Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 juli 2010 (Florzé - Méry GR 576)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ik begin meer en meer te begrijpen hoe het voelt om supporter te zijn van een ploeg die altijd onderaan bengelt. Mijn ploeg is de NMBS. Ik spreek me niet uit over de beleidsmatige kant van het geval, maar als reiziger kan ik alleen maar vaststellen: de dienstverlening zit in vrije val. Een voetbalploeg kan degraderen en het jaar nadien plots weer de kop spelen, zij het dan in een lagere afdeling, voor de NMBS ziet het er eigenlijk niet zo goed uit. En toch: ik lijk wel een NMBS-supporter in hart en nieren. In 50 jaar geen enkele keer ontrouw geweest (hoe had het gekund?), altijd verdedigd, altijd geprobeerd om nieuwe fans te maken, altijd gepoogd om te begrijpen, altijd eropuit om alles te weten te komen over de geliefde spoorwegmaatschappij… welke paars-witsupporter doet beter? Maar wat ons de laatste maand is overkomen, mildert het enthousiasme, en dat is zacht uitgedrukt.

In 35 jaar is het amper 2 keer gebeurd dat we onze geplande bestemming niet konden bereiken, in de voorbije maand evenaren we dat aantal. Na de catastrofe van Lescheret en de tragedie van Celles was het vandaag tijd voor de ramp van Schönberg, want dat laatste mooie dorp aan de Our was onze bestemming. Maar de mens wikt en de NMBS (of is het Infrabel?) beschikt…

Om het verhaal kort te houden: Schönberg was dan wel onze bestemming, het werd uiteindelijk een tocht langs de GR van de Luikse Condroz (GR 576), die we als reserve hadden meegenomen. En de tocht tussen Florzé (waar we verleden jaar eindigden) en Méry mocht er zijn als alternatief… Iets meer dan 17 km met af en toe wat stevig klimwerk, door bos en weide, met mooie panorama's en alom aanwezige koeien, en dat vaak over onverharde paden: klasse, die GR 576. De TWQ bedraagt 82 % en dat zegt alles over deze afwisselende, verrassende tocht door een gebied dat nochtans niet echt als wandelstreek staat aangeschreven.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:34 stipt (647)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 +22 (1338 - 11802)

Liège - Florzé [65] 9.50 10.29 stipt (ab7051-51)

 

Méry - Liège-Guillemins 5586 16:24 16:38 +16 (599)

Liège-Guillemins - Brussel-Zuid 519 17:00 17:54 +1 (1339 - 11806)

Brussel-Zuid - Halle 3688 18:02 18:29 +2 (684)

 

De commentaar:

Het eerste deel van onze verplaatsing lijkt sterk op die van enkele dagen geleden. Opnieuw nemen we tussen Halle en Brussel-Zuid CR 1556, en die doet het vandaag zelfs nog ietsje beter. Van het minuutje vertraging bij vertrek in Halle blijft in Brussel-Zuid helemaal niets meer over. Mooi, zo midden in de spits. Enig minpuntje: vandaag telt de trein maar 4 stelletjes, enkele dagen geleden waren er dat nog 5. Maar in deze periode van het jaar geeft dat geen problemen. Zowel in eerste als in tweede klasse bedraagt de bezetting ongeveer 75 %.

 

In Brussel-Zuid hebben we meteen uitzicht op een vrij kommerloze ochtendspits. Hier en daar wat kleine vertragingen en amper één afgeschafte P-trein: het is al slechter geweest. Toch wordt de IC naar Eupen, onze volgende trein, aangekondigd met een 5-tal minuten vertraging. Het mag trouwens een wonder heten dat de trein op het voorziene spoor (16) aankomt, want er wordt duchtig gejongleerd met spoorwijzigingen. Wat moet dat zijn op een dag dat het slecht gaat? Uiteindelijk vertrekken we met 8 minuten uit Brussel-Zuid; tussen Zuid en Centraal komen er daar nog 7 bij. Met 18 minuten aansluitingstijd in Liège gaat het oranje licht al enigszins flikkeren. We verlaten het zuidstation en even lijkt het erop dat we in koker 3 terecht zullen komen, maar dan gaat het toch weer naar de middelste koker. Al die kruisingen zijn een bijzonder probaat middel om enkele treinen tegelijk met enkele minuten vertraging op te zadelen. In Brussel-Noord zullen we uiteindelijk ook met een kwartier vertraging vertrekken.

De TB heeft er blijkbaar zin in, want eenmaal op lijn 36N gaat het tegen een gezwinde snelheid, tot er plots moet afgeremd worden bij de Y. Nossegem. Daar moet de IR naar Landen per se voor ons weg, al zal hij in Leuven op aansluiting van onze trein moeten wachten. Sorry, maar van erg veel gezond verstand getuigt dit niet. Zo creëer je gewoon extra vertraging: + 20 is het verdict in Leuven, waar we met 19 minuten vertraging vertrekken.

De controlerende TBG is er redelijk gerust in: een dame wat verder in het rijtuig heeft haar bezorgdheid uitgedrukt over de aansluiting met de IR naar Luxemburg in Liège, en het moet gezegd: de TBG doet moeite om te weten te komen wat men van plan is. Hij is optimistisch: tot Liège gaan er makkelijk wat minuten vertraging af, en dan halen we de aansluiting wel. Ondanks onze ingevulde Railpassen voor Vielsalm, wijs ik er hem ook nog eens op dat we 2 reizigers zijn voor de IR - dat maakt dus minstens 3 overstappers in 1 rijtuig. In Ans bedraagt de vertraging nog 16 minuten, maar dan begint de afdaling van het hellend vlak: trager en trager, bijna stapvoets, met een volledige stilstand ter hoogte van het vroegere Haut-Pré. Joost mag weten wat hier voor onze voeten rijdt, want er zijn geen halten (meer) tussen Ans en Liège, en dus zou het vrij vlot moeten gaan.

Net voor Liège roept de TBG de aansluitingen om, en de IR naar Luxemburg is daar niet meer bij. Als dat geen stevige hint is, dat we niet meer op aansluiting hoeven te rekenen. En inderdaad: bij aankomst (met +22) is de IR vertrokken. Ik verdenk er de mannen en de vrouwen van Block 45N bijna van dat ze de rit tussen Ans en Liège opzettelijk vertraagd hebben, om te vermijden dat we de geplande IR nog net het station zouden zien uit rijden.

Daar staan we dus, en met ons vele andere potentiële overstappers, zoals die gezinnetjes voor Coo-Plopsaland, die hun dag meteen met 2 uur gereduceerd zien en de bezorgde dame van daareven. Ik kan me neerleggen bij onverwacht opduikende problemen, maar vandaag lijkt het erop dat het allemaal anders had kunnen opgelost worden, met een paar weldoordachte beslissingen.

 

Voor ons eindigt de uitstap naar Schönberg hier. We moesten nog naar Vielsalm om daar de enige bus naar Schönberg te nemen, en dat zit er nu niet meer in. Het is een magere troost dat de NMBS binnenkort onze twee lijntjes op de Railpass terug zal moeten betalen. Vielsalm kunnen we in het beste geval pas met 120 minuten vertraging bereiken. Ik breng trouwens de gezinnen met biljetten voor Coo op de hoogte van deze regeling.

 

Ook vandaag heb ik voor een plan-B gezorgd , al ziet het ernaaruit dat de NMBS onze voorraad alternatieven uit onze jaarplanning snel aan het uitputten is. Dat alternatief is dus een tocht dichter bij Liège over GR 576. Gelukkig is het al in Liège verkeerd gelopen, zodat we vrij snel kunnen overschakelen. En we hebben ook nog geluk want er komt vrij snel een bus van lijn 65.

 

De busrit verloopt zonder problemen. Het is een Mercedes Citaro II met vooral achteraan enkele eigenaardige zitjes, maar al bij al zitten we vrij comfortabel. Op dit moment van de dag volstaat de bus net om iedereen een zitplaats te garanderen.

 

Uiteraard ziet ook de terugreis er helemaal anders uit dan voorzien. In Méry nemen we om 16:24 de L-trein naar Liège, maar ook deze trein heeft 16 minuten vertraging. Deze keer is een stroomonderbreking het excuus. Erg voor de aansluiting is dat niet, want de snelle IC naar Brussel is nog altijd afgeschaft in deze periode - die aansluiting is sowieso al weinig betrouwbaar - en het lijkt erop dat we die naar Oostende moeiteloos zullen halen. De trein bestaat uit één klassiek stel, een Sabenastel dan nog. Enkele fietsers stappen met hun rijwielen uit de enorm grote bagageruimte. Ongetwijfeld zijn dit (de Sabenastellen) de meest aftandse en onpraktische vehikels die op dit moment nog rondtoeren, al blijft het voor mij een open vraag waarom deze 6 stellen niet ook gemoderniseerd worden. Zoals ze er vandaag bij rijden, lijken ze zo uit de seventies ontsnapt, in eerste klasse dan toch, die trouwens veel te groot is. We krijgen dan ook al snel het gezelschap van lawaaierige jongeren die blijkbaar met medeweten en bij de gratie van de TBG in eerste mogen komen plaatsnemen. Enfin, het bekende liedje…

 

Deze trein maakt inderdaad geen vertraging meer bij tot Liège-Guillemins, en we halen onze aansluiting. Om een of andere reden vertrekken we toch nog 3 minuten te laat, maar dat is alleen maar goed om de lange stilstand in Leuven wat te bepreken, want daar komen we alweer te vroeg aan. Brussel-Noord bereiken we om 17:55, met één minuutje vertraging dus; de IR naar Quévy vertrekt om 17:53, maar die heeft gewoontegetrouw vertraging: 10 minuten zelfs. Op het scherm lezen we 11, en later wordt al gewag gemaakt van 10 à 15 minuten. We besluiten dan maar de CR te nemen van 18:02, in de wetenschap dat die onderweg nochtans ingehaald zal worden door de IR, die we nog net in de verte zien aankomen, als wij instappen. Van Brussel-Noord tot Halle rijdt de CR met 2 minuten vertraging; in Halle gaat hij naar spoor 3 i.p.v. spoor 5, en dat betekent dus dat de IR nog altijd achter de CR aan zit. Vier, en op sommige plaatsen 5 of 6 sporen liggen er tussen Brussel-Zuid en Halle en toch slaagt men er niet in om die IR voor de CR te krijgen. Normaal gezien doe ik daar niet bitter over, want ik heb al zo vaak moeten vaststellen dat er een goede reden is waarom niet alles verloopt zoals iedereen wel zou willen, maar vandaag is er net wat te veel gebeurd - nee, niet vandaag: in de laatste weken en maanden - om opnieuw die trouwe supporter te zijn die tracht te begrijpen. Zouden we niet eens van trainer wisselen? Al weten voetbalfans dat een nieuwe trainer zelden voor echte verbetering zorgt…

30-07-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
27-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 juli 2010 Henri-Chapelle - Micheroux (Via Mosana)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Sinds een aantal jaren onderhoudt "L'Association des Amis de Saint Jacques de Compostelle" een netwerk van wandelwegen die min of meer historische bedevaartroutes naar Compostela zouden volgen. Eén ervan is de Via Mosana, waarvan een topogids het traject Aachen - Namur beschrijft, met een antenne uit Maastricht. Wij lopen vandaag een tweede deel ervan, nl. van Henri-Chapelle tot Micheroux, iets meer dan 21 km lang.

De landschappen in het Land van Herve zijn uiteraard schitterend, en op een heldere dag als vandaag lijkt het wel alsof ze zich onbeperkt in alle richtingen uitstrekken. Het is eens wat anders dan uitgestrekte bospartijen, ook al moet je er af en toe wel eens een zendmast, een hoogspanningsmast, dito kabels en een lelijke loods bijnemen. Wie af en toe deze stukjes leest, zal wel al weten dat ik geen onvoorwaardelijk voorstander ben van Raveltoestanden, al kan ik begrijpen dat ze wielertoeristen ideale mogelijkheden bieden om hun hobby naar hartenlust te botvieren. Gelukkig is de Ravel van lijn 38 zaliger nog vrij ongeschonden gebleven, tot een of andere betonboer het met een politicus op een akkoordje gooit om ook deze oude spoorbedding vol asfalt te storten. Nu is het een goed berijdbaar en bewandelbaar pad, dat pas voorbij Melen geasfalteerd is. De TWQ bedraagt 60%, wat eigenlijk verrassend weinig is als je weet dat we bijna 12 km over de gelukkig niet kaarsrechte bedding van lijn 38 liepen. Rustig stappen, dat wel, maar eigenlijk heb je achteraf het gevoel dat je niet echt kennisgemaakt hebt met de streek.

 

Lijn 38 liep destijds van Liège via Fléron, Battice en Aubel naar Plombières. Ze onderging het lot van zovele spoorlijnen: eerst verdween de reizigersdienst (1957), en met de teloorgang van de mijnbouw en de industrie in de buurt moest ook de goederendienst geleidelijk wijken. Langs het traject van vandaag blijven alleen wat mistbakens, nepkilometerpalen en enkele duidelijk herkenbare gebouwtjes over. Hoogtepunt is ongetwijfeld Melen met een erg modern ogend haltebord voor vergeten treinen. Op 29 september 1984 kon ik met de vereniging GTF, die toen op haar hoogtepunt gekomen was, en achteraf in haar interessante activiteiten gefnuikt werd door de afbouw van het secundaire (of was het al tertiaire) spoorwegnet, nog een uitstap maken over lijn 38. Lang zou de lijn het daarna niet meer uitzingen. Ik dacht dat ik er een van de laatste goederentreinen met een 55 in een glansROL gefotografeerd had enkele maanden later, tot bleek dat ik de filmROL verkeerd ingelegd had, en dat de hele film onbelicht was gebleven. We schreven toen juli 1985.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:34 +3 (258)

Brussel-Zuid - Welkenraedt 506 7:57 9:39 +1 (1358 - 11815)

Welkenraedt - Henri-Chapelle [717] 10:05 10:15 stipt (ab7631-46)

 

Micheroux - Liège [38b] 16:28 17:04 stipt (ab5555)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 1740 17:08 18:20 +1 (2112 - 58050)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 stipt (820)

 

De commentaar:

Voor één keer nemen we in Halle ook echt de trein waarop we gemikt hadden. De rit naar Brussel-Zuid verloopt behoorlijk vlot: de 3 minuten vertraging bij vertrek in Halle groeien niet meer aan. We zitten in het voorlaatste stel, wat een zeldzaam gebeuren is, tenzij de trein uit twee stellen bestaat. Voor deze CR houdt men het bij 5 klassieke stelletjes - het is aangenaam reizen in de roodfluwelen gloed van stel 258.

 

De reis met de IC naar Welkenraedt verloopt al even vlot: voorbij Brussel-Noord delen we de I11 met een achttal andere, even rustige reizigers. En de kleine vertraging (Brussel-Zuid +4 - Brussel-Noord +5 - Leuven + 4 - Liège-Guillemins stipt.) is het vermelden nauwelijks waard. Het minuutje vertraging bij aankomst in Welkenraedt wordt veroorzaakt door de nog altijd omvangrijke werken in de buurt van Dolhain-Gileppe.

 

In Welkenraedt is het gezellig druk, met veel reizigers voor de kust, blijkbaar. Vanuit dit grensstation zijn de tarieven van de NMBS dan ook huiveringwekkend laag. Ook de bussen, waarvan er hier in een tijdsspanne van 15 minuten 3 zullen vertrekken, zijn behoorlijk beklant. Onze bus zal als laatste vertrekken - het is een Mercedes O.405 die zijn beste jaren gehad heeft, van de firma Sadar. Het is niet zo erg ver tot Henri-Chapelle en de rit verloopt rustig en stipt.

 

Voor de terugrit draaien onze plannen wat anders uit dan voorzien: Micheroux ís gewoon de N3, en alle cafés en terrassen zijn daar blijkbaar verdwenen, zodat we gerust een vroegere bus dan voorzien kunnen nemen, ook al is de kans klein dat we uiteindelijk vroeger thuis zullen geraken, o.a. door de afschaffing in de zomerperiode van de IC van Maastricht naar Brussel-Zuid.

Dat vermoeden wordt nog versterkt als onze bus met 5 minuten vertraging aan komt rijden. Met 4 minuten overstaptijd in Liège-Guillemins lijkt de overstap nauwelijks haalbaar. Het is een al even oude bus als vanmorgen, een Van Hool A500 deze keer. De ontwerper van deze bus heeft - waarschijnlijk omdat de TEC dat gevraagd heeft - voor een bus met veel deuren, veel staanplaatsen en weinig zitplaatsen gezorgd. Een ideale stadsbus misschien, maar voor een lange verbinding als lijn 38 b nauwelijks bruikbaar. We nemen de laatste 2 zitplaatsen in, en voor wie na ons komt wenkt een wiebelende staanplaats. Maar de rit zelf verloopt wel vlot: er is voor reservetijd gezorgd en uiteindelijk bereiken we het busstation precies op het voorziene uur.

We hoeven niet eens snel te stappen tot perron 2, waar de IC naar Quiévrain staat te wachten. Ik zal er straks wel aan moeten denken om het nummer van de locomotief te noteren in Brussel-Noord, want daar is geen tijd meer voor.

De rit in een M4 en over de oude lijn is zeker geen straf, vooral nu de temperatuur maar net over de 20° is gegaan. En eerlijk: er is zoveel meer te zien langs zo een oude spoorlijn, dan langs zo'n hedendaagse hogesnelheidslijn. Het wordt een kommerloze rit tot net voor Schaarbeek: zoals wel vaker lukt het niet om de trein zonder afremmen over lijn 36N naar het Noord te loodsen. Ik moet me dan ook reppen om van helemaal achteraan de trein naar voren te spurten om het locnummer op te schrijven. Twee securailagenten staan erop toe te kijken, gealarmeerd door het spurtje van een bijna zestiger in hemdsmouwen en met wandelbottines. Ze zouden wel wat willen vragen, dat zie je aan hun neuzen, maar blijkbaar zie ik er, nu ik langzaam op mijn stappen terugkeer, helemaal ongevaarlijk uit.

 

Nog even een IR naar Binche nemen en ja hoor, we komen zelfs 2 minuten te vroeg in Halle aan. Enkele jaren geleden zou dit me niet verbaasd hebben, vandaag is het al eerder uitzonderlijk dat je dat nog kunt schrijven. We zijn zelfs een pak vroeger dan voorzien, maar daar hebben we zelf voor gezorgd door niet langer dan nodig in het troosteloze Micheroux te blijven hangen.         

 

Foto's van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/henri-chapelle%20-%20micheroux/

27-07-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 juli 2010 (Celles)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We willen vandaag nog eens op een zondag stappen, want het belooft een van de aangenaamste zomerdagen van het jaar te worden. De voorspellers zitten goed: zonnig, aangenaam warm (en dat wil altijd zeggen, niet te warm), weinig wind; een zomerdag, kortom, zoals we er hier maar zelden hebben.

En met aansluitingen van 24 minuten in Brussel-Zuid, 17 in Dinant en 29 in Anseremme lijkt ons ook op dat vlak weinig te kunnen gebeuren. Helaas, de NMBS kwijnt nu al maanden (jaren) in een diep dal, en daar kan niets meer tegen op: geen schitterend weer, geen ruime aansluitingen.

 

We stappen vandaag in Celles, wandeling 2, uit een net geen 20 jaar oude folder. Het nummer 2 is verdwenen uit de bewegwijzering, maar de wandeling heeft standgehouden en wordt nu (goed) aangeduid met een gele driehoek. Ik vraag me af of wandelen in deze streek eigenlijk wel kán tegenvallen, en ook dit parcours heeft alles te bieden waar het wandelhartje naar verlangt: mooie, onverharde boswegen, in zondagsrust gedompelde dorpen en boerderijen, en weidse panorama's, waarvoor je nog niet eens zo hard moet klimmen. Dat in de omgeving van het dorp (één van de mooiste van Wallonnië) het beton en het asfalt wat nadrukkelijker aanwezig zijn, moeten we erbij nemen. Van het nog geen 7 km lange pad, is 42 % onverhard.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 1906 7:30 7:39 +1 (465)

Brussel-Zuid - Dinant 2408 8:03 9:39 +17 (330)

Dinant - Anseremme 6945 9:56 10:01 +28 (4123)

Anseremme - Celles [45] 11:30 11:40 +3 (ab5641-08, Jonckheere Transit 2000, van Toussaint)

 

Gendron-Celles - Dinant 6086 15:59 16:04 +4 (4154)

Dinant - Brussel-Noord 2437 16:21 17:48 stipt (359)

Brussel-Noord - Halle 1939 18:12 18:30 stipt (2113 - 58044)

 

Van Halle naar Brussel-Zuid gaat het in deze vakantieperiode met een ms 96 - het is nog vroeg, maar toch is er al wat volk op de been. De echte volksverhuizing moet echter nog beginnen. De trein rijdt met één minuutje vertraging, en om een of andere reden lijkt het meestal vlotter te gaan over lijn 96 dan over lijn 96N, waar we vanaf Ruisbroek op moeten. We blijven het minuutje dus houden, maar zoals eerder gezegd, de aansluitingen zijn ruim.

 

Traditiegetrouw gaat het naar Dinant met 2 breaks; we nestelen ons helemaal achteraan - we hebben in Dinant toch tijd genoeg om helemaal naar voren te lopen naar de ICT naar Houyet. De reis verloopt zonder noemenswaardige feiten, tot we net voor Lustin opgehouden worden voor een sein. De TB stapt uit om poolshoogte te nemen, en het sein springt al snel op groen. Dat hebben we wel al vaker meegemaakt. Onze vertraging bedraagt ondertussen 5 minuten. Maar net buiten Yvoir staan we opnieuw stil. En nu lijkt de toestand ernstiger te zijn: net achter het sein ligt een wissel, en daar staat een Infrabelmannetje geposteerd. Het duurt ellendig lang voor we het rood gebleven sein na de nodige plichtplegingen voorbijrijden. In Dinant komen we aan met 17 minuten vertraging, en geen ICT te bekennen.

 

Je zou in zo'n geval wat informatie verwachten: sorry, beste reizigers, maar we hebben de ICT op tijd laten vertrekken, want er komen er nog, maar de mededelingen blijven uit. Van het tv-scherm in de wachtzaal is de ICT alvast verdwenen - dat ziet er dus niet goed uit. Dan maar zelf naar het seinhuis om informatie te vragen. Blijkt dat de ICT nog onderweg is: de vermoedelijke vertraging zal 20 minuten bedragen. Pas dan volgt een mededeling: de ICT heeft 15 minuten vertraging en zal van spoor 3 vertrekken. Kort daarna rijdt een solitaire mw 41 binnen… op spoor 1! De frank valt vrij snel: dat is de L-trein uit Libramont, die redelijk op tijd rijdt. Of één motorwagen op een dag als deze volstaat, is een andere vraag: er zijn toch wel heel wat kajakkers onderweg. Een vijftal minuten later komen gelukkig 3 lege mw 41 uit Houyet binnenrijden, op spoor 3, maar we hebben de toestand al bekeken en gewogen: onze aansluiting in Anseremme zullen we wel kunnen vergeten. De trein vertrekt uiteindelijk met 28 minuten vertraging. Vanop de brug over de Maas zien we onze bus al staan; we weten dat die vertrokken zal zijn als we daar aankomen. Het is trouwens geen sinecure om ons in de tegenrichting door de horden kajakkers te boren. Zoals gewoonlijk zal het laatste stel voor 150 % bezet zijn, het middelste voor zo'n 80 %, en het eerste zal zo goed als leeg rijden. Het is ongelooflijk hoe al die sportlui die straks hun beste kunnen zullen moeten aanspreken om uit het water te blijven, er nu niet in slagen om de toestand in deze trein correct in te schatten. Wat begeleiding zou trouwens niet misstaan, al gebeurt het wel vaker dat ze dan toch nog koppig allemaal op dezelfde plek op het perron blijven staan, en door dezelfde deur willen instappen.

 

Celles mag dan officieel één van de mooiste Waalse dorpen zijn, OV is er nauwelijks. Ja, er is een station Gendron-Celles, maar dat stamt nog uit de tijd dat de herenboer met de kar vrouwlief naar de trein bracht en haar soms ook opnieuw ging afhalen, onderweg ingehaald door de sjees van meneer de baron en zijn barones, ook al op weg naar het door de plaatselijke burgemeesters duur bevochten station. Als bediening van het dorp Celles (en eigenlijk ook van Gendron) komt het niet in aanmerking. Maar koppige OV-gebruikers als we zijn, hebben we toch een oplossing gevonden: bus 45 van Anseremme naar Gendron, weliswaar speciaal voor kajakkers, maar er is een halte in Celles, en infotec geeft ons zonder verpinken een verbinding Halle - Celles, met gebruik van deze buslijn.

 

Die van 10:30 zien we dus niet eens meer rijden, het zal een uurtje later worden. Er is een goed verzorgde halte ingericht aan weerszijden van de weg; spijtig genoeg hangt aan beide zijden de dienstregeling van lijn 46 (ook een kajakbus, maar dan naar Houyet), en zoals dat wel meer gebeurt, schittert die van lijn 45 dus door afwezigheid. Na een koffie op een nog koel terras, maken we ons op om in te stappen in de bus van lijn 45, die hier even op zijn vertrekuur wacht. De chauffeur merkt meteen dat we geen kajakkers zijn, en vraagt waar we naartoe willen.

- Celles, het dorp zelf.

- Ja maar, dat is onmogelijk. Dit is een bus speciaal voor de kajakkers naar Gendron.

Ik had zoiets al verwacht, en haal het uitgeprinte foldertje met de dienstregelingen van lijnen 45 en 46 boven.

- Hier staat toch duidelijk een halte vermeld: Celles Carrefour. En op infotec vond ik ook deze verbinding.

- Ja, daar is een halte, maar dit is een speciale bus, alleen voor de kajakkers. Ik rij in een keer door naar de Lesse. Ik zou trouwens niet weten wat ik je moet aanrekenen: hier is een eenheidstarief van € 1.70 van kracht.

Die had ik al klaar in mijn handen, € 3.40 voor mijn vrouw en mezelf.

- Ja, dat weet ik, dat is geen probleem. Als de Carte Inter niet telt, betalen we dat speciale tarief wel.

- OK dan.

Maar ik vertrouw het zaakje toch niet zo meteen:

- En hoe zit het met de terugreis?

- Ha, er is helemaal geen terugrit. Ik rij naar Gendron-Celles, en daar is het afgelopen.

- Ja, weet ik, maar we kunnen toch opnieuw instappen in Celles en meerijden tot het station van Gendron-Celles?

De arme man heeft het nu door: wij zijn buitenaardse wezens op den dool.

- Ik doe hier alle ritten.

- Dus, als wij aan de halte staan, pikt u ons straks ook weer op.

- Ja, ja. Welke rit wil je dan nemen?

- Waarschijnlijk die van 13:30 hier.

- Oei, heb je gezien hoe vol die 46 zat? Zo vol zal de 45 straks zitten. Het is niet eens zeker dat je er nog bij kunt.

Blijkbaar zijn hier kapiteins van de korte en van de lange omvaart, en is die korte vooral in trek in de namiddag. Dat is natuurlijk een ander paar mouwen. Maar ik betaal het speciale tarief, en met zo'n 15 reizigers rijden we richting Celles. Mocht onze trein op tijd geweest zijn, dan zouden we nog net de bus van 12:30 gehaald hebben, maar nu is het niet eens zeker dat we die van 13:30 kunnen halen. We stappen wat sneller dan anders, en na een tijdje wordt het duidelijk dat de bus van 13:30 toch geen probleem zal zijn.

 

Nu ja, geen probleem. De bus moet hier in Celles doorkomen om 13:40, maar je ziet het zo: als die bus inderdaad zo goed als volzet is, dan zal die ook met vertraging rijden. Met 14 minuten overstaptijd in Gendron-Celles ziet dat er dus nog altijd niet goed uit. En inderdaad, als de bus met een kwartier vertraging komt aanrijden, zijn wij al lang opnieuw op stap, langs de gelukkig niet te drukke hoofdweg, zonder enige voorziening voor voetgangers of fietsers. Die trein halen we toch niet meer: we zijn veroordeeld tot 2 extra uren Ardennen, waarvan we een deel op een terras kunnen doorbrengen. Het is niet eens een echte geseling, dus, maar na alles wat er vandaag is misgegaan, kunnen we die missen als kiespijn.

 

Er staat nog een 10-tal reizigers te wachten op de L-trein van 15:59. Die bestaat wel uit 2 mw 41. Van de TBG mogen we alleen in het 2de stel instappen als we al een biljet hebben. De railpass is inderdaad al ingevuld, en dus is er geen probleem. In Anseremme staan nog wat alweer droge kajakkers te wachten, en uiteindelijk loopt het treintje nog 4 minuten vertraging op. Doordat er tijdens het weekend niet gekoppeld hoeft te worden in Namur, vertrekt de IC hier een kleine 10 minuten later dan in de week, en dus is de aansluiting een makkie.

 

We gaan helemaal vooraan in de eerste van de twee breaks zitten. Het belooft een heerlijk rustige rit te worden. Vóór Ottignies zien we alleen de TBG, in Ottignies komt een derde reiziger in ons coupé zitten. Ook nu valt het op dat de trein gaandeweg 4 minuten vertraging bij elkaar rijdt, maar vanaf Gembloux verdwijnt die vertraging zienderogen. We komen stipt op tijd in Brussel-Noord aan, een vreemd gevoel, als je dat niet meer gewend bent. De IR naar Quiévrain vertrekt net op het tegenliggende spoor, ook stipt.

 

Het wordt dus even wachten op de IC naar Moeskroen. De heenrit is alvast op tijd, ik zie de trein ergens aan een perron met een laag nummer. En na het korte bezoekje aan Schaarbeek komt de trein ook stipt aanrijden. Veel valt er over het ritje naar Halle niet meer te vertellen. Het gaat behoorlijk vlot, en we komen zelfs nog een minuut te vroeg in Halle aan. Of is het eerlijker om te zeggen: 119 minuten later dan voorzien…

 

 

 

 

 

 

18-07-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Bomal - 15 juli 2010
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Misschien was het alles wel beschouwd niet zo een goed idee om meteen de dag na de storm (zoals dat tegenwoordig heet, want eigenlijk was het een flink uit de kluiten gewassen onweer), op stap te gaan, en ja hoor, dat zouden we vandaag ook aan den lijve ondervinden. Al is de invloed van het ruige weer toch maar zijdelings verantwoordelijk voor alles wat misliep.

 

We hadden een wandeling gepland in Lescheret, een waarschijnlijk onooglijk dorp in het ook al niet indrukwekkende Léglise, en openbaar vervoer is in die streek meestal een schaars goed. Dat is ook nu het geval: Lescheret wordt bediend door een variant van lijn 413 Neufchâteau - Bastogne. In Vlaanderen zou men voor een interstedelijke verbinding van dit formaat waarschijnlijk aarzelen tussen een uur- of halfuurverbinding, in Wallonië is het - zoals zo vaak - behelpen. Voor ons zit er dan ook alleen maar een lange omweg via Bastogne in vanuit Libramont met lijn 163b, die ook als treinverbinding dienstdoet, zolang die niet officieel afgeschaft wordt - wat waarschijnlijk een zaak is van enkele jaren.

Maar de storm en de NMBS beslisten er anders over…

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +6 (2117 - 53512)

Brussel-Zuid - Marloie - 2108 8:33 10:14 +17 (512)

Marloie - Bomal 5581 10:30 1051 +4 (245)

 

Bomal - Liège-Guillemins 5585 14:52 15:42 +5 (245)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 538 16:00 16:54 +11 (1349 - 11809)

Brussel-Noord- Halle 1588 17:17 17:37 +5 (180)

 

De commentaar:

 

Er kwam dus niets in huis van onze geplande uitstap naar Lescheret. In de plaats daarvan werd het een koppel wandelingen in het veel beter bereikbare Bomal. Wallonië voelt zich graag door de NMBS tekortgedaan, maar eigenlijk is het hun eigen TEC die er niet in slaagt om buiten de steden een min of meer aanvaardbaar openbaar vervoer aan te bieden. Bomal heeft een station, en dus valt het daar nog mee, zeker sinds op lijn 43 een uurdienst gereden wordt, en dat sedert december 2009.

 

Het gaat nog allemaal vrij goed tot Brussel-Zuid. P7574 heeft in het zog van de IC uit Moeskroen wat vertraging opgelopen, en de 5 minuten in Halle zijn er 6 geworden in Brussel-Zuid, maar onze reserve is ruim. Het lijkt trouwens wel mee te vallen met de ochtendspits.

 

Maar dan begint het: IC 2108 wordt vandaag verzekerd door  1 (één) volledig ms 96, en dat voorspelt weinig goeds. Bovendien hebben 2 groepen hun komst aangekondigd, en mogelijk komt er nog wel meer van het jonge grut opdagen, dat na de eerstvolgende onweersbui weer naar huis zal trekken. Ik had eigenlijk M6 verwacht, maar blijkbaar zijn die allemaal opgevorderd voor het vervoer van het kustvee. Vroeger was al meermaals gebleken dat 2 ms 96 voor deze 2108 in de zomer niet volstonden: ik hou mijn hart vast nu we het vandaag met één stel moeten doen. De TBG is er een naar mijn hart: ze zal eerste klasse niet zomaar laten vollopen. Dat wil ze hoogstens toestaan aan mensen die echt slecht te been zijn en dergelijke meer. Later zal blijken dat zelfs een scout met arm in het gips op haar mededogen zal mogen rekenen.

We vertrekken in Brussel-Zuid met 5 minuten vertraging. Maar voorbij Brussel-Centraal is het duidelijk dat dit ene motorstel niet tegen zijn taak is opgewassen. De vertraging groeit dan ook zienderogen, ook al omdat men in België voorlopig nog geen persers in dienst heeft, om de laatste reizigers deskundig op de overvolle platforms te duwen: Brussel-Centraal + 6 - Brussel-Noord +8 - Brussel-Schuman +10 - Brussel-Luxemburg +9 - Ottignies +10 - Gembloux +9 - Namur van +8 naar +18. De TBG maakt zich in dat laatste station behoorlijk boos, omdat ze al vanuit Brussel doorgegeven heeft dat een bijkomende, aangekondigde groep in Namur niet in de trein zou kunnen. Maar toch staat de groep van 50 gepakt en gezakt klaar om de 2108 te nemen.

 

Voor ons begint het er langzamerhand benard uit te zien: met 9 minuten aansluitingstijd in Libramont op lijn 163b ziet het er al slecht uit, omdat die 163b waarschijnlijk niet zo lang wacht, gezien de uurdienst; maar in Bastogne moeten we een bus van lijn 413 halen, en dan kunnen we ons een latere bus op lijn 163b niet veroorloven. In Ciney is er nog altijd geen minuutje af: +18, maar wel een omvangrijke groep, zodat het vanaf Ciney met de bezetting meevalt. (Ciney en omstreken zijn trouwens zwaar geteisterd door het stormweer, en ook de vrijwilligers van lijn 128 van de Bocq zullen nog de handen uit de mouwen moeten steken als ze tijdens het weekend willen rijden. Dat zal ook die auto op de NMBS-parking niet meer doen, want zowat het hele dak is ingedeukt.)

 

Ik heb op onze Railpass 2 lijntjes Halle - Bastogne-Sud (kan dat eigenlijk nog?) ingeschreven, maar dat lijkt niet langer realistisch. Ik breng een van de TBG's er dan ook van op de hoogte dat we liever naar Bomal willen, dat een stuk gemakkelijker te bereiken is. Ze zegt dat ik een en ander moet uitleggen aan de TBG van de volgende trein, maar na enig aarzelen besluit ze toch maar om een C6 "justification concernant des billets utilisés" aan te maken. En inderdaad: het hele verhaal verschijnt uit de IBIS: voyageurs désirent aller à Bomal au lieu de Bastogne suite au retard du 2108. Ne pas inquièter. Vooral dat laatste vind ik sympathiek. En een mooi voorbeeld van klantvriendelijkheid. En van mezelf vind ik het vooruitziend dat ik ook de kaart van Bomal bij me heb, voor het geval er wat verkeerd mocht gaan. Bomal zal het dus worden; meteen is onze passe-partoutbestemming die ik graag voor het laatst gehouden had, opgebruikt.

Tussendoor hoor ik nog dat de M6 die door het jaar voor de 2108 ingezet worden, nu anders benuttigd worden, dat er een ms 96 ontbreekt in de trein door het onweer van gisteren, en dat er ook een stel I10 op de verbinding Brussel - Luxemburg zit. Vijf rijtuigen, zonder pakwagen. Eén TBG trekt wit rond de neus weg, want ze kent die I10 nauwelijks. Een andere TBG vindt trouwens dat het enige wat de zaak vandaag nog had kunnen verergeren, een pak fietsen geweest zou zijn. En meteen wordt ook de vraag gesteld hoe ze die in die I10 kwijt moeten raken.

Als we aanstalten maken om uit te stappen, en onze zedig op de grond liggende wandelstokken opnemen, grapt een TBG of die dienen om ons van een zitplaats te verzekeren. Meteen wordt eraan toegevoegd dat ze zo iets eigenlijk ook zouden kunnen gebruiken. En dat het mooie, originele stokken zijn. Dit is het moment om handige vriend Dirk in de bloemetjes te zetten. Ik neem deze schitterende stok al mee sinds mijn verjaardag in 1999; elk jaar slijt onderaan een stukje af. Zelf ben ik ook in de krimpende leeftijd gekomen, en dat valt dus mee.

 

In Marloie wacht de L naar Liège geduldig op aansluiting: 4 minuten vertraging zullen we ook houden tot Bomal. Onze rechtvaardiging hebben we trouwens niet nodig gehad, want de TBG stelt de controle nog even uit. In Bomal hangen affiches met nieuws dat al ergens in mijn achterhoofd gespeeld had. Door werken is de L-trein om de 2 uur afgeschaft. In december werd hier een uurdienst ingevoerd en nauwelijks een half jaar later is het al nodig om gedurende een week opnieuw naar een 2 uurdienst over te schakelen.

 

Voor de terugreis opteren we voor een verbinding langs Liège. In Bomal staat zowaar mw 4123 te rochelen. Vermoedelijk heeft die gisteren de rol van elektrische treinen overgenomen, toen bleek dat er voor de elektrische treinen geen doorkomen meer aan was. Daardoor komt onze L-trein op spoor 1 i.p.v. 2, dat ingenomen wordt door de motorwagen. Even voor aankomst van L zien we de onderstationschef de sporen oversteken. En even daarna zien we de treinbestuurder, die in de passagiersruimte zat en vandaar de onderchef de sporen had zien oversteken, uitstappen om te vragen of er wat aan de hand is. Nee hoor, antwoordt de chef, maar ik kwam eens kijken of er geen reizigers meer waren op perron 2, want dat is het normale spoor voor de L-trein. Ik bedenk dat dit 2 personeelsleden zijn die met de zaak (en de reiziger) begaan zijn, en vermoedelijk lopen er zo veel meer dan de doorsnee LaatsteNieuwslezer denkt; onbegrijpelijk dat het zo slecht kan gaan met onze treinen.

 

De stoptreinen van 13:52 en 14:08 (naar Jemelle) rijden dus niet, en het wordt die van 14:52. Het is opnieuw stel 245. Zoals wel meer is de bezetting in eerste klasse op deze verbinding meer dan bevredigend te noemen. Misschien omdat hier nog treinen met een echte eerste klasse rondrijden? De werken die noopten tot de gehalveerde dienst zorgen ook nog eens voor wat extra vertraging. Die zal wel erg groot moeten worden om in Liège voor problemen te zorgen. Al bij al blijft ze beperkt tot 5 minuten. In Angleur stappen 2 dames in: voor zo'n korte afstand maakt het niet uit dat ze in eerste blijven zitten: een nieuw excuus voor mijn collectie!

 

In Liège-Guillemins maken we een bevreemdend moment mee: op het ogenblik dat IC 538 ruim op tijd binnenrijdt, wordt hij met 8 minuten vertraging aangekondigd. Het raadsel wordt even later opgehelderd: IC 1738 wordt afgeschaft tussen Ans en Liège, wegens te grote vertraging bij aankomst van IC 1713. (Het is opnieuw een stel M6-rijtuigen dat het begeven heeft.) IC 538 zal dus extra stoppen in Ans, en ook vertrekken op het vertrekuur van de IC naar Brussel - Mons - Quiévrain, die ongetwijfeld nog wat bezoekers van het festival van Dour mee heeft.

IC 538 vertrekt zo al met 12 minuten uit Ans, en waar het anders lijkt alsof deze IC's tijd zat hebben, gaat er nauwelijks wat af van de vertraging. In Brussel-Noord is ze nog altijd 11 minuten groot: de 538 tot Brussel-Noord over de 36N leiden heeft (zoals vaak) niet het verwachte effect, want de trein doet nu gewoon wat langer tussen Schaarbeek en het Noordstation.

Ook deze eerste klasse is vrij goed bezet, met o.m. twee zwangere dames. Het is me al vaker opgevallen dat zwangeren over het algemeen het reglement vrij goed kennen, dit in tegenstelling tot vele anderen die nog altijd denken dat je altijd wel een reden hebt om in eerste te gaan zitten. Eén krijgt te horen dat ze wel een attest moet komen voorleggen; de tweede heeft zo'n bewijs van zwangerschap wel, en de TBG trekt er even mee naar de eerste om het te tonen. Toen zwangeren in de jaren 1970 het recht kregen om na een aantal maanden in eerste te reizen, werd dat attest ingevoerd, om trucs met kussens te vermijden, klonk het toen laconiek. In de jaren 1970 leek zo'n regel wat potsierlijk, maar tegenwoordig weet je maar nooit.

 

In Brussel-Noord is de aansluitende trein uiteraard al vertrokken. Het zal dus de CR naar Geraardsbergen worden; zelfs in deze vakantieperiode zitten de 3 stelletjes behoorlijk vol. Van de 3 zijn er 2 bordeaux, maar zoals trouwe lezers ongetwijfeld weten laten we dat niet aan ons hart komen. We rijden Halle binnen met 5 minuten vertraging. Zelfs op een prachtige warme, niet hete zomerdag, met veel minder reizigers, loopt het niet echt vlot. Geen enkele genomen trein heeft vandaag stipt gereden, en gelukkig moesten we niet naar een begrafenis of een ander belangrijk evenement, want dan kun je niet zo snel van bestemming wisselen… Wanneer we een tweede poging wagen om naar Lescheret te trekken, ligt nog niet vast.

 

Oh ja, in Bomal volgden we 2 wandelingen van een alweer verouderde folder, de nummers 5 en 1: Parc du Château en Calvaire. Echt denderend was vooral de eerste niet, want eigenlijk loop je in een te grote boog rond het kasteel, met een flink stuk hoofdweg en veel beton. De tweede is wat beter (en zwaarder). Geen wonder dus dat alleen de 2de wandeling het overleefd heeft, zij het met een gewijzigd parcours. Wel hebben we enkele mooie bospaadjes gevolgd, hebben we een mooi kasteeltje aanschouwd, een wat kaal kerkje bezocht (waar 3 bloempotten omvergegooid lagen), en een flinke klim ondernomen naar een mooie calvarie die over Bomal en de valleien van de Ourthe en de Aisne uitkijkt. De TWQ bedraagt 26 %, en dat is veel minder dan wat je in deze prachtige wandelstreek verwacht.

15-07-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blaregnies - montignies-sur-roc verkennen 6 juli 2010
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gisteren 6 juli zijn mijn vrouw en ik naar de 2 Q's getrokken, om de volgende Hacowa (nummer 101) te verkennen. Over de wandeling later meer, als ze in een definitieve plooi ligt en als we ze ook met de groep gestapt hebben. Beginpunt is Blaregnies geworden, eindpunt Montignies-sur-Roc.

 

De verplaatsing:

Halle - Quévy 3729 8:17 9:08 +8 (2706 - 61042)

Aulnois - Blaregnies [96a] 9:25 9:29 +3 (ab 3634)

 

Montignies-sur-Roc - Roisin [28] 15:25 15:45 stipt (ab3781)

Roisin - Quiévrain [29'] 15:50 16:08 stipt (ab3781)

Quiévrain - Braine-le-Comte 1716 16:13 17:05 +3 (2138 - 51045)

Braine-le-Comte - Halle 3667 17:11 17:28 +3 (261)

 

De IR naar Quévy staat aangekondigd met 7 minuten vertraging. En het lijkt er niet op dat veel van die vertraging zal worden afgeknauwd. Het aanzetten van de trein doet me vaag denken aan mijn laatste ritje met een stoomloc, de stops nemen veel tijd in beslag, ondanks het kleine aantal reizigers, kortom, in Quévy bedraagt de vertraging nog altijd 8 minuten, en dat zonder hinder onderweg. Veel valt er over de reis niet te vertellen. Net voor Jurbise wordt de overstap aangekondigd voor de reizigers naar het vroegere Parc Paradisio, met de ondertussen onmogelijke naam.

 

De busrit verloopt in een stokoude Van Hool A500. We hebben zowaar 3 medereizigers! Ik kan de bus fotograferen Pas en service en zo zal hij ook vertrekken. In Blaregnies is de film nog altijd niet aangepast. Veel kans dat je hier in de verkeerde bus stapt, is er niet, maar wel dat je hem laat doorrijden omdat je denkt dat het een lege rit is. Deze lijn is in dienst gekomen in 1984, als vervangingslijn (als doekje voor het bloeden) voor de verdwenen halten op lijn 96, meer bepaald Genly en Blaregnies. Genly is ondertussen terug, Cuesmes is dan weer verdwenen. Overigens lijkt het me toe dat de invoering van lijn 96a meer kaderde in een reorganisatie van de busbediening in dat landelijke gebied ten zuiden van Mons, dan in een echte bekommernis om de arme klantjes van de weggevallen halten tegemoet te komen. In de bus worden de halten aangekondigd op de tickertape, maar helemaal nauwkeurig verloopt dat nog niet.

 

Het vergeten stukje België dat we vandaag aandoen, is een beetje een paradijs voor spoorweghistorici, zowel voor wie van trams als van treinen houdt. Het NMBS-Station Quévy (met TEC-halte Aulnois SNCB) was een bijzonder herkenbaar punt voor vele reizigers naar het zuiden (o.a. Parijs, maar ook Lourdes) omdat de treinen daar vaak van loc moesten wisselen. Het station is dan ook immens groot, met vroegere douaneafdeling, maar ook met een buffet dat tijdens de locomotiefwissel (en douanecontrole) gretig bezocht werd door dorstige klanten, en dat letterlijk op alle uren van de dag en de nacht. Vandaag staat het station er belabberd bij, in schril contrast met de immense trein die ons net als enige reizigers in Quévy heeft afgezet. Er was een plan om die onnodig lange treinen niet meer tot hun huidige eindpunten te laten doorrijden, ten koste van een overstap op een kortere trein, in dit geval in Mons, en dat zou niet eens een gek idee zijn. Het zou al minstens een volledig rijtuigenstel M6 kunnen vrijmaken.

Ook de tram heeft hier geschiedenis geschreven: tot 1958 zouden we hier gebruik hebben kunnen maken van autorails die reden tussen Eugies en Harveng, en die in Eugies aansluiting gaven op de elektrische trams naar Frameries en Mons. Vandaag is er niet bijster veel meer terug te vinden van dit lijntje, tenzij duidelijke sporen van een oude trambedding door het veld tussen Blaregnies en Aulnois (Quévy).

 

Onderweg lopen we langs "Le Terminus" in Erquennes: de gebouwen die ik nog kon fotograferen hebben de onmiskenbare NMVB-look. Het is trouwens bijna ongelooflijk dat deze lijn door een ongelooflijk ruraal gebied in 1931 geëlektrificeerd werd: dat rekte de doodstrijd waarschijnlijk tot in 1966.

 

Op het einde van de wandeling komen we dan weer in de buurt van wat ooit in een tabel 90A van de NMBS gegoten werd: Jurbise - Cambrai. Vanin de bus vangen we een glimp op van een mooie bakstenen spoorwegbrug en van het vroeger stationnetje van Roisin-Autreppe. Deze bedding is wel nog prominent herkenbaar op de topografische kaart. Volgens de buschauffeur is ze trouwens ook al geraveliseerd.

 

Montignies-sur-Roc lag een eindje verwijderd van de spoorlijn, en wordt vandaag bediend door een variant van lijn 7 (Quiévrain - Mons) met een flinterdunne dienstregeling, en door lijn 28, die ons eerst naar Roisin zal brengen, en vandaar als lijn 29' naar Quiévrain zal rijden. De bus lijkt al even stokoud als die van vanmorgen. Het is een Mercedes O405 N2 met keiharde vering en rammelend interieur, vooral op de vele kasseistroken waarmee we de renners van de Ronde van Frankrijk vandaag de loef proberen af te steken. De gele posthoorns in de bekleding van de stoeltjes bevestigen dat het hier om een tweedehandse Postwagen uit Duitsland is. Het is eens wat anders.

Ik heb op infotec opgezocht wat een ritje Montignies-sur-Roc - Quiévrain zou moeten kosten: 2 zones, maar dat kan ik nauwelijks geloven. Ook de chauffeur lacht eens hartelijk: hij houdt het op 4 zones, wat me inderdaad al wat redelijker lijkt. We passeren dus langs het oude tramdepot van Roisin, dat vandaag onderdak biedt aan 3 bussen. De trams verdwenen al in 1954, de chauffeur uit ook zijn bezorgdheid over het voortbestaan van de stelplaats en van de busbediening in de streek tout court. Ik weet niet of de wolken over de toekomst van de landelijke buslijnen van de TEC ondertussen al wat opgetrokken zijn. Zelf zijn we de enige reizigers, maar onderweg kruisen we een bus richting Roisin, en die heeft toch wel een 8-tal klanten mee.

De chauffeur kent zelfs de uren van de aansluitende trein in Quiévrain. Het is een goede aansluiting, als we niet in panne vallen, grapt hij. Maar dat gebeurt niet, en we komen zelfs nog iets te vroeg aan. Quiévrain ziet er al bij al een gezellig stadje uit; het is me een raadsel waarom het station er zo aftands uitziet: veel ramen en deuren van dit indrukwekkende gebouw zijn gewoon dichtgemetseld. De container die voorlopig als station dienstdoet (maar op dit moment van de dag leeg lijkt) is een dwergje, naast de reus die net als het station van Quévy destijds onderdak moest geven aan de douane.

 

Ook deze trein (12 M4) loopt onderweg wat vertraging op: in Braine-le-Comte gaat het al om 3 minuten. Ook nu vraag ik me af of de loc van reeks 21 haar taak wel ten volle aankan, en of het nodig is dat dit lange rijtuigenstel (dat tussen Brussel en pakweg Tienen wel onontbeerlijk is!) vanuit Quiévrain moet vertrekken. Het spaart ons natuurlijk een overstap uit, maar ook nu lijkt het sterk op overdaad. Hoe de TBG's er moeten in slagen om in de stations tot Mons ingestapte reizigers te controleren en eventueel in regel te stellen, is me trouwens een raadsel. Maar we krijgen toch controle, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Zelf heb ik 's morgens trouwens twee biljetten Quiévrain - Halle afgeprint.

 

In Braine-le-Comte staan 2 klassieke bordeaux stellen klaar als CR naar Leuven. We stappen vooraan in, in stel 261. Een van de TBG's uit de IC is ook overgestapt, en begint meteen na Hennuyères aan de controle. Hoe waarschijnlijk is het dat het voorzien is dat een TBG die met de IC is meegekomen, meteen TBG wordt van de aansluitende CR? Wat gebeurt er dan als die IC vertraging heeft? Of is dit ook een ingebouwde bron van vertraging? De IC heeft zijn 3 minuten vertraging trouwens doorgegeven aan de CR. In Halle is daar nog geen minuut af.

 

Ik vraag me na vandaag af of al de blabla over veel te ruime dienstregelingen wel terecht is. Twee van de drie treinen hebben buiten de spits en zonder aanwijsbare reden zelfs nog wat extra vertraging opgelopen, een derde heeft zijn vertraging gewoon gehouden. Dat het vandaag om 2 zware treinen ging, en dat de locs toevallig een baaldag hadden, is misschien ook wel een verklaring. Maar kan men die standaarddienstregelingen echt aanhouden voor alle types treinen: ms 96 zullen het wel wat sneller doen dan een stel M6, en met 6 rijtuigen aan de haak heeft zo'n 21 misschien ook wel minder last dan met 12. Nu de verschillende verbindingen meer en meer met gediversifieerd materieel gereden worden, is het misschien ook nodig om de dienstregelingen in functie van het gebruikte materieel op te stellen? Met misschien wat minder rijtijd voor de snelle samenstellingen, en wat meer voor de logge. En wat meer geheugenwerk voor de reiziger…

 

Foto's van de verkennende tocht kun je vinden op: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/blaregnies%20-%20montignies-sur-roc/

 

06-07-2010 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!