Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
11-01-2021
ttb map 65 (foto's 31 - 40)
31. Nog wat Bastogne-Sud: anno 1895 kunnen we lezen - zou het station echt onbeschadigd uit WO II gekomen zijn?
32. Het lijkt op foto 31, maar de vette kabel toont het tegendeel. Veel verschil is er inderdaad niet. Het gebouw is vrij symmetrisch en dit is de linkerzijde.
33. Op 31.08.2000 maakte ik nog een van mijn lange rondritten, dit keer gewapend met fototoestel. Tegenwoordig maak ik dergelijke rondritten niet meer, bij gebrek aan een bruikbaar en betaalbaar biljet (of kaart). In De Panne kon ik tram 6024 naar Knokke fotograferen. De trein uit het binnenland is net aangekomen.
34. Bus 707 is als bus 2a in "Adinkerque" aangekomen en zal ongetwijfeld weer vertrekken richting Dunkerque.
35. In Brugge fotografeerde ik mr 308 die als IC 2230 uit Genk is aangekomen, met bestemming Blankenberge. Het is een van die treinen waarvan de rit - die normaal gezien eindigt in Gent-Sint-Pieters - in het zomerseizoen is doorgetrokken tot de kust.
36. Zeebrugge, tegenwoordig Zeebrugge-Dorp. Ik vind de telefooncellen al zo interessant als het gebouw.
37. Mr 167 staat klaar om als L983 naar Brugge te rijden.
38. Veel verschil met de vorige foto is er niet.
39. HLD 6247 rijdt om in Eeklo op 31.08.2000. Met die M2-stellen moest dat wel…
40. En bij de terugkeer kon ik mr 823 fotograferen in Halle: IR 3914 Binche - Louvain-la-Neuve-Université.
21. Op 15.08.2000 fotografeerde ik mr 506 in Marbehan, als IC 2113. In mijn notities vind ik terug dat de trein van Brussel-Zuid naar Marbehan reed en dus niet naar Luxemburg. Mogelijk gaat het hier om een fout, al kan het natuurlijk dat de dienst op deze feestdag door werken beperkt was. Ik heb nog geprobeerd om de paal opzij te schuiven, maar daar was ik net te laat voor...
22. Op 22.08.2000 waren we in Florenville. Ik nam er voor mijn doen ontzettend veel foto's, zoals deze .5312 met zusterloc aan de kop van een goederentrein.
23. Aangezien ik erin slaagde om dezelfde loc nog een tweede keer te fotograferen, moet de trein zo goed als stilgestaan hebben. Het geluid mag je er zelf bij verzinnen.
24. Mw 4502 - in niet zo frisse toestand - rijdt als P 8684 van Bertrix naar Virton op dezelfde 22.08.2000.
25. Dan ziet deze 4407 er in gerenoveerde outlook toch een stuk beter uit: L 5967 Libramont - Virton. Op al deze foto's in Florenville is duidelijk te zien dat de moderniserings- en elektrificatiewerken in volle gang zijn: seinen die nog in dienst moeten komen, bovenleidingspalen…
26. Alleen de snuit van de 4407. Op de achtergrond wagons die daar ongetwijfeld ook staan in het kader van de modernisering van lijn 165.
27. En dat wordt nog duidelijker op de volgende foto.
28. De volgende dag (23.08.2000) waren we tussen Samber en Maas verzeild geraakt, meer bepaald in Froidchapelle (lijn 109). Schuchtere vernieuwingswerken kunnen niet vermijden dat het gebouw een bouwvallige indruk geeft.
29. Dan ziet het station van Bastogne-Sud er een stuk beter. Bij gebrek aan treinen - de lijn tussen Libramont en Bastogne is "voorlopig" buiten dienst - heeft de TEC de omgeving ingepalmd.
30. Wat meer frontaal dan. In de volgende reeks van 10 volgen nog twee foto's van deze vergane glorie.
11. Het reeksje bussen in Oostmalle loopt nog even door: eerst nog twee Van Hool A600, de 2829 en de 2827. Wie er oog voor heeft, heeft ondertussen een niet onaardige reeks bestemmingsfilms kunnen bekijken.
12. Op de volgende foto staan er zelfs 3 A600: 2825 en 2828 en een onbekende.
13. Voor de afwisseling: Van Hool A120 - de 5626, naast alweer een A600 (de 2833).
14. En nog een triootje, met de 5368, de 2832 en de 2824.
15. Mr 687 kon ik als IR3033 Leuven - Geraardsbergen fotograferen langs lijn 94, bij kp 47.4. Dat is een dikke kilometer voorbij de Y.Coucou, waar de "nieuwe" lijn 94 definitief HSL 01 verlaat en koers zet naar Ath. (07.03.2000)
16. Op dezelfde plaats duwt HLE 2711 (die van het record!) IC 1912 Moeskroen - Schaarbeek.
17. Mr 757 rijdt als L 1680 van Zottegem naar Kortrijk, lijn 89, kp 40.1, tussen Oudenaarde en Petegem. Op de achtergrond zie je het kasteel van Moregem.
18. Het stevigere werk is weggelegd voor de 2004 die op 09.04.2000 EC 296 Luxemburg - Brussel-Zuid door Marloie sleept. Met 5 rijtuigen (ik denk I6 - I10 - I6 - I10 - I10) kun je bezwaarlijk van een zware taak spreken.
19. Op diezelfde dag passeert de 2363 met een goederentrein in Barvaux. Ik weet niet of er in die tijd regelmatig goederentreinen reden over lijn 43, maar voor mij was het alleszins een erg blije verrassing.
20. Op 26.07.2000 fotografeerde ik mr 387 als IR 3433 Turnhout - Manage in het bijna volledig afgewerkte station van Halle. Vandaag zou ik nog altijd kunnen schrijven dat het station bijna volledig afgewerkt is. De voetgangersbrug kreeg in de voorbije maanden een verlengstuk richting stadscentrum; binnenkort - nog in januari - zou dat deel in dienst moeten komen zodat je op 5 minuten op de Grote Markt staat.
01. Nog een laatste van lijn 50A (kp 100.6 - omgeving Varsenare): 2750 met IC 833 Kortrijk - Oostende. Spijtig van dat overwegbordje…
02. Op 25.09.1999 reden de bussen UH en UB voor het laatst met deze film. Ze zouden 's anderendaags respectievelijk als 153 en 154 blijven bestaan. Ik fotografeerde ab5954 in Halle, op het nog steeds gebruikte busstation. We hebben hier te maken met een Van Hool A120 van de stelplaats Ukkel.
03. Idem dito voor deze ab5966.
04. Dit containerstation werd aan het uiteinde van het busstation geplaatst in afwachting van de indienstname van het nieuwe station van Halle.
05. Mr 528 is het derde van 3 in IC 1512 Blankenberge - Genk in Wezemaal op 13.10.1999.
06. Wat later stopte mr 931 (en een andere duikbril) in Wezemaal als L 2885 Leuven - Antwerpen-Berchem. Dat laatste kan eigenaardig klinken; het was het gevolg van de erg grondige aanpak van het station van Antwerpen-Centraal en de ruime omgeving. Lang niet alle treinen reden door tot Antwerpen-Centraal.
07. Dat geldt ook voor deze 909 die zogezegd als 2882 van Herentals naar Antwerpen-Berchem reed op 04.11.1999. Zogezegd, omdat de trein tussen Herentals en Lier vast een ander treinnummer had; in Lier werd dit treindeel gekoppeld aan het gedeelte uit Leuven.
08. Tijd voor een hele reeks bussen in Oostmalle op 26.02.2000. De 2835 (Van Hool A600) en de 2109 (Van Hool AG280/3).
09. Van links naar rechts ab 2112 - 2110 en 2122. (Alle Van Hool AG280/3)
10. Om deze reeks af te sluiten - maar er volgen nog bussen in de volgende reeks: ab 2822 en 2826. Ondertussen heb je ook een (gedeeltelijk) beeld van de gebruikte aanduidingen op de films.
71. Nog even de safari langs lijn 90 (nu 90C) afwerken: mr 237 met P 8582 Ath - Jurbise, kp 53.8. Als je de afstandsaanduidingen bekijkt, zul je merken dat ik al op de terugweg naar Lens ben. (27.05.1999)
72. En voor de derde keer mr 249, deze keer met L 4188 Mons - Ath. Eén detail op de foto toont aan dat ik nu heel dicht bij Lens ben.
73. Lens.
74. Zo zag het station van La Hulpe er nog uit in 1999.
75. Tijd voor een bus dan: ab 5641-17 van Autobus Toussaint staat klaar voor een rit op lijn 421 Jemelle - Beauraing. (Jemelle 02.08.1999). Het betreft een Jonckheere Transcity op Mercedeschassis. Sinds nog maar eens een reorganisatie in de Famenne is de lijn beperkt tot een traject Beauraing - Hour. Onnodig ze dus nog op te zoeken in Jemelle.
76. Op 02.08.1999 waren we dus in Jemelle. Om één of andere reden neem ik daar altijd tamelijk zinloze foto's, zoals deze. Of er nu nog bloembakken staan, weet ik eigenlijk niet. Het zou wel eens een van die dingen kunnen zijn die door marketeers als net zo zinloos bestempeld worden als deze foto.
77. Mr 602 staat op spoor 1 zijn vertrek af te wachten. Vermoedelijk is dit een L naar Liège via Bomal.
78. Het heeft wat voeten in de aarde gehad om deze bus te determineren, maar zoals bijna altijd kwam www.zone01.be ter hulp. Ik ben wel bijna zeker dat het ab 5632-70 betreft, een Mercedes O 405 van de firma Transports Penning, die ondertussen (2020) een heuse veroveringstocht in heel de provincie Luxemburg tot een goed einde heeft gebracht. Ik weet eigenlijk niet meer waar ik deze foto genomen heb, maar ik ga voor Transinne of Awenne, maar het kan zo goed ergens tussen deze beide in zijn..
79. Een zeldzame Thalys Oostende - Paris-Nord op lijn 50A (kp 100.6) in de buurt van Varsenare.
80. En om dit rolletje en deze map af te sluiten, lijn 50A kp 100.7. Rechter kan een spoorlijn niet zijn.
61. Lijn 90 (tegenwoordig 90C) op 27.05.1999. We gaan verder met onze safari: de 1202 sleept een lange goederentrein. (Kp 55.6) Helemaal tevreden ben ik toch niet over deze safari, er zijn nogal wat foto's die niet voldoen, zoals deze met een slecht verlichte neus. Maar ja, aan de stand van de zon is nu eenmaal niet veel te veranderen, en zoals ik vroeger al schreef: er is altijd dat vervelende moment dat je eigenlijk moet schakelen en dat duurt meestal wel enkele foto's.
62. Daar heeft de 5150 op deze foto geen last van. (Kp 55.8)
63. Deze foto van de 689 (L 4163 Ath - Mons) moet als een mislukking bestempeld worden: te laat afgedrukt, donkere neus…
64. Ook deze 249 heeft nog wat last van een zwak belichte neus: L 4185 Mons - Ath.
65. HLD 6213 presenteert zich wel mee, maar de onvolledige bovenleidingspaal is storend en dom.
66. Dit is mr 717 als P 8581 Ath - Mons (kp 54.1)
67. Mr 159 zit dan weer vooraan in L 4187 Mons - Ath. Ook hier vind ik de bovenleiding storend, ik begrijp eigenlijk niet waarom ik niet anders opgesteld stond. Aan de andere kant: al deze klassieke stellen in het wijnrood lijken wel net uit de spuitcabine te komen. Wat kon treinen fotograferen in die tijd aangenaam zijn.
68. De 762 zit achteraan in L 4166 Ath - Mons.
69. Ook deze had ik net iets verder moeten laten komen, maar kom, het valt nog een beetje mee: 717 met P 8580 Mons - Ath.
70. En dan nog deze losse 2237 in de meizon. Spijtig dat we niet echt de mogelijkheid hadden om de nummers van losse ritten en goederentreinen op te zoeken. Maar ja, we zijn nu meer dan 20 jaar later en het kan nog altijd niet.
51. Nog altijd Verviers-Central op 10.04.1999. Voor het station stationeerden zo goed als alle bussen van de streeklijnen, waaronder de 390 en 395. Dat doen ze vandaag nog, maar om een of andere reden is het niet langer toegelaten om hier ook in te stappen. Waarschijnlijk was dat te gemakkelijk voor de reizigers, die nu in de drukte van de halte van de stadslijnen moeten instappen.
52. Zo kon je door de achterdeur (of is het de voordeur?) van een M2-rijtuig heen kijken en behoorlijk dicht bij de locomotief komen. De foto dateert van 13.04.1999, toen we van Charleroi-Sud naar Couvin en terug spoorden.
53. Binnenzicht van het eersteklasrijtuig van een vierledig stel. Ik kan het materieel dat ik in de loop van de jaren heb leren kennen, makkelijk indelen volgens mijn eerste reactie erop: M2 en M4, de vierledige stellen, de gemoderniseerde tweeledige stellen, de breaks: dat was liefde op het eerste gezicht. De M5, de duikbrillen, de desiro's: die werden meteen gedeclasseerd. Het andere materieel riep niet meteen veel emoties op en dat is mogelijk het gevolg van de sobere inrichting.
54. Een tussendoortje: mr 373 als IR 3536 Brussel-Nationale-Luchthaven - Gent-Sint-Pieters, op lijn 50 bij kp 37 (buurt Serskamp).
55. Binnenzicht vernieuwde M4. Ongelooflijk dat die al zo lang rondrijden.
56. We maken ons nu op voor een nieuwe safari, nogmaals langs lijn 90 maar deze keer tussen Ath en Jurbise. Deze lijn fungeert tegenwoordig als 90C in de netverklaring. Het begint met mr 689 dat als L 4163 van Ath naar Mons rijdt. Lijn 90, kp 54.5 op 27.05.1999. Deze en volgende foto's werden genomen tussen Lens en Cambron-Casteau.
57. De .5105 op solotrip, kp 54.0.
58. Experimentje met wuivend graan: de 249 als L 4185 Mons - Ath, kp 54.1. Het graan valt mee, maar de bovenleidingspaal is nefast voor de plaat.
59. Dan is deze beter: mr 159 als 4164 van Ath naar Mons. Kp 54.1.
60. En om dit reeksje van 10 af te sluiten: HLE 2215 met een goederentrein bij kp 54.4. Wordt vervolgd.
41. We blijven nog even in de Gaume, in gezelschap van motorwagens 4501 en 4333, dankzij TSP, want dat staat nu wel vast. We bevinden ons nog altijd langs lijn 289. Vraag me niet waarom ik hier zo veel nauwelijks verschillende foto's heb; in het digitale tijdperk wekt dat geen verbazing, maar in het analoge wel. (20.03.1999)
42. ibidem
43. Zo komen we terug op lijn 155, meer bepaald ter hoogte van het vroegere station van Croix-Rouge.
44. Nu met de nadruk op de trein.
45. en nog een…
46. en nog een. Heb je ook de slechte kwaliteit van de film opgemerkt? En het weer was ook weinig soeps.
47. Enkele mr96 rijden als IC 1534 van Genk naar Blankenberge. Drongen, 20.03.1999. Ik meen me te herinneren dat we hier langs de Leie liepen. De trein kwam net iets te vroeg om er een goede foto van re maken.
48. Nog een interieur, deze keer van een eersteklasrijtuig van de reeks M2. Zo worden ze nooit meer gemaakt.
49. Op 10.04.1999 waren we in Verviers. Ab 7631-85 van de firma SADAR poseert voor het station van Verviers-Central. Het is een Mercedes O 405.
50. En op dezelfde locatie deze ab7551-17 van de firma Autobus Gohy. Het betreft een Jonckheere TransCity op een Mercedes chassis.
31. De 2346 sleept een goederentrein, nog altijd in Papignies op 23.09.1998.
32. Motorrijtuig 695 is dan weer IR 3036 Leuven - Geraardsbergen.
33. De 224 is P-trein 8591 Ath - Geraardsbergen. Dat is meteen de laatste voor liefhebbers van wijnrode klassieke stellen op lijn 90.
34. Landelijker kan een halte er niet bij liggen…
35. Als tussendoortje mr 401 als IR 3611 De Panne - Schaarbeek op 26.09.1998. Lijn 73, kp 33.7, dat is net voor Pittem.
36. En dan volgt een relaas van een gtf-uitstap (of was het tsp?) langs de lijnen 155 en 289. Het is een triest verhaal, toen we de uitstap maakten leek het erop dat er enige toekomst zat in deze lijnen met vereenvoudigde exploitatie, maar aan de euforie kwam snel een eind. Toen we de laatste keer in de buurt wandelden lag alles er verlaten en ongebruikt bij. Probeer toch te genieten van deze merkwaardige foto's (waarvan er waarschijnlijk tientallen bestaan): mw 4501 en 4333 met tussenwagen op lijn 155 op de brug over de Semois, niet zo heel ver van Marbehan.
37. Idem
38. Onze trein werd uit elkaar gehaald bij de vertakking van de lijnen 155 en 289, de Y.Saint-Lambert.
39. En toen reden we over lijn 289, Y. Saint-Lambert - Zoning de Gantaufet.
21. Nog eens een busje van de TEC. De bus doet dienst op lijn 29 Jemelle - Wellin - (Grupont) op 17.08.1998. Het betreft een Jonckheere Transit, meer bepaald de 4881. Op deze foto ontbreekt de 4 nog; die zou erop wijzen dat de bus behoort tot de TEC-Namur-Luxembourg.
22. Af en toe mag een interieur ook wel eens: A-rijtuig I11.
23. En dan is het tijd voor een nieuwe safari, nog eens langs lijn 90 maar deze keer langs het deel Geraardsbergen - Ath. Alle foto's zijn genomen bij kp 55.6, in de buurt van Papignies. Ik meen me zelfs te herinneren dat ik de foto's gewoon van op het perron van Papignies genomen heb. De foto's dateren van 23.09.1998: de omwenteling (?) van IC-IR 98 is ondertussen een viertal maanden geleden doorgevoerd. Mr 240 rijdt als stoptrein van Geraardsbergen via Ath naar Leuven. In Edingen zal het deel dat over lijn 123 is gekomen, worden aangekoppeld.
24. HLE 1210 sleept een goederentrein, zelfde plaats, zelfde dag.
25. De 223 rijdt als 3034 van Leuven via Ath naar Geraardsbergen. In Edingen is het treindeel dat over lijn 123 gaat, worden afgekoppeld.
26. De 711 rijdt als 3014 van Geraardsbergen naar Leuven. Er doet zich trouwens iets eigenaardigs voor bij de aanduiding van deze treinen: tussen Leuven en Schaarbeek zijn het gewoon (terecht!) L-treinen, verderop worden het IR's, al slaan ze alleen de halten tussen Brussel-Zuid en Halle over.
27. Stel 204 is de 3035 Leuven - Geraardsbergen.
28. Hier ben ik blijkbaar aan de andere zijde van de spoorlijn terechtgekomen: de 716 rijdt als 3015 van Geraardsbergen naar Leuven.
29. De 2225 zorgt met zijn goederentrein voor wat afwisseling.
30. Wat volgt is nog maar eens een klassiek tweedelig stel: de 227 als 3016 van Geraardsbergen naar Leuven.
De wandeling. Vakantiegenoegens heeft een lange traditie van wandelfiches en daar hebben de opeenvolgende naamwijzigingen niets aan veranderd. De wandeling van vandaag vond ik in Kreo van maart 2006. Ze heet Kessel, de Kesselse hei. Ze is op het lijf geschreven van OV-gebruikers, want de tocht begint en eindigt bij de spoorweghalte Kessel, waar de stoptrein van Antwerpen naar Mol elk uur stopt. De wandeling voert je langs het Fort van Kessel, door de Kesselse Hei (voor velen ongetwijfeld het hoogtepunt van de wandeling), over enige afstand langs de Kleine Nete en daarna vaak over aangename boswegjes terug naar Kessel Station. Alles bij elkaar haalt deze tocht een TWQ van 62%; alleen de twee laatste kilometers wijzen erop dat de ontwerper zich heeft moeten behelpen met wat er voorhanden was, en dat was niet meer dan bebouwing langs betonnen wegen. We kwamen aan een quotering van 15/20, wat mooi weerspiegelt dat het grootste deel van de wandeling echt de moeite waard is. Door de Kesselse Heide loopt een wirwar van wegjes; je komt er altijd wel uit, maar wie niet te veel op heeft met zoekwerk, kan maar beter metkaartje en gps op stap. Opvallend blijven de lage waterstanden van de vennetjes in de Kesselse Heide en de Kleine Nete. Defoto'sspreken boekdelen.
Zo een ven zou in december net zo goed vol water kunnen staan. En ook de Kleine Nete staat laag…
Het weer. Eerst betrokken, later geleidelijk wat opklaringen met mensvriendelijke hoge en middelhoge bewolking. Fris.
De stafkaarten. 16/5N Kessel (uit 2003). Er verscheen een nieuwe versie op 1:25.000 in 2017: 16/5-6 Lier.
Hoe we er geraakten. Van Halle naar Lier gaat het vlot met de IC Binche - Turnhout; de overstap naar de S-trein Antwerpen - Mol zou beter kunnen, maar na 50 jaar treinreizen weet je dat het nu eenmaal onmogelijk is om alles op alles te laten aansluiten. De terugreis is analoog aan de heenreis, met dezelfde wachttijd in Lier.
Een beetje geschiedenis. Als je de huidige stationsomgeving van Kessel ziet, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat het zo lang geduurd heeft voor Kessel bediend werd volgens een vast en bruikbaar patroon. Kessel kreeg zijn stopplaats in 1894 en werd eigenaardig genoeg - vermoedelijk dus nadat een hele stationsbuurt tot ontwikkeling gekomen was - in 1957 gesloten. Het zou tot 1970 duren voor het gezond verstand terugkeerde, al was het pas in 1981 dat Kessel van een uurdienst (stoptrein Antwerpen-Centraal - Herentals) kon genieten. Eigenlijk werd het traject Lier - Herentals voordien bediend door wat we tegenwoordig een spitsuurdienst zouden noemen, met Kessel als lelijk eendje dat niet eens kon rekenen op alle treinen die wel in Nijlen en Bouwel stopten. De vervangingsbus 15a bediende het station van Kessel erg sporadisch (het centrum werd beter bediend). Tegenwoordig komt buslijn 3 in de buurt van het station en is er een schooldienst 154 die zijn eindpunt heeft bij het station van Kessel.
De verbinding.
Halle - Lier
3408
09:20 10:20
stipt
830
mr75 vierledig
controle: J
Lier - Kessel
2960
10:45 10:49
stipt
08165
mr08 Desiro
controle: N
-
Kessel - Lier
2985
15:11 15:15
stipt
08193
mr08 Desiro
controle: J
Lier - Halle
3437
15:39 16:40
stipt
1814 - 61022
M6
controle: N
En wat we beleefden. Dat de treinen tegenwoordig behoorlijk stipt rijden, maakt het voor blogschrijvers moeilijk om nog zinvolle verhaaltjes te schrijven. Maar je zult me daar niet over horen klagen. (Overigens is daarmee bewezen dat treinen stipt laten rijden een stuk makkelijker is als de reizigers weg blijven…) In Halle zien we twee jonge idioten over het perron paraderen zonder mondmasker. Het zal ongeveer de enige ergerlijke vaststelling zijn die we vandaag kunnen/moeten doen - en ook daarover gaan we niet treuren. De 3408 zal de hele weg stipt rijden; na Brussel-Noord wordt als eerstvolgende halte Schaarbeek aangekondigd via het automatische infosysteem. De alerte treinbegeleider zorgt meteen voor de rechtzetting én begint direct aan de controle. We hebben twee lijntjes op onze Hello Belgium ingevuld en 2 klasverhogingen op onze smartphone gedownload. De controle duurt wel een tijdje, maar niet zo lang als het vinden van de klasverhoging op de website van de NMBS. Wat zit die goed weggestopt! Met de app kan trouwens helemaal geen klasverhoging gekocht worden. De controle verloopt coronaveilig: Hello Belgium wordt (goed) bekeken en de klasverhoging kan contactloos gescand worden. De aansluitende trein naar Kessel is het vermelden nauwelijks waard. Na vier minuten komen we stipt in Kessel aan, met deze trein:
De terugrit begint dus ook met een S-trein Mol - Antwerpen, die uit 2 desiro's bestaat. We krijgen meteen controle, wat je uiteraard niet verwacht, zelfs buiten coronatijden. De rit met de IC naar Binche verloopt probleemloos. Ik noteer onderweg omvangrijke werken in Lier, Vilvoorde en Mechelen. Voor iemand die de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt is het bijna ongelooflijk op hoeveel verschillende plaatsen er intensief gewerkt wordt voor de verbetering van het spoorwegnet.
De treinlectuur. Margot Vanderstraeten, Mazzel Tov. N.I. Monteny, Weg van jou.
Het Vlaamsch onderwijs zinkt weg in de internationale lijsten. Toch durf ik wedden dat de schoolresultaten in de loop der jaren alleen maar beter geworden zijn… Met hoge cijfers en gemakkelijke toetsen scoren de leerkrachten almaar beter.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
Extraatjes voor de liefhebbers:
mr 834 met IC 3432 Turnhout - Binche in Lier
mw 4178 achteraan IC 4310 Antwerpen-Centraal - Hamont, ook in Lier
hld 6207 van Infrabel, en je raadt het nooit: in Lier.
11. Zoals afgesproken komen er nog 2 foto's van de fotosafari langs lijn 90: mr 223 rijdt als E 5340 van Aalst naar Geraardsbergen. Het is nog altijd 13.05.1998 en we staan nog altijd bij kp 35.3.
12. Nog een TD-M4 dan: P 4069 Denderleeuw - Geraardsbergen.
13. Het is enkele jaren de gewoonte geweest om dienstregelingen een tijdje voor de wijzigingen op te hangen in de stations en stopplaatsen. Om het onderscheid te maken met actuele dienstregelingen werden ze afgedrukt op een blauwe achtergrond, zoals hier. We fotografeerden deze dienstregeling op 13.05.1998; ze zou lopen vanaf 24.05.1998.
14. Op 05.07.1998 stapten we een GR die o.m. door Saive kwam, waar ik deze bus van lijn 67 kon fotograferen. De bus draagt het nummer 522 (van de TEC-Liège-Verviers) - het betreft een Van Hool A500.
15. Nog een bus, een Nederlandse deze keer, die het Lommelse stofzand heeft opgezocht om rustig te keren. Ik laat het aan de Nederlandse vrienden over om wat meer gegevens te bezorgen.
16. De 6299 duwt een stel M2-rijtuigen in Lommel op 25.07.1998. Dit is IR 3215 Antwerpen-Centraal - Neerpelt.
17. En meer van hetzelfde…
18. Op 12.08.1998 waren we in de buurt van Beauraing. In Felenne kon ik ab5641-03 fotograferen op lijn 49 Beauraing - Felenne. Het is een Jonckheere Transit van de firma Autobus Toussaint. We namen in de voorbije decennia enkele keren deze mooie landelijke lijn en hebben alleen maar kunnen vaststellen dat de dienstregeling altijd maar schraler werd.
19. En zo zag het station van Beauraing er uit in augustus 1998.
20. En nog een buitenbeentje op 16.08.1994 in het station van Eijsden. Onze 2504 met wat in mijn notities een AST heet - ik vermoed dat dit staat voor autoslaaptrein, maar ik herinner me er eigenlijk niet veel meer van.
01. Nog eentje in Terhagen op 22.04.1989: de 2159 met P 4907 Brussel-Noord - Zottegem, met M2-rijtuigen. Het was een snelle P-trein die alleen stopte in Haaltert en Burst.
02. Voor de volgende fotosafari trok ik naar lijn 90 Denderleeuw - Jurbise (toen nog, ondertussen is de lijn tussen Ath en Jurbise 90C geworden). Mr 238 mag de spits afbijten, met L 5338 Aalst - Geraardsbergen. We schrijven 13.05.1998 en staan langs lijn 90 bij kp 35.3, halfweg tussen Eichem en Appelterre. Let ook even op de oude spoorwegbiels die het talud moeten verstevigen; vermoedelijk is dit een plaats waar de akker gemakkelijk over de sporen stroomde bij hevige regenval.
03. Op deze foto van de 1202 sta ik al aan de andere zijde van de spoorweg. Het is een situatie waar je als fotograaf telkens opnieuw geconfronteerd wordt: de zon draait en jij moet volgen. Spijtig genoeg is er ook altijd een moment waarop de zon plat op de neus schijnt.
04. Mr 230 rijdt als P4065 van Aalst naar Geraardsbergen. Wat opvalt is de netheid van al de treinen die ik hier deze namiddag kon fotograferen. Vergelijk met tegenwoordig en je zult begrijpen waarom mijn enthousiasme als treinfotograaf tegenwoordig op een erg laag pitje staat.
05. Mr 650 zit vooraan L 5339 Aalst - Geraardsbergen.
06. De spits is volop bezig, maar er is altijd wel een plaatsje te vonden voor een goederentrein, zoals deze, gesleept door de 2236.
07. Even later passeert nog een 22, de 2248 met P 4066 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen. Het is een type P-trein waar men ook vandaag nog aan houdt: rechtstreeks van Gent naar Denderleeuw en dan als stoptrein naar Geraardsbergen. (Eén van de ongelooflijke flaters in het laatste spoorboekje i.v.m. lijn 90: dezelfde richting 2 keer afdrukken en de andere gewoon vergeten… Ik stel me bij deze kandidaat om het nieuwe spoorboekje vooraf te corrigeren…)
08. Een P-trein met recenter materiaal: de 2119 met P 4067 Brussel-Zuid - Geraardsbergen. Deze trein vertrok dan wel uit Brussel-Zuid maar reed dan via de NZV en lijn 50 naar Denderleeuw.
09. En zelfs diesels kon je hier nog aantreffen: de 6237 met P 4068 Denderleeuw - Geraardsbergen.
10. En van variatie gesproken: P 4052 Denderleeuw - Geraardsbergen bestond dan weer uit een M4-trek-en-duwstel. In de volgende reeks komt lijn 90 nog 3 maal aan bod.
De wandeling. Enigszins schoorvoetend, zo kun je ons gedrag van vandaag wel omschrijven. Want de cijfers verbeteren, zonder dat je meteen kunt beweren dat alles oké is - die leerling die de tekorten aan elkaar rijgt, is niet plots een modelstudent als hij eens een vijfje haalt. Nu we de in de eigen buurt uitgestippelde wandelingen (een reeks van 10, allemaal te vinden op routeyou) voor de tweede keer gelopen hebben, werd het misschien toch tijd om het nauwelijks voor de helft afgewerkte programma van 2020 opnieuw op te nemen. Zo komen we vandaag terecht in Tournai, in Picardisch Wallonië zoals ze het zelf graag noemen, voor een 12 km tocht met de naam 3.13 langs de Rieu de Barges. In die 12 kilometer zitten ook bijna 2 kilometers die het station met het toeristische centrum (Kathedraal en Belfort) en terug verbinden. Het foldertje, in de reeks Wandelingen en ontdekkingen in le Tournaisis oogt mooi en handig, maar echt vlot loopt het toch niet allemaal. Zo is er meteen tegenspraak tussen wegbeschrijving en bijhorend kaartje en ontbreekt de bewegwijzering in het centrum (dus bij begin en einde) volledig. Onderweg loopt het wat beter, al ogen de op sommige plaatsen met zwarte markeerstift aangebrachte aanduidingen niet meteen professioneel. Maar ze bleken wel betrouwbaar. Met het gpx-bestand endit kaartjezou het normaal gezien toch los moeten lopen. De wandeling zelf dan: het is maar de vraag of men een wandeling als deze per se in het centrum van deze autodrukke stad moet laten beginnen en eindigen. Gelukkig kiest men wel voor een parcours dat niet door het commerciële centrum gaat en regelmatig langs interessante gebouwen loopt, al hebben we ons daar niet echt in verdiept. Het stappen primeert. Na een drietal kilometer (vanaf het station dus) krijgt de wandeling plots een erg landelijk karakter: het dorpje Ère, dat vroeger veelvuldig moest worden ingevuld in kruiswoordraadsels als Dorp in Henegouwen, functioneert zowat als keerpunt. Het begint met de bedding van de lijn 88A, gelukkiglijk nog geen Ravel; de kans dat ze dat ooit wordt, is klein - zo een Ravel moet nu eenmaal ergens naartoe leiden en dat is in dit geval moeilijk. Naast de bedding is de mooiste weg ongetwijfeld een smalle voetweg, waarvan de oude kasseien nog dagzomen tussen al het groen, die ons na een excursietje naar de Mont-au-Gris terug naar Ère bracht. Vandaag zet de mist de betekenis van dat toponiem nog extra in de verf.De foto'sillustreren mijn verhaal. We hadden het achteraf wat moeilijk om precies te bepalen wat deze wandeling nu wel waard was: het deel in Tournai kan sommigen zeker aanspreken - ons weinig - maar het bucolische deel is van erg goede kwaliteit, ook al ligt de Rieu des Barges meestal in een strak betonnen keurslijf. Helemaal geankerd in de zesjescultuur gaan we voor 12.5/20, een compromis weliswaar.
Ère heeft blijkbaar ooit een echt kasteel gehad. Deze hoeve is een stille (?) getuige uit het verleden.
Het weer. Mistig en koud, soms zelfs motregen.
De stafkaarten. 37/6N Tournai en 37/6S Rumes. Voorlopig is de nieuwe kaart 37/6-7 op 1:25.000 nog niet beschikbaar.
Hoe we er geraakten. We hebben twee keer per uur een IC-verbinding uit Halle naar Doornik, weliswaar niet optimaal gespreid maar toch erg bruikbaar.
Een beetje geschiedenis. We stapten langere tijd over de bedding van de vroegere lijn 88A, Tournai - Orchies, die tussen Rumes en Bachy de grens overstak. Volgens de wandelfolder zag men in deze spoorlijn een onderdeel van de verbinding Antwerpen - Douai, maar het verhoopte succes is uitgebleven. Het reizigersverkeer verdween al in 1950; het goederenverkeer bleef nog een tijdje uitsterven onder de vorm van een voortdurend ingekorte exploitatie. Zie hier vooral de vermelde site onderaan deze tekst. Toen de reizigersdienst opgeheven werd, kreeg de vervangingsbus tabel 1504, maar vrij snel werd het lijnnummer 88a geïntroduceerd, zoals dat vrij snel de gewoonte geworden was voor de vervangende buslijnen. Deze lijn bediende voortaan La Glanerie (het eindpunt) en de zondagsdienst keerde terug; die was in de latere exploitatiejaren van de treindienst namelijk al geschrapt. Vandaag is er een tweede eindpunt bijgekomen voor wat nu gewoon lijn 88 is: naast La Glanerie fungeert nu ook Taintignies als eindpunt. Ik moet waarschijnlijk niet vermelden dat er ondertussen al langere tijd geen sprake meer is van een zondagsdienst; op zaterdag resteren 4 heen-en-terugritten.
De bedding van de oude spoorlijn 88A is ongetwijfeld een van de betere oude beddingen, voor wandelaars, dan: geen spoor van asfalt of beton.
De verbinding.
Halle - Tournai
1930
09:24 10:16
stipt
2730 - 61001
M6
controle: N
-
Tournai - Halle
3213
14:09 15:02
stipt
340
mr80 Break
controle: N
En wat we beleefden. Veel valt er over onze twee ritten van vandaag niet te vertellen: ze rijden zo goed als stipt, de tweede zelfs helemaal stipt. Van controle is er zoals verwacht geen sprake. In IC 1930 treffen we een treinbegeleidster aan die het absoluut niet nauw neemt met de coronaregels: tussen Halle en Tournai reist ze zonder mondmasker, op anderhalve meter maar in gesprek met haar mannelijke collega die wel actief is en consequent. Zij zet alleen een masker op om naar het toilet te gaan en om uit te stappen. Ik vind dit grof. Als we in Halle terugkeren met IC 3213 horen we dat we in Ingelmunster aankomen. De trein is blijkbaar vertrokken in Oostende. Ook het scherm buiten vertoont een reeks stations waar we al een hele tijd niet meer geweest zijn. Ingelmunster? Sluikreclame voor Kasteelbier e.a.
De treinlectuur. Ellery QUEEN, Paniek in Manhattan. (Aangekocht in 1973, aan de toestand waarin het boekje verkeert ongetwijfeld tweedehands.) Raphaëlle GIORDANO, Je tweede leven begint als je begrijpt dat je er maar één hebt.
We hebben een lange golf, een middengolf en misschien pakweg half januari ook nog een korte golf - al kan dat laatste een wensgedachte zijn. FM (forse maatregelen) kregen we tussendoor, met veel storingen. Misschien moeten we toch maar eens de aanschaf van een DAB-radio (dadelijk beter) overwegen.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
71. De safari langs lijn 89 op 22.04.1998 gaat voort. De 2153 met een sleep bordeaux M4-rijtuigen: P4900 Schaarbeek - Poperinge, lijn 89 kp 12.7.
72. Een trein met 4 tweeledige stellen, de 216 vooraan: L 5538 Dendermonde - Oudenaarde. Kp 12.7.
73. HLE 2113 met M5-rijtuigen: P4902 Schaarbeek - Zottegem.
74. De 2125 heeft gemoderniseerde M4 mee: IC 715 Schaarbeek - Oostende.
75. Stilaan wordt het tijd om de andere zijde van de spoorlijn op te zoeken: de 2744 met K4-rijtuigen als P4916 Denderleeuw - Zottegem. Deze K4-rijtuigen waren oorspronkelijk SNCF-rijtuigen. DE NMBS nam ze over om een acuut tekort aan rijtuigen op te vangen.
76. HLE 2216 komt voorbij met P 4903 Schaarbeek - Oudenaarde. Anders dan de IC's reden de P-treinen in deze periode nog met niet-gemoderniseerde M4's.
77. En ze blijven maar komen, de P-treinen: P 4904 Schaarbeek - Kortrijk; ondertussen staan we bij kp 12.8.
78. En nog een: de 2703 met P 4905 Schaarbeek - Zottegem, kp. 13.0. Ook deze trein bestaat uit M5-rijtuigen.
79. Nog even een doortocht van mr 241 (zie ook foto 70): P 5549 Denderleeuw - Oudenaarde. Voor hen die graag alles uitpluizen: het is een verrassend treinnummer. De L-treinen Dendermonde - Oudenaarde hebben nummers van 5528 tot 5544, al leggen ze niet allemaal het volledige parcours af; dat is meer bepaald het geval voor de vroege en de late treinen. Alleen het nummer 5539 ontbreekt; een trein die voor dit nummer eventueel in aanmerking zou komen is deze 5549, die in het spoorboekje als L-trein staat aangeduid, maar alleen van Denderleeuw naar Oudenaarde rijdt.
80. En tot slot nog deze 2701 met P 4906 Schaarbeek - Poperinge. Wie de lijn zo een beetje kent, zal ondertussen wel doorhebben dat ik hier aan het eind van het perron van Terhagen sta.
61. Nog even aansluitend bij de vorige reeks: mr 840 met IC 635 Oostende - Antwerpen-Centraal, op 14.02.1998, lijn 50A kp 78.0. Toen de NMBS er nog in slaagde om haar treinen graffitivrij te houden, ging er toch wel veel charme uit van zo een vierledig stel (mr75) in de zon.
62. Op 15.03.1998 waren we in Lokeren, waar - net als in Huy - proefgedraaid werd met een lichtsysteem dat bussen kon laten wachten op treinen in vertraging. Als rechtgeaard openbaarvervoergebruiker voelde ik toen een tikkeltje hoop dat dit eindelijk het einde zou betekenen van het willekeurig vertrekken van bussen in aansluitingsstations. Ondertussen weten we wel beter: het aantal chauffeurs dat zich (nog) aan de regels van het systeem, dat ondertussen Aribus heet, houdt, is verwaarloosbaar en het moet me van het hart dat De Lijn ook liefst heeft dat hun bussen (en trams) op tijd kunnen vertrekken, uit een misbegrepen bezorgdheid voor de reizigers die onderweg in weer en wind op een vertraagde bus staan te wachten. Spijtig genoeg strekt de bekommernis van De Lijn voor hun reizigers niet verder…
63. Hier zie je het systeem in actie. Het rode licht houdt de bus(sen) op tot de aansluiting als gerealiseerd beschouwd kan worden.
64. Op dezelfde dag stapten we een eindje langs lijn 59, hier bij kp 41.5, tussen Beervelde en Lokeren, in de buurt van de vroegere halte Zeveneken. De vierledige 829 rijdt hier als IC 634 van Oostende naar Antwerpen-Centraal.
65. Een kleine honderd meter verder kunnen we wuiven naar mr 442 dat als IC 2311 van Antwerpen-Centraal naar Lille rijdt.
66. Op de oude Maasbrug in Namur liep een openbaar pad, waarvan ik dankbaar gebruik maakte om mr 168 vast te leggen op 28.03.1998. Trein in kwestie is L 7787 Ciney - Namur. De sporen rechts zijn die van lijn 154 Namur - Dinant- (Y. Neffe).
67. Op voor een lange safari langs lijn 89 dan, in de buurt van kp 12.7 (tussen Burst en Herzele), op een prachtige lentedag (22.04.1998). De eerste trein van het fotoschot is mr 744 met een zusterstel: samen vormen ze L 5537 Dendermonde - Oudenaarde.
68. De 2119 sleept een stel M4-rijtuigen als IC 714 Schaarbeek - Oostende.
69. In mijn notities lees ik het weinigzeggende "panorama". Het nummer van het treinstel is onleesbaar, het is niet eens helemaal duidelijk of de trein naar Zottegem of naar Denderleeuw rijdt. Ik gok op Zottegem en dan zou het om een losse rit gaan.
70. Ten slotte nog mr 241 als P 4910 Denderleeuw - Zottegem. Wordt vervolgd.
51. Zoals beloofd nog wat foto's van een toch wel schitterend fotopunt: lijn 86 kp 61.4 - de 6264 met P 4923 Gent-Sint-Pieters - Oudenaarde, nog altijd op 10.09.1997.
52. Eigenlijk is het toch bijna niet te geloven hoe weinig plaats een spoorlijn inneemt, zeker als ze ook nog enkelsporig is. Op de achtergrond is de toren van het kerkje van Heurne te zien. Heurne had een stopplaats tot het begin van WO II. Tijdens de oorlog stond Heurne nog wel vermeld maar zonder bediening; tijdens WO II nog verdween de stopplaats definitief.
53. Nog een trein dan: een van de laatste groene van de reeks 62/63 met L 5216 Gent-Sint-Pieters - Ronse. De loc in kwestie is de 6219.
54. Tja, voor wie toevallig een dergelijke foto zoekt…
55. De 6228 met P 4925 Gent-Sint-Pieters - Oudenaarde.
56. En de laatste dan van een bijzonder aangename safari: de 6315 met L 5217 Gent-Sint-Pieters - Ronse. Achteraan nog een groene M2.
57. En voor wie er nog aan twijfelde dat ik deze foto's bij kp 61.4 nam: sein A614.
58. Een wat troosteloze foto van lijn 77 in Moerbeke op een sombere novemberdag in 1997. Elf jaar later zou het nog somberder worden, want toen werd de lijn gewoon geschrapt.
59. Wat zon dan, op 14.02.1998: de 1801 lijkt er volop van te genieten aan kop van IC 423 Oostende - Köln, lijn 50A kp 78.0 (tussen Maria-Aalter en Beernem).
60. Op dezelfde plaats (maar op het andere spoor) passeert wat later mr 200 als L 5184 Gent-Sint-Pieters - Brugge.
41. Dit moet af en toe ook eens kunnen: het interieur, meer bepaald de zijgang, van een Eurofima I6-rijtuig eerste klas. (zomer 1997)
42. Een knalrood stel 248 in het groen op lijn 43 (kp 28.2) op 21.07.1997. Het is L 7235 Jemelle - Liège-Palais, in de buurt van Hamoir - het aankondigingsbord is nog net leesbaar: HAM. De trein zal zo meteen over de Pont de Tabreux de Ourthe kruisen.
43. Een klassiek beeld uit Eupen op 26.07.1997: de 2139 heeft net IC 506 Oostende - Eupen afgeleverd. We bevinden ons hier aan het eind van het perron kant Raeren.
44. Oude stelplaatsen van de NMVB weerstaan meestal vrij goed de tand des tijds, zeker als ze zoals op vele plaatsen in de plaatselijke natuursteen zijn gebouwd. Op 30.07.1997 waren we in Oignies-en-Thiérache, waar de laatste reizigersdienst 43 jaar eerder gereden had. Het was één van die typische buurtspoorweglijnen die nergens met de rest van het NMVB-net verbonden waren. De lijn vertrok in Olloy (bij het spoorwegstation op lijn 132) en kronkelde dan door het bos naar Oignies. Geen wonder dat de reizigersdienst niet echt succesvol was.
45. Zelfde gebouw uit een andere hoek.
46. In augustus 1997 zijn de werken in Halle nog volop aan de gang. Een Eurostar slingert zich richting lijn 94.
47. Op deze foto kun je al vaag zien wat het allemaal zal worden: de tunnel van Halle is al zichtbaar, maar voor treinen nog onbruikbaar.
48. Op naar lijn 86 (De Pinte - Ronse) dan op 10.09.1997. De 6233 sleept L 5214 Gent-Sint-Pieters - Ronse, in de buurt van kp 61.7, dat is tussen Eine en de lang afgeschafte halte van Heurne. Ik geef graag toe dat dit geen geslaagde foto is (en het mistbaken accentueert dat nog), maar ik scan nu eenmaal alles in, ook wat minder geslaagd is.
49. Het kan trouwens nog slechter, zoals deze foto bewijst, tenzij je van natuur en oude huisjes houdt. De trein is dan niet meer dan een onbeduidend extra (loco)motiefje.
50. Maar ik hoop dat deze laatste foto van 10 bewijst dat er toch nog wel aardige foto's konden genomen worden. Dit is de eerste (de 6235 met L 5215 Gent-Sint-Pieters - Ronse, kp 61.4) met op de achtergrond een oude Scheldearm. Er volgt meer van dit moois in de volgende reeks van 10, beloofd!
31. Eerst dus nog 2 foto's langs lijn 94: mr 837 met IR 1565 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen. (08.04.1997, lijn 94 kp 22.3)
32. En om af te sluiten nog een Eurostar: 3021 met Eurostar 9187 Brussel-Zuid - London Waterloo.
33. And now for something completely different: 09.04.1997, Veurne, ex-NMVB. De belbus die ons weldra naar Lo zal brengen is ab 3247. Ik kan me echt niet herinneren of dat de wachtende bus is. Wat ik me nog wel herinner is dat de chauffeur absoluut de weg niet kende en regelmatig op zijn kaart moest kijken terwijl we langs een van de typische kanalen reden…
34. Uit een andere hoek. Let op de opschriften: station vicinale - tramstatie - Furnes - Furnes. Veurne leek onbekend.
35. Op naar lijn 82 Aalst - Burst dan. Veel materiaalvariatie zit er niet in, het is altijd mw 4401 met mw 4402. Maar het draadloze landschap maakt alles goed. Eerst is er P 4191 Burst - Aalst, bij kp 7.6. (04.06.1997) Het treintje is net over de stofefrige overweg gereden en je ziet nog een bescheiden stofwolk in zijn zog.
36. P 4192 Aalst - Burst, kp 8.1.
37. P 4193 Burst - Aalst, kp 8.3.
38. . P4194 Aalst - Burst, kp 8.6
39. P4195 Burst - Aalst, kp 7.9.
40. P4196 Aalst - Burst, kp 7.1. Alleen de 4190 en 4197 ontbreken, maar dat waren de treinen waarmee ik naar Erpe-Mere en terug reed.
21. De tien volgende foto's ontstonden allemaal tijdens dezelfde fotosafari langs lijn 94. Nog even herinneren: het is 08.04.1997, ik sta bij kp 22.3 tussen Saintes en Bierghes. Na de eerder bescheiden P-trein van foto 19 is het nu stilaan tijd voor het zwaardere werk: 2153 met P 4501 Schaarbeek - Tournai met M5-rijtuigen in hun oorspronkelijke uitvoering.
22. 4522 met een tgv Brussel-Zuid - Paris-Nord. Ik ben ondertussen aan de andere kant van de overweg gaan staan en dus is het plaatje met het overwegnummer niet langer hinderlijk.
23. 2750 met P4502 Schaarbeek - Tournai.
24. 2134 met P 4965 Schaarbeek - Geraardsbergen.
25. 2160 met IC 787 Moeskroen - Schaarbeek.
26. 842, samen met een ander vierledig stel, als IR 1564 Antwerpen-Centraal - Geraardsbergen.
27. 2108 met IC 767 Schaarbeek - Moeskroen.
28. 2135 met P 4967 Schaarbeek - Geraardsbergen.
29. 2146 met P 4503 Schaarbeek - Tournai.
30. 2104 met P 4504 Schaarbeek - Tournai. Sommigen vinden een dergelijke reeks sterk gelijkende foto's waarschijnlijk een diarree, maar zoals ik ongetwijfeld vroeger al betoogd heb, geeft zo een serie foto's een duidelijk beeld van wat in die tijd zoal over een bepaalde spoorlijn reed. Vandaar dat ik ook altijd probeerde om de P-treinen er altijd bij te nemen en dat ik meestal wachtte tot de zomertijd heerste. In de volgende reeks volgen nog 2 foto's langs lijn 94.