelfs mee met de 3106, alhoewel we eigenlijk de 7515 gepland hadden.

En ook over de 507 moeten we ons in eerste instantie geen zorgen maken. We vertrekken met 3 minuten vertraging uit Brussel-Zuid, maar vlak voor Brussel-Centraal staan we stil. Dat gebeurt wel vaker: meestal resulteert dat in een minuut of 2 extra vertraging, maar deze keer staan we wel erg lang stil. Zelfs de TBG vindt het nodig om ons op de hoogte te brengen van het probleem: we worden gehinderd door een voorafgaande trein. Dat zal achteraf de IC uit Moeskroen blijken te zijn. Het bilan is wel zwaar: 16 minuten vertraging bij vertrek uit Brussel-Centraal. Maar daar blijft het niet bij. Zoals wel vaker neemt de vertraging eerder toe dan af: Leuven en Liège-Guillemins +23, Verviers-Central +21. Dat is net genoeg om onze aansluiting te missen. Aribus heeft het sein op groen gezet voor de door ons geplande bus van lijn 294. Ik vraag voor alle zekerheid toch nog aan een chauffeur van een bus van lijn 395 of de 294 vertrokken is: ja, meneer, één minuut geleden. Dat is brute pech, maar de logische consequentie van het Aribussysteem dat uiteraard blindelings ergens de grens moet leggen.

Hoe we dan wel aan die vertraging gekomen zijn? Uiteraard is er het probleem in de NZV. Verder geraken we met veel moeite van lijn 36N naar lijn 36 in Diegem (voor de kenners: nee, dit is geen vergissing) - in Leuven komen we aan op spoor 5, en moeten we een Thalys voorrang geven - ook net buiten Leuven staan we nog even volledig stil. Een trein op de sukkel, kom.

Neem daar ook nog een groep Japanners bij, met genoeg bagage om een kerncentrale in Fukushima te vullen. Het duurt al een hele tijd voor ze allemaal ingestapt zijn in Brussel-Centraal, maar ook het uitstappen in Liège-Guillemins neemt veel tijd in beslag. Ze hebben zich blijkbaar verdeeld over de drie eersteklasrijtuigen, met de bagage op de platforms, en telkens één of meer waakhonden in de buurt. Je kunt ze niet vertrouwen, die westerlingen. (Zou ik ook niet doen…)

Er worden wel meer gekke studies gedaan door onze universiteiten en andere onderzoeksbureaus. Waarom niet dit? Wat is de invloed van treinvertragingen op de omzet van stationsbuffetten zoals ze er in Verviers nog altijd een hebben. Wij drinken er alvast een koffie, en ik heb de indruk dat we niet de enigen zijn die hier opgehouden worden door de vertraging van onze IC. Maar koffie is natuurlijk altijd een bakje troost…

De bus van lijn 395 staat niet minder dan een vol uur klaar, met chauffeur. Maar zoals wel meer verdwijnt die laatste, om dan weer op te dagen net voor het vertrek. Toch is het een joviale kerel, die zijn klanten groet bij in- en uitstappen. Onderweg pikt hij zelfs een liftster op. Zoals het liftsters past, staat ze niet bij een bushalte, en betaalt ze evenmin. Ik vraag me af of hij ook voor een oude, nurkse vent dezelfde service zou geboden hebben.

Het is een mooie wandeling, maar met weinig punten waar je onderweg even wil stilstaan. We slaan de middagpauze over, en zo halen we toch nog de voorziene bus. Meegenomen is dat we op die manier ook de buien ontlopen die voorspeld waren voor later op de dag.

Aan de bushalte Sart-lez-Spa hangt nog een dienstregeling uit 2006. De decalage met de huidige bedraagt niet meer dan twee minuten; hoe is het toch mogelijk dat men er maar niet in slaagt om overal correcte dienstregelingen uit te hangen? Tenslotte kan het op die 2 minuten aankomen. De bus is dan weer een bijzonder knappe Mercedes Integro II: het contrast met gewone lijnbussen is enorm. Feitelijk zit je hier beter en gezelliger dan in veel treinen. Maar die evolueren nu eenmaal razendsnel naar een landelijke metro…

Natuurlijk rijden ook bussen niet altijd stipt. Het overkomt ons niet zo vaak, maar in Verviers is het behoorlijk druk. We komen uiteindelijk toch met 6 minuten vertraging aan het Centraal station aan, en dat gebeurt zelden. Het verkleint alleen de wachttijd op de trein naar het binnenland.

Als we Liège-Guillemins stipt verlaten, lijkt niets een zorgeloze rit in de weg te staan. Zelfs in Leuven is alles nog kits, maar dan begint de miserie. Opnieuw is het een Thalys die roet in het eten komt strooien - volgens de mededeling van de TBG dan toch. Vanaf Kortenberg lijken we wel achter een stoptrein te zitten. We rijden een tijdje parallel met stel FBMZ M31 - wat doet dat hier? - en eigenaardig genoeg: gewoonlijk gaat het van lijn 36N naar 36 in Zaventem, nu gebeurt net het omgekeerde. Zo kom je uiteindelijk aan 21 minuten vertraging bij aankomst in Brussel-Noord: vertraging maken gaat sneller dan vertraging inlopen.

Tussendoor wordt de reizigers ook nog meegedeeld dat er achteraan nog 300 zitplaatsen vrij zijn, en dat ze de doorgang in de rijtuigen vooraan niet mogen belemmeren. Dat is meteen het sein tot een al bij al beperkte volksverhuizing.

Voor ons betekent de vertraging concreet dat we onze aansluiting met de CR naar Braine-le-Comte kunnen vergeten. Maar de CR naar Geraardsbergen is niet eens zo een slecht alternatief: dan kunnen we tenminste al die vervelende stops tussen Brussel en Halle overslaan. CR1587 bestaat uit 4 klassieke motorstellen, en dat is zeker niet overdreven, nu het normale leven stilaan weer op gang komt. De bezetting in onze eersteklasafdeling is 19/20, en ik heb niet de indruk dat hier veel frauderende passagiers tussen zitten. Het is een hele klus om de rugzak uit het rek te halen, zonder dat een medereiziger in de klappen deelt. Maar ik kan de angstig kijkende man naast me geruststellen: het is gelukt. We zijn maar 8 minuten later dan voorzien in Halle, ondanks de desastreuze cijfers die in mijn gegevensbank terecht zullen komen. Hopelijk is dit geen voorafspiegeling van wat ons volgende week weer te wachten staat, wanneer alle treinen weer gewoon zullen rijden, ook die met het zwarte driehoekje.

Voor het station van Verviers-Central is er op busgebied altijd wel iets te beleven:

 

 

ab7531-15 komt aan op lijn 395, helemaal uit Reuland. Dat is een buslijn die tot de verbeelding spreekt.

 

 

Een duootje van ab7631-54 en ab7611-39.

 

 

En dat zal onze bus worden, met een joviale chauffeur die iedereen groet bij in- en uitstappen. Reizen per bus is hier net wat anders dan in de rest van het land.

 

 

Nog even deze bijzonderheid: de NMBS werkt de hele maand augustus aan lijn 44 tussen Pepinster en Spa. De werken zijn van die omvattende aard dat treinverkeer op deze enkelsporige lijn onmogelijk was. Bussen, zoals deze, nemen de taak van de treinen over. Het argument: de lijn is voornamelijk een scholierenlijn, en dus is dit geen probleem. En de toeristen? Die tellen alleen mee als ze naar de Belgische kust reizen…

 

 

24-08-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 augustus 2012 Lamorteau - Gérouville

Het is amper van 18 juli geleden (zie de bijdrage van toen) dat we langs de Gaume Buissonière Lamorteau bereikten, en vandaag staat het vervolg al op het programma: Lamorteau - Gérouville. Dat is een tocht(je) van 13.5 km lang, met een povere 23 % als TWQ, maar het wordt toch volop genieten langs voor ons onbekende dorpen als Montquintin, Couvreux en Gérouville. Een zware tocht ook, met vooral in de eerste helft stevige niveauverschillen zoals je die in de Gaume kunt verwachten. En een open tocht: dat komt doordat bossen en bosjes slechts sporadisch voorkomen, maar de hellende weiden zorgen voor vergezichten waarop de regio een patent lijkt te hebben. En het zomerweer was prettig, met aangename temperaturen, een verfrissende wind en schilderachtige wolkenhemel.

Foto's van de wandeling hier.

Het duurt niet lang voor we de cuesta naar Montquintin aanpakken. Even omkijken, halfweg…

Het dorpje Sommethonne lieten we links liggen, maar uit de hoogte was het ook mooi.


De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7512 6:57 7:09 stipt (2120 - 53510, op Schaarbeek)

Brussel-Zuid - Libramont 91 7:33 9:44 +10 (1354 - 61 85 1090 224 SBB)

Libramont - Virton 5959 9:51 10:31 +7 (4184)

Virton - Lamorteau [155a] 11:14 11:31 stipt (ab5621-51, Mercedes Integro, Les Rapides de la Meuse)

 

Gérouville - Florenville [24] 16:37 17:03 stipt (ab4454, Jonckheere Transit 2000, Florenville)

Florenville - Libramont 5989 18:42 19:06 +2 (4191)

Libramont - Brussel-Noord 2141 19:17 21:18 +1 (1358 - 61018, op Brussel-Zuid)

Brussel-Noord - Halle 3942 21:32 21:51 stipt

 

De commentaar:

Vandaag zal weer eens blijken dat de TEC-Luxembourg het liefst van al lucht vervoert: op geen enkele manier wordt hier een poging gedaan om treinen en bussen maar enigszins op elkaar aan te sluiten, en dat kost ons vandaag veel tijd. Gelukkig ziet de stationsbuurt van Virton er een stuk frisser uit dan enkele jaren geleden, en de koffie in Le Métro in afwachting van de bus, is lekker. 's Avonds stappen we uit in het centrum van Florenville, al moeten we er dan een wandeling van een tweetal kilometer bovenop nemen. Maar het centrum van Florenville is net iets levendiger dan de desolate stationsomgeving, waar we nog net kunnen zien hoe vroeg de bussen de stelplaats Florenville binnenrijden, om er die avond niet meer uit te komen. 

Van Halle naar Brussel-Zuid nemen we P7512, die in de vakantieperiode een stuk stipter lijkt te rijden dan erbuiten, nu noch de 6106, noch de 7572 hem voor de voeten rijden. Dat is wat men bedoelt met robuuste dienstregelingen, veronderstel ik: zo opgesteld dat zelfs een kleine vertraging aan een trein niet automatisch ook de rit van een aantal andere treinen beïnvloedt. We vertrekken zelfs een minuut te vroeg - wat ongetwijfeld ook al in Edingen het geval was - en dat blijft zo tot Brussel-Zuid.

IC 91 nemen wordt stilaan een routineklus. Toch is er vandaag wat veranderd: het is niet langer een 20 die ons naar Libramont zal slepen, maar een 13. Onheilspellende berichten over deze ook al robuuste machines op allerlei fora en websites lijken nu snel bewaarheid te worden. Ook vandaag wordt het stel Zwitserse rijtuigen versterkt door 3 Belgische rijtuigen, 2 I6'en en 1 I10.

Het wordt behoorlijk druk in het ijskoude, pas smaakvol vernieuwde eersteklasrijtuig. Het is opvallend wat een aangepast, wat rijkelijker uitziend stofje over de comfortabele zitjes kan doen. Behoorlijk druk, dus, met een groepje van een zevental wandelaars, die intermitterend lol trappen en dan weer wat ernstiger en rustig worden. Wij zitten in de buurt van twee reizigers (dat kan ik althans afleiden uit de gele reserveringen) voor Straatsburg. Zij onophoudend ratelend, hij eerder aarzelend antwoordend, met zijn krant ostentatief maar ongeopend voor zich. Het zal tot Namur duren voor zij uitverteld is, en dan duikt hij meteen in zijn Standaard.

Echt probleemloos verloopt de rit niet. Een eerste bruuske stop komt er al op het korte stukje tussen Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg. Meteen volgt de mededeling van een alerte TBG dat je voor je eigen veiligheid de deuren niet mag openen. Echte vertraging blijft voorlopig uit: we rijden Brussel buiten met 4 minuten vertraging.

Tussen La Hulpe en Genval gaan we op tegenspoor. Dat lijkt een manoeuvre te zijn om de 3906 in te halen. Het is bijna ongelooflijk dat dit in volle spits mogelijk is, maar het zorgt er wel voor dat wij zelfs wat vertraging kunnen inlopen. Overigens is de opeenvolging van de treinen van reeks 39** en die van reeks 21** tussen Brussel en Ottignies een schoolvoorbeeld van een niet-robuuste dienstregeling. Om een of andere reden slaagt men er niet in om die 39** tijdens de spits op tijd te laten rijden, en meestal veroorzaakt dat ook veel vertraging aan de 21**.

In Namur lijkt het even wachten worden op het binnenrijden van de 4629. Tussen Namur en Naninne wordt er nog altijd over één spoor gereden, en dan is dit aan te raden. Toch blijkt er meer aan de hand. De 4629, een snelle IC naar Brussel, rijdt dan wel met acht minuten vertraging, achter de 5778, de stoptrein uit Libramont, aan; zelf vertrekken we met 16 minuten. Ai, ai, dat ziet er niet goed uit in Libramont.

Zowel voor de 3906 als voor de 91 is de vertraging te wijten - dixit railtime - aan het beheer van het verkeer. Wel, wel. Nietszeggendheid is troef. Tenzij je zoals ik dit duistere zinnetje bewust negatief interpreteert: u, beste reiziger - de NMBS zegt tegenwoordig altijd jij, alsof we beste vrienden of pubers zijn - verwacht van ons dat we het treinverkeer beheren. Welnu, beste reiziger, dat kunnen wij niet: het loopt met dat beheer behoorlijk fout. Een bekentenis die kan tellen.

Tussendoor zien we de 1210 Namur binnenrijden, met een sleep I6c. Eerst denk ik aan een bedevaartstrein, maar de gemiddelde leeftijd van de groep moet dan boven de zestig liggen, en in dit geval ligt die eerder onder de twintig. Thuis blijkt dat het om de 18506 Lourdes - Liège te gaan. Bedevaarders lijken jonger en jonger te worden, of zijn het mijn ogen die ouder en ouder worden?

De geluidsinstallatie in ons rijtuig heeft het ondertussen begeven: met elke mededeling sinds Brussel-Zuid is het gekraak wat erger geworden. Nu zien we alleen nog een blauw flikkerlichtje boven de binnendeur telkens als er vermoedelijk een mededeling te horen zou moeten zijn. Leuke gadget, en zoals elke gadget meestal nutteloos. Of defect.

Het wordt dus uitkijken naar het verloop van de rest van de rit: Namur +16, Ciney +12, Marloie en Jemelle +11, Libramont +10. We zijn een aantal rijtuigen naar de kop van de trein opgeschoven, want de trap naar de onderdoorgang in Libramont weten we ondertussen liggen. Waar de bezetting in eerste klasse constant rond de 50 % gelegen heeft, stappen we nu door tweedeklasrijtuigen met een bezetting van minder dan 5 %. Afschaffen, die handel!

Gelukkig wacht de L-trein hier wel nog op aansluiting: met een twee-uurdienst is dat ook maar best. Uiteraard pakt de L-trein daardoor ook vertraging (7 minuten) maar die nemen we er graag bij. De aansluiting in Virton is ruim genoeg.

Les Rapides de la Meuse maken hier de dienst uit op lijn 155a. Zelfde bus als in juli, andere chauffeur. De bus komt hier aan om 11:13, en vertrekt al opnieuw om 11:14. We worden tot de orde geroepen als we meteen willen instappen: eerst moeten de machines aangepast worden. De chauffeur kan maar niet begrijpen dat we weten dat het zijn bus is die naar Lamorteau gaat. Hoe kan dat nu, op een plek waar voortdurend cars in alle richtingen komen? Hij begrijpt nog minder dat je die dingen gewoon op infotec kunt opzoeken. Als we al een tijdje zitten, wil hij weten waar we in Lamorteau willen uitstappen. Alsof dit zo veel uitmaakt in dat piepkleine dorpje. Ik vrees dat zijn verbazing wat geïnspireerd is door de ronduit trieste toestand van het busvervoer in de Franse landelijkheid. Reizigers zoals wij worden dan al snel een curiosum. Toch stappen in het centrum van Virton ook nog 2 oudere dames in. Als ik de bus later tussen Lamorteau en Ecouviez fotografeer, blijken die ook al uitgestapt, hoogstwaarschijnlijk in Torgny, want deze bus maakt een ommetje langs dat mooie dorp. Hoe die dames terug naar Virton reizen is raadselachtig, want er is gewoon geen bus terug. Het kan niet moeilijk zijn om een lijstje op te stellen van 100 TEC-domheden in dit deel van het land.

Overigens lijkt het er ook op dat de chauffeur niet de voorziene reisweg gevolgd heeft: van de halte Harnoncourt Écoles heb ik niks gemerkt, en tot mijn verbazing rijden we wel langs de halte Lamorteau Cimetière, halte die uitdrukkelijk niet bediend wordt volgens de dienstregeling. Als er toch nooit klanten opduiken, maakt het niet zo veel uit langs waar je rijdt. En door die handelswijze kan het aantal klanten alleen maar verder zakken en dus ...

Liefst waren we doorgestapt tot Orval, wat voor ons een tocht van 24 kilometer betekend zou hebben, maar sinds door de noeste inspanningen van de Kempenaars de eerste trein Manage - Turnhout - de eerste uit Halle naar Brussel - opgedoekt is, kunnen we redelijkerwijs de eerste IC naar Luxemburg van 5:33 niet meer halen. En dat is nodig om wat vroeger in Lamorteau te kunnen aankomen en om nog op tijd in Orval af te kloppen voor de laatste bus. Vandaar dat we het al in Gérouville voor bekeken houden. Aardig plekje, trouwens, langs lijn 24 Virton - Florenville. Het verdient zeker een betere bediening dan de huidige. Overigens heeft de TEC zich ook hier een fantasietje veroorloofd: om 16:35/16:37 ontmoeten de bus uit Florenville en die uit Virton elkaar op de Place du Tilleul (die een olm blijkt te zijn), om daarna meteen terug te keren naar hun vertrekpunt, na de aansluiting. De verklaring zal wel zijn dat dit gewoon beter uitkomt voor de inzet van materieel en personeel, maar mogelijk is het gewoon ook een wat goedkopere manier om de lijn tussen Gérouville en Virton deels lusvormig te bedienen, zodat meer dorpen aan de bak komen.

Beide chauffeurs zijn joviale gasten. Wij hebben gekozen voor een terugrit via Florenville. Zo passeren we ook langs Orval - gezien de drukte op het terras aldaar, lijkt er alleen een schaarste te bestaan boven de taalgrens. En dan nog. We stappen uit aan de Place du Miroir, de centrumhalte van het gezellige stadje dat Florenville probeert te zijn.

Voor de terugrit dringt een reisweg via Libramont zich op. Maar ik heb de gewoonte om mijn eigen uitvindsel nog eens af te toetsen aan die van de planners, en deze keer is het railtime dat serieus de mist in gaat. Die willen ons per se via Dinant sturen, wat ons meteen flink wat extra reistijd zou opleveren, en dat kunnen we best missen in deze avonduren. Ik heb railtime trouwens al op de hoogte gebracht van deze fout, kreeg prompt na 2 uur een retourmail waarin stond dat ik gelijk had, maar heb tevergeefs naar de correctie uitgekeken in de voorbije dagen.

De terugreis in een paar momenten: in Marloie stappen enkele moeders met bijzonder luidruchtige peuters in. Gelukkig schuiven ze door naar tweede klas. Ik begrijp dat er een nijpend tekort aan kleuterleid(st)ers dreigt. Bij het buitenrijden van Ciney komen we bruusk tot stilstand. Je vreest dan meteen het ergste, maar na een minuut wordt de rit hernomen. In Gembloux staat de 2119: later zal blijken dat de trein daar 18 minuten stil heeft gestaan voor hulp aan een reiziger. Dat is al wat duidelijker dan beheer van het verkeer.

Toch nog even deze mooie: tussen Gembloux en Ottignies krijgen we een tweede controle van een controleploeg. In Ottignies stapt een jongedame in. Als de TBG een laatste maal door de trein stapt - het moet gezegd: we hebben hem minstens 4 keer gezien tussen Libramont en Brussel - haalt ze doodgemoedereerd haar portefeuille boven en bestelt een biljet van Ottignies naar Brussel. Blijkt dat de juffrouw niet weet dat je in België een biljet in een station moet kopen, noch dat er twee klassen zijn in Belgische treinen. De TBG spelt haar kordaat de les, verwijst nog even naar de controleploeg, die haar een boete van zestig euro zou aangerekend hebben, want die mannen hebben geen medelijden, en haalt geleidelijk bakzeil. Uiteindelijk zal hij van het wicht dat de onschuld zelve etaleert, eisen dat ze een biljet eerste klasse koopt. Dat kan ze trouwens niet betalen, want ze heeft maar vijf euro op zak. En dus krijgt ze een attest waarmee ze binnen de veertien dagen naar een station moet trekken. Wie zich ondertussen een beeld gevormd heeft van de juffrouw en denkt dat het hier om een of andere sukkel van een immigrante op den dool ging, moet dat beeld meteen bijstellen. Je ziet zelden iemand die er zo autochtoon uitziet.

En nog is het verhaal niet ten einde. De laatste rit in de IR naar Binche lijkt geschiedenisloos te verlopen, maar dat is zonder een bende straalbezopen heethoofden gerekend. Bij het uitstappen in Halle moet een van hen zonodig een afscheidnemende zwarte wat toeroepen, en vermits het dialectische beis (kus) in het Frans niet altijd helemaal hetzelfde betekent, wordt dat als een grove belediging opgevat. Als je dan zwart bent en ook nog in het Frans riposteert, vliegen de heetgebakerde in alcohol gedrenkte Vlaamse leeuwen voor je het weet door de lucht, afgewisseld met de schrille kreten van twee meisjes van rond de 10 die papa smeken om niets te doen, aldus bevestigend dat papa niet aan zijn proefstuk als vechtjas is. Vlaanderen boven? Ook in de onderlagen van de maatschappij…

In Virton heb je altijd de indruk dat de TEC-bediening daar optimaal is. Je kunt altijd wel een wat bussen fotograferen. Maar toch is het hier altijd behelpen, als je de bus wil nemen. Ab5632-84 wacht zijn volgende rit af.

 We konden onze bus van lijn 155a fotograferen, nadat die Lamorteau en Torgny bediend heeft, net voor hij de Franse grens oversteekt in Ecouviez.

 En in Gérouville geven de bussen van lijn 24 aansluiting met elkaar. De rechtse zal ons naar Florenville brengen.

 

 

 

22-08-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
17-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 augustus 2012 (Monthouet en Stoumont)

De wandeling die vandaag op het programma staat en die we met de ASELECT-functie in Excel gekozen hadden uit de ongeveer 8000 lusvormige wandelingen die ik ondertussen ter beschikking heb, heet Chefna en vertrekt eigenlijk uit Monthouet. Maar het onooglijke groepje huizen in dit gehucht van Stoumont is de TEC zelfs geen schooldienst waard, en dus moesten we voor een aanlooproute zorgen. Dat werd de wandeling Bois de la Sûreté, uit Stoumont dat naar TEC-normen zelfs op een erg behoorlijke busdienst kan rekenen. Op de kaart wordt dat een sierlijke, uitwaaiende acht, met het snijpunt midden in het bos dat zijn naam gaf aan de tweede tocht. Samen is dat ongeveer 16 km, en een groot deel van de tocht is het stevig bergop stappen. Thuis zal ik als maximum 29.8° optekenen, maar in dit deel van de Ardennen houdt men het op 23°, en dat is vele keren aangenamer dan die verzengende temperaturen die bij een goede zomer schijnen te horen. Bah!

Beide wandelingen lopen grotendeels door bebost gebied, al is hier en daar duchtig gekapt. Met een TWQ van 79% zit deze combinatie van lussen erg goed, en zo ervoeren we het ook. Het werd een tocht zonder uitschieters, maar van continu hoog niveau.

 

Foto's van de wandeling hier.

 

 

Fluxys heeft hier een gasleiding aangelegd, en dat resulteert in een vrijwel rechte, steile weg die tegen de helling oploopt.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (379)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 +4 (1907 - 11829, op Oostende)

Liège-Guillemins - Aywaille 113 9:18 9:48 +1 (3015 - 11705, op Liers)

Aywaille - Stoumont [42a] 9:53 10:22 +2 (ab7601-47, Mercedes Citaro, Satracom)

 

Stoumont - Aywaille [42a] 15:16 15:44 +5 (ab7601-24, Mercedes Conecto, Satracom)

Aywaille - Liège-Guillemins 116 17:12 17:42 +1 (3010 - 11703, op Liers)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 540 18:00 18:54 stipt (1907 - 11817, op Oostende)

Brussel-Noord - Halle 3689 19:02 19:29 +2 (782)

 

De commentaar:

Het zal een beetje de dag van de treinbegeleiders worden. Zo krijgen we zelfs controle tussen Halle en Brussel-Zuid. Ik moet de jongeman bewonderen die nog de moed kan opbrengen om te controleren voorbij Halle - een unicum haast, maar in deze vakantietijd gaat dat natuurlijk vlotter dan anders. Als hij nu ook nog zou leren om zijn tang na elk traject aan te passen…

 

In Brussel-Zuid neemt vierledig stel 827 het spoor 14 in. Het verspreidt een ziekelijke chemisch-elektrische geur. Waarschijnlijk heeft het stel het in Brussel-Zuid zelf begeven. Het zal wel op eigen kracht richting Vorst rijden, maar dat kan niet verhinderen dat de voor spoor 14 geplande IR naar de Luchthaven en Mechelen naar spoor 15 verspoord wordt. Mijn spellingchecker onderstreept dat woord, maar ik zie eigenlijk niet goed in wat het bezwaar zou kunnen zijn tegen dit volgens de regels van de kunst gevormde woord. De IR rijdt in gehalveerde samenstelling. Op icfb werd inderdaad melding gemaakt van een probleem bij het koppelen in de Luchthaven de dag voordien. Dit zou nog wel eens het gevolg daarvan kunnen zijn. Dat komt ervan als je een 27 met de schroefkoppeling aan een stuurstandrijtuig M6 wil koppelen.

Bij het instappen is het wat uitkijken: twee TBG's stappen in het tweede eersteklasrijtuig in, en dus kiezen wij het eerste. Twee of meer TBG's zijn namelijk niet altijd een garantie op rust. Wat hen ten slotte tussen Zuid en Centraal toch in ons rijtuig brengt, weet ik niet. Wel is snel duidelijk dat ze de hele weg over alles en nog wat op vrij luide toon zullen praten. Toegegeven: een van beide loopt voorbij Brussel-Noord door een aantal rijtuigen en controleert ook. Maar na zijn terugkeer worden de gesprekken opnieuw opgenomen. Tenzij ze aan het bellen gaan: samen scoren ze zo een 6-tal gesprekjes tot Liège-Guillemins.

Maar belangrijk: de 506 rijdt vrij stipt, en de aansluiting met de IR naar Luxemburg blijft comfortabel ruim. Als je het succes van Plopsa-Coo zou afleiden van het aantal passagiers voor deze trein, dan lijkt het eerder op Flopsa-Coo. We krijgen meteen na Angleur al controle. De al wat oudere TBG bestudeert aandachtig onze railpass, maar hij stelt ons meteen gerust: er is niks aan de hand. Alleen heeft zijn collega (die van de 3266, alias 3105) een lijntje te laag geknipt. Met rode kogelpen wordt een pijl naar boven op onze railpass getekend. Of dit de TBG's vanavond zal overtuigen, is niet zeker. We zien wel. Zelf knipt hij altijd het correcte lijntje, sinds hij een bril heeft, toch.

Veel mag er niet verkeerd gaan met deze 113: als de TBG van daarnet in Poulseur op het perron een discussie aangaat met twee reizigsters over een al dan niet fout ingevulde pass, wordt het zelfs even angstig op de klok kijken. Maar uiteindelijk wordt het incidentje na 2 minuten afgesloten met de verzekering dat hij gentil is, want dat het de volgende keer anders zal aflopen. (Dat is natuurlijk niet waar, want de volgende keer zal een andere TBG precies hetzelfde zeggen…)

We halen zonder verdere problemen onze trein-busaansluiting. Lijn 42a rijdt al parallel met spoorlijn 42 sinds de jaren 1950, lang dus voor het gros van de halten en stations op deze lijn gesloten werd. Een vervangingslijn werd ze dus eigenlijk pas vanaf 1984, toen de veelal toeristische halten langs deze lijn geen enkele vorm van respijt kregen. Vooral Stoumont, met een station op meer dan 4 km van het centrum, kon profiteren van deze buslijn. Nog niet zo lang geleden werd de dienst op het beste beklante deel van de lijn (Comblain - Stoumont) nog versterkt, zodat je hier nu over een uurdienst (of ongeveer) beschikt. Eigenaardig voetnootje: het is toch godgeklaagd dat het gemakkelijker geworden is om gegevens over deze lijn op te snorren uit de jaren 1950 dan uit de eenentwintigste eeuw. Dat heeft alles te maken met de weerzin van de busmaatschappijen in dit land tegen dienstregelingenbundels met vaste geldigheidsperiode. Ik heb het om die reden zelf opgegeven om al die dingen bij te houden, maar eigenlijk zou men alle maatschappijen moeten verplichten de historische gegevens over hun dienstregelingen ter beschikking te stellen van onderzoekers. Met het internet zou dat een fluitje van een cent moeten zijn.

 

Voor de terugrit hadden we eigenlijk gemikt op de bus van 16:36, die onmiddellijk aansluiting geeft met IR 116, maar we hebben beide lussen tegen een aardig tempo gestapt, en dus zijn we nog op tijd aan de halte voor die van 15:16. Meteen merk je dat er van een perfecte uurdienst geen sprake is. Die vroegere bus heeft een dubbel voordeel: de aansluiting met de trein is nu een zekerheid en… de terrasjes in Aywaille wenken. Dat doen ook die drie rode zitjes in het station van Aywaille. Ik weet niet wat de NMBS tegen zitgelegenheid in zijn stations heeft, maar met een bankje van drie aan elk perron voorziet men hier echt het minimum minimorum. (Overigens zal onze voorziene bus perfect op tijd aan het station arriveren.)

De IR rijdt goed op tijd. Tijd om het in mijn ogen zowat enige nadeel aan I10-rijtuigen te noteren: op warme dagen als vandaag zou enige koeling best welkom zijn. Maar ja, ze stammen uit een tijd dat zelfs auto's met airco schaarse uitzonderingen waren.

De IC naar Oostende is naar verwachting wat drukker dan anders. Waar het vroeger luidde dat alle wegen naar Rome leiden, zien we vandaag weer de geseculariseerde variant van deze al te rooms klinkende uitdrukking: alle wegen leiden door eerste klas. Zowel in Liège als in Leuven zien we met stijgende verbazing al die reizigers die zich van voor naar achter en van achter naar voor in de trein begeven. Enige strategie bij het instappen is hen vreemd: een deur is een deur, alweer een variant op wat mijn vriend Dirk bij het snookeren placht te zeggen na alweer een fluke: een gat is een gat. En wat die twee grieten bezielt om bijna een vol uur op een broeierig platform eerste klas te blijven zitten, terwijl er achteraan nog enkele honderden zitplaatsen tweede klas beschikbaar zijn, is me ook een raadsel. Voordeel van die zwoelte: na een tijdje vallen ze vanzelf stil…

Blijft ons alleen nog een ritje van Brussel-Noord naar Halle. In Brussel-Centraal stappen vijf jongeren (twee van het vrouwelijke geslacht) in. "Je ne vais pas par là." Die là, dat is de niet eens zo volle tweede klas. Eerste klas wordt echt ingenomen: lawaai, koppen door de kleine raampjes van het gemoderniseerde stel, en dat gaat best met de voeten op de zitjes. De hel, kom. In Vorst-Zuid zien ze de TBG naar het einde van de trein stappen, en dat is het sein voor de vlucht: blijkbaar hebben ze ook geen biljetten, en even later blijft het vijftal achter op het perron, wachtend op de volgende trein. De TBG controleert even later onze biljetten en ik doe hem het hele verhaaltje. Het belangrijkste, vindt hij, is dat ze niet langer storen. Tot de volgende trein stopt in Vorst-Zuid waarschijnlijk.

Luckas Vandertaelen krijgt dezer dagen forse tegenwind binnen zijn eigen partij Groen, omdat hij het enkele keren heeft aangedurfd om het ergerlijke gedrag van allochtonen in het Brusselse aan de kaak te stellen. Zelf hebben Agalev en Groen me vele jaren rustige verkiezingen bezorgd zonder veel kopbrekens over wie mijn precieuze stemmetje nu wel moest krijgen, omdat ik er nu eenmaal van overtuigd was dat het de enige partij was die echt kon opkomen voor milieu en openbaar vervoer en meer van die dingen die ik leuk vond. Maar de Pataers e.a. brengen daar nu al enkele jaren verandering in. Ik heb lang genoeg en vaak genoeg aan allochtonen les gegeven om in eer en geweten te mogen zeggen dat je met die vriendelijke jongens en meisjes niet meer of niet minder problemen hebt dan met die van bij ons, maar je moet ook durven toegeven dat sommigen voor galg en rad opgroeien, net zoals sommigen van de onze. En dat je hun gedrag niet met de mantel der liefde moet bedekken.

Als we in Halle uitstappen, is de plaatselijke duatlon volop bezig. Dat betekent dat de busbediening van de stad Halle vanaf 17:00 zo goed als onmogelijk is geworden, omdat het busstation zelf middenin het actiegebeid ligt. Onze eigen halte wordt binnenkort weer voor ongeveer een maand gesloten. Het is minder dan een jaar geleden dat hetzelfde gebeurde. De werken die nu gepland staan, had men perfect verleden jaar tegelijk met die van toen kunnen uitvoeren. Steeds weer word je als busgebruiker met je neus op de waarheid gedrukt: je betekent niets, en trek je plan! Misschien moet het echte Groen daar maar eens verandering in proberen te brengen…

 

 

Lijn 42 heeft ook nog 3 P-treinen die de schrale twee-uurdienst aanvullen. Dit is de eerste:

ms 483 met P4016 Liers - Gouvy in Aywaille.

 

 

17-08-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 augustus 2012 Kelmis - Gulpen (Geuldalroute)

De Geul, die Göhl, la Gueule: hoe je hem ook wil noemen, het is ongetwijfeld een van de best bewaarde zijtakken van de Maas. Bij het NGI is een overzichtskaart van de Geuldalroute (en veel plaatselijke wandelingen) verschenen waarop je de loop van dit riviertje mooi kunt volgen. Wij deden het vandaag écht, en stapten een tweede traject, van Kelmis naar Gulpen. De bewegwijzering is verre van compleet, maar dat kan de pret niet bederven. We maalden er iets meer dan 23 km door, en bleven inderdaad bijna altijd in de onmiddellijke buurt van het rustig voortkabbelende riviertje. Uiteindelijk berekende ik een TWQ van 66 %: ik heb het twee keer nagerekend, en kwam telkens bij dezelfde eerder povere twee derde uit, maar wees gerust: je hebt de indruk dat het quotiënt rond de 95 % zweeft.

Het begint al in Kelmis, waar je na een kort stukje naast een weinig interessante hoofdweg, meteen de oude spoorwegbedding opzoekt van de lijn die van Kelmis naar Plombières liep. De streek heeft een erg boeiende spoorweggeschiedenis. De indrukwekkendste getuige is nog altijd het spoorwegviaduct van Moresnet. De oude bedding is gelukkig nog niet bedolven onder een brede en dikke betonlaag, maar brengt je door een echte oase van groen van uitgraving naar uitgraving.

Vanaf de Belgisch-Nederlandse grens begint dan een tocht waarvan ik het bestaan nooit vermoed had. Een zo goed als onafgebroken pad langs de Geul, vaak door de weiden. En we zijn niet de enigen: zoals het in de buurt van een drielandenpunt hoort, hoor je Nederlands, Duits en Frans. De koeien hopen hier af en toe waarschijnlijk net als ik op een regenachtige dag: dan zal het aantal bezoekers wel drastisch lager liggen. Zelf hou ik van regenachtige vrijdag- en zaterdagavonden in de zomer: dat tempert altijd het enthousiasme waarmee sommigen zich op de barbecue storten, enthousiasme dat dan later op de avond proporties aanneemt die niet meer door de beugel kunnen.

Eigenlijk moesten we achteraf vaststellen dat deze tocht door een toch wel heuvelend gebied van begin tot einde kon bekoren. Zo sterk dat we er op het einde flink dorst van gekregen hadden. Ik ken Nederland niet voldoende om er algemene uitspraken over te doen, maar in de tijd die we op dat terrasje in Gulpen op onze pint hebben moeten wachten, kun je in een Vlaams dorpscafé gerust een stuk in je kraag drinken. Gelukkig schuimde de tripel zoals het hoort.

Behoorlijk wat foto's deze keer van een lange en mooie tocht hier. Voor de spoorwegarcheologen zijn er deze keer enkele verrassende plaatjes.

Sippenaeken en de Geul

De Geul, wandelen en stoeien

 

De reuzenbalsemien was overal prominent aanwezig - prachtige immigrant.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (393)

Brussel-Zuid - Eupen 506 7:57 9:55 +1 (1907 - 11823, op Oostende)

Eupen - Kelmis [396] 10:06 10:25 stipt (ab7631-79, Mercedes Citaro LE, Sadar)

 

Gulpen - Vaals [50] 17:18 17:35 stipt (Veolia)

Vaals - Eupen [396] 18:03 18:46 +4 (ab7631-78, Mercedes Citaro LE, Sadar)

Eupen - Brussel-Noord 542 19:15 20:54 +5 (1908 - 11824, op Oostende)

Brussel-Noord - Halle 1592 21:19 21:37 +2 (196)

De commentaar:

Soms kan het verrassend snel gaan tussen Halle en Brussel-Zuid. Vandaag resulteert dat in een rijtijd van 7 ½ minuut. Maar het ziet ernaaruit dat de IR nu wel eens wat meer problemen zou kunnen krijgen, want op lijn 124 Charleroi - Brussel zijn er problemen door een defecte trein. En zoals het zusjes past, zal ook lijn 25 een flink deel van het leed op zich nemen. (Achteraf zal blijken dat het met deze 3105 nog mee zal vallen.)

Zelfs de 506 kan in deze vakantieperiode vrij goed op tijd rijden. In Brussel-Noord rijden we met 3 minuten vertraging buiten, maar dan gaat het stroef tot we in Diegem lijn 36N op kunnen. In Leuven komen we aan met 6 minuten, maar traditiegetrouw gaan daar twee minuutjes af bij vertrek. Vanaf Liège-Guillemins rijden we zelfs helemaal op tijd. Nu ja, op tijd, in Verviers-Centraal is een stilstand van 13 minuten voorzien, omdat er gewerkt wordt tussen Verviers en Welkenraedt. Maar dat staat keurig aangegeven op de NMBS-site en dus kun je dit niet als vertraging aanrekenen.

Zoals meestal met trek- en duwtreinen heb ik geen idee van het locnummer. Vroeger kon je bij het binnenrijden van Brussel-Noord nog een poging ondernemen om het nummer te lezen, maar sinds enige tijd heeft men een kastje ingeplant, net op die plek waar het nummer in al zijn glorie leesbaar zou moeten worden. Tot mijn verbazing zal in Eupen blijken dat het de splinternieuwe 1907 is die zich behoorlijk van haar taak gekweten heeft. Ondanks vertragingszones - zijn ze aan een opmars bezig? - in Leuven, voorbij Verviers en in Welkenraedt, komen we in Eupen aan met een onooglijk minuutje vertraging.

Op de site van de TEC heb ik gevonden dat wegwerkzaamheden in Eupen ook een invloed zullen hebben op de rit van lijn 396, die internationale buslijn, die destijds Malmedy met Vaals verbond. Nu blijft daar alleen het blijkbaar goed beklante deel Eupen - Vaals van over. Als ik het allemaal goed begrepen heb, dan zal de omlegging geen invloed hebben op ons deel van de rit. De bus komt inderdaad zo goed als op tijd aan rijden. Kelmis bereiken we zelfs nog iets vroeger dan voorzien.

 

Voor de terugreis heb ik even gespeeld met de idee om lijn 50 richting Maastricht te nemen, maar ik vermoed dat een reisweg met overstap in Vaals minstens even snel en alleszins goedkoper zal zijn.

In Gulpen vraag ik voor alle zekerheid maar even de weg naar het busstation: een erg handig ingericht pleintje, dat helemaal in functie lijkt te staan van onderlinge busaansluitingen. De bus komt stipt aan. Het is een erg comfortabele bus - type autocar. Samen met de kwartierdienst maakt dat van deze lijn een topper.

Vanaf Vaals bevinden we ons weer op vertrouwd terrein. Tussen Moresnet en Kelmis zitten we een tijdje achter een strokar. Dat werkt de chauffeur zichtbaar op de heupen. De manoeuvre waarmee hij voorbij de strokar (én een fietser of twee, én een wagen of twee) gaat, is niet helemaal zonder gevaar. Toch mooi wat die mannen riskeren om op tijd te blijven.

Tot hij in Kelmis de garage van de firma Sadar binnenrijdt: niet de stiptheid, wel het babbeltje lijkt hem te hebben aangezet tot roekeloos rijden. We verlaten Kelmis met 7 compleet overbodige minuten vertraging. In Eupen zullen er daar nog 4 van overblijven, want zelfs in de vooravond is de bus nog goed beklant.

In Eupen staat de IC naar Oostende al klaar. Deze keer is het de 1908 die het lange stel I11 naar Oostende zal slepen.

In Liège stapt een fietser met fiets in: vanmorgen werd een fietser in Liège nog verwezen naar de bagageafdeling, helemaal voorin. Deze zal zich waarschijnlijk ergens in de trein een plaatsje zoeken. We leven in een tijd waarin reglementen vooral niet nageleefd moeten worden. Dat wordt ook in de hand gewerkt door de inconsequente houding van handhavers. En leidt uiteindelijk vroeg of laat tot conflicten.

Tot Liège rijdt de trein probleemloos op tijd, maar in Ans komen we volledig tot stilstand. Een achteropkomende Thalys laat je nu eenmaal deemoedig voor, ook al kost dat ettelijke minuten vertraging. In Leuven blijken dat er zes te zijn, in Brussel-Noord noteer ik er vijf, nog net een statistiekvriendelijke vertraging.

Net voor ons hangt een I10. Zou dat de reden kunnen zijn waarom het toilet in de I11 bijna voortdurend bezet is? Door een eindeloze reeks zwartjes dan nog. Het lijkt trouwens echt wel de avond van de eigenaardige zwartjes. In Brussel-Noord snijdt er een ons de pas af, beladen met twee zware reistassen, die hij meteen tussen de banken van het tweeledige stel plaatst. Hij zal verdwijnen en pas na Brussel-Zuid opnieuw te voorschijn komen, zichzelf nog eens trakterend op twee flinke porties deodorant. Onder de armen, wel te verstaan. Ik wist dat Jappen 's morgens wel eens twintig minuten in het treintoilet konden verdwijnen voor een grondige wasbeurt, maar hij is duidelijk geen Aziaat, en het is nog avond ook.

Een andere reiziger heeft zich voorbij Brussel op het smalle platform tussen bagageafdeling een eersteklasafdeling op de grond laten zakken. In Halle vraagt hij: "Zal het lukken?", want hij zit toch wel in de weg, zo voor de uitstapdeur. - Ik antwoord dan maar: "Ik zal mijn best doen?" Ik zal nooit begrijpen waarom reizigers soms de meest gore hoekjes van een treinstel opzoeken, zeker als er nog (zit)plaats zat is. Maar het gebeurt wel vaker dat ik de mensen niet meer begrijp, eigenlijk zelfs constant. Die koeien, die de wandelaars langs de Geulroute nauwelijks een blik waardig achten, die begrijp ik dan weer wonderwel…

 

Ab7631-79 heeft ons net afgezet in Kelmis. De bus is splinternieuw. De nummerplaat is gemonteerd op een bord met verwijzing naar een garage in… Kobbegem (Asse).

 

's Avonds is het de beurt aan de al even nieuwe 7631-78.

 

En ook dit is een recent verschijnsel: een loc van reeks 19 op de IC Eupen - Oostende. Het is "onze" 542, die zich nog even koestert in de stilaan laagstaande zon.

 

10-08-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!