Er zijn weinig GR's die met zoveel tamtam in de
Waalse én de Vlaamse pers aangekondigd werden als de GR 412 die ons van west
naar oost brengt langs de oude steenkoolmijnen die zo lang de rijkdom van
Wallonië hebben uitgemaakt. Weinig GR's ook waarover je hier en daar kritische
noten opvangt. We beginnen vandaag aan het westelijke deel in Bernissart voor
een tocht die ons na 21 km in Élouges zal brengen. Zo kunnen we zelf nagaan wat
er aan is van deze GR buiten categorie die alvast het grote voordeel heeft dat
ze ons een streek laat verkennen waar we anders zelden of nooit zouden komen.
Als je goed en slecht in de weegschaal gooit,
is het niet meteen duidelijk in welke richting de naald zal doorslaan. Aan de
zwakke zijde vinden we o.a. enkele wegen die erop wijzen dat de meeste
gemeentebesturen wel staan te springen om een GR in te laten richten, maar daar
niet altijd de consequenties van onderhoud uit trekken, enkele minder aangename
stukken langs grote en drukke wegen, de doortocht van een woonwijk waar je het gesjoemel
met tweedehandse auto's zo ongeveer van de gevels kunt aflezen, de schroeiplekken
op het asfalt van een uitgebrande auto, sluikstorten waar je volledige salons
kunt vinden, een molenveld waar een tiental molens bij 4 Beaufort voor een
opvallend en storend vliegtuiglawaai zorgen. Maar positief is dan weer een onvergetelijke
doortocht van Les Marais d'Harchies, een prettig voetwegennet in Hensies, veel
onverharde veldwegen (TWQ is 62 %!).
De verplaatsing:
Halle - Mons 3727 6:17 6:51 +2 (561)
Mons - Blaton 3805 7:02 7:24 stipt (813)
Blaton - Bernissart [80a] 7:39 7:49 +5 (ab
4541-44, Mercedes O.405 van Geenens)
Élouges - Saint-Ghislain [7] 13:30 13:52 +5 (ab
3551, MercedesCitaro G II)
Saint-Ghislain - Braine-le-Comte 1714 14:30
15:05 stipt (2106 - 58050)
Braine-le-Comte - Halle 3665 15:11 15:28 stipt
(229)
De commentaar:
Het lijkt wel alsof we het recept
voor stipte treinen gevonden hebben: vertrekken voor de ochtendspits, en
terugkeren voor de avondspits (hoewel
).
Het moet sommigen inderdaad doen
huiveren: louter voor de lol vertrekken op een ogenblik dat alleen de noest werkende
Belgen al enigszins van de morgenstond genieten,
maar eerlijk gezegd, de dienstregeling van lijn 80a laat ons niet al te veel
keuze. Na de middag vertrekken voor een
tocht van meer dan 20 km is in deze wintertijd niet meer mogelijk, en tussen
8:oo en 12:45 zit er een gapend gat in de dienstregeling van deze buslijn,
behalve op maandag.
Het wordt dus de IR naar Quévy
van 6:17. Veel valt hier niet te noteren: het ene ms 96 vervoert wel wat
reizigers, maar de massa's blijven weg. Net voor Jurbise hapert het even, en daardoor
komen we toch nog met 2 minuten vertraging in Mons aan.
Ook de aansluitende IR naar
Moeskroen is niet erg druk bezet. Op het perron in Mons waagt een viertal zich
aan de eerste blikken bier. Net gelezen dat alcohol de maatschappij meer schade
berokkent dan heroïne en cocaïne - al geven de onderzoekers aan dat de laatste dan
weer veel nefaster zijn voor de gebruiker. We vertrekken met 3 minuten
vertraging uit Mons, omdat de IR naar de luchthaven voorrang krijgt. Dat komt
dan weer omdat de IR al met enkele minuten vertraging in Mons aangekomen is. In
Blaton is de vertraging weggewerkt.
Het is vrij doods in en om het
station: dat zal op schooldagen waarschijnlijk wel anders zijn. Alleen het strijkatelier
dat ondergebracht is in een deel van het station draait al op volle toeren. De
terugkeer van de stoom!
Blaton was destijds een
belangrijk overstapstation: nu is het niet meer dan een tamelijk onbelangrijke
stop op lijn 78, maar destijds vertrokken hier lijnen naar Ath (81), Bernissart
80) en Quevaucamps (79) en even verderop takte lijn 86 af in Basècles-Carrières.
Deze laatste voerde kompels aan uit Vlaanderen, meer bepaald uit Gent - Oudenaarde
- Ronse - Leuze. De lijnen 80 en 81 sneuvelden samen met de mijnactiviteit in
de streek in de jaren 1950 en 1960, lijn 86 kreeg uitstel tot 1984, toen het
gedeelte Blaton - Leuze opgeheven werd. De enige restanten zijn de buslijnen
die uit gewoonte nog altijd vertrekken en aankomen in Blaton, en die allemaal
een a in hun lijnnummer hebben, wat erop wijst dat het vroegere vervangingsbussen
zijn.
We zullen vandaag trouwens
redelijk goed aan onze trekken komen als speurders naar vergane glorie: we
stappen een eindje over lijn 80 (sommige stukken zijn moeilijk begaanbaar,
andere zijn afgesloten, weer andere zijn schitterende stukjes onverhard
wandelpad). In Élouges passeren we een bijna onherkenbaar gerestaureerd
stationsgebouw op lijn 98 Quiévrain - Dour - Cuesmes - Mons, en de bushalte Rue
Ferrer in Élouges gaat gedeeltelijk schuil onder een oude spoorwegbrug van deze
lijn. Tussendoor kruisen we ook nog lijn 97 tussen Quiévrain en Thulin, waar we
bij wat regen en veel wind onze boterhammen opeten, wat ook goed is voor één
treinfoto.
De chauffeur van onze bus slaat
nog een praatje met een collega, wat resulteert in 5 minuten vertraging. We
zijn de enige reizigers, maar blijkbaar ligt de roeping van deze lijn op dit
moment van de dag elders: na een tijdje dagen er toch reizigers op die het
tweede deel van de lus zullen afleggen.
Voor de terugrit hebben we
eigenlijk 3 mogelijkheden: met lijn 7 naar Quiévrain, naar Saint-Ghislain of
Mons. Behalve in prijs maakt het niet veel uit. We moeten altijd op dezelfde
trein overstappen. We kiezen de meest logische oplossing: overstappen in Saint-Ghislain.
De busrit wordt uitgevoerd met een gelede bus; dat lijkt hier wat overmoedig,
maar als we in Saint-Ghislain aankomen zit de bus al aardig vol. En dan moet
het drukste deel nog komen.
Het station van Saint-Ghislain
ziet er van buiten prachtig uit, maar binnenin is het veel minder: een stemmingsloze
lokettenzaal, een holle wachtzaal, een toilet dat alleen toegankelijk is voor
buffetbezoekers, mits gebruik van een badge. Hier een half uur doorbrengen is
niet erg prettig, al worden er meer en meet plaatsjes ingenomen op de rode
perronbankjes in de wachtzaal, naarmate het vertrekuur van de IC naar Mons en
Brussel dichterbij komt. Buiten is het druilerig en winderig.
De terugrit verloopt
probleemloos. De TBG van de IC (de enige die we van de ganse dag te zien
krijgen) waarschuwt ons nog vriendelijk dat we in Braine-le-Comte over moeten
stappen, want dat hij daar niet stopt.
De aansluiting met de CR naar Leuven is een makkie, en we bereiken Halle
precies op tijd.
Het kan dus nog: een kommerloze
uitstap per trein, al hadden we in ons achterhoofd al 4 km extra te voet van Blaton naar Bernissart opgetekend, als
noodoplossing. Het is er gelukkig niet van gekomen, eigenlijk zijn we zelfs een
uur vroeger thuis dan uitgerekend. Maar dat is alleen het resultaat van stevig
doorstappen: het kille, winderige herfstweer nodigde daar wel enigszins toe uit
Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/bernissart%20-%20elouges%20GR412/
|