Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 1 - 10)

01. Soms kan wachten op een trein onverwachte fotootjes opleveren, zoals deze van de 5181 in Diepenbeek (lijn 34 kp 46.7). Wie zich vragen stelt over mijn veiligheid: ik stond op het perron…

02. … zoals de volgende foto laat vermoeden: mr 181 met IR 2914 Antwerpen-Centraal - Liège-Guillemins. (13.04.2002)

03. Op 06.05.2002 fotografeerde ik deze naar huidige normen erg nette 835 als IR 3933 Brussel-Noord - Binche: lijn 96 kp 20.7. Dat is in de buurt van de vroegere halte Stéhoux (tussen Tubize en Hennuyères), waarvan de heropening ooit opdook in GEN-plannen, maar waar blijkbaar van afgezien is.

04. Op dezelfde plaats passeert even later mr 390 met IC 3733 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quiévrain.

05. En toen werd het tijd voor nog een safari, langs lijn 96. Anders dan velen trok ik uit Hennuyères niet zuidwaarts maar noordwaarts, richting Tubize en op wat mindere foto's na, kon ik daar een heel lange reeks treinen fotograferen in de beste omstandigheden. Op weg naar mijn standpunt kon ik van op een brug deze 2702 met goederentrein vastleggen, figuurlijk dan.

06. De volgende foto zou er één geweest zijn van mr 438 met IC 3933 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy, maar hij markeert een triest moment in mijn carrière (ironie!) als spoorwegfotograaf: de eerste graffito op de neus van het stel, trieste voorbode van wat nog moest komen en behoorlijk uit de hand lopen. Mijn eigen principes indachtig vermijd ik foto's van ontsierde treinen en dus publiceer ik deze foto niet.

07. Wel nog maagdelijk mooi is mr 746 met P 4195 Schaarbeek - Braine-le-Comte, een woensdagmiddag trein. Ondertussen ben ik aanbeland op de plaats waar ik een groot deel van de namiddag en de vooravond zal doorbrengen: lijn 96 kp 22.7.

08. HLE 2742 sleept IC 1733 Verviers-Central - Quiévrain.

09. Mr 843 is IR 3933 Louvain-la-Neuve-Université - Binche.

10. Mr 722 rijdt als 7897 van Tubize naar Manage. Ook dit was een woensdagmiddagtrein.

30-01-2021 om 14:38 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 71 - 80)

71. Op 24.03.2001 zit mr 506 vooraan IC 1512 Knokke/Blankenberge - Genk/Liège-Guillemins, lijn 36 kp 37.9. Dat was toen uitzonderlijk, omdat dit stel destijds tot de onderhoudspost Stockem behoorde en bijna uitsluitend diensten op de lijn Brussel-Zuid - Luxemburg reed.

72. Op 05.04.2001 was de Orient-Express tot in Oostende gesukkeld als gevolg van stakingsacties in Frankrijk.

73. idem

74. idem

75. idem

76. Melreux-Hotton, 07.04.2001: mr 693 als L 5585 Jemelle - Liège-Palais. Dat ik rustig de tijd had om deze trein te fotograferen, kwam doordat de trein van hier uit vertrok ten gevolge van werken tussen Melreux en Marloie.

77. En daardoor is dit dus ook geen levensbedreigende actie mijnentwege.

78. Een busje dan: ab 4727 staat op 12.04.2001 in de stelplaats Martelange. Ik had graag wat gegevens toegevoegd, maar zolang alea iacta est, moet je er maar van uitgaan dat ondergetekende te weinig weet over bussen om concreet en correct te kunnen zijn.

79. Op 13.04.2001 rijdt mr 302 vooraan IC 2234 Genk - Gent-Sint-Pieters - lijn 21D, kp 8.1. Bokrijk is niet veraf, maar daar hoort dit stel voorlopig nog niet thuis.

80. En op dezelfde dag een bus van het Hasseltse stadnet: ab 3853. Hier weet ik wel zeker dat het om een Jonckheere Transit 2000 gaat, wat die hebben hier ook jaren de dienst uitgemaakt op onze, met verdwijnen bedreigde, lijn 155, uit de stelplaatsen Ukkel en Het Rad.

27-01-2021 om 18:33 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
23-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 61 - 70)

61. We blijven nog even langs lijn 50 staan op 23.12.2000 in de buurt van Sint-Martens-Bodegem. Mr393 zit vooraan IC 2310 Poperinge - Sint-Niklaas.

62. En niet echt verrassend: de breaks blijven komen: de 314 met IR 3511 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Nationaal-Luchthaven..

63. De 533 zit vooraan in de Knokke/Blankenberge - Genk/Liège-Guillemins (IC 1511). In die tijd werden alle IC's van deze reeks nog met mr96 uitgevoerd, wat niet zelden tot plaatsgebrek leidde. Dat zal op deze winterse zaterdagvoormiddag wel niet het geval geweest zijn.

64. Stel 611 voegt zich bijna perfect in het kader van de bovenleidingspalen: L 2082 Aalst - Brussel-Zuid.

65. HLE 2729 sleept een stel I11-rijtuigen: IC 423 Oostende - Köln.

66. En daar zijn de breaks weer: de 438 hangt vooraan in IR 3610 De Panne - Schaarbeek.

67. En nog een: de 371 als IC 2311 Poperinge - Sint-Niklaas.

68. En toen vond ik het genoeg: ik stapte terug naar Sint-Martens-Bodegem, waar ik - let op de wachtbunker - mijn eerste tags ooit kon/moest fotograferen. Beschouw het maar als het begin van het geleidelijke gebrek aan enthousiasme om het spoorwegleven nog fotografisch vast te leggen, al bleven de treinen voorlopig nog gevrijwaard.

69. In Sint-Martens-Bodegem fotografeerde ik nog IC 1512, met achteraan ms96 555.

70. De 1312 sluit met IC 534 Eupen - Oostende deze reeks af. Herinner ik het me juist als ik schrijf dat de IC's Oostende - Köln in die tijd verplicht gesleept werden door een 27 en dat de IC's Eupen - Oostende door een 13 getrokken werden?

23-01-2021 om 17:23 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
19-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 51 - 60)

51. Wat ik me van 23.12.2000 nog vrij goed herinner, is de onvrede met de mogelijkheden die ik had om een goed standpunt te vinden. Anders dan veel andere spoorfotografen blijf ik trouw aan de trein als vervoermiddel, en schuif ik niet snel enkele kilometers op om het geschikte punt te vinden. Vandaar een reeks foto's die niet allemaal voldoen, zoals deze van mr 401 die als IR 3531 van Brussel-Nationaal-Luchthaven (zoals dat heette voor de anglicanisering van ons vaderland en van de NMBS) naar Gent-Sint-Pieters spoorde. (Wanneer wordt dat Ghent-Saint-Peter?) Lijn 50, kp 14.5.

52. Een beetje tegen beter weten in hield ik toch vast aan kp 14.5 of omgeving. Mr 404 op het andere spoor liet zich al wat beter kieken: IR 3608 De Panne - Schaarbeek.

53. En toen kwam deze 2010 met een internationale trein die ik spijtig genoeg niet gedetermineerd heb. Ik vind hem niet terug in het spoorboekje, vermoedelijk omdat hij alleen maar in het internationale spoorboekje voorkwam. Als iemand weet om welke trein het zou kunnen gaan, hoor ik het graag!

54. Een foto in een bocht wil nog wel eens meevallen, maar in dit geval had ik toch graag de volledige staart van de trein gezien: mr 342 met IC Poperinge - Sint-Niklaas.

55. De staart van HLE 2719 is wel volledig, maar de loc rijdt dan ook zonder sleep. En zo krijg je dan af en toe toch een foto die kan bekoren.

56. Dat is alweer minder het geval met deze: mr 428 met IR 3510 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Nationaal-Luchthaven. De bovenleidingspalen zijn wat opdringerig…



57. … zoals ook het geval is op deze foto van mr 537 die als IC 1510 van Knokke/Blankenberge naar Genk/Liège-Guillemins reed.



58. Dat storende karakter verdwijnt dan weer bij kortere treinen, zoals dit mr 198 die als L 2081 op weg is van Aalst naar Brussel-Zuid.

59. HLE1308 sleept IC 510 Oostende - Eupen. De loc zit vooraan het stuurstandrijtuig, wat eigenlijk een gelukkig toeval is voor de foto.

60. Mr 440 rijdt als IR 3609 van De Panne naar Schaarbeek. Het is nog lang niet gedaan met deze fotoreeks, maar daarvoor verwijs ik naar de tien volgende.

19-01-2021 om 10:14 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
14-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 41 - 50)

41. Op 20.09.2000 kon ik in Mons deze 2208 fotograferen. Als ik me niet vergis, had deze loc dan al een carrière als lichterlocomotief in Liège-Guillemins achter derug, maar zoals geweten laat mijn geheugen me wel eens vaker in de steek…

42. Van deze ben ik wel zeker: de 2144 sleept IC 1736 Liège-Guillemins - Quiévrain, opnieuw in Mons op 20.09.2000.

43. Zo zag mr 630 eruit aan de binnenzijde. De gebruikte stofjes waren spijtig genoeg niet erg kleurvast, wat tot vroegtijdige vervanging leidde achteraf. De zetels (te vergelijken met die van de I10-rijtuigen) waren wel (eerste) klasse!

44. En dit is mr 630 aan de buitenzijde. Het stel staat klaar om te vertrekken als L 4086 Mons - Braine-le-Comte.

45. Nog eens een bus: ab 4511-47 in Braine-le-Château op lijn 115b Braine-l'Alleud - Tubize op 23.09.2000. Later werd deze lijn vernummerd tot 115, de variant naar Halle kreeg toen het nummer 114. Voordien reden beide als 115a. De bus behoorde tot de firma Autobus Brainois, al vele jaren ter ziele gegaan.

46. We stapten die dag in de buurt van de vroegere spoorlijn 115. Dit is Wauthier-Braine.

47. En Braine-le-Château.

48. Het gebeurde niet zo vaak dat je een Eurostar in Brussel-Zuid kon fotograferen buiten de steriele zone: de 3019 op 23.12.2000.

49. En die 1191 was snel meegenomen in een vreemd spel van licht en schaduw.

50. Op diezelfde 23.12.2000 trok ik naar lijn 50, omdat lijn 50A door werken was afgesloten en daar dus mogelijk wat meer treinen gefotografeerd konden worden. Wat je dan niet wil is een foto als deze, met mr 542 (1531 Liège-Guillemins - Knokke) die net op het verkeerde moment gekruist wordt door een IC, vermoedelijk IC 419 Oostende - Köln. Dit wordt uiteraard vervolgd…

14-01-2021 om 13:29 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
11-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 31 - 40)

31. Nog wat Bastogne-Sud: anno 1895 kunnen we lezen - zou het station echt onbeschadigd uit WO II gekomen zijn?

32. Het lijkt op foto 31, maar de vette kabel toont het tegendeel. Veel verschil is er inderdaad niet. Het gebouw is vrij symmetrisch en dit is de linkerzijde.

33. Op 31.08.2000 maakte ik nog een van mijn lange rondritten, dit keer gewapend met fototoestel. Tegenwoordig maak ik dergelijke rondritten niet meer, bij gebrek aan een bruikbaar en betaalbaar biljet (of kaart). In De Panne kon ik tram 6024 naar Knokke fotograferen. De trein uit het binnenland is net aangekomen.

34. Bus 707 is als bus 2a in "Adinkerque" aangekomen en zal ongetwijfeld weer vertrekken richting Dunkerque.

35. In Brugge fotografeerde ik mr 308 die als IC 2230 uit Genk is aangekomen, met bestemming Blankenberge. Het is een van die treinen waarvan de rit - die normaal gezien eindigt in Gent-Sint-Pieters - in het zomerseizoen is doorgetrokken tot de kust.

36. Zeebrugge, tegenwoordig Zeebrugge-Dorp. Ik vind de telefooncellen al zo interessant als het gebouw.

37. Mr 167 staat klaar om als L983 naar Brugge te rijden.

38. Veel verschil met de vorige foto is er niet.

39. HLD 6247 rijdt om in Eeklo op 31.08.2000. Met die M2-stellen moest dat wel…

40. En bij de terugkeer kon ik mr 823 fotograferen in Halle: IR 3914 Binche - Louvain-la-Neuve-Université.

11-01-2021 om 18:55 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
07-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 21 - 30)

21. Op 15.08.2000 fotografeerde ik mr 506 in Marbehan, als IC 2113. In mijn notities vind ik terug dat de trein van Brussel-Zuid naar Marbehan reed en dus niet naar Luxemburg. Mogelijk gaat het hier om een fout, al kan het natuurlijk dat de dienst op deze feestdag door werken beperkt was. Ik heb nog geprobeerd om de paal opzij te schuiven, maar daar was ik net te laat voor...

22. Op 22.08.2000 waren we in Florenville. Ik nam er voor mijn doen ontzettend veel foto's, zoals deze .5312 met zusterloc aan de kop van een goederentrein.

23. Aangezien ik erin slaagde om dezelfde loc nog een tweede keer te fotograferen, moet de trein zo goed als stilgestaan hebben. Het geluid mag je er zelf bij verzinnen.

24. Mw 4502 - in niet zo frisse toestand - rijdt als P 8684 van Bertrix naar Virton op dezelfde 22.08.2000.

25. Dan ziet deze 4407 er in gerenoveerde outlook toch een stuk beter uit: L 5967 Libramont - Virton. Op al deze foto's in Florenville is duidelijk te zien dat de moderniserings- en elektrificatiewerken in volle gang zijn: seinen die nog in dienst moeten komen, bovenleidingspalen…

26. Alleen de snuit van de 4407. Op de achtergrond wagons die daar ongetwijfeld ook staan in het kader van de modernisering van lijn 165.

27. En dat wordt nog duidelijker op de volgende foto.

28. De volgende dag (23.08.2000) waren we tussen Samber en Maas verzeild geraakt, meer bepaald in Froidchapelle (lijn 109). Schuchtere vernieuwingswerken kunnen niet vermijden dat het gebouw een bouwvallige indruk geeft.

29. Dan ziet het station van Bastogne-Sud er een stuk beter. Bij gebrek aan treinen - de lijn tussen Libramont en Bastogne is "voorlopig" buiten dienst - heeft de TEC de omgeving ingepalmd.

30. Wat meer frontaal dan. In de volgende reeks van 10 volgen nog twee foto's van deze vergane glorie.

07-01-2021 om 11:51 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 11 - 20)

11. Het reeksje bussen in Oostmalle loopt nog even door: eerst nog twee Van Hool A600, de 2829 en de 2827. Wie er oog voor heeft, heeft ondertussen een niet onaardige reeks bestemmingsfilms kunnen bekijken.

12. Op de volgende foto staan er zelfs 3 A600: 2825 en 2828 en een onbekende.

13. Voor de afwisseling: Van Hool A120 - de 5626, naast alweer een A600 (de 2833).

14. En nog een triootje, met de 5368, de 2832 en de 2824.

15. Mr 687 kon ik als IR3033 Leuven - Geraardsbergen fotograferen langs lijn 94, bij kp 47.4. Dat is een dikke kilometer voorbij de Y.Coucou, waar de "nieuwe" lijn 94 definitief HSL 01 verlaat en koers zet naar Ath. (07.03.2000)

16. Op dezelfde plaats duwt HLE 2711 (die van het record!) IC 1912 Moeskroen - Schaarbeek.

17. Mr 757 rijdt als L 1680 van Zottegem naar Kortrijk, lijn 89, kp 40.1, tussen Oudenaarde en Petegem. Op de achtergrond zie je het kasteel van Moregem.

18. Het stevigere werk is weggelegd voor de 2004 die op 09.04.2000 EC 296 Luxemburg - Brussel-Zuid door Marloie sleept. Met 5 rijtuigen (ik denk I6 - I10 - I6 - I10 - I10) kun je bezwaarlijk van een zware taak spreken.

19. Op diezelfde dag passeert de 2363 met een goederentrein in Barvaux. Ik weet niet of er in die tijd regelmatig goederentreinen reden over lijn 43, maar voor mij was het alleszins een erg blije verrassing.

20. Op 26.07.2000 fotografeerde ik mr 387 als IR 3433 Turnhout - Manage in het bijna volledig afgewerkte station van Halle. Vandaag zou ik nog altijd kunnen schrijven dat het station bijna volledig afgewerkt is. De voetgangersbrug kreeg in de voorbije maanden een verlengstuk richting stadscentrum; binnenkort - nog in januari - zou dat deel in dienst moeten komen zodat je op 5 minuten op de Grote Markt staat.

03-01-2021 om 12:58 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!