Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
17-06-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 juni 2025 - Graide

De wandeling.
We stappen in Graide: wandeling 3 op de wandelkaart van Bièvre, van La Ronde Douve. Die is goed voor 13.4 km en haalt een eerder povere TWQ van 38%. De wandeling biedt behoorlijk wat kwaliteit, maar in de laatste 3 kilometer stort ze als een pudding in elkaar. Let wel: onderweg krijg je erg mooie panorama's te zien en de tocht loopt langs en in stukjes bos, met als hoogtepunt de vijvers en de Ruisseau des Tranlets. (Spijtig genoeg stond de splinternieuwe picknicktafel in de volle zon…) Dat de wandeling begonnen kan worden aan de treinhalte van Graide is meegenomen. Graide is een deelgemeente van Bièvre, dat anders dan Graide wel zijn halte verloor in 1984. Het gehucht Graide-Station is een van die typische wijken die ontstaan zijn met de komst van de spoorweg. Kaartje: routeyou of ngi.

Wij quoteerden 13.5/20.


Eén van de mooiste plekjes vandaag: bij de vijvers van de Ruisseau des Translets.


Les Montis: geen samenscholingsverbod hier...

Meer foto's hier.

Het weer.
Licht tot bijna half bewolkt, warm, op het randje van te warm (26°).

De stafkaarten.
64/1-2 Bièvre (2020) - 64/5-6 Pailseul (2020)

Hoe we er geraakten.
Sinds enkele jaren geleden een uurdienst werd ingevoerd op lijn 166, moeten we ons weinig zorgen maken en reserve inbouwen lijkt ons niet nodig. Wel is de nog altijd sterk ingekrompen treindienst van lijn 26 (2 treinen in 10 minuten en dan 50 minuten niets meer) een probleem om ons van Halle naar Brussel-Luxemburg te brengen en dus verkiezen we routes via de NZV. Het wordt het een verbinding met 3 treinen, met de IC naar Luxemburg uit Brussel-Zuid en de L-trein Namur - Libramont als pièce de résistance. De terugreis verloopt analoog.

Een beetje geschiedenis.
Zoals al vermeld is Graide een van die typische voorbeelden van woonuitbreidingen die het rechtstreeks gevolg zijn van de inplanting van een treinstation. (Een schoolvoorbeeld daarvan is Mechelen.) Graide zelf ligt zo een 3 km van het station met zijn naam.

In het bekende spoorboekje van 16.05.1935 (als facsimile uitgegeven door TSP in 1989) vind je niet minder dan 3 lijnen die Graide (Station) bedienen: één spoorlijn van de NMBS van Houyet naar Bertrix, één tramlijn van Rochefort via Han-sur-Lesse en Wellin naar Graide en zowaar een postkoetsdienst tussen Graide en Sugny.
Je zou verwachten dat de aansluitingen tussen die 3 diensten niet veel zaaks zijn, maar al bij al valt het nog mee. Al is het huidige restaurant aan het station de verre voorloper van het Hôtel de la Station. Dat zou er wel eens op kunnen wijzen dat het met de aansluitingen toch niet snor zat.

aankomst uit Wellin (tram)

8:45

trein naar Houyet 9:33

trein naar Bertrix 8:55

aankomst uit Wellin (tram)

15:20

trein naar Houyet 15:35

trein naar Bertrix 15:45

 

 

 

 

vertrek naar Wellin (tram)

9:40

trein uit Houyet 8:55

trein uit Bertrix 9:33

vertrek naar Wellin (tram)

16:00

trein uit Houyet 15:45

trein uit Bertrix 15:45

 

 

 

 

vertrek naar Sugny (postkoets)

6:15

trein uit Houyet 5:30

trein uit Bertrix 6:01

vertrek naar Sugny

15:55 (niet op zondag)

trein uit Houyet 15:45

trein uit Bertrix 15:35

 

 

 

 

aankomst uit Sugny

15:20

trein naar Houyet 15:35

trein naar Bertrix 15:45

aankomst uit Sugny

18:10 (niet op zondag)

trein naar Houyet 18:52

trein naar Bertrix 18:34

 


De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3207 (IC FDR) 09:02 09:14 +3 76115 (FML) - 73117 (FML) M7 controle: N
Brussel-Zuid - Namur 2109 (IC Lux) 09:32 10:43 +1 1354 (FNND) - 73045 (NK) M7 controle: J
Namur - Graide 6060 (L LRB) 10:52 12:07 +7 08533 (LL) mr08 Desiro controle: J
-
Graide - Namur 6087 (L FNR) 15:51 17:08 stipt 08549 (LL) mr08 Desiro controle: J
Namur - Brussel-Noord 2138 (IC FBMZ) 17:16 18:17 stipt 08564 (GCR) mr08 Desiro controle: J
Brussel-Noord - Halle 3689 (S FBC) 18:23 18:52 +3 08205 (FSR) mr08 Desiro controle: N

 De IC's Brussel-Zuid - Luxemburg rijden nu met een I11 in de samenstelling. Als de markering op de flank klopt, dan wordt dit rijtuig onderhouden in Vorst. Dat zou betekenen dat de rijtuigstellen nu bestaan uit een stuurstandrijtuig M6 uit Arlon, een I11 uit Vorst en de rest M7 uit Kinkempois...

En wat we beleefden.
Aan de automaten in Halle is het nog wat drukker dan anders, meer doordat reizigers de kluts dreigen te verliezen bij de aankoop dan door het aantal reizigers. Zelf heb ik nog enkele reischeques en die moeten noodzakelijkerwijs aan het loket ingewisseld worden. Dat de "loket"bediende ook nog even achter zijn raampje moet gaan zitten, helpt de zaak voor de reizigers aan de automaat niet vooruit. Zonder de reischeques zouden wij zonder aarzelen voor een biljet in de NMBS-app gaan: we krijgen de eigenaardigheden daarvan stilaan onder de knie.

In Brussel-Zuid willen we IC 2109 nemen: die is de dag voordien nog afgeschaft geweest tussen Brussel en Namur en als die nu tergend lang op zich laat wachten, worden we toch wat ongerust. Maar kom, uiteindelijk rijdt hij toch binnen en de enige opmerking die we kunnen maken is, dat het tweede AB-rijtuig ontbreekt. Voor de rest loopt de reis vlot, nu ook tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, al vergt het naderen van dat station veel tijd. In Namur wacht de L-trein naar Libramont alleen als de vertraging minder dan 7 minuten bedraagt. Alleen: het is een hele toer om het aankomstuur in een NMBS-station te weten te komen. Ik gebruik daar de app van de CFL voor of een vertragingsattest van de vorige dag(en). Ik heb via de klantendienst al verscheidene malen aangekaart dat het aankomstuur minstens zo belangrijk is als het vertrekuur, maar zoals vaker valt die opmerking in dovemansoren. 'Wij weten wat goed voor je is…" hoor ik ze denken." En toch: als het aankomstuur telt dan wordt de maximaal getolereerde vertraging 7 minuten en moet de IC dus ten laatste om 10:50 aankomen; als het vertrekuur telt, dan wordt dat 10:54. Maar vandaag is er sowieso geen probleem: IC 2109 landt met 1 minuut vertraging.
We hebben vandaag trouwens nog meer eigenaardigheden gevonden: gisteren en vandaag zijn er werken tussen Anseremme en Paliseul en daarom is de dienstregeling aangepast. Alleen: als je het vertragingsattest van 16.06 downloadt, merk je dat L 6060 om 12:07 in Graide aankomt (zoals in het spoorboekje), maar als je de app raadpleegt, is dat 12:03. Men heeft gewoon alle reserve uit de dienstregeling gehaald en zo komen we te weten dat die 4 minuten bedraagt. Dat lijkt echter geen wijze werkwijze: uiteindelijk komen we in Graide aan om 12:10, dus met 7 minuten vertraging ten opzichte van de gewijzigde dienstregeling. Zo nutteloos is de gewone reserve dus niet…

De terugreis verloopt wel volgens het (spoor)boekje. En we bereiken Namur stipt op tijd. Ondertussen weten we wel dat IC 2138 niet met zijn gewone samenstelling rijdt, maar met 2 desiro's. Wie voor het eerst van Luxemburg naar Brussel spoort, moet wel raar verrast worden door de kwaliteit van de NMBS-treinen. Wij moeten gelukkig maar vanaf Namur mee en er is zelfs voldoende plaats. Voordeel van die desiro's is blijkbaar wel dat die gemakkelijk op tijd rijden. We komen zelfs iets te vroeg in Brussel-Noord aan. Dat niet alle desiro's op tijd rijden wordt dan weer bewezen door de aansluitende S 3689. Tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid loopt die 3 minuten vertraging op en dat zal ook zijn vertraging zijn bij aankomst in Halle.

We hebben er dan 159 km (of 3 uur 4 minuten desiro) op zitten, zonder die van de voormiddag. Ik heb het gevoel dat ik 3 uur gespit heb in de groentetuin en mijn vrouw vergelijkt de reis met 3 uur tillen van zware patiënten…

De treinlectuur.
P.D. JAMES, Dodenmis. Dit is het derde (en laatste) verhaal uit een Inspecteur Dalgliesh Omnibus.

Stijn STREUVELS, De blijde dag.


In Oupeye zou een kaaiman/kaaivrouw op de vlucht zijn. Naar verluidt kun je beter 's nachts zoeken, omdat de dieren net als katten sterk reflecterende ogen hebben. Dus kaaiman/kaaivrouw, als je nog wat van je vrijheid wil genieten: oogjes dicht en als het even kan ook snaveltjes dicht…

Uitgedrukt…
Alle beetjes helpen, zei de mug, en ze piste in de zee. Spreekt wel voor zichzelf, zeker? Nogal eens gebruikt door iemand die zelf maar een kleine bijdrage levert.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

17-06-2025 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-06-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juni 2025 - Damme - Sijsele (GR131)

De wandeling.
Eén van de recentste realisaties van de Vlaamse GR-paden is GR131 Brugse Ommeland - Ieperboog. Nu ja, in deze wereld waarin alles steeds sneller gaat, is 2019, het jaar van het verschijnen van de topogids, misschien niet zo recent meer. En er is al een uitgebreide trajectwijziging in en om Torhout. Maar wij stappen vandaag het eerste deel, van Damme naar de N9 in Sijsele (Donk). Ik blijf me verbazen over het aantal GR's in West-Vlaanderen, een provincie die zich in mijn ogen amper voor een derde tot echt wandelen/stappen leent, al zijn er in de loop van al die decennia dat we al stappen wel bescheiden verbeteringen te merken. De wandeling van vandaag is - met dank aan de kortzichtigheid van De Lijn - 14.91 km lang; zo een 43% loopt over trage wegen, al is daar bijna 4 km langs het jaagpad van het Schipdonkkanaal in begrepen. Een echte hoogvlieger is het dus niet geworden; we quoteerden 12/20. Wie niet opziet tegen vele kilometers verhard, zal deze tocht misschien toch hoger inschatten, maar zelfs het jaagpad onder een dikke laag asfalt is niet direct wat je als stapper verwacht. Je kunt de kaart hier bekijken of hier.

Prettige anekdote: ter hoogte van de Stampershoek kregen we plots het gezelschap van een zwarte labrador. Die zou ons volgen tot de Molentjesbrug nabij Moerkerke. Hij gedroeg zich alsof hij met zijn baasjes op stap was: omkijken om te zien of we nog volgden, op een drafje komen aanlopen als hij wat achterop was geraakt en voor de rest de vriendelijkheid zelve. Maar op het jaagpad was hij een gevaar voor de soms snelle fietsers, die ons aanmaanden om hem aan te lijnen en bij de Molentjesbrug was hij bovendien ook nog een gevaar voor zichzelf en de autobestuurders die zich plots geconfronteerd zagen met een loslopende hond. Even voor Moerkerke had ik 101 al gebeld waar een begripvolle dame me verzekerde dat ze het nodige zou doen. We konden onze boterhammetje opeten en ondertussen wachten: na een kwartier kwam er een politiecombi aangereden en het moet gezegd: de twee jonge agenten handelden snel en efficiënt. Het plaatje met een code werd ingelezen en snel konden ze de eigenaar vinden, die de hond zou komen halen. Een van de sympathieke agenten had ondertussen door dat de hond erg braaf was en zonder verpinken bevelen als "lig" en "zit" opvolgde. Sommige betogers konden nog wat van het volgzame dier leren. Hoe het verder afgelopen is, weten we niet. Wij mochten na de korte administratieve plichtplegingen verder stappen.


Het Geleed, vlak voor we het Schipdonkkanaal bereiken. Onnodig te zeggen dat het Geleed het sympathiekst is.


Het jaagpad langs het Schipdonkkanaal ligt spijtig genoeg onder een dikke laag asfalt.

Alle foto's vind je op deze plaats.


Het weer.
Zwaar bewolkt en eerder fris. Even zelfs een ietsepietsie gedruppel.

De stafkaarten.
13/1-2 Brugge (2019) - 13/3-4 Eeklo (2019)

Hoe we er geraakten.
Damme heeft sinds de invoering van de basisbereikbaarheid geen reguliere busdienst meer en dus zijn we aangewezen op een flexbus van de regio Brugge. Brugge zelf bereiken is uiteraard geen probleem. Voor de terugreis kunnen we gebruik maken van bus 50 van Gent naar Brugge.

Een beetje geschiedenis.
Het gebeurt niet zo vaak dat het vrij eenvoudig is om dit stukje geschiedenis te schrijven. Sijsele kreeg een station op de lijn Gent - Eeklo - Brugge toen ook het deel Maldegem - Brugge in dienst genomen werd, en wel op 22 juni 1863. Op 26 februari 1959 zou het afgelopen zijn met de reizigersdienst. Tot op het laatste moment hadden autorails TA voor de bediening gezorgd, soms uit Eeklo, maar vaker nog uit Gent. Per dag reden er nog 2 gesleepte treinen; geen van beide stopte trouwens in Sijsele.

Op het ogenblik dat de treindienst verdween, konden de reizigers al 2 jaar (1957) gebruik maken van een buslijn 58a.
Eeklo lijkt een soort overstappunt te zijn, al leggen de meeste bussen toch het volledige traject Gent - Brugge af. In 1979 wordt de tabel gespitst in 58a/1 en 58a/2 en wordt ook uitdrukkelijk vermeld dat de exploitatie vanuit Oost-Vlaanderen georganiseerd wordt. In het busboekje van West-Vlaanderen verdwijnt de lijn helemaal op 22.5.1977, al wordt de lijn achteraf nog in een bijvoegsel toegevoegd.
Op 3 juni 1984 lijkt het dan compleet afgelopen met de vermelding in het boekje van West-Vlaanderen en dat tot 5 januari 2004. In de kop van de tabel (in het boekje van Oost-Vlaanderen) worden twee lijnen vermeld: 58, de basislijn, en 59, een sneldienst tussen Brugge en Eeklo. Eigenaardig genoeg vind je in de tabellen zelf alleen 58S i.p.v. 59.
De toestand met een feitelijk onderaanbod zou aanslepen tot de invoering van de basisbereikbaarheid: dan wordt een halfuurdienst geïntroduceerd onder het nieuwe nummer 50. Voor Sijsele verdwijnt de belbus 185 (uit de tijd van de basismobiliteit) en komt een flexbus (uit Brugge) in de plaats. Uit Sijsele (niet vanuit de door ons gebruikte halte) wordt zelfs met een nog hogere frequentie naar Brugge gereden.


De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3407 (IC FTR) 08:21 08:32 +2 1916 (NK) - 61057 (FCL) M6 controle: N
Brussel-Zuid - Brugge 2830 (IC FKK) 08:51 9:50 stipt 76041 (NK) - 73108 (NK) M7 controle: J
Brugge - Damme flexbus Brugge Gino Tours
-
Sijsele - Brugge [50] Brugge 14:58 15:20 +7 ab613-028 MAN Lion's City 12 Van Hoorebeke
Brugge - Brussel-Zuid 1515 (IC FHS) 15:30 16:28 +6 76047 (FML) - 73072 (FML) M7 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 3238 (IC LK) 16:47 16:57 +4 76051 (FML) - 73119 (FML) M7 controle: N

 

En wat we beleefden.
Gelukkig hebben we in Halle onze zinnen gezet op de IC naar Turnhout van 8:21, want de vorige IC - naar Dendermonde - is afgeschaft, net als S 3758 naar Leuven, trouwens. De rit verloopt voorspoedig en dan is het wachten op IC 2830 naar Knokke. Die telt normaliter 6 rijtuigen, maar vandaag heeft de NMBS er maar 4 bij elkaar kunnen scharrelen. Het sombere weer speelt hun in de kaart en Knokke is sowieso al geen topbestemming. Ik denk dat er modelspoorbanen zijn die handiger zijn in het rijden met voorziene samenstellingen dan de NMBS… Ondertussen krijg ik van de hoppincentrale berichtjes die ons de min of meer precieze oppiktijd melden.

Het loopt vlot met de flexbus. We komen vroeger dan door mij ingeschat in Damme aan.

Hoe onlogisch sommige facetten van de basisbereikbaarheid zijn, blijkt nog maar eens bij de terugrit. Zo ongeveer waar de GR de N9 kruist, ligt de halte Barbaraweg. Alleen: die wordt alleen nog bediend door flexbussen. Ik heb het helemaal niet begrepen op die afgeschafte halten. Als een halte zo weinig succes heeft dat ze afgeschaft kan worden, kan het toch ook geen probleem zijn om ze voor een handvol reizigers toch in stand te houden? En de accommodatie? Die zou onderhouden moeten worden door de gemeente en dan nog: als je ze toch in dienst houdt voor de flexbus, is er al helemaal geen probleem. Dat De Lijn geen enkel besef heeft van wat een GR is, is wel duidelijk: voor ons zit er niets anders op dan te stappen tot de halte Sijsele Ziekenhuis, zo ongeveer op de plaats waar spoorlijn 58 lang geleden de N9 overstak. De twee reguliere halten liggen nu meer dan 2 km van elkaar! Een versleten emaillen bord herinnert nog aan de halte Donk, waar mensen van en naar het sanatorium konden in- en uitstappen. Dat sanatorium is uitgegroeid tot het huidige ziekenhuis en er is nog een horecazaak die aan het oude sana herinnert. Kortom, we missen op een haartje de bus van 14:28, in vertraging, en dus wordt het uitkijken naar die van 14:58. Die rijdt vrij stipt, maar we hebben vanmorgen al gezien dat de verkeerssituatie in de buurt van het station van Brugge het ergste laat vermoeden: 7 minuten bij aankomst en amper 3 theoretische minuten overstaptijd, het lijkt allemaal nogal precair. Maar we hebben geluk want IC 1515 naar Hasselt rijdt zelf met enkele minuutjes vertraging en we kunnen dus mee. In Gent-Sint-Pieters doet er zich iets raars voor: de trein staat veel te vroeg stil: alhoewel wij ongetwijfeld vrij ver vooraan zitten, staan we aan het begin van het perron. Even later zet de trein opnieuw aan, om dan naar een gewonere positie te evolueren, vermoedelijk tot opluchting van reizigers die wilden uitstappen en anderen die wilden instappen. Dat alles leidt tot 4 minuten vertraging; die zal nog oplopen tot 6 bij het naderen van Brussel-Zuid.
Voor ons zit er wel nog altijd een mooie aansluiting in met IC3238, die met 4 minuten vertraging Halle zal bereiken. Later zal blijken dat deze trein nooit in zijn eindbestemming Kortrijk zal aankomen.

De treinlectuur.
P.D. JAMES, Lijkwade voor een nachtegaal.
Stijn STREUVELS, De blijde dag.


We zijn er vandaag mee om onze oren geslagen, in de stations dan toch: op 15 juni wijzigt de dienstregeling van de NMBS. Het is nu 11 juni, maar van een nieuwe versie van het spoorboekje of de lijnfolders in pdf-formaat is nog lang geen sprake.

Bij de NMBS gaat men er namelijk van uit dat hun klanten domkoppen zijn die zich wel eens zouden kunnen vergissen als er kans op verwarring bestaat tussen de december- en de juniversie. Is de vaststelling dat we dwaze nitwits zijn ook al niet jarenlang de reden waarom er tariefwijzigingen doorgevoerd worden, zogezegd omdat de tarieven te ingewikkeld zijn?

Uitgedrukt…
de overschot van de moelie. Een moelie is een kneedtrog. Als men daar de broden had uitgehaald, bleef er soms een restje over, waarmee geen normaal brood meer gebakken kon worden, maar waarmee men nog wel een beduidend kleiner broodje kon bakken. De uitdrukking wordt gebruikt voor… een nakomertje.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

10-06-2025 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 17 juni 2025 - Graide
  • 10 juni 2025 - Damme - Sijsele (GR131)
  • 30 mei 2025 - Amougies - Kwaremont en terug
  • 22 mei 2025 - Forrières
  • 14 mei 2025: Teuven

    Archief per maand
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!