Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
29-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 september 2011 (Hamont - Bocholt GR 561)

Even leek het erop dat we vandaag opnieuw op een saai stukje GR terecht zouden komen - zoals het einde van onze vorige wandeling - maar na 5 km werden plots alle registers van wat Limburg aan fraais te bieden heeft opengetrokken. We stapten langs GR 561 van Hamont naar Bocholt (Kreiel), goed voor bijna 18 km, en voor een TWQ van 59 %. Als je weet dat we 5 km moesten stappen voor we onze eerste trage weg aangeboden kregen, dan zegt dat alles over de resterende kilometers: een mooi uitgekiend parcours, langs het Kanaal Bocholt - Herentals, door de Lozerheide (vooral bos en water) en later door een tamelijk ongeschonden landbouwgebied met nog lekker veel onverhard. De zon straalt: gelukkig is het geen zomer meer, want anders zouden we nu bij een ondraaglijke hitte stappen, en sommige bomen drukken ons met de neus op de weerfeiten: het is heus wel herfst.

 

De verbinding:

We slagen er altijd maar beter in om er telkens opnieuw met vaste hand een dagje treinellende uit te kiezen. Daarom deze keer 2 ketentjes, het vooropgezette en het gerealiseerde.

Wat we van plan waren:

Halle - Antwerpen-Berchem 7574 7:52 8:49

Antwerpen - Berchem - Neerpelt 3209 9:19 10:26

Neerpelt - Hamont [307] 10:32 10:45

 

Kreiel - Kaulille [746] 16:47 16:59

Kaulille - Neerpelt [8] 17:10 17:28

Neerpelt - Lier 3238 17:34 18:31

Lier - Brussel-Noord 3439 18:39 19:13

Brussel-Noord - Halle 1590 19:17 19:37

 

Wat het werd:

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +5 (2141 - 53507)

Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal 9209 8:16 8:57 stipt (2825 - 50 84 1070 368)

Antwerpen-Centraal - Neerpelt 3209 9:13 10:26 +1 (4196)

Neerpelt - Hamont [307] 10:32 10:45 (ab4413-15, VDL Bus & Coach Linea, De Wilg)

 

Kreiel - Kaulille [belbus 746] 16:47 16:59 +11 (ab4005-18, Mercedes Sprinter II, Bronckaers)

Kaulille - Neerpelt [8] 17:10 17:28 +5 (ab4408-71, Van Hool New AG300, Heidebloem)

Neerpelt - Antwerpen-Berchem 3238 17:34 18:41 +12 (4140)

Antwerpen-Berchem - Brussel-Noord 4540 18:52 19:23 +12 (2719 - 61029)

Brussel-Noord - Halle 3788 19:35 20:02 +5 (691)

 

De commentaar:

P7574/IR3308 moet het tegenwoordig met 4 M5 doen, en dat is veel te weinig op het drukste moment van de spits. Het is dan ook hemeltergend dat je zelfs in eerste klasse - met eersteklasbiljetten -  moet staan, ook al omdat iedereen weer eens het recht in eigen handen genomen heeft, en dat tegelijk andere P-treinen van lijn 96 voor drie vierden gevuld in Halle voorbijzoeven. Maar dat hier minstens 2 rijtuigen meer ter beschikking zouden moeten staan, staat buiten kijf.

Met 5 minuten vertraging in Halle en nog steeds dezelfde vertraging in Brussel-Zuid ziet het er niet eens zo slecht uit voor deze 7574/3308. Maar dan gaan plots de lichten uit, en al snel krijgen we te horen dat de trein niet verder rijdt dan Brussel-Zuid. De reizigers voor Centraal en Noord worden verwezen naar een andere trein, maar daar zijn wij vet mee. Wij hadden gekozen voor een rechtstreekse trein met flink wat reserve, en moeten nu toch overstappen! Gelukkig staat de Amsterdammer op hetzelfde perron. De eersteklasrijtuigen hangen nu aan de uitersten van de trein, en we kiezen voor de staart. Bij de doorrit van Brussel-Noord hebben we 4 minuten vertraging, maar toch komen we nog 1 minuut te vroeg in Mechelen aan. Was het niet tijdsgebrek dat de NMBS er destijds toe genoopt had de stop in het Noordstation te schrappen? Maar het wordt een rustige rit, met weinig volk hier achteraan, en nu de Beneluxtrein zo goed als ongehinderd kan doorrijden (de 3308 rijdt hem immers niet voor de voeten…) komen we ook stipt in Antwerpen-Centraal aan. Dat is natuurlijk nog altijd een spoorwegkathedraal, maar als overstapstation is het waardeloos geworden. Daar zijn de afstanden en de vele (rol)trappen net iets te veel van het goede voor. Maar we hebben een dik kwartier om uit de diepten naar de hoogten op te stijgen, en dat is ruim voldoende. We horen de twee motorwagens trouwens al lang rochelen in de verte…

Zorgeloos reizen zit er voor ons vandaag niet in, en met een nipte aansluiting in Neerpelt hou ik de vertraging van deze IR nauwgezet in het oog. Lier komen we niet binnen zonder een bijna volledige stilstand en in Herentals is het blijkbaar de IR naar Antwerpen, die buiten mag voor wij binnen mogen. De vertraging is ondertussen opgelopen tot 5 minuten, maar vanaf dan gaat het snel beter: Geel +4, Mol dankzij een snelle ontkoppeling +1, Lommel en Overpelt +2, en uiteindelijk +1 bij aankomst in Neerpelt. Wie de pech heeft dat de zenuwen ook de blaas beïnvloeden, zit met een reuzegroot probleem: het toilet is zoals zo vaak afgesloten.

In Neerpelt hebben we dus een zeer goede aansluiting, met een erg comfortabele bus van een nieuwe generatie. De bus deponeert ons aan de halte Stadswaag, want zijn terminus ligt nog altijd aan het station. Je veegt de geschiedenis niet zo maar van de kaart. Overigens ligt die Stadswaag zo dicht bij het hart van de stad, dat het misschien niet eens zo een slechte optie is; tenslotte rijdt lijn 48 al tot de kerk, en heeft de stationswijk ook haar historische rechten.

 

Voor de terugrit hebben we een belbus nodig. Die zou ons om 16:47 moeten oppikken in Kreiel, onooglijk gehucht van Bocholt, en ons vervolgens naar Kaulille moeten brengen, waar we kunnen overstappen op lijn 8 naar Neerpelt. De bus komt met 12 minuten vertraging opdagen, en dat ziet er slecht uit: we hebben maar 11 minuten aansluiting. Op 2 plaatsjes na zijn alle plaatsen bezet door huiswaarts kerende scholieren, ongetwijfeld vaste klanten. We komen inderdaad net om 17:10 in Kaulille aan, maar wat vragen leert ons dat de bus naar Neerpelt nog niet doorgekomen is. Dat doet-ie met 6 minuten vertraging, net genoeg om de aansluiting met de trein in het gedrang te brengen. Jongens, toch, wat een dag! In Neerpelt hebben we nog 5 minuten vertraging, maar een IR naar Antwerpen is nog niet te bespeuren. Vertragingen kunnen ook in je voordeel spelen.

Van de 3 motorwagens die even later aankomen, worden er 2 afgekoppeld. De derde vat de terugrit aan met 8 minuten vertraging, alweer net genoeg om de aansluiting in Herentals of Lier met de IC naar Brussel om zeep te helpen. En ja hoor, net voor Herentals krijgen we te horen dat de aansluiting naar Brussel niet verzekerd wordt, en dat reizigers voor Mechelen en Brussel moeten doorrijden naar Antwerpen-Berchem. Dat is slecht nieuws, maar het valt toch te appreciëren dat we op die manier duidelijkheid krijgen.

Al snel blijkt dat we nu getrakteerd worden op een van de subtielste vormen van mensenjennerij die de NMBS in aanbieding heeft. Door die IC namelijk net voor ons te laten vertrekken, hindert die ook nog eens de rit van onze IR: net voor de lange vertragingszone in Nijlen staan we zo goed als stil, omdat de IC daar uiteraard ook trager moet, en net voor Lier staan we zelfs compleet stil, omdat de IC spoor 1 even bezet houdt. Zo wordt nu ook onze voor de hand liggende aansluiting in Berchem met de IC naar Charleroi problematisch!

Maar in Berchem blijkt dat lijn 25 zwaar gestoord moet geweest zijn, en dat al van in de namiddag. Achteraf zal blijken dat zowat het hele amalgaam aan spoorwegproblemen vandaag lelijk huis heeft gehouden: zelfmoord, storingen, defecten, zelfs een ingestorte tunnel in Jette… het is niet niks.

We vertrekken met 16 minuten vertraging (we staan nl. nog lang stil in Berchem), en bereiken Brussel-Noord met 12 minuten. De eerste trein naar Halle is de CR naar Dendermonde met 5 minuten vertraging, want ook de IR naar Binche rijdt 20 minuten te laat.

Het mag een wonder heten dat we maar een half uur later dan voorzien thuis komen. Maar één van de voordelen van zware verstoringen is dat alles met vertraging rijdt, en zo komen er plots onverwachte aansluitingen opduiken, die het leed wat verzachten.

Geen compensatie deze keer, ondanks een hele dag spoorellende. Spijtig, want ik vind dat we het wel verdienden. Voor die overbezette trein in de ochtendspits vertrekt er een klacht, de rest zullen we met de mantel der liefde bedekken - laat het ons maar bij een samenloop van omstandigheden houden. Dat hoor en lees je wel meer…

 

Foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/hamont%20-%20bocholt%20GR561/

Maar bekijk alvast deze eens:
1. Het kanaal Bocholt - Herentals.



2. Lozerheide, vooral bos en water...



3. Heerlijk stappen over onverharde landbouwwegen.



4. En een bus aan het station van Hamont.



29-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 september 2011 (Zillebeke - Geluwe GR 5A)

Een deftig GR-traject ontwerpen in West-Vlaanderen kan bezwaarlijk een peulschil genoemd worden. Ik wil dus in de eerste plaats de verdiensten in de verf zetten van de mensen die deze GR 5A hebben uitgetekend, ook door een gebied dat zich niet altijd leent tot wandelen of stappen. Natuurlijk stapten we eerst door het domein Palingbeek, en volgden we lange tijd het Verwezen Kanaal Komen - Ieper, en dat is heus wel de moeite waard, maar daarna kwamen we in een landschap terecht dat niet echt tot onze verbeelding sprak. En toch werden ook hier met de moed der wanhoop zoveel mogelijk onverharde wegen opgezocht. Dat leidde uiteindelijk tot een TWQ van een verdienstelijke 49 %, en met het gevoel dat het beste er uitgehaald is. De GR 5A is op een aantal punten aangepast: uiteindelijk stapten we een dikke 16 km, maar met een aanloop en naverbinding erbij komen we in de buurt van 18 km.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +2 (268)

Brussel-Zuid - Kortrijk 2331 9:41 10:45 +6 (2735 - 61061)

Kortrijk - Ieper 7017 10:50 11:20 +4 (359)

Ieper - Zillebeke [39] 11:30 11:48 +8 (ab5073)

 

Geluwe - Moeskroen [84] 17:00 17:44 +10 (ab4590)

Moeskroen - Halle 3117 18:03 19:17 stipt (397)

 

De commentaar:

We komen eigenlijk voor de IR van 9:09, maar we halen moeiteloos de CR van 8:58. Dat is nog maar eens een bordeaux stel, en dan nog wel met horizontale lichten: ik heb die horizontale positie altijd mooier en eleganter gevonden dan de verticale, maar lang heeft ze het niet uitgehouden. Ik kan alleen maar vermoeden dat het technische voordelen biedt om de lichten onder elkaar te plaatsen. De rit verloopt zonder veel problemen: alleen bij het binnenrijden van Brussel-Zuid worden we opgehouden, omdat de Benelux aan het perron gebracht wordt.

Veel vertragingen staan er niet meer op de schermen, maar de wet van Murphy speelt ons andermaal parten: de IC naar Kortrijk staat met 9 minuten vertraging aangekondigd. Met een aansluiting van 5 minuten in Kortrijk én de bestelde belbus in Ieper ziet dat er niet zo goed uit, ook al is de vertraging in Denderleeuw al gekrompen tot 6 minuten. Ik zoek dus toch maar even de treinchef op, wat geen sinecure is in een trein die een achttal TBG's terugbrengt naar hun depots na de ochtendspits. Ik vraag aan een eerste groepje of ze weten waar de treinchef zit, en dat valt mee: hij zit in het vorige rijtuig. De man lijkt zowaar te schrikken als ik vraag of hij de treinchef is, maar hij kan me een bijzonder geruststellend antwoord geven: ik zal mijn aansluiting én mijn belbus halen, want onze TB zal straks ook de rit naar Poperinge verzorgen.

Ik maak me terloops de bedenking dat de trein tussen Denderleeuw en Kortrijk geen vertraging meer inloopt: met een break zou dat ongetwijfeld anders verlopen zijn. Gecadanceerde diensten lijken op het eerste gezicht natuurlijk een zegen, maar eigenlijk resulteert het bijna altijd in te lange rittijden tijdens de daluren, en nog altijd krappe tijdens de (na)spits, als met logger materieel gereden wordt.

Maar zoals gezegd: we komen bijna tegelijk met de TB bij onze trein naar Poperinge, die met 4 minuten vertraging vertrekt. Tussen Menen en Wervik gaan we op tegenspoor, zodat de vertraging bij aankomst in Ieper eerder gegroeid dan geslonken is. Maar onze belbus halen we.

Eerst verschijnt een busje zonder veel aanduidingen, maar we krijgen te horen dat de belbus Ieper Oost (officieel lijn 39) meteen komt. We maken nog een ommetje door industrieel Ieper en langs het Ziekenhuis, en zo komen we uiteindelijk 8 minuten later dan voorzien aan de halte Zillebeke Vaartstraat, waar nogal wat bedrijvigheid heerst: hier bevindt zich namelijk het Bezoekerscentrum van de Palingbeek, en enkele scholen zijn aan een vroege uitstap bezig.

 

Voor de terugrit hadden we ook de belbus Wervik kunnen gebruiken, maar die geeft geen aansluiting op de treinen in Menen (of Wervik), en dus stappen we een kilometer of zo extra tot de stelplaats van Geluwe, waar we bovendien met lijn 84 naar Moeskroen kunnen, waar we de rechtstreekse IR naar Halle kunnen nemen. De rit uit Ieper (met gelede bus) wordt hier opgewacht door een aansluitende standaardbus, waar we als eerste kunnen instappen. Met heel wat overstappers blijkt het een vrij drukke rit te zijn: uiteindelijk komen we met 10 minuten vertraging in Moeskroen aan, zonder dat dit onze aansluiting in gevaar brengt.

Nog even genieten dus van deze overstapvrije treinverbinding: de rit verloopt vlekkeloos. Ik zal nooit het verzet begrijpen tegen deze op het eerste gezicht onlogisch aan elkaar geknoopte verbindingen, zoals we er sinds 1984 wel enkele hebben. Vroeg of laat haalt iemand er toch zijn voordeel uit, en vandaag zijn wij dat. Heerlijk!

 

Foto's van de wandeling vind je op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/zillebeke%20-%20geluwe%20GR5A/

 

Maar bekijk alvast deze eens:

 

De Palingbeek, rechtstreeks gevolg van de mislukte aanleg van het kanaal Komen - Ieper, vandaag een erg rustig en aangenaam natuurgebied:

 

 

Zoals wel meer wordt de wandelaar in deze periode van het jaar gevoerd tussen hoge maïsaanplantingen, het rechtstreekse gevolg van een verkeerde bemestingspolitiek:

 

 

Ter hoogte van de vroegere halte Houthem (waarvan het vroegere perron nog altijd overleeft), kon ik P8049 Poperinge - Kortrijk fotograferen. De inzet van M6-rijtuigen heeft tot gevolg gehad dat bepaalde rechtstreekse verbindingen Poperinge - Brussel in Kortrijk met overstap dienen te gebeuren. Vanmorgen waren wij de klos, nu, in de vroege namiddag lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Veel zie je niet van stel 406, en dat is ook best, want de flank wordt ontsierd door kladden verf, die voor kunst zouden moeten doorgaan.

 

 

De halte Stelplaats in Geluwe ligt ook letterlijk binnen de omheining van de stelplaats, maar op dit drukke moment van de dag, zijn de meeste bussen op pad. Alleen het belbusje van Wervik wordt bereid gevonden om even te poseren, en wat later komt een bus Moeskroen - Ieper binnenrijden. Het is ab5137, maar  dat nummer lijkt te ontbreken op het front van de bus. Gelukkig is er nog www.zone01.be , waar ik dankzij de nummerplaat het nummer van de bus kon repereren.

 

 

 

 

22-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 september 2011 (Crupet - Mozet GR 575)

De Condroz ziet er deze dagen wat uit als de Belgische politiek, met hier en daar in het groen een verkleurde vlek, die er zou kunnen op wijzen dat de bomen onderling tot een akkoord gekomen zijn om nu maar meteen aan de herfst te beginnen, maar voorlopig zijn de aanwijzingen nog altijd erg schuchter. Het grote verschil is dat we weten dat de bomen zullen doorgaan, en met de politici van vandaag is dat nog lang niet zeker. Eén of twee vertrekkende zwaluwen maken de herfst niet…

Wat er ook van zij, wij hebben vandaag intens genoten van deze 19 km lange tocht die ons van Crupet naar Mozet bracht, langs een heerlijk heuvelend parcours dat ons voerde langs kleinere maar vooral grotere boerderijen, met die ideale mix van weiden, akkers en bossen. De TWQ ligt bovendien tamelijk hoog (67 %). Het is dan ook een aan te raden stukje GR 575, al is de bewegwijzering hier en daar aan wat opfrissing toe, zeker in het begin. Ivoi en de Ferme de Basseille zijn zonder meer hoogtepunten op deze tocht zonder echt zwakke momenten.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3656 6:29 6:48 +1 (990)

Brussel-Zuid - Yvoir 2407 7:03 8:39 +2 (415)

Yvoir - Crupet [128a] 9:10 9:25 stipt (ab5581-47, Mercedes Citaro LE, Autobus Latour)

 

Mozet - Namur [42] 16:35 17:07 +3 (ab5061-18, Mercedes Citaro LE, Bus et Cars Roquet)

Namur - Brussel-Noord 2138 17:21 18:18 stipt (503)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +10 (825)

 

De commentaar:

 

Veel keuze hebben we niet: de TEC-Namur voert al vele jaren een politiek die er vooral op gericht is om de landelijke lijnen af te bouwen. Wie een dienstregeling neemt van lijn 128a uit de tijd dat de NMBS deze dienst nog beheerde, en haar vergelijkt met die van vandaag, ziet de gevolgen.

Het wordt dus vroeg vertrekken. De stoptrein naar Brussel rijdt volgens het bekende scenario: de hele weg op de rem staan om toch maar niet te vroeg te rijden, en dan net voor Brussel-Zuid toch wat opgehouden worden. Ik geef toe, vandaag is de schade uiterst beperkt. Het eerste stel is een CR-stel: de display vooraan toont CR6, en ook in de flanken leren we dat dit CR 6 naar Leuven is. Erger is dat ook binnenin alle halten luid aangekondigd worden, telkens tot 3 maal toe: "De volgende halte is…" - "We komen aan in …" en dan ook nog even bij volledige stilstand de naam van de halte. Wie denkt op dit vroege ochtenduur nog even recht te hebben op een dutje, is eraan voor de moeite. Ik heb ooit eens gelezen dat katten na een dergelijke test (wakker gemaakt worden meteen nadat ze ingeslapen zijn, en dat telkens opnieuw) gek worden. Vermoedelijk is dit soort tests al lang verboden, maar op treinreizigers mogen ze nog altijd worden toegepast. Ik weet wel dat er langs alle kanten druk uitgeoefend wordt voor meer informatie, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat reizigers van een CR in de vroege ochtend behoefte hebben aan dit systematisch omroepen. Overigens stokt het systeem toch zodra de treinrit in de knoei raakt…

Van Brussel-Zuid naar Yvoir loopt het vlot. In tweede positie hangt de gemoderniseerde 383, maar alleen het laatste stel rijdt naar Dinant. In Yvoir worden we opgewacht door de onderstationschef die een oogje in het zeil houdt als de reizigers de sporen oversteken. We krijgen zowaar een vriendelijke goedendag, relict uit een tijd toen de NMBS nog geen door topmanagers geleid bedrijf was.

In de wachtzaal zit een klein onding een enerverend elektronisch spelletje te spelen. Maar de spinnen die zich hoog tegen het plafond genesteld hebben, blijven rustig zitten.

We hebben een wel erg ruime aansluiting. Dat is goed voor de zenuwen, maar ik vraag me toch af waarom de TEC er zo vaak meesterlijk in slaagt om zijn schaarse bussen altijd net te vroeg (als je uit Dinant komt) of net te laat (als je uit Namur) komt te laten rijden. Het antwoord is natuurlijk evident: het kwam bij het opstellen van de diensten toevallig zo uit, en de reiziger, die past zich wel aan. Het moet gezegd: dit is weer een van die kraaknette bussen, zoals je ze vaak vindt bij de Waalse vervoermaatschappij, en hij rijdt ook nog stipt. Bij de halte Evrehailles Route de la Gare haalt een reiziger wel erg op het nippertje zijn bus. Tenslotte rijdt de volgende bus al een goeie vier uur later…

Nog even dit: die 128a wijst erop dat het hier om een oude vervangingslijn gaat. En inderdaad volgen we vrij nauwkeurig de loop van de oude NMBS-lijn 128 Yvoir - Ciney. We rijden dan ook onder enkele bijzonder pittoreske spoorwegbruggen door, midden het vele groen dat hier aan weerszijden van de weg groeit. Zo begint de wandeling al in de trein.

 

Lijn 42 (van de terugrit) heeft ook al geen sterk gestoffeerde dienstregeling. Nochtans heb je zeker op het deel vanaf Andoy behoorlijk wat reizigers: alweer een lijn die onmiskenbaar niet het potentieel aanboort dat er is. Ook deze bus is kraaknet. Opvallend: alle senioren tonen hier hun pasje. Twee dagen eerder, in Lier, was dat absoluut niet het geval. Ik wens zuster Crevits dan ook veel geluk met het invoeren van de elektronische pasjes, die zogezegd een nauwkeurige opvolging van de reizigersaantallen mogelijk zullen maken. Kan iemand deze derde leeftijd van tegenwoordig eens diets maken dat het voortbestaan van vele diensten wel eens zou kunnen afhangen van hun houding bij het instappen? Een voor de hand liggende oplossing: geef alleen een pasje aan iemand die er in het vorige jaar effectief een aantal keren gebruik van heeft gemaakt.
In Namur wordt alles klaargezet voor de Fêtes de la Wallonnie die hier vanaf morgen losbarsten. Het is de laatste dag zonder omleidingen. Voor het laatste deel van het traject is behoorlijk wat tijd voorzien: zo wordt onze vertraging beperkt tot 3 minuten.

 

Over de reis van Namur tot Brussel valt niet veel te vertellen. Het wordt een zo goed als rimpelloze rit. Dat is niet het geval met onze rit Brussel - Halle. Normaal gezien wordt E3939 gereden met 2 vierledige stellen. Veel te vroeg komt inderdaad een leeg vierledig stel voorgereden, dat eerst als trein in doorrit aangegeven wordt. Blijkt dat door problemen bij de heenrit alleen 2 klassieke stelletjes naar Louvain-la-Neuve gereden zijn; die zullen nu aangekoppeld worden, zodat de trein vanaf Brussel-Noord in zijn normale samenstelling kan rijden. Acht minuten vergt zo een koppeling met bijhorende acties, zoals remproef. In Halle hebben we al 10 minuten vertraging, omdat we ook nog erg lang stilstaan in Brussel-Zuid.

In Brussel-Noord zijn enkele mannen van Securail ingestapt, en dat is altijd goed voor enkele smeuïge verhalen. Ze waren in het Noordstation opgeroepen voor een wanbetaler op de 3939, maar die was al in Schuman op de vlucht geslagen. En terloops komen we ook te weten dat er zo iets als de bende van Lembeek bestaat. Ja, ja, Halle is mee met zijn tijd: ook dit provinciestadje heeft problemen in zijn voorsteden.

Een fietser heeft zijn fiets in de bagageafdeling van het vierledig stel gezet. Als de TBG vraagt of hij daar ook voor betaald heeft - een knaller van een retorische vraag, als je het mij vraagt - is het antwoord negatief. De fietser vraagt zelfs of dat ook moet voor zo een trein. En nee, hij is geen jongeling van vreemde afkomst, maar wel degelijk een veertiger of vijftiger van oer-Vlaamse origine. Hij betaalt zonder morren, en denkt waarschijnlijk: de volgende keer opnieuw.

Dat denken wij ook als we uitstappen: de volgende keer opnieuw. Maar wij betalen de NMBS wel voor de al dan niet geleverde diensten…

 

Alle foto's van de wandeling op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/crupet%20-%20mozet%20GR575/ .

 

Hier krijg je alvast een voorsmaakje: in volgorde Crupet - de Condroz - Ivoi - Basseille

 

 

 

 

 

In Yvoir hadden we heel wat tijd om onze bus te fotograferen:

 

 

Onderweg, in Sart-Bernard, kwamen we ook nog deze bus tegen. Je zult me op mijn woord moeten geloven dat het hier een bus van lijn 66 betreft.

 

 

En onze boterhammetjes verorberden we op het perron in Sart-Bernard. Dat leverde enkele interessante kiekjes op.

 

Ms 515 met IC 2111 Brussel-Zuid - Luxemburg. Het is één van de weinige treinen op deze verbinding met 3 stellen.

 

 

Loc 2146 met een prachtig stel I6 en I10, als IC 2134.

 

 

Ms 595 met L5783 Ciney - Namur. Zowaar een vroeger Sabenastel…

 

 

En ten slotte nog ms 744 met L5763 Namur - Libramont. Merk ook het typische wachthuisje links.

 



15-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
13-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 september 2011 (Kessel)

Als het weer zich maar af en toe van zijn goede kant laat zien en je ook nog wat andere afspraken gemaakt hebt, is de keuze vaak simpel: niet stappen of een korte wandeling maken. Vandaar dat we in ons jaarprogramma ook altijd wel wat korte wandelingen zitten hebben, van die wandelingen die vaak gevolgd worden door mensen die door hun huisarts op het hart (!) gedrukt werden dat ze meer moeten bewegen, maar daar eigenlijk flink tegen opzien. Met iets meer dan 6 km verdient de Bogaertwandeling in Kessel de titel van gezondheidswandelingetje helemaal. Voor ons valt ze in het jaar dat we ook de Driedorpenwandeling uit Nijlen hebben gevolgd, en het interessantste stuk hebben we dus eigenlijk al eerder gestapt. De TWQ bedraagt 34 %, en je moet er dus flink wat bebouwing, tot heuse woonwijken toe, bijnemen, maar de onverharde paden die we volgden mochten er zijn.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3111 13:19 13:30 stipt (336)

Brussel-Zuid - Lier 3413 13:38 14:21 +1 (322)

Lier - Kessel [152] 14:34 14:49 +11 (ab1106-55, Van Hool New A600, Kruger Autobus)

 

Kessel - Lier [150] 17:08 17:23 +14 (ab1106-44, Van Hool A600, Kruger Autobus)

Lier - Brussel-Noord 3438 17:39 18:13 stipt (352)

Brussel-Noord - Halle 3140 18:20 18:41 stipt (433)

 

De commentaar:

Misschien zou je verwachten dat we met de trein tot Kessel reden, maar station en centrum liggen behoorlijk ver uit elkaar en de bussen van de lijnenbundel 150-151-152 zorgen voor een handig alternatief. Het voelt nog altijd wat onwennig aan dat we voor een verplaatsing Halle - Lier een lijntje op de Railpass moeten invullen. Als vollepotbetalers is zelfs die middellange verplaatsing al goedkoper met de langeafstandskaart die de Railpass zou moeten zijn. Het blijft wringen…

Dat TBG's er soms met hun pet naar gooien, valt me pas nu op. Op 1 september hadden we 2 lijntjes ingevuld van Eupen naar Halle. De eerste TBG had alleen het tweede lijntje geknipt - zo wordt het lijntje erboven immers ook ongeldig - maar de TBG van onze trein van Brussel-Noord naar Halle vond dat blijkbaar onvoldoende, en knipte ook het voorlaatste lijntje. Blijkt dat de tang op 25 augustus stond (op 1 september!) en dat we in trein 2320 zaten om van Brussel naar Halle te sporen. Enkele dagen voordien liep de tang (NIET de vrouwelijke TBG, die ik ervan verdenk dat ze niet eens gezien had wat ze knipte) 3 dagen achter bij een knip in mijn Benelux Tourrail. Stel maar even dat een volgende oplettende TBG dat merkt en je meteen verdenkt van fraude: hoe kun je bewijzen dat je niet met tintenkiller gewerkt hebt? Je mag er niet aan denken dat je bij een geschil dergelijke foutief geknipte kaarten als bewijsmateriaal moet aanvoeren. Enfin, vandaag is er niks mis met de knip…

 

Eigenlijk valt er weinig te vertellen over onze heenrit. Alleen is er die vervelende ouwe vent tussen Brussel-Noord en Mechelen die er een systeem van maakt om systematisch alle deuren achter zich open te laten. Wie dacht dat dat een privilege is van jonge sloddervossen, heeft het dus verkeerd voor.

 

In Lier ziet het busstation er al vele jaren een pak overzichtelijker uit dan toen we hier voor het eerst kwamen, maar met de smalle perrons is het zeker geen aangename plek om te wachten. En dat moeten we zelfs langer dan voorzien, want de bus vertrekt met 5 minuten vertraging. Ook in en om Lier wordt er duchtig aan de wegen gewerkt, en zoals altijd is de bus daar het voornaamste slachtoffer van. In Kessel noteren we 11 minuten vertraging.

 

Voor de terugrit vrezen we een gelijkaardig scenario. Eigenlijk staan we op de 152 van 17:01 te wachten, maar het is uiteindelijk de 150 van 17:08 die het eerst opdaagt, met 5 minuten vertraging. De chauffeur in opleiding wordt bijgestaan door een oude rot in het vak, maar het is duidelijk dat dit niet zijn eerste rit met de bus is. Toch komen we met 14 minuten vertraging aan in Lier.

 

Gelukkig vertrekt de IC naar Brussel op spoor 1, zodat we supersnel kunnen overstappen. De rit verloopt vlot. Even rekenen we op de aansluiting van 4 minuten met de CR naar Geraardsbergen, maar die blijkt met 24 minuten vertraging te rijden. Die recente tv-schermen zijn toch wel goud waard voor snelle beslissers. Terug naar spoor 12 dus, waar we in de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen stappen. Als de CR hem niet voor de voeten rijdt, haalt die makkelijk enkele minuten vertraging in tussen Brussel-Zuid en Halle, en we komen dan ook stipt in Halle aan.

 

We hebben er dus een verbinding heen en terug met alleen maar breaks op zitten. Sommige reizigers halen hun neus op voor deze stellen, maar voor diensten als de door ons vandaag gebruikte, is het eigenlijk ideaal materiaal. En in eerste klasse stralen ze zelfs een bepaalde warmte uit, die ik in alle moderne treinen mis. En de kentering zit er nog niet aan te komen, als ik merk wat men weer gemaakt heeft van de Desiro's, de hoop van de NMBS in bange dagen…

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/kessel/





13-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
10-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 september 1011 (Brukom - Sint-Kwintens-Lennik)

 

Onze vorige tocht langs GR 512 (van Linkebeek naar Brukom) had niet helemaal gegeven wat je van een GR kunt verwachten, maar vandaag krijgt deze GR ruimschoots de kans om zich te rehabiliteren, van Brukom naar Sint-Kwintens-Lennik. Met een TWQ van 44 % (over net geen 18 km) lijkt dat niet helemaal te lukken, maar toch mag je dit tracé dwars door het zo geprezen, golvende Pajottenland, niet onderschatten. Soms lange stroken asfalt worden namelijk regelmatig afgewisseld door aloude veldwegen en we hebben voetwegen ontdekt (voornamelijk tussen Sint-Pieters-Leeuw en Sint-Laureins-Berchem) die op wonderbaarlijke wijze de Grote Versnelling van de twintigste eeuw hebben overleefd. Voeg daar nog het Kasteel van Gaasbeek en de Boerenmarkt van Gaasbeek aan toe, en je hebt alle ingrediënten voor een aangename tocht, die we stapten bij een temperatuur van 28° en een relatieve vochtigheid die constant boven de 65 % lag. Daar kun je flink van zweten…

 

De verbinding:

Buizingen - Halle [155] 9:59 10:13 +4 (ab 3040-08, Jonckheere Transit 2000, Flanders Bus)

Halle - Sint-Pieters-Leeuw [170] 10:25 10:37 -1 (ab3961, Jonckheere Transit 2000, Het Rad)

 

Sint-Kwintens-Lennik - Leerbeek [142] 16:49 16:56 +8 (ab3164, Van Hool A600, Leerbeek)

Leerbeek - Halle [153] 17:05 17:26 -5 (ab3166, Van Hool A600, Leerbeek)

Halle - Buizingen [155] 17:43 18:02 stipt (ab3952, Jonckheere Transit 2000, Het Rad)

 

De commentaar:

Je merkt het, een treinloze verbinding in eigen streek deze keer.

Onze eigen bus van lijn 155 rijdt met wat vertraging, maar dat is op de drukste momenten van de zaterdag geen uitzondering. Halle is en blijft nu eenmaal een commerciële attractiepool. Het is een bus van lijn 170 die ons aan de andere kant van Halle moet brengen, meer bepaald bij de eerste Leeuwse halte (De Witte Roos). Die halte lijkt achteraf bekeken niet zo een goede keuze (meer): de Bergensesteenweg kreeg in het midden een betonbult om de 2 rijrichtingen uit elkaar te houden - hoe heet zo een ding? -, en voor voetgangers is het een heikele onderneming om over de 4 vakken en die bult aan de overzijde te geraken. De bewegwijzering voert ons dan ook naar een kruispunt met zebrapad wat verderop, naar schatting een omweg van 700 m. En de halte Brukom (Europalaan) ligt nu plots vlakbij. Dat was inderdaad een betere keuze geweest.

 

Voor de terugkeer hebben we de keuze uit niet minder dan 3 reiswegen: rechtstreeks met de 163 naar Halle, met de 141 of 142 naar Leerbeek, of met diezelfde lijnen naar Het Rad, waar we dan kunnen overstappen op de 155 naar Halle.

De 163 is niet meteen de beste optie: de bus rijdt op zaterdag maar om de 2 uur, en de aansluiting met de 155 is niet echt goed. Via Het Rad reizen impliceert een overstap van een half uur, en dus wordt het een traject langs Leerbeek.

Zoals enigszins gevreesd is de bus van lijn 142 (dat is de variant via Gaasbeek Dorp) niet zonder kleerscheuren door de Brusselse voorsteden (en de Gaasbeekse boerenmarkt, wie weet) geraakt: de bus laat dan ook een vertraging van 8 minuten optekenen. Omdat ik in de waan leef dat de bus van lijn 153 om 17:01 vertrekt, informeer ik toch maar even over de kansen om deze aansluiting te halen. Even later informeert de chauffeur zelf bij de dispatching, en dat stelt ons gerust. Ik schreef dat ik in de waan leefde dat de bus om 17:01 zou vertrekken, en dat komt omdat ik blindelings het ritoverzicht geloofd heb. Maar 17:01 is het aankomstuur, en van het vertrekuur - zoals alle vertrekuren in Leerbeek .05 (of .35) - is in de dienstregeling geen sprake. Een spijtige lacune, al geef ik toe dat ik het had moeten weten - je kunt het trouwens ook in het busboekje aflezen.

Hoe dan ook, bus 153 staat nog keurig te wachten. Het gebeurt trouwens zelden dat die precies om .05 vertrekt, en dat is deze dagen nog minder het geval. In Pepingen staan namelijk grootscheepse aanpassingswerken aan de Ninoofsesteenweg op het programma, en De Lijn heeft de dienstregeling stevig gerekt om dat op te vangen, maar een burger, vermoedelijk op zoek naar een identiteit, heeft roet in het eten gestrooid, en het is nu wachten op een gerechtelijke uitspraak. De dienstregeling houdt dus al rekening met werken die nog moeten beginnen. Zelfs na een rustige rit komen we 5 minuten te vroeg in Halle aan.

Enige gevolg daarvan is dat we nog wat meer aansluitingstijd hebben, maar dat zijn we stilaan gewend geraakt. Bus 155 brengt ons naar huis. In Essenbeek is er nog altijd een beperkte omleiding. Mocht deze bus binnen dit en vijf jaar eens gedurende een week of zo van begin- tot eindpunt langs de voorziene reisweg rijden, dan laat ik het je zeker weten. Onnodig om elke dag in je mailbox te kijken.


Foto's van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/brukom%20-%20lennik/

 

De zendmast van de VRT domineert eigenlijk de hele wandeling. Of dat een pluspunt is laat ik aan ieders oordeel over.

 

 

Of dit nu een Brabantse of een Belgische schone is, doet er niet toe. Maar waarom ze parmantig de achterzijde naar de camera draait, is me niet duidelijk. Misschien heeft ze kapsones, nu er opnieuw premies voor veulens uit de Vlaamse kas rollen.

 

 

Het pad dat we volgen loopt aan de voet van het bekende Kasteel van Gaasbeek. Zo zien de kikkers uit de nabijgelegen vijver het ook.

 

 

 

Onze bokes spraken we aan in Sint-Laureins-Berchem, dat zelfs op zaterdag 4 bussen per uur ziet passeren. Het lijkt erop alsof Flanders Bus hier heer en meester is, maar sinds de besparingsronde en bijhorende reorganisatie zie je hier meer regiebussen rijden dan vroeger.

 

 

 

 

10-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
09-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stoom in Beert

Even een stukje aangename jeugd herbeleven: het kan niet elke dag. Maar vandaag wil de firma Jocadis uit Edingen (bekend bij elke liefhebber van miniatuurtreinen) haar verhuis naar het station van Edingen in de verf zetten met een echte stoomtrein, en die zal passeren op de plek waar ik het grootste deel van mijn jeugd heb gesleten. Het overweghuisje mag dan wel verdwenen zijn, de ligusterhaag die mijn pa er eind jaren 1950 heeft aangeplant is nog altijd overweldigend aanwezig. Ze mist duidelijk de maandelijkse snoeibeurt waarmee pa haar in toom probeerde te houden. Van de prachtige bloementuin is niets meer overgebleven.

Stoomlocomotief van dienst is de 64.169, zorgvuldig gerestaureerd door TSP (Toeristisch Spoorwegpatrimonium), op dit ogenblik mogelijk de actiefste spoorwegvereniging van het land. Dit type P8 behoort tot een uitgebreide reeks stoomlocomotieven die nog voor de Eerste Wereldoorlog in Duitsland in gebruik genomen werd. Toen de Duitsers WO I verloren hadden, werden vele van deze prachtige locomotieven aan de overwinnaars afgestaan als vergoeding voor de oorlogsschade. Een uitgebreide reeks kwam ook in België terecht, maar het enige overblijvende exemplaar van de NMBS (64.045) is niet langer rijvaardig. Daarom besliste TSP om een locomotief in Roemenië aan te kopen, die met veel inzet omgetoverd werd in een Belgisch exemplaar. Het nummer spreekt boekdelen: op geen enkel moment had de NMBS 64.169 in dienst.

Ik moet zeggen: toen ik de locomotief in een zwarte wolk de zware helling tussen Halle en Beert zag op rijden, ging er nogal wat door mijn hoofd: de paniek van mijn ma, die de witte was opnieuw kon doen, de herinnering aan het typische geluid van een zwoegende locomotief, flarden jeugd… Het deed me zowaar wat…

Lijn 94 is ondertussen behoorlijk druk, en dat gaf de gelegenheid om ook wat andere treinen te fotograferen.

Eerst kwam 5501 met een zusterloc voorbij. Deze locs staan paraat om hst's in moeilijkheden te evacueren. Het moeten zowat de enige diesels zijn op deze lijn, waar de lustige brommers van halfweg de jaren 1960 tot tegen de jaren 1990 aan heer en meester waren.

 

 

Wat later passeerde E3112, bestaande uit 3 breaks. Het is een IR uit Kortrijk en Geraardsbergen (gekoppeld in Ath) op weg naar Antwerpen-Centraal. Zoals wel meer heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk graffiti te verwijderen.

 

 

En toen kwam het paradepaard van de dag. Je zult het me wel vergeven dat ik meer dan één foto van deze trein plaats. Opvallend: achteraan hangen 2 diesellocomotieven. Terwijl het type 202 zich lui laat slepen, is het duidelijk dat een loc van reeks 60 de stoomloc een stevig handje toesteekt, precies op de plaats waar ik als puber deze locs voor het eerst zag, aan kop van een zware reizigerstrein. De trein stopte zowaar volledig, blijkbaar om het aanzetten van de splinternieuwe loc op deze stevige helling te testen.

 

 

 

 

 

 

En toen kwamen er nog wat gewone treinen:


614 met CR Geraardsbergen - Dendermonde - als de rook om je hoofd is verdwenen...



 

2138 met E1935 Schaarbeek - Moeskroen, met 11 M4's als sleep. Bij de terugkeer uit Moeskroen zal deze trein onmiddellijk doorrijden als P-trein naar Ans, vandaar zijn lengte.

 

 

2146 sleept een veel korter stel als E1913 Moeskroen - Schaarbeek de andere richting op.

 

 

En tenslotte is er nog ms 616 met E1585, een CR van Dendermonde naar Geraardsbergen.

 

09-09-2011 om 17:58 geschreven door overweg13  


>> Reageer (4)
01-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 september 2011 (Manderfeld)

Manderfeld, tweede poging. We volgen wandeling C, uit een folder die we al sinds 1985 in ons bezit hebben. De wandeling valt grotendeels samen met een recenter met een geel kruis bewegwijzerd parcours. Manderfeld is de rust zelve, en de wandeling bestaat grotendeels uit 2 afdalingen (en onvermijdelijk klimwerk achteraf) naar de vallei van de Our, nauwelijks meer dan een beek. Tussendoor krijg je schitterende vergezichten; spijtig genoeg heeft de molengekte ook hier toegeslagen: zowat elke heuveltop wordt hier ontsierd door die fantasieloze ondingen, waarvan men nu al weet dat ze zelfs geen druppel op een hete plaat zijn. Maar het sust wel ons geweten, en we blijven in de waan leven dat het allemaal niet op kan. De wandeling is iets minder dan 9 km lang, en de TWQ blijft haperen bij een schamele 5 %. Maar toch is het volop genieten, ook al omdat we de eerste keer stappen in de sfeer van een aangenaam nazomertje…

 

Enkele foto's: het pas gerestaureerde kerkje, toegewijd aan Sint-Lambertus, maar met een schat aan andere heiligenbeelden - een erg typisch landschap met even typische koeien, en een hondenhok in Krewinkel

 

 

 

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid  3105 7:19 7:30 stipt (389)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 +3 (1353 - 11827)

Liège-Guillemins - Vielsalm 113 9:18 10:22 +4 (3005 - 11709)

Vielsalm - Manderfeld [401] 10:30 11:58 stipt (ab7561-06 - Mercedes O405 - Satracom)

 

Manderfeld - Sankt-Vith [401] 15:25 15:56 stipt (ab7561-19 - Mercedes O405 - Satracom)

Sankt-Vith - Eupen [394] 16:25 17:35 +1 (ab7521-26 - Scania OmniLink - Autobus Blaise)

Eupen - Welkenraedt 17206 18:10 18:17 stipt (344)

Welkenraedt - Brussel-Noord 541 18:18 19:54 stipt (1304 - 11833)

Brussel-Noord - Halle 1591 20:17 20:37 stipt (625)

 

De commentaar:

 

Na recente ervaringen (één verleden jaar, één 2 dagen geleden) beginnen we met een bang hartje aan onze expeditie naar Manderfeld. En ik hoor sommigen luidop denken: wat wil je ook met het openbaar vervoer naar zo'n godvergeten gat, maar eigenlijk is dat naast de kwestie. Want voor iemand uit pakweg Trois-Ponts zou deze verbinding evident moeten zijn, maar ook voor hen kan het verkeerd lopen. Nog maar eens een keer het noodlot tarten dus. Het begint alvast goed in Halle, maar dat was 2 dagen geleden ook al het geval. Zowat alles rijdt stipt, ook IR3105, die er blijkbaar een gewoonte van maakt om 2 minuten te vroeg aan te komen in Brussel-Zuid. Enige echte smet op de aankondigingsborden aldaar: de IC naar Poperinge is afgeschaft. Maar voor de rest ziet het er redelijk uit.

En ja, de rit naar Liège verloopt zonder veel problemen: Brussel-Zuid +2, Brussel-Centraal +5, Brussel-Noord +5, Leuven +3 en Liège-Guillemins +3. Dat er geen vertraging afgaat, komt omdat we deze keer na de IC uit Quiévrain de afdaling naar de Maasvallei aanvatten. Maar dat zal ons worst wezen, de aansluiting met de IR naar Luxemburg zit er vandaag wel in. (Eén dag later loopt het alweer verkeerd, trouwens… - dat is 2 keer op één week van 5 dagen!)

Dat we per se vandaag nog naar Vielsalm willen, heeft alles te maken met de geplande werken op lijn 42, van 3 september tot 2 oktober. De rails liggen al klaar tussen Aywaille en Stoumont, en blijkbaar zijn de voorbereidende werken al begonnen, want tussen die 2 stations geldt een snelheidsbeperking tot 60 km per uur. Voor ons zal het de laatste keer zijn dat we van het kedeng kedeng zullen kunnen genieten (?) want wat klaar ligt is van het lange type. Gelukkig vertrekken we in Aywaille met amper één minuut vertraging, zodat de snelheidsbeperking niet meteen desastreus is: Coo +3, Trois-Ponts en Vielsalm +4: te weinig om ons in paniek te doen slaan.

We halen moeiteloos de aansluiting, net zoals de wat oudere dame die we ook de vorige keer (op 11 juli) al in de bus zagen. Het is trouwens opvallend dat deze bussen, ondanks de magere dienstregeling, toch nog wat reizigers vervoeren: vanmorgen een 7-tal, deze namiddag zelfs een 10-tal. Deze keer hoeven we in Sankt-Vith niet even van de bus voor de koffiepauze van de chauffeur. Die wordt trouwens aangeklampt door een kranige senior, die binnenkort naar Eupen zum Arzt moet, en dat uit Büllingen. De chauffeur diept moeiteloos dienstregelingen op uit zijn geheugen - dat zie ik bij ons bijna nooit - en kan bovendien ook nog de nodige busboekjes bovenhalen.

 

De halte Manderfeld Post wordt geteisterd door tamelijk agressieve wespen, die in de wachtende reizigers een bron van veel lekkers lijken te vermoeden. Je bent altijd blij als de bus aankomt, maar de wespen versterken dat gevoel nog.

In Sankt-Vith is het duidelijk dat de meeste scholen op deze eerste schooldag nog niet voluit zijn gegaan: de bezetting van de vele bussen is dan ook matig; vermoedelijk zal dat volgende week veranderen. Het is trouwens ongelooflijk hoeveel bussen, ook gelede, hier af en aan rijden. Onze 394 wordt zelfs voorafgegaan door 2 ontdubbelingsbussen (slecht maar duidelijk Nederlands), eentje naar Büllingen en eentje naar Elsenborn. Er is dan ook voldoende plaats in deze comfortabele bus, die eigenlijk op het hele traject reizigers lost en laadt. Eupen Centrum is nog altijd taboe voor bussen, maar dat leidt nauwelijks tot vertraging.

 

In de namiddag is iemand onder een trein gesukkeld tussen Aalter en Brugge, en dat merken we: in plaats van een lang stel I11 is het een break die ons oppikt en ons naar Welkenraedt zal brengen. Een elegante oplossing, voor ons toch, niet voor de reizigers van de IC uit Oostende, die zullen stranden in Welkenraedt; hopeloos wordt de zaak zelfs voor wie naar huis wil met de aansluitende bus van lijn 394. We zullen de break nadien in Verviers terugzien, als L naar Spa.

In Welkenraedt rijdt de IC binnen op het ogenblik dat wij uitstappen. Vlot gaat het wel, maar toch zal de terugkerende IC nog 8 minuten vertraging oplopen. In Liège zijn dat er al 11, maar de 8 minuten stilstand komen hier goed van pas: we vertrekken met +6; dat een rit Liège - Leuven veel sneller kan dan de rit in de omgekeerde richting wordt nog maar eens duidelijk: we komen op tijd in Leuven aan en ook van Leuven naar Brussel verloopt de rit probleemloos.

De CR naar Geraardsbergen staat in eerste instantie aangekondigd met 5 minuten vertraging, maar ook die vertraging wordt helemaal weggewerkt. De IR bestaat uit stel 625, dat de paarse stof van zijn zetels heeft zien vervangen door het stofje van de M6-rijtuigen, dat hier veel beter tot zijn recht komt. Vandaag bestaat deze trein uit één stel; nog niet zo lang geleden waren het er nog vier. Misschien heeft men orde op zaken gesteld in de inzet van deze stellen, want één stel volstaat ruimschoots, zeker nu het kustverkeer ook wat stilgevallen is.

We zijn er geraakt, heen en terug Halle - Manderfeld. Het doet ons plezier; de kleine hinder tussen Eupen en Welkenraedt is niet eens de schuld van de NMBS, en het is oneindig vele keren prettiger om een bijdrage met stroop in plaats van met gal af te sluiten. Wat met dezen dus gebeurd is.

 

En in zijn column voor De Standaard heeft Oscar van den Boogaard het vandaag nog heel even over de afschaffing van de halveprijskaart en over reizigers die zich zonder pardon knus installeren in eerste met hun tweedeklasbiljet. Zelf zou ik het nooit zo ver drijven, maar ik ben wel blij dat ik er niet alleen zo over denk… Lezen maar, al is de bijdrage blijkbaar alleen toegankelijk voor abonnees.

 

Alle foto's van de wandeling op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/manderfeld/

01-09-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!