Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
16-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 november 2010
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Elk jaar programmeren we ook wel een of andere wandeling, waarvan ik me bij het voorbereiden afvraag of ze wel interessant genoeg kan zijn, en ik moet eerlijk toegeven: in normale omstandigheden is zo een wandeling zelden de moeite. Meestal staat ze dan ook helemaal achteraan in de programmering, op de meest kwetsbare plek. Maar vandaag, amper twee dagen na de overstromingen, die onze geliefkoosde veldwegen ongetwijfeld op vele plaatsen blank gezet hebben, komt ze dan toch van pas: een chichiwandeling van nog geen 8 km lang, over bijna uitsluitend verharde wegen, die niet los komt van de bewoning. In 1998 kocht ik de Wandelgids Kuurne van de plaatselijke afdeling van Vakantiegenoegens, een verzameling van 16 (!) wandelingen in een regio die je bezwaarlijk een topper onder de wandelstreken kunt noemen. We volgen wandeling 8, de Kapelletjeswandeling, en dat is ze dan ook: een zoektocht naar niet eens echt interessante kapelletjes ( op dat van Ides na, in volle industriegebied), met heel af en toe een stukje voetweg, maar veel, veel meer straten van nieuwe en minder nieuwe wijken. Het type wandeling, kom, dat inwoners na een hete zomerdag doen, in combinatie met een terras. De TWQ bedraagt 7 %.

 

De verplaatsing:

Halle - Kortrijk 3132 10:43 12:07 +11 (433)

Kortrijk - Kuurne Sint-Pieter [51] 12:35 12:58 stipt (ab4999)

 

Kuurne Sint-Pieter - Kortrijk [51] 15:02 15:27 stipt (ab4481)

Kortrijk - Halle 3115 15:53 17:17 +6 (304)

 

De commentaar:

Volgens Railtime zijn er problemen met de infrastructuur in Leuze, en dus is een reisweg via Tournai misschien niet echt aangewezen, maar uit de vertragingscijfers valt niet meteen af te leiden dat er zware problemen zijn, dus kiezen we toch maar voor deze overstapvrije verbinding, temeer omdat de aansluitende bussen toch om het half uur rijden.

Bij het instappen in het eerste stel vraagt een bezorgde TBG ons of we toch naar Tournai, Courtrai moeten. Waarom dat minder evident zou moeten zijn dan naar Ath, Grammont is me niet duidelijk, maar deze brave man draagt behulpzaamheid hoog in het vaandel, en dat moeten we appreciëren. We krijgen achteraf bij de controle trouwens nog eens te horen dat we in het juiste stel zitten. Grappig is hij wel, deze TBG, en verstrooid. We horen hem een praatje slaan met een viertal senioren, dat alleen onderbroken wordt door het omroepen van het volgende station, en het is dan even glimlachen als hij het onderbroken gesprek met ons wil verderzetten. De vier bezoeken Tournai, want bij het uitstappen krijgen ze nog een "Bonne visite!" van de TBG mee, en de dame die het andere coupé met ons deelt, gaat naar een vergadering, want die krijgt een "Bonne réunion" mee. Je zou je haast gaan verzoenen met de verregaande syndicalisering van dit bedrijf, maar je bent oud en wijs genoeg om hier niet meer in te trappen. Voor je het weet, staat alles weer stil. Maar misschien is deze TBG wel een van de 80 % werkwilligen.

De trein rijdt stipt tot net voor Leuze. We naderen Leuze trager dan normaal en verliezen nog 2 minuten bij de stilstand bovenop: +4. Ook voor en na Moeskroen wordt er trouwens trager gereden; zou het kunnen dat de wateroverlast van het weekend hier tot enige voorzichtigheid noopt? Opvallend trouwens hoe verhoogde spoorwegbermen op veel plaatsen als een dam voor het overtollige water dienen.

Onderweg passeren de IC's uit Moeskroen naar Schaarbeek ons zonder uitzondering met grote vertragingen. En ook wij zullen uiteindelijk met 11 minuten in Kortrijk aankomen. Een koffie in het stationsbuffet zit er niet meer in, ook al omdat men daar nog altijd resoluut kiest voor de rokers.

 

De bus staat al klaar, zij het nog altijd met "Geen dienst" op de display. Ik vraag of we al mogen instappen, maar de chauffeur antwoordt vrij onvriendelijk dat hij nog moet opstarten. Toch zal achteraf blijken dat de eerste indruk verkeerd is: we krijgen nog een opgestoken hand bij het uitstappen, en als ik vraag of ik de bus mag fotograferen wordt dat met veel plezier toegestaan. In totaal heeft een tiental reizigers gebruik gemaakt van deze standaardbus, al zal die op woensdagmiddag wél van pas komen.

 

Voor de terugrit hebben we een kleiner exemplaar, dat vervaarlijk rammelt als de motor stationair draait. Een vervaarlijk monster lijkt het wel, want zodra gas gegeven wordt, komt het tot bedaren. Veel keertijd is er niet in Kuurne Sint-Pieter, maar blijkbaar krijgt ook de chauffeur het op zijn heupen van het onaangename lawaai, want de motor wordt zowaar een tweetal minuten stilgelegd. We zijn er de chauffeur dankbaar voor. Ook nu neemt een tiental reizigers de bus naar Kortrijk: we rijden dan ook stipt. En we kunnen opnieuw gebruik maken van de overstapvrije verbinding. In de vroegere niet-rokersafdeling zitten TB en TBG luider te praten dan ons lief is, en we kiezen dus voor het tweede coupé, nu dat nog kan, want met de modernisering verdwijnt ook de tussendeur.

Al snel worden we daar vervoegd door twee jongedames, van wie één het aan de stok heeft met haar moeder. Vier telefoontjes komen er, het ene na het andere, en de toon wordt bitsiger en bitsiger. Verbale oudermishandeling, of gebrek aan respect en opvoeding. Gelukkig gaan ze er in Moeskroen al uit.

De rit verloopt stipt tot Ath. Net voorbij Herseaux voelen we een lichte schok en wat gerommel onder de trein, maar de trein vertraagt niet: het zal wel een fazant of zo zijn die zijn ontsnapping aan de snode jagers aan het vieren was. In Tournai stapt het viertal van vanmorgen weer in; ze hebben niet alleen de stad bezocht, maar ook genoten van een lekker lookgerecht. In Ath stapt een dame met een HerrFlickwipje uit die nijver heeft zitten werken tussen Kortrijk en het Denderstadje, die blijkbaar ook een hekel heeft aan openstaande deuren, maar nu parmantig zelf de deur openlaat.

 

In Ath komen we aan op spoor 2; op spoor 1 staat een redelijk stipte IC naar Moeskroen. De reden voor die omwisseling is me niet duidelijk; wel duidelijk is dat we als eerste binnenkomen, vóór het treindeel uit Geraardsbergen, dat dus met vertraging rijdt. We zullen Ath verlaten met 6 minuten vertraging. Ik vrees dat de puber met trendy brilletje op het platform nog meer vertraging zal optekenen: nog maar net heeft de trein aangezet of de jongeman stormt naar de TBG, typische reflex van een verdwaald reiziger. Te veel aandacht voor zijn meisje dat op het perron verbouwereerd staat te wuiven, en te weinig voor de spoorwijziging. Met wat geluk kan hij vrij snel uit Silly terug.

Eigenaardig genoeg blijven we onze 6 minuten vertraging tot Halle houden. Daar valt op hoe slecht de IR's van en naar Binche het weer doen. Die uit Binche rijdt met een fikse vertraging, die naar Binche is gewoon afgeschaft. Ik merk bij mezelf stilaan een verregaande gelatenheid rond die vertragingen. Vroeger kon ik me daar echt druk over maken omdat ik het als een levenstaak beschouwde om met mijn eigen cijfers in discussies aan te tonen dat het allemaal nog wel meeviel. Nu zwijg ik zedig over mijn resultaten, die na elke uitstap nog wat negatiever kleuren. En ik vrees vooral dat mijn gelatenheid stilaan ook het personeel in de greep krijgt…

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/kuurne/

16-11-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
02-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 november 2010 (Bernissart - Élouges)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er zijn weinig GR's die met zoveel tamtam in de Waalse én de Vlaamse pers aangekondigd werden als de GR 412 die ons van west naar oost brengt langs de oude steenkoolmijnen die zo lang de rijkdom van Wallonië hebben uitgemaakt. Weinig GR's ook waarover je hier en daar kritische noten opvangt. We beginnen vandaag aan het westelijke deel in Bernissart voor een tocht die ons na 21 km in Élouges zal brengen. Zo kunnen we zelf nagaan wat er aan is van deze GR buiten categorie die alvast het grote voordeel heeft dat ze ons een streek laat verkennen waar we anders zelden of nooit zouden komen.

Als je goed en slecht in de weegschaal gooit, is het niet meteen duidelijk in welke richting de naald zal doorslaan. Aan de zwakke zijde vinden we o.a. enkele wegen die erop wijzen dat de meeste gemeentebesturen wel staan te springen om een GR in te laten richten, maar daar niet altijd de consequenties van onderhoud uit trekken, enkele minder aangename stukken langs grote en drukke wegen, de doortocht van een woonwijk waar je het gesjoemel met tweedehandse auto's zo ongeveer van de gevels kunt aflezen, de schroeiplekken op het asfalt van een uitgebrande auto, sluikstorten waar je volledige salons kunt vinden, een molenveld waar een tiental molens bij 4 Beaufort voor een opvallend en storend vliegtuiglawaai zorgen. Maar positief is dan weer een onvergetelijke doortocht van Les Marais d'Harchies, een prettig voetwegennet in Hensies, veel onverharde veldwegen (TWQ is 62 %!).

 

De verplaatsing:

Halle - Mons 3727 6:17 6:51 +2 (561)

Mons - Blaton 3805 7:02 7:24 stipt (813)

Blaton - Bernissart [80a] 7:39 7:49 +5 (ab 4541-44, Mercedes O.405 van Geenens)

 

Élouges - Saint-Ghislain [7] 13:30 13:52 +5 (ab 3551, MercedesCitaro G II)

Saint-Ghislain - Braine-le-Comte 1714 14:30 15:05 stipt (2106 - 58050)

Braine-le-Comte - Halle 3665 15:11 15:28 stipt (229)

 

De commentaar:

Het lijkt wel alsof we het recept voor stipte treinen gevonden hebben: vertrekken voor de ochtendspits, en terugkeren voor de avondspits (hoewel…).

Het moet sommigen inderdaad doen huiveren: louter voor de lol vertrekken op een ogenblik dat alleen de noest werkende Belgen al enigszins van de morgenstond genieten, maar eerlijk gezegd, de dienstregeling van lijn 80a laat ons niet al te veel keuze.  Na de middag vertrekken voor een tocht van meer dan 20 km is in deze wintertijd niet meer mogelijk, en tussen 8:oo en 12:45 zit er een gapend gat in de dienstregeling van deze buslijn, behalve op maandag.

Het wordt dus de IR naar Quévy van 6:17. Veel valt hier niet te noteren: het ene ms 96 vervoert wel wat reizigers, maar de massa's blijven weg. Net voor Jurbise hapert het even, en daardoor komen we toch nog met 2 minuten vertraging in Mons aan.

Ook de aansluitende IR naar Moeskroen is niet erg druk bezet. Op het perron in Mons waagt een viertal zich aan de eerste blikken bier. Net gelezen dat alcohol de maatschappij meer schade berokkent dan heroïne en cocaïne - al geven de onderzoekers aan dat de laatste dan weer veel nefaster zijn voor de gebruiker. We vertrekken met 3 minuten vertraging uit Mons, omdat de IR naar de luchthaven voorrang krijgt. Dat komt dan weer omdat de IR al met enkele minuten vertraging in Mons aangekomen is. In Blaton is de vertraging weggewerkt.

Het is vrij doods in en om het station: dat zal op schooldagen waarschijnlijk wel anders zijn. Alleen het strijkatelier dat ondergebracht is in een deel van het station draait al op volle toeren. De terugkeer van de stoom!

Blaton was destijds een belangrijk overstapstation: nu is het niet meer dan een tamelijk onbelangrijke stop op lijn 78, maar destijds vertrokken hier lijnen naar Ath (81), Bernissart  80) en Quevaucamps (79) en even verderop takte lijn 86 af in Basècles-Carrières. Deze laatste voerde kompels aan uit Vlaanderen, meer bepaald uit Gent - Oudenaarde - Ronse - Leuze. De lijnen 80 en 81 sneuvelden samen met de mijnactiviteit in de streek in de jaren 1950 en 1960, lijn 86 kreeg uitstel tot 1984, toen het gedeelte Blaton - Leuze opgeheven werd. De enige restanten zijn de buslijnen die uit gewoonte nog altijd vertrekken en aankomen in Blaton, en die allemaal een a in hun lijnnummer hebben, wat erop wijst dat het vroegere vervangingsbussen zijn.

 

We zullen vandaag trouwens redelijk goed aan onze trekken komen als speurders naar vergane glorie: we stappen een eindje over lijn 80 (sommige stukken zijn moeilijk begaanbaar, andere zijn afgesloten, weer andere zijn schitterende stukjes onverhard wandelpad). In Élouges passeren we een bijna onherkenbaar gerestaureerd stationsgebouw op lijn 98 Quiévrain - Dour - Cuesmes - Mons, en de bushalte Rue Ferrer in Élouges gaat gedeeltelijk schuil onder een oude spoorwegbrug van deze lijn. Tussendoor kruisen we ook nog lijn 97 tussen Quiévrain en Thulin, waar we bij wat regen en veel wind onze boterhammen opeten, wat ook goed is voor één treinfoto.

 

De chauffeur van onze bus slaat nog een praatje met een collega, wat resulteert in 5 minuten vertraging. We zijn de enige reizigers, maar blijkbaar ligt de roeping van deze lijn op dit moment van de dag elders: na een tijdje dagen er toch reizigers op die het tweede deel van de lus zullen afleggen.

 

Voor de terugrit hebben we eigenlijk 3 mogelijkheden: met lijn 7 naar Quiévrain, naar Saint-Ghislain of Mons. Behalve in prijs maakt het niet veel uit. We moeten altijd op dezelfde trein overstappen. We kiezen de meest logische oplossing: overstappen in Saint-Ghislain. De busrit wordt uitgevoerd met een gelede bus; dat lijkt hier wat overmoedig, maar als we in Saint-Ghislain aankomen zit de bus al aardig vol. En dan moet het drukste deel nog komen.

Het station van Saint-Ghislain ziet er van buiten prachtig uit, maar binnenin is het veel minder: een stemmingsloze lokettenzaal, een holle wachtzaal, een toilet dat alleen toegankelijk is voor buffetbezoekers, mits gebruik van een badge. Hier een half uur doorbrengen is niet erg prettig, al worden er meer en meet plaatsjes ingenomen op de rode perronbankjes in de wachtzaal, naarmate het vertrekuur van de IC naar Mons en Brussel dichterbij komt. Buiten is het druilerig en winderig.

De terugrit verloopt probleemloos. De TBG van de IC (de enige die we van de ganse dag te zien krijgen) waarschuwt ons nog vriendelijk dat we in Braine-le-Comte over moeten stappen, want dat hij daar niet stopt. De aansluiting met de CR naar Leuven is een makkie, en we bereiken Halle precies op tijd.

Het kan dus nog: een kommerloze uitstap per trein, al hadden we in ons achterhoofd al 4 km extra te voet  van Blaton naar Bernissart opgetekend, als noodoplossing. Het is er gelukkig niet van gekomen, eigenlijk zijn we zelfs een uur vroeger thuis dan uitgerekend. Maar dat is alleen het resultaat van stevig doorstappen: het kille, winderige herfstweer nodigde daar wel enigszins toe uit…

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/bernissart%20-%20elouges%20GR412/

02-11-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!