Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 juli 2010 (Florzé - Méry GR 576)

Ik begin meer en meer te begrijpen hoe het voelt om supporter te zijn van een ploeg die altijd onderaan bengelt. Mijn ploeg is de NMBS. Ik spreek me niet uit over de beleidsmatige kant van het geval, maar als reiziger kan ik alleen maar vaststellen: de dienstverlening zit in vrije val. Een voetbalploeg kan degraderen en het jaar nadien plots weer de kop spelen, zij het dan in een lagere afdeling, voor de NMBS ziet het er eigenlijk niet zo goed uit. En toch: ik lijk wel een NMBS-supporter in hart en nieren. In 50 jaar geen enkele keer ontrouw geweest (hoe had het gekund?), altijd verdedigd, altijd geprobeerd om nieuwe fans te maken, altijd gepoogd om te begrijpen, altijd eropuit om alles te weten te komen over de geliefde spoorwegmaatschappij… welke paars-witsupporter doet beter? Maar wat ons de laatste maand is overkomen, mildert het enthousiasme, en dat is zacht uitgedrukt.

In 35 jaar is het amper 2 keer gebeurd dat we onze geplande bestemming niet konden bereiken, in de voorbije maand evenaren we dat aantal. Na de catastrofe van Lescheret en de tragedie van Celles was het vandaag tijd voor de ramp van Schönberg, want dat laatste mooie dorp aan de Our was onze bestemming. Maar de mens wikt en de NMBS (of is het Infrabel?) beschikt…

Om het verhaal kort te houden: Schönberg was dan wel onze bestemming, het werd uiteindelijk een tocht langs de GR van de Luikse Condroz (GR 576), die we als reserve hadden meegenomen. En de tocht tussen Florzé (waar we verleden jaar eindigden) en Méry mocht er zijn als alternatief… Iets meer dan 17 km met af en toe wat stevig klimwerk, door bos en weide, met mooie panorama's en alom aanwezige koeien, en dat vaak over onverharde paden: klasse, die GR 576. De TWQ bedraagt 82 % en dat zegt alles over deze afwisselende, verrassende tocht door een gebied dat nochtans niet echt als wandelstreek staat aangeschreven.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:34 stipt (647)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 +22 (1338 - 11802)

Liège - Florzé [65] 9.50 10.29 stipt (ab7051-51)

 

Méry - Liège-Guillemins 5586 16:24 16:38 +16 (599)

Liège-Guillemins - Brussel-Zuid 519 17:00 17:54 +1 (1339 - 11806)

Brussel-Zuid - Halle 3688 18:02 18:29 +2 (684)

 

De commentaar:

Het eerste deel van onze verplaatsing lijkt sterk op die van enkele dagen geleden. Opnieuw nemen we tussen Halle en Brussel-Zuid CR 1556, en die doet het vandaag zelfs nog ietsje beter. Van het minuutje vertraging bij vertrek in Halle blijft in Brussel-Zuid helemaal niets meer over. Mooi, zo midden in de spits. Enig minpuntje: vandaag telt de trein maar 4 stelletjes, enkele dagen geleden waren er dat nog 5. Maar in deze periode van het jaar geeft dat geen problemen. Zowel in eerste als in tweede klasse bedraagt de bezetting ongeveer 75 %.

 

In Brussel-Zuid hebben we meteen uitzicht op een vrij kommerloze ochtendspits. Hier en daar wat kleine vertragingen en amper één afgeschafte P-trein: het is al slechter geweest. Toch wordt de IC naar Eupen, onze volgende trein, aangekondigd met een 5-tal minuten vertraging. Het mag trouwens een wonder heten dat de trein op het voorziene spoor (16) aankomt, want er wordt duchtig gejongleerd met spoorwijzigingen. Wat moet dat zijn op een dag dat het slecht gaat? Uiteindelijk vertrekken we met 8 minuten uit Brussel-Zuid; tussen Zuid en Centraal komen er daar nog 7 bij. Met 18 minuten aansluitingstijd in Liège gaat het oranje licht al enigszins flikkeren. We verlaten het zuidstation en even lijkt het erop dat we in koker 3 terecht zullen komen, maar dan gaat het toch weer naar de middelste koker. Al die kruisingen zijn een bijzonder probaat middel om enkele treinen tegelijk met enkele minuten vertraging op te zadelen. In Brussel-Noord zullen we uiteindelijk ook met een kwartier vertraging vertrekken.

De TB heeft er blijkbaar zin in, want eenmaal op lijn 36N gaat het tegen een gezwinde snelheid, tot er plots moet afgeremd worden bij de Y. Nossegem. Daar moet de IR naar Landen per se voor ons weg, al zal hij in Leuven op aansluiting van onze trein moeten wachten. Sorry, maar van erg veel gezond verstand getuigt dit niet. Zo creëer je gewoon extra vertraging: + 20 is het verdict in Leuven, waar we met 19 minuten vertraging vertrekken.

De controlerende TBG is er redelijk gerust in: een dame wat verder in het rijtuig heeft haar bezorgdheid uitgedrukt over de aansluiting met de IR naar Luxemburg in Liège, en het moet gezegd: de TBG doet moeite om te weten te komen wat men van plan is. Hij is optimistisch: tot Liège gaan er makkelijk wat minuten vertraging af, en dan halen we de aansluiting wel. Ondanks onze ingevulde Railpassen voor Vielsalm, wijs ik er hem ook nog eens op dat we 2 reizigers zijn voor de IR - dat maakt dus minstens 3 overstappers in 1 rijtuig. In Ans bedraagt de vertraging nog 16 minuten, maar dan begint de afdaling van het hellend vlak: trager en trager, bijna stapvoets, met een volledige stilstand ter hoogte van het vroegere Haut-Pré. Joost mag weten wat hier voor onze voeten rijdt, want er zijn geen halten (meer) tussen Ans en Liège, en dus zou het vrij vlot moeten gaan.

Net voor Liège roept de TBG de aansluitingen om, en de IR naar Luxemburg is daar niet meer bij. Als dat geen stevige hint is, dat we niet meer op aansluiting hoeven te rekenen. En inderdaad: bij aankomst (met +22) is de IR vertrokken. Ik verdenk er de mannen en de vrouwen van Block 45N bijna van dat ze de rit tussen Ans en Liège opzettelijk vertraagd hebben, om te vermijden dat we de geplande IR nog net het station zouden zien uit rijden.

Daar staan we dus, en met ons vele andere potentiële overstappers, zoals die gezinnetjes voor Coo-Plopsaland, die hun dag meteen met 2 uur gereduceerd zien en de bezorgde dame van daareven. Ik kan me neerleggen bij onverwacht opduikende problemen, maar vandaag lijkt het erop dat het allemaal anders had kunnen opgelost worden, met een paar weldoordachte beslissingen.

 

Voor ons eindigt de uitstap naar Schönberg hier. We moesten nog naar Vielsalm om daar de enige bus naar Schönberg te nemen, en dat zit er nu niet meer in. Het is een magere troost dat de NMBS binnenkort onze twee lijntjes op de Railpass terug zal moeten betalen. Vielsalm kunnen we in het beste geval pas met 120 minuten vertraging bereiken. Ik breng trouwens de gezinnen met biljetten voor Coo op de hoogte van deze regeling.

 

Ook vandaag heb ik voor een plan-B gezorgd , al ziet het ernaaruit dat de NMBS onze voorraad alternatieven uit onze jaarplanning snel aan het uitputten is. Dat alternatief is dus een tocht dichter bij Liège over GR 576. Gelukkig is het al in Liège verkeerd gelopen, zodat we vrij snel kunnen overschakelen. En we hebben ook nog geluk want er komt vrij snel een bus van lijn 65.

 

De busrit verloopt zonder problemen. Het is een Mercedes Citaro II met vooral achteraan enkele eigenaardige zitjes, maar al bij al zitten we vrij comfortabel. Op dit moment van de dag volstaat de bus net om iedereen een zitplaats te garanderen.

 

Uiteraard ziet ook de terugreis er helemaal anders uit dan voorzien. In Méry nemen we om 16:24 de L-trein naar Liège, maar ook deze trein heeft 16 minuten vertraging. Deze keer is een stroomonderbreking het excuus. Erg voor de aansluiting is dat niet, want de snelle IC naar Brussel is nog altijd afgeschaft in deze periode - die aansluiting is sowieso al weinig betrouwbaar - en het lijkt erop dat we die naar Oostende moeiteloos zullen halen. De trein bestaat uit één klassiek stel, een Sabenastel dan nog. Enkele fietsers stappen met hun rijwielen uit de enorm grote bagageruimte. Ongetwijfeld zijn dit (de Sabenastellen) de meest aftandse en onpraktische vehikels die op dit moment nog rondtoeren, al blijft het voor mij een open vraag waarom deze 6 stellen niet ook gemoderniseerd worden. Zoals ze er vandaag bij rijden, lijken ze zo uit de seventies ontsnapt, in eerste klasse dan toch, die trouwens veel te groot is. We krijgen dan ook al snel het gezelschap van lawaaierige jongeren die blijkbaar met medeweten en bij de gratie van de TBG in eerste mogen komen plaatsnemen. Enfin, het bekende liedje…

 

Deze trein maakt inderdaad geen vertraging meer bij tot Liège-Guillemins, en we halen onze aansluiting. Om een of andere reden vertrekken we toch nog 3 minuten te laat, maar dat is alleen maar goed om de lange stilstand in Leuven wat te bepreken, want daar komen we alweer te vroeg aan. Brussel-Noord bereiken we om 17:55, met één minuutje vertraging dus; de IR naar Quévy vertrekt om 17:53, maar die heeft gewoontegetrouw vertraging: 10 minuten zelfs. Op het scherm lezen we 11, en later wordt al gewag gemaakt van 10 à 15 minuten. We besluiten dan maar de CR te nemen van 18:02, in de wetenschap dat die onderweg nochtans ingehaald zal worden door de IR, die we nog net in de verte zien aankomen, als wij instappen. Van Brussel-Noord tot Halle rijdt de CR met 2 minuten vertraging; in Halle gaat hij naar spoor 3 i.p.v. spoor 5, en dat betekent dus dat de IR nog altijd achter de CR aan zit. Vier, en op sommige plaatsen 5 of 6 sporen liggen er tussen Brussel-Zuid en Halle en toch slaagt men er niet in om die IR voor de CR te krijgen. Normaal gezien doe ik daar niet bitter over, want ik heb al zo vaak moeten vaststellen dat er een goede reden is waarom niet alles verloopt zoals iedereen wel zou willen, maar vandaag is er net wat te veel gebeurd - nee, niet vandaag: in de laatste weken en maanden - om opnieuw die trouwe supporter te zijn die tracht te begrijpen. Zouden we niet eens van trainer wisselen? Al weten voetbalfans dat een nieuwe trainer zelden voor echte verbetering zorgt…



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (3)

01-08-2010
aansluitingen
Goed dat je ook andere mensen op de hoogte brengt. Want anders zoekt iedereen zelf een oplossing en kan iedereen er ook nog zelf voor opdraaien. Het echte probleem zijn die verbroken aansluitingen, en daar moet dringend wat mee gebeuren. Het toppunt is dat de cijfers nog slechter geworden zijn, sinds er nog nauwelijks op aansluiting gewacht wordt. Maar vooral de manier waarop de reiziger, de klant straal genegeerd wordt, is schrijnend. Want zowel in ons geval 's ochtends als in jullie geval 's avonds wist men dus dat er aansluitende reizigers waren! Dat men die treinen toch laat vertrekken, is wraakroepend.

01-08-2010 om 21:16 geschreven door Vic


vetragingen
Vic, vrijdag ben ik van Luxemburg naar huis (Lier) gereden via l.42, uit nostalgie - om te zien hoe het nu met deze lijn gesteld is. Niet goed dus. Door een storing aan de assentellers tussen Trois-Ponts en Aywaille moest onze trein dit stuk afleggen "op zicht". De vertraging liep al snel op en bij aankomst in Luik hadden we "slechts" 35min. Het was wel IR120 met aankomst om 21.42 en de laatste bruikbare aansluiting voor velen was de IC 544 naar Oostende (22.00). Ondanks diverse telefoontjes van de tbg moesten we samen vaststellen dat bij het binnenrijden van Luik zowel de IC naar Oostende als de IR naar Mons (22.08) al vertrokken waren. Reden volgens de ReizigersDispatching: er is nog altijd de IC van 23.09 (!). Gevolg: een tiental verloren reizigers om 22u 's avonds in een akelig leeg station. Gelukkig ken ik de procedure bij gemiste aansluiting en al vlug heb ik deze mensen meegenomen naar de onderstationschef op perron 2/3 - helemaal achteraan kant Angleur (je moet het maar weten) om de nodige taxi's te reserveren. Kost de NMBS: dure taxiritten vanuit Leuven naar Lier, vanuit Gent St Pieters naar Wetteren, vanuit Brussel-Noord naar Opwijk, etc. Enkele jaren geleden heb ik van de DB een taxirit gekregen van Aachen Hbf tot Liège-Guillemins door de afschaffing van de laatste IR naar België. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Helaas vrees ik dat het in de toekomst nog erger gaat worden...

01-08-2010 om 21:07 geschreven door avonds


31-07-2010
Ai
Ai Vic, het zit je niet mee of beter het zit vooral de NMBS tegen. Zoals al lange tijd gezegd : het uitdokteren van een nieuw IC/IR plan is wel een optie die hopelijk bij de NMBS zelf ook in de bovenste schuif ligt. Zelf ga ik in augustus België onveilig maken met een rondrit voor 1 dag (en ik probeer er alles uit te puren, van het ochtendgloren tot de nacht). Ik hoop dat ik niet zoveel pech zal hebben als jullie. Wat betreft de motorstellen 595-600 : het is inderdaad opmerkelijk dat deze motorstellen voorlopig uit de moderniseringsgolf vallen, al is modernisering toch ook wel eufemistisch te noemen want de CityRailstellen zijn allesbehalve modern (maar dat is mijn eigen idee over die modernisering). Ik vrees dat het wisselen van trainer niet voldoende zal zijn, het wisselen van voetbalploeg misschien wel, maar ja weinig opties hé.

31-07-2010 om 17:56 geschreven door S




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!